Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 3
Offentligt
1161901_0001.png
1161901_0002.png
1161901_0003.png
1161901_0004.png
1161901_0005.png
1161901_0006.png
VEjEN TILen grønbilbeskatning
DANSK ELBILALLIANCESMODEL TIL ENgrøn bil·beskatning
DanmarK Har Brug fOr
en grønbilbeskat·ningsmodelTransportsektoren har behov for en grøn omstilling, hvisDanmarks målsætning om 40 pct. CO2-reduktion i 2020 iforhold til 1990 skal indfries, og vi skal blive olien kvit. Dennuværende vej er ikke holdbar. En central forudsætning forden grønne omstilling er en omlægning af den eksisterenderegistreringsafgift på biler.Regeringen ønsker, at det skal være billigere at købe en energi-rigtig bil. Ifølge regeringsgrundlaget skal der således ske engrøn og provenuneutral omlægning af bilbeskatningen.af regeringsgrundlaget fremgår det, at regeringen har ”sommålsætning at gøre Danmark uafhængig af fossile brændstof-fer.” Endvidere at det ”er nødvendigt at nedbringe forureningenfra transportsektoren.” ”Et centralt virkemiddel består i at sikre,at der købes biler, der forurener mindre. Der er i særlig grad brugfor at begrænse forureningen i byerne, hvor sundhedsskadernefra forurening er størst.” ”regeringen vil derfor:� fremsætte forslag til en provenuneutral reform af afgif-terne på personbiler, der understøtter ovennævnte. frita-gelsen af elbiler for registreringsafgift forlænges til 2015.� fremlægge en strategi for fremme af energieffektivekøretøjer som hybrid plug-in, el-biler mm. som omfatterinfrastruktur mm.”co2-kurven er ikke knækket for transportCO2-udledninger fra transportsektoren går den forkerte vej.CO2-udledningen er steget med 22 pct. i perioden 1990-2010, og ligger i dag på 15,2 mio. ton. Heraf udgør vejtrans-porten 11,7 mio. ton.1Denne udvikling ser ikke ud til at vende, selv om den øko-nomiske afmatning har givet en midlertidig nedgang. IfølgeDanmarks Statistik køber vi stadig flere biler. I 1993 var der1,6 mio. personbiler i Danmark. I 2012 er der 2,2 mio.2Detsvarer til en vækst i bilparken på 27 pct. på under 20 år.analysenCo2·reduktioner på vej i transportenfra DanskEnergi viser, at vejtransportens CO2udledning kan reduce-res med op mod 1,5 mio. tons CO2i 2020 ved dels en effek-tivisering af den eksisterende bilpark samt ved udskiftningtil nye køretøjsteknologier, som elbiler mv. Det er godt 1/3af den samlede reduktion i CO2-emissionerne, som mang-ler for, at regeringen når sit mål om en 40 pct. reduktion iCO2-udledningen.
co2-uDlEDninGEr Fra TransporT-sEkTorEn – mio. Ton co220
15
10
5
0
1990
1995
2000 2005 2008 2009
2010
TransportProduktionserhvervHusholdningerHandels- og serviceerhverv
anTal pErsonbilEr i Danmark – mio.2,2
2,1
2,0
1,9
1,8
1,7
1,61993 95 97
99
01
03 05
07 09 2011
Er de små biler blevet for billige?Med omlægningen af bilbeskatningen i 2007 blev de småbiler markant billigere. Det betyder, at salget af de små bi-ler er skudt i vejret og udgør i dag knap 70 pct. af salget afnye biler. Det rejser spørgsmålet, om de små biler er blevetfor billige? Noget kunne tyde på, at prisen på de små bileri dag er så lav, at den ikke afspejler de samfundsmæssigeomkostninger ved udledninger og sikkerhed.Den nuværende registreringsafgift har en meget begræn-set sammenhæng med bilens udledninger af CO2. Bilermed samme bruttopris kan have vidt forskellige CO2-ud-ledninger.
Norge fremhæves ofte for at have indført en bilbeskat-ning, som er baseret på grønne, objektive kriterier. Detafspejler sig bl.a. i priserne på de små biler, som i Norgeer væsentligt dyrere end i Danmark, jf. nedenstående ta-bel. Biler i samme størrelse kan have vidt forskellige CO2-udledninger. I priseksemplet – i størrelserne mellem ogstor – er bilerne med de laveste CO2-udledninger billigsti Norge, mens bilerne med de højeste CO2-udledninger erbilligst i Danmark.
bilToyota Aygo T1Hyundai i10 1,25 ComfortPeugeot 308 1,6 VTiAudi A3 2,0 TDISkoda Suberb 1,6 TDIMazda 6 1,8 Advance
sTørrElsELilleLilleMellemMellemStorStor
G. co2/km99108147106114154
pris i Danmark79.990104.995212.990328.140354.000309.495
pris i norGE134.790142.815275.000306.700296.930317.399
Dansk Elbil alliancEs moDEl For GrønomlæGninG aF bilbEskaTninGEnDansk Elbil Alliance har udviklet en provenu- og teknolo-gineutral beskatningsmodel, der gør valget af grønne bilermere attraktivt samt administrationen af afgiftssystemet
mere enkelt. Modellen beskatter det, vi vil have mindre af(CO2, støj, partikelforurening og slid på infrastruktur) og be-lønner det, vi vil have mere af i form af ny, grøn teknologiog sikkerhed i bilerne. Modellen er baseret på følgende ele-menter:
ElEmEnTRegistreringsafgiftens niveau opret-holdes og baseres på bilernes CO2-udledning og sikkerhed.
HVorFor?Økonomisk teori tilsiger, at forbrugernelægger relativt større vægt på købsprisend på løbende udgifter.3Registrerings-afgiften er derfor effektiv til at påvirkeforbrugernes bilvalg.Bilbeskatningen bør afspejle samt-lige af bilens miljøegenskaber så somstøj, partikelforurening og slid på in-frastruktur.Det Digitale Motorregister gør det letat hente objektive og sammenligne-lige oplysninger om bilen – bl.a. CO2-udledning.Bilbeskatningen er en væsentlig ind-tægtskilde for staten.
EFFEkTGrønne biler bliver billigere, og vi ta-ger hensyn til brugtvognsmarkedet.Vi undgår øget trængsel som følgeaf et forventet øget bilsalg ved bilbe-skatning baseret på løbende afgifter.Bilbeskatningen medfører betaling forandre, skadelige effekter, som samfun-det betaler i dag, og giver dermed øgettilskyndelse til valg af grønne biler.Bilbeskatning baseret på Det DigitaleMotorregister gør det administrativtenkelt at opkræve afgifter på et ob-jektivt og sammenligneligt grundlag.Staten opretholder provenu.
Den årlige grønne ejerafgift afspejlerbilernes gennemsnitlige omkostnin-ger for samfundet grundet støj, parti-kelforurening og slid på infrastruktur.Bilbeskatningen baseres på det nyeDigitale Motorregister og dermed etobjektivt grundlag.
Statens årlige provenu fra bilbeskat-ningen bevares.
Dansk Elbil Alliances model errealistisk.Den opretholderstatens provenu, men baserer i højere grad indtægternepå bilens udledning i stedet for bilens pris.Den erfair.Den skaber sammenhæng mellem beskatningog bilens belastning på miljøet.Den erlet justerbar.Modellen gør det let at skrue på deforskellige satser som fx CO2-prisen i takt med, at sta-tens provenu alt andet lige falder i takt med, at der bliversolgt flere grønne biler.
At modellen ikke ændrer fundamentalt ved sammensæt-ningen af bilbeskatningen har endvidere den fordel, at detnedsætter behovet for overgangsordninger, og at konse-kvenserne for brugtvognsmarkedet samlet set bliver be-grænsede.
Dansk Elbil alliancEs konkrETE moDElFor En Grøn bilbEskaTninGDansk Elbil Alliances forslag til en grøn og provenuneutral bil-
beskatning opretholder registrerings- og ejerafgiftens indtæg-ter til staten og består af følgende elementer: Registrerings-afgift, miljø- og sikkerhedspræmier og en årlig grøn ejerafgift.
Elementer i ny bilbeskatning
aFGiFT/præmiEregistreringsafgift
ElEmEnTCO2Værdi
ForklarinG1.000 kr. pr. g CO2/km. som oplyst i CoC-dokumentet.*Værdi inkl. moms på 100.000-200.000 kr. beskattes med 150 %.Værdi inkl. moms over 200.000 kr. beskattes med 180 %.**-50.000 kr.Reduktion i værdiafgift efter bilens CO2-udledning:***Reduktionen gøres lineært afhængig af bilens CO2-udled-ning, eks:100 g CO2/km => 0 % reduktion.50 g CO2/km => 50 % reduktion.0 g CO2/km => 100 % reduktion.Fradrag på 5.000 kr. i den samlede afgift for biler med 5NCAP stjerner.Løbende beskatning af eksterne omkostninger baseret på etgennemsnitligt forbrug: Infrastruktur, støj, emission af gasser(undtagen CO2).****
Bundfradragmiljø- ogsikkerhedspræmierGrøn præmie
Sikkerhed
Årlig grøn ejerafgift
Eksterneomkostninger
registreringsafgiftenopretholdes, men i en opdateret ud-gave, hvor den primært baserer sig på udledningen af CO2.Der er et mindre element af værdibeskatning, som dog førstindfases fra værdien over 100.000 kr., hvormed meget sik-kerhedsudstyr og grøn teknologi ikke brandbeskattes. En-delig indeholder registreringsafgiften et bundfradrag, sombidrager til, at særligt de små biler ikke oplever for storeprisstigninger.***Svarende til en skyggepris på 4.000 kr./ton, som er den samlede bereg-nede effekt fra den nuværende registrerings- og ejerafgift.Det må sikres, at beregningsgrundlaget for bilens værdi afspejler sæd-vanlig handelspris.
Modellen indeholdermiljø- og sikkerhedspræmier.Køberforbrugeren en bil, der udleder 50 g CO2/km, medfører deten reduktion i værdiafgiften på 50 pct. For at tilskynde dan-skerne til at købe sikre biler, gives et fradrag til modellermed det højeste sikkerhedsniveau.Endelig indeholder modellen enårlig grøn ejerafgift,som erbaseret på eksterne omkostninger ved slid på infrastruktursamt udledninger af støj, partikler og en række gasser.*******Der gives kun reduktion i værdiafgift op til 350.000 kr. Eks: En bil derudleder 92 g/CO2får en reduktion i værdiafgiften på 8 pct.Til brug for modellen er det forventede trafikarbejde jævnt fordelt med15.000 km/år i bilens forventede levetid på 17 år.
Dansk Elbil alliancEs moDEl i praksisSkattemodellen opretholder statens indtægter fra biler, menskruer op for den grønne beskatning, og gearer ned for værdi-beskatningen, og understøtter dermed valget af mere miljørig-tige biler. Den nu lavere værdibeskatning bevares, for at sikre
provenuet, og bidrager til, at dyre biler ikke bliver ’for billige’ ogbundfradraget sikrer, at billige biler ikke bliver ’for dyre’.Nedenstående tabel viser, hvordan modellen tilpasser pri-serne på en række bilmodeller.
peugeot 107benzin
WV Golfbenzin
Ford mondeoDiesel
Toyota priusHybrid
opel amperaplug-inhybrid27279.072348.840394.91327.000417.913-50.000
citroenc-ZeroEl0
co2, g/km.pris, eksl. momspris, inkl. momsregistreringsafgiftco2-afgiftVærdiafgiftbundfradragmiljø/sikkerhedspræmieGrøn prømiesikkerhedspræmiepris, inkl. afgiftpris i dag
10356.72570.90753.000103.0000-50.000
144106.969133.712144.568144.00050.568-50.000
149160.213200.266249.480149.000150.480-50.000
92147.113183.891167.83792.000125.837-50.000
172.792215.990128.7820178.782-50.000
000123.907109.670
-5.0000-5.000273.279280.677
-5.0000-5.000444.746471.530
-11.067-6.067-5.000340.661393.179
-273.576-268.576-5.000470.177623.037
-128.782-128.7820215.990215.990
FÅ mErE aT ViDE //Dansk Elbil AllianceBranchechef Lærke FladerRosenørns Alle 91970 Frederiksberg CTlf. 35 300 400www.danskelbilalliance.dk
Den eksisterende bilbeskatning er primært en fiskal skatI Danmark har der været afgift på at anskaffe en bil siden1924. I første omgang for at få midler til udbygning af infra-strukturen. I 1957 ophævede man valutarestriktionerne ogdet prisfald, som der ellers ville være kommet på biler, bleverstattet af en kraftig forhøjelse af afgiften på anskaffelse.Sidst i 1970´erne gennemførte man kraftige forhøjelser afregistreringsafgiften af hensyn til statskassen. Siden 1988har vi haft fradrag i registreringsafgiften som præmie for atopfylde særlige miljønormer. I dag består bilbeskatningenaf følgende elementer:Benzin- og dieselbiler har registreringsafgifter med 105pct. for de første 79.000 kr. af grundprisen inkl. moms.For biler, der er dyrere end 79.000 kr., stiger registre-ringsafgiften til 180 pct.Præmie for benzinbiler med 4.000 kr. for hver km den kø-rer længere på literen end 16. km pr. liter. Omvendt kosterdet 1.000 kr. for hver km pr. liter, som benzinbiler kørermindre end 16 km/l.Den årlige grønne ejerafgift bestemmes ud fra bilensbrændstofforbrug samt om det er en benzin- eller die-selbil. Eksempelvis betaler en benzinbil, der kører 10km/l 2.880 kr. i halvårlig ejerafgift, mens en bil, der kører20 km/l betaler 280 kr.Staten har betydelige indtægter fra bilbeskatningen. Overde seneste ti år, har statens indtægter fra registreringsaf-giften været mellem 12-24 mia. kr. og både benzinafgiftenog den grønne ejerafgift giver mellem 8-10 mia. kr. Hertilkommer indtægter fra afgift på olieprodukter. Samlet harstatens afgiftsprovenu fra bilbeskatningen i perioden svin-get fra 39 til 51 mia. kr.alternative modellerBilbeskatningen kan skrues sammen på forskellig vis. Beskat-ningen kan i varierende grad baseres påejerskabellerbrug afbilen,og forbrugernes betaling af afgifter kan primært findested i forbindelse med købet af bilen eller som årlige afgifter.I Dansk Elbil Alliances model til beskatning af biler indgårmiljøgenerne nævnt i regeringsgrundlaget. Selvom sådan-ne gener principielt kan håndteres bedre ved beskatningtættere på forureningskilden fremfor ejerskabet af bilen(højere afgifter på benzin og diesel eller en differentieretroadpricing), er der pragmatiske årsager til alligevel at ind-drage dem i en grøn omlægning af registreringsafgiften:
Fastholdelse af registreringsafgiften har den fordel, atstaten kan opretholde det betydelige årlige provenu fraregistreringsafgiften, som de seneste år har været påca. 15 mia. kr.Indførelse af roadpricing ligger ikke lige for, og effektenaf øgede afgifter på brændstof vil medføre problemermed voksende grænsehandel.Lavere købspris på bilen ved at fjerne registreringsafgif-ten vil alt andet lige medføre flere biler på vejene, hvilketer i modstrid med regeringens ambitioner om at redu-cere trængslen.også andre faktorer spiller ind for udbredelsen af grønnebilerÆndret bilbeskatning er én vej til en grønnere bilpark. I detfølgende præsenteres yderligere tre tiltag til fremme afgrønne biler:� Beskatning af firmabiler:Mange nye biler købes somfirmabiler, og ender på det normale marked. Det øgerbetydningen af en grøn profil. Medarbejderen beskattesmed 25 pct. af bilens værdi samt et miljøtillæg svarendetil den årlige ejerafgift. Arbejdsgiveren har mulighed forat afholde udgifterne til brændstof, hvormed medarbej-deren ikke har økonomisk tilskyndelse til at bekymre sigom brændstofforbruget. Det er et problem, at medarbej-deren ikke afholder de reelle udgifter ved firmabilen, ogder er behov for at skærpe tilskyndelsen til at vælge engrøn bil i firmabilbeskatningen.� Kørselsfradrag og kørselsgodtgørelseskal fremme bru-gen af grønne biler. I Norge er der højere kørselsgodtgø-relse for brug af elbiler i den offentlige sektor. På sammevis bør de danske kørselsfradrag og -godtgørelser diffe-rentieres.� Elafgift og skat på drivmidler:Med den nuværende lov-givning beskattes el til transport pr. energienhed mar-kant hårdere end olie. Ens beskatning vil øge incitamen-tet til at vælge grønne biler.
Design: ESSENSEN.COMFoto: Polfoto, ColourboxTryk: Litotryk.dk
1 — Energistyrelsen, Energistatistik 2010, CO2-emissioner fra energiforbrug,faktiske2 — Danmarks Statistik, Statistikbanken, BIL8: Bestand af køretøjer pr 1. januar.3 — EU-Kommissionen (2009), Designing policy to influence consumers: Con-sumer behaviour relating to the purchasing of environmentally preferablegoods
September 2012