Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 37
Offentligt
Journalnummer:12-0213090
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
om
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF)nr. 111/2005 om regler for overvågning af handel med narkotikaprækursorer mellem Fælles-skabet og tredjelande (KOM(2012) 521)
og
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.273/2004 om narkotikaprækursorer (KOM(2012) 548)
Kommissionens to forslag vedrører området for narkotikaprækursorer. For overblikkets skyld og fordiforslagene vedrører samme område, udfærdiges kun et notat for begge forslag.Det ene forslag opsætter kontrolforanstaltninger vedrørende lægemidler indeholdende ephedrin ogpseudoephedrin, mens det andet forslag opsætter kontrolforanstaltninger vedrørende eddikesyrean-hydrid. Forslagene har ikke konsekvenser for dansk ret, da dansk ret i forvejen baseres på EU-lovgivning på området. Der skønnes ikke at være væsentlige administrative eller økonomiske konse-kvenser for de kompetente myndigheder eller for erhvervslivet, eftersom en stor del af de nye krav iforslagene allerede efterleves i Danmark. De øvrige krav skønnes ikke at have væsentlige ressource-mæssige konsekvenser hverken for erhvervsliv eller for de kompetente myndigheder.
Kommissionen har ved KOM(2012) 521 af 27. september 2012 samt ved KOM(2012) 548 af
27. september 2012 fremsendt forslag om ændring af to forordninger vedrørende kontrol mednarkotikaprækursorer. Forslagene er oversendt til Rådet den 3. oktober 2012 i dansk sprog-version. Forslagene er fremsat med hjemmel i hhv. TEUF artikel 207 (hvad angår forslag 521)og TEUF artikel 114 (hvad angår forslag 548). Forslagene forventes at blive behandlet samletog skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træf-fer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslagene behandles samlet i dette notat, for at lette overblikket. Formål og indhold beskri-ves for hvert enkelt forslag.
Lovgivningen vedrørende narkotikaprækursorer fastlægger kontrollen med visse kemiske stoffer,der både kan benyttes til en række lovlige formål, fx til fremstilling af plast, lægemidler, kosme-tik, parfumer, rengøringsmidler og aromastoffer, men også til ulovlige formål som fremstilling afnarkotika. Lovgivningen har til hensigt at sikre, at disse kemiske stoffer ikke omdirigeres af kri-minelle grupper fra de lovlige distributionskanaler og fremstillingsprocesser til ulovlig fremstil-ling af narkotika.
Ved effektivt at hindre, at disse kemiske stoffer misbruges til fremstilling af ulovlige narkoti-ka, kan udbuddet af ulovlig narkotika mindskes. Det er således i overensstemmelse med dennarkotikapolitik, der er skitseret i EU’s narkotikastrategi for 2005-20121, der blandt andet om-fatter foranstaltninger til nedbringelse af udbuddet af narkotikaprækursorer og dermed tilmindskelse af fremstillingen af narkotika.3. Formål og indhold
Angående forslag 521 er formålet at regulere udenrigshandelen med lægemidler, der indeholderephedrin eller pseudoephedrin. Disse to stoffer er de vigtigste prækursorer til fremstilling af metaam-fetamin. Mens ephedrin og pseudoephedrin er genstand for kontrol på internationalt plan og EU-plan,er lægemidler indeholdende disse stoffer ikke underlagt kontrol, når de udføres fra eller er i transitgennem EU’s toldområde. De er derfor eftertragtede for narkotikahandlere som en kilde til prækurso-rer til ulovlig fremstilling af metaamfetamin, fordi den ephedrin eller pseudoephedrin, der er indeholdti disse produkter, let kan udskilles.I sine konklusioner af 25. maj 2010 opfordrede Rådet Kommissionen til at fremlægge et forslag til1 EU’s narkotikastrategi 2005-2012, som blev godkendt af Det Europæiske Råd i november 2004 (15074/04CORDROGUE 77 SAN 187 ENFOPOL 187 RELEX 564)
Side 2
lovgivning på dette område.Forslaget indeholder således de to følgende hovedpunkter:
Ved eksport af lægemidler, der indeholder ephedrin eller pseudoephedrin, skal der foretagesen forudgående eksportanmeldelse fra de kompetente myndigheder i EU til de kompetentemyndigheder i bestemmelseslandet. På dette område foreslås det, at Kommissionen tillæggesbeføjelser til at vedtage delegerede retsakter om fastlæggelse af forenklede procedurer for så-danne eksportanmeldelser.
Medlemsstaternes kompetente myndigheder gives beføjelser til at opbringe eller beslaglæggesådanne produkter i forbindelse med eksport, import eller transit, når der er rimelig grund til atantage, at de er bestemt til ulovlig fremstilling af narkotika.
Derudover indeholder forslaget mindre justeringer af grundforordningen:
Kommissionen gives beføjelser til at vedtage delegerede retsakter for at tilpasse forordningensbilag til nye tendenser inden for ulovlig anvendelse af narkotikaprækursorer. Kommissionengives således beføjelser til at foreslå nye stoffer, der skal kontrolleres af toldmyndighederne.
En række steder i grundforordningen erstattes anvendelse af udvalgsproceduren med beføjel-ser til Kommissionen til at vedtage delegerede retsakter:oTilfælde hvor en licens for virksomheder, der handler med prækursorer, ikke er på-krævetoFritagelse af kontrol af virksomheder, der kun eksporterer små mængder af prækurso-rerneoKriterier for hvordan det kan dokumenteres, at handel med prækursorer tjener lovligeformåloFastsættelse af hvilke oplysninger om virksomheders eksport-, import- eller formid-lingsvirksomhed, der skal kræves af de kompetente myndigheder ved transaktioner,som kan mistænkes for at blive anvendt til ulovlig fremstilling af narkotika.
Der skal anvendes en database, som er oprettet i henhold til forordning 273/2004, til indberet-ning af en række oplysninger, herunder et register over virksomheder, der har licens til handelmed prækursorer, oplysninger om virksomhedernes eksport-, import- eller formidlingsvirk-somhed mv. Se nærmere detaljer om databasen i afsnittet nedenfor under forslag 548.
Angående forslag 548 er formålet at afhjælpe en bestemt svaghed, som er blevet konstateret i EU’s
Side 3
lovgivning omkring prækursorer, nemlig at store mængder eddikesyreanhydrid fra medlemsstaternesindbyrdes handel anvendes ulovligt. Eddikesyreanhydrid er den vigtigste narkotikaprækursor for hero-in.Kommissionen har vedtaget en rapport om, hvordan EU-lovgivningen om overvågning og kontrol afhandel med narkotikaprækursorer gennemføres og fungerer2. Ved at ændre forordning 273/2004 tagerdette forslag fat på henstillingen i Kommissionens rapport om at gøre det vanskeligere at anvende ed-dikesyreanhydrid fra medlemsstaternes indbyrdes handel ulovligt ved at udvide kravet om registrering,som i dag kun gælder for erhvervsdrivende, der markedsfører eddikesyreanhydrid, til også at omfattebrugere af stoffet og ved at fremme harmoniserede registreringsbestemmelser, så man opnår mere ligevilkår og derved bevarer det indre marked og undgår, at der vedtages divergerende nationale foran-staltninger.Med forslaget indføres et krav til slutbrugere af eddikesyreanhydrid om, at de, ligesom erhvervsdri-vende, der markedsfører stoffet, skal erhverve en registrering. Reglerne for registrering skærpes også.Det foreslås endvidere at oprette og føre en europæisk database over narkotikaprækursorer dels for atmodernisere indsamlingen af medlemsstaternes oplysninger om beslaglæggelse af narkotikaprækurso-rer og opsnappede forsendelser samt føre en liste over EU’s erhvervsdrivende og brugere, som har li-cens eller er registrerede, og som lovligt handler med eller anvender narkotikaprækursorer. Kommissi-onen opretter og driver databasen.Kommissionen gives også beføjelser til at vedtage delegerede retsakter for at tilpasse forordningensbilag til nye tendenser inden for ulovlig anvendelse af narkotikaprækursorer. Kommissionen gives så-ledes beføjelser til at foreslå nye stoffer, der skal kontrolleres af toldmyndighederne.Derudover indeholder forslaget en række beføjelser til Kommissionen til at vedtage delegerede retsak-ter vedrørende:
Kravene og betingelserne for at udstede licenserneKravene og betingelserne for at opføre erhvervsdrivende og brugere, der har erhvervet en li-cens eller registrering, i en europæisk database om narkotikaprækursorerKravene til dokumentation og mærkning vedrørende blandinger, der indeholder narkotikapræ-kursorerKravene til erhvervsdrivende om at meddele oplysninger om transaktioner, som kan mistæn-kes for at blive anvendt til ulovlig fremstilling af narkotika
2 Rapport fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet i henhold til artikel 16 i Europa-Parlamentets ogRådets forordning (EF) nr. 273/2004 af 11. februar 2004 og til artikel 32 i Rådets forordning (EF) nr. 111/2005om, hvordan EU lovgivningen om overvågning og kontrol af handel med narkotikaprækursorer gennemføres ogfungerer, KOM(2009) 709 endelig, findes på: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2009:0709:FIN:DA:PDF.
Side 4
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslag 521 behandles i INTA-komitéen og forslag 548 behandles i LIBE-komitéen. Der fore-ligger endnu ingen udtalelser fra Europa-Parlamentet, og det vides ikke, hvornår forslaget be-handles.5. Nærhedsprincippet
Forslag 521 har hjemmel i TEUF art. 207, som vedrører den fælles handelspolitik, og efter-som dette område hører under Unionens enekompetence, er forslaget ikke i strid med nær-hedsprincippet.Forslag 548 har hjemmel i TEUF art. 114, og nærhedsprincippet gælder her, da forslaget ikkefalder ind under EU’s enekompetence. Kommissionen er af den opfattelse at nærhedsprincip-pet er overholdt, idet forordningen bidrager til den internationale bekæmpelse af ulovlig frem-stilling af og handel med narkotika, samtidig med at det sikres, at det indre marked for narko-tikaprækursorer fungerer godt ved at underkaste de erhvervsdrivende de samme harmonisere-de regler indenfor EU uden at skabe unødige hindringer for den lovlige handel og en unødigstor byrde for virksomheder og kompetente myndigheder. Målet med forordningen, nemlig atstyrke kontrollen med eddikesyreanhydrid, kan ikke indfris tilstrækkeligt af medlemsstaternealene, og det vurderes at være mere effektivt at træffe EU-foranstaltninger. Dette skyldes sær-ligt, at nogle medlemsstater har indført eller påtænker at indføre væsentlige nationale kontrol-foranstaltninger for slutbrugere af stoffet, mens andre medlemsstater ikke har indført dette,fordi der ikke er EU-lovgivning på området. Dette betyder, at der er forskellig kontrol i for-skellige medlemsstater på området, hvilket kan være til skade for EU’s marked, og man risi-kerer også at flytte problemet fra en medlemsstat til en anden, da de handlende vil udnytte detsvageste led på EU’s marked. En kombination af forskellige nationale foranstaltninger vil ik-ke være lige så effektiv som en harmoniseret tilgang på EU-plan.
Regeringen vurderer, at Kommissionens analyse af nærhedsprincippet er korrekt, og at nær-hedsprincippet er overholdt.6. Gældende dansk ret
Side 5
Lov nr. 326 af 18/05/2005 om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordninger om narko-tikaprækursorer fastsætter hjemmel til kontrol af erhvervsdrivende, der er omfattet af EU’s forordnin-ger om narkotikaprækursorer samt straffebestemmelser for overtrædelse af samme forordninger.
Lovmæssige konsekvenser
Vedtagelse af forslagenehar ikke lovmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslagene skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser udover indvirknin-gen på EU’s budget. Angående forslag 548 foreslår Kommissionen, at der afsættes 1,071 mio.euro over perioden 2014-2020 til oprettelse og styring af en europæisk database over narkoti-kaprækursorer. Danmark finansierer i indeværende periode godt 2 pct. af EU's budget. Så-fremt denne andel fastholdes fremover, vil den danske finansieringsandel være 0,16 mio. kr.
Der kan forekomme mindre administrative konsekvenser for SKAT i medfør af eksportan-meldelser for lægemidler indeholdende ephedrin eller pseudoephedrin samt ændrede krav tilregistrering af slutbrugere af eddikesyreanhydrid, men denne omkostning skønnes at være be-grænset, eftersom SKAT allerede har etablerede procedurer til at håndtere dette krav og i for-vejen registrerer slutbrugere af eddikesyreanhydrid.
Der kan også forekomme øget ressourceforbrug for SKAT i medfør af øget kontrol af læge-midler indeholdende ephedrin eller pseudoephedrin. Dette øgede ressourceforbrug skønnesdog ikke at være væsentligt, da trafikken med sådanne produkter forventes at være begrænset.
Alle merudgifter der følger af forslagene, afholdes inden for ressortministeriets eksisterenderamme, jf. gældende budgetregler herom.
Forslagene skønnes ikke at have negative samfundsøkonomiske konsekvenser. Hensigten medforslagene er at mindske udbuddet af de kemikalier, der er nødvendige for fremstilling af nar-kotika. Derfor forventes der på længere sigt positive samfundsøkonomiske konsekvenser som
Side 6
følge af et mindre udbud af de narkotika, der fremstilles på basis af de prækursorer, som disseto forslag er rettet mod.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det vurderes ikke, at forslaget har væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet.8. Høring
Begge forslag er sendt i høring i EU-specialudvalget for Vækst og Konkurrenceevne, hvorogså erhvervslivet indgår i den faste kreds. Derudover er det sendt i høring i SKATs eksternekontaktudvalg for told.Der er ikke kommet bemærkninger fra erhvervslivet under høringsperioden.9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemslande er positivt indstillet overfor disse forslag.10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv overfor indholdet i Kommissionens forslag.Regeringen mener, det er vigtigt at kontrollen med narkotikaprækursorer styrkes for at gøredet sværere at anvende disse stoffer til fremstilling af narkotika.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslagene er ikke tidligere fremlagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 7