Skatteudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 303, REU Alm.del Bilag 396
Offentligt
1279845_0001.png
1279845_0002.png
1279845_0003.png
1279845_0004.png
1279845_0005.png
1279845_0006.png
1279845_0007.png
”Retssikkerhed på skatteområdet.”Folketingets SkatteudvalgHøring onsdag d. 11. september 2013 kl. 9.00 -14.00
Retssikkerhed og Skattekontrolloven.
Jan PedersenProfessor, dr.jur.Juridisk Institut
Skattekontrolloven - Indledende bemærkninger.
--
Den vigtigste lov vedr. skatteydernes retssikkerhed .En af de ældste skattelove.- Oprindeligt fra 1946 med betegnelsen Kontrolloven.- Revideret i 1972 med ændring af betegnelsen til Skattekontrolloven.En af de mest ændrede skattelove.- Siden 2003 ændret ved 63 ændringslove.- Sidste paragraf: § 26 men i alt 86 paragraffer f.eks. SKL § 8 Ø.- Vedrører alene indkomstskatter, men suppleres af mere end 40afgiftslove.Jan PedersenProfessor, dr.jur.Juridisk Institut
-
Skattekontrolloven – Hvad er problemet ?

Overordnede og generelle mangler :

-

Kompliceret og vanskelig tilgængelig lov – også for skattekyndige- Udarbejdet ” lap på lap” og fremtræder som ”kludetæppe”.- Relater sig til fortidigt skattesystem i sin grundstruktur og i sin opbygning.smlgn. opdateret bil årgang 1946.

Lovteknisk :

- Behov for moderne skattekontrollov , der er udarbejdet fra grunden tilopfyldelse af behov og krav, som en moderne og digital skatteforvaltningstiller

-

Skal opbygges med udgangspunkt i, at der kontrolmæssigt findesforskellige segmenter af skatteydere med hver deres særlige kontrolbehovf.eks : lønmodtagere, virksomheder, internationale koncerner,udenlandske indkomster .Jan PedersenProfessor, dr.jur.Juridisk Institut
Kontrolbeføjelserne – Mere generelle problemområder.(1)

Omfang og udstrækning af kontrolbeføjelserne er essentielle i henseende

til retssikkerhed.

Problemområder:

1) Harmonisering med afgiftslovgivningens kontrolregler- ca. 40 afgiftslove med hver deres kontrolbestemmelser.- ikke fuld overensstemmelse selvom kontrol foretages samlet2) Forholdet til EU retten og internationale forpligtelser.- behov for udredning af evt. begrænsninger i Skattekontrollovensbeføjelser. F. eks. Teleoplysninger, øvrige internationale friheds- ogretssikkerhedsgarantier.3) Forholdet til lovbestemte tavshedspligter.- behov for udredning af evt. begrænsninger i forhold til tavshedspligt foradvokater og revisorer, pengeinstitutter m.v.Jan PedersenProfessor, dr.jur.Juridisk Institut
Kontrolbeføjelserne – Mere generelle problemområder.(2)

Problemområder ( fortsat):

4) Forholdet til digital skattekontrol.- Behovet for overordnet regulering af adgangen til anvendelse af digitalekontrolmidler.5) Hvem skal afgøre om oplysninger, dokumenter m.v. er udleveringspligtige ?- ” Catch 22 – situation”, hvor SKAT selv afgør, om der er udleveringspligt,hvilket kræver indsigt i dokumentet eller informationen !!6) ”Forældelse” af kontroloplysninger ?Politiske udfordring : Afvejningen af hensynet til beskyttelse af borgeren(den enkelte skatteyders retssikkerhed )ctr.hensynet til rationel og effektiv skattekontrol( samfundets retssikkerhed).Jan PedersenProfessor, dr.jur.Juridisk Institut
Kontrolbeføjelserne – Aktuelle tvivlsspørgsmål.

En række konkrete tvivlsspørgsmål vedr. udstrækningen af

kontrolbeføjelserne:

- Skatteydernes klagemuligheder.SKM 2013.458 LSR og SKM 201.2.335 LSR : Ingen umiddelbar klageadgang jfr. SKL § 9.Gælder Retssikkerhedsloven for SKAT´s 1. henvendelse ?
-Udstrækningen af udleveringspligten for dokumenter og oplysninger m.v.SKL § 6 :” bilag --- der kan have betydning for ligningen .”SKL § 8 D : ” oplysninger, der skønnes --- at være af væsentlig betydning.”
- Kan SKAT og under hvilke betingelser foretage ”dataspejling” ?- Indhentelse af oplysninger fra ikke- erhvervsdrivende.Oplysningspligten omfatter alene erhvervsdrivende.f.eks .problem i henseende til fra- eller tilflyttede skatteydere, skatteydere medudenlandske konti etc.
Jan PedersenProfessor, dr.jur.Juridisk Institut
Vurdering af Skattekontrolloven
1) Behov for lovteknisk nyskrivning med baggrund i skattesystemet anno2013.2) Behov for sagkyndig udredning af forholdet til og evt. begrænsninger ianden dansk lovgivning, EU – ret og internationale konventioner m.v.3) Behov for udredning af konkret uklarheder og mangler.4) Behov for parlamentarisk afvejning af balancen mellem hensynet til denenkelte d.v.s. skatteyderen og hensynet til samfundet d.v.s. SKAT.
Jan PedersenProfessor, dr.jur.Juridisk Institut