Socialudvalget 2012-13, Beskæftigelsesudvalget 2012-13, Skatteudvalget 2012-13
SOU Alm.del Bilag 21, BEU Alm.del Bilag 11, SAU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1166646_0001.png
1166646_0002.png
1166646_0003.png
1166646_0004.png
1166646_0005.png
1166646_0006.png
1166646_0007.png
1166646_0008.png
1166646_0009.png
1166646_0010.png
1166646_0011.png
1166646_0012.png
1166646_0013.png
1166646_0014.png
1166646_0015.png
1166646_0016.png
1166646_0017.png
1166646_0018.png
1166646_0019.png
1166646_0020.png
1166646_0021.png
1166646_0022.png
1166646_0023.png
1166646_0024.png
Fremsat den … af social- og integrationsministeren (Karen Hækkerup)
UdkastForslagtil
Lov om ændring af lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig ogalmindelig førtidspension m.v., lov om social pension og lov om indivi-duel boligstøtte(Frivillig overgang til førtidspension efter lov om social pension)
§1I lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., jf. lovbekendtgørelsenr. 1006 af 19. august 2010, som ændret ved § 2 i lov nr. 326 af 11. april 2012 og § 8 i lov nr. 928 af 18.september 2012, foretages følgende ændringer:1.I§ 44, stk. 1,ændres ”jf. dog stk. 4” til: ”jf. dog stk. 4 og 5”.2.I§ 44indsættes somstk. 5:”Stk.5.Personer, der har ret til førtidspension efter reglerne i denne lov, overgår efter anmodning herom tilUdbetaling Danmark til ret til førtidspension efter lov om social pension. Anmodning, om overgang til før-tidspension efter lov om social pension, kan indgives skriftligt eller digitalt til Udbetaling Danmark i perio-den fra den 1. juni 2013 til den 31. december 2013.”
§2I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 783 af 9. juli 2012, som ændret ved § 1 i lov nr. 326 af11. april 2012 og § 7 i lov nr. 928 af 18. september 2012, foretages følgende ændringer:1.Efter § 20 indsættes:”§20 a.En person, der har ret til førtidspension efter reglerne i lov om højeste, mellemste, forhøjet almin-delig og almindelig førtidspension m.v., kan overgå til førtidspension efter denne lov efter § 44, stk. 5, i lovom højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.”.2.I§ 52, stk. 1indsættes som4. pkt.:”Udgifter til førtidspension for pensionister, der er overgået til ret til førtidspension efter denne lov efter §44, stk. 5, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. afholdes afhenholdsvis staten og kommunen med den samme procentsats, som staten og kommunen hidtil har afholdtudgifterne til den pågældendes grundbeløb og pensionstillæg efter lov om højeste, mellemste, forhøjet al-mindelig og almindelig førtidspension m.v.”.
§3I lov om individuel boligstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr. 663 af 14. juni 2011, som ændret ved § 5 i lov nr.1364 af 28. december 2011, og § 3 i lov nr. 326 af 11. april 2012, foretages følgende ændring:
1.Efter§ 4indsættes:”§4 b.Personer, der er tilkendt førtidspension eller invaliditetsydelse, eller for hvem der var påbegyndt ensag herom inden den 1. januar 2003, og som den 1. juni 2013 eller senere vælger at overgå til førtidspensionefter lov om social pension kan modtage boligsikring efter reglerne i denne lov, hvis betingelserne i øvrigt eropfyldt.Stk. 2.Stk. 1 finder anvendelse uanset om personen har modtaget boligydelse forud for overgangen til før-tidspension efter lov om social pension.”.§4Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. april 2013, jf. dog stk. 2 og 3.Stk. 2. § 2, nr. 2 har virkning fra tidspunktet for den enkelte førtidspensionists overgang til førtidspensionefter lov om social pension.Stk. 3. § 5, stk. 4 og 5 har virkning fra den 1. januar 2013.§5Stk. 1. Udbetaling Danmark skal inden den 1. maj 2013 give modtagere af førtidspension og modtagere afinvaliditetsydelse, efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.skriftlig meddelelse om ret til overgang til retten førtidspension efter lov om social pension efter § 44, stk. 5,i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., som affattet ved dennelovs § 1, nr. 1.Stk. 2. Udbetaling Danmark og kommunen skal vejlede førtidspensionister, der anmoder herom, om konse-kvenser ved at overgå til førtidspension efter lov om social pension. efter § 44, stk. 5 i lov om højeste, mel-lemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1. Vejled-ningen skal gives på baggrund af pensionistens konkrete aktuelle forhold.Stk. 3. Personer, der skriftligt eller digitalt har anmodet Udbetaling Danmark om overgang til ret til førtids-pension efter lov om social pension efter § 44, stk. 5, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig ogalmindelig førtidspension m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, er omfattet af ret til førtidspensionefter lov om social pension med virkning fra den 1. i den måned, der følger efter den nærmeste måned efteranmodning er indgivet, jf. dog stk. 8.Stk. 4. For personer, der er overgået til førtidspension efter lov om social pension efter § 44, stk. 5, i lov omhøjeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., som affattet ved denne lovs § 1,nr. 1, udbetaler Udbetaling Danmark et korrektionsbeløb for perioden fra 1. januar 2013 og indtil den 1. i denmåned, hvori, der er ret til førtidspension efter lov om social pension. Korrektionsbeløbet opgøres som for-skellen mellem det faktisk udbetalte grundbeløb, pensionstillæg, førtidsbeløb, invaliditetsbeløb, den ekstratillægsydelse og erhvervsudygtighedsbeløb i den måned, hvori der anmodes om overførsel af ret til førtids-pension efter lov om social pension, og den første månedlige udbetaling af førtidspension efter lov om socialpension. Korrektionsbeløbet ydes for hver af de måneder, hvori der er udbetalt førtidspension efter lov omhøjeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. i 2013. Et negativt samlet korrek-tionsbeløb sættes til nul. Korrektionsbeløbet udbetales sammen med den første månedlige udbetaling af før-tidspension efter lov om social pension. Korrektionsbeløbet er skattefrit.Stk. 5. Udgifter til korrektionsbeløbet afholdes af henholdsvis staten og kommunen. Staten og kommunenafholder udgifterne til korrektionsbeløbet med den samme procentsats, som staten og kommunen hidtil harafholdt udgifterne til den pågældendes grundbeløb og pensionstillæg efter lov om højeste, mellemste, forhø-jet almindelig og almindelig førtidspension m.v.Stk. 6. Udbetaling Danmarks afgørelse om korrektionsbeløb, kan påklages til Ankestyrelsen, jf. § 64 a i lovom retssikkerhed og administration på det sociale område.
2
Stk. 7. For personer, der efter § 44, stk. 5, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindeligførtidspension m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, har ret til førtidspension efter lov om social pensi-on, omfatter retten til at modtage pension i udlandet ikke førtidspensionens pensionstillæg.Stk. 8. Ved overgang til førtidspension efter lov om social pension, jf. § 44, stk. 5, i lov om højeste, mellem-ste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, videreføresde rettigheder efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., derfremgår af lovens § 2, § 3, stk. 1 – 3, § 4, § 5, § 8 og § 9.Stk. 9. Ved overgang til førtidspension efter lov om social pension, jf. § 44, stk. 5, i lov om højeste, mellem-ste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, finder § 32b i lov om social pension om den første pensionsberegning ikke anvendelse. Pensionen fastsættes og omreg-nes efter § 39 i lov om social pension.Stk. 10. Ved overgang til førtidspension efter lov om social pension, jf. § 44, stk. 5, i lov om højeste, mel-lemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, udbeta-les førtidspension månedsvis forud, hvis førtidspensionen efter lov om højeste, mellemste, forhøjet alminde-lig og almindelig førtidspension m.v., blev udbetalt forud.Stk. 11. Ved overgang til førtidspension efter lov om social pension, jf. § 44, stk. 5, i lov om højeste, mel-lemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, indbeta-les bidrag til ATP, jf. § 33 a i lov om social pension, med virkning fra den 1. i den måned, hvor den pågæl-dende har ret til førtidspension efter reglerne i lov om social pension.Stk. 12. Krav på tilbagebetaling af pension, jf. §§ 42 og 43 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindeligog almindelig førtidspension m.v. kan fratrækkes i korrektionsbeløbet, jf. § 5, stk. 4. Hvis kravet ikke kandækkes i korrektionsbeløbet fratrækkes det resterende krav i pensionen efter § 32 i lov om social pension.Stk. 13. Direktøren for Pensionsstyrelsen kan udøve de beføjelser, som kommunerne og Udbetaling Dan-mark har efter § 1, nr. 2, § 2, nr. 1 og stk. 1 til 12, vedrørende førtidspension, der ydes i henhold til forord-ning (EF) nr. 883/04 om koordinering af de sociale sikringsordninger, i henhold til overenskomster med an-dre stater samt førtidspension, der ydes til personer med bopæl i udlandet, efter regler i lov om højeste, mel-lemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og efter lov om social pension.§6Stk. 1. Boligsikring efter § 3, nr. 1 ydes tidligst med virkning fra begyndelsen af den måned, der følger nær-mest efter den første udbetalingsmåned for førtidspension efter lov om social pension. For personer, dermodtager boligydelse omregner Udbetaling Danmark administrativt boligydelsen til boligsikring.
3
Almindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning og baggrund for forslaget2. Lovforslagets hovedpunkter2.1. Generelt2.2. Gældende regler2.2.1. Førtidspension efter ny ordning2.2.2. Førtidspension efter gammel ordning2.3. Forslag om overgang fra gammel til ny førtidspensionsordning2.3.1. Administrativ overgang til ny ordning2.3.2. Videreførsel af rettigheder og pligter ved overgang til ny førtidspension2.3.3. Ændrede rettigheder ved overgang til ny ordning2.3.4. Nye rettigheder ved overgang til ny ordning2.4. Overgang til førtidspension efter ny ordning ved bopæl i udlandet2.5. Ikrafttrædelse og korrektionsbeløb2.5.1. Ikrafttræden2.5.2. Anmodning om overgang2.5.3. Korrektionsbeløb2.6. Orientering og vejledning før overgangen2.7. Afholdelse af udgifter til førtidspension3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema1. Indledning og baggrund for forslagetRegeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre og Det Konser-vative Folkeparti har den 22. juni 2012 indgået aftale om en skattereform, der skaber ny vækst og flere jobs,og som forøger gevinsten ved at være i arbejde. Med henblik på at sikre den sociale balance i skattereformener parterne bl.a. enige om, at førtidspensionister, der modtager førtidspension efter lov om højeste, mellem-ste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. (gammel ordning), skal have mulighed for frivil-ligt at overgå til at modtage førtidspension efter lov om social pension (ny ordning). Det er særligt de før-tidspensionister, som modtager den laveste førtidspension efter gammel ordning, der kan opnå en fremgang irådighedsbeløbet ved at overgå til førtidspension efter den ny ordning.Skatteaftalen er udmøntet ved love nr. 920 - 928 af 18. september 2012, mens udmøntningen af skattelovsaf-talens mulighed for at overgå fra gammel til ny førtidspensionsordning udmøntes ved nærværende lovfors-lag.Lovforslaget giver førtidspensionister efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindeligførtidspension m.v. mulighed for frivillig overgang til førtidspension efter lov om social pension.2. Lovforslagets hovedpunkter2.1. Generelt
4
Reglerne og strukturen for førtidspension efter gammel ordning og førtidspension efter ny ordning er væsent-lig forskellige, og mulighederne for ydelser og tilskud knyttet til ordningerne er ligeledes meget forskellige.Disse forskelle indebærer, at det for nogle førtidspensionister efter gammel ordning vil være en økonomiskfordel at overgå til førtidspension efter ny ordning, mens det for andre vil være en økonomisk fordel fortsatat modtage førtidspension efter gammel ordning. Om overgang til førtidspension efter ny ordning vil være enfordel for den enkelte førtidspensionist afhænger af en række individuelle forhold, herunder fx forhold ved-rørende indtægt, helbred, bolig, samlivsstatus og familie.Førtidspensionister efter gammel ordning, jf. § 44, stk. 5, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig ogalmindelig førtidspension m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, skal derfor have mulighed for vejled-ning om fordele og ulemper ved at overgå til førtidspension efter lov om social pension. Vejledningen kanalene gives på baggrund af aktuelle forhold, da der ikke kan tages højde for fremtidige ændringer i pensioni-stens individuelle forhold, herunder fx forhold vedrørende indtægt, helbred, bolig og familie.Med lovforslaget indføres en administrativ overgangsordning, hvorefter førtidspensionister i perioden 1. junitil 31. december 2013 kan anmode Udbetaling Danmark om overgang til førtidspension efter lov om socialpension. Udbetaling Danmark overfører herefter den pågældende til at være omfattet af lov om social pensi-on med de konsekvenser, der følger heraf.Lovforslaget indebærer, at førtidspensionisterne vil modtage forhøjelsen med tilbagevirkende kraft fra den 1.januar 2013, idet der udbetales et skattefrit korrektionsbeløb, som udligner forskellen mellem den faktiskudbetalte førtidspension efter den gamle ordning og den mulige udbetalte førtidspension efter den nye ord-ning i perioden fra 1. januar 2013 og indtil den måned, hvorfra førtidspensionisten er overgået til den nyeordning. Korrektionsbeløbet omfatter alene forskellen i udbetalt førtidspension og ikke afledte konsekvenseri forhold til fx udbetalte personlige tillæg, helbredstillæg, boligstøtte, merudgiftsydelse m.v.2.2. Gældende regler2.2.1. Førtidspension efter ny ordningMed virkning fra 1. januar 2003 trådte nye regler om førtidspension i kraft (ny ordning). Efter den nye ord-ning er det en betingelse for tilkendelse af førtidspension, at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og atnedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale lovgiv-ning eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsør-gende ved indtægtsgivende arbejde. Førtidspensionen kan frakendes, hvis der sker en væsentlig forbedring afarbejdsevnen, som medfører, at pensionisten vedvarende kan være selvforsørgende ved indtægtsgivendearbejde.Førtidspensionen efter ny ordning består af én skattepligtig ydelse, der skal dække almindelige forsørgelses-udgifter, og ydelsen er dermed alene kompensation for manglende indtjening ved erhverv. Merudgifter pågrund af handicap kompenseres via § 100 i lov om social service. Førtidspensionister omfattet af ny ordningindbetaler obligatorisk ATP-bidrag.Førtidspensionen nedsættes på baggrund af pensionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers supple-rende indtægter.2.2.2. Førtidspension efter gammel ordningEfter den gamle ordning blev førtidspensionen tilkendt på baggrund af nedsættelsen af erhvervsevnen. Dentilkendte pensionsform afhang af, om erhvervsnedsættelsen var omkring 100 pct., 66 pct. eller 50 pct.Der er fire typer førtidspension efter gammel ordning, der hver består af en række ydelser:Højeste førtidspension: Grundbeløb, pensionstillæg, erhvervsudygtighedsbeløb samt et invaliditetsbeløbMellemste førtidspension: Grundbeløb, pensionstillæg samt et invaliditetsbeløbForhøjet almindelig førtidspension: Grundbeløb, pensionstillæg, et førtidsbeløb og en ekstra tillægsydelseAlmindelig førtidspension: Grundbeløb, pensionstillæg og en ekstra tillægsydelse.
5
Grundbeløb, pensionstillæg og erhvervsudygtighedsbeløb er skattepligtige. Grundbeløb nedsættes på bag-grund af pensionistens supplerende indtægter, mens pensionstillægget nedsættes på baggrund af pensioni-stens og en eventuel samlevers/ægtefælles supplerende indtægter. De øvrige beløb og tillæg er skattefrie ognedsættes ikke på baggrund af supplerende indtægter.Herudover kan der efter gammel ordning ydes helbredstillæg, varmetillæg og personlige tillæg, hvis betin-gelserne herfor er opfyldt.Endvidere har førtidspensionister på gammel ordning mulighed for at få tilkendt bistands- eller plejetillæg, fåbørnetilskud som førtidspensionist og boligydelse efter boligstøtteloven. I henhold til overgangsregler harførtidspensionister på gammel ordning desuden ret til at få beregnet førtidspension som fortsat enlig og udbe-talt erhvervsudygtighedsbeløb, invaliditetsbeløb og førtidsbeløb som 65 og 66-årig efter overgang til folke-pension.Endelig har førtidspensionister på gammel ordning mulighed for at få hjælp til dækning af nødvendige han-dicapbetingede merudgifter efter lov om social service, hvis de tillige er bevilget borgerstyret personlig assi-stance efter § 96 i samme lov. Førtidspensionister på gammel ordning, der ikke tillige er bevilget borgersty-ret personlig assistance, er ikke omfattet af merudgiftsydelsens personkreds.Det bemærkes, at det i det fremsatte lovforslag nr. xxxx Forslag til Lov om ændring af lov om en aktiv be-skæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, lov om aktiv soci-alpolitik, lov om social pension og flere andre love (Reform af førtidspension og fleksjob, herunder indførel-se af ressourceforløb, rehabiliteringsteams, fleksløntilskud m.v.), § 12, nr. 2, foreslås, at førtidspensionisterpå gammel ordning, der tillige er bevilget kontant tilskud til ansættelse af hjælper efter § 95 i lov om socialservice, også bliver omfattet af merudgiftsydelsens personkreds.Førtidspensionen kan ikke frakendes, men for førtidspensionister under 60 år, kan pensionen gøres hvilende,hvis førtidspensionistens indtægt ved personligt arbejde forventes vedvarende at overstige det dobbelte afgrundbeløbet. Hvis pensionen er gjort hvilende, har den pågældende ret til invaliditetsydelse.Der kan ikke foretages nytilkendelse af førtidspension efter gammel ordning, men der kan foretages forhøjel-se af en allerede tilkendt førtidspension og tilkendes førtidspension til en modtager af invaliditetsydelse.Personer, der er omfattet af lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspensionm.v.(gammel ordning) kan efter de gældende regler ikke overgå til at modtage førtidspension efter lov omsocial pension.2.3. Forslag om overgang fra gammel til ny førtidspensionsordning2.3.1. Administrativ overgang til ny førtidspensionDet foreslås, at en førtidspensionist efter gammel ordning frivilligt kan anmode om at overgå til førtidspensi-on efter reglerne i lov om social pension. For at sikre klarhed om, hvorvidt en anmodning er indgivet, skalanmodningen være skriftlig eller digital. Der skal ikke træffes en afgørelse om ret til førtidspension efter lovom social pension. Hvis en førtidspensionist vælger at overgå til den ny ordning, vil der være tale om en rentadministrativ overgang, og pensionistens arbejdsevne skal således ikke vurderes efter de nye regler. Det be-tyder bl.a., at en førtidspensionist, der vælger at overgå til ny ordning, kan frakendes førtidspensionen, hvisarbejdsevnen fx efterfølgende er forbedret væsentligt i forhold til det tidspunkt, hvor pensionisten overgår tillov om social pension.2.3.2. Videreførsel af rettigheder og pligter ved overgang til ny førtidspension
6
Det foreslås, at ved overgang til førtidspension efter lov om social pension, videreføres de rettigheder somden enkelte pensionist har opnået i forbindelse med tilkendelse af førtidspension efter lov om højeste, mel-lemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., efter denne lovs almindelig betingelser. Ret-tighederne svarer som udgangspunkt til de tilsvarende rettigheder efter de almindelige betingelser for ret tilførtidspension efter lov om social pension.Det betyder fx, at rettigheder vedrørende tilkendelsestidspunkt, bopælskrav og optjening videreføres efterførtidspensionistens overgang til førtidspension efter lov om social pension. En førtidspensionist efter gam-mel ordning, der modtager nedsat pension på grund af optjeningsreglerne – brøkpension – vil have ret tilførtidspension efter ny ordning på baggrund af den samme brøk.Efter lov om social pension sker den første beregning af pension på grundlag af den forventede fremtidigeindtægt.Det foreslås, at pensionen efter overgang til førtidspension efter lov om social fastsættes og omregnes efter §39 i lov om social pension, det vil sige efter aktuel og ikke forventet fremtidig indtægt da elementerne i ind-tægtsgrundlaget for beregning af førtidspension efter den gamle ordning er kendt af Udbetaling Danmark.Førtidspension efter gammel ordning udbetales månedsvis bagud til personer, der har opnået ret til førtids-pension efter den 1. januar 1999. Til personer, der har opnået ret til førtidspension den 1. januar 1999 ellertidligere, udbetales førtidspensionen månedsvis forud.Det foreslås, at ved overgang fra førtidspension efter gammel ordning til førtidspension efter ny ordning,udbetales førtidspension månedsvis forud, hvis førtidspensionen efter gammel ordning hidtil har været udbe-talt månedsvis forud. Derved fortsætter pensionsudbetalingen som hidtil.Det foreslås, at krav på tilbagebetaling af pension efter gammel ordning kan fratrækkes i det foreslåede kor-rektionsbeløb ved overgang til førtidspension efter ny ordning. Hvis kravet ikke kan dækkes i korrektionsbe-løbet fratrækkes det resterende krav i pensionen efter lov om social pension.2.3.3. Ændrede rettigheder ved overgang til ny ordningDer gælder en række særlige regler og vilkår, som det for nogle førtidspensionister er vigtigt at være op-mærksom på, når det skal vurderes, om det samlet set er en fordel at overgå til førtidspension efter ny ord-ning. Regler og rettigheder har forskellig betydning for de enkelte førtidspensionister. Nedenfor nævnesydelser og tillæg, der kan have væsentlig betydning for den enkeltes valg af frivillig overgang til førtidspen-sion efter lov om social pension.Varmetillæg og helbredstillægEfter § 17 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. kan der ydespersonligt tillæg til betaling af varmeudgifter og udgifter til petroleum.Efter § 18 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. kan der ydeshelbredstillæg til pensionistens egne udgifter til medicin, tandproteser, briller og fodbehandling.Hvis en førtidspensionist overgår til førtidspension efter ny ordning, kan der ikke længere udbetales person-ligt tillæg til varmeudgifter og udgifter til petroleum samt helbredstillæg.Personligt tillægEfter § 17 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. kan der ydespersonligt tillæg til førtidspensionister, hvis økonomiske forhold er særlig vanskelige. Kommunen træfferafgørelse herom efter en nærmere konkret og individuel vurdering af pensionistens økonomiske forhold.Personligt tillæg kan ydes, når det økonomiske behov ikke kan afhjælpes gennem private midler eller støtteefter anden lovgivning. Tillægget kan ydes som et engangsbeløb eller som en løbende ydelse.
7
En førtidspensionist, som modtager nedsat pension på grund af optjeningsreglerne – brøkpension – kan efteransøgning om personligt tillæg få dækket et eventuelt ekstra hjælpebehov.Hvis en førtidspensionist overgår til førtidspension efter ny ordning, kan der ikke længere udbetales person-ligt tillæg.Bistands-og plejetillægEfter § 16 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. kan der tilken-des bistandstillæg til personer i alderen fra 18 år til folkepensionsalderen sammen med pension, Tillæg kantilkendes personer, der er blinde eller stærkt svagsynede, eller hvis invaliditet medfører at pågældende stadigmå have personlig bistand af andre. Plejetillæg kan tilkendes i stedet for bistandstillæg, hvis invaliditetenkræver vedvarende pleje eller tilsyn, der gør det nødvendigt, at der stadig er en anden person til stede. Perso-ner der ved overgangen til folkepension modtog bistands- eller plejetillæg bevarer disse tillæg, jf. § 36 i lovom højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension.Hvis en førtidspensionist overgår til førtidspension efter ny ordning, kan der ikke længere udbetales bistands-eller plejetillæg. Det gælder også for fremtiden, når førtidspensionisten overgår til folkepension.Fortsat enlig status efter overgangsreglerEfter § 26, stk. 2, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. kanpersoner, der lever i et samlivsforhold, hvor den ene eller begge har modtaget social pension fra før den 1.marts 1999 betragtes som enlige i forhold til opgørelsen af indtægtsgrundlaget for beregning af pensionstil-læg m.v.Hvis en førtidspensionist overgår til førtidspension efter ny ordning, kan pensionen ikke beregnes efter reg-lerne for enlige, selv om pensionisten har levet i et samlivsforhold, hvor den ene eller begge har modtagetsocial pension fra før den 1. marts 1999.Fortsat udbetaling af erhvervsudygtighedsbeløb, invaliditetsbeløb og førtidsbeløb som 65- og 66-årigPersoner, som har fået tilkendt førtidspension eller invaliditetsydelse med virkning fra før den 1. januar2002, og som umiddelbart inden folkepensionsalderen modtager førtidsbeløb, invaliditetsbeløb eller er-hvervsudygtighedsbeløb efter den gamle ordning har ret til at bevare disse tillæg som 65- og 66-årig. Detfremgår af § 65 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.Hvis en førtidspensionist overgår til førtidspension efter ny ordning, kan der ikke udbetales erhvervsudygtig-hedsbeløb, invaliditetsbeløb og førtidsbeløb som 65 og 66-årig folkepensionist.Børnetilskud til pensionisterEfter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag er førtidspensionister efter gammel ord-ning berettiget til børnetilskud efter de regler, der gælder for modtagere af folkepension.Hvis en førtidspensionist overgår til førtidspension efter ny ordning, kan der ikke udbetales ordinært børne-tilskud og særligt børnetilskud som følge af status som førtidspensionist efter gammel ordning.BoligstøtteEfter gældende regler modtager førtidspensionister efter gammel ordning boligydelse efter boligstøttelovensvarende til de regler, der gælder for folkepensionister.Det foreslås, at personer der overgår fra førtidspension efter gammel ordning til førtidspension efter ny ord-ning samtidig overgår fra boligydelse til boligsikring efter boligstøtteloven. Dermed stilles førtidspensioni-ster efter ny ordning ens i relation til boligstøttereglerne.2.3.4. Nye rettigheder ved overgang til ny ordning
8
Førtidspensionen efter lov om social pension ydes med ét samlet beløb, som er fuldt og almindeligt skatte-pligtigt. Niveauet for førtidspension for en enlig svarer til niveauet for dagpenge, mens ydelsen til førtids-pensionister, der er gift eller samlevende, udgør 85 pct. heraf. Førtidspensionen indtægtsreguleres efter pen-sionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers indtægter.Førtidspensionsydelsen dækker almindelige forsørgelsesudgifter. For førtidspensionister indeholder lov omsocial pension alene regler om kompensation for manglende indtjening ved erhverv.Indbetaling af ATP-bidragFørtidspensionister omfattet af gammel ordning kan på frivillig basis være omfattet af ATP-ordningen. Før-tidspensionister omfattet af ny ordning er forpligtet til at indbetale ATP-bidrag.Det foreslås, at førtidspensionister efter overgang til ny ordning indbetaler ATP-bidrag fra tidspunktet forovergang til førtidspension efter lov om social pension. Førtidspensionister efter gammel ordning, der hidtilfrivilligt har været omfattet af ATP-ordningen overgår administrativt til den obligatoriske ATP-ordning.Hjælp efter anden lovgivningFørtidspensionister efter ny ordning har på lige fod med andre borgere mulighed for at søge om hjælp efterden sociale lovgivning. Fx kan der ydes kompensation for handicapbetingede merudgifter mv. efter lov omsocial service og hjælp efter lov om aktiv socialpolitik.Hjælp efter lov om social serviceFørtidspensionister efter lov om social pension har på lige fod med øvrige borgere mulighed for at søge omhjælp til dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse efter § 100 i lov om social service.Hjælp til dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse gives til personer mellem det fyldte18. år og folkepensionsalderen med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det er en betingelse, atmerudgifterne er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne og ikke kan dækkes efter anden lovgivningeller andre bestemmelser i lov om social service. Som eksempler på merudgifter kan nævnes merudgifter tilindividuel befordring, håndsrækninger og handicaprettede kurser.Hjælp efter lov om aktiv socialpolitikFørtidspensionister efter lov om social pension har på lige fod med øvrige borgere mulighed for at søge omhjælp i særlige tilfælde efter aktivlovens kapitel 10 og 10 a. Der kan være tale om hjælp til bl.a. rimeligt be-grundede enkeltudgifter, hjælp til medicin mv.Førtidspensionister, der ikke modtager fuld førtidspension på grund af betingelserne om optjening, det vilsige, at de alene kan modtage en brøkpension, har mulighed for at søge supplerende kontanthjælp efter § 27 ai lov om aktiv socialpolitik.2.4. Overgang til førtidspension efter ny ordning ved bopæl i udlandetFørtidspensionister efter gammel ordning, der modtager pension ved fast bopæl i udlandet, får efter lovfors-laget også mulighed for at anmode om overgang til ny førtidspension.Førtidspensionister med fast bopæl i EU/EØS-lande og Schweiz har i medfør af EF-forordning 803/04 ret tilden fulde førtidspension. Efter de gældende regler i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og al-mindelig førtidspension m.v. har førtidspensionister med fast bopæl uden for EU/EØS og Schweiz ikke ret tilat modtage pensionstillægget, ligesom de indgåede overenskomster om social sikring mellem Danmark ogandre lande heller ikke giver mulighed for at modtage pensionstillægget ved fast bopæl i et overenskomst-land.Det foreslås ved en ændring af lov om social pension i det fremsatte lovforslag nr. xxx Forslag til Lov omændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæfti-gelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov om social pension og flere andre love (Reform af førtidspension
9
og fleksjob, herunder indførelse af ressourceforløb, rehabiliteringsteams, fleksløntilskud m.v.), § 11, nr. 1 ognr. 11, at personer, der efter 1. januar 2013 tager fast bopæl udlandet ikke har ret til at modtage den del afførtidspensionen, der udgøres af pensionstillægget. Med det fremsatte lovforslag nr. xxx indføres et pensi-onstillæg som en del af førtidspensionen og pensionstillægget vil efter forslaget ikke kunne modtages i ud-landet efter § 3, stk. 5 i lov om social pension.Det foreslås tilsvarende, at for pensionister, der overgår fra ret til førtidspension efter lov om højeste, mel-lemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. til førtidspension efter lov om social pension,omfatter retten til at modtage førtidspension i udlandet ikke den del af førtidspensionen efter pensionsloven,der udgøres af pensionstillægget, jf. det ovenfor nævnte fremsatte lovforslag nr. xxx,Førtidspensionister efter gammel ordning har efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almin-delig førtidspension m.v. ikke mulighed for at modtage pensionstillæg ved fast bopæl i udlandet. Ved at gøredet til en betingelse for at overgå fra gammel ordning til ny ordning, at pensionstillægget, jf. lovforslag nr.xxx heller ikke vil kunne udbetales ved fast bopæl i udlandet, sker der en højere grad af ligestilling mellemdisse to pensionsordninger.Førtidspensionister med fast bopæl i EU/EØS-lande og Schweiz har i medfør af EF- 883/2004 ret til denfulde førtidspension ved bopæl i disse lande. Førtidspensionister efter lov om social pension har ret til før-tidspensionen - det vil sige hele førtidspensionen - efter overenskomster med USA, Indien, Sydkorea og Fi-lippinerne. Det gælder også i de tilfælde, hvor førtidspensionisten efter regler i denne lov overgår fra førtids-pension efter regler i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension til førtids-pension efter lov om social pension.2.5. Ikrafttrædelse og korrektionsbeløb2.5.1. IkrafttrædenDet foreslås af administrative grunde, at loven træder i kraft den 1. april 2013. Herved får Udbetaling Dan-mark, der 1. marts 2013 overtager myndighedsansvaret for udbetaling af førtidspension, mulighed for at ad-ministrere overgangen til førtidspension efter lov om social pension.Det foreslås, at førtidspensionisterne kan anmode om overgang til førtidspension efter lov om social pensioni perioden 1. juni til 31. december 2013. Da det med skatteaftalen var forudsat, at reglerne om overgang tilførtidspension efter lov om social pension kunne træde i kraft den 1. januar 2013, foreslås det, at der for før-tidspensionister, der vælger at overgå til førtidspension efter lov om social pension i løbet af 2013 udbetaleset korrektionsbeløb, der kompenserer for, at førtidspensionen efter lov om social pension ikke udbetales medvirkning fra 1. januar 2013, jf. afsnit 2.5.3.Med det foreslåede tidspunkt for lovens ikrafttræden og muligheden for at modtage korrektionsbeløb medtilbagevirkende kraft fra 1. januar 2013 får førtidspensionisten bedre tid til at overveje, om pensionisten vilvælge at overgå til førtidspension efter ny ordning. Det er desuden lagt til grund for beregningerne bag skat-tereformen, at forslaget om overgang til førtidspension efter lov om social pension får fuld økonomisk virk-ning for 2013.2.5.2. Anmodning om overgangDet foreslås, at anmodning om overgang til førtidspension efter lov om social pension kan indgives i perio-den fra 1. juni til 31. december 2013. Herved får førtidspensionisten bedre tid til at over at overveje og træffeet valg inden for den afgrænsede periode. Endvidere giver perioden fra 1. juni til 31. december 2013 Udbeta-ling Danmark og kommunerne tid til at give den enkelte pensionist vejledning om, hvorvidt det på baggrundaf de aktuelle forhold vil være en fordel for den enkelte at overgå til førtidspension efter lov om social pensi-on. Med ret til udbetaling af et korrektionsbeløb med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2013 får det mindrebetydning fra hvilket tidspunkt i perioden 1. juni til 31. december 2013 førtidspensionisten overgår til før-tidspension efter lov om social pension.
10
2.5.3. KorrektionsbeløbI aftalen om en skattereform er det forudsat, at overgang fra gammel til ny førtidspension kan finde sted medvirkning fra 1. januar 2013.Det foreslås, at der udbetales et korrektionsbeløb for perioden fra 1. januar 2013 og indtil den 1. i den måned,hvori der er ret til førtidspension efter lov om social pension. Korrektionsbeløbet opgøres som forskellenmellem det udbetalte grundbeløb, pensionstillæg, førtidsbeløb, invaliditetsbeløb, den ekstra tillægsydelse ogerhvervsudygtighedsbeløb i den måned, hvori der anmodes om overførsel til førtidspension efter lov omsocial pension, og den første månedlige udbetaling af førtidspension efter lov om social pension. Korrekti-onsbeløbet ydes for hver af de måneder, hvori der er udbetalt førtidspension efter gammel ordning i 2013.Det foreslås, at korrektionsbeløbet opgøres som et nettobeløb, det vil sige efter skat, da visse dele af førtids-pensionen efter gammel ordning ikke er skattepligtige. Korrektionsbeløbet er derfor også et nettobeløb, somikke er skattepligtigt.Det foreslås, at et eventuelt samlet negativt korrektionsbeløb sættes til nul. Det betyder, at fastsættelse afkorrektionsbeløbet ikke kan blive en ulempe for førtidspensionisten.Udbetaling Danmarks afgørelse om korrektionsbeløb kan indbringes for Ankestyrelsen.2.6. Orientering og vejledning før overgangenDet foreslås, at Udbetaling Danmark inden den 1. maj 2013 giver modtagere af førtidspension og modtagereaf invaliditetsydelse, jf. § 21, stk. 1. efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig før-tidspension m.v. meddelelse om ret til overgang til førtidspension efter lov om social pension.Det foreslås endvidere, at Udbetaling Danmark og kommunen efter pensionistens anmodning skal vejledeførtidspensionisterne om konsekvenserne ved at overgå til førtidspension efter reglerne i lov om social pen-sion. Det forudsættes, at førtidspensionisten får en grundig vejledning på baggrund af pensionistens konkreteog aktuelle forhold. Udbetaling Danmark vejleder og stiller pensionsberegner til rådighed i forhold til forsør-gelsesydelse, boligstøtte og varmetillæg, mens kommunen vejleder om muligheden for hjælp efter aktivlo-ven, herunder § 27 a, og hjælp efter lov om social service, herunder merudgiftsydelse i lovens § 100, dereventuelt kan ydes i stedet for helbredstillæg og personlige tillæg. Endvidere forudsættes det, at UdbetalingDanmark og kommunen giver pensionisten en generel vejledning om hvilke muligheder for tillæg og ydelserpensionisten i fremtiden vil blive omfattet af ved at overgå til førtidspension efter lov om social pension.Udbetaling Danmark og kommunen har ikke mulighed for at give egentlig rådgivning eller individuel kon-kret vejledning, der tager højde for mulige fremtidige forhold. Førtidspensionisten må således selv vurderede fremtidige individuelle forhold, fx vedrørende samliv, helbred, indtægt mv., der kan have væsentlig be-tydning for, om det for den enkelte pensionist på sigt vil være en økonomisk fordel at overgå til førtidspensi-on efter lov om social pension.En frivillig anmodning om overgang fra førtidspension efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindeligog almindelig førtidspension m.v. har bindende virkning. Det betyder, at førtidspensionisten ikke har mulig-hed for at fortryde sin anmodning om overgang til førtidspension efter lov om social pension, når pensioni-sten er overgået til at få udbetalt pension efter den nye ordning. Udbetaling Danmark og kommunen skalvejlede herom.2.7. Afholdelse af udgifter til førtidspensionEfter gældende regler i lov om social pension refunderes kommunernes udgifter til førtidspension efter lovenmed 35 pct. Efter gældende regler i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspen-sion m.v. afhænger størrelsen af statens refusion af kommunerne udgifter til førtidspension bl.a. af tilkendel-sestidspunktet. Refusionen af førtidspension efter gammel ordning er henholdsvis 100 pct., 50 pct. og 35 pct.
11
Det foreslås, at udgifterne til førtidspension for pensionister, der er overgået til førtidspension efter lov omsocial pension, afholdes af henholdsvis staten og kommunerne med den samme procentsats, som kommuner-ne hidtil har afholdt udgifterne til grundbeløb og pensionstillæg efter lov om højeste, mellemste, forhøjetalmindelig og almindelig førtidspension m.v.Det foreslås endvidere, at henholdsvis staten og kommunerne afholder udgifterne til korrektionsbeløbet medden samme procentsats, som staten og kommunerne hidtil har afholdt udgifterne til den pågældendepensionists grundbeløb og pensionstillæg efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindeligførtidspension m.v.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeDet skønnes, at 115.000 borgere i 2013 modtager førtidspension efter reglerne i lov om højeste, mellemste,forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. Det vurderes, at ca. 32 pct. vil overgå til at være om-fattet af reglerne i lov om social pension.Lovforslagets samlede økonomiske konsekvenser, når der tages højde for merudgifter til merudgiftsydel-sen til voksne med nedsat funktionsevne samt modgående besparelser i personlige tillæg, helbredstillæg,boligydelse og børnetilskud til førtidspensionister efter gammel ordning, er merudgifter på 1.393 mio. kr. i2013 faldende til 1.029 mio. kr. i 2016. Heraf vurderes lovforslaget at medføre administrative merudgifter i2013 til rådgivning af førtidspensionister, herunder fx udgifter til informationsbrev, telefonrådgivning, sags-behandling samt digital pensionsberegner på i alt 18 mio. kr., hvoraf 12 mio. kr. er kommunale merudgifter.Efter skat udgør de offentlige merudgifter 430 mio. kr. i 2013 faldende til 370 mio. kr. i 2016.Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne.Tabel 1. Økonomiske og administrative konsekvenserMio. kr., 2013 p/lFørtidspensionPersonlige tillæg, herunderhelbredstillægBoligstøtteSærligt børnetilskudMerudgiftsydelse til voksneRådgivning ifm. OvergangI altHerafStatKommuner8994948484578254457814216693601568420131.397-10-25-1023181.39320141.327-10-24-102201.30520151.292-10-23-102101.27020161.222-9-22-92001.20220201.047-8-19-81701.029Varigt244-2-4-240240
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
12
7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været sendt til høring hos Ankestyrelsen, Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, ATP, DA,Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd, DI, Foreningenaf Førtidspensionister, Foreningen af socialchefer i Danmark, Foreningen af Statsforvaltningsdirektører,Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Forsikring og Pension, KL, Kommunernes Revision, Ældre Sagen,LO, Rådet for Socialt Udsatte, Udbetaling Danmark og Ældremobiliseringen.9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/MindreudgifterForslaget medfører mindreudgif-ter for staten til personlige tillæg,helbredstillæg, boligstøtte ogbørnetilskud på i alt 34 mio. kr. i2013, 33 mio. kr. i 2014, 32 mio.kr. i 2015 og 30 mio. kr. i 2016.Forslaget medfører mindreudgif-ter for kommunerne til personli-ge tillæg, helbredstillæg og bo-ligstøtte på 11 mio. kr. i 2013-2015 og 10 mio. kr. i 2016.Forslaget medfører administrati-ve udgifter i 2013 til rådgivningog sagsbehandling på 12 mio. kr.til kommunerne og 6 mio. kr. tilstaten.IngenIngenNegative konsekvenser/Merudgifter/MindreindtægterForslaget medfører merudgifterfor staten til førtidspension ogmerudgiftsydelse til voksne på ialt 927 mio. kr. i 2013, 881 mio.kr. i 2014, 857 mio. kr. i 2015 og811 mio. kr. i 2016. Forslagetmedfører merudgifter for kom-munerne til førtidspension ogmerudgiftsydelse til voksne på493 mio. kr. i 2013, 468 mio. kr.i 2014, 456 mio. kr. i 2015 og431 mio. kr. i 2016.Ingen
Økonomiske konsekvenser forstaten og kommuner
Administrative konsekvenser forstaten og kommuner
Økonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngen
IngenIngenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
13
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Efter gældende regler i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.,kan førtidspension tilkendt efter § 14, stk. 1-3, og invaliditetsydelse tilkendt efter § 21, stk. 1, ikke frakendes,og der kan ikke ske overflytning til en lavere pensionsform. Kommunalbestyrelsen kan dog frakende ydelsereller overflytte ydelsesmodtageren til en lavere pension efter anmodning fra modtageren, medmindre detvurderes at være til skade for pågældende.Der foreslås en konsekvensændring istk. 1,som følge af forslaget som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2 ommulighed for at overgå til ret til førtidspension efter reglerne i lov om social pension.Til nr. 2Efter gældende regler har førtidspensionister omfattet af lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig ogalmindelig førtidspension m.v. ikke mulighed for at overgå til eller få tilkendt førtidspension efter lov omsocial pension. En person, der er omfattet af lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindeligførtidspension m.v., har mulighed for at få ændringer i pensionen inden for rammerne i denne lov. Det kan fxvære forhøjelse af mellemste førtidspension til højeste førtidspension, eller tilkendelse af en førtidspensiontil en person, der hidtil alene har modtaget invaliditetsydelse.Det foreslås, at personer, der har ret til førtidspension efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig ogalmindelig førtidspension m.v., kan anmode Udbetaling Danmark om at overgå til ret til førtidspension efterreglerne i lov om social pension.Det foreslås endvidere, at anmodning om overgangen kan indgives i perioden fra den 1. juni til den 31. de-cember 2013. Herved får førtidspensionisten mulighed for at overveje og træffe et valg inden for en konkretafgrænset periode, hvor Udbetaling Danmark og kommunerne skal stå til rådighed med et vejledningsbered-skab.Det foreslås herudover, at anmodningen om overgang indgives skriftligt eller digitalt, således at der ikkeopstår tvivl om, hvorvidt pensionisten har anmodet om at overgå til førtidspension efter lov om social pensi-on.Det foreslås desuden, at når Udbetaling Danmark modtager en anmodning om at overgå fra ret til førtidspen-sion efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. til førtidspensionefter lov om social pension, overfører Udbetaling Danmark administrativt førtidspensionisten til at være om-fattet af lov om social pension. Personer, der ikke tidligere har modtaget førtidspension, men alene invalidi-tetsydelse, skal tilkendes førtidspension efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindeligførtidspension m.v., før de kan overgå til førtidspension efter lov om social pension. Invaliditetsydelsesmod-tagere har i princippet ret til førtidspension efter gammel ordning, hvis erhvervsindtægten ikke er til hinderfor en tilkendelse. Personer, der har fået pensionen gjort hvilende, kan anmode om få pensionsudbetalingengenoptaget efter denne lov og herefter efter anmodning frivilligt overgå til førtidspension efter lov om socialpension. Udbetaling Danmark træffer ikke afgørelse om overgang til førtidspension efter lov om social pen-sion. Overgangen sker administrativt.med de konsekvenser, der følger heraf, jf. bemærkningerne til § 5.Til § 2Til nr. 1Efter gældende regler i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. harførtidspensionister omfattet af denne lov ikke mulighed for at overgå til eller få tilkendt førtidspension efterlov om social pension.
14
Det foreslås i§ 20 a,at personer, der har ret til førtidspension efter lov om højeste, mellemste, forhøjet al-mindelig og almindelig førtidspension m.v. kan overgå til ret til førtidspension efter reglerne i lov om socialpension efter § 44, stk. 5 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v..Det betyder, at retten til førtidspension efter lov om social pension kan være opnået på denne måde, uden atbetingelserne i § 16 i lov om social pension er opfyldt.Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 2 og til de almindelige bemærkninger.Til nr. 2Efter gældende regler i lov om social pension refunderes kommunernes udgifter til førtidspension efter lo-vens § 16 af staten med 35 pct. Med virkning fra 1. marts 2013, hvor udbetaling af førtidspension foretagesaf Udbetaling Danmark, afholder kommunen 65 pct. af udgifterne til pension efter lovens § 16, mens statenafholder de resterende 35 pct. af udgifterne..Efter de gældende regler i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.,afholdes kommunernes udgifter til førtidspensionens grundbeløb og pensionstillæg af staten med 35 pct. ogaf kommunerne med 65 pct. Efter § 67 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig før-tidspension afholder staten og kommunerne pensionen med henholdsvis 100 pct., 50 pct, og 30 pct., afhæn-gig af tidspunktet for tilkendelse af pensionen.Det foreslås, at udgifterne til førtidspensionen for førtidspensionister, der er overgået fra førtidspension efterlov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. til førtidspension efter lovom social pension, afholdes af staten, og af kommunerne med den samme procentsats, som staten og kom-munerne hidtil har afholdt udgifterne til førtidspensionistens grundbeløb og pensionstillæg efter lov om høje-ste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Til § 3Til nr. 1Efter gældende regler er personer, der er tilkendt førtidspension eller invaliditetsydelse, eller for hvem der erpåbegyndt sag herom inden den 1. januar 2003 også efter udgangen af 2002 berettiget til boligydelse efter deregler i lov om individuel boligstøtte, der gælder for modtagere af folkepension. Det følger af § 6 i lov nr.285 af 25. april 2001.Det foreslås istk. 1,at personer, der er tilkendt førtidspension eller invaliditetsydelse, eller for hvem der varpåbegyndt en sag herom inden den 1. januar 2003, og som fra den 1. juni 2013 vælger at overgå til førtids-pension efter lov om social pension kan modtage boligsikring efter reglerne i denne lov, hvis betingelserne iøvrigt er opfyldt. Istk. 2præciseres, at den foreslåede regel gælder, uanset om den pågældende hidtil harmodtaget boligydelse.Til § 4Til stk. 1Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april 2013. Udbetaling Danmark overtager myndighedsansvaretfor udbetaling af førtidspension fra 1. marts 2013. Ved at fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet til 1. april 2013får Udbetaling Danmark mulighed for at forberede opgavevaretagelsen i forbindelse med overgang fra før-tidspension efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. til førtids-pension efter lov om social pension. Endvidere får Udbetaling Danmark mulighed for at udvikle beregner-funktionalitet, som førtidspensionisterne kan benytte i forbindelse med deres overvejelser om overgang tilførtidspension efter ny ordning. Herved får førtidspensionisterne mulighed for at modtage vejledning omkonsekvenserne ved at overgå til førtidspension efter lov om social pension.Til stk. 2
15
Det foreslås, at § 2, nr. 2, har virkning fra tidspunktet for den enkeltes overgang til førtidspension efter lovom social pension. Indtil dette tidspunkt finder de gældende regler i lov om højeste, mellemste, forhøjet al-mindelig og almindelig førtidspension m.v. anvendelse i forhold til fordeling af udgifterne mellem staten ogkommunerne til førtidspensionen i forhold til den enkelte pensionist. Se bemærkningerne til § 2, nr. 2.Til stk. 3Det foreslås, at § 5, stk. 4 og 5 om korrektionsbeløb, har virkning fra den 1. januar 2013. Herved gives dermulighed for, at førtidspensionister, der i perioden fra den 1. juni og indtil den 31. december 2013 frivilligtvælger at overgå fra gammel til ny førtidspension kan få udbetalt et korrektionsbeløb ved overgangen til nyførtidspension, og at korrektionsbeløbet fastsættes med virkning fra den 1. januar 2013. Korrektionsbeløbetkan kun fastsættes til et positivt beløb eller 0. Endvidere foreslås det, at staten og kommunerne afholder ud-gifterne til korrektionsbeløbet med den samme procentsats, som kommunerne hidtil har afholdt udgifterne tilpensionistens grundbeløb og pensionstillæg efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og alminde-lig førtidspension m.v.Til § 5Til stk. 1Det foreslås, at modtagere af førtidspension og modtagere af invaliditetsydelse efter § 21, stk. 1 i lov omhøjeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., får en skriftlig meddelelse fraUdbetaling Danmark om muligheden for frivillig overgang fra ret til førtidspension efter reglerne i lov omhøjeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension mv. til ret til førtidspension efter regler-ne i lov om social pension.Det foreslås, at Udbetaling Danmark skal give meddelelsen inden den 1. maj 2013. Herved får modtagere afinvaliditetsydelse mulighed for at få genoptaget førtidspensionsudbetalingen eller få tilkendt førtidspensionefter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. inden muligheden forat anmode om overgang til ny førtidspension bliver mulig med virkning fra den 1. juni 2013, jf. bemærknin-gerne til § 1, nr. 2.Til stk. 2Det foreslås, at Udbetaling Danmark og kommunen skal vejlede førtidspensionisten om fordele og ulemperved at overgå til førtidspension efter reglerne i lov om social pension. Det forudsættes, at førtidspensionistenfår en grundig vejledning på baggrund af pensionistens konkrete og aktuelle forhold. Endvidere forudsættesdet, at Udbetaling Danmark og kommunen giver pensionisten en generel vejledning om hvilke mulighederfor tillæg og ydelser pensionisten i fremtiden vil blive afskåret fra ved at overgå til førtidspension efter lovom social pension, ligesom førtidspensionisten skal vejledes generelt om de muligheder for tillæg og ydelser,som en førtidspensionist efter lov om social pension har mulighed for at modtage.Udbetaling Danmark og kommunen har ikke mulighed for at give en individuel konkret vejledning i forholdtil fremtidige forhold, da pensionistens fremtidige individuelle forhold, fx vedrørende samliv, helbred, ind-tægt mv., har en væsentlig betydning for, om det for den enkelte pensionist på sigt vil have en økonomiskfordel ved at overgå til førtidspension efter lov om social pension.En frivillig anmodning om overgang fra førtidspension efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindeligog almindelig førtidspension m.v. har bindende virkning. Det betyder, at førtidspensionisten ikke har mulig-hed for at fortryde sin anmodning om overgang til førtidspension efter lov om social pension.Til stk. 3Det foreslås, at Udbetaling Danmark med virkning fra den 1. i den måned, der følger efter den nærmestemåned efter anmodning om frivillig overgang til førtidspension efter lov om social pension er indgivet skrift-ligt eller digitalt, overfører den pågældende til at være omfattet af reglerne om førtidspension i lov om socialpension. Hvis førtidspensionisten fx den 15. august 2013 anmoder Udbetaling Danmark om at overgå tilførtidspension efter lov om social pension, vil førtidspensionisten være omfattet af lov om social pension
16
med virkning fra 1. oktober. 2013. Herved gives der mulighed for rettidigt at udbetale den ny førtidspensionogså til førtidspensionister, der skal have førtidspensionen udbetalt forud. Se bemærkningerne til § 5, stk. 10.Udbetaling Danmark skal ikke træffe afgørelse om at overgå til førtidspension efter lov om social pension.Overgangen sker administrativt og uden klageadgang.Til stk. 4I aftalen om en skattereform er det forudsat, at overgang fra gammel til ny førtidspension kan finde sted medvirkning fra 1. januar 2013.Det foreslås, at der udbetales et korrektionsbeløb for perioden fra 1. januar 2013 og indtil den 1. i den måned,hvori der er ret til førtidspension efter lov om social pension. Korrektionsbeløbet opgøres som forskellenmellem det faktisk månedlige udbetalte grundbeløb, pensionstillæg, førtidsbeløb, invaliditetsbeløb, den eks-tra tillægsydelse og erhvervsudygtighedsbeløb i den måned, hvori der anmodes om overgang til førtidspensi-on efter lov om social pension, og den første månedlige udbetaling af førtidspension efter lov om social pen-sion. Korrektionsbeløbet ydes for hver af de måneder, hvori der er udbetalt førtidspension efter gammel ord-ning i 2013.Det foreslås, at korrektionsbeløbet opgøres som et nettobeløb, det vil sige efter skattefradrag, da visse dele afførtidspensionen efter gammel ordning ikke er skattepligtige. Korrektionsbeløbet er derfor også et nettobe-løb, som ikke er skattepligtigt.Det foreslås, at et samlet negativt korrektionsbeløb sættes til nul. Det betyder, at fastsættelse af korrektions-beløbet ikke kan blive en ulempe for førtidspensionisten.Korrektionsbeløbet udbetales sammen med den første månedlige udbetaling af førtidspension efter lov omsocial pension.Til stk. 5Det foreslås, at staten og kommunerne afholder udgifterne til korrektionsbeløbet med den samme procent-sats, som kommunerne hidtil har afholdt udgifterne til pensionistens grundbeløb og pensionstillæg efter lovom højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.Til stk. 6Det foreslås, at Udbetaling Danmarks afgørelse om korrektionsbeløb kan indbringes for Ankestyrelsen, jf.retssikkerhedslovens § 64 a.Til stk. 7Det foreslås i det fremsatte lovforslag nr. xxxx Forslag til Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigel-sesindsats, lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik,lov om social pension og flere andre love (Reform af førtidspension og fleksjob, herunder indførelse af res-sourceforløb, rehabiliteringsteams, fleksløntilskud m.v.), § 11, nr. 1 og nr. 11, at personer, der efter 1. januar2013 tager fast bopæl i udlandet ikke har ret til – efter lov om social pension - at modtage den del af førtids-pensionen, der udgøres af pensionstillægget.Det foreslås, at for pensionister, der overgår fra ret til førtidspension efter lov om højeste, mellemste, forhø-jet almindelig og almindelig førtidspension m.v. til førtidspension efter lov om social pension, omfatter ret-ten til at modtage førtidspension i udlandet ikke den del af førtidspensionen, der udgøres af pensionstillæg-get, jf. det ovenfor nævnte fremsatte lovforslag nr. xxx, . Førtidspensionister efter gammel ordning har efterlov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. ikke mulighed for at mod-tage pensionstillæg ved fast bopæl i udlandet. Ved at gøre det til en betingelse for at overgå fra gammel ord-ning til ny ordning, at pensionstillægget, jf. lovforslag nr. xxx heller ikke vil kunne udbetales ved fast bopæli udlandet, sker der en højere grad af ligestilling mellem disse to pensionsordninger.
17
Førtidspensionister med fast bopæl i EU/EØS-lande og Schweiz har i medfør af EF-forordning 883/2004 rettil den fulde førtidspension ved bopæl i disse lande. Førtidspensionister efter lov om social pension har ret tilførtidspensionen - det vil sige hele førtidspensionen - efter overenskomster med USA, Indien, Sydkorea ogFilippinerne. Det gælder også i de tilfælde, hvor førtidspensionisten efter regler i denne lov overgår fra før-tidspension efter regler i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension til før-tidspension efter lov om social pension.Til stk. 8Det foreslås, at ved overgang til førtidspension efter lov om social pension, jf. § 20 a i lov om social pension,videreføres de rettigheder som den enkelte pensionist har opnået i forbindelse med tilkendelse af førtidspen-sion efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., efter denne lovsalmindelig betingelser i § 2, § 3, stk. 1 – 3, § 4, § 5, § 8 og § 9. Betingelserne svarer som udgangspunkt til detilsvarende almindelige betingelser for ret til førtidspension efter lov om social pension.Det betyder fx, at rettigheder vedrørende tilkendelsestidspunkt, bopælskrav og optjening videreføres efterførtidspensionistens overgang til førtidspension efter lov om social pension.En førtidspensionist efter gammel ordning, som modtager nedsat pension på grund af optjeningsreglerne –brøkpension – kan efter ansøgning om et personligt tillæg eventuelt få dækket et ekstra hjælpebehov som etengangsbeløb eller som et løbende personligt tillæg. Kommunen træffer afgørelse på baggrund af en konkretindividuel vurdering.Som en konsekvens af overgang til førtidspension efter lov om social pension, afskæres muligheden for atyde personligt tillæg. Derimod får personer, der ikke modtager fuld førtidspension efter lov om social pensi-on på grund af betingelserne om optjening, mulighed for at ansøge om hjælp efter § 27 a i lov om aktiv soci-alpolitik.Til stk. 9Efter lov om social pension § 32 b sker den første beregning af pension på grundlag af den forventede frem-tidige indtægt opgjort efter § 32 a.Det foreslås, at pensionen efter overgang til førtidspension efter lov om social fastsættes og omregnes efter §39 i lov om social pension, dvs. efter den aktuelle indkomst, da elementerne i indtægtsgrundlaget for bereg-ning af førtidspension efter den gamle ordning er kendt af Udbetaling Danmark.Til stk. 10Efter § 64 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. udbetales før-tidspensionen månedsvis bagud til personer, der har opnået ret til førtidspension efter den 1. januar 1999. Tilpersoner, der har opnået ret til førtidspension den 1. januar 1999 eller tidligere udbetales førtidspensionenmånedsvis forud.Det foreslås, at ved overgang fra førtidspension efter gammel ordning til førtidspension efter ny ordning,udbetales førtidspension månedsvis forud, hvis førtidspensionen efter gammel ordning hidtil har været udbe-talt månedsvis forud.Til 11.Efter § 32 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. kan personer,der modtager førtidspension efter loven vælge på frivillig basis at være omfattet af ATP-ordningen, jf. § 33 ai lov om social pension. Efter § 33 a i lov om social pension skal der indbetales ATP-bidrag for personer, dermodtager førtidspension efter loven.Det foreslås, at der ved overgang til førtidspension efter lov om social pension indbetales bidrag til ATP, jf. §33 a i lov om social pension med virkning fra den 1. i måneden, der følger efter nærmeste måned efter an-
18
modningen om overgang fra gammel til ny førtidspensionsordning, det vil sige samtidig med at den pågæl-dende overgår til førtidspension efter lov om social pension.Det foreslås endvidere, at førtidspensionister efter gammel ordning, der hidtil frivilligt har været omfattet afATP-ordningen overgår administrativt til at være omfattet af § 33 a i lov om social pension.Til 12Efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, skal en pensionist, der hartilsidesat sin oplysningspligt efter lovens § 41 eller i øvrigt mod bedre vidende uberettiget modtaget pension,tilbagebetale det beløb, der er modtaget med urette. Efter lovens § 43 kan kommunalbestyrelsen undtagel-sesvis træffe beslutning om tilbagebetaling af personlige tillæg. Med virkning fra den 1. marts 2013 overgårmyndighedsansvaret for udbetaling af førtidspension til udbetaling Danmark, jf. lov nr. 326 af 11. april 2012.Det fremgår endvidere af denne lov, jf. § 26, stk. 6, at krav, som kommunen måtte have mod borgeren den 1.marts 2013 som udgangspunkt overgår til Udbetaling DanmarkDet foreslås at ved overgang til førtidspension efter lov om social pension kan krav på tilbagebetaling afpension, jf. §§ 42 og 43 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.fratrækkes i korrektionsbeløbet, jf. § 5, stk. 4. Hvis kravet ikke kan dækkes i korrektionsbeløbet fratrækkesdet resterende krav i pensionen efter § 32 i lov om social pension.Til § 6Til stk. 1Det foreslås, at boligsikring ydes tidligst med virkning fra begyndelsen af den måned, der følger nærmestefter den første udbetalingsmåned for førtidspension efter lov om social pension. Herved får førtidspensioni-ster, der overgår til førtidspension efter lov om social pension, og som får pensionen udbetalt månedsvisbagud, mulighed for at få udbetalt en måneds førtidspension efter lov om social pension umiddelbart indenboligstøtten udbetales som boligsikring, i stedet for som boligydelse.For personer, der modtager boligydelse omregner Udbetaling Danmark administrativt boligydelsen til bolig-sikring.
19

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om højeste, mellemste, forhøjet almindeligog almindelig førtidspension m.v., jf. lovbekendtgø-relse nr. 1006 af 19. august 2010, som ændret ved §2 i lov nr. 326 af 11. april 2012 og § 8 i lov nr. 928af 18. september 2012, foretages følgende ændrin-ger:§ 44.Pension tilkendt efter § 14, stk. 1-3, og in-validitetsydelse tilkendt efter § 21, stk. 1, kan ikkefrakendes, og der kan ikke ske overflytning til enlavere pensionsform, jf. dog stk. 4.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal tilkende højerepension, hvis der er sket en væsentlig forringelse aferhvervsevnen, jf. § 15.Stk. 3.Bistands- og plejetillæg tilkendt efter § 16og invaliditetsydelse tilkendt efter § 21, stk. 2., skalfrakendes, hvis betingelserne for at modtage ydel-serne ikke længere er opfyldt.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen kan frakende ydel-ser eller overflytte ydelsesmodtageren til en laverepension, jf. stk. 1, efter anmodning fra modtageren,medmindre det vurderes at være til skade for på-gældende.1.I§ 44, stk. 1,ændres ”jf. dog stk. 4” til: ”jf. dogstk. 4 og 5”.2.I§ 44indsættes somstk. 5:”Stk.5.Personer, der har ret til førtidspensionefter reglerne i denne lov, overgår efter anmodningherom til Udbetaling Danmark til ret til førtidspen-sion efter lov om social pension. Anmodning, omovergang til førtidspension efter lov om social pen-sion, kan indgives skriftligt eller digitalt til Udbeta-ling Danmark i perioden fra den 1. juni 2013 til den31. december 2013.”
§2I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr.783 af 9. juli 2012, som ændret ved § 1 i lov nr. 326af 11. april 2012 og § 7 i lov nr. 928 af 18. septem-ber 2012, foretages følgende ændringer:1.Efter § 20 indsættes:”§20 a.En person, der har ret til førtidspensionefter reglerne i lov om højeste, mellemste, forhøjetalmindelig og almindelig førtidspension m.v., kanovergå til førtidspension efter denne lov efter § 44,stk. 5, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almin-delig og almindelig førtidspension m.v.”.2.I§ 52, stk. 1indsættes som4. pkt.:”Udgifter til førtidspension for pensionister, der er
20
Efter § 1 i lov nr. 326 af 11.04.12§ 52.Staten afholder udgifterne til pension efter§ 12 og kapitel 2 a. Kommunen afholder 65 pct. afudgifterne til pension efter § 16. Staten afholder deresterende 35 pct. af udgifterne.Stk. 2.Stk. 3.
overgået til ret til førtidspension efter denne lovefter § 44, stk. 5, i lov om højeste, mellemste, for-højet almindelig og almindelig førtidspension m.v.afholdes af henholdsvis staten og kommunen medden samme procentsats, som staten og kommunenhidtil har afholdt udgifterne til den pågældendesgrundbeløb og pensionstillæg efter lov om højeste,mellemste, forhøjet almindelig og almindelig før-tidspension m.v.”.
§3I lov om individuel boligstøtte, jf. lovbekendtgø-relse nr. 663 af 14. juni 2011, som ændret ved § 5 ilov nr. 1364 af 28. december 2011, og § 3 i lov nr.326 af 11. april 2012, foretages følgende ændring:1.Efter§ 4indsættes:”§4 b.Personer, der er tilkendt førtidspension ellerinvaliditetsydelse, eller for hvem der var påbegyndten sag herom inden den 1. januar 2003, og som den1. juni 2013 eller senere vælger at overgå til førtids-pension efter lov om social pension kan modtageboligsikring efter reglerne i denne lov, hvis betin-gelserne i øvrigt er opfyldt.Stk. 2.Stk. 1 finder anvendelse uanset om perso-nen har modtaget boligydelse forud for overgangentil førtidspension efter lov om social pension.”.§4Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. april 2013, jf. dogstk. 2 og 3.Stk. 2. § 2, nr. 2 har virkning fra tidspunktet for denenkelte førtidspensionists overgang til førtidspensi-on efter lov om social pension.Stk. 3. § 5, stk. 4 og 5 har virkning fra den 1. januar2013.§5Stk. 1. Udbetaling Danmark skal inden den 1. maj2013 give modtagere af førtidspension og modtage-re af invaliditetsydelse, efter lov om højeste, mel-lemste, forhøjet almindelig og almindelig førtids-pension m.v. skriftlig meddelelse om ret til over-gang til retten førtidspension efter lov om socialpension efter § 44, stk. 5, i lov om højeste, mellem-ste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspensi-on m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1.Stk. 2. Udbetaling Danmark og kommunen skal
21
vejlede førtidspensionister, der anmoder herom, omkonsekvenser ved at overgå til førtidspension efterlov om social pension. efter § 44, stk. 5 i lov omhøjeste, mellemste, forhøjet almindelig og alminde-lig førtidspension m.v., som affattet ved denne lovs§ 1, nr. 1. Vejledningen skal gives på baggrund afpensionistens konkrete aktuelle forhold.Stk. 3. Personer, der skriftligt eller digitalt har an-modet Udbetaling Danmark om overgang til ret tilførtidspension efter lov om social pension efter §44, stk. 5, i lov om højeste, mellemste, forhøjetalmindelig og almindelig førtidspension m.v., somaffattet ved denne lovs § 1, nr. 1, er omfattet af rettil førtidspension efter lov om social pension medvirkning fra den 1. i den måned, der følger efter dennærmeste måned efter anmodning er indgivet, jf.dog stk. 8.Stk. 4. For personer, der er overgået til førtidspensi-on efter lov om social pension efter § 44, stk. 5, ilov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig ogalmindelig førtidspension m.v., som affattet veddenne lovs § 1, nr. 1, udbetaler Udbetaling Dan-mark et korrektionsbeløb for perioden fra 1. januar2013 og indtil den 1. i den måned, hvori, der er rettil førtidspension efter lov om social pension. Kor-rektionsbeløbet opgøres som forskellen mellem detfaktisk udbetalte grundbeløb, pensionstillæg, før-tidsbeløb, invaliditetsbeløb, den ekstra tillægsydelseog erhvervsudygtighedsbeløb i den måned, hvorider anmodes om overførsel af ret til førtidspensionefter lov om social pension, og den første månedligeudbetaling af førtidspension efter lov om socialpension. Korrektionsbeløbet ydes for hver af demåneder, hvori der er udbetalt førtidspension efterlov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig ogalmindelig førtidspension m.v. i 2013. Et negativtsamlet korrektionsbeløb sættes til nul. Korrektions-beløbet udbetales sammen med den første månedli-ge udbetaling af førtidspension efter lov om socialpension. Korrektionsbeløbet er skattefrit.Stk. 5. Udgifter til korrektionsbeløbet afholdes afhenholdsvis staten og kommunen. Staten og kom-munen afholder udgifterne til korrektionsbeløbetmed den samme procentsats, som staten og kom-munen hidtil har afholdt udgifterne til den pågæl-dendes grundbeløb og pensionstillæg efter lov omhøjeste, mellemste, forhøjet almindelig og alminde-lig førtidspension m.v.Stk. 6. Udbetaling Danmarks afgørelse om korrekti-onsbeløb, kan påklages til Ankestyrelsen, jf. § 64 a i
22
lov om retssikkerhed og administration på det socia-le område.Stk. 7. For personer, der efter § 44, stk. 5, i lov omhøjeste, mellemste, forhøjet almindelig og alminde-lig førtidspension m.v., som affattet ved denne lovs§ 1, nr. 1, har ret til førtidspension efter lov omsocial pension, omfatter retten til at modtage pensi-on i udlandet ikke førtidspensionens pensionstillæg.Stk. 8. Ved overgang til førtidspension efter lov omsocial pension, jf. § 44, stk. 5, i lov om højeste,mellemste, forhøjet almindelig og almindelig før-tidspension m.v., som affattet ved denne lovs § 1,nr. 1, videreføres de rettigheder efter lov om høje-ste, mellemste, forhøjet almindelig og almindeligførtidspension m.v., der fremgår af lovens § 2, § 3,stk. 1 – 3, § 4, § 5, § 8 og § 9.Stk. 9. Ved overgang til førtidspension efter lov omsocial pension, jf. § 44, stk. 5, i lov om højeste,mellemste, forhøjet almindelig og almindelig før-tidspension m.v., som affattet ved denne lovs § 1,nr. 1, finder § 32 b i lov om social pension om denførste pensionsberegning ikke anvendelse. Pensio-nen fastsættes og omregnes efter § 39 i lov om soci-al pension.Stk. 10. Ved overgang til førtidspension efter lovom social pension, jf. § 44, stk. 5, i lov om højeste,mellemste, forhøjet almindelig og almindelig før-tidspension m.v., som affattet ved denne lovs § 1,nr. 1, udbetales førtidspension månedsvis forud,hvis førtidspensionen efter lov om højeste, mellem-ste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspensi-on m.v., blev udbetalt forud.Stk. 11. Ved overgang til førtidspension efter lovom social pension, jf. § 44, stk. 5, i lov om højeste,mellemste, forhøjet almindelig og almindelig før-tidspension m.v., som affattet ved denne lovs § 1,nr. 1, indbetales bidrag til ATP, jf. § 33 a i lov omsocial pension, med virkning fra den 1. i den måned,hvor den pågældende har ret til førtidspension efterreglerne i lov om social pension.Stk. 12. Krav på tilbagebetaling af pension, jf. §§ 42og 43 i lov om højeste, mellemste, forhøjet alminde-lig og almindelig førtidspension m.v. kan fratrækkesi korrektionsbeløbet, jf. § 5, stk. 4. Hvis kravet ikkekan dækkes i korrektionsbeløbet fratrækkes detresterende krav i pensionen efter § 32 i lov om soci-al pension.
23
Stk. 13. Direktøren for Pensionsstyrelsen kan udøvede beføjelser, som kommunerne og UdbetalingDanmark har efter § 1, nr. 2, § 2, nr. 1 og stk. 1 til12, vedrørende førtidspension, der ydes i henhold tilforordning (EF) nr. 883/04 om koordinering af desociale sikringsordninger, i henhold til overenskom-ster med andre stater samt førtidspension, der ydestil personer med bopæl i udlandet, efter regler i lovom højeste, mellemste, forhøjet almindelig og al-mindelig førtidspension m.v. og efter lov om socialpension.§6Stk. 1. Boligsikring efter § 3, nr. 1 ydes tidligst medvirkning fra begyndelsen af den måned, der følgernærmest efter den første udbetalingsmåned for før-tidspension efter lov om social pension. For perso-ner, der modtager boligydelse omregner UdbetalingDanmark administrativt boligydelsen til boligsik-ring.
24