Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 122
Offentligt
1217139_0001.png
1217139_0002.png
1217139_0003.png
1217139_0004.png
1217139_0005.png
1217139_0006.png
EuropaudvalgetDen økonomiske konsulentEU-note
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere19. februar 2013
Note om forstærket samarbejde vedrørende beskatning af finansielletransaktioner (FTT)
Resumé:Forslaget til transaktionsskat som forstærket samarbejde for 11 med-lems lande (EU-11) ligner meget det oprindelige forslag om transakti-onsskat fra september 2011, der skulle gælde for EU-27. Den vigtigstenyskabelse er, at forslaget for EU-11 nu suppleres med et såkaldtud-stedelsesprincip,der indebærer, at det (også) er værdipapirets ”nati-onalitet”, der er afgørende for, om transaktionsskatten, skal betales.Hermed skulle det være endnu sværere at flytte transaktionerne – ogdermed skatten – ud af EU-11. Kommissionen mener desuden, at derikkeumiddelbart er nogenjuridiske problemermed opkrævningen.Provenuet anslås nu til at blive mellem 30 og 35 mia. euro årligt. IfølgeKommissionens beregninger vil der praktisk talt ikke være nogenvækstmæssige (eller beskæftigelsesmæssige) konsekvenser af at ind-føre transaktionsskatten. Beregninger viser, at virkningerne på væk-sten i BNP i løbet af en40-årig periodevil være mellem -0,28 pct. og+0,3 pct. afhængigt af hvordan provenuet fra skatten anvendes.Disse beregninger skal dog tages med forbehold, idet usikkerhedenved langsigtede økonomiske beregninger er stor.
1/6
1. IndledningMinisterrådet i EU besluttede d. 22. januar 2013, at give 11 medlemslandetilladelse til at gennemføre en skat på finansielle transaktioner (også kaldetFTT), som et forstærket samarbejde.De 11 medlemslande er Belgien, Tyskland, Estland, Grækenland, Spanien,Frankrig, Italien, Østrig, Portugal, Slovenien og Slovakiet. De 11 medlemssta-ter repræsenterer 2/3 af EU’s bruttonationalprodukt.I det store hele er det nye forslag, der påtænkes gennemført ved forstærketsamarbejde,identisk med EU-kommissionens oprindelige forslag fra 28.september 2011.De få ændringer der er, vil blive omtalt nedenfor.Forslaget er teknisk meget kompliceret. Derfor er der et link tilskatteministe-riets grundnotatom en fælles ordning for beskatning af finansielle transakti-1oner, dateret 11. november 2011 .EU-noten vil koncentrere sig om nyskabelserne, og herunder de økonomiskekonsekvenser i Kommissionens nye forslag til forstærket samarbejde. Neden-for nævnes dog kort hovedtrækkene i det oprindelige forsalg.2. Hovedtrækkene i det oprindelige forslagDer foreslås enafgift på 0,1 pct. af finansielle transaktioner(aktier og obli-gationer) og0,01 pct. på finansielle derivater(der er tale om minimumsafgif-ter). Der er mange vurderinger af provenuet fra FT-afgiften, men et af estima-terne lyder på57 mia. euro om året.Der regnes kun med en negativ reaktion2på denøkonomiske vækst,svarende til -0,5 pct. af BNP på lang sigt. Pro-venuet tilfalder medlemsstaterne, men Kommissionen foreslår også, at en delaf provenuet går til finansiering af EU’s budget.For at imødegå risikoen for en negativ markedsreaktion og risikoen for enstørre negativ effekt på væksten, er der i FT-afgiftens udformning desudenindbygget en række foranstaltninger, der tjener til dels at afbøde de økonomi-ske konsekvenser af afgiften, og dels til at imødegå eventuelle strategier tilundgåelse af afgiften samt at mindske risikoen forudflytning:
12
http://www.euo.dk/upload/application/pdf/326b994b/kom2011564bilag1.pdfDen mest korrekte beskrivelse er, at der er tale om en

mindre vækst

på mellem -1,76 og -0,5pct. i BNP i løbet af en 40-årig periode.
2/6
-
FT-afgiften har således etbredt anvendelsesområdemed hensyn tilprodukter, transaktioner, typer af handel og finansielle aktører samttransaktioner, der gennemføres inden forenfinanskoncern.Anvendelsesområdet omfatter således instrumenter, der kan handles påkapitalmarkedet, pengemarkedsinstrumenter (med undtagelse af beta-lingsinstrumenter), andele eller aktier i investeringsinstitutter og derivataf-taler.Anvendelsesområdet er endvidereikkebegrænset til handel på organi-serede markeder, f.eks. regulerede markeder eller multilaterale handels-faciliteter, men dækker også over andre former for handel, inkl.OTC-handel.
-
anvendelse af princippet om etableringssted (bopælsprincippet),dvs.beskatning i den medlemsstat, hvor de finansielle aktører er etable-ret, uanset hvor transaktionen gennemføres.I henhold til direktivetskal beskatningen også ske i EU, når en finansiel institution, der eretab-leretuden for EU, deltager i en finansiel transaktionmed en part i EU,og når ens af dens filialer i EU er involveret i en finansiel transaktion.Denne bestemmelse er grundelementetfor at forhindre udflytning af definansielle transaktioner.fastsættelse af afgiftssatserne på et niveau, derminimererde potentiellefølger for kapitalomkostninger forbundet med ikke-finansielle investerin-ger.anvendelsesområdet for afgiften omfatterikketransaktioner for primær-markederne med både værdipapirer (aktier, obligationer) ogvaluta.Ude-lukkelsen af primærmarkederne er i overensstemmelse med EU’s hidtidi-ge praksis.Disse transaktioner er undtaget for ikke at ødelægge sta-ters og virksomheders muligheder for at rejse kapital.afskærmning afprivatehusholdningers, virksomheders og finansielleinstitutioners långivning og låntagning og af andredagligefinansielle ak-tiviteter såsom optagelse af realkreditlån eller betalingstransaktioner.
-
-
-
Det oprindelige forslag kunne som bekendt ikke vedtages, idet retsgrundlageter EUF-traktaten art. 113, der kræverenstemmighed.
3/6
3. Hovedpunkterne i det nye forslagDet nye forslag der gennemføres i et forstærket samarbejde, indeholder enrække præciseringer i selve lovteksten. Det er hensigten, at forslaget skaltræde i kraft 1. januar 2014.-Det vigtigste i det nye forsalg er, at man nusupplererbopælsprincippetmed et særligtudstedelsesprincip,der indebærer, at det også er vær-dipapirets ”nationalitet”, der er afgørende for om transaktionsskatten skalbetales.En BMW-aktie, der som bekendt er udstedt og ”hjemmehørende” i Tysk-land, er omfattet af transaktionsskatten, hvis den handles uden for de 11deltagerlande, eksempelvis på børsen i New York (eller for den sagsskyld på børsen i Danmark).Det nye princip er indført for at man, ifølge EU-kommissionen, kanvære helt sikker på, at handlerne ikke flytter ud af de 11 deltager-lande.-Derudover er det bestemt, at medlemsstater og andre offentlige instituti-oner nu ereksplicitundtaget, når disse håndterer offentlig gæld. Endvi-dere er Den Europæiske Centralbank, EFSF og ESM nu også eksplicitundtaget fra bestemmelsen.Endvidere er det besluttet at udstedelsen af aktier eller andre værdipapi-rer i kollektive investeringsfonde og restruktureringsoperationer, også erundtaget.Det fremgår klart af Kommissionens bemærkninger til direktivforsalget-At både bopælsprincippet og udstedelsesprincippet vil sikre, at finansielleinstitutioner ikke kan undgå transaktionsskatten ved at flytte selve trans-aktionerne ud af EU-11. Kun hvis de finansielle institutioner flytter helt udaf EU-11 og derved forlader kunderne og enhver tilknytning til EU-11, erdet muligt at undgå transaktionsskatten.Det vil ifølge Kommissionenkun ske i begrænset omfang.At direktivforslaget er helt i overensstemmelse medinternational lovogEU’s skatteopkrævningsprincipper. Det er et veletableret princip, at manbeskatter grænseoverskridende tjenesteydelser. Så længe der er forbin-delse mellem transaktionen og den deltagende stats territorium (EU-11),er det juridisk legalt at opkræve skatten, ifølge Kommissionen.
-
-
4/6
I den forbindelse har mange juridisk kyndige dog stillet spørgsmålet, om deterjuridisk holdbartat opkræve (eller få udenlandske myndigheder til at op-kræve) transaktionsskatten. Det fremgår af de kommentarer, der har været ipressen til forslaget. Dette spørgsmål tages der dog ikke stilling til i noten.
4. Hvad er de økonomiske konsekvenser?Destatsfinansielle konsekvenserfor EU-11 er anslået til et provenu på 30-35 mia. euro årligt (svarende til 250 mia. DKR)., fordelt med ca. 13 mia. eurofra beskatningen af aktie- og obligationshandel og ca. 21 mia. euro fra be-skatningen af derivater.Det er noget mindre end det oprindelige forslag, hvor der var beregnet et skat-teprovenu på 57 mia. euro fra forsalget for EU-27 (jf. ovenfor).Angående de vækstmæssige konsekvenser, gav det oprindelige forslag enmindre vækst i BNP for EU-27 på ca. -0,5 pct. på lang sigt (ca. 40-års perio-de), ifølge kommissionens egne beregninger. Regeringens (skatteministeri-ets) bemærkninger vedrørende de økonomiske konsekvenser er nævnt i en3fodnote nedenfor .Iforåret 2012fremlagde EU-kommissionen imidlertid nogle nye tekniskeberegninger over konsekvenserne af forslaget om transaktionsskat (altsåstadig det oprindelige forslag). Her blev konsekvenserne beregnet til kun atpåvirke den økonomiske vækst negativt med -0,28 pct. i løbet af en 40-årigperiode. Anvendes dele afprovenuet til vækstfremmendeinitiativer fåsderimod er forløb hvor væksten for EU-27 er positiv med ca. 0,3 pct. højere i2050.I EU-note 33 fra 18. maj 2012 er beregningerne gennemgået af den økonomi-ske konsulent. Det nævnes i EU-noten, at den anvendte model forekommer
3

Note: Skatteministeriet

skriver i sit grundnotat dateret 11. november 2011 følgende om deøkonomiske konsekvenser af en transaktionsskat:” Samlet set er den umiddelbare vurdering, atdirektivforslaget på sigt vil have en negativ virkning på BNP-vækst og beskæftigelse. Samlet setvil forslaget derfor på længere sigt have negative samfundsøkonomiske konsekvenser for Dan-mark. Størrelsen heraf afhænger af en række usikre faktorer, herunder risikoen for udflytning affinansiel aktivitet og dermed faldende omsætning på de finansielle markeder, reduktion af andreskatte- og afgiftsgrundlag mv. Omfanget af disse risici er usikker og vil afhænge af en rækkeantagelser”.

Endvidere skrive skatteministeriet, at forslaget må forventes at have en nega-

tiv effekt på arbejdsudbuddet

5/6
meget forenklet, så resultaterne (specielt på så lang sigt) skal tages med for-4behold, jf. link nedenfor .Ved fremsættelsen afdet nye forslag om forstærket samarbejde,anvenderKommissionen de seneste beregninger fra foråret 2012 som økonomiskekonsekvenser ved det nye forslag for EU-11, selvom de er udarbejdet til atgælde for EU-27. Begrundelsen herfor er, at de økonomiske mekanismer vedvedtagelse af forslaget anses for at være de samme.Konsekvenserne for væksten i BNP i løbet af en 40-årig periode anslås såle-des til at ligge mellem -0,28 pct. og +0,3 pct.Der er altså kun meget små økonomiske konsekvenser for den generellevækst i EU ved vedtagelse af forslaget, ifølge Kommissionens beregnin-ger.Med venlig hilsenNiels Hoffmeyer (3602) / Sune Clausen
4
http://www.euo.dk/upload/application/pdf/a127d358/11E33.pdf
6/6