Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 127
Offentligt
1218900_0001.png
1218900_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren20. februar 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 208 (Alm. del – §7) af 15.februar 2013Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget den førte skattepolitik i perioden 27. november2001 til 3. oktober 2011, herunder de tre skattereformer, har bidraget med i for-hold til at øge arbejdsudbuddet i 2020?Svar
Skatteaftalen fra 2004, Skatteaftalen fra 2007, Forårspakke 2.0 fra 2009 samt skat-teelementerne i Genopretningsaftalen fra 2010 skønnes samlet set at bidrage til enforøgelse af arbejdsudbuddet svarende til knap 34.000 fuldtidspersoner,jf. tabel 1.Tabel 1

Arbejdsudbudsvirkninger af skatteaftaler/-reformer og skattestop mv. fra 2001 til 2011

Timeeffekt

Beskæftigelseseffekt

Fuldtidspersoner2004-skatteaftalen2007-skatteaftalenForårspakke 2.0Genopretningsaftalen (skatteelementer)Skatteaftaler/-reformerSkattestop, Grænsehandelspakker og af-skaffelse af passagerafgiftI alt6.4506.40017.650-2.20028.3005.45033.7503.2501.1506004505.45005.4509.6507.55018.300-1.75033.7505.45039.200

Samlet

Anm.: Forårspakke 2.0 indeholder også effekter fra Serviceeftersynet og Sundhedspakken. Arbejdsudbuddet fraskatteaftalerne er inklusive virkninger af ændrede afgifter. Genopretningsaftalen indeholder udover skatte-elementerne også ændringer i arbejdsmarkedspolitikken, herunder en afkortning af dagpengeperioden fra 4til 2 år. Arbejdsudbudsvirkningen heraf indgår ikke i opgørelsen, der alene vedrører ændringer i skatteele-menter samt ændringer, der er direkte koblet hertil, herunder fx højere udgifter til den supplerende pensi-onsydelse i 2004-skatteaftalen, den ekstraordinære forhøjelse af de satsregulerede overførsler i 2007-skatteaftalen, øget pensionstillæg og øget fripladstilskud til enlige forsørgere i Forårspakke 2.0 samt reduk-tion af Børne- og ungeydelsen i Genopretningsaftalen.Kilde:Reformpakken 2020 – Kontant sikring af Danmarks velfærd, Finansministeriet, april 2011samt det bagvedliggendeberegningsgrundlag.
Side 2 af 2
Nominalprincippet i skattestoppet kan også påvirke arbejdsudbuddet. Det skyldes,at den reale marginalløn øges i takt med, at stykafgifterne fastholdes nominelt ogdermed udhules realt, ligesom det indgår i beregningerne, at ejendomsværdiskatte-stoppet har tilsvarende virkningen på incitamentet til beskæftigelse. På den bag-grund kan skattestoppet skønnes at bidrage til en forøgelse af arbejdsudbuddetsvare til godt 4.700 fuldtidspersoner.Hertil kommer en arbejdsudbudsvirkning på godt 700 fuldtidspersoner fra græn-sehandelspakkerne og afskaffelse af passagerafgiften, således, at den samlede ar-bejdsudbudsvirkning af ændringerne i skattepolitikken fra 2001 til 2011 kan skøn-nes at bidrage til en forøgelse af arbejdsudbuddet svarende til godt 39.000 fuld-tidspersoner.Arbejdsudbudsvirkningen af de oplistede tiltag udgør således ca. 39.000 fuldtids-beskæftigede, hvoraf ca. 34.000 personer kan henføres til timeeffekten, hvor alle-rede beskæftigede arbejder mere, mens ca. 5.000 personer kan henføres til beskæf-tigelseseffekten, hvor ledige og personer uden for arbejdsstyrken overgår til be-skæftigelse.
Med venlig hilsenBjarne Corydon