Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del Bilag 383
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriInstitution: NaturErhvervstyrelsenKontor/initialer:Center for Jordbrug, Miljø/lovn/liksSagsnr./dok.nr.:11-4112-000010Dato:20-08-13
Redegørelse til Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri om lovovervågning af Lov nr.318 af 31. marts 2007 om gødning og jordforbedringsmidler m.v.1. IndledningGødningsprodukter m.v. har været lovreguleret siden 1899 med henblik på at sikre brugerne, dvs.landmænd, skovbrugere, gartnere, haveejere, m.fl., fornødne oplysninger om kvalitet og indhold afgødningsstoffer m.v. Med indførelse af lov om gødning og jordforbedringsmidler m.v., jf. lov nr.318 af 31. marts 2007, er dette formål videreført. Som noget nyt kan hensynet til miljøet og til men-neskers, dyrs eller planters sundhed med loven indgå på lige fod med hensynet til at sikre brugernede fornødne oplysninger, ligesom det med loven blev muligt, at lade hensynet til den offentlige sik-kerhed indgå i forbindelse med fastsættelse af regler.Forslaget til gødningsloven blev fremsat den 17. januar 2007, og vedtaget ved tredje behandling den27. marts 2007. Loven trådte, jf. bekendtgørelse nr. 854 af 27. august 2008, i kraft den 1. september2008.1Lov 318 af 31. marts 2007 om gødning og jordforbedringsmidler er udtaget til lovovervågning.Forslaget er indstillet til lovovervågning med henblik på at vurdere, om moderniseringen og den til-pasning, der er indeholdt i loven, har den tilsigtede virkning. Parallelt med lovforslagets fremsættel-se blev der af fødevareministeren iværksat en undersøgelse af indholdet af uønskede stoffer ogurenheder i mineralske gødninger. Redegørelsen skal indeholde en vurdering af lovens effekt, her-under en vurdering af om der er behov for yderligere tiltag i lyset af den nævnte undersøgelse.Tilsigtede mål med lovændringen i 2008Loven blev udformet som en rammelov for at tilgodese behovet for en løbende tilpasning, dels i taktmed den tekniske og videnskabelige udvikling og dels i takt med den harmonisering, der foregår iEU-regi. Det er således muligt administrativt at tilpasse de typisk meget tekniske regler.Lovændringens formål var at hensynet til miljøet og menneskers, dyrs og planters sundhed skullekunne indgå på lige fod med hensynet til brugernes adgang til oplysninger om kvalitet, indhold,m.v. Endvidere indførtes hensynet til den offentlige sikkerhed. Herudover indførtes en hjemmel til,at fødevareministeren kan nedlægge de forbud og påbud, der er nødvendige for at sikre overholdel-se af loven, og der blev indsat en generel hjemmel for fødevareministeren til fra andre offentligemyndigheder at indhente oplysninger, der er nødvendige for kontrol med overholdelse af loven. Der1
Loven er efterfølgende tilføjet mindre ændringer, bl.a. om digital kommunikation, jf. lovbekendtgørelse nr. 417 af 3.maj 2011 om gødning og jordforbedringsmidler m.v.
blev ydermere foretaget mindre ændringer i formuleringen af bestemmelser og en bestemmelse blevophævet, da denne ikke længere blev anvendt.Hovedændringer:a) Som følge af loven indgår hensynet til miljøet og menneskers, dyrs og planters sundhed pålige fod med hensynet til jordbrugernes behov for oplysninger om kvalitet af gødning ogjordforbedringsmidler m.v. En væsentlig ændring er, at Ministeren for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri med hjemmel i loven kan forbyde salg eller anvendelse af et produkt, indtil resul-tatet af en iværksat undersøgelse foreligger, hvis der er begrundet formodning om, at det ud-gør en sundheds- eller miljømæssig fare. Indførelsen af miljøhensynet i loven skete også forat bringe denne i overensstemmelse med gødningsforordningen2.b) Desuden indførtes et hensyn til den offentlige sikkerhed. Ministeren for Fødevarer, Land-brug og Fiskeri kan i medfør af loven fastsætte regler, der begrænser adgangen til erhvervel-se af f.eks. ammoniumnitratgødning med et højt kvælstofindhold for at imødegå anvendel-sen af gødning til terrorformål. Med hjemmel i lovens § 2 blev det muligt helt at forbydekøb og salg af produkter, der udgør en risiko for den offentlige sikkerhed, eller eventueltindføre regler om, at disse produkter kun skal være tilladt for en nærmere afgrænset kreds.c) Der blev med loven skabt hjemmel til, at Ministeren for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kanudstede de forbud og påbud, der er nødvendige for at sikre overholdelse af loven, ligesomministeren, eller den ministeren bemyndiger hertil, kan indhente oplysninger fra andre of-fentlige myndigheder, der er nødvendige for kontrol med overholdelse af loven, herunder fo-retage samkøring af oplysninger i kontroløjemed.To bekendtgørelser udmønter lovens bestemmelser: Gødningsbekendtgørelsen3, som fastsætter reg-ler for registrering af virksomheder, anmeldelse, mærkning og deklarering af produkter ved mar-kedsføring, samt sporbarhed og kontrol, og ammoniumnitratbekendtgørelsen4, som fastsætter reglerfor hvem gødning med over 16 % kvælstof fra ammoniumnitrat må sælges til.2. Hørte organisationer og myndighederLoven er udformet som en rammelov og indeholder flere bestemmelser, der giver fødevareministe-ren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler. De konkrete tilpasninger som følge af loven er så-ledes udmøntet i gødningsbekendtgørelsen og ammoniumnitratbekendtgørelsen. I forbindelse mednærværende lovovervågning medtages derfor en høring foretaget i forbindelse med evaluering afammoniumnitratbekendtgørelsen. I forhold til hensynet til miljøet og menneskers, dyrs og planternssundhed afventer konkrete fastsættelser af grænseværdier for indholdet af metaller i handelsgødningm.v. resultatet af de igangværende forhandlinger i EU-regi om en ny gødningsforordning. En høringover dette aspekt af lovovervågningen er derfor ikke foretaget. Arbejdet med ny gødningsforord-ning har været i gang siden 2009.23
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 2003/2003 af 13. oktober 2003 om gødningBekendtgørelse nr. 862 af 27. august 2008 om gødning og jordforbedringsmidler m.v.
2
I forbindelse med lovgivningsarbejdet aftalte Plantedirektoratet (nu: NaturErhvervstyrelsen) mederhvervet at evaluere ammoniumnitratbekendtgørelsen et år efter dens ikrafttræden. I foråret 2010blev der gennemført en rundspørge blandt parter, der har været direkte berørt af begrænsningerne isalg af gødning, der indeholder mere end 16 % kvælstof fra ammoniumnitrat, og som havde udvistinteresse i høringsfasen, eller kommenteret virkninger af bekendtgørelsen.Spørgsmål med udgangspunkt i tidligere høringssvar blev udsendt til Dansk Gartneri, Danske Ha-vecentre, DI Fødevarer, og Landbrug & Fødevarer. Ligeledes blev Skovdyrkerforeningen Fyn, YaraDanmark A/S, Bayer A/S og PET kontaktet. Gødningsudvalget5blev hørt ved mødet 12. november2009.Organisationer og udvalgDansk Gartneri og DI indsendte høringssvar. Dansk Gartneri modtog i forbindelse med orienteringom bekendtgørelsen en række forespørgsler fra deres medlemmer, primært vedrørende motivet forændringerne. Foreningen udtrykte forståelse for nødvendigheden af tiltagene. Hverken Dansk Gart-neri eller DI har ændret arbejdsgange eller haft økonomiske byrder i forbindelse med bekendtgørel-sen.På mødet i gødningsudvalget oplyste Videncentret for Landbrug, udpeget af Landbrug & Fødevarer,at de ikke havde modtaget henvendelser fra erhvervet vedrørende bekendtgørelsen.Skovdyrkerforeningen Fyn havde tidligere kontaktet Plantedirektoratet for at få vejledning i forbin-delse med overgang til alternative, og lidt dyrere gødningstyper, som først blev markedsført efterbekendtgørelsens ikrafttræden. Overgangsperioden betragtedes som en mindre ændring og forenin-gen udtrykte forståelse for bekendtgørelsens overordnede formål.VirksomhederFor skønsmæssigt at vurdere gødningsimportørernes omkostninger bruges oplysninger fra to størrevirksomheder, Yara Danmark A/S og Bayer A/S, som tidligere havde gjort opmærksom på tab iforbindelse med tilbagetrækning og omfordeling af varer. De vurderer at have haft merudgifter påhhv. 80-100.000 kr. og 100-200.000 kr. til planlægning, transportudgifter og videresalg af produktertil lavere pris.Salg af nye produkter udarbejdet med henblik på salg som alternativer til gødningstyper, der ikkelængere kan købes af privatpersoner, kan have givet nogle virksomheder øget indtjening. Dette erdog ikke oplyst eller dokumenteret.
Bekendtgørelse nr. 863 af 27. august 2008 om begrænsning af salg af gødning, der indeholder ammoniumnitrat.Udvalget er rådgivende for ministeren for landbrug, fødevarer og fiskeri. Det består iflg. forretningsordenen af 9 med-lemmer: en formand, som udpeges af NaturErhvervstyrelsen, og et medlem fra hver af følgende organisatio-ner/virksomheder: Landbrug & Fødevarer, Dansk Gartneri, DI, Dansk Erhverv, Forening af Danske Jordbrugskalkvær-ker, Foreningen af Danske Mosebrugere, Brancheforeningen for Genanvendelse af Organiske Restprodukter til Jord-brugsformål og Den Lokale Andel.5
4
3
Det er ikke undersøgt hvor mange hobbylandbrug, der oplever salgsbegrænsningen som en byrde,men indtrykket er, at markedsføring af alternative gødningstyper har opfyldt behovet.3. Ministeriets vurderingAd. a) Hensyn til miljø og sundhedGødning kan medføre miljøbelastninger i form af uønskede stoffer på dansk landbrugsjord. For atskabe et veldokumenteret udgangspunkt for vurdering af denne miljøbelastning blev en undersøgel-se af indholdet af uønskede stoffer i handelsgødning iværksat sideløbende med lovforslaget. Så-fremt undersøgelsen viste, at stofferne var til stede i mængder, der ville være skadelige for miljøeteller for menneskers, dyrs eller planters sundhed, skabtes med loven grundlag for at imødegå dettemed reguleringstiltag.Undersøgelsen er endvidere blevet brugt i arbejdet med at tage stilling til det forslag om grænse-værdier for seks udvalgte metaller, der er stillet i forbindelse med arbejdet med en ny gødningsfor-ordning. Arbejdet har pågået siden 2009.Undersøgelsen, ”Miljøbelastende urenheder i handelsgødning”, som hovedsageligt drejer sig ommetaller i handelsgødning, blev afrapporteret i november 20096. Folketingets Udvalg for Fødeva-rer, Landbrug og Fiskeri blev i januar 2010 orienteret om resultatet af undersøgelsen7.Undersøgelsen, som blev udarbejdet af Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet,angiver indholdet af en række metaller og fluor i prøver, taget af forskellige udvalgte gødningsty-per. PAH8er analyseret i et mindre antal prøver. Prøverne er dels udtaget tilfældigt, dels målrettet etsærligt problemfelt. Undersøgelsen viste, at alle miljøbelastende urenheder stammer fra den råfos-fat, der er brugt til fremstilling af fosforholdig gødning. Gødningen indeholdt ikke væsentlige uren-heder knyttet til indholdet af kvælstof, kalium og svovl. Den danske grænseværdi for cadmium blevi flere tilfælde overskredet, og for flere NPK-gødninger overskred nikkel den grænseværdi på 120mg nikkel/kg, som EU Kommissionen har foreslået i forbindelse med den nye gødningsforordning9.Koncentrationerne af arsen, kviksølv og bly lå i alle analyserede prøver væsentligt under Kommis-sionens forslag til grænseværdier. Indholdet af PAH var lavt i alle de analyserede prøver.Rapporten anbefaler at anvende forsigtighedsprincippet, når virkningen på miljøet skal vurderes, dade undersøgte stoffer kan ophobes i miljøet. Rapporten indeholder ikke yderligere vurderinger af defundne resultaters betydning for miljø og sundhed.
”Miljøbelastende urenheder i handelsgødning”, Jens Ø. Petersen og Bent T. Christensen, DJF Rapport Markbrug 144,november 20097Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10, La, FLF alm. del bilag 111af 13. januar 20108Polyaromatiske hydrocarboner er en typebetegnelse for kemiske forbindelser sammensat af ringe af kulstofatomer. Dedannes oftest ved ufuldstændig forbrænding af fossilt brændstof eller biomasse, og er meget sundhedsskadelige, bl.a.pga. deres kræftfremkaldende egenskaber.9Arbejdet med en ny gødningsforordning har foregået siden 2009. Et udkast til en ny forordning forventes fremlagt afKommissionen i 2013.
6
4
Resultatet af undersøgelser har bevirket, at laboratorieanalyser for indhold af cadmium i handels-gødning foretages hurtigere, så Miljøstyrelsens eventuelle sanktionering kan fremmes. Cadmium ihandelsgødning hører under Miljøministeriets ressort.Eventuelle yderligere undersøgelser til brug for fastsættelse af grænseværdier afventer arbejdet iEU-regi med en ny gødningsforordning som følge af harmoniseringen på området. Således konklu-derede undersøgelsen bl.a.: ”Såfremtvurderingen af miljøbelastningen hidrørende fra brug af han-delsgødning skal omsættes i regelsæt indeholdende grænseværdier for specifikke urenheder bør detske som fælles regelsæt for EU området, idet en national regulering alene vil få effekt for en mindredel af den gødning, der markedsføres i Danmark”.Der forventes i forbindelse med den nye gødningsforordning at blive fastsat grænseværdier forblandt andet indholdet af metaller i handelsgødning.Ad. b) Hensyn til sikkerhedMed loven blev det muligt at lade hensynet til den offentlige sikkerhed indgå ved fastsættelse afregler. Med udgangspunkt i løbende vurderinger fra bl.a. PET og Beredskabsstyrelsen kan NaturEr-hvervstyrelsen forbyde handel med produkter, der udgør en fare for den offentlige sikkerhed. Medhjemmel i loven er der fastsat regler for sporbarhed i Gødningsbekendtgørelsen, således at den, dervideresælger gødning, som udgangspunkt skal være registreret hos NaturErhvervstyrelsen. Desudenskal de registreringspligtige føre fortegnelse over, hvor gødningen stammer fra.Import af gødning fra andre EU-medlemsstater udelukkende til eget forbrug, samt videresalg af em-ballerede produkter, hvor forseglingen ikke brydes er undtaget fra registreringspligten. Dog er gød-ning, der indeholder mere end 16 % kvælstof fra ammoniumnitrat under alle omstændigheder om-fattet af registreringspligten. For denne gødningstype skal de registreringspligtige endvidere førefortegnelse over hvem, der sælges til med nævnelse af CVR-nummer, produktdeklaration og solgtmængde.Hensigten med tiltaget er at sikre sporbarhed og at muliggøre kontrol i alle led af handelskædenmed de produkter, bekendtgørelsen omfatter. Ved hjælp af anmeldelsespligten har NaturErhvervsty-relsen desuden et overblik over hvilke produkter, der forhandles på det danske marked.Yderligere har ammoniumnitratbekendtgørelsen siden september 2008 fastsat begrænsninger forsalg af gødning, der indeholder over 16 % kvælstof fra ammoniumnitrat. Dette er en udmøntning afregeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse (november 2005), og resultatet af et samarbejdemellem Justitsministeriet, Miljøministeriet og NaturErhvervstyrelsen. Formålet med bekendtgørel-sen er at modvirke udbredelsen af terror i Danmark, og at gøre gødningsprodukter, der kan anven-des til bombefremstilling, vanskeligere at erhverve.Samtidig med lovforslagets tilblivelse udførte en arbejdsgruppe under Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri forsøg for at fastsætte bl.a. koncentrationen af kvælstof fra ammoniumnitrat igødning, som kan anvendes til terrorformål. Gruppen afrapporterede i juli 2008, og på dens anbefa-
5
ling blev grænsen fastsat ved et kvælstofindhold fra ammoniumnitrat på over 16 %.10Restriktioner-ne er i overensstemmelse med de regler, der sideløbende blev vedtaget i EU11.Gødning med over 16 % kvælstof fra ammoniumnitrat må ifølge bekendtgørelsen kun sælges til- virksomheder, der videresælger gødning, og som er registrerede i NaturErhvervstyrelsens leve-randørregister,- virksomheder eller landmænd, der bruger gødning i forbindelse med deres erhverv, og som eroptaget i NaturErhvervstyrelsens Register for gødningsregnskab, og- virksomheder, der er professionelt beskæftiget med vedligeholdelse af parker, haver, idrætsan-læg eller lignende, og som er opført i NaturErhvervstyrelsens register over virksomheder, derhar brug for gødning, der indeholder over 16 % kvælstof fra ammoniumnitrat.De, der kan opleve restriktioner, er således privatpersoner med hobbylandbrug, som ikke lever op tilkravene for at blive optaget på sidstnævnte register.Muligheden for at fastsætte regler om registrering, jf. lovens § 4, nr. 4, er udnyttet i gødningsbe-kendtgørelsens § 4. Registreringen foretages dels i Gødningsdatabasen, hvori importører og grossi-ster står opført med angivelse af CVR-nummer og anmeldte produkter, dels i NaturErhvervstyrel-sens leverandørregister, som indeholder oplysninger fra forhandlere, der sælger gødning til slutbru-gere.Registreringspligten for virksomheder, der sælger eller køber gødning med over 16 % kvælstof hid-hørende fra ammoniumnitrat opfyldes gennem NaturErhvervstyrelsens Register for gødningsregn-skab, samt registeret for virksomheder, der har brug for gødningen i forbindelse med deres erhverv.Gødningsdatabasen og Leverandørregistret er oprettet med henblik på at løse andre opgaver i mini-steriet. NaturErhvervstyrelsen arbejder med en digital løsning, der kan forbedre sporbarheden vedhandel med gødning. Endvidere vil NaturErhvervstyrelsen skærpe kontrollen af de aftagere af gød-ning, der ikke ejer jord.Endelig vil korrekt anvendelse af produktkode i NaturErhvervstyrelsens leverandørregister bliveunderlagt særlig opmærksomhed, idet forkert indberetning åbner mulighed for omgåelse af oplys-ninger vedrørende den gødning, som videresælges, bl.a. kvælstofindhold, mængde og sporbarhedenforringes.Via sager om ulovlig import og videresalg af handelsgødning er der kommet fokus på indkøb afgødning til landbrug uden tilhørende jord. Disse landbrug kan være tilmeldt Register for gødnings-regnskab, da de opfylder kravet for optagelse via antallet af dyreenheder på bedriften, eller optræderi NaturErhvervstyrelsens Leverandørregister som slutbrugere. De overtræder dermed ikke loven ved10
Udgangspunktet var, jf. almindelige bemærkninger til loven, at sætte regler for salg af gødning, der indeholder over28 % kvælstof fra ammoniumnitrat. Den endelige grænse fastsattes dog lavere på baggrund af undersøgelser i en ar-bejdsgruppe.11Europaparlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1907/2006 af 18. december 2006 REACH med rettelse af 27. juni2009
6
køb af gødning. Da disse landbrug ikke ejer jord til at sprede gødningen på, må det antages, at deopbevarer gødningen indtil de videresælger den med eller uden afgift. Hvis der er tale om gødningmed over 16 % kvælstof fra ammoniumnitrat må gødningen ifølge ammoniumnitratbekendtgørelsenkun sælges til registrerede virksomheder, jf. ovenstående.Virksomheder, der er med i Register for gødningsregnskab, er ifølge gødskningsbekendtgørelsenpligtige til at registrere mængden og typen af den gødning, der er solgt, samt CVR-nr. på den virk-somhed gødningen er solgt til, hvis denne virksomhed også er med i Register for gødningsregnskab.NaturErhvervstyrelsen vil i 2013 gennemføre kontrol af, om reglerne i forhold til ammoniumnitrat-bekendtgørelse og gødskningsbekendtgørelsen overholdes på denne type landbrug. En målrettetkontrol af disse landbrug tilgodeser både hensynet til sikkerheden og miljøet.En eventuel yderligere stramning af reglerne om salg af gødning med over 16 % kvælstof fra am-moniumnitrat, f.eks. således at salg til landbrug uden jord forbydes, vil kræve en nærmere konse-kvensvurdering. En sådan eventuel yderligere regulering vil desuden skulle vurderes nærmere i ly-set af EU-retten, herunder konkurrencereglerne.Endvidere har PET i forbindelse med beskrivelsen af ”PET’s indsats i forhold til politisk ekstre-misme” af 14. november 2011 udtalt, at det efter deres vurdering vil være hensigtsmæssigt, at derindføres en kontrol af, hvorvidt de jordbrugere og virksomheder, der er registreret i Register forgødningsregnskab eller i registret over virksomheder, der har brug for gødning med mere end 16 %kvælstof, der hidrører fra ammoniumnitrat, har faktiske aktiviteter, som berettiger til registreringen.For at være med i Register for gødningsregnskab, og herved kunne købe afgiftsfri gødning, skalvirksomheden have en indkomst fra planteavl, husdyravl eller skovbrug på over 20.000 kr. Virk-somheder, der har en indkomst fra de nævnte aktiviteter på over 50.000, og opfylder en af de øvrigebetingelser i lov om jordbrugets anvendelse af gødning12§ 2, stk. 2, skal være med registret. Natur-Erhvervstyrelsen har gennem samarbejdet med SKAT, og foranlediget af drøftelser med PET, øgetfokus på, at virksomheder, der kan købe handelsgødning i kraft af deres optagelse i Register forgødningsregnskab, opfylder kravet om omsætning fra relevant virksomhed. Dette indgår som etsærligt parameter i kriterierne for udvælgelse af virksomheder til kontrol.NaturErhvervstyrelsens kontrol med ammoniumnitratgødningTil understøttelse af de indførte regler har NaturErhvervstyrelsen som nævnt oprettet et register forvirksomheder, som ikke allerede er registreret i NaturErhvervstyrelsen (jf. ovenfor), og som i for-bindelse med deres erhverv har brug for gødning med over 16 % kvælstof fra ammoniumnitrat. Re-gistret opdateres løbende og er tilgængeligt via styrelsens hjemmeside.Styrelsen kontrollerer stikprøvemæssigt sporbarheden ved handel med gødning med over 16 %kvælstof fra ammoniumnitrat. Det sker ved, at styrelsen ved audit hos forhandlerne kontrollerer, atforhandlerne har registreret hvem, de har solgt ammoniumnitratgødningen til, og hvem, de har købt
12
Bekendtgørelse nr. 415 af 3. maj 2011 af lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække.
7
gødningen af. Det kontrolleres desuden stikprøvemæssigt, at de pågældende købere er registreredehos NaturErhvervstyrelsen.NaturErhvervstyrelsen besøgte i 2009 og 2010 otte importører for at informere om bekendtgørel-sens regler, samt 24 virksomheder, der sælger gødning både til landmænd og privatpersoner. Detblev konstateret, at virksomhederne havde oprettet velfungerende systemer/rutiner ved salg for atsikre, at reglerne efterleves, og at virksomhederne var positivt indstillede overfor reglerne.NaturErhvervstyrelsen gennemførte i februar 2013 en kontrolkampagne på 11 virksomheder. Kon-trollen blev foretaget på virksomheder, hvis kundegruppe primært består af erhvervsmæssige virk-somheder (gartnerier, landmænd, m.v.), men hvor salg til private også kan forekomme.Kontrolkampagnen viste, at enkelte steder var behov for opstramning af procedurer. Der var tale ommindre overtrædelser, der dog giver anledning til, at NaturErhvervstyrelsen vil indskærpe reglerne.NaturErhvervstyrelsen følger desuden op med en genkontrol af de pågældende virksomheder ogfortsætter med at gøre opmærksom på reglerne på hjemmesiden.For at kontrollere, om der sælges gødning med over 16 % kvælstof fra ammoniumnitrat til privatbrug, analyserer NaturErhvervstyrelsen endvidere årligt et antal gødninger, beregnet til private ha-ver, for indholdet af ammoniumnitrat.Yderligere tiltagPET har i samarbejde med Videncentret for Landbrug og NaturErhvervstyrelsen udarbejdet en pje-ce, der opfordrer landmænd til at opbevare gødning med højt indhold af ammoniumnitrat forsvar-ligt, så det ikke er umiddelbart tilgængeligt for uvedkommende.Ifølge Justitsministeriets bekendtgørelse om udenretlig vedtagelse af konfiskation13kan ammoni-umnitratgødning konfiskeres, hvis det er erhvervet af personer, der på falsk grundlag er optaget iNaturErhvervstyrelsens registre.Ad. c) Udstedelse af forbud, påbud, m.v.Ministeren har ikke gjort brug af muligheden for at udstede forbud eller påbud, eller indhente op-lysninger i kontroløjemed. Bestemmelsen er dog vigtig at bibeholde, idet der fremadrettet kan opståbehov herfor f.eks. i forbindelse med kontrol af handel med ammoniumnitratgødning og efter fast-sættelse af grænseværdier for indholdet af metaller i handelsgødning m.v.3. KonklusionMed den nye lov opprioriteredes hensynet til miljøet og til menneskers, dyrs og planters sundhed.Samtidig indførtes mulighed for at regulere området af hensyn til den offentlige sikkerhed.Miljø, sundhed og sikkerhed13
Bekendtgørelse nr.1297 af 18. november 2010
8
Miljø og sundhedUndersøgelsen om uønskede stoffer i handelsgødning har bevirket større fokus på analyserne afcadmium i gødning. Analyserne gennemføres og indrapporteres hurtigere, så Miljøstyrelsen har mu-lighed for at gennemføre eventuelle sanktioner. Der er ikke som følge af undersøgelsen tilstrække-ligt grundlag for at gennemføre krav til f.eks. grænseværdier for indholdet af metaller i handelsgød-ning. Eventuelle yderligere undersøgelser afventer resultatet af forhandlingerne om en ny gødnings-forordning, hvor sådanne grænseværdier m.v. vil blive indført. Forslag til ny gødningsforordningforventes fremsat i løbet af 2013.SikkerhedLovændringen gav den nødvendige hjemmel til at regulere salg af ammoniumnitratgødning medhenblik på forebyggelse af terror. Høringssvarene til loven og det tværministerielle udvalg nedsat iforbindelse med regeringens handlingsplan mod terror anbefalede, at der blev arbejdet for en fællesEU-løsning. Dette lykkedes efter en fælles tværministeriel dansk indsats. Det er således de fællesEU-regler, der blev indført med ammoniumnitratbekendtgørelsen.I forhold til forbuddet mod salg af gødning med indhold af 16 % kvælstof fra ammoniumnitrat tilprivate viser kontrollen, at de fleste virksomhede har procedurer, der understøtter kontrollen, men atder er brug for løbende at gøre opmærksom på reglerne.NaturErhvervstyrelsen arbejder med en digital løsning, der skal understøtte øget sporbarhed. Endvi-dere igangsættes en målrettet kontrol af om landbrug uden tilhørende jord, som køber gødning, fore-tager en korrekt registrering og indberetning, når gødningen videresælges. Derudover arbejdes fort-sat på samkøring af oplysninger med SKAT.Da de nævnte tiltag kan gennemføres inden for rammerne af den nugældende gødningslov, finderNaturErhvervstyrelsen ikke, at lovovervågningen medfører et behov for tilpasninger af gødningslo-ven.
9