Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 300
Offentligt
1278056_0001.png
1278056_0002.png
1278056_0003.png
1278056_0004.png
1278056_0005.png
1278056_0006.png
1278056_0007.png
1278056_0008.png
1278056_0009.png
1278056_0010.png
1278056_0011.png
SkatteministerietAtt:[email protected][email protected]
[email protected]
Amalievej201875FrederiksbergCDanmarkTelefon33244266[email protected]www.skovforeningen.dk
6.september2013
ForsyningssikkerhedsafgiftpåVE‐brændsler(Jr.nr.13‐0076486)
TakformulighedenforatafgivehøringssvartillovudkastetomforsyningssikkerhedsafgiftpåVE‐brændsler.DanskSkovforeningmenerprincipieltikke,atforsyningssikkerhedsafgiftenbørpålæggesbrænde.Andreafgiftspålagtebrændselsformersåsomolie,gasogkulkankunanvendessomenergikilde,mendetgældernetopikkefortræ.Trætilbrændselfraskoveneerikkenogetveldefineretpro‐dukt,hvilketharuheldigeogurimeligekonsekvenserirelationtildetudsendtehøringsudkast.DanskSkovforeningforståratafgiftenskalsikredepolitiskemålsætningerienergiforliget,dengrønneomstillinggenereltsamtetprovenuitaktmedudfasningenafdefossilebrændsler.LovforslagetopfylderikkemålsætningerneDesværrebidragerdetnuværendelovforslagikketilatopfyldedissemålsætninger.Derforopfor‐drervitil,atlovforslagetændres,såudformningensikrerdepolitiskeønskertilafgiften.Udkastettillovenindebærerenrækkeproblemer,derunderminererdepolitiskeønskerfraener‐giforligetogdengrønneomstillinggenereltogistedetresultererienrækkeutilsigtedekonse‐kvenserforstaten,skovejereogtræindustri,forbrugeresamtdetlokalemiljøogglobaleklima.Destørsteproblemerer:1.Provenuetbliverlangtlavereendforudsatiforslaget2.Afgiftenrammerbredereendblottrætilrumopvarmning3.Afgiftenrammersocialtskævt4.Afgiftenskadermiljøet,ressourceeffektiviteten,skovdyrkningenognaturen.
DanskSkovforening‐skovbrugetsbrancheorganisation
Disseproblemergennemgåsidetfølgende,efterfulgtafenvurderingafdeEU‐retligemulighederforatundtagebrændefraforsyningssikkerhedsafgiftensamtkonkretebemærkningertilforslaget.
1.ProvenuetbliverlangtlavereendforudsatiforslagetSkatteministerietregnermedat7PJafdetbrændesomafbrændesiprivate,mindreovneogked‐lervilværebrændesomprivateharkøbtdirekteiskoven.Medenafgiftpå29,7kr./GJi2020vildetsvaretiletprovenutilstatenpågodt200mio.kr.nårafgiftenerfuldtimplementeret.Detsamledeprovenufraafgiften,somdenserudidag,vilblivelangtmindre,måskeendognegativt.Detskyldes,athvisderlæggesenafgiftpåtræ,vilprisenpåikkefærdigbearbejdettræ,dersælgesdirektefraskoven,tiloparbejdningtilbrænde‐eks.sankebrænde,selvskoverbrænde,brændetræilangelængder–blivesådyrtatkøberneistedetvælgeat:-KøbetræiTysklandellerSverige,somikkeharafgiften-KøbesortForbrugernetilskyndestilikkeatkøbefriskbrændeforoparbejdeogtørredetselvForbrugerenbetalerenlavprisfortræetiforholdtilenergiindholdetitørtbrændenårdekøberfriskbrændefraskovenpågrundafdetbetydeligearbejde,derskaludføressamttørringstidførbrændetkanbrugesibrændeovnen.Derforrammerdenfasteenergiafhængigeafgiftsærligthårdtpådisseprodukter‐isærhvisMinisterietsstandardsatserilovforslagetanvendes(priserneneden‐forergennemsnitlige2012‐priserifølgeDanskSkovforeningsprisstatistik):oBøgebrændeleveretvedskovveji2.7mlængdestigercirka80%(fra346til621kr.pr.rummeter).oGran‐ogfyrrebrændeleveretvedskovvejiuspecificeredelængderstigercirka100%(fra230til456kr.pr.rummeter).oSankebrændeafbøghvorkøberenfældertræerne(selvskovning)stigercirka140%(fra196til471kr.pr.rummeter).SkovejernetilskyndestilatudfasebrændesomproduktpågrundafbureaukratietSamtidigbliveradministrationenafreglernesåbureaukratiskforskovejerneatdererenrisikofor,atsalgafbrændedirektetilprivatefraskovenevilfaldemarkantogmuligvisheltudfases.Detvilbådebetyde,atprovenuetfraforsyningssikkerhedsafgiftenpåskovenessalgafbrændebortfalder,
DanskSkovforening‐skovbrugetsbrancheorganisation
2
ogatderikkesvaresmomsafsalgetdatræetikkelængerevilbliveomsatpådetdanskemarkedtilprivate.Adfærdsændringernevilsamletbetyde,atprovenuetfalderSkatteministerietharoverforSkovforeningengivetudtrykforatdeadfærdsændringersomvilføl‐geaflovforslaget(fxøgetgrænsehandelm.m.)erindregnetidetfastsatteprovenu.Adfærdsæn‐dringerkandogværesværeatforudsigeogSkovforeningenfinderikke,atderertagetfuldhøjdefordenpotentieltmegetstoregrænsehandel,mængdenafsortbrændeogdetfaktumatbrænde‐handlendirektefraskovenetilprivatekanbortfalde.ØgetbureaukratiudhulerprovenuetyderligereUdoverdenævnteproblematikkererderikketagethensyntildettungebureaukrati,detvilkræveatadministrereafgiften.Alttræmedenprisinærhedenafbrændeprisenvilipraksisbliveafgifts‐belagt.Detvilresultereienenormkontrol‐ogadministrationsopgavehosSKAT,nårkøbernevilhenvendesigforatfårefunderetafgiften,ogforkøberneselv,derfremoverskalbrugetidogres‐sourcerpåatdokumentereogadministreredereskøbaftræ.SkovforeningenerbekendtmedatdeiSverigetidligerehavdeovervejelseromatindføreenlignendeafgiftpåbrændefraskoveneiSverige,menfrafaldttankenpågrundafdemegetstoreadministrationsomkostningerderskulletilforatopkræveogkontrolleredemangetusindeskovejeressalgtilprivate.OgsåiDanmarkvilenstordelafdegodt25.000skovejendomme,derproducererbrændekommeoverdenforeslåedebagatelgrænsepåsalgafbrændefor10.000kroneromåret.Demangeskov‐ejendommeskalderforregistreresogkontrolleresafmyndighederne,hvilketselvsagtogsåbliveromkostningstungt.Danmarkharaldrigtidligerelagtenpunktafgiftpåsåmangeproducenter.SamletseterdetDanskSkovforeningsvurdering,atadministrationenaflovenviludhuleprovenu‐etogmåskeenddaoverstigedetikronerogører.
2.AfgiftenrammerbredereendblottrætilrumopvarmningMedudkastetindføresenafgiftpåetproduktderikkeerveldefineret.DetmedføreratSkattemi‐nisterietlæggerenafgiftpåetlangtbrederevaresortimentfraskoveneenddetderermålet:Af‐giftpåbrændetilrumopvarmning.Refusionafafgiftpåikke‐brændeernytteløs.Fxskalderover1000meterraftehegntilBådelovforslagetsafgrænsningeromkringrefusionafafgiftenfortrætilandetendenergiogaf‐græsningenafsankebrændeerumuligeathåndhæveipraksis.
DanskSkovforening‐skovbrugetsbrancheorganisation
3
Afgiftenfårdermedenkarakterafengenerelenergiafgiftpåtrætilallemulige,ofterekreative,formål,derikkeskalafgiftsbelægges.Detvilrammealleforbrugereaftrægenerelt.Bagatelgrænsenpå5000kr./årbetyder,athvisenhusstandf.eks.skalopføreetraftehegn,skalderkøbestrætilover100meter(2meterhøjt,0,1metertykt)raftehegn,førkøberenkanfåre‐funderetafgiften,hvilketformentlighørertilsjældenhederne.Herefterskalkøberentageetbille‐deafraftehegnetforatbevise,attræetikkebliverbenyttetsombrænde,ogkøberenskalfremvi‐seenfaktura,derviser,atafgiftenliggeroverbagatelgrænsen.BeggedeleskalsendesindtilSKAT,derskaladministrerehenvendelseromkringafgiftsrefusion.Formangekøbereerdetikkemuligtatfårefunderetafgiften,daderesindkøbaftræliggerunderbagatelgrænsen.Detvilgældefxspejdereogalle,derbrugerbrændeudendørsellerbyggermedrafter.Debliverpålagtafgiftenogtvingesdermedtilatbetaledobbeltsåmegetfortræetsomidag.Afgiftpåikke‐eksisterendeenergi:ForbrugerederselvtørrerderestrærammessærligthårdtDerforeslåsatafgiftenbetalessomenstandardsatsberegnetudfrabrændværdienitørtbrænde.Menbrændværdienpåtidspunktetforskovenssalgafbrændeterlangtlavereforditræetikkeertørt.Køberenpåtagersigderforomkostningerne(tid,arbejdeogplads)tiloparbejdningogtørringafbrændet.SamtidigbrugerMinisterietethøjtfastmassetaltilomregningfrakubikmetertilrum‐meter.Derpålæggesderforbrændefraskovenenafgiftpågrundlagafetenergiindholdderikkeeksistererpåsalgstidspunktet.Detteervistikkesetførihistorien.SkatteministeriethardaogsåmundtligtoverforSkovforeningengivetudtrykfor,atdetenergiind‐hold,derlæggestilgrundforafgiftsberegningen,erfastsathøjt‐ogtilfordelformyndighederneogmeddetsamtidigeformålatanimeredanskernetilatkøbetørtbrænde.Deteretforsøgpåatinkludereetprovenuviaafgiftensomikkeerindeholdtienergiforliget.
3.AfgiftenrammersocialtskævtBrændeeristoredeleaflandet,isærilanddistrikterne,enesteellerhovedsageligenesteopvarm‐ningskilde,fordiderikkeermulighedforkollektivvarmeforsyning.Forslagetharsåledesenbety‐deligsocialslagside.
DanskSkovforening‐skovbrugetsbrancheorganisation
4
4.Afgiftenskadermiljøet,ressourceeffektiviteten,skovdyrkningenognaturenAfgiftenfremmermiljøskadeligafbrændingHvisbrændebliverdyrere,vildettilskyndedanskernetilatbrugebrændslerafdårligkvalitet,fxmælkekartonerogandreformerforaffald,aviser,trykimprægnerettræogtræmedmaling.Detvilgiveøgetkemikalietrykogøgetpartikelforurening,hvilkegårstikimodregeringensogEU’smål‐sætningerogflugtermegetdårligtmedsignalernefraregeringenomdenkommenderessource‐strategi,somsigtermodatgenanvendeeksempelvispapirogpapistedetforatbrændedetaf.AfgiftenreducererressourceeffektivitetenIdaghentermangeforbrugeretrætætvedbopælen.Fxsankebrændeiennærliggendeskov.Der‐forvilafgiftenikkeblotmedføreetsamfundsøkonomisktab,denvilogsåøgeCO2‐udledningentiltransportsamtluftforurening.Samtidigvilenfordoblingafprisenpåbrænderesulterei,attræ,derkunnebidragetilatnedsætteCO2‐udslippetvedaterstattefossilenergitilopvarmning,istedetrådneropiskovbunden,hvordetalligevelafgiversammeCO2‐mængdetilatmosfæren.AfgiftenforringerskovenesmulighedforatdyrkeløvtrævæsentligtBrændemarkedetforselvskovereogsankereerheltafgørendeforøkonomienidetidligeogskov‐dyrkningsmæssigtnødvendigetyndingerienløvtræbevoksningsliv.Konsekvenseneratdenposi‐tiveudviklingiarealetmedløvtræiDanmarksidenstartenaf1990’erne,sættesoverstyr.Bortfal‐detafmarkedetforikke‐færdigbearbejdettrætilopvarmningvillogiskføretiløgetanvendelseafnåletræifremtidensskovplantninger.DettestriderimodregeringensgenerelleønskeomatfremmeløvtræiDanmark.
5.BrændeafgiftenernæppedikteretafEUSkatteministerietharoverforSkovforeningengivetudtrykfor,atlovudkastetsstørrelses‐ogbe‐løbsgrænsererfastsatudfradegældendeEU‐reglersforbudmodkonkurrenceforvridningogstatsstøtte.MenSkovforeningentvivlerpå,atdererEU‐reglerderforbyderattrætildenprivateforbrugersvidereoparbejdningaftrætilbrændebliverafgiftsfritagetsamtidigmedatderlæggesafgiftpåfærdigtforarbejdedetræproduktertilrumopvarmning,f.eks.flistilvarmeværker.Skovforeningenvurdererumiddelbart,atenudvidelseaffritagelsesmulighedenforsankebrændesamtenudvidelsetilogsåatomfatteskovenssalgafikkefærdigbearbejdettrætilbrændetilpri‐
DanskSkovforening‐skovbrugetsbrancheorganisation
5
vatehusholdningererforeneligmedEU’sstatsstøtteregler.SetiforholdtilformåletmeddennyeafgiftpåVE‐brændseltilrumvarmeerdernemligvæsentligeforskellemellemandreformerforVE‐brændslerpådenenesideogikke‐færdigforarbejdettrætilbrændefraskovenpådenandenside.Detfølgerafbemærkningernetillovforslaget,atformåletmedafgiftenpåVE‐brændseleratfor‐hindre,atomlægningentilVE‐brændslerbliverforstor,idetmåleteratfastholdeVE‐brændselsometsupplementtilvindkraftogandrevedvarendeenergikilder.Vindkraftogandrevedvarendeenergikildermøderikkeeneffektivkonkurrencefrabrænde,hvor‐forderikkevedenafgiftsfritagelseforikke‐færdigforarbejdettrætilbrændedirektetilforbruge‐renskeretskiftefravindkrafto.l.tilbrænde.Anvendelsenafsåvelbrændefyrsombrændeovneersåledesforbundetmedenrækkeulemperafpraktiskkarakter,sombetyder,atdernæppeernogenreelrisikofor,atenfavorabelprispåbrændeviltilskyndeprivatehusholdningertilinævneværdigtomfangatomlæggederesforbrugafenergiproduktertilbrændesomdenprimæreenergikilde.Deterganskeenkeltaltforbesværligtkunatfyremedbrænde.Iøvrigtvilbrændeovneikkekunneerstatteandreenergikilder,eftersomdeikkekananvendestilproduktionafvarmtbrugsvandienhusholdning.Dererhellerikkenogenreelrisikofor,atskoveneinævneværdigtomfangtilskyndestilatomlæg‐gederesproduktionmedhenblikpåatøgeproduktionenafbrændeiforholdtilproduktionenafkvalitetstrætilandreformål.Brændeeretrestproduktogvilaldrigkunnegivesammeafkastsomproduktionenogsalgafkvalitetstræ.Såledesvisererfaringernefradesidstemangeåraterfor‐brugetafbrændeikkesteget,påtrodsafstærktstigendeoliepriser.Brændevilderforisagensnaturaltidnationaltkunudgøreetsupplementtilandreenergikilder.Formåletmedforsyningssikkerhedsafgiften–nemligatfastholdeVE‐brændselsometsupplementtilvindkraftogandrevedvarendeenergikilder–tilsigerderforikkepånogenmåde,atsalgafikke‐færdigforarbejdettrætilbrændedirektetilforbrugerenskalbehandlespåsammemådesoman‐dreVE‐kilder.Derimoderder,somnævntovenfor,tungtvejendegrundetilnetopatbehandlesalgafikke‐færdigforarbejdettrætilbrændetilprivatehusholdningerforskelligtfrasalgafandetVE‐brændsel.DetersåledesSkovforeningensvurdering,atenvæsentligstigningiprisernepåbrændevilmedføreenstorrisikofor,atprivatehusholdningeristedetbegynderatanvendenedrivningsaf‐faldogandreformerfortræaffaldideresbrændeovne.Detteharikkeblotenrækkeuheldigemil‐jømæssigekonsekvenser,menvilogsåkunneværedirektesundhedsskadeligt.Enfritagelseforsalgafikke‐færdigforarbejdettrætilbrændetilprivatehusholdningererogsåberettigetafandregrunde,somknyttersigtilsystemetsforvaltningogopbygning.Somanerkendtibemærkningernetillovforslagetvilensåbetydeligafgiftpåsalgafbrændesomdenpåtænktebetyde,atprivateistærktstigendeomfanghenterderesbrændeiTysklandellerSverige,derikkehartilsvarendeafgifterpåsalgafVE‐brændsel.Lovforslagetindeholderganskevistenanmeldel‐sesordning,hvorefterborgere,somkøberformereend1.000kr.ekskl.moms,selvskalanmelde
DanskSkovforening‐skovbrugetsbrancheorganisation
6
købetogbetaleafgiftentilSKAT,såfremtdeikkeselvstårforimporten.Skovforeningenanserdetimidlertidforusandsynligt,atensådananmeldelsesordningvilkunnefungereeffektivtipraksis.Dettesammenholdtmed,atborgereselvkanimportereubegrænsedemængderbrænde,træpillerm.m.somrejsegodsudenafgift,blotdetteertilegetbrug.Reglerneilovforslagetvil,hvisdetvedtagesidenforeliggendeform,virkestærktkonkurrencefor‐vridendepåmarkedetforsalgafbrændetilfordelforudenlandskeproducenter,udenatdettepånogenmådeerbegrundetiellernødvendigtforatopfyldeformåletmedforsyningssikkerhedsaf‐giftenpåVE‐brændsel.IbemærkningernetillovforslagetantagerSkatteministerietudennærmerebegrundelse,atafgif‐ternepådeforskelligetyperVE‐brændslerskalværeensforatundgåstatsstøttespørgsmål.PåbaggrundafdeovenforanførtebetragtningerskalSkovforeningenstærktopfordreSkattemini‐steriettilnærmereatundersøge,omdenneantagelsenødvendigviserkorrekt,idetderefterSkov‐foreningensopfattelsekananføresenrækkegodegrundetilstøttefor,atenfritagelseforsalgafikke‐færdigforarbejdettrætilbrændetilprivatehusholdningerikkeudgørstatsstøtteellerunderalleomstændighederbørkunnegodkendessomforeneligmeddetindremarked.
6.Konkretebemærkninger
Ad§3,nr.12Forslagettilny§1afastsætter,atderskalbetalesafgiftefterbrændværdienafprodukter,”der

kananvendessombrændsel…”(Skovforeningensfremhævning).

Formuleringenmedfører,atderskalopkrævesafgiftpåprodukter,derikkeanvendestilrumop‐varmning,eksempelvisdeafskovbrugetsprodukter,derprismæssigtliggerpåsammeniveausomprisenpåbrænde.Detteerenurimeligadministrativogøkonomiskbyrdefuldbestemmelseforsåvelskovenesomkøberneafskovenesprodukter.Formuleringenskyldesalene,atministerietikkedefinererdetprodukt,derskalbetalesafgiftaf.Ilovforslagetformuleresundtagelsenfrabetalingafforsyningssikkerhedsafgiftisamme§’sstk.3,nemligsomvarer,”somutvivlsomterbestemtdirektetilandenanvendelseendsombrændseltilproduktionafvarme.”Enskovejer,dersælgerettræprodukt,derkananvendestilrumopvarmning,kriminaliseres,hvisderikkeberegnes–ogindbetales‐afgiftvedsalgtilenkøber,derendogpåtroogloveerklærer,attræetikkegårtilrumopvarmning.Deterikkerimeligt,atenskovejerskaladministrereenlovpåetsåurimeligtgrundlag.
DanskSkovforening‐skovbrugetsbrancheorganisation
7
Oghvadmedsalgafbrænde,derskalanvendesiudendørsbålsted,tilgrillningafhelstegtpatte‐grisee.l.?Hererproduktetbrænde,menikkeafgiftspligtig,dadetikkeanvendestilrumopvarm‐ning.Medhensyntilmulighedenfortilbagebetalingafopkrævetafgifttilforbrugeren:Sebe‐mærkningertil§3,nr.32(ny§8f).Ad§3,nr.15Meddenforeslåedenye§3askalallemomsregistreredevirksomheder,derproducererafgifts‐pligtigtVE‐brændselregistrereshostold‐ogskatteforvaltningen.Eftersamme§’sstk.4dogkun,hvisdensamledeårligeleveranceafVE‐pligtigbrændseloverstiger10.000kr./år.Dettemåforståssåledes,atdetkuneromsætningafafgiftspligtigtbrændsel,derskaloverstigedenævnte10.000kr./årførendderkævesregistrering.Menefter§’sstk.1omfatterafgiftspligtenmereendbrændsel–nemligogsådeprodukter,derkananvendessombrændsel.Reglernebetyderherefter,atdenskovejer,der–måskepågrundafprisstigningenpåbrænde–ophørermedsalgetheraf,ogsomfortsatsælgerandretræprodukter,derprismæssigtliggertætpåbrændeprisen,fortsatskalregistreres,hvissalgetafsådanneprodukteroverstiger10.000kr./år.Efterdenforeslåedenye§3bskalallevirksomheder,derikkeerregistreredeefterovennævntebestemmelsesvareafgiftafalleenkeltleveranceraffastafgiftspligtigVE‐brændsel,deroverstiger1.000kr.Hvisensådanskovejerikkesælgerbrænde,erdeturimeligt,atdenneskalberegne,indberetteogbetaleafgiftforsalgetblotfordisalgsprisenpådisseprodukter,somkøberikkeanvendertilop‐varmningsformåloverstiger1.000kr.Omtilbagebetalingafuberettigetafgift:Sebemærkningertil§3,nr.32(ny§8f).Ad§3,nr.20Efterdenforeslåede§6a,stk.3sidestillesudtagningafafgiftspligtigtVE‐brændseltilbrugforvirksomhedensindehaverogdennespersonalemedleveringafafgiftspligtigVE‐brændsel,hvoref‐terderskalsvaresafgiftheraf.Skovforeningengårudfraatenvirksomhed,derikkeerregistreretefter§3a,stk.2ellerstk.3,hellerikkeskalsvareafgiftafsådantudtagtilprivatbrughosejerellerdennesansatte,da§6a,stk.3(hvordetprivateudtagnævnes)kunomfatterregistreringspligtigevirksomhederregistreretefter§3astk.2ogstk.3.Deterkundetfaktiskeenergiindhold,derskalsvaresafgiftaf,hvilketpålæggerskovejerenurime‐ligeadministrativebyrderogomkostninger,dadeafSkatteministerietansattesatserforenergi‐indholdliggerforhøjt–delsfordideropereresmedtørtbrænde,somikkeersalgsproduktet,delsfordifastmassetalletiderummetre,dertypiskliggeriskovenerlagtlavereenddeafSkattemini‐
DanskSkovforening‐skovbrugetsbrancheorganisation
8
sterietansattefastmassetal,derbyggerpålangtkorterebrændestykker.Jolængeretræstykker–jolaverefastmassetal,daderermereluftmellemsådannetræstykker.Anvendesstandardsatserneforeksempelpåetpartibøgestammer,aflagti2.7mlængderogop‐måltirummetrevilderskullesvaresenafgiftpå220kr./rmeksklusivmoms.AnvendesderimodværdierforbrændesenergiindholdangivetiSKOV‐infoserienshæfteomtrætilenergi(http://www.skov‐info.dk/haefte/18/indhold.htm)vilderfordetnævnteproduktmed45%vand‐indholdværeetenergiindholdpr.rummeterpå3,5GJhvilketvilgiveenafgiftpåunderdethalve(103kr/rmeksklusivmoms).Ad§3,nr.27Ministerietforeslåriudkastettildennye§7c,stk.2enundtagelsefraafgiftspligtenforsanke‐brænde.Skatteministerengavdaogsåpådetåbnesamrådden17.januar2013iFolketingetudtrykfor,atsankebrændeskalundtagesfraafgiftspligten,menatgrænserneherforendnuikkevarafklarede.Bestemmelsen,somdennuerformuleretilovudkastet,ermegetuklar,ogefterdetafSkattemini‐sterietoverforSkovforeningenoplystepåetmødeafholdtden29.augusterbestemmelsenudenindhold.Skovforeningenvilbegrundedettenærmere:Forudsætningernefor,atderafgiftsfritagelseforsankebrændeer:Atprisenforetsankekorteruafhængigafopmålingellernogenandenopgørelseafdetindsamledebrænde(seendvideresidstepunkt)AtderikkeskerbeskæringellerfældningaftræerAtbrændetikkeforeliggerstabletellerforarbejdettilovnklartbrændeAtkøberikkebenyttererhvervsmæssigbistandvedindsamlingenafbrændeogAtderudstedesfakturamedkøbersnavnogadresseforhvertkøbSankerekøberidagofteetsankekort,derentengiverrettilindsamlingaftrætilenbestemt(sjældentkontrolleret)mængdeellerrettilsankningietgivetområde(udenmængdeangivelse).Sankereopskærernormaltaltiddettræ,derfindespåarealet.Træstykkernevilsomregelværerestprodukterfraenskovningellertræopståetfraentydningogvilsomregelaltidværeafenlængde,derikkekanhåndteres/transporteres.DaderskaludstedesenfakturaforhvertkøbogSkatteministerietoverforSkovforeningenpåetmødeden29.august2013gavudtrykfor,atensådanbetalingogsåerudtrykforenopgørelseafdensolgtemængde,kandetførsteafovennævntekravomatderikkemåforeliggeenopgørelseafdetindsamledetræikkeoverholdes,hvorforderefterlovforslagetsbestemmelseripraksisikkelængereeksisterersankebrænde.
DanskSkovforening‐skovbrugetsbrancheorganisation
9
Ad§3,nr.32Efterforslagettilny§8fkanenmodtagerafleverancerafafgiftspligtigVE‐brændsel,somerpå‐lagtforsyningssikkerhedsafgift,fåtilbagebetaltafgiftenidetomfangmodtagerenharforbrugtVE‐brændslettilandetendbrændseltilproduktionafvarme.Derskulledogherhaveværetanvendtordene”andetendrumopvarmning”,dadeterdeteneste,derifølgeenergiforligetskalbetalesafgiftaf.Tilbagebetalingsordningenvilimidlertid–udoverenurimeligadministrativbyrde–føretil,atmangekøbereaftræ,derprismæssigtersammenligneligmedbrændeprisen,mensomikkean‐vendestilrumopvarmning,ikkevilkunnefåafgiftentilbagebetalt.Detteskyldeskravetom,atafgiftenpr.årskaludgøremereend5.000kr.førendtilbagebetalingkanfindested.Detteerurimeligtogaleneudtrykfor,atderkunertagethensyntilatminimerestatensadministrationiforbindelsemedtilbagebetalingensamtudfraprovenumæssigebetragt‐ninger.Forslagetmedførerf.eks.,at:EnspejdertropikkekanfåtilbagebetaltdenbetalteafgiftvedkøbafraftertilforskelligebyggearbejderAtmanikkekanfåtilbagebetaltafgiftenvedkøbaftrætilanvendelseiåbneildstederellertilgrilningafhelstegtedyre.l.AtenhaveejerikkekanfåtilbagebetaltafgiftenforkøbafflistilbunddækkeibedeihavenM.m.fl.Forslagettilny§3bstillerkravom,atderskalbetalesadhocafgiftforikke‐registreredevirksom‐hederforenkeltleverancerafVE‐brændslerpåmereend1.000kr.Herimåindregnesindbetalingafafgiftforikke‐afgiftspligtigeprodukter,jf.formuleringeni§3aomprodukter,derkananvendessombrændsel.Detteerurimeligt,datilbagebetalingsreglernemedfører,atderikketilbagebetalesafgiftafikke‐afgiftspligtigeprodukter.Endviderevilkravetmedføreurimeligeadministrativebyrderfordevirksomhederogborgere,dersælgerogkøberindeholdelsespligtigeafgifterpåprodukter,somefterforslagetreeltikkeskalaf‐giftsbelægges.KommentarertilbemærkningernetillovforslagetPåside61ilovforslagetsbemærkningerstårder,atVE‐brændslererenbegrænsetressource.Skovforeningenskalidenanledningblotkorrigeremeddetfaktum,atskovenekanmereendfor‐
DanskSkovforening‐skovbrugetsbrancheorganisation
10
dobleleverancerneaftrætilenergiudenatdettegårudoverskovenesforsyningertiltræindustri‐enellergårudoverskovenesproduktion,tilvækstellerbiodiversitet.Påsammesideanføresdet,atøgetefterspørgselefterVE‐brændslersamtidigkanføretiløgederisiciforsåvidtangårdenmiljømæssigebæredygtighed.Skovforeningenerikkeenigidettesyns‐punkt:DelsarbejdesdermedbæredygtighedskriterierforbiomassetilenergipåEUniveau,delsvilf.eks.fjernelsenafetsankemarkedihvertfaldgåudoverfremtidensløvtrædyrkning–ogdettevilmedsikkerhedskadedenbæredygtigeskovdrift.Påside101understregesdet,atderikkeerhensigtenatlæggeafgiftenpåandetendrumvarme,ogatdettesikresveddeforeslåederegleromtilbagebetalingafafgiftbetaltforvarmetilprocesivirksomheder.MenmedSkovforeningensbemærkningertilforslagets§3,nr.32(ny§8f),erovennævnteforudsætninghosministerenlangtfratilstrækkeligttilatsikre,atderikkebetalesafgiftformegetandetendtrætilrumopvarmning.MedvenlighilsenHansM.Hedegaard/TanjaBlindbækOlsen
DanskSkovforening‐skovbrugetsbrancheorganisation
11