Skatteudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 309, REU Alm.del Bilag 401
Offentligt
1281432_0001.png
1281432_0002.png
1281432_0003.png
1281432_0004.png
1281432_0005.png
1281432_0006.png
Arbejdsplanforretssikkerhed2013
NotatBorger- ogretssikkerhedschefen30. april 2013
Arbejdsplan for retssikkerhed 2013

1. Indledning

Med virkning fra 1. april 2013 kan Borger- og retssikkerhedschefens funktion beskrives således:Borger- og retssikkerhedschefen skal være med til at forankre og udbrede kendskabet tilretssikkerhed som et bærende værdigrundlag i Skatteministeriets arbejde. Borger- ogretssikkerhedschefens opgave er blandt andet at sætte og fastholde fokus på retssikkerhed iskattesystemet, så skatteyderne oplever en ensartet og retfærdig behandling.Borger- og retssikkerhedschefen:fungerer selvstændigt og uafhængigt af hele koncernenkan iværksætte undersøgelservurderer selv, hvilke sager, der skal undersøgeskan foreslå og gennemføre initiativer, der sætter fokus på retssikkerheden i skattesystemetkan henstille til ændringer i SKATs procedurer og arbejdsgangePr. 1. april 2013 har funktionen desuden fået opgaver i relation til behandling af indsigelser afSKATs behandling af spørgsmål, som ikke er afgørelser, jf. SKM2013.211.SKAT. Herefter skalBorger- og retssikkerhedschefen:Være 2. instans for behandling af sådanne indsigelser.Kvartalsvis følge op på indsigelser og svar herpå i 1. instans og drøfte status med direktørenfor SKAT. Dette med henblik på, at sikre den fornødne kvalitet, herunder ensartethed, ibehandlingen af indsigelserne i 1. instans.Afgive en årlig beretning om behandlingen af indsigelserne, som vil blive offentliggjort.Borger- og retssikkerhedschefens arbejdsplan for 2013 er udarbejdet under hensyn til dennuværende omstrukturering af Skatteministeriet, herunder især den nye organisering af SKAT. Somfølge heraf er der fokus på, at der kan blive behov for at ændre på prioriteringen af de enkelteelementer i arbejdsplanen eller for at tage nye emner op.SKATs produktionsplan for 2013 er offentliggjort i februar måned 2013, og samtidig eropgavefordelingen mellem især de tre forretningsområder: Kundeservice, Indsats og Inddrivelseblevet afgrænset. De enkelte afdelingers opgaver inden for de tre forretningsområder er ved at værefastlagt og det er denne fordeling, der er lagt til grund for arbejdsplanen for retssikkerhed 2013.
2
Borger- og retssikkerhedschefen har inden udarbejdelsen af arbejdsplanen afholdt møder meddirektørerne for de tre forretningsområder og med en række underdirektører for de enkelteafdelinger.

2. Aktiviteter tilknyttet SKATs produktionsplan 2013

2.1. Biler

Ifølge Produktionsplanen er der tale om følgende projekter:Registreringsafgift – køretøjer på danske nummerplader. Projektet vil gennem oplysning ogvejledning samt gennem en konsekvent indsats med synlige kontroller mv. sikre, atkendskabet til reglerne udbredes. Det er målet at synliggøre risikoen for at blive opdaget ogdermed skabe incitament for regelefterlevelse blandt dem, der ellers ikke har viljen til atefterleve reglerne.Registreringsafgift – køretøjer på udenlandske nummerplader. Projektet anfører, at indsatsenvil være synlig i forhold til hele samfundet. Der vil blive gennemført vejledning ogsignaleres oplysninger om reglerne til hele samfundet. Snyderne skal rammes ved målrettedekontrolaktioner på strategisk udvalgte geografiske områder på tværs af landet, og indsatsenvil blive koordineret med politiet.Flytning af avancer på biler. Der er tale om et projekt i et tværfagligt samarbejde med andreenheder i SKAT.Borger- og retssikkerhedschefen følger de tre projekter med et retssikkerhedsmæssigt fokus.

2.2. Kundeserviceprojekter vedr. borgere

I Produktionsplanen er der omtalt mere end 20 projekter, og det er Borger- og retssikkerhedschefensintention at gå i en dialog med de enkelte projekter for at vurdere, hvilke projekter, der især skalfølges under hensyn til en vurdering af samspillet mellem SKATs vejledningsforpligtelse over forborgerne og digitaliseringen på området. Især vil udviklingen mht. låsning af felter på årsopgørelsenog karantænesættelsen af borgere i TastSelv blive fulgt. Den videre implementering af SKATskanalstrategi i samspil med vejledningsforpligtelsen er også et væsentligt emne ud fra enretssikkerhedsmæssig vurdering.Der er på tværs af de enkelte enheder i SKAT fastlagt en række projekter vedr. rådgivere, dvs. bådeinden for Kundeservice, Indsats og Inddrivelse. Borger- og retssikkerhedschefen vil følgeudmøntningen af disse projekter, især problematikken om, hvornår der skal rejses disciplinærsageller en straffesag mod en rådgiver.

2.3 Sort arbejde/sort økonomi

Med virkning fra den 1. april 2013 er der etableret en ny afdeling for sort økonomi og socialdumping, hvis formål er, at der skal sættes ind overfor dem, der opererer inden for den sorteøkonomi, og der skal være særligt fokus på social dumping og socialt bedrageri.Den nye afdeling har som målgruppe personer og virksomheder, der opererer inden for den sorteøkonomi, enten som leverandører eller modtagere af sociale ydelser. Særlige fokusområder er
3
socialt dumping og socialt bedrageri, hvor afdelingen varetager SKATs rolle imyndighedssamarbejdet. Afdelingen har tilkendegivet, at en meget vigtig opgave er at få klarlagtden præcise fortolkning af, hvad SKAT kan og må i samarbejde med andre myndigheder.Afdelingen har derfor igangsat et udredningsarbejde, hvor den i dialog med Jura i SKAT og Borger-og retssikkerhedschefen vil præcisere regelanvendelsen i myndighedssamarbejdet.Borger- og retssikkerhedschefen vil, i overensstemmelse med det oven for anførte, følgeopbygningen af denne nye afdeling tæt, og dette vil bl.a. ske ved at følge en række af de projekter,som nu er forankret i afdelingen. Det kan i denne forbindelse nævnes, at da SKAT med virkning fraden 1. juli 2012 fik yderligere beføjelser mht. til at bekæmpe sort arbejde, vil finanslovsprojektetom dette emne blive fulgt. Borger- og retssikkerhedschefen vil også følge den nye afdelingssamarbejde med pressen, andre myndigheder mv.

2.4 Inddrivelse

Som anført i Produktionsplanen vil forretningsområdet for inddrivelse være præget af, at der i 2013skal idriftsættes det nye inddrivelsessystem EFI, og at dette påvirker en lang række af aktiviteter iforretningsområdet. Borger- og retssikkerhedschefen har derfor valgt i sin arbejdsplan at have fokuspå opbygningen af den nye afdeling ”Fogeder”. Det er Borger- og retssikkerhedschefens opfattelse,at arbejdet som foged i SKAT kræver en meget omfattende viden om en række juridiskeproblemstillinger, ikke alene inden for det offentligretlige område, men også inden for decivilretlige og retsplejemæssige områder. Etableringen af denne nye afdeling ses som enretssikkerhedsmæssig styrkelse, idet der herved gives mulighed for at samle de speciellekompetencer, som området kræver.Borger- og retssikkerhedschefen vil derfor, i tæt dialog med afdelingen, følge opbygningen afdenne.

3. Andre aktiviteter

3.1. Samarbejde med Jura i SKAT

Der er i forbindelse med omstruktureringen af SKAT etableret en enhed Jura i SKAT. Borger- ogretssikkerhedschefen og Jura er enige om, at det er meget vigtigt, at der etableres et tæt samarbejdemellem enhederne. Det er aftalt, at begge parter har fokus på at sikre en løbende dialog om juridiskeproblemstillinger, ligesom der er et fælles fokus på at sikre at erfaringer fra arbejdet med dejuridiske problemstillinger nyttiggøres og udbredes i SKAT. Det kan ske via redegørelser, derforelægges SKATs direktion og andre relevante aktører, samt ved udfærdigelse af styresignaler,SKM-meddelelser, interne meddelelser osv., afhængig af problemstillingens karakter.Det er foreløbig aftalt at vurdere følgende emner:Aktindsigt og indsigtsret i medfør af forvaltningsloven, offentlighedsloven ogpersondataloven som følge af Skatteministeriets nye organisation og den formentligkommende offentlighedslov. Der er ved at blive udarbejdet et notat til brug for fastsættelseaf fremtidige retningslinjer herfor.
4
Sikring af hjemmelskravets opfyldelse for elektronisk genererede skrivelser, samt atskrivelserne overholder de processuelle regler. Når sagsbehandlingen overgår til at blivemere og mere digital, er det vigtigt, at de gældende processuelle regler er blevet overvejet iforhold hertil.Præcisering af, hvorledes samspillet mellem de forskellige former for juridiskkommunikation skal være, herunder bl.a. brugen af styresignaler, SKM-Meddelelser, denjuridiske vejledning og interne meddelelser.I forbindelse med administrative klagesager og domstolssager kan der i medfør afskatteforvaltningslovens § 51 gives henstand. Det undersøges hvilken betydning en bevilgethenstand har for SKATs mulighed for at foretage opkrævnings- og inddrivelsesskridt.Det forventes, at lovforslaget om konkurskarantæne bliver vedtaget i indeværendefolketingssamling. Ifølge lovforslaget vil SKAT spille en væsentlig rolle i forbindelse medimplementeringen af forslaget. Dette vil der blive lavet en vurdering af.

3.2. Årlige redegørelser

Den årlige klage- og retssagsstatistik skal udarbejdes. Der er udarbejdet sådanne statistikker forårene 2010 og 2011.Der skal udarbejdes en redegørelse for behandlingen af indsigelsessager efter etableringen afBorger- og retssikkerhedschefens funktion, jf. SKM2013.211.SKAT.Borger- og retssikkerhedschefen følger udarbejdelsen af en evaluering vedr. SKATs anvendelse afkarantæneordningen i TastSelv for perioden 15. oktober 2010 – 31. december 2012.

3.3. Andre aktiviteter

Borger- og retssikkerhedschefen tager initiativ til, at der afholdes workshops vedr. juridiskeproblemstillinger, som har betydning for SKATs virke. Der vil især være tale om workshops indenfor det processuelle område. Det forventes, at der kan afholdes to workshops om året. Formålet er atsikre et skarpt, fagligt fokus på korrekt regelanvendelse og at få et ”udefra og ind syn” på SKAT,via anvendelse af eksterne oplægsholdere og debattører. Der tilbydes deltagelse i workhops tilrepræsentanter fra hele ministeriets område.Desuden varetager Borger- og retssikkerhedschefen løbende følgende opgaver:Afgiver høringssvar vedr. lovforslag og bekendtgørelsesudkast.Kommenterer styresignaler og juridisk vejledning mv.Efter anmodning fra direktøren for SKAT foretages undersøgelser og afgives redegørelserom konkrete juridiske og retssikkerhedsmæssige problemstillinger. Aktuelt er følgendeunder udarbejdelse: Redegørelse om SKATs retningslinjer ved sagsbehandling afkontrolsagerDeltager i arbejdsgrupper eller møder vedr. konkrete faglige problemstillinger, bådevedrørende processer og juridiske emner.
5
Endelig modtages der årligt en række henvendelser vedr. konkrete juridiskeproblemstillinger, som Borger- og retssikkerhedschefen forsøger at være behjælpelig medløsningen af. Både ved egen involvering eller ved henvisning til de rette kompetencer iSKAT.
Margrethe NørgaardBorger- og retssikkerhedschef
6