Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 126
Offentligt
DET ØKOLOGISKE RÅDFREMTIDENS MILJØ SKABES I DAG
20. februar 2013
Pressemeddelelse
Det Økologiske Råd: Fasthold kørselsafgift for lastbilerRegeringen har i dag meldt ud, at den udskyder planerne om en kørselsafgift for lastbiler påubestemt tid. Det er yderst beklageligt, mener Det Økologiske Råd.”Det er ærgerligt, at regeringen på denne måde spiller sig et redskab af hænde, som kunne værebrugt til at fremme renere lastbiler. Man kunne på én gang have mindsket den sundhedsskadeligeluftforurening og udledning af den klimaskadelige CO2”, siger Christian Ege, sekretariatsleder i DetØkologiske Råd.Den planlagte afgift ville have sørget for, at lastbilerne kom til at betale en lidt større andel af deomkostninger, de faktisk påfører samfundet. Kørselsafgiften ville i et vist omfang havekompenseret for, at lastbiler slider langt mere på vejene, end personbiler gør. Lastbiler medvirkerdesuden forholdsvis mere til trafikulykker og til udslip af CO2- og dermed til klimaforandringer, ogderes udstødning er en væsentlig kilde til den sundhedsskadelige luftforurening med partikler.DTU har vurderet, at de afgifter, som lastbiler i dag betaler, kun udgør ca. en fjerdedel deomkostninger, lastbilerne påfører samfundet.1”Der er med andre ord i dag et stort tilskud fra skatteyderne til lastbiltransport. Vi finderprincipielt, at forureneren skal betale for sin forurening, og det bør også gælde for lastbiler,” sigerChristian Ege.”Når vi køber en vare, skal vi betale varens fulde pris – også for de skader, som transporten afvaren har forvoldt. Kun på den måde kan vi få en fair konkurrence, hvor vi efterspørger de varer,som har svinet mindst”, påpeger han.En kørselsafgift ville have gjort det dyrere at transportere varer med lastbil, men den ville ikkehave skadet danske vognmænd i konkurrencen med udlandet, fordi det var planen at læggesamme afgift på udenlandsk ejede biler. Dermed ville afgiften skærpe opmærksomheden på, attransport koster og fremme brugen af varer, som er produceret tættere på. I Tyskland har man inogle år haft en afgift svarende til den, som den danske regering nu opgiver, og undersøgelserviser, at den tyske afgift har en positiv effekt. Hver femte lastbil fyldes bedre op, så pladsenudnyttes bedre, og der skal bruges færre lastbiler til den samme transport. Tre pct. af godset erblevet flyttet over på tog i stedet.Yderligere oplysninger: Christian Ege, tlf. 28 58 06 98.
Mere nøjagtigt når lastbiler kører på landet, udgør afgifterne ca. 1/3 af de samfundsmæssige omkostninger, mens detkun er ca. 1/5, når de kører i byer._____________________________________________________________________________________________________Blegdamsvej 4 B, DK 2200 København N. Telefon: 33 15 09 77.
Det Økologiske Råd er en forening, som arbejder for en bæredygtig udvikling i Danmark, og udgiver tidsskriftet Global Økologi
1