Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del Bilag 363
Offentligt
1271782_0001.png
1271782_0002.png
1271782_0003.png

Fra:

Danmarks Skibsmæglerforening [mailto:[email protected]]

Sendt:

1. august 2013 11:16

Til:

'[email protected]'

Emne:

Schengenregler og søfolk
Til Justitsministeriet,Cc, Retsudvalget,
Vi henviser til tidligere møder og korrespondance vedrørende udfordringerne i forbindelse medskift af besætningsmedlemmer på skibe.Som det mange gange er oplyst til myndighederne, så er det for erhvervet en meget stor udfordringog belastning, at der ikke eksisterer retningslinier for, hvordan procedurerne skal være, nårbesætningsmedlemmer skal afmønstre og påmønstre skibe i Danmark.Den 20. juni 2013 udsendte Justitsministeriet en rapport vedrørende revision af de danskevisumregler. En del af rapporten omhandler specifikt forhold vedrørende søfolk og det nævnes bl.a.på side 78, at der bør udarbejdes retningslinier for udstedelse af visum til visumpligtige søfolk.Vi hører gerne, om det kan oplyses, om det er hensigten at følge arbejdsgruppensanbefalinger vedrørende søfolk og hvad tidshorisonten kan forventes at være.Vi gør opmærksom på, at samtidig med at rapporten blev offentliggjort på Justitsministerietshjemmeside og inden der var indhentet kommentarer til rapporten, så udstedte politiet meddelelserom nye procedurer og forretningsgange. Politiets nye procedurer er i modstrid med bl.a. udtalelsenfra Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen, der udtalte:”En mere smidig visumprocedure er et vigtigt skridt i arbejdet for at skabe bedrevækstvilkår for danske virksomheder. Flere af regeringens vækstteams har peget på, atvirksomhederne har brug for en let og fleksibel visumproces. For søfarten betyder de nyeprocedurer, at visumpligtige sømænd vil opleve en større fleksibilitet. For turisterhvervetbliver det lettere at tiltrække gæster, da turister fra f.eks. Kina og Indien nu i større omfangkan søge visum gennem akkrediterede rejsebureauer.”Ligeledes er politiets ”nye” procedure i modstrid med rapportens anbefaling, at:Derudover skal søfolk fortsat have mulighed for at få nødvisum på grænsen efter en hurtigog enkel procedure, hvis de ikke har haft mulighed for at ansøge om visum hjemmefra,f.eks. på grund af ændringer i skibets sejlplan. Søfartserhvervet har ellers frygtet, atmuligheden for at få nødvisum ville blive begrænset til egentlige nødsituationer vedindførelsen af et fælleseuropæisk visuminformationssystem, hvilket ville have medførtbesvær for branchen.
Der er fortsat et meget stort behov for justering af politiets ”rutiner”, så disse bliver ioverensstemmelse med såvel de politiske som erhvervets ønsker..I øjeblikket er der forskel på, hvorledes reglerne efterleves ikke blot i de forskellige politikredse,men også de enkelte medarbejdere på de enkelte politistationer har forskellig opfattelse af reglerne.For erhvervet betyder dette, at nogle besætningsskift somme tider er mulig nogle steder, men nokikke altid andre steder. Ligeledes har det betydning, hvem der på den enkelte station behandlersagerne. Nogle betjente giver tilladelser, der måske bliver overruled og annulleret af andre, for såeventuelt alligevel at blive mulig. Dette var senest situationen i København i sidste uge.Nogle gange stempler politistationen i passet med den aktuelle udrejsedato, andre gangefremdaterer politistationen dateringen. Senest fremdaterede man i Padborg, hvor man den 22. julistemplede udrejsedatoen til 24. juli, da dette var datoen for skibets forventede afgang fra havnen?Nogle gange kan der udstedes et såkaldt nød-visum til flere påmønstrende søfolk, andre gange kander ikke.I København vil man kun udstede nød-visum til een påmønstrende sømand. Andre steder har manikke den begrænsning. I København er det mundtligt oplyst, at hvis der er påmønstret en sømand ien nærliggende tidligere havn, så vil København ikke udstede nød-visum – selv ikke til en enkeltsømand.Nogle steder kan søfolk afmønstre eller påmønstre uden at skibet ligger langs kaj, andre steder kande ikke.Nogle gange skal skibet ligge for anker, for at søfolk må af- eller påmønstre. Andre gange er detteikke påkrævet. Senest er der politikredse, der har stillet krav om, at skibet skal ligge for anker ”ilængere tid” uden at det kan oplyses, hvor lang tid ”længere tid” er. I samme mail oplyser politiet,at kravet om at ligge for anker kun gælder skibe, der har en transportaftale og dermed enforpligtigelse til hurtigst muligt at komme frem til den endelige destination! Skibe, der ikke har entransportforpligtigelse, har tilsyneladende ikke samme krav om at ligge for anker og dermedforsinkelse!Vi gør opmærksom på, at politiets krav om at skibet skal ligge for anker, muligvis kan resultere i, atskibets almindelige ansvarsforsikring (P and I Insurance) træder ud af kraft (præjudiceres). Enugyldig ansvarsforsikring i kombination med forsinkelse af skibet og dermed større risiko for uheldog måske kollision, olieforurening eller lignende, er særdeles uønsket.Mange i erhvervet har det indtryk, at man i Danmark ikke ønsker, at søfolk rejser til eller fraskibene og derfor gør det så vanskeligt som overhovedet muligt med forskellige regler (lidt skrevnemen mest uskrevne) i de forskellige politikredse.Det er vanskeligt at forstå, at Danmark er så afvisende overfor personer, der blot ønsker at passederes arbejde ombord på skibene. Det hænger dårligt sammen med ønsket om at understøtte Det BlåDanmark, Erhvervs- og Vækstministeriets omtale af ”Denmark - the Core of Maritime Europe”.Ofte bliver vi spurgt, hvad der mon ville ske, hvis danske søfolk ikke kunne rejse til og fra skibe iandre lande. Vi bør behandle søfolk fra andre lande, uanset om det er schengen-lande eller ej oguanset om de er visumpligtige eller ej, så samme måde, som vi gerne selv vil behandles i udlandet.
Blot for god ordens skyld vedlægges justitsministerens svar til folketinget, der nu er 1 år gammel.Desuden vedlægges et bilag, hvor vi har indkopieret et par af de kommentarer, der er modtaget framedlemmer i løbet af sommeren 2013.Sagen er meget hastende og vi anmoder om, at der hurtigst sker noget. Vi deltager meget gerne iarbejdet med udarbejdelse af regler, der er hensigtsmæssige og som understøtter behovene i Det BlåDanmark samtidig med, at kravene i schengen-reglerne opfyldes.Vi håber at høre hurtigst muligt, hvorledes vi kan assistere myndigheder i denne sag.Med venlig hilsenAllan Houtved, FICSDanmarks SkibsmæglerforeningAmaliegade 33 B1256 København KTlf. 33 91 44 38www.shipbrokers.dk