Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del Bilag 249
Offentligt
1235150_0001.png
1235150_0002.png
1235150_0003.png
1235150_0004.png
1235150_0005.png
1235150_0006.png
1235150_0007.png
1235150_0008.png
1235150_0009.png
1235150_0010.png
1235150_0011.png
1235150_0012.png
1235150_0013.png
1235150_0014.png
1235150_0015.png
Den Sociale RetshjælpLige adgang til kvalificeret retshjælp- hvilke udfordringer er der ved den nuværenderetshjælp, og hvordan forbedrer vi den
Generelle udfordringerManglende kendskab hos borgerne om mulighederne forgratis retshjælp og indholdet af det.Manglende viden blandt offentligt ansatte som fxsocialrådgivere, bostøtter, kontaktpersoner m.v. omkringborgerens ret til gratis retshjælp - ingen henvisning.Manglende samarbejde med blandt andet offentligemyndigheder, Advokatvagter og advokater.Manglende beskyttelse af klienter som ved advokater.Manglende ressourcer til retshjælpsorganisationerne.
2
Forældet retshjælpsbegrebTid til en udvidelse af retshjælpsbegrebet - skalfølge med samfundsudviklingen og borgernesbehov.Borgerne har i dag ofte meget komplekse ogtidskrævende problemstillinger, som kræver mangeressourcer at løse.Helhedsorienteret rådgivning på trin 2 og 3 er derforogså ofte nødvendigt.
Hæve indkomstgrænsen for fri proces (især for par)for at sikre flere borgere adgang til hel eller delvisgratis retshjælp.3
Ulighed i retshjælp for især udsatte borgereUdsatte gruppers ressourcer er så dårlige, at deikke er i stand til at gøre krav på deres rettigheder.Har ofte flere juridiske problematikker kombineretmed andre problematikker som fx hjemløshed ellermisbrugSkal sættes fokus på målrettet rådgivning til dennemålgruppe.Mindske antallet af udsættelser (yderligere).Reducere kriminelt recidiv samt kriminalitetsforebyggelse.Gøre flere i stand til indtrædelse på arbejdsmarkedet
Kræver derfor ofte ekstra mange ressourcer at fastholdeborgerne i de (desværre) lange sagsforløb.
4
Ulighed i retshjælp – GeografiskDer er forskel på borgerens muligheder for retshjælp,afhængigt af hvor man bor.Dinretshjaelp.dk har haft henvendelser fra 78forskellige postnumre i en stikprøve på 115.Dinretshjaelp.dk har i perioden 1/1 2013 til 2/4 2013haft 31173 besøg på hjemmesiden.”Hjælp til selvhjælp” - funktionenOm at være enlig forsørger – 6388 besøgOpsigelse af lejeaftale – 5922 besøg5
Ulighed i adgang til midler forretshjælpsorganisationerneBehov for en (yderligere) ændring af den nuværendebekendtgørelse for retshjælpsorganisationer.Behov for en erkendelse af at der primært vil væreretshjælpsorganisationer i universitetsbyerne og omegnherunder også landsdækkende retshjælpsorganisationer. ( 1 stk. 2)Behov for en accept af at det ikke er muligt at yde kvalificeretrådgivning inden for alle juridiske områder eller målgrupper, ogdet skal derfor også være muligt at specialisere sig.Retshjælp med fokus på især socialt udsatte og svage borgere,der har behov for ekstra midler, da denne målgruppe kostermarkant mere pr. borger at hjælpe, men sparer til gengældsamfundet langt mere i sidste ende.6
Forslag til nødvendigetiltag på retshjælpsområdet
Kvalitetssikring af retshjælpen i DanmarkKrav om hvem der må yde juridisk rådgivning herunder hvilkenrådgivning – ændring af Lov om juridisk rådgivning (2006).Borgerne skal trygt kunne henvende sig til en retshjælps-organisation og forvente en kvalificeret samt ensartet rådgivning.Etiske regler bør være et krav på lige vilkår med advokaterneherunder også krav til rådgiver såvel som retshjælps-organisation.Den Sociale Retshjælp har udarbejdet og implementeret etiskeregler for alle rådgivere med inspiration fra advokaternes etiskeregler.
8
9
Gennemsigtighed på retshjælpsområdetAlle borgere skal kende deres muligheder for heleller delvis gratis retshjælps, herunder hvad derydes af rådgivning de respektive steder.Trinsystem (Trin 1-3) giver borgerne overblik over,hvad en retshjælpsorganisation kan hjælpe medsamt på hvilket niveau, borgerne har krav til hjælp.Den Sociale Retshjælp har udarbejdet trinsystem jf.bekendtgørelse om offentlig retshjælp vedadvokater10
De tre juridiske rådgivningstrinPå Trin 1 foretages en overordnet afklaring af klientensjuridiske retsstilling, hvor klienten rådgives om, hvordandenne selv bør handle(hjælp til selvhjælp).På Trin 2 foretages en lettere rådgivning ogsagsbehandling af klientens(ene)konkrete juridiskeforhold.På Trin 3 foretages en udvidet og helhedsorienteretrådgivning og sagsbehandling af klientens(flere)juridiskeproblemstillinger.11
Lettere adgang til retshjælpInspiration fra den hollandske advokatagtsmodelmed en max afstand til nærmeste retshjælp ellerAdvokatvagtRådgivningsbus
Der bør være lettere for borgere at finde relevanteoplysninger om, hvor man kan få retshjælp i sitlokalområde - Dinretshjaelp.dk som et fællesredskabUdvidelse af tilbuddet om skriftlig -, telefonisk og webcam rådgivning
12
Bedre samarbejdeBedre samarbejde med offentlige myndigheder.Samarbejdet skal effektiviseres til gavn for de offentligemyndigheder, retshjælpsorganisationerne og i sidste endeborgerne og samfundet.Bedre samarbejde vil betyde kortere sagsbehandlingstid,flere gennemførte sager og økonomisk effektivisering.
Bedre samarbejde mellem retshjælpsorganisationerneRetshjælpsnetværketBedre samarbejde med advokater herunderAdvokatvagterne.13
Andre nødvendige tiltagMulighed for eller krav om praktikforløb for jura-studerende i retshjælpsorganisationer.Flere advokater (-fuldmægtige) via pro bono ogefteruddannelsesmodellen.Inddragelse af andre faggrupper som fxsocialrådgivere – ikke muligt jf. CivilstyrelsenBedre oplysning, samt henvisningspligt fra statenBehov for yderligere midler til at yde gratis retshjælptil alle borgere under indtægtsgrænsen for fri procesog udsatte borgere.borgere.14
Tak for ordet…