Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 14
Offentligt
Engrønomlægning af den danskebilbeskatning
10.10.2012
Holger Jensen, Konsulent
En omlægning af bilbeskatningen skal sikrestatens provenu på lang sigtEn grøn omlægning af bilbeskatningen skal understøtte det grønne valg afbiler – også i fremtidenDet fremtidige provenu:Antal grønne biler* afgift på grønne biler* afgift på konventionelle biler+ antal konventionelle biler
10.10.2012
side 2
Holger Jensen, Konsulent
Dårlig sammenhæng mellem bilens pris og CO2-udledningerDen nuværende beskatning giver, indenfor de enkelte klasser,dårligsammenhængmellem bilens endelige pris og bilens CO2-udledninger.Nye biler i denmindste klasse, betaler en meget lav afgifti relation tilderes samfundsøkonomiske omkostninger. Nye, grønne teknologier bliverramt ekstra hårdt af denne skævvridning.
10.10.2012
side 3
Holger Jensen, Konsulent
Principperne for den forslåede, grønneomlægning af bilbeskatningenModellen bibeholdernuværende forholdmellemupfront og løbendeafgifter.Modellen basererbeskatningen på de samfundsøkonomiskeomkostninger.Registreringsafgiften beregnes på baggrund af bilensCO2-udledninger(målt i g. CO2/km.)Indeholder værdiafgift, somsikrer de fordelingsmæssige hensyn.Der givesrabat i værdiafgiften for biler med særligt lave CO2-udledninger,samt en sikkerhedspræmie for biler med 5 NCAP stjerner.Enårlig afgiftbaseret på bilens øvrigesamfundsøkonomiskeomkostninger(støj, slid på infrastruktur, partikler mv.)
10.10.2012
side 4
Holger Jensen, Konsulent
Dansk Elbil Alliances forslag til en grønomlægning af den danske bilbeskatningElementer i ny bilbeskatningAfgift/præmieElementRegistreringsafgiftCO2VærdiBundfradragGrøn præmie
Miljø- ogsikkerhedspræmier
Forklaring1.000 kr. pr. g CO2/km. som oplyst i CoC-dokumentet*Værdi inkl. moms på 100.000-200.000 kr. beskattes med 150 %.Værdi inkl. moms over 200.000 kr. beskattes med 180 %.-50.000 kr.Reduktion i værdiafgift efter bilens CO2-udledning:**100 g CO2/km => 0 % reduktion.50 g CO2/km => 50 % reduktion.0 g CO2/km => 100 % reduktion.Fradrag på 5.000 kr. i den samlede afgift for biler med 5 NCAP stjerner.Løbende beskatning af eksterne omkostninger: Infrastruktur, støj,emission af gasser (undtagen CO2).
SikkerhedÅrlig grøn afgiftEksterneomkostninger
10.10.2012
side 5
Holger Jensen, Konsulent
Modellen skaber sammenhæng mellem afgifterog samfundsøkonomiske omkostninger
Forhold mellem afgifter og samfundsøkonomiske omkostninger(biler i ”lille klasse”)NuværendeForeslået
10.10.2012
side 6
Holger Jensen, Konsulent
Beskatningsmodellen sikrerteknologineutralitetDen foreslåede beskatningsmodel sikrerteknologineutralitetModellen sikrersammenhængmellem registreringsafgift og CO2-udledninger for både konventionelle biler, plug-in hybridbiler og elbiler.
10.10.2012
side 7
Holger Jensen, Konsulent
Tak foropmærksomheden