Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 228
Offentligt
1257378_0001.png
1257378_0002.png
1257378_0003.png
1257378_0004.png
1257378_0005.png
1257378_0006.png
1257378_0007.png
1257378_0008.png
1257378_0009.png
1257378_0010.png
SamlenotatJ.nr. 12-0174492Den 4. juni 2013Moms, Afgifter og ToldCK
Rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi)den 10. juni 2013
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETSEUROPAUDVALGIndholdsfortegnelseDagsordenspunkt 8:Forslag til ændring af Rådets direktiv 1999/37/EF af 29. april1999 om registreringsdokumenter for motorkøretøjer.
1 / 10
Dagsordenspunkt 8:Forslag til ændring af Rådets direktiv 1999/37/EF af29. april 1999 om registreringsdokumenter for motorkøretøjer.KOM(2012)3811. ResuméKommissionens har den 13. juli 2012 stillet forslag til et direktiv om ændring afRådets direktiv 1999/37/EF af 29. april 1999 om registreringsdokumenter forkøretøjer.Forslaget er en del af Kommissionens forslag til en Køretøjssikkerhedspakke, derhar til formål at støtte og håndhæve den tekniske kontrol med motorkøretøjer ogpåhængskøretøjer dertil med henblik på at forbedre færdselssikkerheden ogmiljøbeskyttelsen.Efter forslaget til ændring af direktiv 1999/37/EF skal medlemsstaterne udveksledata om registrerede køretøjers tekniske forhold, og der foreslås forbud modsamtidig registrering af et køretøj i flere medlemsstater, indførelse af en ordningmed midlertidig tilbagekaldelse af en registrering i tilfælde af farlige mangler vedkøretøjet og krav om registrering af, at et køretøj er udrangeret.Regeringen støtter ønsket om at forbedre færdselssikkerheden ogmiljøbeskyttelsen. Regeringen er enig i, at forslaget kan understøtte disse mål.De statsfinansielle konsekvenser af forslaget er vanskelige at bestemme på detforeliggende grundlag. Forslaget forventes at få såvel positive som negativekonsekvenser, men den samlede virkning forventes ikke at blive nævneværdige.På grund af den usikkerhed, der er forbundet med at vurdere de statsfinansiellekonsekvenserne af forslaget, kan regeringen på nuværende tidspunkt ikke støtteforslaget ubetinget.Forslaget har nu været behandlet på tre møder i maj måned 2013 i Arbejdsgruppenfor Landtransport. På baggrund af disse møder har Formandsskabet har den 31.maj 2013 stillet et kompromisforslag, som regeringen kan støtte.2. BaggrundKommissionen har den 13. juli 2012 stillet forslag om en Køretøjssikkerhedspakke,der består af forslag til:1) EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING omperiodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil ogom ophævelse af direktiv 2009/40/EF, jf. dokumentnummer COM(2012)380.2) EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS direktiv om ændring af Rådetsdirektiv 1999/37/EF om registreringsdokumenter for motorkøretøjer, jf.dokumentnummer COM(2012) 381.3) EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om syn vedvejsiden af erhvervskøretøjer, der kører på Unionens område, og omophævelse af direktiv 2000/30/EF, jf. dokumentnumrene COM(2012) 382.2 / 10
Formålet med forslagene er at støtte og håndhæve den tekniske kontrol medmotorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil med henblik på at forbedrefærdselssikkerheden og miljøbeskyttelsen.Forslaget om ændring af Rådets direktiv 1999/37/EF af 29. april 1999 omregistreringsdokumenter for motorkøretøjer behandles i dette grund- og nærhedsnotat. De øvrige toforslag, der vedrører syn af køretøjer, behandles i samtidige grund- og nærhedsnotater fraTransportministeriet.Ved brev af 23. juli 2012 har Kommissionen sendt forslagene til delegationerne.Ved brev af 26. juli 2012 til Folketinget har Kommissionen iværksat proceduren iprotokol 2 om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.Svarfristen er opgivet til at være 21. oktober 2012.Forslaget til ændring af direktiv 1999/37/EF er fremsat med hjemmel i artikel 91 iTFEU om procedurer for vedtagelse af fælles regler for transportområdet.Forslaget behandles efter artikel 294 i TEUF om den almindeligelovgivningsprocedure, jf. procedurenummer COD/2012/0185. Rådet træfferafgørelse med kvalificeret flertal.Forslaget til ændring af direktiv 1999/37/EF bør ses i sammenhæng medKommissionens forslag af 4. april 2012 til en forordning om forenklede regler foroverførsel i det indre marked af motorkøretøjer, der er indregistreret i en andenmedlemsstat, jf. dokumentnummer COM (2012)164. Folketingets Europaudvalger orienteret om forslaget i et grund- og nærhedsnotat af 16. maj 2012.Forslaget har været behandlet på tre møder i maj måned 2013 i Arbejdsgruppenfor Landstransport. På baggrund af disse møder har Formandskabet den 31. maj2013 stillet et kompromisforslag, der i væsentlig grad ændrer det oprindeligeforslag, jf. 10206/13 TRANS279 CODEC 1252.3. Formål og indholdKommissionens Køretøjssikkerhedspakke sigter på at bidrage til målet om atnedbringe antallet af trafikdræbte med 5 pct. senest i 2020, som fastlagt i depolitiske retningslinier for trafiksikkerhed 2011-20. Pakken sigter også på at bidragetil at nedbringe de af vejtransportsektorens emissioner, der skyldes dårligvedligeholdelse af køretøjer.Målet søges bl.a. nået ved at ændre det gældende direktiv omregistreringsdokumenter for motorkøretøjer (direktiv 1999/37/EF, som ændretved direktiv 2003/127/EF).Der stilles forslag om:1) En ordning med midlertidig tilbagekaldelse af en registrering i tilfælde, hvor etregistreret køretøj har farlige mangler. Tilbagekaldelsen gælder, indtil køretøjeter godkendt ved en ny teknisk kontrol. Herefter tilladerregistreringsmyndigheden, at køretøjet tages i brug på ny, uden at en nyregistrering er nødvendig.2) En ordning, hvorefter det skal registreres, hvis et køretøj udrangeres ioverensstemmelse med direktiv 2000/53/EF, jf. litra d nedenfor.3 / 10
3) En ordning, hvorefter der skal ske afmelding af et registreret køretøj, hviskøretøjet registreres i en anden medlemsstat.4) Krav om at køretøjsrelevante data registreres i et nationalt elektronisk register,herunder data om resultaterne af obligatorisk teknisk kontrol af køretøjer.Tekniske data om registrerede køretøjer skal stilles til rådighed for relevantemyndigheder og synsvirksomheder i andre medlemsstater.5) Bemyndigelse af Kommissionen til løbende at opdatere direktivets bilag medmindstekrav til, hvilke oplysninger om et køretøj, der skal registreres.Der stilles forslag om, at direktivet skal træde i kraft på tyvendedagen efteroffentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende. Medlemsstaterne skal haveimplementeret direktivet og anvende reglerne senest 36 måneder efter, at direktiveter trådt i kraft.Formandsskabet har den 31. maj 2013 stillet et kompromisforslag. Herefter udgårforslaget om en ordning, hvorefter der skal ske afmelding af et registreret køretøj,hvis køretøjet registreres i en anden medlemsstat, og forslaget om bemyndigelse afKommissionen til løbende at opdatere direktivets bilag med mindstekrav til, hvilkeoplysninger om et køretøj, der skal registreres, jf. nr. 3 og 5 ovenfor. Endvidereforeslås nogle overvejende tekniske ændringer.4. Europa-Parlamentets udtalelseDer foreligger ikke en stillingtagen fra Europa-Parlamentet.5. NærhedsprincippetKommissionen anfører, at nærhedsprincippet finder anvendelse, for så vidt somforslaget ikke hører ind under EU’s enekompetence.Kommissionen anfører, at forslaget opfylder nærhedsprincippet, da målene iforslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne af følgendeårsager:”De eksisterende krav er gennemført uensartede af medlemsstaterne, og derer store afvigelser med hensyn til håndhævelsen af den tekniske kontrol ogordningen for syn ved vejsiden, hvilket medfører negative virkninger forbåde færdselssikkerheden og det indre marked. En fremtidig uhindretinformationsstrøm mellem medlemsstaterne af oplysninger om registreringaf køretøjer forudsætter, at der findes køretøjsregistre med et harmoniseretindhold i alle medlemsstater.”Regeringen er enig med Kommissionen i, at udveksling mellem medlemsstater afdata om registrerede køretøjers tekniske forhold vil være et middel til at styrkefærdselssikkerheden gennem bedre kontrol med køretøjers tekniske stand. Dennedel af forslaget er dermed i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Regeringen vurderer, at forslagene om at registrere udrangering af køretøjer ogforbuddet mod samtidig registrering af samme køretøj i flere stater vil modvirkesvindel med køretøjer. Disse dele af forslaget er dermed også i overensstemmelsemed nærhedsprincippet.Regeringen er enig i intentionen bag forslaget om en ordning med midlertidigtilbagekaldelse af en registrering og finder, at forslaget er i overensstemmelse mednærhedsprincippet.4 / 10
Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse medproportionalitetsprincippet. Kommissionen anfører nærmere, at forslaget”ikke går videre, end hvad der er nødvendigt for at nå målene vedrørende styrkelseaf færdselssikkerheden og miljøbeskyttelsen ved at håndhæve en teknisk kontrol ogskabe passende rammer for uhindret informationsstrøm.”Regeringen er enig med Kommissionen i, at forslagene om udveksling af datamellem medlemsstaterne, forbud mod dobbelt registrering af køretøjer og krav omregistrering af udfasning af køretøjer ikke går videre, end hvad der er nødvendigtfor at nå de opstillede mål.6. Gældende dansk retRegistrering af køretøjer er reguleret ved lov om registrering af køretøjer. Herefterskal et køretøj som udgangspunkt registreres og forsynes med nummerplade, førdet tages i brug på færdselslovens område.Skatteministeren kan fastsætte regler for registrering af køretøjer og for brug afudenlandske køretøjer her i landet. Sådanne regler er fastsat i bekendtgørelse omregistrering af køretøjer m.v. (registreringsbekendtgørelsen). Dog fastsætterforsvarsministeren regler for registrering af køretøjer, der tilhører Kongehuset,forsvaret eller Beredskabsstyrelsen.Efter registreringsbekendtgørelsen registreres køretøjer i Køretøjsregisteret. Det eret centralt digitalt register for hele landet. Registeret administreres af SKAT. Iregisteret registreres oplysninger om det enkelte køretøj og om køretøjetstilhørsforhold.Efter bekendtgørelsen kan et køretøj ikke være registreret i såvel Køretøjsregisteretsom i udlandet.Efter bekendtgørelsen afmeldes et køretøj, hvis SKAT modtager køretøjetsnummerplader. Det indebærer, at hvis politiet inddrager et køretøjs nummerplader,f.eks. ved en § 77-kontrol, og afleverer disse til SKAT, så afmeldes køretøjet.Afmeldes et køretøj fra Køretøjsregisteret, ophører samtidig beskatningen afkøretøjet.Der er ikke i dansk ret en ordning med ”tilbagekaldelse af en registrering” af etregistreret køretøj. Et køretøj er enten registreret eller ikke registreret iKøretøjsregisteret.I Køretøjsregisteret registreres næsten alle CoC-oplysninger (Certifikate ofConformity) om et køretøj, hvis køretøjet er registreret 6. juni 2012 eller senere.For køretøjer, der er registreret før denne dato, registreres færre CoC-oplysninger.Efter bekendtgørelsen sker der registrering i Køretøjsregisteret af, om et registreretkøretøj, der er indkaldt til periodisk syn, er fremstillet og godkendt rettidigt.Endvidere registreres, om et fremstillet registreret køretøj ikke er godkendt vedsyn. Men denne registrering i Køretøjsregisteret sker kun, hvis manglerne ikke erudbedret inden 33 dag.Køretøjsregisteret orienterer politiet om køretøjer, der er registreret i5 / 10
Køretøjsregisteret som ikke godkendt ved syn, med henblik på at køretøjetsnummerplader inddrages.Der sker ikke registrering i Køretøjsregisteret af, om et køretøj er udfaset.Efter lov om registrering af køretøjer er prisen for et sæt nummerplader til en bil1.180 kr., og prisen for en enkelt nummerplade til f.eks. en motorcykel er 590 kr.7. KonsekvenserLovgivningsmæssige konsekvenserDet vurderes på det foreliggende grundlag, at forslaget kan gennemføresadministrativt uden lovgivning.Statsfinansielle konsekvenserForslaget om, at et registreret køretøj, der registreres i en anden medlemsstat, skalafmeldes i den medlemsstat, hvor køretøjet hidtil har været registreret, kan give dendanske stat et provenutab. Det har sammenhæng med, at Danmark har denhøjeste beskatning i Europa af køretøjer, og at reglerne for, i hvilken stat et køretøjskal registreres, ikke er entydige. Det må derfor forventes, at der i tilfælde af tvivlom, hvor et køretøjs skal registreres, vil være en fælles interesse mellem køretøjetsejer eller bruger og den pågældende anden medlemsstater om, at køretøjet ikke skalvære registreret i Danmark. I det fremsatte forslag savnes et instrument til hurtigløsning af konflikter mellem medlemsstater om, hvor et køretøj skal registreres.Det skal bemærkes, at Kommissionen den 4. april 2012 har stille forslag til enforordning om forenklede regler for overførsel i det indre marked afmotorkøretøjer, der er indregistreret i en anden medlemsstat, jf. dokument COM(2012)164. Heri indgår forslag til regler om, i hvilken stat et køretøj skal registreres.Forslaget om en ordning med midlertidig tilbagekaldelse af en registrering i tilfældeaf farlige mangler ved køretøjet må forventes at få den konsekvens, at køretøjetikke beskattes, så længe registreringen er tilbagekaldt, men det er en nationalbeslutning. Undlades beskatning i tilbagekaldelsesperioden, vil det give staten etprovenutab. Det har sammenhæng med, at den foreslåede tilbagekaldelsesordningmå forventes at finde anvendelse i betydeligt flere tilfælde end i dag, hvor der førstsker afmelding af et køretøj med farlige mangler, hvis manglen ikke er udbedretefter nogle måneder.Forslaget om en tilbagekaldelsesordning vil reducere statens indtægter fra salg afnummerplader. Indtægtstabet vurderes at blive meget begrænset, da køretøjer i dagsom udgangspunkt kun afmeldes som følge af farlige mangler ved politietsforanstaltning. Konstateres manglen af en synsvirksomhed, sker der somudgangspunkt ikke en afmelding af køretøjet.Statskassens samlede tab af indtægter er vanskeligt at anslå. Det skyldes, at det i højgrad vil afhænge af, hvorledes samarbejdet mellem medlemsstater forløber, når derkan være tvivl om, hvor et køretøj skal registreres.På den anden side vil en udvidet kontrol med køretøjers tekniske og miljømæssigeegenskaber tendere mod at afkorte køretøjernes levetid, og dermed give et mindre6 / 10
merprovenu fra registreringsafgiften. Dette merprovenu er ligeledes vanskeligt atskønne.Formandsskabets kompromisforslag af 31. maj 2013 indebærer ikke statsfinansiellekonsekvenser.Administrative konsekvenser for statenEn gennemførelse af forslaget vil kræve en omlægning af Køretøjsregisteret, delsmed indførelse af en ordning med ”tilbagekaldelse af en registrering”, dels medregistrering af udfasning af køretøjer. Endvidere kan der være omkostningerforbundet med en ordning, hvor data om registrerede køretøjers tekniske forholdskal udveksles med andre medlemsstater. De samlede etableringsomkostningeranslås på det foreliggende grundlag med betydelig usikkerhed at blive på op til 10mio.kr.Eventuelle merudgifter for det offentlige, der følger af forslaget, afholdes inden forressortministeriets eksisterende rammer, jf. budgetvejledningen.Administrative og økonomiske konsekvenser for borgere og virksomhederEn gennemførelse af forslaget om en ordning med tilbagekaldelse af registreringervil spare borgere og virksomheder for udgiften til nye nummerplader. Der vil ikkevære væsentlige administrative besparelser for borgere og virksomheder ved engennemførelse af ordningen, da proceduren ved indregistrering af et sådant køretøjer enkel.En gennemførelse af forslaget om afmelding af en køretøj, der registreres i enanden medlemsstat, må forventes at give borgere og virksomheder en mindreadministrativ lettelse derved, at indkaldelse til syn i flere medlemsstater undgås.Dette forslag er dog ikke medtaget i Formandsskabets kompromisforslag af 31.maj 2013.En gennemførelse af forslaget om udveksling af data om køretøjers tekniskeforhold og synsforhold mellem medlemsstater kan på den ene side spare borgereog virksomheder med køretøjer i forskriftmæssig stand for unødvendig kontrol,men på den anden side blive en administrativ og økonomisk belastning for borgereog virksomheder med køretøjer, der er i tvivlsom forskriftsmæssig stand.Regeringen kan støtte det af Formandsskabet den 31. maj 2013 stilledekompromisforslag.8. HøringForslaget har været sendt i høring hos Advokatrådet, ArbejderbevægelsensErhvervsråd, Autobranchens Handels-og Industriforening i Danmark,Brancheorganisationen for værksteder, Danmarks Motor Union, DanskAutomobilforhandler Forening, Dansk Automobil Sports Union, DanskBilforhandler Union, Danske Biludlejere, Danske Busvognmænd, Dansk Erhverv,Dansk Landbrug, Danske Motorcyklisters Råd, Danske Speditør Forening, DanskIndustri, Dansk Lokalsyn, Danske Synsvirksomheder, Dansk Transport ogLogistik, De Danske Bilimportører, Den Danske Bilbranche, Den DanskeSkatteborgerforening, ERFA-gruppen-bilsyn, Finans og Leasing, Finansrådet,7 / 10
FDM, FSR-danske revisorer, Foreningen af Vognimportører i Danmark,Forsikring og Pension, Håndværksrådet, Landbrugsrådet, MC Touring Club,Motorcykelbranchens Landsforbund, Motorhistorisk Samråd, Sammenslutningenaf karosseribyggere og Autooprettere i Danmark.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer er ikke kendskab til andre landes konkrete holdninger til forslaget.10. Foreløbig dansk holdningRegeringen bakker op om forslagets formål, at støtte håndhævelsen af den tekniskekontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil ved registrering af tekniskemangler ved køretøjer, med henblik på at forbedre færdselssikkerheden ogmiljøbeskyttelsen. Regeringen er også enig i, at reglerne for registrering af køretøjerskal være enkle at administrere for borgere og virksomheder.Regeringen er enig i, at de stillede forslag kan understøtte disse mål.Regeringen er dog af den opfattelse, at der i forbindelse med forslaget omafmelding af et registreret køretøj, der nu registreres i en anden medlemsstat,savnes et middel til løsning af uenighed mellem to medlemsstater, der begge menerat have ret til at registrere køretøjet.Regeringen er ikke overbevist om, at en ordning med midlertidig tilbagekaldelse afen registrering i tilfælde, hvor der er fundet farlige mangler ved et køretøj, er detrette middel til at hindre fortsat brug af køretøjet. Forslaget synes udviklet pågrundlag af registeringssystemer, hvor et køretøj registeres med sammeregistreringsnummer fra ”vugge til grav”, og ikke et system som det danske, hvoret køretøj kun er registreret i den eller de perioder, hvor det bruges. Somudgangspunkt bør det være op til den enkelte medlemsstat at fastsætte regler for,hvorledes det sikres, at et køretøj med farlige mangler ikke fortsat bruges, menunder forudsætning af, at andre medlemsstater får adgang til oplysninger omsådanne køretøjer.Regeringen vil arbejde for at sikre, at den foreslåede ordning med at ”tilbagekaldeen registrering” af et køretøj med farlige mangler får en så smidig udformning, atordningen kan indpasses i den danske registreringsordning på en enkel måde.I lyset af den usikkerhed, der på nuværende tidspunkt er forbundet med at vurdere,hvilke statsfinansielle konsekvenser en gennemførelse af det samlede forslag vilhave, kan regeringen på nuværende tidspunkt ikke ubetinget støtte forslag.Regeringen kan støtte det af Formandsskabet den 31. maj 2013 stilledekompromisforslag.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg i form af et grund-og nærhedsnotat af 20. september 2012.
8 / 10
BilagHøring over Kommissionens forslag af 13. juli 2012 til ændring af direktiv 1999/37/EF omregistreringsdokumenter for motorkøretøjer, jf. COM(2012)381.Brancheorganisationen for værksteder (CAD)Organisationen støtter forslaget.Organisationen anfører, pba. betragtning nr. 2, hvorefter den almindeligeregistreringsprocedure ikke skal følges, når en registreringstilbagekaldelse ophæves,at der, særligt for vedkommende indehaver af den tilbagekaldte registrering, savnesen vurde-ring af de nationalt fastlagte omkostninger ved proceduren.DTLOrganisationen finder generelt, at forslaget om Køretøjssikkerhedspakken ergennemgribende, og det vil på europæisk niveau harmonisere regler om tekniskkontrol med henblik på at effektivisere synsvirksomhedernes virkefelt, samt stillestørre krav til inspektørernes færdigheder og uvildighed, end tilfældet er i dag.Ligeledes vil det forenkle registreringskrav og effektivisere kontrol ogregistreringsprocedurer på dokumentsiden. Alt sammen med det formål atforbedre færdselssikkerheden og nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne,hvilket det må antages, at forslaget i stor udstrækning vil tilgodese.Dog er der visse forbehold at iagttage, hvilket især handler om de økonomiskekonsekvenser af det samlede forslag, som særligt sigter imod erhvervskøretøjer ogherunder en i forvejen presset transportbranche. Der er risiko for, at den regning,som naturligt vil blive sendt videre til transporterhvervets kunder, vil forringedanske transportvirksomheders konkurrenceevne yderligere henset til det generelleløn- og prisniveau i Danmark, uagtet at forslaget implementeres bredt inden forEU.Organisationen oplyser, på trods af de økonomiske konsekvenser, at den finderden overordnede ide med krav om regelmæssige periodiske syn fulgt op af enintensiveret og risikobasseret landevejskontrol samt et forenklet og elektroniskregistreringssystem som et godt tiltag for at undgå, at køretøjer i ringe teknisk standkører rundt på de europæiske veje til fare for færdselssikkerheden.Af bemærkninger til selve forslaget om ændring af direktivet omregistreringsdokumenter henleder organisationen opmærksomheden på, at denfinder den nye mulighed med at tilbagekalde registreringen af et køretøj i enmidlertidig periode, som ikke vil betinge inddragelse af registrering ognummerplader, hvorefter samme køretøj skal registreres på ny, som et godt tiltag,som vil højne færdselssikkerheden, men også tilskynde en ejer af et køretøj til at fåbragt sit køretøj i forskriftsmæssig stand, fx efter et periodisk syn, hvor køretøjetalene opnåede betinget godkendelse.Organisationen bemærke hertil, at der kræves direkte adgang til disse data forkontrolmyndigheden (politiet) i forbindelse med kontrolaktiviteter ved vejsiden,ligesom det kunne overvejes at indføre en mærkning af et køretøj, som får9 / 10
tilbagekaldt sin registrering i en midlertidig periode i lighed med den svenskeordning, hvor der påsættes et klistermærke synligt på køretøjet, som ikke opfyldergældende krav.FDMOrganisationen er i det store og hele tilfreds med og kan tiltræde de foreslåededirektivændringer.Organisationen anfører, at muligheden for midlertidig tilbagekaldelse af et køretøjsregistrering i tilfælde, hvor der konstateres trafikfarlige mangler, kan organisationenkun bifalde. Det vil være besparende i flere henseender for såvel køretøjsejer sommyndigheder at slippe for at skulle gennemføre en genindregistreringsproces isådanne tilfælde.Organisationen hilser oprettelsen af et elektronisk register over relevante tekniskeoplysninger velkomment. Organisationen anbefaler i den forbindelse:At der også registreres oplysninger om køretøjets kilometertal ved periodisk syn.At de således registrerede oplysninger stilles til rådighed for enhver, og ikke kun for”kompetente myndigheder og synsvirksomheder”.Forsikring & PensionOrganisationen finder det yderst positivt, at direktivet sikrer, at det fremadrettetundgås, at motorkøretøjer kan være registreret parallelt i forskellige medlemsstater.Dette vil være et stort fremskridt i forhold til at forhindre, at stjålne køretøjerhandles i andre medlemsstater. Endvidere sikrer det, at blandt andet totalskadedekøretøjer og skrottede køretøjer ikke kan videresælges med svindel for øje.Organisationen håber i den forbindelse, at SKAT vil deltage aktivt i EUCARISsamarbejdet.Motorcykel-Forhandler ForeningenIngen.
10 / 10