Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del Bilag 376
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
11. juni 2013PolitikontoretJanus Stenspil Kærgaard2013-19203-0214801012
Forslagtil
Lov om ændring af straffeloven(indførelse af en forhøjet strafferamme for dopingkriminalitet i tilfælde,hvor der foreligger særligt skærpende omstændigheder)
§1I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1007 af 24. oktober 2012, som æn-dret senest ved § 3 i lov nr. 642 af 12. juni 2013, foretages følgende æn-dring:1.Efter § 191 indsættes:”§191 a.Den, som i strid med lov om forbud mod visse dopingmidler tilet større antal personer, mod betydeligt vederlag eller under andre særligtskærpende omstændigheder overdrager dopingmidler, straffes med fæng-sel indtil 6 år.Stk. 2.På samme måde straffes den, der i strid med lov om forbud modvisse dopingmidler indfører, udfører, køber, udleverer, modtager, fremstil-ler, forarbejder eller besidder sådanne dopingmidler med forsæt til at over-drage dem som nævnt i stk. 1.§2Stk. 1.Loven træder i kraft den x/x-xxxx.§3Stk. 1.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Gældende ret3. Lovforslagets udformning4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder mv.10. Sammenfattende skema
1. Indledning1.1.Doping udgør en alvorlig sundhedsfare, og brug af doping kan medfø-re alvorlige sundhedsskader for den, der bruger det. Regeringen ser medstor alvor på dopingkriminalitet, der kan være et attraktivt indtjeningsom-råde for kriminelle, herunder for rockere og bandemedlemmer. Formåletmed lovforslaget er at indføre en forhøjet strafferamme for dopingkrimina-litet i tilfælde, hvor der foreligger særligt skærpende omstændigheder.Det foreslås, at der i straffeloven indsættes en ny bestemmelse med enstrafferamme på fængsel indtil 6 år for dopingkriminalitet i tilfælde, hvorder i strid med lov om forbud mod visse dopingmidler overdrages do-pingmidler til et større antal personer, mod betydeligt vederlag eller underandre særligt skærpende omstændigheder. Bestemmelsen udformes som enoverbygningsbestemmelse i straffeloven til straffebestemmelsen i lov omforbud mod visse dopingmidler, hvor strafferammen er fængsel indtil 2 år.En strafferamme på fængsel indtil 6 år vil indebære, at politiet får adgangtil at foretage yderligere straffeprocessuelle tvangsindgreb, f.eks. i form aftelefonaflytninger mv., i forbindelse med efterforskningen af grove do-pingsager.En forhøjet strafferamme på fængsel indtil 6 år vil bringe dansk straffelov-givning på dopingområdet på linje med bl.a. Norge og Sverige, hvor straf-2
ferammen for dopingkriminalitet begge steder er fængsel indtil 6 år forgrove overtrædelser.2. Gældende ret2.1.Ved lov nr. 916 af 8. december 1993 om forbud mod visse dopingmid-ler, der trådte i kraft den 1. januar 1994, blev fremstilling, ind- og udførsel,forhandling, udlevering, fordeling og besiddelse af visse dopingmidler for-budt, når der ikke var tale om lægeordineret anvendelse til sygdomsfore-byggelse eller -behandling eller til videnskabelige formål, jf. lovens § 2.De omfattede dopingmidler var opregnet i lovens § 1, nr. 1-4, og omfatte-de bl.a. anabolske steroider, testosteron og væksthormoner. Overtrædelseraf lovens § 2 blev straffet med bøde, hæfte eller fængsel indtil 2 år, jf. lo-vens § 3.Lov nr. 916 af 8. december 1993 blev afløst af den nugældende hovedlov,lov nr. 232 af 21. april 1999, der trådte i kraft den 1. juli 1999. Formåletmed den nye lov var bl.a. at tilføje dopingmidlet Erytropoietin (EPO) tilgrupperne af dopingmidler omfattet af lovens § 1, ligesom sundhedsmini-steren efter lovens § 2 blev bemyndiget til løbende at fastsætte, hvilkegrupper af dopingmidler – ud over de i § 1 nævnte – loven skulle finde an-vendelse på.Straffen for distribution af dopingmidler blev skærpet ved lov nr. 352 af 6.maj 2009 om ændring af lov om forbud mod visse dopingmidler (Skærpel-se af straffen for forhandling, udlevering eller fordeling af dopingmidler),der trådte i kraft den 1. juli 2009.Der blev ved lovændringen indsat en ny bestemmelse i § 4, stk. 2, hvoref-ter det ved straffens udmåling skal betragtes som en skærpende omstæn-dighed, hvis der er tale om forhandling, udlevering eller fordeling af do-pingmidler.Bestemmelsen i § 4, stk. 2, omfatter efter forarbejderne både overdragelseog besiddelse med henblik på videreoverdragelse, ligesom overdragelseomfatter såvel overdragelse mod vederlag som vederlagsfri overdragelse,der foretages f.eks. med henblik på at oparbejde et marked for salg af do-pingmidler, jf. Folketingstidende 2008/09, Tillæg A, s. 2424.2.2.For så vidt angår strafniveauet i sager om overtrædelse af lov om for-bud mod visse dopingmidler fremgår det af forarbejderne til lov nr. 352 af6. maj 2009 om ændring af lov om forbud mod visse dopingmidler (Skær-3
pelse af straffen for forhandling, udlevering eller fordeling af dopingmid-ler), at der med lovændringen var forudsat en skærpelse af straffen i tilfæl-de af forhandling, udlevering eller fordeling af dopingmidler i strid medlovens § 3. Skærpelsen betyder, at der som altovervejende hovedregel skalidømmes frihedsstraf i alle sager vedrørende overdragelse af dopingmidlereller besiddelse af dopingmidler med henblik på videreoverdragelse, uan-set hvilken mængde dopingmidler der er tale om. I bemærkningerne tillovforslaget er endvidere angivet nærmere retningslinjer for strafniveauet isager om overdragelse af dopingmidler. Der henvises til Folketingstidende2008/09, Tillæg A, s. 2425.På baggrund af forarbejderne til den nævnte lovændring og retspraksis harRigsadvokaten i Rigsadvokatens meddelelse nr. 3/2007 (rettet marts 2010)fastsat nærmere retningslinjer for anklagemyndighedens strafpåstande isager om bl.a. overdragelse af dopingmidler.Af retningslinjerne fremgår, at anklagemyndigheden som udgangspunktskal nedlægge påstand om, at der idømmes frihedsstraf, når der er tale omoverdragelse eller besiddelse af dopingmidler med henblik på videreover-dragelse af ulovlige dopingmidler.Det anføres i den forbindelse bl.a., at når gerningsmanden ikke tidligere erstraffet for ligeartet kriminalitet, og der er tale om overdragelse eller be-siddelse med henblik på videreoverdragelse af under 1.000 enheder, børanklagemyndighedens strafpåstand som udgangspunkt være en frihedsstrafpå 7 dages fængsel.Ved mængder fra 1.000 til omkring 15.000 enheder bør anklagemyndighe-dens strafpåstand som udgangspunkt være en ubetinget fængselsstraf i ni-veauet 20-60 dage afhængigt af mængden af enheder og de øvrige om-stændigheder ved lovovertrædelsen. Når der er tale om betydelige mæng-der dopingmidler, bør udgangspunktet for anklagemyndighedens strafpå-stand være en ubetinget fængselsstraf fastsat i måneder.Hvis tiltalte er tidligere straffet for ligeartet kriminalitet, bør anklagemyn-dighedens påstand i sager om overdragelse eller besiddelse med henblik påvidereoverdragelse af under 5.000 enheder som udgangspunkt være 60 da-ges ubetinget fængsel.Hvis der er tale om overdragelse eller besiddelse med henblik på videre-overdragelse af en mængde på 5.000 enheder eller derover, bør udgangs-4
punktet for anklagemyndighedens strafpåstand være en ubetinget fæng-selsstraf fastsat i måneder.Ved overdragelse eller besiddelse af dopingmidler med henblik på videre-overdragelse i fængsler bør der, selv ved helt små mængder, nedlæggespåstand om en ubetinget frihedsstraf.I forarbejderne til lov nr. 352 af 6. maj 2009 om ændring af lov om forbudmod visse dopingmidler er endvidere mere generelt anført, at den konkretestraffastsættelse i hver enkelt sag vil bero på domstolenes vurdering i hvertenkelt tilfælde af sagens samlede omstændigheder, idet der i forbindelsemed strafudmålingen eksempelvis vil kunne lægges vægt på, om der er taleom udbredelse af en betydelig mængde dopingmidler eller af dopingmidleraf en betydelig værdi, om der er tale om udbredelse af dopingmidler i mo-tions- og idrætsmiljøer, som f.eks. motions- og fitnesscentre samt idræts-foreninger, eller om der er tale om udbredelse af dopingmidler til unge,herunder i miljøer, hvor unge almindeligvis færdes. Endvidere vil det vedudmålingen af straffen kunne tillægges betydning, såfremt der eksempelviser tale om gentagen, systematiseret eller organiseret udbredelse af do-pingmidler.Der vil desuden i forbindelse med strafudmålingen bl.a. kunne læggesvægt på, at der alene er tale om overdragelse af en ganske ubetydeligmængde af dopingmidler, eller at overdragelsen har en lejlighedsprægetkarakter og er sket uden vederlag.De nævnte mere generelle bemærkninger om strafniveauet er tillige gengi-vet i Rigsadvokatens meddelelse nr. 3/2007 (rettet marts 2010).Det fremgår af en udtalelse fra Rigsadvokaten fra 9. februar 2012 om over-trædelser af lov om forbud mod visse dopingmidler, der bl.a. blev afgivettil brug for besvarelsen af en række folketingsspørgsmål, at straffastsættel-sen i dopingsager generelt følger retningslinjerne i Rigsadvokatens medde-lelse nr. 3/2007. Rigsadvokatens udtalelse er medtaget som bilag til Ju-stitsministeriets besvarelse af 21. februar 2012 af spørgsmål nr. 128(Alm.del) fra Folketingets Retsudvalg.2.3.Til brug for Rigsadvokatens udtalelse af 9. februar 2012 om overtræ-delser af lov om forbud mod visse dopingmidler, som er omtalt ovenfor ipkt. 2.2, indhentede Rigsadvokaten blandt andet udtalelser fra Rigspolitiet,samtlige politikredse og SKAT. I Rigsadvokatens udtalelse er det anført, at5
det fremgår af de udtalelser, som Rigsadvokaten har modtaget fra politi-kredsene, at sager om overtrædelse af lov om forbud mod visse doping-midler typisk kommer til politiets kendskab gennem anden efterforskningeksempelvis i forbindelse med efterforskningen af narkotika- eller våben-sager. Endvidere fremgår det af udtalelserne, at en del af sagerne kommertil politiets kendskab i forbindelse med den kontrol af pakkepost ind og udaf landet, som SKAT foretager.Det er endvidere anført, at det fremgår af udtalelserne fra Rigspolitiet ogpolitikredsene, at det generelt er erfaringen, at dopingmidler anvendes ogogså i et vist omfang videreoverdrages af personer i eller med relationer tilrocker- eller bandemiljøer, der anser indsmugling og distribution af ulovli-ge dopingmidler som et attraktivt indtjeningsområde, men at også personeruden tilknytning til disse kriminelle grupperinger optræder som gernings-mænd i en række af sagerne.3. Lovforslagets udformning3.1.Som beskrevet under pkt. 2.1 er strafferammen for dopingkriminaliteti dag fængsel indtil 2 år.Doping udgør en alvorlig sundhedsfare, og brug af doping kan medføre al-vorlige sundhedsskader for den, der bruger det. Sundhedsstyrelsen har i etnotat af 18. december 2012 redegjort nærmere for de helbredsrisici, der erforbundet med brug af doping. Notatet er oversendt til Folketingets Sund-heds- og Forebyggelsesudvalg den 24. januar 2013 (B 32, bilag 1).Af Sundhedsstyrelsens notat fremgår bl.a., at der ved brug af anabole ste-roider og testosteron mv. kan opstå fysiologiske og anatomiske bivirknin-ger i form af bl.a. leverskader, forstørret hjerte og sterilitet samt psykologi-ske og psykiatriske bivirkninger i form af bl.a. tendens til vold, psykotisketræk og risiko for selvmord.Det fremgår herudover, at der kan være risiko for uforklarlig pludseligdød, og at konsekvensen af langvarigt massivt misbrug af doping vil væreødelæggelse af organer med invaliditet til følge.Regeringen ser derfor med stor alvor på dopingkriminalitet, der endviderekan være et attraktivt indtjeningsområde for kriminelle, herunder for rock-ere og bandemedlemmer.
6
Regeringen finder, at der skal være mulighed for i særligt grove tilfælde afdopingkriminalitet at udmåle en straf, der overstiger 2 års fængsel.Indsættelsen af en sådan bestemmelse vil desuden være en markering af, atsærligt grove overtrædelser af lov om forbud mod visse dopingmidler an-ses som alvorlige forbrydelser, der har en sådan strafværdighed, at sam-fundets reaktion bør komme til udtryk ved, at forholdet straffes efter straf-feloven og ikke blot efter lov om forbud mod visse dopingmidler.En sådan overbygningsbestemmelse vil desuden markere, at særligt grovdopingkriminalitet er alvorlig kriminalitet på linje med en række andrekriminalitetsformer, der i særligt grove tilfælde kan straffes med fængselindtil 6 år, f.eks. grove overtrædelser af lovgivningen om våben og eksplo-sivstoffer, jf. straffelovens § 192 a.Regeringen ønsker herved at være på forkant med en eventuel udvikling iretning af større sager om smugling, produktion, distribution og salg afdopingmidler, som det eksempelvis er set i Sverige og Norge. I Norge harefterforskningen i den såkaldte operation Gilde vist, at organiseret doping-kriminalitet er et større problem i Norge end hidtil antaget. Et foreløbigtestimat fra efterforskningen i den igangværende straffesag anslår, at der ersket produktion af doping ud fra ca. 40 kg rent virkestof, og at der har væ-ret en omsætning på ca. 50 mio. norske kroner. I Sverige er der i en større,igangværende straffesag beslaglagt 4,7 mio. dopingenheder, og omsætnin-gen vurderes til ca. 50 mio. svenske kroner.Det foreslås således, at der i straffeloven indsættes en bestemmelse med enforhøjet strafferamme på fængsel indtil 6 år for dopingkriminalitet i tilfæl-de, hvor der foreligger særligt skærpende omstændigheder.En forhøjet strafferamme på fængsel indtil 6 år vil endvidere som nævntbringe dansk straffelovgivning på dopingområdet på linje med bl.a. Norgeog Sverige, hvor strafferammen for dopingkriminalitet begge steder erfængsel indtil 6 år for grove overtrædelser.Som en afledt effekt vil en bestemmelse med en strafferamme på fængselindtil 6 år desuden forbedre politiets efterforskningsmuligheder, da det –når betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt – vil blive muligt at foretage enrække indgreb i meddelelseshemmeligheden, herunder telefonaflytning, iforbindelse med efterforskningen af grove dopingsager. En bestemmelsemed en strafferamme på fængsel indtil 6 år vil desuden give mulighed for7
varetægtsfængsling af hensyn til retshåndhævelsen (retshåndhævelsesar-rest) efter retsplejelovens § 762, stk. 2, nr. 1, når de nærmere betingelserherfor er opfyldt.Forslaget har navnlig til formål at skabe rum for udmåling af en passendestraf i tilfælde af dopingkriminalitet under særligt skærpende omstændig-heder. Der lægges ikke i øvrigt op til ændringer i de straffe, der i dag ud-måles for dopingkriminalitet.3.2.Den foreslåede ændring vil alene indebære en overbygning på be-stemmelsen i lov om forbud mod visse dopingmidler § 3, jf. § 4. Bestem-melsen indebærer således ikke en udvidelse af de strafbare forhold efterdenne bestemmelse. De strafbare forhold er derfor fortsat fremstilling, ind-og udførsel, forhandling, udlevering, fordeling og besiddelse af visse do-pingmidler, jf. § 3, stk. 1, i lov om forbud mod visse dopingmidler, somgennemgået ovenfor under pkt. 2.1.Det foreslås, at bestemmelsen med den forhøjede strafferamme skal findeanvendelse, når der enten er tale om overdragelse af dopingmidler til etstørre antal personer eller mod betydeligt vederlag eller under andre sær-ligt skærpende omstændigheder.Bestemmelsen tager særligt sigte på organiseret og omfattende dopinghan-del, herunder med internationale forgreninger, og på enkeltstående særligtgrove tilfælde.Ved vurderingen af, om der foreligger sådanne særligt skærpende omstæn-digheder, at bestemmelsen kan finde anvendelse, vil der bl.a. kunne læggesvægt på, om der er tale om en mere systematisk overtrædelse af doping-lovgivningen, hvad enten der er tale om fremstilling, ind- og udførsel, for-handling, udlevering, fordeling og besiddelse, og herunder om forholdethar karakter af et illegalt erhverv, for eksempel hvor den kriminelle funge-rer som fast leverandør af ikke ubetydelige mængder af dopingmidler tilaftagere i et større antal motions- og fitnesscentre (grossistlignende virk-somhed).Som andre særligt skærpende omstændigheder vil kunne anses tilfælde,hvor der er sket udbredelse af særligt farlige dopingmidler, selv om derkun er tale om små mængder. Der sigtes her til situationer, hvor der ek-sempelvis har været frembragt en overhængende fare for menneskers liveller helbred.8
Bestemmelsen omfatter ikke alene salg, men også vederlagsfri uddeling afdopingmidler, f.eks. med henblik på oparbejdelse af et marked.Strafmaksimum i den foreslåede bestemmelse i straffeloven er fængselindtil 6 år. Bestemmelsen forudsættes ikke udelukkende anvendt, hvorstrafferammen i lov om forbud mod visse dopingmidler ikke findes til-strækkelig. Det forudsættes således, at den foreslåede bestemmelse i straf-felovens § 191 a anvendes i tilfælde, hvor forholdet skønnes at være sågroft, at samfundets reaktion bør komme til udtryk ved anvendelse af straf-feloven frem for lov om forbud mod visse dopingmidler. Dette gælder,selv om den konkret forskyldte straf fastsættes til væsentligt mindre endfængsel i 2 år.4. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget vurderes ikke at indebære merudgifter for det offentlige afbetydning.5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. De administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.7. De miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder mv.Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og orga-nisationer mv.:Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, samtligebyretter, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Domstolsstyrelsen, Den Danske9
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af Offentli-ge Anklagere, Advokatsamfundet, Amnesty International, Anti DopingDanmark, DIF, Danmarks Apotekerforening, Dansk Arbejdsgiverforening,Dansk Erhverv, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Fitness & Helse Orga-nisation, Dansk Idrætsmedicinsk Selskab, Dansk Selskab for AddiktivMedicin, Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), Danske Advokater, DanskeElitesportsudøveres Forening, Danske Fysioterapeuter, Danske Regioner,Det Kriminalpræventive Råd, DGI, Embedslægeforeningen, Farmakonom-foreningen, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af Bio-teknologiske Industrier i Danmark (FBID), Foreningsfitness, IdrættensAnalyseinstitut, Institut for Menneskerettigheder, KL, Landsforeningen afForsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Lægeforeningen, Lægemid-delindustriforeningen (Lif), Medicoindustrien, Parallelimportørforeningenaf Lægemidler, Pharmadanmark, Politiforbundet, Retspolitisk Forening,Retssikkerhedsfonden og Team Danmark.10. Sammenfattende skemaPositive konsekven- Negative konse-ser/kvenser/mindreudgiftermerudgifterØkonomiske konsekvenserIngen af betydningfor stat, kommuner og regio-nerAdministrative konsekvenser Ingen af betydningfor stat, kommuner og regio-nerØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetIngenIngen af betydning
Ingen af betydning
IngenIngenIngenIngen
Administrative konsekvenser Ingenfor erhvervslivetAdministrative konsekvenser Ingenfor borgerneMiljømæssige konsekvenser IngenForholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retligeaspekter
10
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til nr. 1 (§ 191 a)Bestemmelsen i straffelovens § 191 a udgør en overbygning på bestem-melsen i lov om forbud mod visse dopingmidler § 3, jf. § 4. Bestemmelsenindebærer ikke en udvidelse af de strafbare forhold efter denne bestemmel-se. De strafbare forhold er således fortsat fremstilling, ind- og udførsel,forhandling, udlevering, fordeling og besiddelse af visse dopingmidler, jf.§ 3, stk. 1, i lov om forbud mod visse dopingmidler, som gennemgåetovenfor under pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger.Bestemmelsen med den forhøjede strafferamme skal finde anvendelse, nårder enten er tale om overdragelse af dopingmidler til et større antal perso-ner eller mod betydeligt vederlag eller under andre særligt skærpende om-stændigheder.Bestemmelsen tager særligt sigte på organiseret og omfattende dopinghan-del, herunder med internationale forgreninger, og på enkeltstående særligtgrove tilfælde.Ved vurderingen af, om der foreligger sådanne særligt skærpende omstæn-digheder, at bestemmelsen kan finde anvendelse, vil der bl.a. kunne læggesvægt på, om der er tale om en mere systematisk overtrædelse af doping-lovgivningen, hvad enten der er tale om fremstilling, ind- og udførsel, for-handling, udlevering, fordeling og besiddelse, og herunder om forholdethar karakter af et illegalt erhverv, for eksempel hvor den kriminelle funge-rer som fast leverandør af ikke ubetydelige mængder af dopingmidler tilaftagere i et større antal motions- og fitnesscentre (grossistlignende virk-somhed).Andre særligt skærpende omstændigheder vil omfatte tilfælde, hvor der ersket udbredelse af særligt farlige dopingmidler, selv om der kun er tale omsmå mængder. Her sigtes til situationer, hvor der eksempelvis har væretfrembragt en overhængende fare for menneskers liv eller helbred.Bestemmelsen omfatter ikke alene salg, men også vederlagsfri uddeling afdopingmidler, f.eks. med henblik på oparbejdelse af et marked.Strafmaksimum i den foreslåede bestemmelse i straffeloven er fængsel i 6år. Bestemmelsen forudsættes ikke udelukkende anvendt, hvor straffe-11
rammen i lov om forbud mod visse dopingmidler ikke findes tilstrækkelig.Det forudsættes således, at den foreslåede bestemmelse i straffelovens §191 a anvendes i tilfælde, hvor forholdet skønnes at være så groft, at sam-fundets reaktion bør komme til udtryk ved anvendelse af straffeloven fremfor lov om forbud mod visse dopingmidler. Dette gælder, selv om denkonkret forskyldte straf fastsættes til væsentligt mindre end fængsel i 2 år.
12