Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del Bilag 183
Offentligt
1213857_0001.png
1213857_0002.png
Nr.:1970Dato:28.06.2012
Meddelelseomkøretøjers indretning og udstyr mv.
Replica-bilerTrafikstyrelsens tilsyn med synsvirksomheder har vist, at der findes et antal såkaldte replica-biler, der er godkendt med ukorrekt angivelse af mærke og dato for 1. registrering, og somderfor muligvis ikke opfylder gældende regler om trafiksikkerhed og miljø. Da det imidlertidskønnes, at replica-biler ikke udgør nogen væsentlig trafiksikkerhedsmæssig eller miljømæs-sig fare, er det besluttet, at lempe reglerne for replica-biler.

1. Definition

Ved en replica-bil forstås i denne forbindelse en bil, der er fremstillet for at være en til for-veksling lignende kopi af originalbilen – bedømt af ikke-kendere.For at kunne godkendes som replica-bil skal bilen opfylde følgende betingelser:Konceptet skal være som originalbilen (for eksempel motor foran og baghjulstræk).Karrosseriet skal ligne originalbilen (men kan være af andet materiale).Hjulophæng skal være af samme type (for eksempel stiv bagaksel med bladfjedre)som på originalbilen.Bremserne skal være af samme type (skiver eller tromler) som på originalbilen og mi-nimum samme størrelse (diameter, tykkelse/bredde). Der kan dog skiftes fra tromlertil skiver, hvis bilen med de ændrede bremser kan præstere 8 m/s2uden hjulblokeringpå tør vej.Motoren skal være af samme type (for eksempel R6 eller V8) som den originale, og ef-fekten må højst være 20% højere end originalbilen – eller kan være af afvigende type,såfremt motoren højst har samme slagvolumen og effekt som originalbilens.

2. Indretning og udstyr

Replica-biler skal opfylde reglerne om indretning og udstyr for biler af den årgang, som repli-ca-bilen efterligner, og som registreres under Model jævnfør afsnit 3.

3. Første registrering her i landet

Biler, der godkendes som replica-biler skal registreres efter følgende retningslinjer for mærke,model og 1. registrering:Under ”Mærke” anføres mærke for replica-bilen (for eksempel Proteus).Under ”Model” anføres ”Replica” samt mærke, model og årgang for den bil, der efter-lignes (for eksempel ”Replica Jaguar C-Type 1953”).Under ”1.

registrering”

anføres datoen for 1. registrering af replica-bilen (for eksem-pel 01.06.1995).
Trafikstyrelsen, j.nr. TS2060100-11
Fremstiller skal medbringe dokumentation for mærke, model, produktionsår og stelnummerfor replica-bilen. ”Mærke” skal fremgå af listen i Køretøjsregisteret. Hvis et mærke ikke op-træder i Køretøjsregisteret, skal synsvirksomheden benytte fremgangsmåden i Vejledning omsyn af køretøjer, afsnit 14.02 om fastsættelse af ”mærke”.Fremstiller skal desuden medbringe materiale, der viser originalbilens mærke, model, årgang,karrosseri, hjulophæng, bremsesystem og motor.Hvis originalbilen er produceret senere end 1. maj 1977, skal der endvidere medbringes Da-ta-erklæring for replica-bilen.Opmærksomheden henledes på, at på mange udenlandske registreringsattester har man an-vendt datoen for 1. registrering for den bil (donor-bilen), som har leveret komponenter til re-plica-bilen. Denne dato er ikke replica-bilens dato for 1. registrering. I sådanne tilfælde fast-sættes replica-bilens dato for 1. registrering til 31. december i replica-bilens produktionsår.

4. Tidligere dansk registrerede replica-biler

Ved syn af replica-biler, der opfylder definitionen i afsnit 1, og som er registreret før 1. juli2012 i Danmark, kan synsvirksomheden efter fremstillerens ønske ændre registreringen somanført i afsnit 3, med følgende undtagelser:Under ”Mærke” anføres: ”Uspec. mærke”, hvis mærket ikke er oplyst.Under ”Model” anføres ”Replica” samt mærke, model og årgang på den bil, der efter-lignes ud fra fremstillerens oplysninger.Under ”1.

registrering”:

Den registrerede dato for 1. registrering bibeholdes.
Ved synet skal fremstilleren have medbragt en kopi af den oprindelige afgiftsattest for bilen,og synsvirksomheden skal kontrollere, at det fremstillede køretøj svarer til det i registrerings-attesten og afgiftsattesten nævnte.Fremstilleren skal ikke medbringe materiale om originalbilen, medmindre synsvirksomhedener i tvivl om, hvorvidt bilen opfylder definitionen (afsnit 1) på en replica-bil.

5. Afgifter

Disse lempede regler om indretning og udstyr for replica-biler ændrer ikke ved de gældenderegler om registreringsafgift (der kun kan fastsættes ved lov).I SKATs vurdering af afgiften indgår datoen for 1. registrering, der typisk vil medføre, at re-plica-bilen ikke har veteranbilstatus.SKAT har supplerende meddelt, at selv om synsvirksomheder måtte være i tvivl om bilensidentitet som følge af ukorrekt angivelse af mærke og første registrering, skal der ikke henvi-ses til SKAT for biler, der er registreret i Danmark før 1. juli 2012.

6. Ikrafttræden

Meddelelsen træder i kraft 1. juli 2012.
Trafikstyrelsen, den 28. juni 2012
Ib Rasmussen
Side 2
Meddelelse nr. 1970