Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del Bilag 182
Offentligt
1213516_0001.png
1213516_0002.png
1213516_0003.png
1213516_0004.png
1213516_0005.png
1213516_0006.png
1213516_0007.png
1213516_0008.png
1213516_0009.png
1213516_0010.png
1213516_0011.png
1213516_0012.png
1213516_0013.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
8. februar 2013StrafferetskontoretAnne Høgenhaven Simony2013-731-0027662527
Forslagtillov om ændring af offererstatningsloven(Styrkelse af rammerne for behandling af ansøgninger om offererstatning)§1I lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser, jf. lovbekendtgørelsenr. 688 af 28. juni 2004, som ændret ved § 12 i lov nr. 516 af 7. juni 2006,§ 3 i lov nr. 711 af 25. juni 2010, § 2 i lov nr. 412 af 9. maj 2011, § 24 ilov nr. 112 af 3. februar 2012, § 3 i lov nr. 158 af 28. februar 2012 og § 2 ilov nr. 325 af 11. april 2012, foretages følgende ændringer:1.§ 11, stk. 2,affattes således:»Erstatningsnævnet består af 1 formand og 1 eller flere næstformænd(formandskabet) og andre medlemmer. Erstatningsnævnets formand skalvære landsdommer, og nævnets næstformænd skal være dommere. Næv-nets øvrige medlemmer udnævnes efter indstilling fra henholdsvis social-og integrationsministeren og fra Advokatrådet. Justitsministeren bestem-mer antallet af næstformænd og øvrige medlemmer.«2.I§ 11indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:»Stk. 3. Erstatningsnævnets formand, næstformænd og øvrige medlemmerudnævnes for en periode på 4 år. Genudnævnelse kan finde sted.«Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.3.I§ 11, stk. 3,der bliver stk. 4, indsættes efter »stk. 2«: »og 3«.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
§2Loven træder i kraft den [DATO].§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning og baggrund2. Gældende ret2.1. Offererstatningsloven mv.2.2. Erstatningsnævnet3. Lovforslagets udformning3.1. Styrkelse af rammerne for offererstatning3.2. Sagstal og sagsbehandlingstid4. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.6. De administrative konsekvenser for borgerne7. De miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder mv.10. Sammenfattende skema1. Indledning og baggrundSom anført i regeringsgrundlaget fra oktober 2011, ”Et Danmark, der stårsammen”, ønsker regeringen, at ofre for kriminalitet skal hjælpes bedre.Som et led heri har regeringen i samarbejde med Enhedslisten fremlagt enofferpakke bestående af initiativer, der skal sikre, at ofre for kriminalitetfår bedre hjælp. Offerpakken består af tre tiltag: Etablering af en offerfond,udvidelse af underretningsordningen over for ofre samt et tiltag, som skalkunne sætte offerets version af sagen i centrum i retssager. Tiltaget ometablering af en offerfond og tiltaget om udvidelse af underretningsordnin-gen over for ofre behandles i sideløbende forslag. Spørgsmålet om at sætteofferets version af sagen i centrum i retssager vil blive behandlet af Straf-feretsplejeudvalget.Som et yderligere tiltag ønsker regeringen ligeledes i samarbejde med En-hedslisten at gennemføre en markant styrkelse af rammerne for behandlin-gen af sager om offererstatning. Det foreslås således, at der tilføres yderli-gere ressourcer til Erstatningsnævnet samtidig med, at rammerne for næv-nets sagsbehandling ændres, således at ofrene for kriminalitet kan få af-gjort de længerevarende erstatningssager eller dele heraf hurtigere end idag.
3
2. Gældende ret2.1. Offererstatningsloven mv.Staten yder efter reglerne i lov om erstatning til ofre for forbrydelser (of-fererstatningsloven) erstatning og godtgørelse til navnlig personer, der heri landet har været udsat for en straffelovsovertrædelse eller en overtrædelseaf lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning. Det er muligt at få erstat-ning, selv om gerningsmanden f.eks. er ukendt eller ikke kan straffes,f.eks. fordi han eller hun er under den kriminelle lavalder på 15 år.Sager om erstatning efter offererstatningsloven behandles af Erstatnings-nævnet. Politiet vejleder en forurettet om erstatningsmulighederne efter of-fererstatningsloven, når en lovovertrædelse anmeldes eller umiddelbartherefter. Der ydes erstatning og godtgørelse for personskade efter de al-mindelige regler herom i erstatningsansvarsloven. Der kan således f.eks.ydes erstatning for tabt arbejdsfortjeneste og for tab af erhvervsevne samtgodtgørelse for varigt men og for svie og smerte.Der kan endvidere ydes tortgodtgørelse mv. efter erstatningsansvarslovens§ 26, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Tortgodtgørelse ydes ved sidenaf de øvrige erstatnings- og godtgørelsesposter, f.eks. erstatning for tabtarbejdsfortjeneste eller godtgørelse for svie og smerte. ”Tort” er navnlig enkrænkelse af selv- og æresfølelsen, dvs. en persons opfattelse af eget værdog omdømme. I praksis ydes der navnlig tortgodtgørelse efter erstatnings-ansvarsloven for ærekrænkelser mv. samt ved frihedsberøvelse og sæde-lighedsforbrydelser.Kommunerne har en række muligheder for at yde hjælp til ofre for forbry-delser efter reglerne i den sociale lovgivning, og efter regler i sundheds-lovgivningen er der mulighed for at yde tilskud til psykologbehandling tilsærligt udsatte grupper, herunder bl.a. volds- og voldtægtsofre.2.2.1. ErstatningsnævnetAfgørelse om erstatning til ofre for forbrydelser træffes af et nævn, der ernedsat af justitsministeren, jf. offererstatningslovens § 11, stk. 1.Efter bestemmelsen i lovens § 11, stk. 2, består Erstatningsnævnet af enformand, der skal være landsdommer, og af to andre medlemmer, hvorafdet ene medlem udnævnes efter indstilling fra social- og integrationsmini-steren og det andet medlem efter indstilling fra advokatrådet. Medlemmer-ne og stedfortrædere for disse udnævnes for 4 år.
4
For hvert af nævnets medlemmer beskikkes en suppleant, jf. lovens § 11,stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2 finder i den forbindelse tilsvarende anvendel-se.Efter lovens § 11, stk. 4, fastsætter Justitsministeriet nævnets forretnings-orden og regler om indgivelse af ansøgning.Når en sag modtages i Erstatningsnævnet, foretages en hurtig udskillelse afde ansøgninger, hvor nævnet har mulighed for umiddelbart at træffe afgø-relse. Det drejer sig f.eks. om de sager, hvor erstatningsspørgsmålet er af-gjort ved en dom, som nævnet er bundet af. Tilsvarende gælder også i sa-ger om f.eks. mindre, oplagte eller veloplyste krav, som nævnet umiddel-bart kan træffe afgørelse om.En del af ansøgningerne drejer sig om krav, der ikke er tilstrækkeligt oply-ste eller dokumenterede. I sådanne sager vil der ofte være behov for meretidskrævende sagsbehandling.I sager med alvorlig tilskadekomst, f.eks. varigt mén, erhvervsevnetabmv., skal sagerne i overensstemmelse med reglerne i erstatningsansvarslo-ven sædvanligvis forelægges for Arbejdsskadestyrelsen.Navnlig i sager med alvorlige skader med langvarige sygeperioder, tabtarbejdsfortjeneste, helbredsbehandlinger, varigt mén og erhvervsevnetab,vil nævnet – i det omfang, det er muligt – træffe afgørelse om en del afkravene, således at erstatning herfor straks kan udbetales.Efter offererstatningslovens § 7 ydes der ikke erstatning i det omfang, ska-den godtgøres af skadevolderen eller dækkes af forsikringsydelser ellerandre ydelser, der har karakter af virkelig skadeserstatning.Som følge af § 7 vil Erstatningsnævnet, når der ikke er klarhed over, hvor-vidt en skade er dækket af en forsikring, henvise offeret til at afklare dette,før sagen tages til behandling.Efter offererstatningslovens § 17 indtræder staten, i det omfang der ydeserstatning, i skadelidtes krav mod skadevolderen. Afgørelser om regrestræffes af politiet i den politikreds, som har udbetalt erstatningen. Hvisnævnet tilkender erstatning, og der er kendt skadevolder, vil nævnet sæd-vanligvis fremkomme med en vejledende udtalelse til politiet om regres.
5
Nævnets forretningsorden, jf. bekendtgørelse nr. 365 af 17. april 2012 omforretningsorden for Erstatningsnævnet, indeholder de nærmere bestem-melser om bl.a. nævnets sammensætning, sagsbehandlingen i nævnet ogsekretariatet samt afgørelsen af erstatningssagerne.Det fremgår bl.a. heraf, at alle nævnets (tre) medlemmer som udgangs-punkt deltager i en sags behandling, jf. § 2, stk. 1. Nævnets formand ellerdennes suppleant kan dog i visse nærmere opregnede tilfælde træffe afgø-relse uden deltagelse af nævnets øvrige medlemmer, jf. § 2, stk. 2. Endvi-dere kan nævnets formand bemyndige sekretariatet til at træffe afgørelse ivisse nærmere afgrænsede sager.Sekretariatsbistand til Erstatningsnævnet ydes af Justitsministeriet. Orga-nisatorisk har sekretariatet siden ultimo 2004 været placeret i Civilstyrel-sen.3. Lovforslagets udformning3.1. Styrkelse af rammerne for offererstatningMed forslaget ønsker regeringen at styrke hjælpen til ofre for forbrydelseved at fremme behandlingen af offererstatningssager navnlig med henblikpå en generel nedbringelse af sagsbehandlingstiderne og øge mulighedernefor at træffe afgørelse vedrørende dele af erstatningskravet i takt med, atdelkrav kan opgøres.3.2. Sagstal og sagsbehandlingstidAntallet af afgørelser, der træffes i offererstatningssagerne, er i de senereår steget markant trods en stabil tilgang af nye sager.

Offererstatning

Nye sagerAfgørelser

2007

3.1124.700

2008

3.0804.613

2009

3.3414.552

2010

3.1175.306

2011

3.1695.086

2012

3.0765.955
Stigningen i antallet af afgørelser indebærer en stigning i sagsbehandlings-tiderne. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er steget fra 75 dage i2007 til 89 dage i 2012.Erstatningsnævnet har allerede i dag fokus på, at der træffes afgørelse hur-tigst muligt. Når der er tale om tunge og mere komplicerede sager, vil derimidlertid være behov for mere tidskrævende sagsbehandling.
6
Regeringen ønsker på denne baggrund at styrke behandlingen af offerer-statningssager ved at tilføre yderligere ressourcer med henblik på at øgekapaciteten både i Erstatningsnævnet og nævnets sekretariat.Styrkelsen af Erstatningsnævnets kapacitet kan ske ved at skabe mulighedfor at etablere et ”dobbeltnævn”, således at sagerne kan behandles i flereparallelle nævnsgrupperinger samtidig med, at sekretariatets kapacitetstyrkes ved tilførsel af yderligere personaleressourcer og øget digitalise-ring af distributionen af mødemateriale til nævnets medlemmer.Bestemmelsen i offererstatningslovens § 11, stk. 1, indebærer, at Erstat-ningsnævnet – i modsætning til f.eks. Flygtningenævnet og Udlændinge-nævnet – ikke kun begrebsmæssigt, men også fysisk betragtes som étnævn. Styrkelse af behandlingen af sager om offererstatning ved etableringaf ”dobbeltnævn” og den hermed forbundne forøgelse af antallet af med-lemmer af nævnet forudsætter således ændring af bestemmelsen i lovens §11, stk. 2.Erstatningsnævnet vil herefter bestå af en formand og en eller flere næst-formænd (formandskabet) og andre medlemmer. Erstatningsnævnets for-mand skal være landsdommer, og næstformændene skal være dommere.De øvrige medlemmer udnævnes efter indstilling fra henholdsvis social-og integrationsministeren og advokatrådet. Justitsministeren bestemmerantallet af næstformænd og øvrige medlemmer.Kapacitetsudvidelsen vil indebære, at Erstatningsnævnet i endnu højeregrad vil kunne fokusere på muligheden for at træffe delafgørelser i de sa-ger, der i dag trækker ud, så borgerne hurtigt kan få en del af deres erstat-ning. Desuden vil sagsbehandlingstiden kunne nedbringes i de sager, der idag trækker ud.Det vurderes i den forbindelse, at Erstatningsnævnet senest tre måneder ef-ter, at det kan konstateres, at der er et erstatningsgrundlag, vil kunne vur-dere, om der er grundlag for at træffe afgørelse om en del af kravene, såle-des at denne del af erstatningen hurtigt kan udbetales, og at sagsbehand-lingstiden i de sager, der ikke i forvejen afsluttes inden for de første 60 ka-lenderdage, kan nedbringes.4. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget om styrkelse af Erstatningsnævnet vil medføre merudgifter forCivilstyrelsen til ”dobbeltnævn” og styrket sagsbehandling. Merudgiften7
vil i 2013 være 2 mio. kr., og i 2014 og frem vil merudgifterne være 4 mio.kr. årligt. Merudgifterne finansieres af reserven § 35.11.21. Pulje til nyeinitiativer og vil blive indbudgetteret på konto 11.11.11. Civilstyrelsen påTB13 og på forslag til finanslov for 2014.5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for er-hvervslivet.6. De administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.7. De miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder mv.Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos følgende myndighederog organisationer mv.:Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-foreningen, Rigsadvokaten, Foreningen af Offentlige Anklagere, Rigspoli-tiet, Politiforbundet, Fængselsforbundet i Danmark, Foreningen af Fæng-selsinspektører m.fl., Kriminalforsorgsforeningen, HK-Landsklubben forKriminalforsorgen, Kriminalforsorgens lokale præsteforening, Landsklub-ben af socialrådgivere i Kriminalforsorgen, Erstatningsnævnet, Datatilsy-net, Det Kriminalpræventive Råd, Kommunernes Landsforening, DanskeRegioner, Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforeningen af Forsvars-advokater, Institut for Menneskerettigheder, Amnesty International, Rets-sikkerhedsfonden, Dansk Retspolitisk Forening, Kriminalpolitisk Forening(KRIM), Offerrådgivningen i Danmark, Landsforeningen Hjælp Voldsof-re, Landsorganisationen for Kvindekrisecentre, Joan-Søstrene.
8
10. Sammenfattende skemaPositive konsekven- Negativekonse-ser/kvenser/mindreudgiftermerudgifterØkonomiske konsekvenser Ingenfor stat, kommuner og regio-nerDen beskrevnestyrkelse af Erstat-ningsnævnet vilindebære merud-gifter på 4 mio. kr.årligt fra 2013.Ingen
Administrative konsekvenser Ingenfor stat, kommuner og regio-nerØkonomiske konsekvenser Ingenfor erhvervslivetAdministrative konsekvenser Ingenfor erhvervslivetAdministrative konsekvenser Ingenfor borgerneMiljømæssige konsekvenser IngenForholdet til EU-retten
IngenIngenIngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retligeaspekter
9
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Med bestemmelsen fastsættes Erstatningsnævnets sammensætning. Erstat-ningsnævnet vil herefter bestå af en formand og en eller flere næstfor-mænd (formandskabet) og andre medlemmer.Justitsministeren bestemmer antallet af næstformænd og øvrige medlem-mer. Det forudsættes i den forbindelse, at der udnævnes et lige antal al-mindelige medlemmer, således at halvdelen af disse vil skulle udnævnesefter indstilling fra social- og integrationsministeren og den anden halvdelefter indstilling fra Advokatrådet.Erstatningsnævnets formand skal være landsdommer, og næstformændeneskal være dommere, det vil sige enten byrets- eller landsdommere.Med adgangen til at udvide antallet af medlemmer af Erstatningsnævnetåbnes for, at nævnet kan arbejde i flere parallelle grupperinger under ledel-se af enten formanden, en næstformand eller en af disses suppleanter. Pådenne måde skabes der mulighed for at etablere et ”dobbeltnævn” og der-med mulighed for at træffe flere delafgørelser, idet der også fremover højstvil skulle deltage tre medlemmer inklusiv formand/næstformand i behand-lingen af de enkelte sager.Den nærmere tilrettelæggelse af nævnets sagsbehandling vil blive fastsat inævnets forretningsorden. Der vil i den forbindelse som hidtil kunne fast-sættes nærmere regler om kompetencen for formanden og dennes supple-ant til at træffe afgørelser uden øvrige medlemmers deltagelse i sagsbe-handlingen, ligesom der vil kunne fastsættes nærmere regler om næstfor-mændenes eller disses suppleanters kompetence til at træffe afgørelser påegen hånd. Ligeledes vil der som hidtil kunne fastsættes nærmere reglerom muligheden for at bemyndige sekretariatet til at træffe afgørelser i vis-se sager.Erstatningsnævnets medlemmer, herunder formand og næstformænd ud-nævnes for en periode på 4 år. Genudnævnelse kan finde sted.
10
Til § 2Bestemmelsen fastsætter lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Loven træder ikraft den [DATO].
Til § 3Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
11
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om erstatning fra staten til of-re for forbrydelser, jf. lovbekendt-gørelse nr. 688 af 28. juni 2004,som ændret ved § 12 i lov nr. 516af 7. juni 2006, § 3 i lov nr. 711 af25. juni 2010, § 2 i lov nr. 412 af9. maj 2011, § 24 i lov nr. 112 af3. februar 2012, § 3 i lov nr. 158 af28. februar 2012 og § 2 i lov nr.325 af 11. april 2012, foretagesfølgende ændringer:§ 11.Afgørelse om erstatning træf-fes af et nævn, der nedsættes af ju-stitsministeren.Stk. 2.Nævnet består af 1 formand,der skal være landsdommer, og af2 andre medlemmer, hvoraf detene medlem udnævnes efter ind-stilling fra social- og integrations-ministeren og det andet medlemefter indstilling fra Advokatrådet.Medlemmerne udnævnes for 4 år.Stk. 3.Der beskikkes en suppleantfor hvert af nævnets medlemmer.Stk. 2 finder tilsvarende anvendel-se på beskikkelse af suppleanter.Stk. 4.Justitsministeren fastsætternævnets forretningsorden og reglerom indgivelse af ansøgning.
1.§ 11, stk. 2,affattes således: »Erstatningsnævnet består af 1 for-mand og 1 eller flere næstformænd(formandskabet) og andre med-lemmer. Erstatningsnævnets for-mand skal være landsdommer, ognævnets næstformænd skal væredommere. Nævnets øvrige med-lemmer udnævnes efter indstillingfra henholdsvis social- og integra-tionsministeren og fra Advokatrå-det. Justitsministeren bestemmerantallet af næstformænd og øvrigemedlemmer.«2.I§ 11indsættes efter stk. 2 somnyt stykke:»Stk. 3. Erstatningsnævnets for-mand, næstformænd og øvrigemedlemmer udnævnes for en peri-12
Gældende formulering
Lovforslagetode på 4 år. Genudnævnelse kanfinde sted.«Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og5.3.I§ 11, stk. 3,der bliver stk. 4,indsættes efter »stk. 2«: »og 3«
13