Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 166
Offentligt
Notat26. marts 2013J.nr. 10-0213979
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Skatte-udvalg om Kommissionens begrundede udtalelse vedrøren-de exitbeskatning af aktier ejet af personerI sin åbningsskrivelse af 18. marts 2010 anførte Kommissionen, at Danmark mulig-vis har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til EUF-traktatens artikel 21, 45 og 49som følge af de danske bestemmelser om exitbeskatning af aktier ejet af personer.Kommissionen anførte nærmere, at kravet om betaling af afdrag på henstandsbelø-bet - hvor der er givet henstand med betaling af exitskatten - når der modtages ud-bytter og lignende indtægter, indebærer en uberettiget opkrævning af exitskatten afde urealiserede aktiegevinster, da den aktionær, der bliver i Danmark, først skal beta-le skat af aktiegevinster, når disse realiseres ved et salg, uanset om vedkommendehar modtaget udbytte af aktierne.I sit svar af 10. maj 2010 redegjorde den danske regering for de omhandlede exit-skatteregler og virkningen heraf. Der blev redegjort for, at reglerne er fuldt foreneli-ge med EU-retten, da de er begrundet i hensynet til at sikre opretholdelsen af danskbeskatningskompetence og at forhindre en vilkårlig omfordeling af den danske skat-tebase til andre stater.I sin begrundede udtalelse af 24. januar 2013 fastholder Kommissionen, at de danskeexitskatteregler er i strid med EU-retten.Kommissionen gentager, at den danske lovgivning i overensstemmelse med EU-domstolens fortolkning iLasteyrie du Saillant-dommen(C-9/02) ogN-dommen(C-470/04) efter Kommissionens opfattelse udgør en begrænsning af de grundlæggendefrihedsrettigheder.Kommissionen mener, at de danske exitskatteregler ikke står i rimeligt forhold til detilsigtede mål. Det begrundes med, at ordningen efter Kommissionens opfattelse kanmedføre, at en person, der forlader Danmark pålægges en højere beskatning end enhjemmehørende person, og at ordningen i strid med EU-domstolens doktrin om for-anstaltninger til bekæmpelse af misbrug, indeholder en uafviselig formodning om, atalle aktionærer, der flytter fra Danmark og modtager udbytter eller andre indtægterfra de aktier, de ejede ved fraflytningen, har til hensigt at undgå skat, uden at derskelnes mellem rent kunstige arrangementer og legitime flytninger som led i en reeludøvelse af reglerne om den fri bevægelighed.
Side 1 af 2
I svaret på den begrundede udtalelse henvises primært til svaret på åbningsskrivel-sen, idet regeringen fortsat afviser rigtigheden af Kommissionens ræsonnementer.Der kan ikke blive tale om, at Danmark beskatter værdistigninger, der opstår efterfraflytningen. Der kan maksimalt blive tale om betaling af den exitskat, der blev op-gjort ved fraflytningen. Betaling af afdrag på exitskatten er ikke udtryk for en ny be-skatning.Derudover er det regeringens opfattelse, at der må overlades medlemsstaterne et vistskøn med hensyn til, hvornår og hvorledes exitskatten opkræves efterfølgende. Detteunderbygges med henvisning til, at Domstolen i ingen af de domme, som den harafsagt vedrørende exitbeskatning for såvel personer som selskaber, bl.a.N-dommen(C-470/04),National Grid Indus BV-dommen(C-371/10) ogPortugal-dommen(C-38/10), har taget stilling til,hvornårmedlemsstaterne kan opkræve skatten.Den afdragsordning, der indgår i de danske exitskatteregler, ses ikke at kunne være istrid med traktaten, da den netop er udformet således, at afdrag opkræves på en så-dan måde, at den samlede likviditetsbelastning af dansk og udenlandsk beskatning afafkast af værdipapirerne (summen af udbytter og gevinster) ikke overstiger den li-kviditetsbelastning, skatteyderne ville have været udsat for, hvis vedkommende varforblevet i Danmark.De danske exitskatteregler har ikke til formål at forhindre skatteunddragelse. De hartil formål at sikre beskatning i overensstemmelse med territorialprincippet. Kommis-sionens antagelser på dette punkt, må derfor bero på en misforståelse. Regeringenhar derfor særdeles vanskeligt ved at se relevansen i Kommissionens anbringenderom, at exitskattereglerne skulle være i strid med EU-domstolens doktrin om foran-staltning til bekæmpelse af misbrug.Den danske regering har besvaret Kommissionens begrundede udtalelse i overens-stemmelse med ovenstående.
Side 2 af 2