Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del Bilag 72
Offentligt
1178465_0001.png
1178465_0002.png
1178465_0003.png
1178465_0004.png
1178465_0005.png
1178465_0006.png
31.1.2009
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 29/45
DIREKTIVERKOMMISSIONENS DIREKTIV 2009/5/EFaf 30. januar 2009om ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/22/EF omminimumsbetingelser for gennemførelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 og (EØF) nr.3821/85 med hensyn til sociale bestemmelser inden for vejtransportvirksomhed(EØS-relevant tekst)KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER HAR(4)
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det EuropæiskeFællesskab,
En harmoniseret kategorisering af overtrædelser bør ogsåetableres for at skabe et fælles grundlag for det systemfor risikoklassificering, som medlemsstaterne skal indføre,jf. artikel 9, stk. 1, i direktiv 2006/22/EF. Disse harmo·niserede kategorier vil gøre det lettere at tage højde forovertrædelser, som en fører eller virksomhed begår i enanden medlemsstat end etableringsmedlemsstaten.
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2006/22/EF af 15. marts 2006 om minimumsbetingelser forgennemførelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 og(EØF) nr. 3821/85 med hensyn til sociale bestemmelser indenfor vejtransportvirksomhed og om ophævelse af Rådets direktiv88/599/EØF (1), særlig artikel 9, stk. 3, og
(5)
Som hovedregel bør kategoriseringen af overtrædelserafhænge af alvorsgraden og de mulige følger for færd-selssikkerheden og af muligheden for at kontrollere, atføreren og virksomheden overholder lovgivningen.
ud fra følgende betragtninger:
(6)
Foranstaltningerne i dette direktiv er i overensstemmelsemed udtalelse fra det udvalg, der er nedsat ved artikel 18,stk. 1, i forordning (EØF) nr. 3821/85
(1)
Bilag III til direktiv 2006/22/EF indeholder en foreløbigliste over overtrædelser af Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006 omharmonisering af visse sociale bestemmelser inden forvejtransport og om ændring af Rådets forordning (EØF)nr. 3821/85 og (EF) nr. 2135/98 samt ophævelse afRådets forordning (EØF) nr. 3820/85 (2) og Rådetsforordning (EØF) nr. 3821/85 af 20. december 1985om kontrolapparatet inden for vejtransport (3).
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1Bilag III til direktiv 2006/22/EF erstattes af teksten i bilaget tildette direktiv.
(2)
Artikel 9, stk. 3, i direktiv 2006/22/EF åbner mulighedfor at tilpasse dette bilag med henblik på at fastlægge enfælles ramme for overtrædelser, som inddeles i kategorier.Overtrædelser, som indebærer en stor risiko for død elleralvorlig personskade, skal regnes blandt de alvorligsteovertrædelser.
Artikel 21.Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administra·tive bestemmelser i kraft for at efterkomme dette direktiv senestden 31. december 2009. De tilsender straks Kommissionendisse bestemmelser med en sammenligningstabel, som visersammenhængen mellem de pågældende bestemmelser og dettedirektiv.
(3)
Opstilling af nærmere bestemmelser for at kategorisereovertrædelser er et væsentligt tiltag til at øge retssikker·heden og sikre virksomheder lige konkurrencevilkår.
(1) EUT L 102 af 11.4.2006, s. 35.(2) EUT L 102 af 11.4.2006, s. 1.(3) EFT L 370 af 31.12.1985, s. 8.
Disse bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en henvis·ning til dette direktiv eller skal ved offentliggørelsen ledsages afen sådan henvisning. De nærmere regler for henvisningen fast·sættes af medlemsstaterne.
L 29/46
DA
Den Europæiske Unions Tidende
31.1.2009
2.Medlemsstaterne tilsender Kommissionen de vigtigste nationale bestemmelser, som de udsteder på detområde, der er omfattet af dette direktiv.Artikel 3Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen iDen Europæiske Unions Tidende.Artikel 4Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den 30. januar 2009.På Kommissionens vegneAntonio TAJANI
Næstformand
31.1.2009
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 29/47
BILAG»BILAG IIIOvertrædelserI overensstemmelse med artikel 9, stk. 3, indeholder den nedenstående tabel en fælles ramme for overtrædelser afforordning (EF) nr. 561/2006 og forordning (EØF) nr. 3821/85, som inddeles i kategorier efter, hvor alvorlige over·trædelserne er.1.Grupper af overtrædelser af forordning (EF) nr. 561/2006Alvorsgrad (*)Nr.RetsgrundlagType af overtrædelseVSISIMI
AA1BB1B2B3B4B5B6B7B8B9B10B11B12CC1C2C3DD1D2D3D4D5D6D7D8D9Art. 8, stk. 2Art. 7Art. 6, stk. 3Art. 6, stk. 2Art. 6, stk. 1Art. 5, stk. 1
BesætningManglende overholdelse af minimumsalderen for førereKøretiderOverskridelse af den daglige køretid på 9timer (t), hvis det ikke er tilladt atforlænge til 10t9t<…<10t10t<…<11t11t<…Overskridelse af den forlængede dagligekøretid på 10t, hvis forlængelse er tilladt10t<…<11t11t<…<12t12t<…Overskridelse af den ugentlige køretid56t<…<60t60t<…<70t70t<…Overskridelse af summen af køretiderne ito på hinanden følgende uger90t<…<100t100t<…<112t30112t30<…PauserOverskridelse af uafbrudt køretid4t30<…<5t5t<…<6t6t<…HviletiderUtilstrækkelig daglig hviletid på mindreend 11t, hvis en reduceret daglig hviletidikke er tilladt10t<…<11t8t30<…<10t…<8t30Utilstrækkelig reduceret daglig hviletid påmindre end 9t, hvis en reduktion ertilladt8t<…<9t7t<…<8t…<7tUtilstrækkelige opdelte daglige hviletiderpå mindre end 3t+9t3t+[8t<…<9t]3t+[7t<…<8t]3t+[…<7t]XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
L 29/48
DA
Den Europæiske Unions Tidende
31.1.2009
Alvorsgrad (*)Nr.RetsgrundlagType af overtrædelseVSISIMI
D10D11D12D13D14D15D16D17D18EE1
Art. 8, stk. 5
Utilstrækkelige daglige hviletider påmindre end 9t for flermandsbetjening
8t<…<9t7t<…<8t…<7tXX
X
Art. 8, stk. 6
Utilstrækkelig reduceret ugentlig hviletidpå mindre end 24t
22t<…<24t20t<…<22t…<20tXX
X
Utilstrækkelig ugentlig hviletid på mindreend 45t, hvis en reduceret ugentlighviletid ikke er tilladt
42t<…<45t36t<…<42t…<36tXX
X
BetalingstyperArt. 10.1Sammenhæng mellem løn og tilbagelagt strækning eller transpor·teret godsmængdeX
(*) VSI = Meget alvorlig overtrædelse / SI = Alvorlig overtrædelse / MI = Mindre overtrædelse.
2.Grupper af overtrædelser af forordning (EØF) nr. 3821/85Alvorsgrad (*)Nr.RetsgrundlagType af overtrædelseVSISIMI
FF1GG1Art. 13Art. 3, stk. 1
Montering af kontrolapparatetDer er ikke installeret og anvendt et typegodkendt kontrolapparatX
Anvendelse af kontrolapparat, førerkort eller diagramarkKontrolapparatet fungerer ikke rigtigt (f.eks. kontrolapparatet erikke inspiceret, kalibreret og plomberet korrekt)Kontrolapparatet er ikke anvendt korrekt (der anvendes ikke etgyldigt førerkort, tilsigtet misbrug,…)Art. 14, stk. 1Der medbringes ikke et tilstrækkeligt antal diagramarkDiagramarkmodellen er ikke godkendtDer medbringes ikke tilstrækkeligt med papir til udskrifterArt. 14, stk. 2Virksomheden opbevarer ikke diagramark, udskrifter og overførtedataFøreren er indehaver af mere end ét gyldigt førerkortDer anvendes et førerkort, som ikke er førernes eget, gyldige kortDer anvendes et beskadiget eller udløbet førerkortRegistrerede og opbevarede data står ikke til rådighed i mindst 365dageXX
G2
X
G3G4G5G6
XXX
G7G8G9G10
Art. 14, stk. 4Art. 14, stk. 4Art. 14, stk. 4Art. 14, stk. 5
XXXX
31.1.2009
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 29/49
Alvorsgrad (*)Nr.RetsgrundlagType af overtrædelseVSISIMI
G11
Art. 15, stk. 1
Der anvendes tilsmudsede eller beskadigede diagramark eller fører·kort, men data kan aflæsesDer anvendes tilsmudsede eller beskadigede diagramark eller fører·kort, og data kan ikke aflæsesDer er ikke ansøgt om erstatning for beskadigede, uanvendelige,bortkomne eller stjålne førerkort inden for 7 kalenderdageX
X
G12
G13
X
G14G15
Art. 15, stk. 2
Ukorrekt anvendelse af diagramark/førerkortIkke-autoriseret udskiftning af diagramark eller førerkort, sompåvirker registreringen af relevante dataIkke-autoriseret udskiftning af diagramark eller førerkort, uden atdette påvirker registreringen af relevante dataDiagramark eller førerkort dækker en længere periode, end det varhensigten, men ingen data er bortkommetDiagramark eller førerkort dækker en længere periode, end det varhensigten, og data er bortkommetPåkrævede manuelle registreringer er ikke foretagetDet korrekte diagramark anvendes ikke, eller førerkortet er ikkeanbragt korrekt i kortlæseren (flermandsbetjening)
XX
G16
X
G17
X
G18
X
G19G20
XX
G21
Art. 15.3
Den tid, der registreres på arket, stemmer ikke overens med denofficielle tid i det land, hvor køretøjet er registreretIndstillingsanordningen er ikke anvendt korrektAnførte oplysningerX
X
G22HH1H2H3Art. 15, stk. 5
Efternavn er ikke anført på diagramarketFornavn er ikke anført på diagramarketDato for begyndelsen eller slutningen af arkets benyttelse er ikkeangivetSted for begyndelsen eller slutningen af arkets benyttelse er ikkeangivetRegistreringsnummer er ikke anført på diagramarketKilometertællerens stand (start) er ikke noteret på diagramarketKilometertællerens stand (slut) er ikke noteret på diagramarketTidspunkt, hvor der blev skiftet køretøj, er ikke anført på diagram·arket
XXX
H4
X
H5H6H7H8
XXXX
H9II1
Art. 15, stk. 5a
Nationalitetsmærke er ikke indlæst i kontrolapparatetAfgivelse af oplysninger
X
Art. 15, stk. 7
Nægte at underkaste sig kontrol
X
L 29/50
DA
Den Europæiske Unions Tidende
31.1.2009
Alvorsgrad (*)Nr.RetsgrundlagType af overtrædelseVSISIMI
I2I3I4
Art. 15, stk. 7
Ude af stand til at forevise registreringer for samme dagUde af stand til at forevise registreringer for de foregående 28 dageUde af stand til at forevise førerkortets registreringer, hvis førerener indehaver af et sådantUde af stand til at forevise manuelle registreringer og udskrifter forden indeværende uge og de foregående 28 dageUde af stand til at forevise førerkortUde af stand til at forevise udskrifter for den indeværende uge ogde foregående 28 dageSvig
XXX
I5
X
I6I7
XX
JJ1Art. 15, stk. 8
Optegnelserne på diagramark, de data, der er oplagret i kontrol·apparatets eller førerkortets datalager, eller udskrifter fra kontrol·apparatet er forfalsket, fjernet eller ødelagtKontrolapparatet, diagramarket eller førerkortet er manipuleretsåledes, at de registrerede og/eller udprintede data kunne forfalskesI køretøjet findes indretninger, som kunne anvendes til at forfalskedata og/eller udskrifter (omskifter/wire…)Driftsforstyrrelse
X
J2
X
J3
X
KK1Art. 16, stk. 1
Reparation er ikke foretaget af en autoriseret installatør eller etautoriseret værkstedReparationen er ikke foretaget undervejsManuelle registreringer på udskrifter
X
K2LL1Art. 16, stk. 2
X
Føreren noterer ikke alle oplysninger for de tidsgrupper, som ikkeregistreres, så længe kontrolapparatet udviser driftsforstyrrelser ellermangelfuld funktionFørerkortnummer og/eller navn og/eller kørekortnummer er ikkeangivet på det særlige arkDet særlige ark er ikke underskrevet
X
L2
X
L3L4Art. 16, stk. 3
XX
Bortkomst eller tyveri af førerkort er ikke formelt anmeldt til dekompetente myndigheder i den medlemsstat, hvor tyveriet fandtsted
(*) VSI = Meget alvorlig overtrædelse / SI = Alvorlig overtrædelse / MI = Mindre overtrædelse.«