Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del Bilag 46
Offentligt
1170355_0001.png
1170355_0002.png
1170355_0003.png
1170355_0004.png
1170355_0005.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetSkatteudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:24. oktober 2012Kontor: PolitikontoretSagsbeh: Anne Berg Mansfeld-GieseSagsnr.: 2012-0032-0394Dok.:565246
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 925 (Alm. del), som Folketin-gets Skatteudvalg har stillet til justitsministeren den 14. september 2012.
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 925 (Alm. del) fra Folketingets Skatteudvalg:

”Ministeren bedes kommentere artiklerne ”Skattesager sandertil hos politiet” og ”Politiet kæmper med sagspuklen” i Jyl-lands Posten den 10. september 2012.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:”1. I de artikler, som der er henvist til i spørgsmålet, rejses derspørgsmål om politiets og anklagemyndighedens behandling afsager om økonomisk kriminalitet, der af SKAT er oversendt tilpolitiet og anklagemyndigheden med henblik på strafferetligforfølgning, og det anføres bl.a., at straffen i visse tilfælde bli-ver nedsat på grund af lang sagsbehandlingstid.Jeg kan i den forbindelse oplyse, at der i de senere år har væretiværksat en lang række initiativer med henblik på at styrke be-handlingen af straffesager om økonomisk kriminalitet, herun-der skatte- og afgiftssager, og bringe politikredsenes produkti-on vedrørende disse straffesager tilbage på niveauet fra før po-litireformen.Bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet har således gennemflere år været et særligt prioriteret indsatsområde for politiet oganklagemyndigheden. Således har rigsadvokatens direktørkon-trakt siden 2009 indeholdt et krav om øget fokus på større sa-ger vedrørende økonomisk kriminalitet, og dette mål er videre-ført i resultatkontrakterne for politidirektørerne, der indeholderet generelt krav om at forøge antallet af tiltaler i sager om øko-nomisk kriminalitet.Desuden har man i politikredsene introduceret en projektar-bejdsform med opstilling af milepælsplaner, der skal benyttes ialle relevante større sager.Herudover bliver nøgletal om behandlingen af økonomiskestraffesager, herunder skatte- og afgiftssager, løbende drøftet ianklagemyndighedens fagudvalg om økonomisk kriminalitet,hvor politikredsene og de regionale statsadvokater og Statsad-vokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet (SØK) er repræ-senteret.Der er endvidere etableret et særligt nationalt forum om sam-arbejdet i skattestraffesager med deltagelse af anklagemyndig-heden, Rigspolitiet og SKAT med henblik på at intensivere ogformalisere samarbejdet i straffesager om økonomisk krimina-2
litet på skatteområdet. Der er således en løbende dialog omsamarbejdet mellem politiet og anklagemyndigheden ogSKAT, hvor relevante nøgletal for sagsproduktionen også bli-ver drøftet.Det kan endvidere oplyses, at det i forbindelse med finanslovs-aftalen for 2012 er besluttet at styrke SØK med yderligere 6mio. kr. årligt med henblik på bl.a. at etablere en særlig taskforce mellem SØK og SKAT, der skal sikre en endnu meremålrettet og koordineret efterforskning og strafforfølgning afsager på det finansielle område.

2.

Som der nærmere er redegjort for i mit bidrag til besvarelsenaf spørgsmål nr. 926 (Alm. del) fra Folketingets Skatteudvalg,har de iværksatte tiltag haft en meget positiv indflydelse på be-handlingen af straffesager om økonomisk kriminalitet. Der ersåledes generelt sket en betydelig forbedring af politiets og an-klagemyndighedens sagsproduktion. Ifølge politiets sagssty-ringssystem POLSAS er antallet af sigtelser i skatte- og af-giftsstraffesager således inden for de seneste fem år forøgetmed ca. 36 pct., mens der i samme periode kan konstateres enstigning på ca. 53 pct. i antallet af rejste tiltaler i denne typesager.Det samme er tilfældet for så vidt angår antallet af fældendeafgørelser i skatte- og afgiftssager, der i 2011 lå betydeligtover niveauet for årene umiddelbart efter gennemførelsen afpolitireformen.Politiet og anklagemyndigheden vil også fremover – og bl.a. ifortsættelse af allerede iværksatte initiativer – arbejde målrettetpå at fastholde fokus på behandlingen af sager om økonomiskkriminalitet, herunder skatte- og afgiftssager. Behandlingen afsager om økonomisk kriminalitet er således udpeget som etsærligt og højt prioriteret indsatsområde i anklagemyndighe-dens ”Mål og strategi 2010-15”, ligesom der som nævnt i be-gyndelsen af 2013 vil blive iværksat en nærmere analyse af po-litiets behandling af disse sager.

3.

Med hensyn til spørgsmålet om nedsættelse af straffen pågrund af lang sagsbehandlingstid kan jeg generelt oplyse, atsanktionsfastsættelsen i sager om økonomisk kriminalitet lige-som i andre straffesager afhænger af en konkret vurdering afsagens samlede omstændigheder, herunder navnlig lovover-trædelsens grovhed og oplysningerne om gerningsmandensforhold, jf. herved de almindelige strafudmålingsbestemmelseri straffelovens §§ 80-82. I praksis lægges der i disse sager vedstraffens fastsættelse betydelig vægt på størrelsen af det beløb,som lovovertrædelsen angår.
3
I visse tilfælde kan sagsbehandlingstiden indgå som en formil-dende omstændighed ved strafudmålingen. Det følger såledesaf straffelovens § 82, nr. 13, at det ved straffens fastsættelse ialmindelighed skal indgå som en formildende omstændighed,at straffesagen mod gerningsmanden ikke er afgjort inden foren rimelig tid, uden at det kan bebrejdes gerningsmanden. Til-svarende skal det i almindelighed indgå som en formildendeomstændighed, at der er gået så lang tid, siden den strafbarehandling blev foretaget, at anvendelse af den sædvanlige strafer unødvendig, jf. straffelovens § 82, nr. 14.Det beror på rettens konkrete vurdering af sagens samlede om-stændigheder, om straffen i en sag bør fastsættes under henvis-ning til bestemmelserne i straffelovens § 82, nr. 13 og 14. I denforbindelse lægges der bl.a. vægt på forbrydelsens karakter,sagens betydning og kompleksitet samt den tiltaltes og myn-dighedernes adfærd i forbindelse med sagens behandling.Der er således ikke i alle sager, hvor der har været tale om langsagsbehandlingstid, grundlag for at nedsætte straffen. Der kanikke opstilles præcise retningslinjer for, at eksempelvis en be-stemt varighed for en sags behandling, f.eks. et bestemt antalår, i sig selv medfører, at der foreligger en lang sagsbehand-lingstid, der vil kunne føre til en formildelse af straffen. Derfindes således i retspraksis eksempler på, at selv meget langesagsbehandlingstider (7-10 år) ikke har medført en nedsættelseaf straffen, idet der har foreligget en rimelig begrundelse for, atsagen ikke på et tidligere tidspunkt har kunnet færdigbehand-les. Omvendt vil kortere sagsbehandlingstider efter retspraksisafhængig af sagens konkrete omstændigheder kunne medføreen formildelse af straffen, hvis der ikke kan påvises særligeforhold i sagen, som kan begrunde sagsbehandlingstidenslængde.Rigsadvokaturen er ikke i besiddelse af statistiske oplysninger,om og i givet fald i hvor mange sager om økonomisk krimina-litet der inden for de senere år måtte være sket strafnedsættelsesom følge af lang sagsbehandlingstid. Rigsadvokaturen erimidlertid – på baggrund af de løbende drøftelser med politi-kredsene og statsadvokaturerne – ikke bekendt med, at der ialmindelighed skulle være problemer med, at straffene i skatte-og afgiftssager bliver nedsat som følge af lange sagsbehand-lingstider.Det bemærkes i øvrigt, at skatte- og afgiftssager ofte er megetomfangsrige og komplekse, og at sagsbehandlingstiden derforkan være længere end i andre typer af straffesager. Hertilkommer, at den samlede sagsbehandlingstid hos politi og an-klagemyndighed beregnes fra det tidspunkt, hvor politiet elleranklagemyndigheden første gang involveres i sagen, f.eks. iforbindelse med en ransagning, men at sagen herefter ofte re-4
turneres til SKAT med henblik på yderligere sagsbehandling,inden der tages stilling til, om der er grundlag for at rejse tilta-le.Som der nærmere er redegjort for ovenfor, er behandlingen afsager om økonomisk kriminalitet, herunder skatte- og afgifts-sager, et særligt prioriteret indsatsområde for politiet og ankla-gemyndigheden. Politi og anklagemyndighed er endvidere ge-nerelt meget opmærksom på, at alle straffesager fremmes medden fornødne hurtighed, jf. herved retsplejelovens § 96, stk. 2,herunder således at der ikke opstår spørgsmål om formildelseaf straffen som følge af for lang sagsbehandlingstid.”
5