Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del Bilag 322
Offentligt
1260044_0001.png
1260044_0002.png
1260044_0003.png
1260044_0004.png
1260044_0005.png
Dato:Kontor:
10. juni 2013Straffuldbyrdelseskonto-retSagsbeh.: Morten Daniel Dahm-HansenSagsnr.: 2013-3051/01-0015Dok.:799056

REDEGØRELSE

for

rådsmødet (retlige og indre anliggender)

og mødet i Det Blandede Udvalg den 6.-7. juni 2013 for så vidt angår

Justitsministeriets ansvarsområde

Henvisningerne til dagsordenspunkterne svarer til den systematik, der eranvendt i samlenotatet til Folketingets Europaudvalg, som også er sendt tilRetsudvalget og Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik.

Dagsordenspunkt 1: Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets

og Rådets forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse

med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne

oplysninger (generel forordning om databeskyttelse)

På baggrund af et oplæg fra formandskabet drøftede Rådet en række afforslagets centrale emner. Et flertal af medlemsstaterne kunne ikke tilsluttesig formandskabets oplæg. Under drøftelsen understregede en lang rækkelande, herunder Danmark, behovet for yderligere tid til at arbejde med for-slaget. Formanden konkluderede bl.a., at intet er aftalt mellem medlems-staterne på nuværende tidspunkt, og at forslaget også vil skulle drøftes un-der kommende formandskaber.

Dagsordenspunkt 2: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direk-

tiv om strafferetlig bekæmpelse af svig rettet mod Den Europæiske

Unions finansielle interesser*

Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Der blev på rådsmødet opnået en generel indstilling om forslaget medhjemmel i TEUF artikel 83, stk. 2.

Dagsordenspunkt 3: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets For-

ordning om indførelse af en europæisk kendelse til sikring af bankin-

deståender med henblik på at lette grænseoverskridende gældsinddri-

velse på det civil- og handelsretlige område*

Rådet drøftede, hvorledes der i forslaget sikres en rimelig balance mellemkreditors og debitors interesser på grundlag af et diskussionsoplæg fraformandskabet.

Dagsordenspunkt 4: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-

ordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1346/2000 om

konkurs*

Rådet udtrykte efter en orienterende debat støtte til, at der på teknisk ni-veau skal arbejdes videre med de overordnede elementer i forslaget, her-under navnlig udvidelsen af forordningens anvendelsesområde til også atomfatte rekonstruktioner, en forpligtelse til at etablere nationale konkurs-registre, hvortil der skal være adgang fra andre medlemsstater, samt særli-ge regler for grupper af virksomheder/koncerner.

Dagsordenspunkt 5: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-

ordning om fremme af den frie bevægelighed for borgere og virksom-

heder gennem en forenkling af accepten af visse offentlige dokumenter

i Den Europæiske Union og om ændring af forordning (EU) nr.

1024/2012

Kommissionen præsenterede forslaget.

Dagsordenspunkt 6: Udkast til rådskonklusioner om Kommissionens

beretning for 2012 om anvendelsen af EU's charter om grundlæggen-

de rettigheder

Rådskonklusionerne om grundlæggende rettigheder, retsstatsprincippet ogKommissionens rapport om anvendelse af Chartret blev vedtaget.

Dagsordenspunkt 7: EU’s Narkotikahandlingsplan for perioden 2013-

*
Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling, derer knyttet til Lissabon-Traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at foran-staltningerne ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark (”retsforbehol-det”).2

2016

Rådet vedtog EU’s narkotikahandlingsplan for 2013-2016 og noterede sigpræsentationen af Den Europæiske Narkotikarapport for 2013 fra Det Eu-ropæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug.

Dagsordenspunkt 8: Formandskabets orientering om status for for-

handlingerne om EU’s tiltrædelse af Den Europæiske Menneskeret-

tighedskonvention (EMRK)

Formandskabet orienterede om status for forhandlingerne om EU’s tiltræ-delse af EMRK.

Dagsordenspunkt 9: Schengen Governance – Ændringsforslag til

Schengen-grænsekodeks**

Formandskabet orienterede om, at det er lykkedes at opnå en uformelenighed mellem Europa-Parlamentet og Rådet om forslaget.

Dagsordenspunkt 10: Schengen Governance – Ændret forslag til Eu-

ropa-Parlamentets og Rådets forordning om indførelse af en evalue-

rings- og overvågningsmekanisme til kontrol af anvendelsen af Schen-

gen-reglerne**

Formandskabet orienterede om, at det er lykkedes at opnå en uformelenighed mellem Europa-Parlamentet og Rådet om forslaget.

Dagsordenspunkt 11: Det fælles europæiske asylsystem*

Formandskabet orienterede om status for forhandlingerne om retsakterne(ændringer af Dublin-forordningen, Eurodac-forordningen, modtagelsesdi-rektivet, flygtningedefinitionsdirektivet og asylproceduredirektivet), her-under at der er opnået uformel enighed mellem Rådet og Europa-Parlamentet om den endelige kompromistekst.

Dagsordenspunkt 12: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-

** Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling,der er knyttet til Lissabon-Traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at foran-staltningerne ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark. Da forslagetimidlertid udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, træffer Danmark inden 6 måne-der efter vedtagelse af forordningen afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre for-ordningen i dansk ret, jf. protokollens artikel 4 (”opt-in”).3

ordning om EU-agenturet for samarbejde og uddannelse inden for

retshåndhævelse (Europol) samt om ophævelse af afgørelse

2009/371/RIA og 2005/681/RIA*

Rådet havde en indledende drøftelse om forslaget, herunder navnlig medfokus på den foreslåede sammenlægning af Europol og Det EuropæiskePolitiakademi (CEPOL). Drøftelsen viste, at en stor del af medlemsstater-ne er skeptiske i forhold til den foreslåede sammenlægning. Justitsministe-ren gav under drøftelsen udtryk for, at man fra dansk side har meget sværtved at forestille sig en situation, hvor Danmark ikke er fuldt ud med i detnye Europol.

Dagsordenspunkt 13: Hjemvendte ”foreign fighters” – fra et terror-

bekæmpelsessynspunkt

EU’s antiterrorkoordinator, Gilles de Kerchove, præsenterede sit diskussi-onsoplæg med anbefalinger til nye initiativer på området, som efterfølgen-de blev drøftet af Rådet. Der var blandt medlemsstaterne generelt støtte tilantiterrorkoordinatorens anbefalinger. Rådet opfordrede endvidere antiter-rorkoordinatoren til at afrapportere om det videre arbejde med initiativernepå rådsmødet (retlig og indre anliggender) den 5.-6. december 2013.

Dagsordenspunkt 14: Situationen i Syrien, herunder beskyttelse af

flygtninge

Rådet drøftede situationen i Syrien. Herudover orienterede Kommissionenog Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) om status for situationen iSyrien og om flygtningebevægelser til EU’s medlemslande. Formandska-bet understregede endelig vigtigheden af arbejdet med etableringen af etregionalt beskyttelsesprogram.

Dagsordenspunkt 15: Fælles brev fra Storbritannien, Tyskland, Ne-

derlandene og Østrig om fri bevægelighed

Formandskabet orienterede om sagen på baggrund af ministrenes drøftelseunder frokosten på rådsmødet. Formandskabet redegjorde for, at der havdeværet en konstruktiv og detaljeret diskussion med forskellige holdninger.Formandskabets konklusion på frokostdrøftelsen blev, at Kommissionensekspertgruppe om retten til fri bevægelighed (FREEMO) vil være det mestpassende forum til at arbejde videre med sagen, og at det er vigtigt med enfuldstændig klarhed over de juridiske aspekter, før en yderligere drøftelse4
af problemstillingen kan finde sted.

Dagsordenspunkt 16: Grækenlands nationale handlingsplan for asyl

og indvandring

Grækenland og Kommissionen orienterede om status for implementerin-gen af den reviderede græske handlingsplan for asyl og indvandring.
5