Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 185
Offentligt
1243198_0001.png
1243198_0002.png
1243198_0003.png
1243198_0004.png
1243198_0005.png
1243198_0006.png
1243198_0007.png
Europaudvalget og Skatteudvalget
EU-konsulenten
EU-noteTil:Dato:Udvalgenes medlemmer30. april 2013
Status på jagten på skatteindtægterSammenfatningDer er internationalt momentum i forhold til bekæmpelse af skatteunddra-gelse og skattely. Sagen er højt på dagsordenen på det kommende møde iDet Europæiske Råd og også i G20 og G8 er skat et dominerende tema.Kommissionen har lanceret en handlingsplan, og der er bevægelse blandtmedlemsstater, der hidtil har holdt på bankhemmelighederne. Der er dogogså vanskelige forslag på bordet, hvor der langt fra er momentum. Dennenote giver et overblik over status på forskellige forslag på skatteområdet.
BaggrundSkat er det nye sort. Både i EU, OECD, G8 og G20 tales der om bekæmpelse1af skattesvig, skattely, skatteunddragelse og skatteundgåelse . Baggrunden erbl.a.Offshore leaks,en meget medieomtalt skandalesag, hvor et konsortiumaf undersøgende journalister (ICIJ) i Washington afslørede omfanget af inter-
1
Skattesvig er når der bevidst forelægges falske erklæringer eller dokumenter for at undgå atbetale skat, hvilket er strafbart i henhold til strafferetten. Skatteunddragelse er ulovlige arrange-menter, hvor oplysninger skjules eller skattepligt ignoreres for at betale mindre, mens skatte-undgåelse er lovligt - fx udnyttelse af huller i skattelovgivningen.
1/7
national skatteunddragelse. Samtidig vurderer en rapport udarbejdet af enbritisk skattetænketank (Tax Research UK), at regeringerne i EU årligt mister iomegnen af 1 billion euro som følge af skatteunddragelse – mere end de sam-2lede udgifter til sundhed i alle EU lande.Udskrivning og indkrævning af skatter er nationalstaternes kompetence. Lis-sabontraktaten indeholder kun begrænset hjemmel som fx forbud mod diskri-minerende skatter på andre medlemsstaters varer samt hjemmel til at harmo-nisere indirekte skatter, fx punktafgifter for at forhindre konkurrenceforvridning3i det indre marked. Der kræves enstemmighed i Rådet og Parlamentets ind-flydelse er begrænset.I en globaliseret verden, kan medlemsstaterne imidlertid ikke selv forhindremultinationale selskaber i at omgå skattereglerne på forskellige legale og ille-gale måder. Det Europæiske Råd bad derfor i marts 2012 Kommissionen omat undersøge, hvordan bekæmpelse af skatteunddragelse og skattesvig kanstyrkes – blandt andet i forhold til tredjelande. Kommissionen lancerede i de-4cember 2012 en handlingsplan samt to henstillinger.
Kommissionens initiativer vedr. skatteunddragelseHenstilling om målrettet bekæmpelse af skattelyDen første henstilling handler om bekæmpelse af skattely gennem mini-mumsstandarder i skatteforvaltningen i tredjelande. Medlemsstaterne opfor-dres til at udpege skattely på baggrund af fælles kriterier og placere disse pånationale sorte lister.Desuden foreslås en ”værktøjskasse”, som skal til-skynde tredjelande til at anvende EU’s standarder for god skattepraksis.
Henstilling om aggressiv skatteplanlægningDen anden henstilling anviser, hvordan man kan imødegå, at virksomhederudnytter muligheder for at omgå skattepligt. Det handler bl.a. om at styrke
Closing the European Tax Gap. A report for Group of the Progressive Alliance of Socialists &Democrats in the European Parliament by Richard Murphy FCA, februar 2012Director, Tax Research UK , Consortium of Investigative Journalismsite om Offshore Leaks.3Lissabontraktaten, art. 110-113 TEUF4KOM(2012) 722 En handlingsplan til styrkelse af bekæmpelsen af skattesvig og skatteunddra-gelse. Samt henstillingerne med referencenumre C(2012)8805, C(2012)8806. Forud herfor gårKommissionen meddelelse (KOM(2012) 351) om bekæmpelse af skattesvig og skatteunddragelsefra juni 2012
2
2/7
reglerne for bekæmpelse af misbrug i bilaterale skattetraktater, national lov-givning og EU's selskabslovgivning, herunder at forbedre dobbeltbeskatnings-aftaler, så disse også forhindrerdobbelt ikke-beskatning.Medlemsstaterneopfordres også til at vedtage en fælles anti-misbrug-regel, som tager højde forkunstige ordninger, virksomhederne kun indfører for at opnå skattebesparelse.→ Status for henstillingerne:Henstillingerne skal ikke vedtages af Rådetog Parlamentet. Der er tale om ikke-bindende retsakter vedtaget af Kommis-sionen. Det er op til medlemsstaterne at følge Kommissionens opfordringer.Handlingsplan om skattesvig og skatteunddragelseKommissionens handlingsplan indeholder 34 initiativer inden for både indirek-te og direkte beskatning. Handlingsplanen opfordrer til hurtigere fremskridtinden for allerede fremsatte forslag, herunder:5- de foreslåede ændringer af rentebeskatningsdirektivet og ændringeraf aftaler med Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Mari-no (det handler om udveksling af bankoplysninger, jf. nedenfor)- to forslag om hurtig reaktionsmekanisme til bekæmpelse af momssvig- valgfri anvendelse af ordningen med omvendt moms-betalingspligt.Desuden opfordrer Kommissionen til hurtig implementering af det nye direktiv6omadministrativt samarbejde på beskatningsområdetog forbedringer afadfærdskodeksen for erhvervsbeskatning,bl.a. en udvidelse til at omfattesærlige (gunstige) skatteordninger for udlændinge og velhavende personer.Den 25. februar igangsatte Kommissionen enhøringom etableringen af etEU-skatteregistreringsnummer,så medlemsstaterne lettere kan identificerealle deres skatteydere, som er involveret i aktiviteter på tværs af grænser.Frist for svar på denne er 17. maj 2013.Den 23. april lancerede Kommissionen som led i handlingsplanen en eks-pertgruppePlatform for god forvaltningspraksis på skatterådet.Ekspertgrup-pen skal overvåge fremskridt med de to henstillinger inden for en koordineretEU-ramme. Den kommer til at bestå af repræsentanter fra medlemsstaternesskattemyndigheder og repræsentanter fra NGO’er, forskere og virksomheder.Status for handlingsplanen:Nogle tiltag kan umiddelbart sættes i værk(som fx platformen for god forvaltningspraksis), mens andre kræver enighed iRådet. Planen skal også ses som et bidrag til den internationale debat i G8 og
5
KOM(2008) 727: Forslag til ændring af direktiv 2003/48/EF om beskatning af indtægter fra op-sparing i form af rentebetalinger6Rådets direktiv 2011/16/EU
3/7
G20 (jf. nedenfor). Van Rompuy har lagt op til, at Stats- og regeringscheferneskal drøfte flere af disse spørgsmål på deres kommende topmøde den 22. maj72013. Forud herfor går drøftelser i Rådet. På det uformelle økofinrådsmøde iDublin den 12.-13. april var spørgsmålet om skatteunddragelse og skattely pådagsordenen. Der var bred støtte til et initiativ fra Storbritannien, Frankrig,Tyskland, Italien og Spanien om at styrke det europæiske og globale samar-bejde om informationsudveksling om skat – et initiativ der indebærer større8automatisk udveksling end rentebeskatningsdirektivet. Ministrene diskuteredeogså de foreslåede ændringer i rentebeskatningsdirektivet, der forpligter lan-dene til automatisk at underrette hinandens skattemyndigheder om, hvemderes banker har udbetalt renter til. Østrig og Luxembourg har blokeret forvedtagelse af dette siden 2008, fordi de ønsker at fastholde princippet ombankhemmelighed og foretrækker at opkræve kildeskat af udlændinges ind-skud i de to landes banker. På det uformelle møde bekræftede Luxembourgimidlertid, at landet fra 2015 vil gå over til automatisk informationsudveksling.Senest har også Østrig den 26. april vist bevægelse og erklæret sig villig til atdiskutere løsninger, så længe Østrigs bankhemmeligheder fastholdes. Der erhermed åbnet op for, at Rådet kan nå til enighed om et mandat for forhandlin-ger med Schweiz og andre lande om tilsvarende ændringer af EU’s aftaler9med disse lande om automatisk udveksling af bankoplysninger. Den 14. majskal sagen igen drøftes på økofinrådsmøde forud for topmøde-drøftelsen.
Europa-Parlamentets betænkning om skattesvigEuropa-Parlamentets kompetence på skatteområdet er begrænset. Parlamen-tet skal fx kun høres i forbindelse med ændringer i rentebeskatningsdirektivet.Parlamentets økonomiudvalg, ECON behandler i øjeblikket en initiativbe-10tænkning om bekæmpelse af skatteunddragelse, skattely og skattesvig.Hovedelementerne i udkastet er, at Kommissionen bør udarbejde en omfat-tende strategi baseret på konkrete lovgivningsforslag samt en fælles definitionaf skattely og en europæisk sortlistning af lande, der fungerer som skattely.Kommissionen bør også varetage forhandlinger med tredjelande på området.Rapporten opfordrer til et obligatorisk fælles selskabsskattegrundlag (CCCBT,jf. nedenfor) og til hurtig vedtagelse af rentebeskatningsdirektivet og det kom-
7
Videobesked af 15. april 2013 fra van Rompuy om bekæmpelse af skatteunddragelse på DetEuropæiske Råds møde den 22. maj 2013.8Aftalen er baseret på den amerikanskeForeign Account Tax Compliance Act (FATCA).9Regeringens redegørelse af 19. april 2013 fra uformelt ECOFIN den 12.-13. april 2013 samtAgence Europe 9. april 2013, EurActive 29. april 2013.10Initiativbetæninkning: Draft report on Fight against Tax Fraud, Tax Evasion and Tax Havens(2010/000(INI)
4/7
mende fjerde antihvidvaskningsdirektiv. Rapporten lægger op til at introducereet land-for-land rapporteringssystem for multinationale selskaber i alle sekto-rer med henblik på at kontrollere, at alletransfer pricingregler overholdes.Status for initiativbetænkningen:Udkast til betænkning var til afstemning11i Parlamentets ECON-udvalg den 24. april og forventes til debat og afstem-ning på plenar den 21.-22. maj 2013.
Internationale ledere i kø for at bekæmpe skattelyOgså i G20 og G8 er der – primært med Frankrig og USA som bannerførere –fokus på skattely og skatteunddragelse. De to lande ønsker transparens ogautomatisk udveksling af skatteoplysninger. På G20-mødet for finansministreog centralbankchefer den 19. april blev finansministrene enige om automatiskudveksling af bankdata og opfordrede alle til at bringe lovgivning i overens-stemmelse med internationale standarder. På mødet præsenterede OECD’sgeneralsekretær Angel Gurría en rapport om skatteunddragelse bestilt af G20.OECD bistår G20 med at udarbejde fælles modeller for rapportering og ud-veksling af informationer og foreslår den multilaterale konvention om gensidig12administrativ assistance som juridisk grundlag for det videre arbejde. Ogsåunder britisk formandskab i G8 er emnet højt på dagsordenen.Status for arbejdet i G20 og G8:Emnet vil være på dagsordenen på detkommende G8-møde den 17.-18. juni i Nordirland og på G20-mødet for fi-nansministre i juli og igen på G20-topmødet til september i Skt. Petersborg.
Andre EU-tiltag på skatteområdetLand-for-land rapporteringEuropa-Parlamentet og Rådet har forhandlet om revision af transparens- og13regnskabsdirektiverne. Ændringerne indebærer bl.a. såkaldt land-for-land-rapportering. Fremover kræves øget gennemsigtighed i regnskaber og skatte-betalinger for børsnoterede selskaber, der udvinder naturressourcer som olie,gas og mineraler. Fremover skal disse selskaber offentliggøre, hvor meget de
Resultat af afstemning er endnu ikke offentliggjort, men omtalt i Agence Europe 26. april 2013I OECD regi arbejdes der med spørgsmålet i Global Forum on Transparency and Exchange ofInformation for Tax Purposes. Se:OECD’s hjemmeside om emnet13KOM (2011) 683 forslag til et nyt regnskabsdirektiv og KOM(2011)684 forslag til ændring aftransparensdirektivet.12
11
5/7
betaler i skat til hvert enkelt land, de befinder sig i. Europa-Parlamentet fik iforhandlingerne gennemført, at virksomhederne også skal opgøre deres ind-tægter på projektbasis. Den øgede transparens skal sikre, at virksomheder ogregeringer i udviklingslande kan blive holdt ansvarlige i forhold til indtægter franaturressourcer. Parlamentet kom ikke igennem med krav om, at reglerneogså skulle gælde andre sektorer, fx telekom og bygning.→ Status fortransparens- og regnskabsdirektivet:Den 9. april 2013 nåe-de Rådet og Parlamentet til enighed om et kompromis i trilogforhandlinger-15ne. Aftalen skal nu formelt godkendes i de to institutioner, idet Parlamentetventes at stemme om forslaget den 10. juni 2013 og Rådet forventes atstemme med kvalificeret flertal på et kommende rådsmøde.
14
CCCBT – fælles selskabsskattegrundlag for betaling af selskabsskatKommissionen foreslog i 2011 et fælles skattegrundlag for virksomheder16(Common Consolidated Corporate Tax Base – CCCBT). Forslaget, der hav-de været meget længe undervejs, har til hensigt at gøre det lettere og billigerefor selskaber, der driver virksomhed i flere EU-lande. Det skal bl.a. ske gen-nem et fælles regelsæt for beregning af virksomheders skattepligtige indkomsti EU og ved at give selskaberne mulighed for at udfylde en fælles selvangivel-se for alle deres indtægter i stedet for en selvangivelse for hvert af de lande,de opererer i. Forslaget harmoniserer ikke skattesatserne, så EU-landene vil17fortsat kunne fastsætte deres egne selskabsskattesatser.→ Status for CCCBT:Medlemsstaterne er delte i deres holdninger til forsla-18get. Da CCCBT samtidig er kompliceret, går behandling af forslaget på tek-nisk niveau og arbejdsgruppeniveau, hvor mange uafklarede spørgsmål sø-ges afklaret, meget langsomt. Rådet har endnu ikke taget stilling til forslaget.
FTT – Finansiel transaktionsskatDa der ikke var enighed i Rådet om at indføre en finansiel transaktionsskat erder indledt forstærket samarbejdet blandt elleve medlemslande. Kommissio-
14
Lignende lovgivning findes i USA, hvor kongressen i 2010 vedtog Dodd-Frank Act, der indehol-der krav om land-for-land-rapportering for udvindingsvirksomheder, der er børsnoterede i USA.15Notefra Rådets Generalsekretariat til COREPER 12. april,16KOM(2011) 121 Forslag om et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag17For yderligere information om forslaget, seEU-note af 13. april 20118Folketingets Skatteudvalg og Europaudvalg sendte d. 18. maj 2011 enudtalelseom forslaget tilKommissionen
6/7
nen har den 14. februar 2013 fremlagt et forslag,de elleve lande.
19
som nu behandles blandt
→ Status for FTT:Forslaget er røget ind i vanskeligheder, da Italien (etblandt de elleve lande) kræver, at statsobligationer undtages. Chefen for dentyske Bundesbank har advaret om konsekvenserne ved en finansiel transakti-onsskat. Samtidig har Storbritannien (ikke blandt de elleve) rejst sagen vedEU-Domstolen på grund af udstedelsesprincippet, der indebærer, at ogsåværdipapirets ”nationalitet” er afgørende for, om transaktionsskatten skal be-20tales.
Med venlig hilsenLotte Rickers Olesen (3330)
1920
For yderligere information om forslaget, seEU-note af 19. februar 2013EurActive 23. april 2013, Telegraph 19. og 24 april 2013
7/7