Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 262
Offentligt
J.nr. 11-0296747Den28. juni 2013
TilFolketinget – SkatteudvalgetTil udvalgets orientering vedlægges en redegørelse om anvendelse af etable-rings- og iværksætterkontoordningerne.
Holger K. Nielsen
/ Lise Bo Nielsen
1/5
Redegørelse om anvendelse af etablerings- og iværk-sætterkontoordningerne1. Baggrunden for redegørelsenFormålet med redegørelsen er at afdække omfanget af og udviklingen i anven-delsen af etablerings- og iværksætterkontoordningerne i indkomstårene 2009-2011.Etableringskontoordningen blev indført i 1965 med virkning fra 1966.Iværksætterkontoordningen blev indført i 2008 med virkning fra 2009. I denforbindelse stillede tidligere skatteminister Kristian Jensen (V) i udsigt, at VK-regeringen ville iværksætte lovovervågning af iværksætterkontoordningen, ogat der ville blive afgivet en redegørelse herom til Folketingets Skatteudvalg.1I 2010 gav tidligere skatteminister Troels Lund Poulsen (V) tilsagn om, at re-degørelsen om iværksætterkontoordningen ville blive udvidet til også at omfat-te etableringskontoordningen.2På denne baggrund har regeringen videreført arbejdet med redegørelsen.2. Etablerings- og iværksætterkontoordningerneFormålet med etablerings- og iværksætterkontoordningerne er at give lønmod-tagere et skattemæssigt incitament til at spare op til etablering af virksomhedenten som selvstændigt erhvervsdrivende eller i selskabsform.Indskud på etableringskonto kan fradrages som et ligningsmæssigt fradrag.Indskud på iværksætterkonto kan fradrages i den personlige indkomst. Tilgengæld kan der ikke afskrives yderligere på investeringer, som foretages foriværksætterkontoindskud. Det kan der derimod på investeringer, som foreta-ges for etableringskontomidler. Det sker i form af såkaldte restafskrivningersom kompensation for, at der ved indskuddet på etableringskontoen er taleom et ligningsmæssigt fradrag.Hvis etablerings- eller iværksætterkontoindskud anvendes til at erhverve aktiereller anparter, vil der ske efterbeskatning over en 10-årig periode. Det skal sespå baggrund af, at anskaffelsessummen ved erhvervelse af aktier eller anparterikke kan fradrages efter de almindelige regler, og at der således i forbindelsemed fradraget for indskuddet på etablerings- eller iværksætterkontoen blevgivet fradrag for en ikke-afskrivningsberettiget udgift.
Se svar på spørgsmål 1 til L 71 (2008-09) – Forslag til lov om ændring af lov om indskudpå etableringskonto og forskellige andre love (Mulighed for fuld fradragsret for indskud påiværksætterkonto), jf. lov nr. 1343 af 19. december 2008.Se svar på spørgsmål 9, jf. svar på spørgsmål 1 og 8 til L 121 (2010-11, 1. samling) –Forslag til lov om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto, dødsboskatteloven ogkursgevinstloven (Forbedring af etablerings- og iværksætterkontoordningerne), jf. lov nr.174 af 4. marts 2011.2/52
1
Der kan som udgangspunkt indskydes på etablerings- og iværksætterkonti tilog med det fjerde indkomstår efter, at indskyderen har etableret virksomhed.Hvis kontoindskud ikke anvendes senest ved udgangen af det indkomstår,hvori kontohaveren når folkepensionsalderen, sker der efterbeskatning sva-rende tilnærmelsesvis til, hvad skatten ville have været på det tidspunkt, hvorder blev givet fradrag for indskuddet på kontoen.Indskud på etablerings- og iværksætterkonti skal udgøre mindst 5.000 kr. Derkan fra indkomståret 2010 højst indskydes 60 pct. af nettolønindtægten årligt,dog altid højst 250.000 kr. årligt. For indkomståret 2009 var satsen og beløbs-grænsen henholdsvis 40 pct. og 100.000 kr. Hvis den skattepligtige benyttermuligheden for at foretage indskud inden for de første 4 indkomstår efteretableringen, kan overskud fra selvstændig virksomhed træde i stedet for net-tolønindtægten ved opgørelsen af rammen for de årlige indskud.Indskud på etablerings- eller iværksætterkonti kan hæves ved etablering afvirksomhed. Etablering anses for at have fundet sted, når den samlede anskaf-felsessum for aktiverne eller aktierne overstiger 80.000 kr. (etableringsgræn-sen). For indkomståret 2009 var etableringsgrænsen dog 113.900 kr.Beløbsgrænserne ovenfor3reguleres efter personskattelovens § 20. Som led i2009-skattereformen –Forårspakke 2.0– fra maj 2009 ogGenopretningspakkenfra juni 2010 er reguleringen af beløbsgrænserne i skatte- og afgiftslovgivnin-gen suspenderet i årene 2009-13.Forhøjelsen af rammen for årlige indskud og nedsættelsen af etableringsgræn-sen blev gennemført ved lov nr. 174 af 4. marts 2011 om ændring af lov omindskud på etableringskonto og iværksætterkonto, dødsboskatteloven og kurs-gevinstloven (Forbedring af etablerings- og iværksætterkontoordningerne).Loven trådte i kraft den 15. marts 2011 med virkning fra indkomståret 2010.Trods den sene ikrafttræden i forhold til virkningstidspunktet kunne brugerneaf regelsættet nå at indskyde midler for indkomståret 2010 efter de lempeligereregler, da dette kunne ske til og med 15. maj 2011. Det skyldes, at der for etindkomstår gives fradrag for indskud, der er foretaget fra ogmed16. maj i ind-komståret til og med nærmest efterfølgende 15. maj. Denne periode kaldesindskudsåret.3. RedegørelseDet fremgår af tidligere skatteministres svar på spørgsmål 1 (L 71 – 2008-09)og spørgsmål 1 (L 121 – 2010-11, 2. samling), at redegørelsen kan indeholdeoplysninger om følgende forhold:1. Antallet af personer, der har indskudt midler på henholdsvis etable-ringskonto og iværksætterkonto fordelt på de enkelte år i perioden.2. Det samlede antal personer, der har indskudt midler på henholdsvisetableringskonto og iværksætterkonto i perioden.3. Størrelsen af indskud på henholdsvis etableringskonto og iværksætter-konto fordelt på de enkelte år i perioden.4. Den samlede størrelse af indskud på henholdsvis etableringskonto ogiværksætterkonto i perioden.3
Dog ikke mindstebeløbet på 5.000 kr.
3/5
5. Antallet af personer, der har hævet midler fra henholdsvis etablerings-konto og iværksætterkonto fordelt på de enkelte år i perioden.6. De hævede beløb fra henholdsvis etableringskonto og iværksætterkon-to fordelt på de enkelte år i perioden.7. De samlede hævede beløb fra henholdsvis etableringskonto og iværk-sætterkonto i perioden.Redegørelsen omfatter indkomstårene 2009, 2010 og 2011, som er det senesteår, der foreligger optællinger for.Som nævnt ovenfor blev grænsen for, hvad der kan indskydes på etablerings-og iværksætterkonti med virkning fra indkomståret 2010 hævet fra 100.000 kr.til 250.000 kr. årligt, mens etableringsgrænsen blev sat ned fra 113.900 kr. til80.000 kr. Efter disse ændringer af etablerings- og iværksætterkontoordninger-ne er det blevet muligt for lønmodtagere at spare hurtigere op til start af virk-somhed for etablerings- og iværksætterkontomidler.Der er sket en stigning i anvendelsen af iværksætterkontoordningen, siden denblev indført med virkning fra indkomståret 2009,jf. tabel 1.Tabel 1. IværksætterkontoordningenIndskud
200920102011I alt
Antal personer4786098031.890
Beløb i mio. kr.67,7106,4147,2321,3
Hævninger
Antal personer7274276
Beløb i mio. kr.0,10,71,42,2
Anm.:”I alt” udgør summen af en kolonne for årene 2009, 2010 og 2011. Dvs. at der i en sum af antal personer kan være taleom gengangere af personer, der har indskudt eller hævet i mere end et af årene. Denne problemstilling gør sig ikke gældende iforhold til summen af de indskudte eller hævede beløb.Kilde: SKATs registre.
I perioden 2009-2011 har der været en jævn stigning i antallet af personer, derårligt har indskudt midler på etableringskonto,jf. tabel 2.Tabel 2. EtableringskontoordningenIndskud
200920102011I alt
Antal personer1.1821.2201.2863.688
Beløb i mio. kr.90,7129,6176,1396,4
Hævninger
Antal personer4263253791.130
Beløb i mio. kr.71,848,675,1195,5
Anm.: ”I alt” udgør summen af en kolonne for årene 2009, 2010 og 2011. Dvs. at der i en sum af antal personer kan være taleom gengangere af personer, der har indskudt eller hævet i mere end et af årene. Denne problemstilling gør sig ikke gældende iforhold til summen af de indskudte eller hævede beløb.Kilde: SKATs registre.
Desuden er der sket næsten en fordobling af de beløb, der er skudt ind påetableringskonto i 2011 målt i forhold til de beløb, der blev indskudt i 2009.Etableringskontoordningen er i modsætning til iværksætterkontoordningen engammel ordning. Dette indikerer, at den betydelige stigning i de årlige indskudpå etableringskonto kan afspejle den tidligere nævnte lovændring, som harmuliggjort meget større årlige indskud fraindkomståret 2010.
4/5
Derimod giver udviklingen i hævninger fra etableringskonto ikke noget klartfingerpeg om, i hvilket omfangden omtalte lovændring har medført en øget-tendens til at anvende de indskudte midler til etablering af virksomhed.4. KonklusionFra 2009 til 2011er der rundt regnet sket en fordobling af de årlige indskud påetablerings- og iværksætterkonti. Det indikerer, at den markante forhøjelse afgrænsen for, hvad der årligt kan indskydes på etablerings- og iværksætterkonti,der blev gennemført med virkning fra indkomståret 2010, kan have haft enpositiv effekt på tilskyndelsen til at indskyde midler på etablerings- og iværk-sætterkontoordningerne.Det foreliggende materiale kan derimod ikke danne grundlag for konklusionermed hensyn til udviklingen i anvendelsen af de opsparede midler til etableringaf virksomhed.
5/5