En anden problematik er, hvordan vi kunne forebygge eventuelle erstatningskrav i vores rådgivning. Hertil varsvaret, at da der var tale om frivilligt arbejde, ville dette blive sidestillet med en vennetjeneste og derfor være”klientens” eget ansvar og derfor var man ikke erstatningsforpligtet. Dette er et stort problem, daretshjælpsorganisationer ofte består primært af frivillige og det betyder derfor, at hvis der en dag skulle opståen sag, ville ”klienten” ikke kunne søge erstatning, da det netop ville blive sidestillet som en vennetjeneste. Vimener derfor, at politikerne bør tage dette problem op, da vi som retshjælpsorganisation ikke ved om vi er købteller solgt, og om vi overhovedet er dækket af den forsikring vi betaler for i dyre domme.I forlængelse af dette, bør der også være en oplysningspligt overfor klienten om muligheden for klageadgang,hvilket man med fordel kan få indskrevet i lov om juridisk rådgivning eventuelt som en del af de etiske regler.Dette til trods for at Forbrugerklagenævnet og forbrugerombudsmanden kun har haft ganske få sager omborgere, der har klaget over dårlig juridiske rådgivning, men det mener vi ikke nødvendigvis er et retvisendebillede af, hvor mange sager der reelt set er. Dette kan lige såvel være et resultat af, at borgeren ikke ved,hvilke ting de kan klage over og hvem de skal indgive en klage til. Vi mener dog, at muligheden for klageadgang burde være en basal rettighed og derfor skal det sikres, om behovet er der eller ej. Det er bedre atmuligheden er der, samt at retshjælpsorganisationerne skal forpligtes til at oplyse om det, end at borgerne sletingen rettigheder har eller har viden om, hvilke rettigheder de har.Andre nødvendige tiltag på retshjælpsområdet
Som det også blev præsenteret til høringen, så har vi mange ideer og forslag til forbedringer til retshjælpen idag. Det er ideer og løsninger som udspringer fra de erfaringer vi oplever hver eneste dag i voresorganisation. Igen er der tale om forslag som er omkostningsfrie eller i hvert fald meget begrænsede ognemme at implementere.Indførelse af praktik på jurastudietHvis vi for alvor skal løfte retshjælp i Danmark må vi erkende, at frivillighed kan tage os langt, men ikke helevejen. Derfor mener vi, at der skal indføres praktik på jurastudiet. De juridiske udfordringer som borgernekæmper med i dag, bliver mere og mere komplekse og kræver derfor længere sagsbehandlingstid endtidligere. Derfor er det nødvendigt med fuldtids ansatte i retshjælpen, for at kunne løfte opgaven.Den Sociale Retshjælp mener, at fuldtids jurapraktikanter kan være en del af løsningen på de udfordringer visom retshjælp står overfor. Vores erfaringer er endvidere, at de jurastuderende selv efterspørger etpraktikforløb og mere praktisk erfaring på studiet. For at illustrere forskellen, kan vi se på forskellen mellem enfrivillig der arbejder 4 timer om ugen (som er meget realistisk blandt vores frivillige) og en fuldtidspraktikant dertypisk er i praktik i 20 uger.I perioden på de 20 uger vil en fuldtidspraktikant ligge 740 timer, hvorimod en frivillig ville ligge 80 timer isamme periode. Det er en forskel på 660 timer over en 20 ugers praktik, som bare en enkelt praktikant villekunne løfte i forhold til en frivillig. Der er altså et kæmpe potentiale ved at indføre praktik på jurastudiet og detville være et kæmpe løft for retshjælpen i Danmark.Bedre samarbejde imellem retshjælpsorganisationer og offentlige myndighederDette forslag er ikke kun nemt og gratis, men det kan faktisk spare både de offentlige instanser ogretshjælpsorganisationerne for en masse ressourcer. Der skal udarbejdes nogle meget klare retningslinjeromkring arbejdsgangen imellem det offentlige og retshjælpsorganisationerne, så vi letter samarbejdet.Eksempelvis mener Den Sociale Retshjælp, at det skal være muligt at sende en kopi af fuldmagten i stedet foren original. Dette vil spare både det offentlige og retshjælpsorganisationerne for mange ressourcer.Vi er opmærksomme på, at en skriftlig fuldmagt knytter sig til selve dokumentet, jf. aftalelovens § 16, ogbegrundelsen for, at der skal fremvises en original fuldmagt, er, at hvis man accepterer kopier af skriftligefuldmagter, fratager man reelt fuldmagtsgiveren muligheden for at tilbagekalde fuldmagten ved at tageoriginalen tilbage.