Skatteudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 309, REU Alm.del Bilag 401
Offentligt
1281431_0001.png
1281431_0002.png
1281431_0003.png
1281431_0004.png
1281431_0005.png
Skatteudvalgets ekspertmødeom retssikkerhed påskatteområdet11. september 2013Generelt om retssikkerheden på skatteområdet, herunder hvordanSKAT griber retssikkerhed an, og hvilken rolle og hvilketansvarsområde, der ligger i stillingen som Borger- ogretssikkerhedschef.
NotatBorger- ogretssikkerhedschefenssekretariat9. september 2013
Om Borger- og retssikkerhedschefen

Skatteministeriets retssikkerhedsvision

Skatteministeriets retssikkerhedsvision lyder: "Vi tænker retssikkerhed ind i alt, hvad vi laver. Vibehandler alle lige og fair - og det opleves sådan".Retssikkerhed betyder for Skatteministeriet:At skatter og afgifter bliver opkrævet i overensstemmelse med de gældendeskatteprocessuelle regler (overholdelse af frister, krav om begrundelse osv.)At afgørelser bliver truffet så hurtigt som muligtAt den enkelte borger og virksomhed har oplevelsen af, at den konkrete afgørelse om skattereller afgifter rettet mod den enkelte opfylder de juridiske kravAt alle borgere og virksomheder bliver behandlet på en ensartet mådeAt alle betaler de skatter og afgifter, som er fastsat i lovgivningenSkatteministeriets håndtering af retssikkerhedsbegrebet skal således sikre, at de juridiske regler erfulgt, at de er fulgt på en ensartet måde overfor alle, og at der er tillid til dette. På en og samme tidskal der være retssikkerhed overfor den enkelte (den individuelle retssikkerhed) og overfor alle (denkollektive retssikkerhed).

Borger- og retssikkerhedschefen

I sommeren 2006 fik Skatteministeriet en Retssikkerhedschef.Ved den nye organisering af SKAT i 2013 fik Retssikkerhedschefen tilført yderligere opgaver ogskiftede titel til Borger- og retssikkerhedschef. Borger- og rets-sikkerhedschefen skal være med tilat forankre og udbrede kendskabet til retssikkerhed som et bærende værdigrundlag iSkatteministeriets arbejde.Borger- og retssikkerhedschefens opgave er blandt andet at sætte og fastholde fokus påretssikkerhed i skattesystemet, så skatteyderne oplever en ensartet og retfærdig behandling.Borger- og retssikkerhedschefen:fungerer selvstændigt og uafhængigt af hele koncernenkan iværksætte undersøgelservurderer selv, hvilke sager, der skal undersøgeskan foreslå og gennemføre initiativer, der sætter fokus på retssikkerheden i skattesystemetkan henstille til ændringer i SKATs procedurer og arbejdsgange
2
Yderligere har Borger- og retssikkerhedschefen, siden 1. april 2013 haft opgaver i relation tilbehandling af indsigelser over SKATs behandling af spørgsmål, som ikke er afgørelser. Borger- ogretssikkerhedschefen:er 2. instans for behandling af sådanne indsigelser.følger kvartalsvis op på indsigelser og svar herpå i 1. instans og drøfter status meddirektøren for SKAT. Det sker med henblik på at sikre den fornødne kvalitet, herunderensartethed, i behandlingen af indsigelserne i 1. instans.afgiver en årlig beretning om behandlingen af indsigelser. Beretningen bliver offentliggjort.

Borger- og retssikkerhedschefens tilgang til funktionens virke

Hvert år modtager funktionen en række henvendelser fra borgere, virksomheder og rådgivere. Herer det meget vigtigt at få synliggjort, at Borger- og retssikkerhedschefen ikke på nogen måde kan gåind og behandle materielle skattespørgsmål, idet udgangspunktet for mange af disse henvendelserer, at Borger- og retssikkerhedschefen anmodes om at ændre afgørelser truffet af SKAT,ankenævnene og Landsskatteretten og ind i mellem også domstolsafgørelser.Borger- og retssikkerhedschefens opgave er på baggrund af sådanne konkrete henvendelser atvurdere, om der er brug for fremadrettet at gå i konstruktiv dialog med SKAT og Departementet omforslag, der vil kunne rette op på eventuelle uhensigtsmæssigheder i lovgivning, administrativejuridiske forskrifter, arbejdsprocesser mv. alt ud fra en retssikkerhedsmæssig vurdering.Borger- og retssikkerhedschefen finder det meget vigtigt løbende at have en tæt dialog med SKATsmedarbejdere om retssikkerhedsvisionen. Udmøntningen af visionen i forhold til borgere,virksomheder, rådgivere i praksis forudsætter, at alle SKATs medarbejdere i deres daglige virkeskal være bevidste om denne. Det er jo SKATs medarbejdere, som gennem deres direkte kontaktmed borgere, virksomheder og rådgivere udmønter visionen.Borger- og retssikkerhedschefen finder det meget vigtigt, at kunne initiere undersøgelservedrørende sikring af ensartethed og juridisk korrekthed i behandling af borgere og virksomheder,hvad enten sådanne undersøgelser omfatter anvendelsen af de materielle regler eller de processuelleregler, herunder arbejdsgange og processer.Kvaliteten og ensartetheden af eksempelvis SKATs afgørelser bør ikke alene vurderes ud fra klage-og retssager, dvs. når borgere og virksomheder har indgivet klager over SKATs afgørelser.Borger- og retssikkerhedschefen finder også, at det er en vigtig opgave for funktionen at initiereprojekter – egen drift undersøgelser – hvor evaluering og benchmarking er væsentlige aktiviteter.Disse egen drift-undersøgelser er blevet meget positivt modtaget af SKAT, og de har været, og skalogså i fremtiden tilrettelægges og gennemføres i tæt samarbejde med de medarbejdere, som har dekonkrete opgaver, som undersøgelsen behandler, således at der via undersøgelserne kan kommefremadrettede anbefalinger og forslag, som medarbejdere og ledere i SKAT føler ejerskab for.Eksempler på Borger- og retssikkerhedschefens redegørelserSom eksempler på emner Borger- og retssikkerhedschefen har udarbejdet redegørelser om, kan frade senere år nævnes:
3
20092010201120122013
Bindende svar og retssikkerheden i SKATEvaluering af "Styresignaler og Retssikkerhed i SKAT"Evaluering af SKATs behandling af indsigelser over sagsbehandlingen mv.Klage- og retssagsstatistik 2010Kompetenceflader i og omkring restanceinddrivelsenRetssikkerhedschefens redegørelse om Skatteministeriets aktiviteter i relation til unge ogskatKlage- og retssagsstatistik for 2011Redegørelse om skattekontrollovens ansvarsreglerRetssikkerhedschefens redegørelse om landsdækkende indsatsprojekter i SKAT
Disse redegørelser findes på Borger- og retssikkerhedschefens hjemmeside.

Behandling af henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen

Som oven for nævnt kan alle kan rette henvendelse til Borger- og retssikkerhedschefens sekretariat,henvendelsernes behandling kan beskrives således:Klage over forvaltningsretlig afgørelseBorger- og retssikkerhedschefen er ikke en yderligere formel klageinstans for en forvaltningsretligafgørelse og kan ikke træffe afgørelser i konkrete sager, hverken over formelle eller materiellespørgsmål. Såfremt en henvendelse er en klage over en afgørelse truffet af SKAT, Skatterådet,ankenævnene eller Landsskatteretten, opfordres borgeren derfor til at følge den klagevejledning, derer givet i afgørelsen.Indsigelse over SKATs sagsbehandlingSåfremt en henvendelse er en indsigelse over SKATs sagsbehandling mv., som ikke har betydningfor en afgørelses gyldighed, har SKAT fastsat regler for, hvorledes sådanne indsigelser skalbehandles i SKM2013.211.SKAT - "Retningslinjer for behandling af indsigelser over SKATsbehandling af spørgsmål, som ikke er afgørelser". Borger- og retssikkerhedschefen oversendersådanne henvendelser til SKATs landsdækkende visiteringsfunktion i overensstemmelse medretningslinjerne. 2. instans behandlingen af indsigelser over SKATs sagsbehandling mv. varetagesaf Borger- og retssikkerhedschefen.Andre henvendelserSåfremt en henvendelse hverken er en klage over en materiel afgørelse eller enindsigelseshenvendelse fremsender Borger- og retssikkerhedschefen henvendelsen til det retteforretningsområde i SKAT og beder dette om at behandle henvendelsen. Samtidig anmodes der omat blive orienteret om henvendelsens behandling. Der kan eksempelvis være tale om generel meget
4
lang ventetid ved SKATs telefoner, utilfredshed med formuleringer mv. i SKATs vejledninger.Sådanne sendes til den ansvarlige direktør for området.I perioden fra 1. april 2013 frem til 1. september 2013 har Borger- og retssikkerhedschefenmodtaget30 indsigelser over SKATs sagsbehandling som 2. instans95 andre henvendelser

Borger og retssikkerhedschefens årlige arbejdsplan

Borger- og retssikkerhedschefen udarbejder en arbejdsplan / handleplan. Arbejdsplanen /handleplanen indeholder de emner eller elementer, som Borger- og retssikkerhedschefen har særligfokus på, den udtrykker dog ikke udtømmende Borger- og retssikkerhedschefens aktiviteter i detenkelte år.
5