Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del Bilag 172
Offentligt
1211881_0001.png
1211881_0002.png

Folketingets Rets- og Trafikudvalg

Partiernes Rets- og Trafikordførere

Folketinget, Christiansborg

1240 København K

”Sendt pr e-mail til hvert medlemog til udvalgssekretariaterne”
Foreningen af Køretekniske anlæg i Danmark
29. januar 2013
Regionale Færdselssikkerhedsudvalg kan få nye hjem i politikredseneSom en konsekvens af en række organisationsændringer i Vejdirektoratet, blev sekretariats-funktionen for De regionale færdselssikkerhedsudvalg nedlagt med virkning fra januar 2012,og deres funktion ophørte i praksis. Det er et problem, idet en vigtig lokal og regionalfærdselssikkerheds-indsats herefter ikke længere udøves. Igennem et år har der pågået dialogmellem Transportministeriet og Justitsministeriet om, hvorledes det lokale og regionalefærdselssikkerhedsarbejde kan videreføres, men der er stadig ikke fundet en løsning. Vi vil gerneopfordre til, at der fra politisk side rettes opmærksomhed på denne problemstilling, og at dersnarest findes en løsning.Politiet, der har ydet en ekstraordinær indsats i De Regionale Færdselssikkerhedsudvalg, hartilkendegivet, at de gerne vil overtage sekretariatsfunktionen. Forudsætning er imidlertid, atpolitiet får tildelt de nødvendige ressourcer. Vejdirektoratet fik ved ”14. juni 2006 aftalen” i alt33 mio. kr. for at tage ansvaret for det Regionale Færdselssikkerhedsarbejde, og det vil værenaturligt, at disse midler overføres til politiet, så politiet bliver i stand til at videreførekoordination, netværk, samarbejde og videndeling med kommuner, uddannelsesinstitutioner,Sikker Trafik og interesseorganisationer, som er en uundværlig del af indsatsen i det forebyggendearbejde.Færdselssikkerhedskommissionens arbejder med nye mål for år 2020. Målet er: ”Maksimalt 120færdselsdrab, 1000 alvorligt og 1000 lettere tilskadekomne om året”. Det er ambitiøst, da detnaturligt bliver stadig vanskeligere at reducere antallet af trafikulykker yderligere. Netop derfor erdet kritisk, at det lokale og regionale færdselssikkerhedsarbejde ligger underdrejet.Regional forankring skal fremadrettet være med til, at sikre nærhed og relevans for borgere og enmangfoldighed i udførelse, som afspejler samfundets mangfoldighed. Der er stor forskel på sprog,
sprogtone og kultur fra egn til egn i Danmark. I dialog og kommunikation skal der tages afsæt idenne forskellighed og mangfoldighed.
Transportsektoren ønsker fortsat at være engageret i trafiksikkerhed på RegionaltniveauEn række interessenter indenfor person-og godstransport har været meget engageret itrafiksikkerhed og har også været repræsenteret i De Regionale Færdselssikkerhedsudvalg. Detengagement ønskes fortsat og gerne udbygget gennem et øget samarbejde med nye RegionaleFærdselssikkerheds enheder. Aktørerne i transportsektoren kender om nogen til hvordandanskernes forskellighed påvirker vaner og adfærd. Dialog skal føres i øjenhøjde. Derfor støtter viop om Regional forankring af trafiksikkerhed, som et koordinerende og samarbejdende organ, derkan give trafikanter adgang til myndigheder. Regionalt kan der tillige tages hånd om vidensdelingmellem alle aktører indenfor trafiksikkerhed. Frivillige aftaler kommunerne imellem omsamarbejde og vidensdeling er gode og prisværdige og metoder, der kan få gennemslagskraft,såfremt initiativerne får tilstrækkelig udbredelse.Færdselssikkerhedskommissionen skal lægge sidste hånd på en ny handlingsplan, som skal afstikkekursen for de næste 7- 8 år. Kommissionens mål er realistisk, hvis det regionale niveau bliveretableret.Vi vil gerne tage ejerskab og medvirke til, at målet nås, men det forudsætter at organisation,økonomi og ansvarsfordeling er på plads.Den Regionale indsats har nu ligget stille i et år. Det er på høje tid, at arbejdet genoptages.Vi håber, vi kan medvirke til denne proces, og at Det Regionale arbejde igen kan etableres til gavnfor trafiksikkerheden i DanmarkVenlig hilsen
Kjeld H. Jensen, 3F
Ove Holm, DTL
Michael Svane, DI Transport
Poul Brun, ITD
Michael Lønbæk, Køretekniske anlæg i DK
Niels Erik Nielsen, Kjøbenhavns Vognmandslaug
Torben Kudsk, FDM
Jørgen Nielsen, Teknisk Skole Silkeborg,
René Arnt, Dansk Kørerlærer-Union
Lone Krogsgaard, Skanderborg Kommune