Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del Bilag 100
Offentligt
Omlægning af klagestrukturen påskatteområdet
Historik
••
Lang tradition for lægmandsrepræsentation (ankenævn, LSR og skatteråd)Knopskud fører til manglende principper og ensartethed•••••Selskaber ctr. PersonerDobbelt sagsbehandling i personsagerSagstyper – fordeles efter type ikke efter indholdKommunal udvalgsstruktur og aflønningsformUafhængige enheder uden fælles planlægningsmulighed
•
Budgetreguleringskonto siden FFL10 – 26,6 mill kr•Primært fjernelse af dobbeltbehandling af person og vurderingssager
•
Involverende proces – rådgivere, ankenævnsforeninger og internt
Side 2
25-01-2013
Nuværende system - personer
Side 3
25-01-2013
Nuværende system - selskaber
Side 4
25-01-2013
Sekretariaterne
LSR:Ankenævnssekretariater:
ca. 100 medarbejdere ét stedca. 125 medarbejdere 10 steder
Bærende principper for omlægning:- Opretholder lægmænd- Selvstændig organisation behandler alle klagesager- én administrativ klagesag – grundlag for sammenlægning og strømlining- Visitering vedr. personer og vurdering – principielle sager til LSR- Andre sager behandles som nu- Samme kvalitet uanset sagstype- Fælles prioritering, specialisering og koncentration (ikke centralisering)
Side 5
25-01-2013
Elementer fra lovforslag
-
Definition af principielle sager – som ved bindende svar til Skatterådet-følgegruppe
---
Generelt gebyr på 300 kr. – tilbagebetales ved medholdOmkostningsgodtgørelse uændretMulighed for omvisitering og kvalitetssikring
--
Procesunderstøttende tiltagRoller
Side 6
25-01-2013
Nævnsstrukturen
••
Ikke del af lovgivningsøvelsen – men kendt god tid forud for kommunalvalgFlere sager pr. medlem og bedre fordeling af sager (skat/vurdering, geografisk)••Fagligt niveauBedre forhold mellem antal sager og honorar
•
Løsning:••Tilpasning af størrelsen af nævnene (færre medlemmer – fra 346 til 266)Flere fællesankenævn (fra 1 til 10)
Side 7
25-01-2013
Reserve plancher
Side 8
25-01-2013
Side 9
25-01-2013
Side 10
25-01-2013