Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 102
Offentligt
1208676_0001.png
1208676_0002.png
1208676_0003.png
j.nr. 12-024948Dato : 25. januar 2013
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes orientering om korrektion af ulovlig praksis i forbindelsemed ekstraordinær genoptagelse i sager om fradrag for forbedringer i grundvær-dien.
Holger K. Nielsen
/Lise Schou Hansen
Fradrag for forbedringer vedrører udgifter, der har været afholdt til at bygge-modne en grund. SKAT og vurderingsankenævnene har siden 2003 opbygget enpukkel af genoptagelsessager, der betyder, at grundejerne venter op til flere år påen afgørelse. Sagerne er blevet stadig mere komplekse, fordi ejerne oftest klagerover flere elementer, eksempelvis selve fastsættelsen af grundværdien og grund-skatteloftet. Samtidig er sagsbehandlingen tidskrævende, fordi genoptagelsessa-gerne omfatter et stort element af skøn, og fordi det i mange tilfælde har væretSKAT, der har skullet stå for at fremfinde den mulige dokumentation.Som det fremgår af orienteringen til Folketingets Skatteudvalg om ”ny tidsplanfor afviklingen af sagspuklen vedrørende genoptagelse af fradrag for forbedrin-ger”, har SKAT fokus på at nedbringe antallet af ubehandlede genoptagelsessa-ger vedrørende fradrag for forbedringer, dels ved at øge antallet af medarbejdere,der løser sagerne, dels ved gennem procesanalyse at optimere arbejdsgangene isagsbehandlingen. I denne forbindelse, hvor kvaliteten i sagsbehandlingen ogsåer gennemgået, er SKAT blevet i tvivl om, hvorvidt praksis omkring ekstraordi-nær genoptagelse af FFF-sager er lovlig.Hvor ordinær genoptagelse giver mulighed for at få genoptaget en vurderinginden den 1. maj i det fjerde år efter vurderingen, giver ekstraordinær genopta-gelse mulighed for at få genoptaget endnu ældre vurderinger. Lovgrundlaget erændret pr. 1. januar 2013. For den periode, den lovlige praksis har fundet sted,var praksis for både genoptagelse og ekstraordinær genoptagelse, at der forelåoplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kunne begrunde ændringen. Eks-traordinær genoptagelse forudsatte herudover, at SKAT vurderede, at der var taleom objektive fejl i vurderingen og/eller myndighedsfejl, at ændringen var væ-sentlig eller at der i øvrigt forelå særlige omstændigheder.SKAT har haft praksis for at nægte ekstraordinær genoptagelse i sager om fra-drag for forbedringer i grundværdien. På grund af tvivlen om lovligheden harSKAT forelagt problemstillingen for Kammeradvokaten.Kammeradvokaten vurderer ligesom SKAT, at den nuværende praksis ikke erlovlig, idet den betegnes som klart ulovlig og ansvarspådragende. Kammeradvo-katen vurderer således, at det er en alvorlig fejl, at SKAT har en praksis, hvoref-ter der altid nægtes ekstraordinær vurdering for fradrag for forbedringer i grund-værdien.Kammeradvokatens vurdering gælder såvel i relation til de grundejere, der haranmodet om ekstraordinær vurdering, som de grundejere, der alene har anmodetom ordinær vurdering. At det også gælder grundejere, der kun har anmodet omordinær vurdering skyldes ifølge Kammeradvokaten, at SKAT i genoptagelses-
2sager vedrørende fradrag for forbedringer har en særlig vejledningspligt til atgøre opmærksom på muligheden for ekstraordinær genoptagelse. Når en ejen-dom har fået et nyt eller større fradrag for forbedringer ved en ordinær genopta-gelse, skal SKAT således samtidig undersøge om der også er grundlag for at an-sætte det tilsvarende fradrag længere tilbage i tiden.Kammeradvokaten mener, at det har påhvilet SKAT at gøre grundejerne op-mærksom på, at der retligt bestod en mulighed for genoptagelse også af tidligereår. Endvidere burde SKAT af egen drift have forelagt sagen for Skatterådet i detilfælde, hvor der ved behandling om ordinær genoptagelse fremkom oplysnin-ger, som gav grundlag for ekstraordinær genoptagelse.SKAT erkender, at der er sket en alvorlig fejl i administrationen, som går langttilbage i tid. I overensstemmelse med Kammeradvokatens anbefaling vil SKATændre praksis, og på eget initiativ gennemgå samtlige afgjorte genoptagelsessa-ger 10 år tilbage med henblik på i den enkelte sag at vurdere om der er grundlagfor at indstille til ekstraordinær genoptagelse i Skatterådet. Skatterådets praksisfor ekstraordinær genoptagelse på vurderingsområdet er restriktiv. Kammerad-vokaten vurderer, at langt de fleste sager ikke vil være berettiget til ekstraordinærgenoptagelse, og at den nødvendige gennemgang af samtlige sager derfor i defleste tilfælde ikke vil føre til ændringer.Det skønnes, at der vil være i størrelsesordenen 25.000 – 30.000 ejendomme, derskal gennemgås. SKAT har ikke mulighed for at vurdere i hvilket omfang gen-nemgangen vil give anledning til ændrede ansættelser og deraf afledte økonomi-ske konsekvens for kommunerne, før der er gennemgået et tilstrækkeligt antalsager, anslået 5.000. Det kan ligeledes ikke vurderes, i hvilket omfang genoptag-ne sager ankes med heraf følgende merudgifter i klagesystemet.I de sager der fortsat afventer behandling, jf. den omtalte pukkel af genoptagel-sessager, vil processen blive tilrettet og alle sager vil fremover blive behandlet ioverensstemmelse med Kammeradvokatens anbefalinger.