Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 238
Offentligt
EnhedINTOKO,InternationalØkonomiSagsbehandler-Koordineret medØvrige relevanteministerierSagsnr.2013-08323Doknr.109354Versionsnr.1Dato12-06-2012
Samlenotat til Folketingets Skatteudvalg vedr. ECOFINden 21. juni 2013.1.Forberedelse af DER d. 27.-28. juni 2013: Det Europæiske Seme-ster 2013a) Udtalelser og anbefalinger om medlemslandenes stabilitets- ogkonvergensprogrammer og nationale reformprogrammer- Politisk drøftelseKOM(2013)350-356, KOM(2013)359-360, KOM(2013)362,KOM(2013)364-71, KOM(2013)373-378b) Anbefaling om implementering af de generelle økonomiske-politiske retningslinjer for eurolandene- Politisk drøftelseKOM(2013)379c) Konklusioner om KroatienKOM-dokumenter foreligger ikke2.Rådsbeslutninger vedrørende implementering af Stabilitets- ogVækstpagten-VedtagelseKOM(2013)381-396Rapport fra Kommissionen/EIB til Det Europæiske Råd-PræsentationKOM-dokument foreligger ikkeForlængelse af løbetider for lån til Irland og Portugal-VedtagelseKOM(2013)320 og KOM(2013)330Kommissionens meddelelse om tidsplan for landenes konvergensmod deres mellemfristede mål for den offentlige saldo (MTO) ogoperationalisering af en investeringsklausul i Stabilitets- ogVækstpagten-Udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikkeKommissionens og ECB’s konvergensrapporter samt udvidelse afeuroområdet med Letland-VedtagelseKOM (2013) 337 og KOM (2013) 345--
3.
-
4.
-
5.
-
6.
-
7.
Bekæmpelse af momssvig-Politisk enighedKOM(2012) 428 og KOM(2009) 511Direktiv om rammer for genopretning og afvikling af kreditinstituttermv.- Generel indstillingKOM(2012) 280(Evt. ) Revision af direktivet om markeder for finansielle instrumen-ter (MiFID/MiFIR)- Generel indstillingKOM(2011) 656, KOM(2011) 652(Evt.) Forslag til direktiv om ændring af direktiv om administrativtsamarbejde på beskatningsområdet (automatisk informationsud-veksling)-Præsentation fra KommissionenKOM-dokumenter foreligger ikke(Evt.) Udkast til EU’s budget for 2014-Præsentation fra KommissionenKOM-dokument foreligger ikke(Nyt evt.punkt) Rapport til Det Europæiske Råd om skattepolitiskeemner og (nyt evt.) rapport om skatteemner under Konkurrence-evnepagten-TilslutningKOM-dokument foreligger ikkeMaterialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet isamarbejde med Skatteministeriet(Nyt evt.punkt) Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning. Rapport tilRådet og evt. udkast til rådskonklusioner.-TilslutningKOM-dokument foreligger ikkeMaterialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet isamarbejde med Skatteministeriet(Nyt) Policyudvikling på klima- og energiområdet – opfølgning påDER den 22. maj 2013.-StatusKOM (2013) 169
Side3
8.
-
9.
-
10.
Side10
11.
-
12.
Side 13
13.
Side 15
14.
-
2
Dagsordenspunkt 7: Bekæmpelse af momssvigKOM(2012) 428 og KOM(2009) 511ResuméDen 27. maj 2013 blev der på arbejdsgruppeniveau opnået enighed om de to direktiv-forslag vedrørende bekæmpelse af momssvig: dels direktivforslaget om en hurtig re-aktionsmekanisme og dels direktivforslaget om en mekanisme for omvendt betalings-pligt. Enigheden skal bl.a. ses i lyset af konklusionerne fra Det Europæiske Råd (22.maj 2013), hvoraf fremgår: ”Med henblik på bekæmpelse af momssvig forventer DetEuropæiske Råd, at Rådet vedtager direktiverne om den hurtige reaktionsmekanismeog om ordningen for omvendt betalingspligt senest inden udgangen af juni 2013”. Derventes således politisk enighed om de to forslag vedr. momssvig på ECOFIN den 21.juni.BaggrundDet normale momssystem indebærer, at det ersælgeren(den sælgende virksomhed),som indbetaler salgsmomsen til staten. Hvis der er tale om handel mellem to virksom-heder i det normale momssystem, har den momsregistrerede køber fradrag forkøbsmomsen, dvs. han kan trække den betalte moms fra i hans regnskab og evt. fåudbetalt udlæg til købsmoms fra staten.Omvendt betalingspligt indebærer, at det erkøberen(den købende virksomhed) somindbetaler salgsmomsen til staten. Den købende virksomhed indbetaler moms i for-bindelse med varekøb samtidig med, at virksomheden kan trække den betalte momsfra i regnskabet, og evt. få udbetalt overskydende udlæg til moms fra staten. Pligten tilat betale og afregne moms flyttes hermed fra den sælgende virksomhed til den kø-bende virksomhed.Omvendt betalingspligt bruges blandt andet til at forhindre svig med moms, hvor enkøber har meget store køb af varer og intet salg, men på grund af sine indkøb, hvorafder er betalt moms, kan indsende en negativ momsangivelse og få udbetaltkøbsmoms fra myndighederne.I en af de typiske tilfældegrupper for svig, ofte betegnet momskarruselsvig, cirkulereret meget stort parti varer (fx mobiltelefoner) rundt mellem nogle virksomheder, hvorvirksomhederne i ’karrusellen’ løbende får udbetalt store beløb i negativ moms ogdernæst forsvinder, inden de får afregnet moms af mobiltelefonerne til staten. Derud-over er der også en række andre måder, hvorpå man kan begå momssvig. Omvendtbetalingspligt er et effektivt værktøj til at stoppe de forskellige former for svig, idet kø-beren skal indbetale salgsmomsen på samme tidspunkt, som han får fradrag forkøbsmomsen. Eftersom de to momsbeløb vil udligne hinanden, hindrer man, at købe-ren uberettiget får udbetalt negativ moms. Det er erfaringen, at risikoen for momssvigreduceres væsentligt, når man benytter omvendt betalingspligt (en ’reverse charge’-mekanisme).IndholdHurtig reaktionsmekanisme (bekæmpelse af uidentificeret og massiv svig)Der opstår hele tiden nye former for momssvig, og medlemsstaterne har nogle gangebrug for at reagere hurtigere, end det er muligt i dag. Med de nuværende regler kanmedlemsstaterne gøre brug af momsdirektivets artikel 395, som giver mulighed for atansøge om tilladelse til at fravige EU’s fælles momsregler, hvis formålet er at forhindresvig. Artikel 395-proceduren fungerer på den måde, at Rådet – på forslag fra Kommis-sionen – giver tilladelse til en anmodning om fravigelse. Kommissionen skal derfor
3
behandle alle indgående anmodninger som forslag, hvilket bl.a. betyder, at forslagetskal oversættes til alle officielle sprog, inden sagen kan gå videre til Rådet. Kommissi-onens sagsbehandlingstid er ca. 8 måneder, hvortil kommer yderligere 2-3 måneder tilbehandling og vedtagelse i Rådet. Den samlede sagsbehandlingstid kan derfor væreop til et år, hvor svigen i mellemtiden kan nå at resultere i betydelige tab.Kommissionen fremsatte på den baggrund den 31. juli 2012 forslag om at indsætte enny artikel i momsdirektivetom en hurtig reaktionsmekanisme til bekæmpelse af moms-svig. Formålet er, at medlemsstaterne hurtigt skal have mulighed for at gribe ind over-for pludselig opstået og massiv svig i en eller flere specifikke økonomiske sektorer,hvor traditionelle kontrol- og håndhævelsesværktøjer ikke er tilstrækkelige. Den nyeprocedure er en fast-track procedure, som skal sikre, at medlemsstaterne i situationermed særlig grov og akut svig hurtigt kan få et retsgrundlag på plads til at bekæmpesvigen.Den nye procedure, som kommer til at fremgå af momsdirektivets artikel 199b, funge-rer på følgende måde:
En medlemsstat, som ønsker at gøre brug af den hurtige reaktionsmekanis-me, notificerer (med kopi til de øvrige medlemsstater) Kommissionen herompå en særlig standardformular.Medlemsstaten giver i den forbindelse Kommissionen (og de øvrige med-lemsstater) oplysninger om den svigsramte sektor, omfanget og typen af svig,svigens grove og akutte karakter samt konsekvenserne heraf i form af uopret-telige, økonomiske tab for statskassen.Finder Kommissionen, at oplysningerne ikke er tilstrækkelige, kontakter deninden 2 uger efter modtagelse af notifikationen den pågældende medlemsstatog præciserer, hvilke yderligere oplysninger der er behov for.Eventuelle supplerende oplysninger, som medlemsstaten fremkommer med,skal sendes til de øvrige medlemsstater. Hvis de supplerende oplysninger erutilstrækkelige, meddeler Kommissionen medlemsstaten dette inden én uge.Så snart Kommissionen råder over alle oplysninger, underretter den de øvrigemedlemsstater.Når Kommissionen vurderer notifikationen, skal den tage behørigt hensyn tilde synspunkter, som andre medlemsstater måtte have indsendt skriftligt.Hvis Kommissionen har indvendinger imod brugen af den hurtige reaktions-mekanisme, udarbejder den senest en måned efter modtagelsen af notifikati-onsbrevet en negativ udtalelse. Den underretter den pågældende medlems-stat og EU’s rådgivende momsudvalg.Hvis Kommissionen ikke har indvendinger imod brugen af den hurtige reakti-onsmekanisme, bekræfter den senest en måned efter modtagelsen af notifika-tionsbrevet dette overfor den pågældende medlemsstat samt overfor EU’srådgivende momsudvalg. Medlemsstaten kan herefter vedtage den hurtigereaktionsmekanisme for en periode på 9 måneder.Samtidig med notifikationen om brug af den hurtige reaktionsmekanisme skalmedlemsstaten ansøge om en fravigelse i henhold til den sædvanlige undta-gelsesprocedure i momsdirektivets artikel 395. Kommissionen er i disse sagerforpligtet til inden 6 måneder at fremlægge et forslag for Rådet. Herefter harRådet 3 måneder til at behandle forslaget, som skal være færdigbehandlet in-den perioden på de 9 måneder udløber.Den hurtige reaktionsmekanisme skal være gældende frem til 31. december2018 med henblik på at udvikle mere langsigtede løsninger for at tilvejebringeet solidt og moderne momssystem, som er modstandsdygtigt overfor svig.
Den nye artikel 199b indebærer, at landenes kompetence til at gøre brug af den hurti-ge reaktionsmekanisme ligger i momsdirektivet. Reaktionsmekanismen kan aktiveres
4
af en hvilken som helst medlemsstat, som opfylder direktivets betingelser. Reaktions-mekanismen aktiveres ved hjælp af et notifikationsbrev til Kommissionen (med kopi tilde øvrige medlemsstater), og der er således ikke tale om at give Kommissionen gen-nemførelsesbeføjelser.Forhandlingssituationen om den hurtige reaktionsmekanisme har været fastlåst pågrund nogle landes betænkeligheder ved at give Kommissionen gennemførelsesbefø-jelser, som har en relation til princippet om enstemmighed i skattespørgsmål. En nykompromistekst har imidlertid hjulpet til at afklare disse betænkeligheder, således atforslaget kan vedtages uden gennemførelsesbeføjelser for Kommissionen.Reverse charge-mekanismen (bekæmpelse af kendt svig)Kommissionen fremsatte den 29. september 2009 forslag om valgfri anvendelse afordningen for omvendt betalingspligt (”reverse charge”-mekanismen) ved levering afbestemte varer og tjenesteydelser, som kan være udsat for svig. Forslaget gør detmuligt for medlemsstaterne at indføre omvendt betalingspligt for moms på visse nær-mere definerede kategorier af varer og tjenesteydelser, som erfaringsmæssigt ofte erudsat for momssvig, uden først at skulle anmode Kommissionen om en individuelundtagelse efter proceduren i momsdirektivets artikel 395.En mindre del af forslaget, nemlig den del, som har gjort det muligt for medlemssta-terne på valgfri basis at indføre omvendt betalingspligt for moms ved handel medCO2-kvoter, blev vedtaget i marts 2010.Der er nu opnået enighed om den resterende del af forslaget, som vil blive indsat imomsdirektivet i en ny artikel 199a. I forhold til Kommissionens oprindelige forslag fra2009, er listen over varer og tjenesteydelser udvidet til også at omfatte handel i desektorer, der på nuværende tidspunkt er omfattet af anmodninger efter proceduren imomsdirektivets artikel 395. Udover mobiltelefoner og integrerede kredsløbsanordnin-ger (som var det nye i Kommissionens forslag), omfatter listen således spillekonsoller,tablet pc’er og bærbare computere, telekommunikationstjenester, gas og el samt visselandbrugsprodukter og visse transaktioner med metaller.Den nye artikel 199a er, ligesom den nye artikel 199b om den hurtige reaktionsmeka-nisme, gældende i en tidsbegrænset periode frem til 31. december 2018.Enkelte lande har tidligere haft problemer med reverse charge-mekanismens, mendeudestående problemer er nu løst i kompromisteksten ved at reverse charge-mekanismen er gjort tidsbegrænset indtil 2018.HjemmelsgrundlagHurtig reaktionsmekanisme (bekæmpelse af uidentificeret og massiv svig)Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF Artikel 113. Forslaget vedtages af Rådetmed enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.Reverse charge-mekanismen (bekæmpelse af kendt svig)Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 93 og 94. Forslaget vedtagesaf Rådet med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.NærhedsprincippetDa momsregler er delvist fællesskabskompetence er det nødvendigt at vedtage reglerpå fællesskabsniveau for effektivt at kunne bekæmpe momssvig i medlemsstaterne.Regeringen vurderer derfor, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprin-cippet.
5
Europa-Parlamentets udtalelserHurtig reaktionsmekanisme (bekæmpelse af uidentificeret og massiv svig)Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med TEUF Artikel 113.Europa-Parlamentets udtalelse blev afgivet 7. februar 2013, jf. lovgivningsmæssigbeslutning om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF om detfælles merværdiafgiftssystem, for så vidt angår en hurtig reaktionsmekanisme til be-kæmpelse af momssvig. Det fremgår heraf, at Europa-Parlamentet er enig i målet ogstøtter forslaget.Reverse charge-mekanismen (bekæmpelse af kendt svig)Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med EF-traktatens artikel 93.Europa-Parlamentets udtalelse blev afgivet 10. februar 2010, jf. lovgivningsmæssigbeslutning om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF hvadangår en fakultativ og midlertidig anvendelse af ordningen for omvendt betalingspligtved levering af bestemte varer og tjenesteydelser, som kan være udsat for svig. Detfremgår heraf, at Europa-Parlamentet er enig i målet og, med visse ændringer, støtterforslaget.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforHurtig reaktionsmekanisme (bekæmpelse af uidentificeret og massiv svig)Kommissionens forslag vedrører proceduren for indgivelse af anmodninger om undta-gelser til Kommissionen. Forslaget vil derfor ikke umiddelbart have lovgivningsmæssi-ge konsekvenser for Danmark.Hvis Kommissionens forslag vedtages, vil momsloven på linje med gældende proce-dure fortsat skulle ændres hver gang Danmark ansøger om og får tilladelse i henholdtil den hurtige reaktionsmekanisme.Reverse charge-mekanismen (bekæmpelse af kendt svig)Kommissionens forslag indebærer, at det er frivilligt for medlemsstaterne at anvendeordningen om omvendt betalingspligt for moms. Forslaget vil derfor ikke umiddelbarthave lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.Vælger Danmark at indføre omvendt betalingspligt på ét eller flere af de områder, somfremgår af forslaget, vil momsloven skulle ændres i overensstemmelse hermed.Statsfinansielle konsekvenserForslagene om hurtig reaktionsmekanisme (bekæmpelse af uidentificeret og massivsvig) og reverse charge-mekanismen (bekæmpelse af kendt svig) kan indebære pro-venu-gevinster på de offentlige finanser, i det omfang forslagene bidrager til bekæm-pelse af svig, og begrænsede merudgifter afhængig af implementeringen.Samfundsøkonomiske konsekvenserHurtig reaktionsmekanisme (bekæmpelse af uidentificeret og massiv svig)Gennemførelse af direktivforslaget vil give medlemsstaterne mulighed for hurtigere atgribe ind overfor svig end det er muligt i dag, og derved mindskes et evt. provenutabsom følge af svigen. Samtidig bidrager forslaget til at sikre lige konkurrence, idet devirksomheder, der overholder momsreglerne, ikke udsættes for ulige konkurrencevil-kår fra virksomheder, der ikke overholder reglerne.
6
Reverse charge-mekanismen (bekæmpelse af kendt svig)Gennemførelse af direktivforslaget vil medvirke til at bekæmpe provenutab, der opstårsom følge af momskarruselsvig. Samtidig bidrager forslaget til at sikre lige konkurren-ce, idet de virksomheder, der overholder momsreglerne, ikke udsættes for ulige kon-kurrencevilkår fra virksomheder, der ikke overholder reglerne.HøringSe bilag for oversigt over høringssvar.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgHurtig reaktionsmekanisme (bekæmpelse af uidentificeret og massiv svig)Folketingets Europaudvalg er tidligere blevet forelagt sagen ved grund- og nærheds-notat oversendt 5. oktober 2012 samt supplerende grund- og nærhedsnotat oversendt5. november 2012.Reverse charge-mekanismen (bekæmpelse af kendt svig)Folketingets Europaudvalg er tidligere blevet forelagt sagen ved nærhedsnotat over-sendt 4. november 2009, grundnotat oversendt 9. november 2009 samt supplerendegrundnotat oversendt 19. januar 2010.Udvalget blev orienteret om sagerne forud for ECOFIN den 5. marts 2013 og den 14.maj 2013.HoldningDansk holdningRegeringen lægger stor vægt på bekæmpelsen af svig og prioriterer i den forbindelsehurtighed højt. Regeringen støtter derfor de nye kompromistekster vedrørende Kom-missionens forslag om en hurtig reaktionsmekanisme og Kommissionens forslag omomvendt betalingspligt (”reverse charge-mekanismen), som begge bidrager til at sikremedlemsstaternes offentlige finanser. Regeringen er enig med formandskabet i, at deto forslag supplerer hinanden og kan vedtages som en pakke.Andre landes holdningAlle 27 medlemslande ventes at støtte den nye kompromistekst vedrørende forslagetom en hurtig reaktionsmekanisme, som er udformet på en måde, så det ikke er nød-vendigt med gennemførelsesbeføjelser til Kommissionen.Alle 27 medlemslande ventes også at støtte den nye kompromistekst vedrørendeforslaget om omvendt betalingspligt (”reverse charge”-mekanismen).
7
Bilag: HøringssvarHurtig reaktionsmekanisme (bekæmpelse af uidentificeret og massiv svig)Direktivforslaget har været i høring hos Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervs-råd, DanmarksRederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, DanskIndustri,Dansk Told- og Skatteforbund, Dansk Transport og Logistik, Danske Advoka-ter, DanskeRegioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Finans og Leasing,Finansrådet,Finanstilsynet, Foreningen af Danske Revisorer, Foreningen afRegistrerede Revisorer,Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring ogPension, Håndværksrådet,Kommunernes Landsforening, Landbrug og Fødevarer,Landsorganisationen i Danmark,Landsskatteretten, Politidirektøren i København,Rigsadvokaten, Rigspolitichefen og Skatterevisorforeningen.Skatteministeriet har modtaget høringssvar med bemærkninger fra Advokatrådet,Dansk Industri, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater og Rigsadvokaten.Advokatrådet har ikke umiddelbart indholdsmæssige bemærkninger til høringssagen,men har udtrykt kritik af, at høringsmaterialet er fremsendt med en frist på 15 dage.Dansk Industri er enig i, at momssvig skal bekæmpes men er bekymret for det konkre-te forslag, idet de enkelte lande med forslaget – indenfor 1-2 måneder – vil kunnefravige momssystemdirektivet midlertidigt og eksempelvis indføre omvendt betalings-pligt på specifikke områder. Herved kompliceres momsområdet yderligere, samtidigmed at medlemsstaterne reelt blot flytter problemerne videre til andre medlemsstater,uden at man får fat i de kriminelle, der står bag svigen. Dansk Industri finder således,at forslaget søger at kompensere for et manglende effektivt samarbejde mellem lan-denes momsmyndigheder.Der er tale om en meget kortsigtet løsning, som efterlader lovlydige virksomheder medikke ubetydelige administrative byrder. Samtidig er der ikke i tilstrækkelig gradsikret transparens omkring de initiativer, der i givet fald vil kunne godkendes gennemden hurtige reaktionsmekanisme. Dansk Industri påpeger, at en velfungerende EU-momsportal med opdateret information vil kunne sikre en sådan transparens.Såfremt man på trods af ovennævnte udfordringer ønsker at gå videre med det kon-krete forslag, har Dansk Industri bl.a. følgende bemærkninger:- Afgrænsning af situationer for, hvornår mekanismen kan benyttesAnvendelsesområdet for den hurtige reaktionsmekanisme er ”pludselig opstået ogmassiv svig”. Dansk Industri finder imidlertid, at enhver henvendelse fra medlemssta-terne også bør indeholde en konkret beskrivelse af de initiativer, der nationalt og påEU-plan er forsøgt for at imødegå momssvigen. Det bør med andre ord kunne doku-menteres, at momssvigen ikke kan stoppes med traditionelle kontrol- og håndhævel-sesmidler.- Afgrænsning af området for omvendt betalingspligtDansk Industri har anført, at der består en særlig udfordring i at afgrænse de situatio-ner, der – med hjemmel i den hurtige reaktionsmekanisme – kan blive underlagt om-vendt betalingspligt. I nogle tilfælde er det relativt simpelt at definere, men i andretilfælde som eksempelvis mobiltelefoner bliver det hurtigt meget svært. Omfatter mo-biltelefoner også smartphones og tablets? Er tilbehøret omfattet, hvis det sælges somen pakkeløsning eller separat?Dansk Industri finder det derfor yderst vigtigt, at omfanget af fravigelsen i givet fald erveldefineret og identisk i alle de lande, der gør brug af fravigelsen.- Praktisk håndtering af ændrede regler for lovlydige virksomhederDansk Industri stiller spørgsmål ved, hvordan reglerne skal håndteres i praksis. Hvisen dansk virksomhed kun har få kundeforhold inden for det omfattede område, er detmuligt at indføre manuelle procedurer, når en eller flere medlemsstater fraviger direk-tivets almindelige regler. Hvis en dansk virksomhed derimod har flere tusinde indivi-
8
duelle kundeforhold, er det ikke muligt på én måned at lave de grundlæggende tekni-ske ændringer, som kræves for at kunne håndtere de ændrede regler.- Administrative konsekvenser for erhvervslivetDansk Industri er ikke enig med Kommissionen i, at kun én medlemsstat bliver berørt.Der er tale om grænseoverskridende momssvig med et grænseoverskridende marked,og derfor er det ikke kun er lokale virksomheder, der opererer i markedet. Af sammegrund finder Dansk Industri, at der som minimum bør foreligge sprogversioner på EU’stre arbejdssprog (engelsk, tysk, fransk) – én enkelt sprogversion er ikke tilstrækkelig.Dansk Told- og Skatteforbund bemærker, at anvendelse af den hurtige reaktionsme-kanisme forudsætter, at der gennemføres ny lovgivning på området hver gang meka-nismen tages i brug, hvilket i sig selv modvirker en ”hurtig reaktion”.Det bør derfor overvejes, om der skal indføres en generel bestemmelse i momsloven,hvor skatteministeren gives beføjelser til at indføre den hurtige mekanisme på de om-råder, der skal reageres på. På den måde vil intentionerne bag Kommissionens for-slag blive fuldt ud implementeret i dansk lovgivning, og dermed give staten de mulig-heder der skal til for aktivt at bekæmpe momssvig.Danske Advokater kan overordnet set tiltræde forslaget, men har samtidig udtryktbetænkelighed på flere områder. Danske Advokater frygter først og fremmest, at derpå grund af procedurens hastende karakter kan blive tale om mindre grundig sagsbe-handling i forbindelse med vurderingen af en medlemsstats anmodning. Direktivetindeholder ingen nærmere definition af, hvilke ”pludseligt opståede, grove former forafgiftssvig” proceduren finder anvendelse på, og det kan derfor også frygtes, at desærlige foranstaltninger vil blive brugt som præventiv foranstaltning til at undgå yderli-gere momstab, mens medlemsstaterne undersøger nærmere, om der faktisk er fore-gået noget ulovligt.Danske Advokater finder det også betænkeligt, at forslaget kun nævner én enkeltkonkret foranstaltning (anvendelse af ”reverse charge-mekanismen”), men senere kanudvides med andre foranstaltninger, som Rådet vedtager med enstemmighed på for-slag fra Kommissionen. Dette betyder, at der på nuværende tidspunkt ikke er fuldtoverblik over, hvilke foranstaltninger Kommissionen rent faktisk vil kunne anvende iforbindelse med medlemsstaternes anmodninger.Endelig har Danske Advokater bemærket, at forslaget udvider Kommissionens befø-jelser til at fravige de almindelige basisretsakter. Hermed tildeles Kommissionen kom-petence til midlertidigt at suspendere de almindelige basisretsakter med direkte virk-ning i medlemsstaterne, hvilket i sig selv er betænkeligt.Rigsadvokaten har anført, at anklagemyndigheden er enig i forslagets formål om atgive medlemsstaterne mulighed for hurtig indgriben over for pludseligt opstået ogmassiv svig for dermed at hindre betydelige og uoprettelige tab for statskassen.Reverse charge-mekanismen (bekæmpelse af kendt svig)Direktivforslaget har været i høring hos Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervs-råd, Børsmæglerforeningen, Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR), DanskArbejdsgiverforening, Danmarks Statistik, Dansk Erhverv, Dansk Industri, DanskLandbrug, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Finansrådet,Finanstilsynet, Foreningen af Danske Revisorer, Foreningen af Registrerede Reviso-rer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Håndværksrådet, Klima- og Energimi-nisteriet, Kommunernes Landsforening, Landbrugsrådet, Landsorganisationen i Dan-mark (LO), Landsskatteretten, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, SKAT, Skatterevisor-foreningen og Økonomi- og Erhvervsministeriet.Generelt har det fremsendte direktivforslag ikke givet anledning til bemærkninger.Alene Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR) og Dansk Erhverv har afgivetbemærkninger.
9
Dagordenspunkt 10: Forslag til direktiv om ændring af direktiv om administrativtsamarbejde på beskatningsområdet (automatisk informationsudveksling)KOM-dokument foreligger ikkeResuméPå ECOFIN den 21. juni 2013 ventes Kommissionen at præsentere sit forslag til direk-tiv om ændring af direktiv om administrativt samarbejde på beskatningsområdet.Forslaget er endnu ikke fremsat. Det ventes, at forslaget vil lægge op til øget omfangaf automatisk udveksling af oplysninger om betalinger mv. fra finansielle institutter i etEU-land til modtagere i et andet EU-land, således at der skabes grundlag for, at flereindtægtstyper omfattes af automatisk informationsudveksling. Forslaget ventes atmedføre, atfinansielle institutter i alle EU-lande får pligt til at give deres skattemyndig-heder oplysninger om betalinger mv. til modtagere i andre EU-lande, og at disse op-lysninger automatisk skal sendes videre til skattemyndighederne i det pågældendeandet EU-land.BaggrundAdministrativt samarbejde mellem skattemyndighederne i de forskellige lande, herun-der udveksling af oplysninger, har på det seneste fået nyt momentum på europæisk(og globalt) plan. Baggrunden er bl.a. USA’s arbejde med indgåelse af informations-udvekslingsaftaler (såkaldte FATCA-aftaler) med en række lande, herunder skattely,Luxembourgs opgivelse af fuld bankhemmelighed fra 2015, samt afsløring af data ogkonkrete eksempler vedrørende skatteunddragelse.Det indgår i Kommissionens handlingsplan fra 6. december 2012, at den vil fremmeautomatisk informationsudveksling.USA er i gang med at indgå bilaterale aftaler med de enkelte EU-lande om automatiskinformationsudveskling vedr. konti mv., som en person fra det ene land har i finansiel-le institutter i det andet land, mhp. opfyldelse af USA’s Foreign Account TaxCompliance Act (FATCA).De fem store EU-lande (Frankrig, Italien, Spanien, Tyskland og UK) har taget initiativtil, at automatisk informationsudveksling, baseret på FATCA-aftalerne, skal være nyinternational standard (sammen med den nuværende standard om informationsud-veksling efter anmodning). Femlande-initiativet medfører, at de omfattede lande skalforetage automatisk udveksling med hinanden i samme omfang, som de foretagerautomatisk udveksling med USA efter de bilaterale aftaler med USA.ECOFIN vedtog på sit møde den 14. maj 2013 konklusioner, som hilser det velkom-ment, at Frankrig, Italien, Spanien, Tyskland og UK har indledt et arbejde med enmultilateral udvekslingsfacilitet på grundlag af den model, der er aftalt med USA, medhenblik på at bidrage til at skabe en ny global standard for automatisk informationsud-veksling. Rådet noterede, at EU har en nøglerolle ved at støtte og fremme accepten afdenne standard. Der blev desuden vedtaget to erklæringer på rådsmødet den 14. maj.Den ene erklæring, støttet af 17 lande inkl. Danmark, udtrykker støtte til initiativet til atudvikle en global standard for udvidet automatisk informationsudveksling. Den andenerklæring, udarbejdet af Danmark, Sverige og Finland, lægger vægt på, at den interneeuropæiske informationsudveksling baseres på en EU-ramme.Det Europæiske Råd opfordrede på sit møde den 22. maj 2013 til hurtigt fremskridt ogopfordrede til udvidet anvendelse af automatisk informationsudveksling på EU-niveauog globalt niveau med henblik på at bekæmpe skattesvig, skatteunddragelse og ag-
10
gressiv skatteplanlægning. Ved den lejlighed forpligtede Kommissionen sig til at frem-sætte forslag i juni 2013 om ændring af direktivet om administrativt samarbejde medhenblik på at udvide omfanget af automatisk informationsudveksling.IndholdAutomatisk informationsudveksling betyder systematisk overførsel hvert år af oplys-ninger om betalinger som f.eks. løn, pension, renter, udbytte osv. fra betalere i et landtil modtagere i et andet land. Betaleren giver sine skattemyndigheder oplysning omhver betaling med angivelse af beløbets art og størrelse samt modtagers identitet, ogoplysningerne sendes videre til skattemyndighederne i modtagerens bopælsland, såoplysningerne kan indgå ved bopælslandets beskatning.Direktivet om administrativt samarbejde (direktiv 2011/16/EU) medfører, at EU-landene skal foretage automatisk informationsudveksling i begrænset omfang. Et EU-land skal alene videresende oplysninger til de andre EU-lande ved automatisk infor-mationsudveksling, for så vidt angår betaling af lønindtægt, bestyrelseshonorarer,livsforsikringsprodukter, pensioner samt om ejendomsret til og indtægt fra fast ejen-dom, i det omfang EU-landet har disse oplysninger tilgængeligt. Efter det nuværendedirektiv har et EU-land altså kun pligt til automatisk informationsudveksling af oplys-ninger om disse betalinger, hvis landet har regler om indberetningspligt for disse beta-linger.Efter det nuværende direktiv om administrativt samarbejde skal Kommissionen inden1. juli 2017 fremlægge en rapport om erfaringen med anvendelsen af automatisk in-formationsudveksling samt eventuelt fremsætte forslag om obligatorisk anvendelse afautomatisk informationsudveksling og udvidelse af listen over omfattede indtægtsty-per, så den også omfatter udbytte, kapitalgevinster og royalties.Forslaget om ændring af direktivet om administrativt samarbejde ventes at medføre, athvert EU-land skal pålægge dets finansielle institutter at give oplysning til deres skat-temyndigheder om betalinger mv. til ejere, som er hjemmehørende i et andet EU-land(dvs. indberetningspligt), og at disse skattemyndigheder skal sende oplysningernevidere til skattemyndighederne i det pågældende andet EU-land ved automatisk in-formationsudveksling.HjemmelsgrundlagIkke relevant, idet der alene skal ske præsentation af et endnu ikke fremsat forslag.NærhedsprincippetIkke relevant, idet der alene skal ske præsentation af et endnu ikke fremsat forslag.Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke afgivet nogen udtalelse, idet der er tale om etforslag, som endnu ikke er fremsat.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforGennemførelsen af det bebudede forslag kan– afhængigt af det nærmere indhold –medføre ændringer af skattekontrollovens regler om indberetningspligt for finansielleinstitutter.
11
Statsfinansielle konsekvenserSagen har ikke umiddelbare statsfinansielle konsekvenser, menforbedrede mulighederfor mere effektiv skattekontrolvil styrke de offentlige finanser. Forslaget kan desudenmedføre begrænsede merudgifter afhængig af implementeringen.Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser, men forbedrede mulig-heder for mere effektiv skattekontrol vil have positive samfundsøkonomiske konsekven-ser.Forslaget kan desuden medføre begrænsede merudgifter afhængig af implemente-ringen.HøringSagen har ikke været i høring, idet der er tale om et forslag, som endnu ikke er frem-sat.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, idet der er tale omet forslag, som endnu ikke er fremsat.HoldningDansk holdningRegeringen støtter styrket automatisk informationsudveksling på europæisk og globaltplan. Regeringen støttede således også de to erklæringer, som blev vedtaget påECOFIN d. 14. maj, der dels støtterudviklingen af en global standard for udvidet au-tomatisk informationsudveksling, jf. femlandeinitiativet, dels lægger vægt på, at deninterne europæiske informationsudveksling baseres på en EU-ramme.Endelig dansk holdning afventer det nærmere indhold af forslaget.Andre landes holdningDe andre EU-lande ventes også principielt at støtte forslaget.
12
Dagsordenspunkt 12: Rapport til Det Europæiske Råd om skattepolitiske emnerog rapport om skatteemner under KonkurrenceevnepagtenResuméDet irske formandskab ventes at forelægge udkast til ECOFIN’s rapport om skattepoli-tiske emner til Det Europæiske Råd. Rapporten vil give et overblik over Rådets arbej-de med forslag om skattepolitiske emner under det irske formandskab.Det irske formandskab ventes også at forelægge en rapport vedr. dialogen om skatte-politik, som foregår mellem de deltagende lande i Konkurrenceevne-pagten (Euro-pluspagten). Endelige udkast til de to rapporter, som præsenteres på ECOFIN, fore-ligger endnu ikke. ECOFIN ventes at godkende de to udkast til rapporter.BaggrundDER opfordrede i sine konklusioner den 1.-2. marts 2012 til fremskridt i skattesager.I DER’s konklusioner af 13.-14. december 2012 anmodes ECOFIN om at rapporteretilbage inden udgangen af første halvår 2013.Det indgår som et led i Konkurrenceevnepagten, at de deltagende lande skal føre endialog om koordinering af deres skattepolitik.IndholdUdkastet til rapport til DER ventes at redegøre for arbejdet med de forskellige forslagvedr. beskatning under det irske EU-formandskab.DER pålagde den 22. maj 2013 ECOFIN at vedtage forslaget omrevision afrentebeskatningsdirektivetinden udgangen af 2013. ECOFIN vedtog den 14.maj 2013 et mandat til Kommissionen om forhandling med Schweiz, Liechten-stein, Andorra, Monaco og San Marino om revision afrentebeskatningsafta-lernemellem EU og disse tredjelande.En embedsmandsgruppe har arbejdet med teknisk gennemgang af forslag tilbekæmpelse af momssvig.Sagen er på dagsordenen for ECOFIN 21. juni2013.En embedsmandsgruppe arbejder fortsat med teknisk gennemgang af forsla-get tilfælles konsolideret selskabsskattebase.Kommissionen fremsatte d.14. februar 2013 forslag til et direktiv om gennem-førelse af forstærket samarbejde på området forafgift på finansielle transakti-oner,efter at ECOFIN d. 22 januar 2013 vedtog bemyndigelse hertil. En em-bedsmandsgruppe har herefter indledt arbejdet med teknisk gennemgang afforslaget.En embedsmandsgruppe arbejder fortsat med teknisk gennemgang af forsla-get til revision afenergibeskatningsdirektivetDe fem store EU-lande (Frankrig, Italien, Spanien, Tyskland og UK) har tagetinitiativ til, at automatisk informationsudveksling skal være ny internationalstandard (sammen med den nuværende standard om informationsudvekslingefter anmodning). Landene skal foretage automatisk udveksling med hinan-den i samme omfang, som de foretager automatisk udveksling med USA efterde bilaterale aftaler med USA. På ECOFIN d.14 maj 2013 vedtog 17 lande,inkl. Danmark, en erklæring, der støtter initiativet. Danmark, Sverige og Fin-land vedtog også en erklæring, der lægger vægt på, at informationsudvekslin-gen samtidig får forankring i en EU-ramme.Kommissionen ventes i juni 2013 at fremsætte ændringsforslag til direktivetom administrativt samarbejde på beskatningsområdet med det formål at sikreen EU-ramme om øget omfangaf automatisk informationsudveksling,I udkastet til økonomi- og finansministrenes rapport om skatteemner under Konkur-renceevnepagten henvises generelt til indholdet af udkastet til rapport til DER.
13
HjemmelsgrundlagIkke relevantNærhedsprincippetIkke relevantEuropa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevantStatsfinansielle konsekvenserIkke relevantSamfundsøkonomiske konsekvenserIkke relevantHøringIkke relevantTidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.HoldningDansk holdningEndelige udkast til de to rapporter, som de præsenteres på ECOFIN, foreligger endnuikke. Regeringen ventes at være enig i udkastene til de to rapporter.Andre landes holdningAndre lande ventes at være enig i udkastene til de to rapporter.
14
Dagsordenspunkt 13:Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning.ResuméPå ECOFIN d. 21. juni 2013 ventes det at arbejdsgruppen vedr. adfærdskodeks forerhvervsbeskatning (Adfærdskodeksgruppen) præsenterer sin rapport om arbejds-gruppens arbejde under det irske EU-formandskab. Gruppen undersøger løbende, omEU-landene overholder aftalen om dels at afvikle gældende skadelige ordninger forerhvervsbeskatning, dels ikke at indføre nye sådanne ordninger. Gruppen har desu-den andre arbejdsopgaver vedr. anti-misbrug af skatteregler, administrativ praksis ogforholdet til tredjelande. ECOFIN ventes at vedtage rådskonklusioner, der tager ad-færdskodeksgruppens rapport til efterretning.BaggrundSom del af EU’s daværende skattepakke indgik EU-landene i december 1997 en poli-tisk aftale om, at et land ikke må have skadelige særordninger med nedsat beskatningpå selskabsområdet mhp. at tiltrække udenlandske investeringer. Alle EU-lande hartilsluttet sig denne aftale.Adfærdskodeksen har kriterier for, hvornår en skatteordning anses som skadelig. Ho-vedprincippet er, at en ordning er skadelig, hvis den:medfører et betydeligt lavere effektivt beskatningsniveau (f.eks. 0-beskatning) iforhold til den normale beskatning i det pågældende land, oger isoleret fra landets egen økonomi (f.eks. hvis ordningen kun medfører fordelefor udenlandsk ejede virksomheder eller kun for transaktioner med udenlandskevirksomheder).
EU-landene må ikke indføre nye ordninger i strid med kodeksen (”standstill”), og deskal ophæve eller ændre deres gældende skadelige ordninger, så de skadelige ele-menter fjernes (”rollback”). ECOFIN etablerede i 1998 en særlig adfærdskodeksgrup-pe til at overvåge, at kodeksen overholdes. Gruppen træffer afgørelse ved ”bred enig-hed”. Adfærdskodeksgruppen skal også undersøge:gennemsigtighedog informationsudveksling vedrørende transfer-pricing (dvs. pris-sætning på interne transaktioner mellem koncernforbundne selskaber) mhp. atimødegå misbrug af skatteregler mv.administrativ praksis (herunder EU-landenes praksis, også på regionalt eller lokaltniveau) med at lempe beskatning i et omfang, der kan anses som skadeligtforholdet til tredjelande.
Gruppen rapporterer løbende til Rådet, hvilket igen ventes at ske på ECOFIN den 20.juni 2013.IndholdStop for indførelse af nye ordninger i strid med adfærdskodeksen (Standstill)Adfærdskodeksgruppen aflægger løbende rapport til ECOFIN om det fortsatte arbejdemed at overvåge, at EU-landene overholder pligten til ”standstill”.Gruppen har identificeret følgende nye ordninger, som skulle undersøges:UK: Patent box. UK’s nuværende generelle selskabsskat er på 23 pct. Med virkningfra skatteåret 2013/14 har UK indført en ordning, hvor et selskabs indkomst, som kanhenføres til kvalificeret intellektuel ejendomsret beskattes med 10 pct. Ordningen erfrivillig og kan benyttes af alle selskaber, der er omfattet af britisk beskatning, dvs.
15
både britiske selskaber og britiske filialer af udenlandske selskaber. I praksis ventesordningen især at omfatte britiske selskaber.UK: Isle of Man. Isle of Man har en generel selskabsskat på 0 pct. Med virkning fraskatteåret 2013/14 har Isle of Man indført en særlig selskabsskat på 10 pct., der kungælder for selskaber med detailsalg på øen, og kun for den del af skattepligtig ind-komst, der overstiger 500.000 £. 10 pct.-selskabsskatten ventes at omfatte højst 20selskaber, og i praksis især omfatte selskaber, hvis ejere ikke er hjemmehørende påIsle of Man.Cypern: Patent box. Cyperns nuværende generelle selskabsskat er på 10 pct. Medvirkning fra indkomståret 2012 har Cypern indført en ordning, hvor 80 pct. af et sel-skabs indkomst fra patenter, varemærker og andre former for intellektuel ejendom erfritaget for beskatning, dvs. en effektiv beskatning på 2 pct. af et selskabs indkomst fraintellektuel ejendomsret. Ordningen er frivillig og kan benyttes af alle selskaber, der eromfattet af cypriotisk beskatning, dvs. både cypriotiske selskaber og cypriotiske filialeraf udenlandske selskaber.Ordningen gælder kun for indkomst fra intellektuel ejen-domsret, der er anskaffet eller udviklet fra og med 1. januar 2012.De tre ordninger skal nærmere undersøges i løbet af 2013.
Afvikling af ordninger i strid med adfærdskodeksen (Rollback)De lande, som havde skatteordninger, som tidligere er vurderet i strid med kodeksen –eller hvis tilknyttede områder havde sådanne ordninger – har bekræftet, at ordninger-ne er afviklet eller afvikles i overensstemmelse med de tidligere aftaler.Gruppen har tidligere vurderet, at selskabsbeskatningen i Gibraltar var i strid medkodeksen, idet Gibraltar ikke beskattede indkomst i form af modtagne renter og royal-ties, med mindre renterne er knyttet til anden indtægt, som f.eks. renter ved salg påkredit. I praksis omfattede skattefritagelsen for renteindtægter især udenlandske sel-skaber.Gibraltar vil indføre en 10 pct. beskatning af renter, der svarer til Gibraltars selskabs-beskatning på 10 pct. Der var bred enighed i gruppen om, at dette er tilstrækkeligt tilat opnå rollback af de skadelige elementer.
Gruppens øvrige arbejdeAdfærdskodeksgruppen påbegyndte i 2. halvår 2010 behandlingen af den del af ar-bejdsprogrammet, som ligger udover ”standstill” og ”rollback”.EU-landene er i nogle tilfælde uenige om, hvorvidt særlige selskabsenheder (f.eks. etdansk interessentskab) skal anses som selvstændigt skattepligtigt (altså skattemæs-sigt behandles som et selskab) eller skattemæssigt gennemsigtigt (så den skatte-mæssige behandling sker hos enhedens deltagere). Det kan medføre dobbeltbeskat-ning og dobbelt ikke-beskatning. I praksis udnyttes denne mismatch til dobbelt ikke-beskatning. Gruppen har udarbejdet udkast til retningslinjer til løsning af problemerne.Det kræver imidlertid yderligere overvejelser. Gruppen vil derfor fortsætte arbejdetmed mismatch i 2. halvår 2013.Gruppen har fortsat arbejdet med atundersøge administrativ praksis (herunder EU-landenes praksis, også på regionalt eller lokalt niveau) med henblik på at påse, atlandene ikke lemper beskatning på en måde, der kan anses som skadeligt.Gruppen har besluttet, at der skal ske informationsudveksling vedr. grænseoverskri-dende beslutninger (rulings). Det medfører, at hvis skattemyndighederne i et landgiver et foretagende en bindende forhåndsbesked om de skattemæssige virkninger afen grænseoverskridende transaktion med et foretagende i et andet land, skal de in-formere det andet lands skattemyndigheder om denne afgørelse, hvis den kan havebetydning for det andet lands beskatning (spontan informationsudveksling).
16
Gruppen har nu besluttet, at der skal ske informationsudveksling i tilfælde, hvor skat-temyndighederne i et land på forhånd giver et foretagende en bindende forhåndsbe-sked om fastsættelsen af afregningspriser for koncerninterne transaktioner med etforetagende i et andet land.Vedr. forholdet til tredjelande har gruppen tidligere besluttet, at den især prioritererundersøgelsen af selskabsskattereglerne i Schweiz og Liechtenstein. Gruppen harderfor opfordret Kommissionen til at tage kontakt til de to lande for at undersøge, ihvilket omfang de kan tilslutte sig adfærdskodeksens principper og kriterier. Dialogenfortsætter i 2. halvår 2013.Herudover vil gruppen søge at opstille yderligere retningslinjer for, hvad der er accep-tabelt for at anse fremtidige skatteordninger som i overensstemmelse med kodeksen.Arbejdet vil blandt andet tage udgangspunkt i tidligere afgørelser i konkrete sager.Endvidere vil gruppen se på EU-landenes overholdelse af sådanne retningslinjer.Gruppen er endnu ikke blevet enig, især for så vidt angår betydningen af disse guide-lines for ordninger, som gruppen tidligere har set på. Drøftelsen fortsætter under detkommende litauiske EU-formandskab.ECOFIN vil den 21. juni 2013 muligvis vedtage rådskonklusioner, der tager adfærds-kodeksgruppens rapport til efterretning og opfordrer gruppen til igen at aflægge rap-port om dens arbejde til ECOFIN inden udgangen af det litauiske formandskab i andethalvår af 2013.HjemmelsgrundlagIkke relevant.NærhedsprincippetIkke relevant.Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforSagen har ikke betydning for gældende dansk ret.Statsfinansielle konsekvenserSagen har ikke umiddelbare statsfinansielle konsekvenser, men begrænsning af skatte-konkurrence som følge af afvikling af skadelige ordninger vil styrke de offentlige finanser.Samfundsøkonomiske konsekvenserRapporten har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser, men begrænsning afskadelig skattekonkurrence som følge af afvikling af ordninger vil have positive sam-fundsøkonomiske konsekvenser.HøringIkke relevant.
17
Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen om adfærdskodeksgruppens rapporter blev senest forelagt Folketingets Euro-paudvalgtil orientering forud for ECOFIN den 4. december 2012.HoldningDansk holdningRegeringen er enig i rapportens konklusioner og kan tage rapporten til efterretning.Andre landes holdningAlle EU-lande ventes at være enige i rapporten og at kunne tage rapporten til efterret-ning.
18