
P R E S S E NÆVN E T

Årsberetning 2012

U
dg

iv
er

: P
re

ss
en

æ
vn

et
 m

ar
ts

 2
01

3.
 G

ra
fis

k 
ti

lr
et

te
læ

gn
in

g:
 K

O
N

T
R

A
ST

de
si

gn
 3

33
3 

96
56

.  
Tr

yk
: R

os
en

da
hl

s 
Sc

hu
ltz

 g
ra

fis
k.

Pressen.arsb.12.omsl._Layout 1  13/03/13  08.36  Side 1 Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del  Bilag 235
Offentligt



P R E S S E NÆVN E T

Årsberetning 2012

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 1



P R E S S E N Æ V N E T S  Å R S B E R E T N I N G  2 0 1 2

I henhold til medieansvarslovens § 51 afgiver Pressenævnet herved årsberetning til justitsministeren.
Årsberetningen offentliggøres.

Indhold:

A: Nævnets virke, s. 4 
1 Sagsantal og sagsbehandlingstid, s. 4
2 Høring om medieansvar, s. 4
3 Fælleseuropæisk møde, s. 6

B: Nævnets medlemmer og sekretariat, s. 8

C: Statistik, s. 10
1 Antal sager, s. 12
2 Realitetsafgørelser fordelt på sagstype, s. 12
3 Sagsfordeling efter afgørelsesmåde, s. 13
4 Resultat af realitetskendelser, s. 13
5 Kendelser om presseskik, s. 14
6 Kendelser om genmæle, s. 16
7 Afsagte formalitetskendelser, hævede og henlagte sager, s. 17
8 Sagsbehandlingstid, realitetskendelser, s. 18
9 Sagsbehandlingstid, formalitetskendelser, s. 18
10 Statistik over klagernes baggrund, s. 19

D: Nævnets praksis, s. 20
1 Principielle spørgsmål, s. 20
1.1 Vejledning til ofre for forbrydelser og ulykker, s. 20
1.2 Eksponering af børn - samtykke fra forældre, s. 21
1.3 Retlig interesse, s. 22

Særligt om familiemedlemmer, s. 23
Særligt om enkeltpersoner i grupper, s. 24
Særligt om interesseorganisationer, s. 25
Udviklingen i Nævnets praksis om retlig interesse, s. 25

2 Resumé af væsentlige konkrete sager, s. 26
2.1 Sager om presseetik, s. 26

Fejl blev ikke rettet tydeligt nok, s. 26
Fotos fra privat område havde almen interesse, s. 26
OK at bringe Facebook-billede af kræftsyg pige efter hendes død, s. 27
1.018 Facebook-venner på lokalpolitikers profil gjorde profilen offentlig, s. 27
En mail sendt til 700 personer kunne offentliggøres, s. 27
Skulle have hørt bestyrelsen, der blev beskyldt for diskrimination, s. 27
For sen offentliggørelse af kendelse fra Pressenævnet, s. 28
Ekstra Bladet mistænkeliggjorde rapport ved at udelade væsentlig oplysning, s. 28
Læge beskyldt for at være en del af et netværk, s. 29

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 2



3

Udgivet af Pressenævnet, København, marts 2013
Layout: KONTRAST design 3333 9656
Tryk: Rosendahls Schultz grafisk
ISBN-nr: 987-87-993029-5-6
ISSN-nr: 0908-679X

ISBN-nr (webudgaven): 987-87-993029-6-3

Politiken udelod udtalelse fra ekspert, s. 29
Klager fik først rettelse efter et halvt år, s. 29
Afslørede trafikdræbt mands nummerplade, s. 30
Alvorlig kritik for beskyldning om narkoafvænning, s. 30
Kritik for at vise billeder af plejehjemsbeboer, s. 30
DRs Kontant kritiseret for at genbruge interview, s. 31
Kritik af Ekstra Bladet for at genoptrykke gammel artikel, s. 31
Ud & Se havde krænket privatlivets fred, s. 31
Information fik kritik for overskrift på læserbrev, s. 32
Kritik af Politiken for at beskylde tidligere journalist for at være Stasi-agent, s. 32
Forkert af Ekstra Bladet at identificere tigerdræbt mand, s. 32
Pressenævnets kendelse tydelig nok på side 2, s. 33
Kvinde klagede over stort billede i Ekstra Bladet, s. 33
Knivdrab kunne være omtalt mere skånsomt, s. 33
DR glemte at fortælle, at mand var frifundet, s. 34
Fyns Amts Avis skulle have anonymiseret spiritusdømt skibsfører, s. 34
Kritik for artikel, der havde fejl og var ensidig - dissens, s. 34
Artikelserie medførte, at Pressenævnet behandlede klage efter udløb af fristen, s. 35
Kritik og placering på forsiden, s. 35

2.2 Sager om genmæle, s. 36
Mangelfuldt genmæle, s. 36

E: Register for emner omtalt i årsberetningerne 1992-2012, s. 37

Bilag: Vejledende regler for god presseskik, s. 44

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 3



A .  N Æ V N E T S  V I R K E

1 Sagsantal og sagsbehandlingstid

I 2012 modtog Pressenævnet 211 klagesager, hvilket er det højeste antal indkomne sager siden
oprettelsen i 1992 – og væsentligt højere end de 157 modtagne klager i 2011. 

I 2012 blev der truffet afgørelse i 110 sager. Det er lidt flere end året inden, hvor nævnet behand-
lede 107 sager. Også nævnets formand har afvist flere sager på grund af formalia i 2012 end i 2011.
I 2012 blev der  afvist 66 sager uden behandling – mod 52 i 2011. Sagerne er hovedsageligt afvist,
fordi klageren ikke var klageberettiget, eller fordi klagen var indgivet for sent.

I én sag (sag nr. 12-70-00325: ”Kritik for artikel, der havde fejl og var ensidig”) blev der afgivet
dissens, dvs. at ét eller to medlemmer var uenige med flertallet. I én sag (sag nr. 12-70-00254:
”Alvorlig kritik for beskyldning om narkoafvænning”) udtalte nævnet alvorlig kritik. De to sager er
begge refereret nedenfor under punkt D.2.

I 2012 anmodede fem om at få genoptaget deres sag, som var afgjort af nævnet. Én klager anmo-
dede om at få genoptaget en sag, der var afvist af formanden.  Ingen af anmodningerne førte til gen-
optagelse af sagen. 

Betingelserne for genoptagelse er omtalt i Pressenævnets årsberetning 2008, side 18.
Nævnets gennemsnitlige sagsbehandlingstid er for realitetsafgørelser i nævnet steget fra 60 dage i

2011 til 78 dage i 2012. For formandssager (afvisninger som følge af formalia) er sagsbehandlingsti-
den steget fra ni til 15 dage. Det skyldes dels stigningen i antallet af indkomne sager, dels sagernes
omfang, og til dels nævnets flytning fra Gyldenløvesgade til Adelgade.

Nævnet lægger vægt på, at sagerne behandles hurtigt, så klagere snarest muligt kan få offentlig
oprejsning. Det er derfor nævnets mål – uanset den øgede sagsmængde – at sagsbehandlingstiden
igen skal nedbringes til godt to måneder. En kortere sagsbehandlingstid end to måneder er næppe
realistisk. Begge parter i sagen, klager og mediet, skal have mulighed for at komme med deres ver-
sion af sagen (synspunkterne indhentes), inden der træffes afgørelse. Når begge parter har haft lejlig-
hed til at kommentere sagen, laver sekretariatet en indstilling, så sagen er klar til, at nævnsmedlem-
merne kan diskutere indholdet og træffe afgørelse på et nævnsmøde. Møderne afholdes ca. en gang
månedligt.

Det praktiske forløb i sekretariatet fremgår af Pressenævnets forretningsorden, der kan læses på
nævnets hjemmeside under fanebladet ”Om Pressenævnet”, ”Sekretariatet”, ”Forretningsorden”:
http://www.pressenaevnet.dk/Om-Pressenævnet/Forretningsorden.aspx   

2 Høring om medieansvar

Folketingets Retsudvalg og Kulturudvalg afholdt den 9. maj 2012 en fælles høring om medieansvar
på baggrund af en beretning om medieansvar. Ifølge udvalgene var formålet blandt andet at belyse,
hvorvidt der er behov for skrappere regler over for medier, som bryder de presseetiske regler.

Til at belyse forskellige aspekter inden for medieansvar var der oplæg fra følgende: 

• Norske erfaringer og overvejelser vedrørende medieansvar v. Helge Olav Bergan, advokat og for-
mand for den norske udredning Ytringsfrihet og ansvar i en ny mediehverdag 

• Medieforskning og udviklingen på området v. Oluf Jørgensen, forskningschef ved Danmarks
Medie- og Journalisthøjskole  

4

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 4



5

• Mediers og journalisters udøvelse af selvjustits v. Mogens Blicher Bjerregaard, formand for
Dansk Journalistforbund og Per Lyngby, formand for Danske Medier 

• Mediesager og retssikkerhedsmæssige aspekter, herunder erstatningspraksis og betydningen af
ændringer heri v. Torben Koch, advokat ved Advokatsamfundet 

• Erfaringer fra behandling af sager, konsekvenser og behovet for skærpede sanktionsmuligheder v.
Jytte Scharling, højesteretsdommer og formand for Pressenævnet 

• Vurderinger af forslag om ændringer af medieansvarsloven og konsekvenserne heraf v. Jacob
Mollerup, seer- og lytterredaktør ved DR og Jens Otto Kjær Hansen, rektor
ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

På mødet blev det blandt andet drøftet, at medieansvarslovens 4-ugers klagefrist er meget kort –
også kortere end i Norge og Sverige. Pressenævnet har ingen indvendinger mod, at fristen forlænges.
Da klagefristen fremgår af medieansvarsloven, vil det dog kræve en lovændring.

Pressenævnets formand var af udvalgene blevet bedt om – ud fra erfaringen fra nævnets behand-
ling af sager – at fortælle om konsekvenser og behovet for skærpede sanktionsmuligheder og næv-
nets ønsker til eventuelle ændringer af lovgivningen. 

Under oplægget fremhævede formanden, at der er to veje at følge for dem, der føler sig krænket af
pressen: 

1. Den presseetiske vej, hvor man kan klage til Pressenævnet og få en vurdering af god presseskik
2. Domstolsvejen, med mulighed for straf og erstatning

Man kan vælge den ene eller dem begge. På vegne af Pressenævnet besvarede formanden et af de
spørgsmål, der havde givet mest anledning til debat: Spørgsmålet om, hvorvidt Pressenævnet bør
kunne uddele bøder til medier, der tilsidesætter god presseskik?

Spørgsmålet har tidligere under udarbejdelsen af medieansvarsloven været overvejet af det udvalg,
der fremkom med Betænkning 1205/1990 om medieansvar. Heraf fremgår på side 344, at: 

”Udvalget foreslår endvidere, at der tilvejebringes hjemmel i medieansvarsloven til, at domstolene
kan idømme et massemedie almindelige, statskassen tilfaldende bøder for manglende efterkommelse
af nævnets pålæg om offentliggørelse af en af nævnet truffet afgørelse om genmæle (berigtigelse)
eller af en fældende nævnskendelse i øvrigt.

Udvalget finder det derimod principielt betænkeligt at tillægge Pressenævnet en domstolslignende
kompetence til at anvende sanktionerne straf eller erstatning i de sager, der vil blive indbragt for
nævnet. En klager er ikke afskåret fra i givet fald at benytte domstolsvejen sideløbende med mulig-
heden for at få en hurtigere og omkostningsfri afgørelse fra Pressenævnet, der som hidtil vil kunne
udtrykke sin misbilligelse over for det indklagede massemedie. Det foreslåede system vil medføre, at
nævnet kan pålægge det indklagede massemedie snarest muligt at offentliggøre nævnets afgørelse i
sager, hvor der gives klageren helt eller delvis medhold. Herved opnår klagerne en foreløbig - og ofte
i sig selv tilfredsstillende - offentlig oprejsning i anledning af begåede krænkelser fra massemediernes
side. Hertil kommer, at afgørelsen af, om det fornødne erstatningsgrundlag foreligger, og af selve
erstatningsudmålingen er centrale domstolsanliggender, der ofte forudsætter en indgående bevisfø-
relse, som kun kan foretages ved domstolene.”

Det er fortsat Pressenævnets holdning, at bøder ikke er vejen frem. I den forbindelse bemærkede
formanden, at Pressenævnet og domstolene stiller forskellige krav til sagsbehandlingen, herunder
muligheden for at pålægge vidneansvar. Se eventuelt Pressenævnets årsberetning for 2010, side 22
”Økonomisk godtgørelse ved domstolene”. 

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 5



Et andet centralt emne under høringen var, i hvilken form og med hvilken placering Pressenæv-
nets kendelser skal offentliggøres. Medieansvarslovens § 49 siger, at kendelsen skal ”offentliggøres
på så fremtrædende måde, som det med rimelighed kan forlanges”. 

Videooptagelser og oplægsholdernes talepapirer fra høringen kan ses på Folketingets hjemmeside: 
http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegationer_kommissioner/Udvalg/Kulturudvalget/Hoe-

ringer/Medieansvar.aspx

Det er vigtigt for Pressenævnet, at de klagere, der får medhold hos nævnet, oplever, at de får
offentlig oprejsning i forhold til de krænkelser, de har været udsat for. Nævnet har derfor i de sene-
ste år strammet kursen i forhold til offentliggørelsen af nævnets kendelser. Det kan ske ved krav om
sideplacering og layout. 

Nævnet pålagde for første gang ved kendelser af 7. maj 2012 medier, Berlingske og Ekstra Bladet,
at bringe en forsidehenvisning til nævnets kendelse, der så blev bragt inde i avisen. Det angår sager-
ne 12-70-00213 og 12-70-00214. Tendensen er efterfølgende fulgt op, og nævnet pålagde i sag 12-
70-00254 SE og HØR at bringe et billede af klager på forsiden med henvisning til omtalen inde i
bladet. I sag 12-70-00323 pålagde nævnet DAGBLADET Roskilde at bringe nævnets kendelse som
en forsideartikel. Resumé af kendelsen i sag nr. 12-70-00214 ”Læge beskyldt for at være en del af et
netværk” og i sag nr. 12-70-00254 ”Alvorlig kritik for beskyldning om narkoafvænning” kan læses
under punkt D.2. De øvrige kan læses på www.pressenaevnet.dk

I nævnets årsberetninger for 2010 og 2011 er placering og layout beskrevet i henholdsvis afsnittet
”Offentliggørelse i skrevne medier – placering” og afsnittet ”Offentliggørelse i skrevne medier, her-
under magasiner”. 

Med henblik på at sikre, at indholdet af de tekster, Pressenævnet pålægger medier at offentliggøre,
kommunikeres bedst muligt ud i et klart sprog, har nævnet ansat en kommunikationsmedarbejder
pr. 1. december 2012.

Opfølgende møde
Den 14. november 2012 var Pressenævnet blevet anmodet om at deltage i et udvalgsmøde med
Retsudvalget og Kulturudvalget. Fra Pressenævnet deltog en repræsentant fra formandskabet, redak-
tører, journalister og offentlighedsrepræsentanter sammen med sekretariatet. 

Under mødet spurgte udvalgsmedlemmerne blandt andet til Pressenævnets sagsbehandling og even-
 tuelle tiltag siden høringen i maj måned. Retsudvalget og Kulturudvalget har efterfølgende den 21.
februar 2013 afgivet en beretning om medieansvar.

3 Fælleseuropæisk møde

Repræsentanter for Pressenævnet deltog den 17.-18. oktober 2012 i det årlige møde for europæiske
pressenævn i forummet Alliance of Independent Press Councils of Europe (AIPCE). Dette års
møde, som var det 14. møde i rækken, blev afholdt i Antwerpen, Belgien.

På møderne drøftes aktuelle emner blandt repræsentanter fra europæiske pressenævn og resten af
verden. 

Af interesse ved årets møde var særligt den forestående udgivelse af anbefalinger fra Leveson-kom-
missionen i England. 

I forlængelse af afsløringerne af, at en engelsk avis havde stået bag en række aflytninger af telefon-
svarere, blev Leveson-kommissionen nedsat med Lord Justice Leveson i spidsen. Formålet var at
belyse forskellige aspekter inden for medieverdenen, herunder forholdet mellem medier og offent-
ligheden, og at komme med forbedringsforslag.

6

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 6



7

Kommissionsarbejdet omfattede afhøringer af 337 vidner og mere end 300 andre personer. Anbe-
falingerne på baggrund af undersøgelsen er gengivet i en rapport, der blev offentliggjort den 29.
november 2012. Rapporten er tilgængelig under fanebladet ”About the inquiry”, ”The report” på
hjemmesiden: www.levesoninquiry.org.uk 

Langt hovedparten af de tilstedeværende lande på mødet har pressenævn, der er oprettet på et
aftalebaseret grundlag og er selvregulerende organer. På baggrund af undersøgelserne i England
påkaldte den danske model sig særlig interesse. I Danmark er det danske nævn, Pressenævnet, opret-
tet ved medieansvarsloven. Det giver blandt andet det danske nævn mulighed for at sanktionere
medier, der ikke vil offentliggøre nævnets kendelser, jf. lovens § 53. Det skal dog bemærkes, at der
ikke har været anlagt retssager vedrørende manglende offentliggørelse siden 1990’erne.

Et andet interessant emne på mødet i Belgien var mediedækningen af chokerende begivenheder
og etiske dilemmaer forbundet med dækningen. 

Norge orienterede om en række af klager i forlængelse af dækningen af drabene på Utøya og ved
regeringsbygningen i Oslo. En del af klagerne vedrørte offentliggørelsen af billedmateriale, ligesom
mange klagere fandt det umuligt at komme videre med deres liv som følge af den gentagne medie-
dækning. 

Der henvises til afsnittet D.1 ”Henvendelse til pårørende og ofre for forbrydelse”.

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 7



B .  N Æ V N E T S  M E D L E M M E R  O G  S E K R E TA R I AT

Efter medieansvarslovens § 41 består Pressenævnet af en formand, en næstformand og seks andre
medlemmer. Alle otte medlemmer har en stedfortræder.

Medlemmerne beskikkes af justitsministeren. Formanden og næstformanden, der skal være juri-
ster, beskikkes efter udtalelse fra Højesterets præsident. To medlemmer beskikkes efter udtalelse fra
Dansk Journalistforbund, og to medlemmer beskikkes til at repræsentere de redaktionelle ledelser i
den trykte presse og radio og fjernsyn efter udtalelse fra disse. Endelig beskikkes to medlemmer som
offentlighedens repræsentanter efter udtalelse fra Dansk Folkeoplysnings Samråd.

Stedfortræderne beskikkes efter de samme regler.

Pressenævnet har i 2012 haft følgende sammensætning: 

Formandskab:
Formand: Højesteretsdommer Jytte Scharling
Stedfortræder: Højesteretsdommer Thomas Rørdam
Næstformand: Advokat Jesper Rothe
Stedfortræder: Advokat Martin Lavesen

Journalister:
Medlem: Journalist Lene Sarup, Fyens Stiftstidende 
Stedfortræder: Freelance pressefotograf Lars Lindskov
Medlem: Journalist Ulrik Holmstrup, tvDOKfilm
Stedfortræder: Journalist Janni Pedersen, TV 2|DANMARK 

Redaktører:
Medlem: Chefredaktør Jan Kristensen, Fyens Stiftstidende indtil 17. december 2012, herefter

chefredaktør Dorthe Carlsen, Berlingske Lokale Medier
Stedfortræder: Dorthe Carlsen indtil 17. december 2012, herefter chefredaktør Anne-Marie Dohm,

Nordjyske Medier
Medlem: Direktør Inger Bach, DR 
Stedfortræder: Redaktionschef Hans Peter Blicher, TV 2|DANMARK

Repræsentanter for offentligheden:
Medlem: Bestyrelsesmedlem Marianne Druedahl, LOF Roskilde og Greve
Stedfortræder: Direktør Otto Juhl Nielsen, FOF’s Landsorganisation
Medlem: Forretningsfører John Meinert Jacobsen, AOF Danmark
Stedfortræder: Kommunikationschef Karsten Kolding, FDB

Pressenævnets medlemmer og deres stedfortrædere beskikkes for en 4-årig periode. 

Ved nævnets behandling af en konkret sag medvirker i henhold til medieansvarslovens § 42 en for-
mand eller næstformand samt en redaktør, en journalist og en repræsentant for offentligheden. Er
der ved afgørelsen af en sag stemmelighed (to stemmer for og to stemmer imod), er formandens
stemme afgørende. 

8

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 8



Der har i 2012 været afholdt 12 møder til behandling af konkrete sager. Endvidere har der været
afholdt to ordinære plenarmøder samt et ekstraordinært møde forud for Folketingets Kulturudvalg
og Retsudvalgs høring om medieansvar den 9. maj 2012.

Sekretariat:
Sekretariatschef: Sanne Godthaab Olesen
Fuldmægtig: Christian Tolstrup Christensen
Journalist: Annelise Mølvig pr. 1. december 2012 (10 timer ugentligt)
Stud.jur.: Nanna Lykkegaard Terkelsen pr. 6. august 2012 (15 timer ugentligt)
Kontorfuldmægtig: Susanne Nielsen

Pressenævnets adresse:
Adelgade 11-13
1304  København K
Tlf. 33 15 55 64
Fax 33 15 84 64
www.pressenaevnet.dk
sekr@pressenaevnet.dk
Åbningstid: mandag-torsdag 9-15 og fredag 9-14

9

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 9



10

2003(1) 2

1. Registrerede konkrete sager 163

2. Sager afgjort ved kendelse i nævnet          76
A. Heraf sager om presseetik                 51
B. Heraf sager om genmæle                    6
C. Heraf sager om både presseetik og genmæle   11
D. Heraf begæringer om genoptagelse 8

3. Sager afvist ved formandens kendelse 41
A. På grund af manglende retlig interesse 10
B. På grund af nævnets manglende kompetence 9
C. På grund af fristoverskridelse 19
D. Klagerne åbenbart grundløse 2
E. Begæringer om genoptagelse 1

4. Sager hævet af klageren 3

5. Sager henlagt af sekretariatet 2
A. Heraf efter klagerens undladelse af at besvare 

sekretariatets anmodning om yderligere oplysninger -
B. Henvist til rette klagemyndighed           1
C. Henlagt af andre grunde                    1

6. Sager, hvor klagen blev taget helt eller delvist til følge2) 26
1. I sager om presseetik                  23
2. I sager om genmæle 3
3. Pålæg om offentliggørelse 20

1) Tallene for 2003 vedrører de sager, der er indkommet og afgjort i 2003, og tallene kan derfor 
ikke umiddelbart – med undtagelse af antallet af registrerede sager – sammenlignes med 
tidligere år.  

2) Der kan forekomme klagesager, hvor sagen vedrører både presseetik og genmæle, hvorfor dette 
tal ikke nødvendigvis er identisk med en sum af tallet fra presseetik og tallet fra genmæle. 

C .  S TAT I S T I K

Pressenævnet har i lighed med de tidligere år opgjort antallet af konkrete sager fordelt efter sager
afgjort ved kendelse i nævnet, sager afvist af formanden og sager, der enten er hævet af klageren eller
henlagt af sekretariatet.

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 10



11

2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012

  146 134 177 164 163 150 174 157 211

               113 81 123 125 114 108 119 107 110
                    84 55 89 85 83 83 84 78 78
                       11 7 12 10 9 9 4 5 1

C          15 14 13 24 18 12 17 21 26
   3 5 9 6 4 4 14 3 5

3      33 38 48 34 48 34 48 52 66
     10 9 15 14 19 11 18 28 31
     5 6 6 2 9 3 7 10 15
   12 12 17 10 14 18 16 12 15

  4 6 3 4 3 0 3 1 4
E   2 5 7 4 3 2 4 1 1

4     8 16 5 4 3 7 1 3 4

5     - 1 2 7 0 1 2 0 1
A        

    - - 2 4 - 1 2 - 1
B               - - - - - - - - -
C                        - 1 - 3 - - - - -

6          31 24 53 45 42 41 44 37 59
                     29 22 42 33 34 36 39 34 57
   4 3 12 16 9 10 12 8 15

  23 16 34 24 30 33 23 31 51

                 
             

   
             

                

På side 14-16 er der som tidligere anført statistikker for de enkelte medier for henholdsvis sager om
presseetik og sager om genmæle. Det bemærkes, at sager, der både vedrører presseetik og genmæle,
er anført begge steder.

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 11



12

1  A N TA L  S A G E R *

200

150

100

50

0

2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012

2  R E A L I T E T S K E N D E L S E R  F O R D E LT  P Å  S A G S T Y P E *

� Begæring om genoptagelse � Sager om både presseetik og genmæle

� Sager om genmæle � Sager om presseetik

2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012

160

140

120

100

80

60

40

20

0

*Tallene fra før 2002  fremgår af tidligere årsberetninger.

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 12



13

2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012

3  S A G S F O R D E L I N G  E F T E R  A F G Ø R E L S E S M Å D E *

� Henlagt � Afvist af formanden Ikke-afgjorte sager indgået i 2003

� Hævet af klageren � Realitetskendelser

4  R E S U LTAT  A F  R E A L I T E T S K E N D E L S E R *

Klagen ikke taget til følge � Pålæg om offentliggørelse

� Klagen taget helt eller delvist til følge

2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012

200

180

160

140

120

100

80

60

40

20

0

160

140

120

100

80

60

40

20

0

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 13



14

5  K E N D E L S E R  O M  P R E S S E E T I K  A F S A G T  I  2 0 1 2

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

180grader.dk - 1 1 - 1
Avisen.dk - 1 1 - 1
Berlingske 1 2 3 - 3
Bornholm.nu - - - 1 1
BT - 2 2 2 4
Dagbladet Børsen - 2 2 1 3
Dagbladet Information - 1 1 - 1
Ekstra Bladet 2 9 11 5 16
Fyns Amts Avis - 1 1 1 2
Gråsten Avis - 2 2 - 2
JydskeVestkysten - 1 1 3 4
Jyllands-Posten 1 1 2 5 7
Kristeligt Dagblad - - - 1 1
Lokalavisen Taastrup - 2 2 - 2
metroXpress Danmark - - - 1 1
Newsbreak.dk - - - 1 1
Newsvideo.dk 1 - 1 - 1
Nordjyske Stiftstidende 1 - 1 1 2
Politiken 2 1 3 2 5
Randers Amtsavis - 1 1 - 1
Ritzaus Bureau - - - 1 1
Roskilde Avis - - - 1 1
Sjællandske Medier 3 - 3 2 5
Skive Folkeblad 1 1 2 1 3
Aviser/netaviser i alt 12 28 40 29 69

DR 2 5 7 5 12
TV 2/Bornholm - - - 1 1
TV 2/DANMARK - 1 1 3 4
TV 2/Fyn - 1 1 - 1
TV2/Nord - - - 1 1
Radio- og tv-medier i alt 2 7 9 10 19

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 14



15

Femina 1 - 1 - 1
ForskerForum 1 - 1 1 2
IDG Medier 
(Computerworld og CRN) - 2 2 - 2
Maleren - - - 1 1
Nyhedsbrev for Bestyrelser - - - 1 1
SE OG HØR 2 - 2 2 4
Skrivestokken 
(Malernes Fagforening Sjællands 
medlemsblad og hjemmeside) - - - 1 1
TÆNK - - - 1 1
Ud & Se 1 - 1 - 1
Vind & Vejr - - - 1 1
Økonomisk Ugebrev 1 - 1 - 1
Øvrige i alt 6 2 8 8 16

Massemedier i alt 20 37 57 47 104

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 15



16

6  KENDELSER OM GENMÆLE AFSAGT I  2012

Massemedie Anmodningen om genmæle Anmodningen 
taget til følge ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

180grader.dk 1 - 1 - 1
Avisen.dk - 1 1 1
Berlingske 1 1 1
Dagbladet Børsen - 1 1 2 3
Dagbladet Information - - - 1 1
Ekstra Bladet 3 1 4 1 5
Gråsten Avis 1 - 1 - 1
Jyllands-Posten - - - 1 1
Nordjyske Stiftstidende 1 - 1 - 1
Sjællandske Medier - - - 2 2
Aviser/netaviser i alt 6 4 10 7 17

TV 2|DANMARK - 1 1 - 1
TV 2 Fyn - - - 1 1
Radio- og tv-medier i alt - 1 1 1 2

DK Camping Club - - - 1 1
ForskerFORUM - - - 1 1
Nyhedsbrev for Bestyrelser - - - 1 1
SE OG HØR 2 - 2 - 2
TÆNK 1 - 1 - 1
Vind & Vejr - - - 1 1
Økonomisk Ugebrev 1 - 1 - 1
Øvrige i alt 4 - 4 4 8

Massemedier i alt 10 5 15 12 27

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 16



17

7  A F S A G T E  F O R M A L I T E T S K E N D E L S E R ,  
H Æ V E D E  O G  H E N L A G T E  S A G E R  2 0 1 2

Massemedie Formalitetskendelse Henlagt Hævet I alt
Avisen.dk 1 - - 1
B.T. 5 - 1 6
Berlingske 2 - 1 3
Brande Bladet 1 - - 1
Ekstra Bladet 7 - 1 8
Guldborgsundavis.dk 1 - - 1
Hvidovre Avis 1 - - 1
Jyllands-Posten 5 - - 5
Lokalavisen Frederiksberg 1 - - 1
Nordjyske.dk 2 - - 2
Politiken 3 - 1 4
Ritzaus Bureau* 3 - - 3
Roskilde Avis 1 - - 1
Viborg Stifts Folkeblad 1 - - 1
Villabyerne 1 - - 1
Vordingborg netavis 1 - - 1
Aviser/netaviser i alt 36 - 4 40

DR** 11 - - 11
Lorry 1 - - 1
Radio24syv 2 - - 2
SBS TV 1 - - 1
TV 2/NORD 1 - - 1
TV 2|DANMARK 2 1 - 3
TV 3 1 - - 1
TV/MIDT-VEST 1 - - 1
Radio- og tv-medier i alt 20 1 - 21

180grader.dk 1 - - 1
AOIB.dk 1 - - 1
Denkorteavis.dk 1 - - 1
Google.dk 1 - - 1
GRÆNSEN 1 - - 1
Helsenyt.com 1 - - 1
Newsbreak.dk 1 - - 1
Travservice.dk 1 - - 1
Uriasposten.dk 1 - - 1
Økonomisk Ugebrev 1 - - 1
Øvrige i alt 10 - - 10

Massemedier i alt 66 1 4 71

* Denne sag vedrørte tillige en klage over B.T., Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Modkraft.dk
** Den ene sag vedrørte tillige en klage over eugenik.dk og redox.dk

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 17



18

8  S A G S B E H A N D L I N G S T I D ,  R E A L I T E T S K E N D E L S E R

Genoptagelsesbegæringer, afvisninger og hævede og henlagte sager indgår ikke i statistikken over
sagsbehandlingstiden for realitetskendelser.

Det bemærkes, at sagsbehandlingstiden fra og med 2003 relaterer sig til de sager, som nævnet har
truffet afgørelse i i det pågældende år, og ikke – som de tidligere år – til de klager, der er indgivet til
nævnet det pågældende år.

9 SAGSBEHANDLINGSTID, FORMALITETSKENDELSER

Genoptagelsesbegæringer, hævede og henlagte sager indgår ikke i statistikken over sagsbehandlings-
tiden for formalitetskendelser.

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012

Gennemsnit i dage 13 23 9 15 14 9 15

2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012

30 dage eller mindre 5 3 4 8 8 10 12 15 13 8
31 - 40 dage 7 5 2 4 8 21 18 19 12 8
41 - 50 dage 4 9 5 8 8 16 13 17 12 13
51 - 60 dage 11 9 1 13 16 16 11 11 24 8
61 - 70 dage 14 4 3 13 19 14 14 13 17 18
71 - 80 dage 7 11 7 23 15 15 11 6 9 8
81 - 90 dage 2 8 - 15 19 9 12 12 8 10
91 - 100 dage 1 4 6 9 15 4 8 8 5 3
Mere end 100 dage 17 60 53 30 17 9 9 18 7 34

I alt 68 113 81 123 125 114 108 119 107 110

Gennemsnit i dage 73 101 124 80 76 60 63 65 60 78

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 18



19

1 0  S TAT I S T I K  O V E R  K L A G E R N E S  B A G G R U N D

Pressenævnet har i 2012 afsagt realitetskendelse i 110 klagesager, mens 66 sager er afvist af formanden
på grund af formalia. Fem af de sager, hvori der blev afsagt realitetskendelse, vedrørte anmodninger om
genoptagelse af tidligere afgjorte sager. Der er således truffet realitetsafgørelse i 105 nye sager.

Nedenfor anføres i skematisk form en oversigt over sagerne fordelt efter, om klageren er privatperson
eller organisation, firma m.v., og efter, om klageren er repræsenteret af advokat. Det bemærkes, at forde-
lingen vedrørende klagernes baggrund indeholder et skønselement, idet der kan være sager, hvor både
privatpersoner og organisationer el. lign. er anført som klagere. Da sagen kun placeres én gang i neden-
stående oversigt, har nævnet i disse tilfælde skønnet, hvilken placering der ville være mest retvisende.  

(1) Heraf fem genoptagelsesbegæringer. 2) Heraf én anmodning om egen drift 
(3) Heraf en genoptagelsesbegæring.

De sager, der blev afvist på grund af manglende retlig interesse, var alle sager, hvor omtalen i mediet
ikke vedrørte klageren.

De 15 sager, hvor Pressenævnet ikke havde kompetence til at afgøre sagen, drejede sig om ni til-
fælde, hvor mediet ikke var anmeldt til Pressenævnet, jf. medieansvarsloven § 8, stk. 1, jf. § 1, nr. 3.
Én sag, hvor nævnet ikke havde kompetence på grund af manglende offentliggørelse, én, hvor der
var klaget over en debatside uden redigering, to sager vedrørende ophavsretlige forhold, og to klager
over tv-kanaler uden dansk sendetilladelse (Kanal 5 og TV 3 sender under engelsk tilladelse).

De sager, hvor klager fra private er afsluttet ved en formalitetsafgørelse fra formanden, fordeler sig
som følger:
Ej retlig interesse 31
Klagefrist overskredet 15
Åbenbart grundløs 4
Ej kompetence 15
Genoptaget -
Intet nyt 1

R e a l i t e t s a f g ø r e l s e

Hævet/ Formalitets-  Taget Delvis Ikke          I alt
henlagt afgørelse       til taget til taget til

følge følge følge

Privat 4 51 7 19 42 1+2) 123

Privat v. advokat - 4 2 5 2 13

Organisation, firma m.v. - 10 3) 7 14 6 37

Organisation, 
firma m.v. v. advokat 1 1 2 3 1 8

I alt 5 66 18 41 51 181

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 19



D .  N Æ V N E T S  P R A K S I S

1 Principielle spørgsmål

1.1 Vejledning til ofre for forbrydelser og ulykker

Efter en ulykke eller som offer for en forbrydelse kan man modtage mange henvendelser fra journa-
lister, fotografer eller andre pressemedarbejdere. Det kan være en vanskelig situation, navnlig for
personer, der normalt ikke er i kontakt med medier.

Nævnet har derfor udarbejdet folderen ”Pressenævnets vejledning til ofre for forbrydelser og ulyk-
ker”, der forhåbentlig kan være en hjælp. 

Folderen har følgende ordlyd:

”Har du eller dine nærmeste været ude for en ulykke eller en forbrydelse, vil journalisterne ofte
tale med dig. 
Medierne afgør selv, om de vil skrive om den forbrydelse eller ulykke, som du, dine nærmeste
eller dine naboer har været involveret i, men det er dig, der bestemmer, om du vil stille op til
interview eller fotografering. Selv om du siger nej, kan du dog ikke forhindre, at medierne skri-
ver om hændelsen.
Uanset om du siger ja eller nej til medierne, så skal medierne overholde de vejledende regler for
god presseskik, som er en del af lovgivningen på området.

Medierne skal vise hensyn
Mange vil gerne fortælle medierne om deres oplevelser i forbindelse med en ulykke eller en for-
brydelse, mens andre helst vil være i fred. Men uanset hvilken holdning du har til medierne, så
skal medierne følge de vejledende regler for god presseskik. Reglerne fastslår, at ofre for forbry-
delser eller ulykker skal vises størst mulige hensyn. Det samme gælder vidner og pårørende til de
implicerede. Det gælder, uanset om du siger ja eller nej til at tale med medierne. 
Hvis du ikke ønsker at have kontakt til medierne, har du ret til at sige til en journalist eller foto-
graf, at du ikke vil tale med vedkommende. Det gælder uanset, om de ringer til dig, ringer på
din dør, mailer, stopper dig på gaden eller kontakter dig via Facebook, Twitter eller et af de
andre sociale medier.
En måde at give medierne besked på, hvis du ikke ønsker kontakt til journalister, er at hænge en
seddel på din dør med besked om, at du ikke vil tale med journalister. Du kan også indtale en
besked på din telefonsvarer og skrive på Facebook, etc., at du ikke ønsker at tale med journali-
ster.

Få hjælp af en ven
Er du ramt af sorg eller chok, kan det være en stor hjælp at få en ven eller et fa mi lie medlem, der
har mere overskud, til at tage sig af alle henvendelser.
Lad din hjælper være den, der tager din telefon og åbner døren. Vedkommende kan så enten
videregive det du vil sige, udvælge de medier, du vil tale med, eller afvise dem og sige, at du ikke
ønsker at blive kontaktet.

20

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 20



21

Du kan klage over medierne
Har medierne bragt noget i en udsendelse eller en artikel, der er forkert eller som du føler er
krænkende, kan du klage.
Du har fire uger (28 dage) til at klage enten til mediet eller til Pressenævnet. Fristen er fra den
dag, udsendelsen eller artiklen har været bragt. Overskrider du den tidsfrist, mister du din ret til
at klage. 
Har du først klaget til mediet, og mediet afviser klagen, kan du herefter klage til Pressenævnet.
Her har du også en frist på fire uger (28 dage). Fristen gælder fra den dag, du får svar fra mediet. 
Har du ikke selv kræfter til at klage til Pressenævnet, kan du give en anden fuld magt til at klage
på dine vegne. 
I klagen skal der stå, hvad sagen handler om, hvilket medie det drejer sig om, og hvorfor du vil
klage. Pressenævnet svarer gerne på spørgsmål om, hvordan du skal klage.
Når Pressenævnet modtager klagen, kigger nævnet først på, om du har overholdt tidsfristen.
Dernæst bliver mediet bedt om at forklare sig. Når nævnet har både din version og mediets ver-
sion af, hvad der er sket, tager Pressenævnet stilling til sagen. Hvis Pressenævnet er enig med dig
i, at der er tale om et brud på de presseetiske regler, kan det medie, der har krænket dig blive
pålagt at bringe Pressenævnets kendelse. Pressenævnet kan derimod ikke gå ind i egentlige erstat-
ningssager.
Du er altid velkommen til at kontakte Pressenævnet, hvis du har yderligere spørgsmål til, hvor-
dan du skal klage.”

Folderen udsendes  i løbet af foråret 2013. Herudover kan den rekvireres ved henvendelse til Presse-
nævnet samt på www.pressenaevnet.dk 

1.2 Eksponering af børn – samtykke fra forældre

Pressenævnet har igen i 2012 modtaget klager fra forældre, enten fra den ene forælder eller begge,
hvor det anføres, at der ikke er indhentet det fornødne samtykke til offentliggørelsen af oplysninger
eller billeder af et mindreårigt barn. 

Nævnet træffer afgørelse efter de Vejledende regler for god presseskik. Dette regelsæt har dog p.t.
ikke særlige regler vedrørende børn og samtykke. Der henvises derfor til tidligere omtale af pro-
blemstillingen i Pressenævnets årsberetning for 2000, side 9, ”Omtale af mindreårige uden forældre-
samtykke”, og Pressenævnets årsberetning 2009, side 19, ”Krav til samtykke”.

Herudover kan henvises til principperne i Forældreansvarsloven (lovbekendtgørelse nr. 1073 af
20. november 2012 Forældreansvarslov), der beskriver i hvilke tilfælde børn og unge under 18 år er
underlagt forældremyndighed. 

Af denne lov fremgår det, at personer som udgangspunkt er under forældremyndighed, indtil de
er 18 år:

§ 1. Børn og unge under 18 år er under forældremyndighed, medmindre de har indgået ægteskab.”

Ifølge lovens § 2 skal forældremyndighedens indehaver drage omsorg for barnet og kan træffe afgø-
relse om dets personlige forhold ud fra barnets interesse og behov. Væsentlige beslutninger kræver
enighed mellem forældre med fælles forældremyndighed, jf. lovens § 3, stk. 1:

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 21



”Har forældre fælles forældremyndighed, kræver væsentlige beslutninger vedrørende barnets forhold enig-
hed mellem forældrene. Den forælder, som barnet har bopæl hos, kan træffe afgørelse om overordnede for-
hold i barnets daglige liv, herunder hvor i landet bopælen skal være.”

Ifølge § 4 og § 5 skal afgørelser træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet. I alle forhold vedrørende
barnet skal der tages hensyn til barnets egne synspunkter alt efter alder og modenhed.

Ved fælles forældremyndighed er det et krav, at begge forældre giver deres samtykke til omtale i
medier, hvis  der er tale om et forhold, der må anses som væsentligt. Er der tale om en mere dagligdags
oplysning/-billede er samtykke fra en af forældrene nok. Er den ene forælder tillagt den fulde forældre-
myndighed, vil denne kunne handle på vegne af barnet uden samtykke fra den anden forælder. 

Spørgsmålet om, hvorvidt begge forældres samtykke er påkrævet, afhænger således af, hvilke
oplysninger der gives i mediet.

Herudover vil der være tilfælde, hvor et samtykke fra forældremyndighedsindehaveren slet ikke er
påkrævet, da barnet/den unge selv vil kunne tage stilling. Det afhænger af det enkelte tilfælde.
Generelt kan det siges, at jo mere private forhold barnet eller den unge fortæller om, jo større sand-
synlighed er der dog for, at et samtykke er påkrævet fra forældremyndighedsindehaver/-ne.

17-årig undertøjsmodel
JydskeVestkysten bragte billeder taget til et undertøjsshow i en lokal butik. En 17-årig undertøjsmo-
del klagede med samtykke fra forældrene til Pressenævnet . 

Modellen anførte, at hun forinden arrangementet havde indgået en mundtlig aftale med bestyre-
ren af butikken om, at der skulle tages et enkelt gruppebillede af alle fire modeller til Haderslev
Ugeavis. Billedserien i JydskeVestkysten havde hun imidlertid ikke indvilliget i. 

Pressenævnet fandt ikke grundlag for at kritisere avisen for at bringe billederne fra det offentligt
tilgængelige arrangement uden at indhente modellens samtykke. Det forhold, at klager kun var 17
år gammel, kunne ikke føre til et andet resultat, da der ikke var noget, der tydede på, at hun ikke
kunne overskue konsekvenserne af sin deltagelse.
Kendelse af 12. januar 2012 i sag nr. 11-70-00184.

Forældremyndighedssag
Kravene til samtykke fra begge forældre blev drøftet i forbindelse med en klage over DR1-program-
met ”21 Søndag”. DR bragte et indslag om en forældremyndighedssag, hvor moderen udtalte sig og
havde givet samtykke til, at parrets fælles børn kunne filmes (slørede). 

Faderen havde derimod ikke givet samtykke til børnenes medvirken, selvom der var fælles foræl-
dremyndighed. 

Pressenævnet fandt ikke grundlag for at kritisere DR for at bringe optagelserne af børnene uden
faderens samtykke, da børnenes ansigter ikke var synlige i indslaget. 
Kendelse af 9. oktober 2012 i sag nr. 12-70-00268.

1.3 Retlig interesse

Det er en betingelse for at klage til Pressenævnet, at klageren har retlig interesse i det forhold, der
klages over – er klageberettiget. 

Det indebærer, at man som udgangspunkt selv som person, organisation, virksomhed eller lignen-
de skal være omtalt, afbilledet eller på anden måde identificeret i mediet. Det er ikke tilstrækkeligt
blot at have en interesse i det emne, der er behandlet. Det er en konkret vurdering i den enkelte sag
ud fra de foreliggende oplysninger.

22

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 22



23

Efter medieansvarslovens § 43, stk. 2, nr. 2, kan Pressenævnets formand afvise klager fra personer,
virksomheder m.v., der er uden retlig interesse i det påklagede forhold; det vil sige, at der så ikke
tages stilling til indholdet af klagen. 

– særligt om familiemedlemmer 

I tilfælde, hvor den omtalte person er død, da omtalen bliver offentliggjort, kan en klage efter næv-
nets praksis indgives af visse nære pårørende. ”Nærmeste pårørende” vil typisk være ægtefælle, foræl-
dre, børn, børnebørn og søskende. Pressenævnet har imidlertid i 2012 åbnet muligheden for, at fjer-
nere pårørende har kunnet indgive klage til Pressenævnet i sager, hvor det må antages, at klagen er i
overensstemmelse med de nærmeste pårørendes interesser. 

Pressenævnet har tidligere omtalt spørgsmålet om retlig interesse i forbindelse med omtale af en
afdød i årsberetningen for 2002, side 6. Fra praksis i 2012 vedrørende omtale af en afdød henvises
til følgende to sager, hvor Pressenævnet fandt klagerne klageberettigede, selvom de hverken direkte
eller indirekte var nævnt eller kunne anses for nærmeste pårørende efter definitionen ovenfor:

Svigerfar til afdød – klageberettiget
Ekstra Bladet bragte artiklen ”Dødsofre selv skyld i dødsulykke”. Artiklen omhandlede omstændighe-
derne omkring en trafikulykke, hvor føreren og en passager blev dræbt. Førerens hustru var på tids-
punktet for indgivelsen af klagen i sorgbearbejdelsestilstand, og hendes far – førerens svigerfar – kla-
gede derfor på afdødes vegne. 

Pressenævnet fandt, at svigerfaderen i situationen var omfattet af den kreds af nære pårørende, der
kan klage over omtale af en anden person. Sagen blev derfor behandlet. 
Kendelse af 11. april 2012 i sag nr. 12-70-00196.

Faster til trafikdræbt – klageberettiget 
Newsvideo.dk bragte artiklen ”Mand dræbt i frontalkollision med lastbil”

Fasteren til afdøde indgav klage på egne vegne over, at Newsvideo.dk kort tid efter ulykken – og
inden de pårørende var underrettet om ulykken – havde offentliggjort billeder og videooptagelser på
sin hjemmeside. Klager var ikke selv nævnt eller afbilledet. Nævnet fandt, at klager som faster til
afdøde havde en sådan interesse i sagen, at klagen skulle behandles i forhold til klager selv (klagen
var indgivet på egne vegne). Sagen blev derfor behandlet.
Kendelse af 15. august 2012 i sag nr. 12-70-00250.

Derimod er det nævnets opfattelse, at den almindelige læser ikke er klageberettiget, når man ikke
har nogen nærmere relation til de omtalte forhold. I så fald kræves det, at klageren har en fuldmagt
fra de pårørende for at kunne klage til Pressenævnet. 

Almindelig læser 
Ritzaus Bureau udsendte telegrammet ”16-årig dræbt i trafikulykke på Mors”. Klager var ikke selv
omtalt, men almindelig læser. Han mente, at telegrammets sprogbrug medvirkede til at mistænke
bilisten for at være påvirket af alkohol. 

Nævnet fandt, at klager ikke havde en sådan interesse, at der var grundlag for at behandle sagen,
som derfor blev afvist. 
Kendelse af 28. november 2012 i sag nr. 12-70-00368.

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 23



– særligt om enkeltpersoner i grupper

I 2012 har nævnet også behandlet en række sager, hvor klager ikke personligt har været direkte
nævnt, men hvor vedkommende har været én ud af en omtalt gruppe. I de enkelte afgørelser har
klageren været del af en større gruppering og har derfor ikke personligt været mulig at identificere.
Derfor er klageren ikke blevet anset for klageberettiget. Jo flere personer der er i en gruppe, jo mere
skal der som udgangspunkt til, før man som person har retlig interesse. Af de seneste afgørelser kan
nævnes følgende: 

En boligejers interesse i motorvejslinjeføring 
Jp.dk omtalte placeringen af en ny motorvej mellem Aarhus og Viborg. 

En person med en grund tæt på den planlagte motorvejsstrækning klagede over, at avisens journa-
list selv havde en interesse i dækningen af sagen. 

Pressenævnet udtalte, at idet klager ikke selv var direkte eller indirekte nævnt i artiklerne, havde
han ikke en sådan interesse, at der var grundlag for at behandle klagen. Det forhold, at den ændrede
linjeføring af motorvejen placerer denne nærmere klagers ejendom – og længere væk fra Jyllands-
Postens skribents ejendom – kunne ikke føre til andet resultat.
Kendelse af 15. august 2012 i sag nr. 12-70-00263.

Én ud af 175.000 aktionærer 
Ekstrabladet.dk bragte artiklen ”Vestas på randen af konkurs”. Klager var aktionær i Vestas Wind
Systems A/S og mente, og at artiklen kunne medføre salg af aktier baseret på panik. 

Uanset, at klager – som én af de i artiklen nævnte 175.000 aktionærer - havde en økonomisk
interesse i omtalen af selskabet, fandt Pressenævnet ikke, at klager havde en sådan direkte, væsentlig
og individuel retlig interesse, at han var klageberettiget. Klagen blev herefter afvist. 
Kendelse af 15. august 2012 i sag nr.12-70-00279.

Én blandt 200 mødedeltagere 
Roskilde Avis omtalte et beboermøde.

Klager påpegede navnlig, at avisen i artiklen fejlagtigt påstod, at der til beboermødet var ca. 300
deltagere. Ifølge klagers oplysninger var der imidlertid godt 300 stemmer (hvert lejemål havde to
stemmer). Nævnet fandt, at klager ikke havde en sådan interesse i sagen, at der var grundlag for at
behandle klagen. Det forhold, at klager var blandt de ca. 200 fremmødte mødedeltagere, kunne
ikke føre til et andet resultat. 
Kendelse af 12. september 2012 i sag nr. 12-70-00285. 

Én blandt 50-100 tilskuere 
Artiklen ”Brøndby-fans overfaldt AGF-vagter” i Ekstra Bladet beskrev, at 50-100 mennesker hoppede
over rækværket og ind på fodboldbanen. 

Ét af de 50-100 mennesker klagede over artiklen. Han skrev, at han blot hoppede over baneaf-
skærmningen for at hilse på spillerne.

Da klageren hverken var direkte eller indirekte nævnt i artiklen, blot en del af flokken, var perso-
nen ikke klageberettiget. Derfor afviste Pressenævnet klagen.
Kendelse af 12. september 2012 i sag nr. 12-70-00302.

24

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 24



25

– særligt om interesseorganisationer

Organisationer med interesse inden for et område indgiver af og til klage til Pressenævnet over
offentliggørelser inden for deres interessefelt, men uden at organisationen selv er nævnt. Organisa-
tionernes generelle interesse i omtalen har efter hidtidig praksis sjældent været tilstrækkeligt til, at
de er klageberettigede. Fra praksis kan henvises til følgende afvisninger: 

Brændeovnsleverandører klagede over omtale af forurening
I et tv-indslag på Lorry forholdt en miljøingeniør fra Det Økologiske Råd sig kritisk til brændeov-
nes forurening. I indslaget blev der henvist til producenter med udtalelsen: Der skal ”sendes et sig-
nal til producenterne af de her brændeovne”. 

DAPO - Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovne – og foreningens 13 med-
lemsvirksomheder klagede. DAPO repræsenterede den samlede branche af danske producenter af
pejse og brændeovne. 

Pressenævnet udtalte, at da DAPO eller foreningens medlemmer ikke selv var direkte eller indi-
rekte nævnt i udsendelsen, havde foreningen ikke en sådan interesse, at der var grundlag for at
behandle klagen. Klagen blev derfor afvist uden behandling. Det forhold, at DAPOs 13 medlem-
mer var dækkende for den samlede branche af danske producenter, kunne ikke føre til et andet
resultat, idet der i udsendelsen henvistes til producenter generelt. 
Kendelse af 7. maj 2012 i sag nr. 12-70-00243.

Forsikringsmæglerforening og medlemmer med markedsandel på 70 % 
Økonomisk Ugebrev bragte artiklen ”Lille pensionsmægler bider de store i haserne”.  I artiklen var
blandt andet anført: ”Helt store virksomheder […] har senest skiftet fra at hente rådgivning fra de
traditionelle pensionsmæglere og pensionsselskaber til at hente rådgivningen fra [en anden forsik-
ringsmægler]”. 

Forsikringsmæglerforeningen klagede som mandatar for tre navngivne medlemmer. Hverken for-
eningen eller de tre medlemmer var omtalt ved navn i artiklen.

Der var ikke over for Pressenævnet fremlagt oplysninger om, at Forsikringsmæglerforeningens tre
navngivne medlemmer, skulle have mistet markedsandele til den omtalte mægler.

Nævnet fandt herefter, at foreningen og de tre medlemmer ikke var klageberettigede. Det forhold,
at de tre medlemmer havde en markedsandel på ca. 70 % af det mæglerbetjente pensionsmarked,
kunne ikke føre til et andet resultat, idet der i artiklen var henvist til ”de store pensionsmæglere”
generelt. Klagen blev afvist.  
Kendelse af 15. august 2012 i sag nr. 12-70-00276.

– udviklingen i Nævnets praksis om retlig interesse

Nævnet har på sine plenarmøder i 2012 drøftet sin praksis vedrørende betingelsen om retlig interes-
se.  Der har under møderne været enighed om at anlægge en bredere fortolkning af kravet til retlig
interesse. Det må derfor forventes, at nævnet i højere grad end hidtil vil behandle klager, fx. fra
interesseorganisationer, selv om organisationen ikke selv er omtalt eller identificeret i mediet. Det
vil dog bero på en konkret vurdering.

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 25



2 Resumé af væsentlige konkrete sager

Til belysning af nævnets hidtidige praksis i sager om god presseskik og genmæle gengives nedenfor
resuméer af en række konkrete sager. 

Der er tale om kortfattede resuméer. Kendelserne i disse og i de øvrige klagesager, som nævnet har
truffet afgørelse i, kan i deres helhed ses på nævnets hjemmeside pressenaevnet.dk under fanebladet Ken-
delser og på Retsinformations afgørelsesdatabase. 

Retsinformations afgørelsesdatabase findes på retsinfo.dk. Man kommer ind i afgørelsesdatabasen
ved at klikke på ikonerne Ministerieindgang, Justitsministeriet og Afgørelser. 

2.1 Sager om presseetik
Efter medieansvarslovens § 34, stk. 1, skal massemediernes indhold og handlemåde være i overens-
stemmelse med god presseskik. Inden for denne retlige standard er det overladt til Pressenævnets
skøn, om der i et konkret tilfælde er sket en overtrædelse af god presseskik. Der er dog ikke tale om
et frit skøn, idet udgangspunktet for det nærmere indhold af begrebet god presseskik er de vejleden-
de regler for god presseskik, jf. nedenfor under bilag.

Fejl blev ikke rettet tydeligt nok
Politiken skrev ”Fiskeriboss på støtten” med underrubrikken: ”De fiskere, der får mest i fiskeristøtte har
tætte bånd til fiskeriforening” og antydede, at fiskerne havde fået støtte, fordi de var tæt forbundne med
magthaverne. Det var forkert. Politiken rettede selv fejlen under ”Fejl og Fakta” på side 2, men det fandt
Pressenævnet ikke var tydeligt nok.

Af de fem fiskere med høje tilskud, som Politiken skriver om, er én af dem formand for Dansk
Fiskeriforening. De øvrige er menige medlemmer af lokalforeninger under Fiskeriforeningen. I
artiklen står der flere af storfiskerne har tætte forbindelser til toppen af Danmarks Fiskeriforening,
fiskeindustriens magtfulde interesseorganisation, med adgang til både fødevareministeren og EU-kommis-
sionen. Det kan læserne opfatte, som om de via deres forbindelser har fået støtte. Det har Politiken
ikke belæg for at skrive, og Pressenævnet kritiserer derfor Politiken for ikke at følge god presseskik
og undersøge det, inden det kommer på tryk.

Politiken retter selv fejlen i en note under ”Fejl og Fakta” på side 2, men det er ikke tydeligt nok,
siger Pressenævnet, der derfor har pålagt Politiken at bringe Pressenævnets kendelse. 
Kendelse af 12. januar 2012 i sag nr. 11-70-00174.

Fotos fra privat område havde almen interesse
Ekstra Bladet bragte en kritisk artikelserie om behandlingsmetoderne på det alternative behandlingssted
for kræftsyge, Humlegården. Til nogle af artiklerne var der fotos af cheflægen, der befandt sig på Humle-
gårdens parkeringsplads.  

Den nu afdøde læge (klager) beder Ekstra Bladets medarbejdere forlade stedet, hvilket de gør.
Lægen har ikke givet lov til, at billederne bliver offentliggjort. 

Når Pressenævnet ikke giver kritik, skyldes det, at selv om parkeringspladsen tilhører Humlegår-
den og dermed er privat område, så færdes både patienter og mange andre på stedet, ligesom der er
skilte ind til stedet fra den offentlige vej. Dertil kommer, at Pressenævnet vurderer, at emnet har
almen interesse. Det sammenholdt med, at lægen bliver fotograferet på arbejde og som leder, gør, at
der ikke er grundlag for at sige, at Ekstra Bladet har krænket lægens privatliv ved at offentliggøre
billederne fra parkeringspladsen.

Nævnet giver kritik af Ekstra Bladet i et andet klagepunkt i sagen.
Kendelse af 13. februar 2012 i sag nr. 11-70-00167 (behandlet med sag nr. 11-70-00181).

26

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 26



27

OK at bringe Facebook-billede af kræftsyg pige efter hendes død
I en artikelserie om det alternative sted for kræftbehandling, Humlegården, bragte Ekstra Bladet på forsi-
den et billede af en 12-årig pige i hættetrøje med sonde i næsen ved siden af teksten ”Læger anklager
Humlegården: 12-ÅRIG LED FRYGTELIGT”. Den afdøde piges forældre klagede.

Forældrene siger, at Ekstra Bladet fik billedet af moderen, fordi avisen skulle bruge det til en posi-
tiv artikel om Humlegården. De finder, at avisen har brugt billedet i en hel anden og negativ sam-
menhæng. Ekstra Bladet siger, at de fandt billedet på Facebook, hvor der var en støttegruppe for
pigen, og at moderen gav dem lov til at bruge billedet. Desuden var gruppen ”åben” og dermed
offentlig tilgængelig. Ifølge Ekstra Bladet har moderen fået at vide, at avisen også ville fortælle om
andre lægers kritik af behandlingen på Humlegården.  

Pressenævnet har ikke fået dokumentation for, at moderen og avisen havde lavet en aftale om,
hvordan billedet skulle bruges. Derfor udtaler nævnet ikke kritik. 
Kendelse af 13. februar 2012 i sag nr. 11-70-00181.

For retningslinjerne vedrørende Facebook henvises til Pressenævnets årsberetning for 2011, side
20ff.

1.018 Facebook-venner på lokalpolitikers profil gjorde profilen offentlig
Fyns Amts Avis bragte artiklen ”Privat for åben skærm” sammen med et billede af en lokalpolitiker i bar
overkrop. Billedet stammede fra hans Facebook-profil. Han klagede og sagde, at profilen var privat, og at
alle 1.018 venner var bekendte.

Lokalpolitikeren (klageren) er offentligt kendt, medlem af Svendborg Byråd og blandt Facebook-
vennerne er flere journalister. Dertil kommer, at han selv har lagt billedet ud på siden.

Pressenævnet henviser til Folketingets Ombudsmand, der i 2011 siger ”Myndigheder må bruge
oplysninger fra åbne Facebook-profiler” Ombudsmanden peger på, at lukkede profiler i nogle tilfæl-
de kan sidestilles med offentligt tilgængeligt materiale, nemlig hvis profilen har et meget stort antal
”venner” tilknyttet, uden profilindehaveren kender dem personligt. 

Fordi klager dels er medlem af byrådet, dels har et stort antal venner, giver nævnet ikke kritik for
at offentliggøre billedet uden først at få lov af klager. 
Kendelse af 11. april 2012 i sag nr. 12-70-00199.

En mail sendt til 700 personer kunne offentliggøres
JydskeVestkysten fik ikke kritik for at bringe uddrag af en mail, som en ansat havde sendt ud til 700
medarbejdere og bestyrelsesmedlemmer.

I en række artikler, bl.a. Storm af beskyldninger mod UC Danmark og Rektor glad for opbakning
efter hård kritik, skriver JydskeVestkysten om beskyldninger mod rektor og University College Syd-
danmarks interne holdninger. I artiklen indgår uddrag af en mail, som en ansat på UC Danmark
har sendt rundt til 700 medarbejdere og bestyrelsesmedlemmer for at støtte rektor. I artiklen står
også navnet og titel på den person, der har sendt mailen.

Mailen er tænkt som en intern privat mail, derfor klager afsender, da hun ser den citeret i avisen
sammen med sit navn. Pressenævnet kritiserer ikke JydskeVestkysten for at viderebringe klagers mail
med navn og titel uden at få lov, dels fordi den er sendt til så mange, dels fordi e-mailen er relevant i
relation til avisens øvrige artikler.
Kendelse af den 11. april 2012 i sag nr. 12-70-00203.

Skulle have hørt bestyrelsen, der blev beskyldt for diskrimination 
Lokalavisen Taastrup skrev i artiklen ”Radikalisering i Gadehavegård”, at afdelingsbestyrelsen i boligfor-
eningen Gadehavegård radikaliserede området og diskriminerede beboere, der ikke var muslimer. I artik-
len kom afdelingsbestyrelsen ikke til orde.

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 27



Lokalavisen Taastrup skriver både adressen på ejendomskontoret, og hvor bestyrelsen holder til,
men kan ikke dokumentere, at den har forsøgt at få fat i afdelingsbestyrelsen for at få dens forkla-
ring på beskyldningerne.

Avisen forklarer, at den ikke kunne få fat i afdelingsbestyrelsen, fordi der ikke står på Gadehave-
gårds hjemmeside, hvordan man kan få fat i den. Desuden lægger avisen flere telefonbeskeder hos
ejendomsadministrationen, men får heller ikke ad den vej fat på bestyrelsen.

Lokalavisen Taastrup kan ikke over for Pressenævnet dokumentere, at den har forsøgt at få fat i
dels bestyrelsen, dels ejendomskontoret. Lokalavisen Taastrup får derfor kritik af Pressenævnet for
ikke at gøre nok for at få modpartens forklaringer på beskyldningerne.
Kendelse af den 11. april 2012 i sag nr. 12-70-00204. 

For sen offentliggørelse af kendelse fra Pressenævnet
Først otte dage efter, at Dagbladet Børsen var blevet pålagt at bringe en kendelse, offentliggjorde avisen
den. Selvom det var i juleperioden, var dette for sent.

Mandag den 19. december får Dagbladet Børsen kritik af Pressenævnet og bliver pålagt at bringe
kendelsen, som avisen dagen efter får sendt pr. mail. Først onsdag den 28. december bringer Børsen
kendelsen i avisen.

Avisen udkommer kun på hverdage, og der var juleferie, forklarer Børsen, som mener, at den 28.
var ”snarest muligt”, som der står i medieansvarsloven § 49. Pressenævnet finder, at det er for sent,
og påpeger, at avisen udkom både torsdag den 21., fredag den 22. og tirsdag den 27. december.
Børsen burde derfor have offentliggjort kendelsen straks.

Klager har også klaget over andre ting, men fik ikke medhold i dem.
Kendelse af 11. april 2012 i sag nr. 12-70-00208. 

Ekstra Bladet mistænkeliggjorde rapport ved at udelade væsentlig oplysning
I en række kritiske artikler om forsøget med akutlægehelikoptere skrev Ekstra Bladet på forsiden: ”NY
AFSLØRING. Kritisk rapport blev ændret: SE HVAD DU IKKE MÅ VIDE OM SKANDALE-HELI-
KOPTER”. Ekstra Bladet skrev, at dele af evalueringen var ændret fra negativt til positivt, men fortalte
ikke, at ændringen skyldtes, at man i den første udgave havde sammenlignet forkerte patientgrupper. Fej-
len blev rettet og dermed også konklusionen.

Ekstra Bladet skriver, at den negative evaluering af akuthelikoptere er ændret til en positiv evalue-
ring. Avisen forklarer, at det skyldes, at TrygFonden ønsker en positiv rapport, fordi fonden har
betalt mange millioner kroner for forsøget med akuthelikoptere. 

I artiklen står der, at Ekstra Bladet er kommet i besiddelse af en fortrolig førsteudgave af ekspertrapporten
om helikopteren […] i den hemmelige konklusion bliver der sået stærk tvivl om, hvorvidt helikopteren over-
hovedet er pengene værd […] ikke kunnet påvise signifikant reduktion i dødeligheden. 

Artiklerne fortæller ikke, at den første rapport kun var en kladde, der skulle tjekkes af forskere og
eksperter, inden den endelige version bliver lavet. Derimod skriver avisen, at TrygFonden selv har
udpeget de folk, der skulle gennemgå den første udgave af rapporten.

Det til trods for, at Ekstra Bladet har fået at vide, at der var tale om en fejl, idet der bl.a. i sam-
menligningsgrundlaget vedrørende svært skadede patienter i den foreløbige evalueringsrapport var
anvendt oplysninger med lettere tilskadekomne. Da sammenligningsgrundlaget bliver rettet, viser
det sig, at akuthelikopterne betyder, at flere svært tilskadekomne overlever. 

Pressenævnet finder, at Ekstra Bladet skulle have skrevet, hvorfor konklusionen i kladden bliver
ændret i den færdige rapport. Ved at udelade den oplysning giver artiklerne det indtryk, at det kun
er konklusionen, der er ændret – og ikke det materiale, der ligger til grund for konklusionen. Der-
for får Ekstra Bladet kritik.
Kendelse af 7. maj 2012 i sag nr. 12-70-00202. 

28

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 28



29

Læge beskyldt for at være en del af et netværk
Ekstra Bladet bragte en spiseseddel og en forside med billeder af seks læger og teksten ”SKRÆKLÆGER-
NES NETVÆRK” og ”De hjælper hinanden med at svinge kniven”.  Fem af lægerne var plastickirurger,
men den sjette var ikke kirurg. Han klagede og fik medhold. Kendelsen skulle stå på forsiden.

De seks læger har lavet kirurgiske fejl og danner et netværk, skriver Ekstra Bladet, men én af de
seks er ikke kirurg og har aldrig opereret. 

Pressenævnet finder, at Ekstra Bladet har tilsidesat god presseskik ved ikke at kontrollere oplysnin-
gerne, inden de bliver offentliggjort.

Samme dag, som artiklen bliver bragt, kontakter lægen Ekstra Bladet for at få fejlen rettet, hvilket
avisen ikke gør. Derfor får Ekstra Bladet også kritik på dette punkt.

Nævnet pålægger Ekstra Bladet, at der skal være en forsidehenvisning til kendelsen, som bringes
inde i avisen.
Kendelse af 7. maj 2012 i sag nr. 12-70-00214.

Politiken udelod udtalelse fra ekspert
Avisen henvendte sig til fire eksperter. De tre af dem sagde, at tæpper med stoffet Densil P kunne give
hudproblemer. Det mente den fjerde ikke, men Politiken citerede ikke ham i artiklen. Det kritiserede
Pressenævnet.

Artiklerne handler om tæppeproducenten InterfaceFLOR, der tidligere har brugt Densil P i tæp-
perne. En af overskrifterne lyder Ansatte arbejder på tæpper med farligt stof. Her siger tre eksperter, at
der kan være sammenhæng mellem tæpper med stoffet og hudproblemer.

Den fjerde ekspert, som Politiken også har talt med, mener derimod ikke, at tæppet giver hudpro-
blemer.

Tæppeproducenten klager og siger, at Politiken har fortiet oplysninger og skrevet en ensidig og
unuanceret artikel. 

Politiken erkender, at den fjerde ekspert skulle have været med i artiklerne og bringer en rettelse i
Fejl og Fakta på side to. Det finder Pressenævnet ikke tydeligt nok. Pressenævnet pålægger derfor
Politiken at bringe nævnets kendelse.
Kendelse af 7. maj 2012 i sag nr. 12-70-00216.

Klager fik først rettelse efter et halvt år 
DRs Kontant bragte i maj udsendelsen ”Presset af flyttemanden”. Her fremgik det, at flyttemanden ikke
havde lov til at fragte gods. Flyttemanden sagde, at DR havde bragt oplysningen i ond tro.

I udsendelsen oplyser Trafikstyrelsen, at flyttemanden ikke har den rigtige tilladelse. Det viser sig,
at det har han. I en Kontant-udsendelse i december bliver fejlen gentaget, ligesom den også står i en
artikel på hjemmesiden. Først ugen efter på dr.dk og i januar på DR1 retter DR fejlen.

Den 4. august sender flyttemandens advokat et brev til DR og gør opmærksom på, at flytteman-
den har de tilladelser, der skal til.

Nævnet siger, at selv om det kan være svært for DR Kontant at finde ud af, hvad der er rigtigt på
grund af skiftende beskeder fra Trafikstyrelsen, så burde DR have rettet fejlen tidligere. Derfor får
DR også kritik for det.

Pressenævnets kendelse skal offentliggøres både på DR1 og på dr.dk.
Kendelse af den 15. august 2012 i sag nr. 12-70-00220.

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 29



Afslørede trafikdræbt mands nummerplade
Newsvideo.dk viste videoklip fra dødsulykke, hvor man kunne se bilens nummerplade. Pressenævnet gav
kritik for manglende sløring af registreringsnummeret.

Umiddelbart efter en ulykke på Bornholm, hvor 48-årig mand blev dræbt, skriver Newsvideo.dk
artiklen Mand dræbt i frontalkollision med lastbil. I forbindelse med artiklen er der seks billeder samt
en video, der viser politiets og redningsfolkenes arbejde på stedet. På videoen kan man se nummer-
pladen. Desuden bliver det oplyst, at den dræbte er en 48-årig mand. 

Den dræbtes faster klager over, at Newsvideo.dk kort efter ulykken – og før de pårørende er
underrettet - bringer billeder af registreringsnummeret samt oplyser køn og alder på den dræbte.
Newsvideo.dk siger, at almindelige borgere ikke kan slå et registreringsnummer op – og de færreste
kan tilmed huske deres eget. 

God presseskik siger, at medierne skal vise ofre for ulykker størst muligt hensyn. Det samme gæl-
der vidner og pårørende. Pressenævnet finder, at en ulykke på en offentlig vej kan have almen inter-
esse, men kritiserer Newsvideo.dk for at vise videooptagelser umiddelbart efter ulykken uden at slø-
re nummerpladen, der kan identificere den dræbte. 
Kendelse af den 15. august 2012 i sag nr. 12-70-00250 (sagen er behandlet med sagerne 12-70-
00248 og 12-70-00249, hvor der er sket sløring, og nævnet derfor ikke udtaler kritik).

Alvorlig kritik for beskyldning om narkoafvænning
SE og HØR bragte nærbilleder af en mand, der var offentligt kendt, og skrev, at han var på narkoafvæn-
ning. Artiklen byggede på en anonym kilde. Overskriften lød ”[Klagers] tragedie: HENTER META-
DON PÅ KLINIK” og ”PÅ NARKOAFVÆNNING”.

Dagen inden artikel og billede bliver offentliggjort oplyser klagers advokat til SE og HØR, at
hans klient tager hverken metadon, er på narkoafvænning eller noget der ligner det. Advokaten beder
om, at få artiklen fjernet fra såvel blad som hjemmeside. Samtidigt med mailen sender advokaten
også en sms til chefredaktøren, her beder advokaten også om at få artiklen fjernet. Chefredaktøren
svarer, at bladet er trykt, og at han skal kontakte redaktionschefen, der gentager, at bladet er trykt.

Dagen efter mailen og sms’en – samme dag som bladet udkommer – oplyser Familieambulatoriet,
at klager ikke har modtaget behandling, men at han over de seneste to måneder er blevet testet tre
gange ugentligt for euforiserende stoffer. Ingen af prøverne har vist spor af euforiserende stoffer.
Pressenævnet siger, at den anonyme kildes udtalelser ikke udgør dokumentation.

Artiklen er således udokumenteret, og Pressenævnet giver SE og HØR alvorlig kritik for at bringe
meget krænkende og skadelige udsagn om klagerens personlige forhold uden at kontrollere dem og
siger også, at omtalen ikke har almen interesse.

Pressenævnet tilføjer, at selv om artiklen var trykt, så burde SE og HØR have forsøgt at rette fej-
len. Pressenævnet pålægger SE og HØR at bringe nævnets kendelse. Det skal ske med et billede af
klageren på forsiden sammen med teksten: Pressenævnet giver SE og HØR alvorlig kritik for at påstå,
at [klager] var på narkoafvænning og fik metadon. Kendelsen skal både inde i bladet og på hjemmesi-
den bringes på en fremtrædende plads.
Kendelse af 15. august 2012 i sag nr. 12-70-00254.

Kritik for at vise billeder af plejehjemsbeboer
TV Avisen, DR1, viste i indslaget ”Økonomisk krise: Mindre sygefravær” klip af forskellige plejehjemsbe-
boere på deres værelser. Klager mente, at hans far (en beboer) medvirkede uden viden, vilje eller samtyk-
ke. DR havde fået lov af personalet og sagde, at man også havde fået ja fra faderen. Pressenævnet fandt
det ikke dokumenteret.

30

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 30



31

Indslaget handler om, at ansatte er mindre syge. Plejehjemslederen giver lov til, at TV Avisen kan
filme personalet sammen med beboerne, hvis de enkelte beboere siger ja. En social- og sundhedsas-
sistent, som DRs tv-hold følger, går ind på værelserne og spørger beboerne – bl.a. klagerens far - om
holdet må filme vedkommende sammen med hende. Værelserne er beboernes private hjem. Klage-
rens far har ingen værge og kan således selv træffe sine egne beslutninger.

Pressenævnet siger, at det er mediets eget ansvar at sikre sig, at beboeren har sagt ja og henviser til
reglerne for god presseskik. Her står, at der skal vises særligt hensyn over for personer, som ikke kan
ventes at være klar over virkningerne af deres udtalelser. 

I dette tilfælde finder nævnet det ikke dokumenteret, at TV Avisen har fået samtykke fra pleje-
hjemsbeboeren. Det, at klagerens far ikke protesterer mod optagelserne, ændrer ikke ved afgørelsen.

Pressenævnet kritiserer derfor TV Avisen for ikke at have det nødvendige samtykke.
Kendelse af 15. august 2012 i sag nr. 12-70-00255.

DRs Kontant kritiseret for at genbruge interview
Næstformand for Dansk Ortopædisk Selskab gav et interview om metalhofter til TV Avisen i februar
2012. Selv om selskabet offentligt ændrede holdning til metalhofterne i marts, genbrugte DR Kontant i
april det gamle interview fra februar.

Pressenævnet kritiserer, at Kontant genbruger TV Avisens interview to måneder senere uden at
undersøge, om der er sket noget nyt i sagen. Hvilket der var: I mellemtiden har Dansk Ortopædisk
Selskab, hvor klageren er næstformand, sendt en pressemeddelelse ud, hvor der står, at selskabet
ikke længere vil bruge metalhofterne. 

Det nævner Kontant ikke noget om i forbindelse med genbrug af det gamle interview. Pressemed-
delelsen var ellers blevet citeret i TV Avisen, ligesom klageren, næstformand i Dansk Ortopædisk
Selskab, havde sendt en mail til Kontant og gjort opmærksom på pressemeddelelsen.

Både klageren og Dansk Ortopædisk Selskab kommer til at stå i et dårligt lys, fordi DRs Kontant
genbruger et interview fra februar i april på et tidspunkt, da klageren og selskabet har skiftet hold-
ning.
Kendelse af 12. september 2012 i sag nr. 12-70-00259.

Kritik af Ekstra Bladet for at genoptrykke gammel artikel
I en artikel fra november 2011 stod der, at behandlingsstedet Humlegården var blevet meldt til politiet.
To uger senere sagde politiet, at man ikke ville rejse tiltale. Alligevel genoptrykte Ekstra Bladet artiklen i
april 2012 – uden at oplyse, at anmeldelsen var blevet afvist.

Da avisen skriver om Humlegården igen i april 2012, vælger man at illustrere den med den gamle
artikel fra november 2011. Pressenævnet kritiserer Ekstra Bladet for at genoptrykke artiklen uden at
fortælle, at politiet ikke havde fundet noget mistænkeligt og derfor ikke rejste tiltale. Det er en vig-
tig oplysning, og det er imod god presseskik ikke at undersøge sagen først. Pressenævnet kritiserer
derfor Ekstra Bladet.
Kendelse af 12. september 2012 i sag nr. 12-70-00260.

Ud & Se havde krænket privatlivets fred
I fotoserien ”I seng med danskerne”, maj 2012, viste Ud & Se fotos af 13 par i deres senge. Et af dem var
et arkivbillede fra 2007, men parret havde ikke givet lov til, at billedet blev genbrugt i Ud & Se.

Billedet er taget i soveværelset i et privat hjem, hvor der normalt ikke er offentlig adgang. Da bil-
ledet ikke har almen interesse og derfor er omfattet af reglerne om privatlivets fred, kan man ifølge
god presseskik ikke bringe det, uden at parret giver lov til det. Det gælder også, selv om billedet tid-
ligere har været vist på et lille galleri. 

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 31



Ud & Se havde i en mail fra fotografen fået at vide, at alle 13 par var indforstået med, at deres bil-
leder ville blive bragt i Ud & Se. Alligevel viste et sig, at det par, der klagede, ikke havde givet lov.
Da parret opdager billedet i maj-nummeret, fjerner Ud & Se billedet fra den elektroniske version og
beklager i det efterfølgende nummer.

Pressenævnet siger, at det er ikke nok, at Ud & Se tror, at alle er indforstået med at komme i bla-
det. Bladet skal være sikker på, at parrene har sagt ja. Det var Ud & Se ikke, og derfor får bladet kri-
tik af Pressenævnet.
Kendelse af 12. september 2012 i sag nr. 12-70-00264.

Information fik kritik for overskrift på læserbrev
Et debatindlæg indsendt med overskriften” Hvilke hensyn?” havde fået overskriften ”PET i russisk tjene-
ste”, da det kom i avisen og på nettet. Det var der ikke dækning for i læserbrevet, derfor fik Information
kritik af Pressenævnet.

Et medie har lov til at forkorte og redigere manuskripter, men det skal ske sådan, at meningen
ikke bliver ændret. I dette tilfælde er selve indholdet af læserbrevet det samme, men der er ikke dæk-
ning for overskriften PET i russisk tjeneste.

I læserbrevet stiller forfatteren (klageren) spørgsmål ved det rimelige i, at en domstol har lukket
døren i en sag om spionage, som, debattøren mener, har offentlig interesse. En passus i læserbrevet
lyder: I Rusland nikker man sikkert med velkendt glæde til de lukkede døre. I Danmark burde en sådan
fremgangsmåde fremkalde røde ører hos enhver anstændig jurist og almindelig borger.

Information får kritik for at bringe en misvisende overskrift.
Kendelse af 12. september 2012 i sag nr. 12-70-00280.

Kritik af Politiken for at beskylde tidligere journalist for at være Stasi-agent
På den ene side kom spørgsmålet om, hvem der har været Stasi-agenter, ind under almen interesse. På
den anden side var det så krænkende at blive beskyldt for at være det, at medierne skulle være sikre, inden
de videregav det.

I maj kunne man i Politiken læse ”Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen,
som alle leder efter”. Den mistænkte har klaget til Pressenævnet over artiklen.

Reglerne for god presseskik siger, at man ikke må krænke privatlivets fred, medmindre der er
almen interesse for offentlig omtale. Her er der udelukkende tale om udokumenterede rygter, idet
forskeren, der angiveligt skulle have fundet frem til Stasi-agenten, ikke vil bekræfte det over for avi-
sen. 

Pressenævnet finder, at Politiken har tilsidesat god presseskik ved at videregive en så alvorlig
beskyldning uden at kunne dokumentere den.

Inden artiklen bliver bragt, kontakter Politiken den mistænkte journalist og fortæller ham om
rygterne, men han afviser, at det er ham. Det, at avisen har kontaktet den mistænkte, får ikke Pres-
senævnet til at ændre holdning.
Kendelse af 12. september 2012 i sag nr. 12-70-00281.

Forkert af Ekstra Bladet at identificere tigerdræbt mand
Det var i orden at skrive, at en mand var fundet død i tigerburet i Zoo, men det var en krænkelse af pri-
vatlivets fred at bringe navnet på ofret sammen med et Facebook-billede af ham.

Ekstra Bladet får kritik for at bringe navnet på og et billede af en mand, der er blevet dræbt af
tigerne i Zoo. God presseskik siger, at man skal vise størst muligt hensyn til ofre og deres pårørende,
medmindre der er en klar almen interesse for offentlig omtale.

Pressenævnet finder, at det har offentlig interesse, at en mand bliver fundet død hos tigerne, der-
for er det i orden at skrive om sagen. Det får Ekstra Bladet ikke kritik for. Men da offeret kun er

32

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 32



33

kendt af familien og den nærmeste omgangskreds, er der ikke nogen grund til at offentliggøre hver-
ken navn eller billede af den dræbte.

Det gjorde Ekstra Bladet – og på et tidspunkt, hvor en af afdødes brødre var bortrejst. Han blev
derfor orienteret om det uden, at familien var i nærheden. Dermed har Ekstra Bladet ikke fulgt god
presseskik og udvist størst muligt hensyn til den dræbte og hans familie.

I denne sag spiller det ingen rolle, at Ekstra Bladet har fundet portrættet af den unge mand på en
åben Facebook-profil. Kendelse af 12. september 2012 i sag nr. 12-70-00296.

I øvrigt havde søsteren (klageren) også klaget over BT i samme sag. Avisen havde ikke bragt nav-
net på den dræbte mand, og billedet var sløret. Derfor kritiserer Pressenævnet ikke BT.
Kendelse af 12. september 2012 i sag nr. 12-70-00297.

For retningslinjerne vedrørende Facebook henvises til Pressenævnets årsberetning for 2011, side
20ff.

Pressenævnets kendelse tydelig nok på side 2
Skive Folkeblad havde skrevet flere artikler om en lokal sag om betaling for et gulv, heraf én på forsiden.
Pressenævnet kritiserede artiklerne, og pålagde avisen at bringe kendelsen. Den blev bragt på side 2, men
det var klager utilfreds med.

Klager, der fik medhold i sin klage over artiklerne, var utilfreds med placeringen i bladet af Presse-
nævnets kritik. Klager mente, at når de artikler, der er klaget over, har stået på forsiden, så skal Pres-
senævnets kritik af dem også stå på forsiden, og overskriften skal have samme størrelse, som over-
skriften i artiklen havde. Det er ikke nok at bringe kendelsen på side 2. 

Nævnets kritik blev i avisen bragt indrammet og havde fået en farve, der fremhæver den.
Pressenævnet finder, at kendelsen er så tydelig, som man kan forlange. Det skyldes blandt andet,

at selskabet ikke var navngivet eller kritiseret på forsiden. Derfor kritiserer nævnet ikke Skive Folke-
blad. 
Kendelse af 12. september 2012 i sag nr. 12-70-00311.

Kvinde klagede over stort billede i Ekstra Bladet
Klager havde accepteret at blive fotograferet til en artikel, men regnede med, at avisen kun ville bringe et
lille billede. Billedet blev slået stort op, hvilket fik kvinden til at klage.

Til en artikel om fleksjob bliver interviewpersonen fotograferet siddende på sin seng. Aftalen er, at
hun skal godkende det, inden det kommer i avisen. Journalisten mailer to fotos til hende, og hun
vælger det ene, som avisen bruger. Men her stopper enigheden. 

Kvinden mener, at hun er blevet lovet, at avisen vil beskære billedet, så man alene kan se hendes
ansigt, og at det kun vil blive brugt som et lille billede. Avisen siger, at der ikke er nogen aftaler om
hverken størrelse eller beskæring, hvilket vil være imod sædvane.

Pressenævnet finder det ikke dokumenteret, at interviewpersonen er blevet lovet, at billedet skal
beskæres og kun bruges som et lille billede. Derfor får Ekstra Bladet ikke kritik.

I øvrigt fjerner Ekstra Bladet billedet fra hjemmesiden, da klageren ringer ind og beder om at få
det fjernet.
Kendelse af 9. oktober 2012 i sag nr. 12-70-00294. 

Knivdrab kunne være omtalt mere skånsomt
SE og HØR bragte i august en artikel om en 18-årig pige, der blev dræbt seks år tidligere. ”Dolket 53
gange” stod der med store bogstaver ved artiklen. Moderen klagede over, at SE og HØR omtalte sagen
uden at fortælle hende det.

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 33



Ifølge god presseskik skal medierne dels undgå at krænke privatlivets fred, dels vise ofre og pårø-
rende hensyn. Pressenævnet finder, at drabssagen i 2006 havde offentlig interesse, men da SE og
HØR omtaler drabet, er der gået seks år. Derfor kunne SE og HØR have vist de pårørende hensyn
ved for eksempel at have orienteret moderen (klageren) om, at artiklen og billederne ville blive
bragt.

Pressenævnet skriver også, at omtalen af drabet, Dolket 53 gange, kunne være sket mere skånsomt
i forhold til familien, men oplysningerne er korrekte, og Pressenævnet vil ikke kritisere SE og HØR.
Kendelse af 9. oktober 2012 i sag nr. 12-70-00310.

DR glemte at fortælle, at mand var frifundet
I udsendelsen ”En dødgod forretning” på DR2 i maj måned blev der bragt et billede af forretningen
Arbejdernes Ligkistemagasiner, mens der blev sagt, at direktøren for firmaet var sigtet for svindel og
bedrageri i forbindelse med begravelser. DR nævnte ikke, at manden blev frifundet i 2003.

Udsendelsen bliver genudsendt. Samme dag klager direktøren for Arbejdernes Ligkistemagasin til
DR, der klipper udsendelsen om, inden den igen bliver genudsendt. Denne gang begynder pro-
grammet med, at DR bringer en berigtigelse og oplyser, at direktøren er blevet frifundet, men at det
var sket, fordi sagen var forældet.

Det får Lytternes og Seernes redaktør ved DR til at maile til klageren, at han ikke synes, at berig-
tigelsen er god nok. I forbindelse med en temalørdag i august bringer DR2 så en ny berigtigelse.
Denne gang fremgår det dels, at der er tale om en mildere bestemmelse i straffeloven, dels at klager
er frifundet og endelig at ”bisættelserne var foregået på den ønskede måde og det ønskede sted, og at
(klager) ikke havde haft til hensigt at skade nogen. Vi beklager, at disse oplysninger ikke fremgik”.

Pressenævnet kritiserer DR for at bringe anklager fra 1999 uden at undersøge, hvordan straffesa-
gen fra 2003 er endt. Men fordi DR navnlig i august ”i fornødent omfang har berigtiget”, slipper
DR for at skulle offentliggøre nævnets kendelse.
Kendelse af 12. oktober 2012 i sag nr. 12-70-00298.

Fyns Amts Avis skulle have anonymiseret spiritusdømt skibsfører
På grund af spirituskørsel i sin fritid blev skibskaptajn fyret fra sit arbejde hos DFDS. Da Fyns Amts
Avis skrev om sagen, blev både hans navn og billede offentliggjort.

Medierne skal ifølge reglerne for god presseskik undgå at krænke privatlivets fred, medmindre der
er en klar almen interesse for offentlig omtale. Pressenævnet mener, at det har almen interesse, at
aktiviteter i fritiden – en dom for spirituskørsel – kan betyde, at man bliver fyret fra sit job.
Omvendt mener nævnet ikke, at det har almen interesse at se billeder af kaptajnen og få hans fulde
navn. Sagen kunne være beskrevet lige så godt, hvis kaptajnen var blevet anonymiseret.

Pressenævnet kritiserer Fyns Amts Avis og siger, at det er krænkende for skibskaptajnen at blive
omtalt med navn og foto, og at Fyns Amts Avis derved ikke har levet op til reglerne for god presseskik.
Kendelse af 1. november 2012 i sag nr. 12-70-00312.

Kritik for artikel, der havde fejl og var ensidig – dissens
Randers Amts Avis havde skrevet flere artikler, hvor to tidligere plejebørn hængte deres plejeforældre ud. I
overskriften stod der, at Randers Kommune havde afbrudt samarbejdet. Det var forkert. Desuden fokuse-
rede artiklen ensidigt på plejebørnenes version, ligesom avisen ikke fortalte om en udvalgsformands dob-
beltrolle i sagen.

På forsiden af Randers Amts Avis står der ”Utryg opvækst hos Plejefamilie”. Nedenunder står der
”Randers kommune afbryder samarbejdet med mangeårig plejefamilie, men kan ikke finde plads til de
tre nuværende plejebørn, der derfor bliver boende.”

34

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 34



Det er forkert. Plejeforældrene (klagerne) – der stadig anvendes af kommunen – havde selv opsagt
samarbejdet i november 2011, hvilket også står inde i avisen. Det vil sige, der er ikke dækning for
overskriften, derfor kritiserer Pressenævnet.

Avisen offentliggør i artiklen plejeforældrenes navne og adresse. Det kritiserer Pressenævnet, fordi
det enkelte menneske har krav på, at ens personlige anseelse bliver beskyttet – og selv om sagen har
almen interesse, så har navnene ikke samme interesse.

Efter artiklerne mailer plejeforældrene til avisen for at gøre opmærksom på, at der er fejl i artikler-
ne. Avisen vælger at trykke e-mailen som læserbrev. Det skriver man i en mail til klagerne dagen
inden artiklen offentliggøres.

Pressenævnet er uenigt i afgørelsen af, om offentliggørelsen af e-mailen skal kritiseres. 
Pressenævnets flertal giver avisen kritik, fordi den skulle have sikret sig, at henvendelsen var tænkt

som et læserbrev. Ét medlem vil dog ikke kritisere avisen, da avisen havde gjort klagerne opmærk-
som på, at e-mailen blev trykt – og det havde parret ikke protesteret overfor. Da flertallet vil kritise-
re, får avisen også kritik på dette punkt. 

Et samlet nævn siger, at avisen burde have researchet noget mere, inden artiklerne blev trykt.
I artiklen Nu skal der skærpet fokus på tilsyn opfordrer formanden for Randers Kommunes børne-

og skoleudvalg plejebørn til at gå til advokater og medier, hvis de mener, de er udsat for overgreb
hos deres plejefamilier. Randers Amts Avis undlader at fortælle, at han er advokat for det ene af ple-
jebørnene.
Kendelse af 1. november 2012 i sag nr. 12-70-00325.

Artikelserie medførte, at Pressenævnet behandlede klage efter udløb af fristen
BT bragte en række artikler om en forældremyndighedstvist mellem en dansk far og en østrigsk

mor i perioden 3. april – 3. juli. Pressenævnet modtog først klagen 7. august, men fordi avisen brag-
te en artikel den 15. juli, der hang nøje sammen med de foregående, valgte Pressenævnet at behand-
le sagen.

Hvis man ønsker at klage over, at et medie har overtrådt god presseskik eller ønsker et genmæle,
skal klagen være sendt, inden der er gået fire uger. Sidste frist for at klage over artiklerne i BT fra 3.
april – 3. juli er fire uger senere, 31. juli, men klagen kommer først i august. Dog har BT i en arti-
kel fra 15. juli så mange tråde bagud til de gamle artikler, at Pressenævnet siger, at det er den dato,
der er skæringsdato. Derfor ville nævnet behandle moderens klage over hele artikelserien. 
Kendelse af 26. november 2012 i sag 12-70-00303/1 (delafgørelse). Realitetsbehandlingen kan læses
på www.pressenaevnet.dk, sag nr. 12-70-00303/2. 

Kritik og placering på forsiden
SE og HØR skrev i september på forsiden ”[Klager] i trekantsdrama” og ”Sover med ung fyr” samt flere
lignende overskrifter. Både klageren og den unge fyr benægtede historien, og klagers advokat bad SE og
HØR om ikke at bringe artiklen. Alligevel trykte bladet historien sammen med stort foto af klager.

Klager er en offentligt kendt person, gift og færdes ifølge sin advokat i ”high-society-kredse”. 
Generelt må kendte personer tåle lidt mere i pressen end ukendte, men SE og HØR overtræder

god presseskik ved at bringe udokumenterede og ærekrænkende oplysninger, der hører ind under
privatlivets fred. Derfor kritiserer Pressenævnet SE og HØR, og fordi bladets overskrifter og artikel
ikke er dokumenteret som rigtige, er SE og HØR pålagt at bringe en tekst på forsiden, hvor også de
udokumenterede og krænkende overskrifter stod. Teksten lyder: Pressenævnet giver SE og HØR kritik
for at påstå, at (klager) sover med ung fyr. Ved siden af skal bladet bringe det samme billede af klager,
som da det bragte den udokumenterede og krænkende historie. Inde i bladet følger resten af tek-
sten.
Kendelse af 26. november 2012 i sag nr. 12-70-00317.

35

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 35



2.2 Sager om genmæle
Reglerne om genmæle giver adgang til at korrigere oplysninger af faktisk karakter i en sag, der har
været omtalt i et massemedie. Den, som oplysningerne vedrører, kan fremsætte anmodning om gen-
mæle, og anmodningen skal altid først fremsættes til vedkommende massemedie selv. Anmodningen
til mediet skal være skriftlig, og fristen er fire uger regnet fra offentliggørelsen i mediet, jf. mediean-
svarslovens § 36, stk. 3. Hvis mediet afslår at bringe genmælet, eller genmælet er ufyldestgørende,
kan sagen indbringes for Pressenævnet. Dette skal ske senest fire uger efter at mediets svar er kom-
met frem, jf. medieansvarslovens § 40, stk. 1 og stk. 2.

Mediet kan kræve, at den, der fremsætter anmodningen, selv udformer genmælet, og genmælets
indhold skal i alt væsentligt være begrænset til nødvendige faktiske oplysninger, jf. medieansvarslo-
vens § 38.

Pressenævnet har udarbejdet en vejledning, der indeholder oplysninger om betingelser for og
udformning af genmæle m.v. Vejledningen kan hentes på Pressenævnets hjemmeside under fanebla-
det Klagevejledning, Vejledning om genmæle, og kan desuden fås i nævnets sekretariat.

Til illustration af nævnets praksis refereres nedenfor en enkelt af nævnets sager fra 2012. Til yder-
ligere belysning af Pressenævnets praksis på området henvises til nævnets tidligere årsberetninger.

Mangelfuldt genmæle
Ekstra Bladet skrev ”Svigtede handicappet for at score kassen”. Her blev opholdsstedet Plantagen for
udviklingshæmmede unge samt stedets leder beskyldt for ikke at bruge pengene til det, de var bestemt til.
Pressenævnet gav både stedet og lederen ret til genmæle.

I artiklen står der, at kommunen betaler opholdsstedet 204 timer om måneden for ekstra omsorg
til en ung handicappet, men han får kun hjælp 26 timer om ugen. De resterende 178 timer er ifølge
Ekstra Bladet brugt i strid med aftalen. 

Da Ekstra Bladet ikke kan dokumentere det som ”utvivlsomt rigtigt”, at de 178 timer tilsynela-
dende er forsvundet et helt andet sted hen, kan beskyldningen skade både stedet og lederen. Derfor
har de ret til et genmæle.

At Ekstra Bladet selv skriver en rettelse få dage efter artiklen, ændrer ikke ved Pressenævnets afgø-
relse, da den udelukkende handler om, hvilken kommune der betaler for den unges omsorg.
Kendelse af 12. marts 2012 i sag nr. 11-70-00183.

36

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 36



37

112-udsendelser 2001 s. 12
Adresseændring, klagefrist 2005 s. 19
Advarsler 2007 s. 20
Afdød, partsevne 2002 s. 5
Agent provocateur 1998 s. 8
Anmeldelse, ansvarshavende redaktør 1995 s. 9

1996 s. 7
1997 s. 14

Anmeldelse, hjemmeside 1997 s. 14
Anmeldelse, virkningstidspunkt 2006 s. 22
Anmeldelser, af film, bøger etc. 2001 s. 15
Annoncer, forelæggelse 1997 s. 9
Anonymisering, billedmateriale 2006 s. 21
Arkivmateriale 2004 s. 20
Artikelserie 2000 s. 11
Artikelserie, klagefrist 2005 s. 19
Berigtigelse 2000 s. 10

2004 s. 22
Berigtigelse, definition 1998 s. 10
Berigtigelse, fast rubrik 1998 s. 5
Berigtigelse, indhold 2001 s. 13
Bevis, modstridende forklaringer 2003 s. 21
Billedbrug, identifikation 1996 s. 6
Billedmanipulation 2002 s. 8
Billedmateriale 2000 s. 11
Billedmateriale, anonymisering 1996 s. 7

2006 s. 21
Billedmateriale, samtykke 1994 s. 5 
Blogs 2004 s. 19
Bøde, dom 1998 s. 14
Båndede samtaler 1997 s. 10

1997 s. 10
2004 s. 21

Båndede samtaler, telefoninterview 2006 s. 19
Båndede samtaler, telefonsamtale 2005 s. 21 
Citat 2002 s. 11

2003 s. 21
Citathistorier, forelæggelse 2007 s. 20
Citathistorier, Ritzaus Citattjeneste 2006 s. 20
Database, Lov om massemediers informationsdatabaser 1993 s. 65

1994 s. 83

E .  R E G I S T E R

Registret indeholder emner omtalt i årsberetningerne 1992-2012.  

Emne År Side

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 37



38

Datatilsynet, sletning 2009 s. 20
Debatindlæg 2000 s. 12

2004 s. 20
Debatindlæg, forelæggelse 1997 s. 9
Debatindlæg, Internettet 2006 s. 21
Debatindlæg, redigering 1993 s. 7

1996 s. 6
Debatindlæg, sprogbrug 2001 s. 17
Dokumentarprogrammer 2001 s. 12
E-mail, klage 1999 s. 8

2000 s. 8
2002 s. 4

Egen drift 1995 s. 9
1999 s. 7

Egen drift, forretningsorden 1994 s. 7
Egen drift, inhabilitet 1997 s. 6
Egen drift, konkrete sager 1997 s. 5
Elektroniske debatfora 2004 s. 19
Elektroniske medier, anmeldelse  1998 s. 13
Ensidighed 2003 s. 23
Erhvervsjournalistik 1995 s. 7
Erstatning 2010 s. 22
Etniske minoriteter, sigøjnere 1993 s. 6
Etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Facebook 2009 s. 18
Facebook, Folketingets Ombudsmand 2011 s. 20
Fiktion, fiktiv sammenhæng 2001 s. 16
Fogedforbud 2009 s. 20
Forelæggelse 2002 s. 10
Forelæggelse, citathistorier 2007 s. 20
Forelæggelse, flere medier 1998 s. 9
Forelæggelse, forsøg 1997 s. 9
Forening, partsevne 2002 s. 5
Formkrav, e-mail 1999 s. 8

2000 s. 8
2002 s. 4

Foto 2000 s. 11
Fremmedsprog 2004 s. 19
Genmæle, definition 1998 s. 10
Genmæle, faktiske oplysninger 2000 s. 12
Genmæle, klagevejledning 1996 s. 7
Genmæle, offentliggørelse 1997 s. 6

1998 s. 6
Genmæle, redaktionelle bemærkninger 1997 s. 7
Genmæle, straffesag 1997 s. 13
Genmæle, udformning 1993 s. 7

1994 s. 7
1996 s. 5

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 38



39

Genmæle, vejledning 1999 s. 11
Genoptagelse 2008 s. 18
Gentagelse, krænkelse 1998 s. 13
Genudsendelse 2008 s. 18
God presseskik, massemediernes handlemåde 1993 s. 6
Grundloven § 63 1998 s. 7
Helligdage, klagefrist 2005 s. 19
Hjemmeside, anmeldelse 1997 s. 14

1998 s. 13
Høring, krænkende oplysninger  1995 s. 5
Identitet, efterprøvelse 2003 s. 22
Informationsdatabaser, Lov om massemediers 1993 s. 65

1994 s. 83
Injurier, kompetence 2006 s. 21
Internetmedier, anmeldelse 1997 s. 14

1998 s. 13
Internettet, debatindlæg og ledere 2006 s. 21
Internettet, klagefrist 2007 s. 19
Internettet, offentliggørelse 2005 s. 23
Internettet, sletning 2009 s. 20
Interview 1998 s. 9

2003 s. 21
Interview, mindreårige 2004 s. 21
Interview, radio og tv 1996 s. 5
Journalisters adfærd 1997 s. 13
Journalistisk arbejdsmetode, massemediernes handlemåde 1993 s. 6
Journalnumre, nye 2010 s. 6
Kanal 4, kompetence 2008 s. 20
Kendelsesresumé, offentliggørelse 1995 s. 5

1997 s. 6
1998 s. 6

Kendelsesresumé, ordlyd 2006 s. 19
Kendelsesresumé, placering 1995 s. 5
Kendelsesresumé, udformning 1996 s. 5
Kildeangivelse 2002 s. 9
Kildekreditering 2001 s. 11
Klage, medie under konkurs 2002 s. 7
Klage, videregivelse 2006 s. 20 
Klagefrist, adresseændring 2005 s. 19
Klagefrist, artikelserie 2005 s. 19
Klagefrist, helligdage 2005 s. 19
Klagefrist, Internettet 2007 s. 19
Klagefrist, manglende klagevejledning 2003 s. 20
Klagefrist, mediernes behandling 2003 s. 20
Klagefrist, mediernes interne klageorganer 2011 s. 22
Klagefrist, noninformation 2005 s. 20
Klagevejledning 1999 s. 9

2003 s. 20

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 39



40

Klagevejledning, genmæle 1996 s. 7
Kompetence, erhvervsjournalistik 1995 s. 7
Kompetence, fogedforbud 2009 s. 20
Kompetence, god presseskik og genmæle 1992 s. 5
Kompetence, injurier 2006 s. 21
Kompetence, Kanal 4 2008 s. 20
Kompetence, navneforbud 1997 s. 12
Kompetence, ophavsret 2001 s. 11
Kompetence, retsplejeloven 1993 s. 6 
Kompetence, sletning 2009 s. 20
Kompetence, straffeloven 1993 s. 5
Kompetence, TV 3 1995 s. 7
Konkurs, mediet under konkurs 2002 s. 7
Krænkelse, gentagelse 1998 s. 13
Krænkende oplysning 2002 s. 10
Krænkende oplysning, høring 1995 s. 5
Lokalradio- og tv-virksomhed, ansvarshavende redaktør 1996 s. 7
Læserbreve 2000 s. 12

2003 s. 21
2004 s. 20

Læserbreve, forelæggelse                                1997 s. 9
Læserbreve, redigering 1993 s. 7

1996 s. 6
Læserbreve, sprogbrug 2001 s. 17
Manglende offentliggørelse, straffesag 1995 s. 6

1996 s. 6
1997 s. 13
1998 s. 14

Medieansvarsloven § 1, nr. 2 2008 s. 20
Medieansvarsloven § 5 1995 s. 9

1996 s. 7
Medieansvarsloven § 5, redaktørskifte 1997 s. 14
Medieansvarsloven § 8 1998 s. 13

2006 s. 22
Medieansvarsloven § 38 1993 s. 7

1994 s. 7
1996 s. 5

Medieansvarsloven § 39 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 39, placering 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 39, redaktionelle bemærkninger 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 39, straffesag 1997 s. 13
Medieansvarsloven § 40 1996 s. 7
Medieansvarsloven § 43 1998 s. 8

1999 s. 5
Medieansvarsloven § 44 1995 s. 9

1997 s. 5
1999 s. 7
2002 s. 4

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 40



41

Medieansvarsloven § 44, inhabilitet 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 46 1995 s. 7
Medieansvarsloven § 49 1995 s. 5

1997 s. 6
1998 s. 6
1998 s. 14
1999 s. 10
2000 s. 8 
2002 s. 5
2006 s. 19

Medieansvarsloven § 49, bøde 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 49, kommenterende tilføjelse 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 49, placering 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 49, placering i magasiner 2010 s. 20

2011 s. 21
Medieansvarsloven § 49, udformning 1996 s. 5
Medieansvarsloven § 53 1998 s. 7
Medieansvarsloven eller retsplejeloven 1993 s. 6
Mediekoncern, samtykke 2008 s. 19
Mindreårige, interview 2004 s. 21
Mindreårige, samtykke 2000 s. 9
Modstridende forklaringer 2003 s. 21
Nationalitet, etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Navneforbud 1997 s. 12
Noninformation 1995 s. 6
Noninformation, klagefrist 2005 s. 20
Nyhedsbureau 1998 s. 13
Nyhedsbureau, offentliggørelse 2006 s. 20
Offentlige personer, forhåndstilkendegivelser 2001 s. 15
Offentlige personer, privatlivets fred 2002 s. 8
Offentliggørelse 1999 s. 10

2002 s. 5
Offentliggørelse, bøde 1997 s. 6
Offentliggørelse, båndede samtaler 2004 s. 21
Offentliggørelse, elektronisk medie 1998 s. 8
Offentliggørelse, genmæle og kendelsesresumé 1997 s. 6
Offentliggørelse, Internettet 2005 s. 23
Offentliggørelse, kommenterende tilføjelse 1997 s. 7
Offentliggørelse, nyhedsbureau 2006 s. 20
Offentliggørelse, ordlyd 2006 s. 19
Offentliggørelse, placering 1997 s. 7

1998 s. 6
2010 s. 20

Offentliggørelse, placering i magasiner 2011 s. 21
Offentliggørelse, straffesag 1996 s. 6
Offentliggørelse, tidspunkt 1999 s. 9

2000 s. 8
Ofre, vejledning til ofre for forbrydelser og ulykker 2012 s. 20

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 41



42

Ophavsret, kompetence 2001 s. 11
Oversættelse 2004 s. 19
Partsevne, afdød 2002 s. 5
Partsevne, arbejdsgivere 2007 s. 19
Partsevne, fagforening 1999 s. 5
Partsevne, Forbrugerombudsmanden 1998 s. 8
Partsevne, grupperinger 1994 s. 6
Partsevne, ophørt forening 2002 s. 5
Partsindlæg 2003 s. 23
Pressekort 2010 s. 7
Pressenævnet, artikler 2001 s. 5
Privatlivets fred 1994 s. 6

1999 s. 5
Privatlivets fred, Facebook 2009 s. 18
Privatlivets fred, offentlige personer 2001 s. 15

2002 s. 8
Privatlivets fred, private oplysninger 2003 s. 22

2005 s. 22
Privatlivets fred, reality-tv 2002 s. 8
Radio- og tv-virksomhed, anmeldelse 1997 s. 14
Reality-tv, privatlivets fred 2002 s. 8
Redaktørskifte, anmeldelse 1995 s. 9
Redigering, debatindlæg 1993 s. 7
Redigeringsret 2000 s. 10
Redigeringsret, læserbreve 2000 s. 12
Redigeringsret, navn 1999 s. 8
Reklamer, forelæggelse 1997 s. 9
Religiøse tilhørsforhold 1993 s. 6
Retlig interesse 2012 s. 22
Retlig interesse, afdød 2002 s. 5
Retlig interesse, arbejdsgivere 2007 s. 19
Retlig interesse, enkeltpersoner i grupper, 2012 s. 24
Retlig interesse, fagforening 1999 s. 5
Retlig interesse, familiemedlemmer 2012 s. 23
Retlig interesse, Forbrugerombudsmanden 1998 s. 8
Retlig interesse, grupperinger 1994 s. 6
Retlig interesse, interesseorganisationer 2012 s. 25
Retlig interesse, ophørt forening 2002 s. 5
Retlig interesse, udviklingen i Nævnets praksis            2012    s. 25
Retsplejeloven eller medieansvarsloven 1993 s. 6
Retsplejeloven, kompetence 1993 s. 6
Retsreportage 1999 s. 7
Retssag anlagt mod Pressenævnet 1999 s. 14

2000 s. 13
Retssag mod Pressenævnet (U.2003.71H) 2002 s. 4
Retssag mod Pressenævnet (Østre Landsrets dom) 2001 s. 17
Rettelse, fast rubrik 1998 s. 5
Rettelse, fast rubrik, Danske Dagblades Forening 2010 s. 20

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 42



43

Rettelse, fast rubrik, Dansk Magasin Udgiverforening 2011 s. 22
Råbånd 2000 s. 11
Sagsbehandling 1995 s. 7
Samtykke, gyldigt 2009 s. 19
Samtykke, mediekoncern 2008 s. 19
Samtykke, skjult kamera 2008 s. 19
Samtykke, umyndige 2000 s. 9

2012 s. 21
Satire 2001 s. 14
Scandinavian Star-sagen, sprogbrug 2000 s. 5
Skjult kamera 1997 s. 11

1999 s. 12
2000 s. 9

Skjult kamera, anonymisering 1998 s. 8
Skjult kamera, forelæggelse 2005 s. 21
Skjult kamera, samtykke 2008 s. 19
Skjult kamera og mikrofon 1999 s. 12

2000 s. 9
Skjult kamera og mikrofon, anonymisering 1997 s. 12
Skjult mikrofon 1997 s. 10

2004 s. 21
Skjult mikrofon, retningslinjer 1997 s. 11
Skjult mikrofon, telefoninterview 2006 s. 19
Skjult mikrofon, telefonsamtale 2005 s. 21
”Somalier-sagen”, etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Sprogbrug, debatindlæg 2001 s. 17
Sprogbrug, Scandinavian Star-sagen 2000 s. 5
Straffedom, oplysning om tidligere 2003 s. 21
Straffeloven 2010 s. 22
Straffeloven, kompetence 1993 s. 5
Straffesag, genmæle 1997 s. 13
Straffesag, manglende offentliggørelse 1995 s. 6

1996 s. 6
1998 s. 14

Straffesager, god presseskik 1999 s. 7
Søgemaskiner 2009 s. 20
Telefonsamtaler, offentliggørelse 2005 s. 21
TV 3 1996 s. 7
TV 3, kompetence 1995 s. 7
Udenlandsk sendetilladelse 2011 s. 6
Umyndige, eksponering af børn 2012 s. 21 
Umyndige, interview 2004 s. 21
Umyndige, samtykke 2000 s. 9
Økonomisk godtgørelse 2010 s. 22

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 43



44

B I L A G

God presseskik

Massemediernes indhold og handlemåde skal være i overensstemmelse med god presseskik (medie-
ansvarslovens § 34, stk. 1).

Pressenævnet afgør, om medierne har handlet i strid med god presseskik. Afgørelsen tager udgangs-
punkt i ”Vejledende regler for god presseskik”, som indgik i forslaget til medieansvarsloven fra
1991, men standarden ”god presseskik” følger udviklingen i opfattelsen af, hvad der er uetisk, og
tager stilling til nye situationer, der opstår.

”Vejledende regler for god presseskik”

(Således som de blev formuleret af medieansvarsudvalget i betænkning nr. 1205/1990 og gengivet i
bilag til lovforslaget af 1991 til medieansvarsloven).

Grundlæggende synspunkter

Sikringen af ytringsfriheden i Danmark står i nøje forbindelse med massemediernes frie adgang til
at indsamle informationer og nyheder og til at offentliggøre dem så korrekt som muligt. Den frie
kommentar er en del af ytringsfrihedens udøvelse. Under varetagelse af disse opgaver bør masseme-
dierne anerkende hensynet til den enkelte borgers krav på respekt for den personlige integritet og
privatlivets fred og til behovet for beskyttelse mod ubeføjet krænkelse.

Under brud på god presseskik henhører også hindring af berettiget offentliggørelse af informationer
af væsentlig betydning for offentligheden samt eftergivenhed over for udenforståendes krav om ind-
flydelse på massemediernes indhold, hvis eftergivenheden kan medføre tvivl om massemediernes frie
og uafhængige stilling. Brud på god presseskik foreligger endvidere, hvis en journalist pålægges
opgaver, som er i strid med nærværende presseetiske regler.

En journalist bør ikke pålægges opgaver, der strider mod hans samvittighed eller overbevisning.

Reglerne omfatter det redaktionelle stof (tekst og billeder), som offentliggøres i den trykte presse,
radio og fjernsyn samt i de øvrige massemedier.
Reglerne omfatter tillige annoncer og reklamer i den trykte periodiske presse og i de øvrige masse-
medier i det omfang, der ikke er fastsat særlige regler herom.
Reglerne omfatter omtalte og afbildede personer, herunder også afdøde personer, juridiske personer
og lignende.

Reglernes indhold 

A. Korrekte meddelelser 
1. Det er massemediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt,

bør det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er korrekte. 

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 44



45

2. Kritik bør udvises over for nyhedskilderne, i særdeleshed når disses udsagn kan være farvet af
personlig interesse eller skadevoldende hensigt. 

3. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal
efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågælden-
de. 

4. Angreb og svar bør, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde. 
5. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er kommentarer. 
6. Overskrifter og mellemrubrikker skal i form og indhold have dækning i den pågældende artikel

eller udsendelse. Det samme gælder de såkaldte spisesedler. 
7. Berigtigelse af urigtige meddelelser skal finde sted på redaktionens eget initiativ, hvis og så snart

kendskab til fejl af betydning i de bragte meddelelser indgår. Berigtigelsen skal foretages i en
sådan form, at læserne, lytterne eller seerne får klar mulighed for at blive opmærksom på berigti-
gelsen. 

B. Adfærd i strid med god presseskik 
1. Meddelelser, der kan krænke privatlivets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræ-

ver offentlig omtale. Det enkelte menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse. 
2. Selvmord eller selvmordsforsøg bør ikke omtales, medmindre klar almen interesse kræver eller

begrunder offentlig omtale, og i så fald bør omtalen være så skånsom som mulig. 
3. Ofre for forbrydelser eller ulykker skal vises det størst mulige hensyn. Det samme gælder vidner

og pårørende til de implicerede. Ved indsamling og gengivelse af billedmateriale skal der vises
hensynsfuldhed og takt. 

4. Der bør opretholdes en klar skillelinje mellem annoncering og redaktionel tekst. Tekst og bille-
der foranlediget af direkte eller indirekte merkantile interesser bør kun bringes, hvis et klart
journalistisk kriterium taler for offentliggørelse. 

5. Andres tillid må ikke misbruges. Der bør vises særligt hensyn over for personer, som ikke kan
ventes at være klar over virkningerne af deres udtalelser. Andres følelser, uvidenhed eller svigten-
de herredømme bør ikke misbruges. 

C. Retsreportage 
1. De under A og B anførte almindelige presseetiske regler gælder også for retsreportagen. 
2. Reglerne for retsreportagen gælder også sagernes forberedelse, herunder straffesagers behandling

hos politi og anklagemyndighed. 
3. Retsreportagen bør være objektiv. På ethvert stadium af sagernes forberedelse og ved behandlin-

gen i retten bør journalisten tilstræbe en kvalitativ ligelig gengivelse af parternes – i straffesager
anklagemyndighedens og forsvarets – synspunkter.
En omtale af en straffesag bør følges op med et referat af sagens afslutning, hvad enten denne
finder sted i form af tiltalefrafald, frifindelse eller domfældelse. 

4. Det bør undgås at nævne personers slægtsforhold, stilling, race, nationalitet, trosbekendelse eller
organisationsforhold, medmindre dette direkte har med sagen at gøre. 

5. Så længe en straffesag ikke er endeligt afgjort eller bortfaldet, må der ikke offentliggøres medde-
lelser, der kan lægge hindringer i vejen for sagens opklaring, eller tilkendegivelser om, at en sigtet
eller tiltalt er skyldig. Ved omtale af en straffesag skal det klart fremgå, om sigtede/tiltalte har
erklæret sig skyldig eller ikke-skyldig. 

6. Der skal i videst muligt omfang følges en klar saglig linje ved afgørelsen af, hvilke sager der
omtales, og i hvilke tilfælde navne på de implicerede nævnes. En sigtets eller tiltalts navn eller
anden identificering bør udelades, når ingen almen interesse taler for at offentliggøre navnet. 

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 45



46

7. Der skal iagttages varsomhed med meddelelser om, at politianmeldelse er indgivet mod en navn-
given person. Meddelelser herom bør som regel ikke bringes, før anmeldelse har medført indgri-
ben fra politiets eller anklagemyndighedens side. Dette gælder dog ikke, hvis det anmeldte for-
hold i forvejen er kendt i videre kredse eller har væsentlig almen interesse, eller det efter de fore-
liggende omstændigheder må antages, at anmeldelsen er solidt underbygget. 

8. En sigtet, tiltalt eller domfældt person bør forskånes for at få fremdraget en ham tidligere over-
gået straffedom, hvis den er uden betydning for de forhold, han nu er sigtet, tiltalt eller dømt
for. I anden nyhedssammenhæng bør de mod en person tidligere rejste straffesager som regel
ikke omtales. 

Pressen.arsb.12.indh_Pressen.aarsb.2007.indh.  12/03/13  21.21  Side 46


