Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 268
Offentligt
FAKTA-ARK til samrådet d. 26. juni 2013Samrådsspørgsmål AN:Ministerenbedes redegøre for udviklingen i sagsbehandlingstiderne i skatte-,vurderings- og motorankenævn, Landsskatteretten og for bindende svar hos SKAT og Skatterådet,opfyldelse af måltal for svartider på telefonopkald, mailhenvendelser og kundetilfredsheden.Tabel 1: Sagsbehandlingstider i skatte-, vurderings- og motorankenævn (i måneder)2010SkatteankenævnVurderingsankenævnMotorankenævn8,420,68,820119,326,610,820129,725,115,8
Kilde:www.skat.dk,hvor årsberetningerne for 2010, 2011 og 2012 er tilgængelige.
Tabel 2: Gennemsnitlige sagsbehandlingstider i Landsskatteretten (i måneder)1)2010Alle sager under étIndkomstskattesagerVurderingssagerMoms-/afgifts-/toldsagerØvrige sagerInddrivelsessagerOverspringssager7,29,36,37,93,40,86,220117,18,37,37,03,50,66,120127,98,411,56,43,50,77,1
Kilde: Landsskatterettens virksomhedsregnskaber/årsrapporter for 2010, 2011 og 2012.Note 1: Sagsbehandlingstiderne er opgjort efter de retningslinjer, som er fastsat iLandsskatterettens resultatkontrakt for 2009-2012.
Tabel 3: Landsskatteretssagernes fordeling mht. alder ved sagens afslutning i 2011 og 2012Sagernes alder vedsagens afslutning0-3 måneder4-6 måneder7-9 måneder10-12 måneder13-15 måneder16-18 måneder19-21 måneder22-24 måneder> 24 månederAndel afsamtlige sageri 201130 pct.22 pct.16 pct.11 pct.7 pct.5 pct.3 pct.2 pct.6 pct.Akkumulereti 201130 pct.51 pct.67 pct.78 pct.83 pct.89 pct.92 pct.94 pct.100 pct.Andel afsamtlige sager i201240 pct.19 pct.11 pct.10 pct.7 pct.3 pct.3 pct.2 pct.5 pct.Akkumuleret i 201240 pct.59 pct.70 pct.80 pct.87 pct.90 pct.93 pct.95 pct.100 pct.
Kilde: Landsskatterettens virksomhedsregnskaber/årsrapporter for 2011 og 2012.Bemærkning: Differencer skyldes afrunding.
Tabel 4: Bindende svar i SKAT2010Antal sagerBehandlet indenfor 3 månederBehandlet indenfor 6 månederBehandlet indenfor 9 månederBehandlet indenfor 12 månederTabel 5:Bindende svar i Skatterådet2010Antal sagerGns. sagsbehandlingstid i dageBehandlet indenfor 3 månederBehandlet indenfor 6 månederBehandlet indenfor 9 månederBehandlet indenfor 12 måneder35818122 pct.70 pct.83 pct.93 pct.201136417814 pct.62 pct.85 pct.95 pct.201229117916 pct.58 pct.84 pct.94 pct.1. kvartal 20135817814 pct.60 pct.84 pct.97 pct.4.19696,1 pct.99,5 pct.99,7 pct.99,9 pct.20114.09190,5 pct.98,7 pct.99,5 pct.99,7 pct.20124.34092,4 pct.95,9 pct.97,2 pct.98,1 pct.1. kvartal 201395895,1 pct.99,8 pct.99,9 pct.100 pct.
Kilde for 2010, 2011 og 2012: Skatterådets årsberetning for 2010, 2011 og 2012.
Tabel 6: Svartider på telefoni og e-mailsMålGns. svartid påtelefonopkaldE-mails besvaretinden for fristenServicelevel180sekunder80 pct. besvaret inden 5dage2010238sekunder2)
2011278sekunder2)
2012273sekunder85,4 pct.
1. kvartal2013291sekunder93,2 pct.
Note 2: Ingen sammenlignelige data for 2010 og 2011 vedr. e-mails.
Tabel 7: KundetilfredshedenMålVirksomhedernes tilfredshed medSKAT og skattesystemetBorgernes tilfredshed med SKAT ogskattesystemetTilfredsheden med SKATshjemmesideTilfredsheden med SKATs e-mailTilfredsheden med SKATs telefoni3)
20103,83,83,33,53,7
20113,83,83,33,23,7
20123,73,83,33,33,8
1. kvartal20134)4)
3,83,83,23,63,8
3,23,53,9
Note 3: Målet opgøres på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er udtryk for stor tilfredshed med SKAT.Note4: Virksomhedernes og borgerens tilfredshed med SKAT og skattesystemet opgøreskun én gang årligt.