Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 109
Offentligt
NotatJ.nr. 12-024507514. januar 2013
Supplerende grundnotat om rapport fra Kommissionen tilRådet om beskatningsstedet for levering af varer og ydelser,herunder restaurationsydelser, til passagerer om bord påskibe, fly, tog eller busser (KOM(2012) 605).1.Resumé
Kommissionen har den 22. oktober 2012 fremsendt en rapport om beskatnings-stedet for levering af varer og ydelser, herunder restaurationsydelser, til passa-gerer om bord på skibe, tog, eller busser. Rapporten er udfærdiget i henhold tilartikel 37, stk. 2, i Rådets direktiv 2006/112/EF (momssystemdirektivet).En ekspertundersøgelse foretaget af Price Waterhouse Coopers (pwc) viserblandt andet, at der i medlemslandene er meget uensartet anvendelse af eksiste-rende regler, herunder fritagelsesmuligheder, og uens fortolkning af såvel reglersom begreber. Dette medfører blandt andet, at virksomhedernes administrativebyrder øges.Kommissionen anfører i rapporten, at selv om der skabes øget ensartet fortolk-ning og anvendelse af direktivets regler, er det tvivlsomt, at dette vil sikre be-skatning af de omhandlede transaktioner på en måde, som er i overensstemmelsemed målene i den nye strategi for momssystemets fremtid – nemlig at reglerneskal være enkle og neutrale. Desuden mener Kommissionen, at problemstillin-gerne vedrørende beskatningsstedet for varer og ydelser til forbrug om bord påtransportmidler er nært beslægtede med problemer for beskatningen af person-transport. I henhold til Kommissionens meddelelse om momssystemets fremtidvil der blive fremsat forslag om en mere enkel og neutral momsramme for per-sontransportaktiviteter.Kommissionen konkluderer i rapporten, at forslag til ændringer for beskatnin-gen af varer og ydelser til forbrug om bord på transportmidler bør stilles og be-handles sammen med de forslag, der bliver fremlagt for persontransport.Fra dansk side kan vi støtte konklusionen i rapporten.
Side 1 af 7
2. Baggrund
I henhold til artikel 37, stk. 3 i momssystemdirektivet skal Kommissionen fore-lægge en rapport for Rådet ”der, hvis det er relevant, ledsages af passende for-slag om beskatningsstedet for levering af varer, der er beregnet til forbrug ombord, og for ydelser, herunder servering af mad og drikkevarer, der præsteresover for passagerer på et skib, et fly eller et tog”.Endvidere blev Rådets direktiv 2008/8/EF af 12. februar 2008, som ændredemomssystemets bestemmelser om leveringsstedet for ydelser, ledsaget af en er-klæring fra Rådet og Kommissionen om, at ændringerne ikke berører kravet tilrapporten nævnt i artikel 37, stk. 3, og at kravet til rapporten også omfatter ydel-ser, der leveres om bord på skibe (herunder krydstogtskibe), hvis leveringsstedmed direktiv 2008/8/EF fastsættes i artikel 57.
3. Formål og indhold
Rapporten fokuserer på forhold vedrørende leveringsstedet (beskatningsstedet)for varer og ydelser til forbrug om bord på skibe, fly og tog, sådan som fore-skrevet i direktivbestemmelsen. For at skabe et helhedsbillede er andre relevantespørgsmål også inkluderet, herunder behandling af varer leveret om bord, ogsom medtages til senere forbrug, levering i busser, samt fritagelser, der anven-des på området.Til brug for rapporten har Kommissionen hørt medlemslandene om deres an-vendelse af gældende regler og bud på eventuelle mulige løsninger, givet virk-somheder i sektoren mulighed for at udtale sig om de problemstillinger, som deser, samt fået gennemført en ekspertundersøgelse (foretaget af pwc).Rapporten indeholderA. En beskrivelse af de eksisterende bestemmelser.B. De væsentligste problemer.C. Forslag til det videre forløb.Ad A. De eksisterende bestemmelserDet anføres, at fordi det fysiske leveringssted for varer og ydelser, der forbrugesom bord på et transportmiddel, i modsætning til anden levering af varer og ydel-ser, ændrer sig samtidig med transportmidlets bevægelse, er der behov for særli-ge regler på området.Målet med de særlige regler er så vidt muligt at sikre beskatning på det sted,hvor forbruget finder sted.Regler for leveringsstedFor den del af en personbefordring (”fællesskabsdelen”), der finder sted indenfor EU, anses leveringsstedet for levering af varer og restaurations- og catering-ydelser om bord på skibe, fly eller tog, for at være afgangsstedet for personbe-fordringen. Reglen gælder alt salg af varer (uanset hvor det forbruges), menskun restaurations- og cateringydelser, der fysisk udføres om bord, har afgangs-stedet som leveringssted. Andre ydelser har leveringssted efter momsdirektivets
Side 2 af 7
hovedregel eller andre særregler, hvilket fx for en frisørydelse vil sige, at leve-ringsstedet er der, hvor sælger af ydelsen er etableret, og fx for en underhold-ningsydelse, er det stedet, hvor ydelsen faktisk leveres.Desuden gælder disse regler ikke for busser. Her er leveringsstedet for varer detsted, hvor varen leveres, og for restaurations- og catering ydelser det sted, hvorydelsen udføres – hvilket ofte er sammenfaldende.For den del af en personbefordring, der foregår uden for EU, er leveringsstedetfor varesalg og restaurations- og cateringydelser ikke i EU, mens det fx for enfrisørydelse er det sted, hvor sælger af ydelsen er etableret. Medlemslandet,hvor sælgeren af frisørydelsen er etableret, kan dog bestemme, at såfremt ydel-sen faktisk forbruges uden for EU, er leveringsstedet alligevel ikke i med-lemsladet, men uden for EU.FritagelserMedlemslandene kan momsfritage (uden at dette berører fradragsretten) salg afvarer til forbrug om bord på skibe, tog og fly, indtil der er vedtaget forslag påområdet, der reviderer/ændrer gældende regler.Desuden kan medlemslandene momsfritage ydelser i forbindelse med personbe-fordring, hvis befordringen af disse personer er momsfri, og har været det fra førikrafttrædelsen af sjette momsdirektiv 1. januar 1978. Det anføres i rapporten, atmens disse fritagelsesbestemmelser kan begrunde, at restaurant- og catering-ydelser kan fritages, kan andre ydelser, såsom frisørydelser under et krydstogt,ikke kvalificeres som ”ydelser i forbindelse med personbefordring”.Ad B. De væsentligste problemer.Implementering af opfattelse af visse begreberDe i sig selv komplicerede regler samt uensartet fortolkning af både regler, vissebegreber og fritagelserne, giver komplikationer og øgede administrative byrderfor virksomhederne. Manglen på harmonisering af fritagelserne kan også føre tilkonkurrenceforvridning.Et væsentligt begreb, der fortolkes forskelligt i medlemslandene, er ifølge rap-porten ”fællesskabsdelen”. I direktivet defineres begrebet som ” den del af enbefordring, som uden ophold uden for Fællesskabet foretages mellem afgangs-stedet og ankomststedet for personbefordringen”. Begreberne ”afgangssted” og”ankomststed” er defineret i gennemførelsesforordningen 282/2011. Direktiv ogforordningsteksterne skaber dog ikke den nødvendige klarhed, idet der i med-lemslandene er forskellige fortolkninger af så vel ”ophold” som ”afgangssted”og ”ankomststed”.En konsekvens af forskellige fortolkninger af reglerne kan være, at to medlems-lande har forskellig opfattelse af, hvor leveringsstedet for leverancen af en vareeller ydelse er. Dette kan fører til dobbeltbeskatning eller ingen beskatning.
Side 3 af 7
I rapporten anføres desuden, at der er visse problemer i fortolkningen af ”for-brug om bord”, og til en vis grad af ”restaurant- og cateringydelser”.Andre ydelser end restaurant- og cateringydelserAndre ydelser end restaurant- og cateringydelser, der leveres om bord på skibe,fly eller tog, skal behandles ens uanset, om de leveres på transportmidler ellerikke. Det anføres i rapporten, at der er opstået problemer i relation til fx frisør-ydelser og skønhedspleje, men det har ikke endnu været muligt tydeligt at udpe-ge de ydelser, der måtte kræve særlige bestemmelser.Anvendelsesområdet for fritagelserDet anføres i rapporten, at den foretagne ekspertundersøgelse har vist, at frita-gelserne anvendes meget forskelligt i medlemslandene.Det anføres endvidere, at fritagelserne i visse tilfælde efter Kommissionens op-fattelse anvendes fejlagtigt, og enkelte medlemslande anvender endvidere reg-lerne for momsens geografiske område forkert, på en måde som indebærer, atvisse ydelser leveret om bord på skibe og fly ikke momses i EU. Disse, efterKommissionens opfattelse, forkerte anvendelser af reglerne vedrører kun skibeog fly.Det anføres i rapporten, at forskellen i den aktuelle beskatning mellem med-lemslandene er et af hovedproblemerne under de nuværende forhold, da det kanhave betydelige konsekvenser for de berørte virksomheder og fordrejer konkur-rencen, især mellem konkurrenter, der er etableret inden for og uden for EU.Særlige problemer, der er fremhævet af interessenterInteressenterne har fremhævet, at regler er komplekse og anvendes forskelligt imedlemslandene.Den foretrukne løsning på området er en harmoniseret momsfritagelse.Herudover anføres, at uklare definitioner, uensartede tekniske krav til fx kasse-apparater samt uens momssatser og forskellige valutaer øger kompleksiteten.Nogle interessenter indrømmer, at de ikke lader sig momsregistrere i alle delande, som de burde efter reglerne. Interessenterne beklager, at der ikke findesen forenklet ordning for betaling af moms i lande, hvor man ikke er etableret –en one-stop ordning.Særlige forhold for ydelser leveret om bord på krydstogtskibeDet anføres i rapporten, at krydstogtindustrien har særlige kendetegn. For detførste ankommer og slutter et krydstogt ofte i same havn, og for det andet erpersonbefordring ikke det primære formål. Krydstogtskibe har desuden oftelangt flere varer og ydelser til salg om bord end almindelige skibe. Specielt forydelsers vedkommende, hvor mange ydelser har særlige leveringsstedsregler (fxhar underholdning, uddannelsesaktiviteter og restaurant- og cateringydelser sær-regler, mens fx frisørydelser og skønhedspleje momses efter hovedreglen), ermomsforholdene meget komplicerede.
Side 4 af 7
Krydstogtbranchen har anført, at der er stærk konkurrence på markedet, isærmellem konkurrenter, der er etableret inden for og uden for EU.Branchen har foreslået, at levering af alle varer og ydelser om bord bør væremomsfritaget.Ad C. Forslag til det videre forløbKommissionen anfører i rapporten, at rent principielt kan det forhold, at varerog ydelser leveres om bord på visse transportmidler, ikke i tilstrækkelig grad be-rettige en momsfritagelse af disse varer inden for EU.Dette samt det forhold, at momsen har til formål at give medlemslandene ind-tægter og beskatte forbruget, betyder, at målet for fremtiden bør være beskat-ning og ikke momsfritagelse.Kommissionen anerkender kompleksiteten i de gældende regler. Kommissionenanfører, at visse af fortolkningsproblemerne kan drøftes i momsudvalget og sø-ges løst gennem udarbejdelse af fælles retningslinjer.Kommissionen anfører desuden, at den vil vurdere, hvorvidt der bør indledesovertrædelsesprocedurer over for visse medlemslande.Det er dog Kommissionens opfattelse, at selv om der på denne måde kan løsesenkelte problemstillinger, vil reglerne fortsat være komplekse for virksomhe-derne og i mange tilfælde besværlige og sågar umulige for skatteforvaltningerneat kontrollere.Kommissionen mener, at området skal ses i lyset af den nylige meddelelse ommomssystemets fremtid. Det er Kommissionens opfattelse, at spørgsmålene i re-lation til salg om bord skal ses i et bredere perspektiv, og lovændringer bør ved-tages sammen med de forslag, der som opfølgning på meddelelsen om momssy-stemets fremtid, vil blive fremsat for personbefordring. Forslagene bør sikre, atbeskatningen af leverancer om bord på transportmidler bliver enkel og neutral.Kommissionen anfører, at hvis de regler man vedtager, betyder, at virksomhe-derne skal betales moms i lande, hvor de ikke er etableret, bør det undersøges,om ikke en form for one-stop shop skal indføres. Erfaringer fra den one stopordning, der 1. januar 2015 indføres for telekommunikation, tv- og radiospred-ning og e-handelsydelser leveret til de endelige forbrugere, kan indgå i undersø-gelsen.Kommissionens konkluderer derfor, at det ikke er passende at lade denne rap-port ledsage af specifikke lovgivningsforslag.
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.
5. NærhedsprincippetSide 5 af 7
Spørgsmål om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk retMeddelelsen indeholder ikke konkrete lovgivningsinitiativer.
7. KonsekvenserRapporten har ingen umiddelbare konsekvenser for dansk lovgivning eller prak-sis.
8. HøringRapporten har med høringsfrist den 8. januar 2013 været sendt til høring i Spe-cialudvalget for Skatter og Afgifter samt relevante organisationer.Følgende har anført, at de ikke har bemærkninger til rapporten:Advokatrådet, Dansk Told & Skatteforbund, Datatilsynet, SFR SkattefagligForening og Vin og Spiritus Organisationen i Danmark.Nedenfor er kort refereret de indkomne bemærkninger fra høringen:Danmarks Rederiforening ser ikke behov for at ændre den gældende situation,hvor salg til forbrug om bord på skibe i trafik mellem dansk og udenlandsk havnikke momses. Rederiforeningen mener, at en ændring af gældende regler vil på-virke rederiernes økonomi og beskæftigelse negativt. Foreningen opfordrer der-for til, at Kommissionen foretager brede konsekvensanalyser, før den på et sene-re tidspunkt fremlægger eventuelle forslag til ændringer.Foreningen støtter rapportens konklusion om, at forbrug om bord ikke adresse-res særskilt, men som en del af den bredere problematik om grænseoverskriden-de personbefordring.Danmarks Rejsebureauforening understreger, at den meget forskellige gennem-førelse af de omhandlede EU-regler i medlemslandene ikke kun giver konkur-rencefordrejning i relation til den grænseoverskridende handel, men også fxmellem restauranter i lufthavne og flyselskabernes ydelser om bord. Da dendanske gennemførelse af EU-regler som regel er stram i forhold til direktivtek-sterne, stilles danske virksomheder ofte dårligere end i andre lande.Danmarks Rejsebureauforening støtter derfor ambitionerne om at skabe et EU-momssystem, som kan sikre en ensartet og neutral momsafregning af bl.a. græn-seoverskridende ydelser.Dansk Industri finder såvel reglerne som den forskelligartede gennemførelse afdisse i medlemslandende for uhensigtsmæssig. Specielt anfører Dansk Industri,at den grænseoverskridende transport kompliceres yderligere af punktafgiftsreg-ler, der følger andre kriterier end momsreglerne.
Side 6 af 7
Dansk Industri beklager, at rapporten ikke giver konkrete løsningsforslag.Dansk Industri ser gerne forbedringer på området og understreger, at et nyt re-gime skal være enkelt at administrere, samt koordineres med punktafgifterne,således at virksomhederne vil møde færrest mulige kombinationer af afgifts- ogmomssatser. Som forenkling for virksomhederne nævnes, at det vil være hen-sigtsmæssigt om en One-Stop-Shop løsning kan anvendes af virksomhederne tilbetaling af moms i andre lande gennem virksomhedens hjemland.FSR Danske Revisorer anfører, at selv om der er tale om komplekse regler fun-gerer de fornuftigt i Danmark, og det vil ikke på nuværende tidspunkt være hen-sigtsmæssigt at lave ændrede regler. FSR støtter derfor Kommissionens fokus påat få medlemslande, der anvender reglerne forkert, til at anvende dem korrekt.FSR opfordrer til, at det fremtidige arbejde med at udforme nye regler for salgaf varer og ydelser om bord på transportmidler og for passagertransport, sker itæt samarbejde med de relevante brancher. FSR anfører, at det ikke er givet, atbeskatningsstedet for ydelser i forbindelse med passagertransport skal være detsamme som for selve transporten.HORESTA anfører, at de gældende regler og den uens fortolkning af dem ogsågiver anledning til konkurrencefordrejning mellem ”land og luft”, idet flypassa-gerer kan vælge at købe momspligtig mad i en restaurant i lufthavnen ellermomsfri mad om bord på flyet.HORESTA bakker derfor op om målsætningen om at skabe et momssystem,som kan sikre en ensartet og neutral momsafregning af denne type ydelser.
9. Generelle forventninger til andre landes holdningerPå nuværende tidspunkt er vi ikke bekendt med andre landes holdninger.
10. Foreløbig dansk holdningSom rapporten og den bagvedliggende ekspertundersøgelse viser, er reglerne påområdet for levering af varer og ydelser om bord på transportmidler megetkomplicerede og fortolkes og anvendes uensartet i medlemslandede. Fra danskside er vi derfor enige med Kommissionen i, at de gældende regler ikke lever optil målet i meddelelsen om det fremtidige momssystem om, at lovgivningen skalvære enkel og neutral.Fra dansk side er vi desuden enige med Kommissionen i, at det vil være hen-sigtsmæssigt at udforme nye regler for levering af varer og ydelser om bord påtransportmidler i sammenhæng med nye regler for personbefordring.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgFolketingets Europaudvalg og Skatteudvalg er tidligere orienteret om sagen medoversendelse af grund- og nærhedsnotat den 3. januar 2013.
Side 7 af 7