Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del Bilag 285
Offentligt
Dorthe Fahnøe
Bruxelles, d. 7. maj 2013
CRIM: Interparlamentarisk udvalgsmøde den 7. maj 2013 i Europa-Parlamentet omnationale parlamenters rolle og erfaringer i kampen mod organiseret kriminalitet,korruption og hvidvaskning af pengeEnhver der er dømt for en alvorlig forbrydelse eller korruption bør udelukkes fra at byde på offentligekontrakter eller opstille til valg i EU i mindst fem år, mafia-medlemskab bør gøres til en forbrydelse i hele EUog overordnede EU-regler om bekæmpelse af korruption, bør udarbejdes. Sådan lyder det i en rapportvedtaget tirsdag i Europa-Parlamentets særlige udvalg om Organiseret Kriminalitet, Korruption ogHvidvaskning af Penge, og som dannede baggrund for det interparlamentariske udvalgsmøde mellemmedlemmer af Europa-Parlamentet og repræsentanter fra nationale parlamenter.Formål med mødetTirsdag d. 7. maj 2013 bød Europa-Parlamentets særlige udvalg for Organiseret Kriminalitet, Korruption ogHvidvaskning af Penge, CRIM, velkommen til 28 medlemmer fra nationale parlamenter fra 14 forskelligemedlemslande til interparlamentarisk udvalgsmøde i Bruxelles.Formålet med mødet var at få skabt en debat mellem medlemmer af Europa-Parlamentet og nationaleparlamenter om forskellige nationale tiltag og problemer, som både på nationalt og europæisk plan kanbidrage til kampen mod den organiserede kriminalitet, korruption og hvidvaskning af penge. Samtidigfungerede debatten som et værdifuldt input til videreudviklingen af den midt-vejs rapport som udvalgetvedtog samme morgen og som skal fremlægges på plenar-forsamlingen i juni.Rapporteuren på rapporten, Salvatore Lacolino, fremhævede at dette er et vigtigt første skridt på vejen ikampen mod den organiserede kriminalitet, korruption og hvidvaskning af penge og opfordrede til at læggepres på Europa og få skabt nye tiltag til løsning af disse alvorlige problematikker.
BaggrundForud for mødet har udvalget indsamlet en række informationer fra de nationale parlamenter imedlemsstaterne, som skal danne fundamentet for - og lette debatten mellem de nationale og europæiskeparlamentarikere.Selv om det er en udfordrende opgave at sammenligne forskellige nationale tilsynsmekanismer har deindsamlede oplysninger til formål at fremhæve dem blandt deres funktioner, der er af særlig interesse forEuropa-Parlamentet. Den indsamlede information om nationale parlamenters rolle og erfaringer i kampenmod organiseret kriminalitet, korruption og hvidvaskning af penge koncentrerer sig især om følgendeområder:Organisation (størrelse, sammensætning, regler om medlemskab, ressourcer)Mandat (områder for tilsyn, ex-ante vs. ex-post tilsyn, overvågning af specifikke retshåndhævendeaktiviteter);Beføjelser (høringer, undersøgelser, stævning og inspektioner).Informationerne er indsamlet i form af et spørgeskema, som er blevet sendt til de nationale parlamenter. Deindhentede svar er blevet samlet i ét dokument med titlen ”Consolidated Table of NP Replies.doc” som kanfindes på mødet hjemmeside:http://www.europarl.europa.eu/webnp/cms/lang/en/pid/1849
1
Dorthe Fahnøe
Bruxelles, d. 7. maj 2013
Debatten på mødetFormanden for CRIM udvalget, Ms. Sonia Alfano, åbnede mødet med at byde velkommen og understregebetydningen af dette initiativ, fordi det i høj grad viser, at Europa-Parlamentet har gjort det til en topprioritet atbekæmpe disse former for kriminalitet.Udvalget havde modtaget ikke mindre end 744 ændringsforslag til den netop vedtagne Lacolino midt-vejsrapporten, og dette viser også noget om størrelsen af den opgave, man står overfor.Kommissær for Indre Anliggender, Ms Cecilia Malmström, overtog herefter ordet og udtrykte begejstring overat have så mange nationale repræsentanter til stede fra de nationale parlamenter, så vi kan få diskuteret ogudvekslet meninger og sikre, at et forslag fra Kommissionen opnår så bred opbaknings som muligt imedlemsstaterne. Herefter blev Kommissionens fokusområder præsenteret i kampen mod organiseretkriminalitet, korruption og hvidvaskning af penge.Inden for området af den organiserede kriminalitet adresserede hun området for cyber-kriminalitet ogunderstregede, at de nationale parlamenter kommer til at spille en væsentlig rolle i gennemførelsen af – ogtilsynet med tiltag til bekæmpelse af sådanne former for kriminalitet. Af andre vigtige fokusområder forKommissionen inden for bekæmpelsen af organiseret kriminalitet blev følgende forhold især fremhævet:Menneskehandel: Der er set en stigning på 13 pct. i tilfælde af menneskehandel, og hvad næstenværre er, at man ser et fald i afsigelsen af domme på 15 pct.Våbenområdet: Her er Kommissionen klar med en strategi for våbenhandel ved udgangen af detteår, og ofordrer derfor også både Europa-Parlamentet og nationale parlamentarikere til stille medforslag til løsninger og komme med input til forslag.
Inden for hvidvaskning af penge har Kommissionen især fokus på bekæmpelsen af handel med ulovligestoffer. Denne handel trænger i stigende grand ind på også den lovlige økonomi gennem hvidvaskning afpenge, og dette skal vi sætte en stopper for, sagde Kommissæren.Som initiativ til bekæmpelse af korruption kommer Kommissionen til sommer med en anti-korruptions-rapportmed henstillinger specifikt til hvert medlemsland. Disse skal udgøre en hjælp til de nationale parlamenter tilat takle problemet og, tilføjer hun, forhindre korruption i at underminere demokratiet i medlemslandene.De eksisterende redskaber inden for unionen skal styrkes, f.eks. ved at udbygge samarbejdet medudveksling af DNA-oplysninger. For at det kan lykkes er det vigtigt, at få skabt gensidig tillid mellemmedlemsstaterne fordi, som Cecilia Malmström tilføjer: ”Deorganiserede forbrydere er langt mereorganiserede end vi er, og vi skal derfor sørge for at følge trit med dem!”Rapporteur, Mr Salvatore IACOLINO overtog herefter ordet med en præsentation af den netop vedtagnerapport, som skal fremlægges endeligt for Europa-Parlamentet på plenar-forsamlingen i juni. Hanunderstreger betydningen af at trække på medlemsstaternes eksisterende regler og fremhæver bl.a. denitalienske model, som definerer, at det er ulovligt at deltage i mafiøse aktiviteter og mener, at dette børkopieres i de øvrige medlemsstater. I rapportens bestemmelser om hvidvaskning af penge har man set pålande som Belgien, hvor man har lovgivet om selvhvidvaskning af penge. I rapporten har man også set påregler for spil og væddemål, hvor man ofte hvidvasker ulovlige penge, og man har også set på matchfixing.
2
Dorthe Fahnøe
Bruxelles, d. 7. maj 2013
”Vi har en meget veldefineret køreplan som forholder sig til alle grænseoverskridende problemstillinger ift.kriminalitet”fortæller IACOLINO.Man har også taget højde for hvorledes tidligere straffede personer for økonomisk kriminalitet, korruption ogandre alvorlige forbrydelser skal kunne indgå i politiske toppositioner og om disse bør udelukkes fra at bydepå offentlige kontrakter eller opstille til valg i EUDet er ligeledes en målsætning at få styrket samarbejdet med Europol og Eurojust og i sidste ende at fågodkendt en europæisk anklagemyndighed som i mange år har været under diskussion.
Organiseret kriminalitetEfter de indledende præsentationer tog man hul på diskussionen med medlemmer af Europa-Palramentet ognationale parlamenter om emnet organiseret kriminalitet. De enkelte repræsentanter fra medlemslandenesnationale parlamenter fik på skift ordet for at komme med indlæg i debatten.Til den første del af debatten var repræsentanterne fra Polen især aktive og påpegede at”Organiseretkriminalitet der overstiger over 3 pct. af borgerne må betyde at retsstatsprincippet ikke kan overholdes afpoliti- og anklagemyndighed. EU har indført målelige procedurer, efter hvilke man kan gribe ind over formedlemsstaterne, f.eks. budgetprincippet, og konklusionen er derfor, at når man bekæmper kriminalitet, måman se på, at når et land når op over en vis kriminalitetsminimumsgrænse bør man overveje særligeforanstaltninger, så man opnår en mere effektiv bekæmpelse af kriminalitet.”Sveriges repræsentant påpegede desuden, at alene det, at man forsøger at koordinere indsatsen, er positivt,og et samarbejd er af yderste vigtighed for at bekæmpe mafiakriminalitet og andre former forgrænseoverskridende kriminalitet.Formanden for CRIM udvalget, Ms. Sonia Alfano tog herefter ordet og gjorde opmærksom på, hvor vigtigtdet er at anerkende hvor udbredt organiseret kriminalitet er særligt i nogle af medlemsstaterne. Hunhenvendte sig direkte til de spanske repræsentanter med et spørgsmål om forholdene i de spanskefængsler. Spørgsmålet gik på, hvordan det kan være, at mafiaen kan fortsætte sit virke inde fra fængslet?Hvordan sikres den interne sikkerhed i fængslerne?Formanden fremhævede et konkret eksempel fra sidste år, hvor man i et fængsel i Madrid havde oplevet, aten mafiaboss, som sad fængslet, tydeligvis ikke blot havde kontakt med sit netværk, men også nød godt afvisse fordele i fængslet – f.eks. havde han en mobiltelefon, som blev brugt til at organisere flere mord ogstyre store dele af et narkonetværk.Sonia Alfano anerkender, at det er svært at harmonisere retsvæsnet i de enkelte lande, eftersom man i hvertland både som parlament og som borger opfatter kriminaliteten forskelligt – der er f.eks. stor forskel påopfattelsen af, hvad korruption er i Italien i fht. Holland.Den organiserede kriminalitet har slået rødder i samtlige medlemslande og fundet vej ind i det økonomiskenetværk. Det kan konstateres at visse parlamenter i nogen medlemslande er utrygge ved at indrømme hvorstore problemerne rent faktisk er, f.eks. ift. politik og korruption og dette problem skal vi adressere, afsluttedehun.
3
Dorthe Fahnøe
Bruxelles, d. 7. maj 2013
Bekæmpelse af korruptionMødets anden diskussionsrunde tog udgangspunkt i bekæmpelse af korruption i medlemsstaterne.Rapporteur, Mr Salvatore IACOLINO indledte denne del af mødet og fremhævede, at korruption ofte er etgrænseoverskridende problem. Der er derfor brug for gensidig tillid medlemsstaterne imellem, og det handlerogså om at genopbygge borgernes tillid.Det er afgørende for at beskytte de finansielle interesser i EU at optrappe det grænseoverskridende retligeog politimæssige samarbejde inden for EU og med tredjelande, tilføjede han.Herefter lagde repræsentanten fra Polen ud med at sige, at som tidligere kommunistisk stat er Polen et at defå lande, som har formået at få korruption i staten udryddet fuldstændigt. Korruption eksisterer dog også iPolen, men primært inden for den private sektor. Man har haft stor succes med at udrydde korruption i denoffentlige sektor, og det skyldes bl.a. stramme regler for oplysningspligt – ”f.eks.vil jeg skulle oplyse, når jegkommer hjem, at jeg har deltaget i den uformelle cocktail efter mødet her; det er så stramme, reglerne er”.Herefter overtager den kroatiske repræsentant og tilføjer, at man i Kroatien også har stor succes medbekæmpelse af korruption, og man støtter i høj grad tiltag om større samarbejde. ”Korruptioner ligesomMalaria- vi kan ikke slå enkelte myg ihjel men må slå ned på hele det område, hvor de arbejder.”Den østrigske repræsentant peger på, at området for gennemsigtighed er dér hvor man bør arbejde sammeni medlemsstaterne for at kunne skabe tillid. I Østrig har man en selvstændig anklagemyndighed forkorruption og fremhæver dette som et eksempel, der bør kopieres i andre medlemsstater.Fra Portugals side mener man, at der er brug for særlige foranstaltninger for at bekæmpe denne pagt om attie, som man typisk oplever ved korruption. Man skal sørge for beskyttelse til dem, der videregiverinformationer, så de ikke udsætter sig selv for fare ved at videregive oplysninger. ”Viskal lave et system, dergør det obligatorisk at videregive oplysninger om korruption, og som samtidig beskytter dem, der videregiveroplysningerne.”sluttede repræsentanten fra Portugal.Mr Salvatore IACOLINO afsluttede denne debatrunde med at fremhæve, at oprettelsen af en fællesanklagemyndighed er højeste prioritet. En netop indsat bestemmelse i den vedtagne rapport siger, at enendelig dom skal kunne falde inden for lyset af en overskuelig tidshorisont inden for rammerne af domstolenog denne bestemmelse blev indsat i rapporten i morges tilføjer han.Til kommentaren fra Portugal om beskyttelsen af personer, der videregiver oplysninger er han helt enig.Først og fremmest skal man sondre mellem den, der samarbejder (f.eks. tidligere involverede i kriminaliteten,som beslutter sig for at samarbejde), den der samarbejder med retsvæsenet (altså vidner som f.eks. vedafpresning, offer for trussel om beskyttelsespenge, hvor man jo på ingen måde har noget med kriminalitetenat gøre) og dem der giver oplysninger.For at optrappe kampen mod korruption, opfordrer man Kommissionen til at fremsætte lovforslag om atoprette et EU-program til beskyttelse af whistleblowers, vidner og meddelere. Medlemmerne af udvalgetanmoder også Kommissionen om at fremsætte et forslag inden september i år, om at etablere en offentlig
4
Dorthe Fahnøe
Bruxelles, d. 7. maj 2013
EU-anklager.”Vores økonomi og vores samfund som sådan er udsat for et angreb og vi må forberede os påat kunne forsvare os”.Hvidvaskning af pengeDet sidste af mødet tre store spørgsmål omhandler hvidvaskning af penge.Mr Salvatore IACOLINO indleder igen denne runde og understreger vigtigheden af, at tage højde for dennesærlige kriminelle aktivitet med stor opmærksomhed. I den udarbejdede rapport har man prøvet at tagehøjde for selve årsagen til hvidvaskning af penge. For at komme nærmere en løsning, er det nødvendigtmed et styrket samarbejde og bedre styring af banksystemet for at få skabt kontrol. ”Derer ingen tvivl om, atvi skal have bankerne med, og det er noget, vi arbejder meget med i Europa-Parlamentet.”Alle institutioner og brancher, offentlige som private, skal være med i dette samarbejde. Det er også vigtigt,at vi her har samarbejdsaftaler med tredjelande - særligt de lande, der er relevante i forhold til skattely.Formålet med at intensivere indsatsen mod hvidvaskning af penge er at bryde denne forbindelse mellemhvidvaskning af penge og narkohandel, væddemål, handel med antikviteter, menneskehandel og andrekriminelle aktiviteter.Det er vigtigt at fremme forståelsen for disse problemer, og vi er overbeviste om, at hvidvaskning ogselvvaskning af penge er noget, som skal betragtes som en forbrydelse i alle medlemsstater. Det er ogsånoget, som kan høre ind under den fælles anklagemyndighed, som vi håber at få meget snart, afslutter haninden ordet igen til repræsentanter fra de nationale parlamenter.Fra Frankrigs side mener man, at den mest effektive måde at bekæmpe hvidvaskning af penge på er, atsikre en effektiv dataudveksling mellem medlemdsstaterne.”Har vi ikke at gøre med en grundlæggendebarriere i form af bankernes fortrolige oplysninger, altså bankhemmeligheder?”Den litauiske repræsentant påpeger, at man i EU står over for en vigtig opgave i at skulle koordinere hjælpenog også justitshjælpen i EU. En vigtig partner i denne proces er OLAF. Reformen af denne er gennemført,men i Europa-Parlamentet diskuterer man stadig retsgrundlaget for OLAF. Den forsinkelse vi ser af lovene iforbindelse med OLAF, hvordan behandler man det i udvalget her?Grækenlands repræsentant mener, at det er vigtigt med lidenskab om emnet for at kunne komme videre.Men det er også vigtigt med en social tilgang og ikke kun en økonomisk tilgang. Det underminererborgernes tillid til myndighederne og institutionerne, og det gør det sværere for de berørte stater at hævdesig selv. I Grækenland er der stor politisk vilje til at bekæmpe korruption og hvidvaskning af penge. ”Deterikke muligt med en effektiv politik, hvis ikke man også opbygger en politisk vilje. Hvis institutionerneundermineres er det et incitament til organiseret kriminalitet.”Vi bør udbygge retsvæsenet på europæiskniveau og tænke over fælles praksis og fælles tilgang, tilføjer repræsentanten.Mr Salvatore IACOLINO får herefter ordet igen for at besvare nogle af de stillede spørgsmål. Til voresfranske kollega om finansoplysninger vil jeg gerne berolig ham med, at man taler om behovet for atdelagtiggøre andre i disse oplysninger på et tidligt tidspunkt, indleder han. Det er en nødvendig diskussionfor at sørge for, at oplysninger kommer frem til de relevante myndigheder rettidigt og sikre, at transaktionerkan stoppes hurtigst muligt. Vi er enige om vigtigheden i at afskaffe bankhemmeligheden, og dette bederman også indtrængende om i forslaget til betænkningen.
5
Dorthe Fahnøe
Bruxelles, d. 7. maj 2013
Til den Litauiske kollega svares, at OLAF jo eksisterer for at beskytte EU’s budget, men OLAF gør ogsåmedlemsstaterne opmærksomme på ting, som ikke altid fører til det ønskede resultat. Når vi en dag får enfælles europæisk anklagemyndighed kan OLAF’s rolle måske indgå som en administrativ myndighed isamarbejde med Eurojust?Til kommentaren fra Grækenland understreger Mr Salvatore IACOLINO, at det er op til Kommissionen ogmedlemsstaternes, at den politiske vilje også kommer til udtryk i nogle konkrete indgreb. Det er vigtigt medlovgivningstekster, men det skulle også gerne udmøntes i konkrete handlinger og gennemførelses-bestemmelser. Indgrebene kræver ikke kun politisk vilje, men kræver også, at de forskellige instanser erindstillet på at lytte ti hinanden og til at samarbejde!Afsluttende bemærkningerBill Newton Dunn (UK, ALDE) medlem af CRIM, afslutter mødet med at referere til udvalgets besøg i USAsidste år. Her husker han New Yorks borgmester som havde en nul-tollerance politik, som bl.a. havderesulteret i at de enkelte politimyndigheders databaser nu var blevet knyttet sammen til én. Det gav mulighedfor, at man i den enkelte politienhed kunne få et overblik over hvor det var nødvendigt at øge indsatsen –fusionscentre kaldtes de.På sammen måde skal vi forsøge at få vores nationale parlamenter til at arbejde sammen, og få skabt dennepolitiske vilje til gensidigt at udveksle informationer.”Det er vigtigt at vi nu holder kontakten ved lige, og vi skal bruge vores samlede kræfter til at lægge pres påEuropa og til at få skabt nye tiltag til løsning af disse alvorlige problematikker, som udvalget her beskæftigersig med”,afsluttede han.
Næste skridtArbejdet med rapporten forsætter nu med henblik på at blive vedtaget ved samlingen i Strasbourg i juni.Herefter vil medlemmerne arbejde målrettet på at få godkendt en omfattende strategi til at intensiverekampen mod grænseoverskridende kriminalitet.
LinksHjemmeside for udvalget for Organiseret Kriminalitet, Korruption og Hvidvaskning af Pengehttp://www.europarl.europa.eu/committees/en/crim/home.htmlLink til forslagets procedurefil, midt-vejs rapportenhttp://www.europarl.europa.eu/oeil/popups/ficheprocedure.do?reference=2012/2117(INI)&l=en
6