Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del Bilag 169
Offentligt
1210864_0001.png
1210864_0002.png
1210864_0003.png
1210864_0004.png
1210864_0005.png
NotatKøbenhavnToldSluseholmen 8 B2450 København SVTelefon 72 22 18 18E-mail via www.skat.dk/kontaktwww.skat.dkJ.nr. 12-0227166
Status for implementering af strategi for risikobaserettoldkontrolIndledningDet fremgår af regeringsgrundlaget, at ”Danmark i samarbejde med vores nabo-lande skal udføre en effektiv toldkontrol baseret på en mobil, fleksibel og efter-retningsbaseret indsats i overensstemmelse med de fælles regler, der gælder iEU. Planerne fra maj 2011om at opføre kontrolanlæg ved de danske grænser vilikke blive gennemført.”SKAT har med udgangspunkt i regeringsgrundlaget arbejdet med at implemente-re den nye vision for den fremadrettede toldkontrol i indsatsplanlægningen, ind-satsprojekter og de daglige arbejdsrutiner.KonklusionSammenfattende er det vurderingen, at det nye toldkontrolkoncept med toldkon-trol i baglandet er langt fremme og forventes at indfri den politiske vision for denfremadrettede toldkontrol, som det fremgår af regeringsgrundlaget.Der er dog fortsat brug for en øget styring og opfølgning på indsatsen, mere fo-kus på efterretninger, en styrkelse af det internationale og nationale samarbejdemed andre myndigheder, og der er brug for en platform til operativ kommunika-tion. Derfor har SKAT taget en række initiativer, som er omtalt i det følgende.Det forventes, at den politiske vision for den fremadrettede toldkontrol først vilvære fuldt implementeret i løbet af 2013.Implementering af strategien for toldkontrollen ved de indregrænserDet nye toldkontrolkoncept er fulgt fra og med foråret 2012.
Side 1 / 5
Meldinger fra regionerne viser, at SKAT på de indre grænser i det store hele føl-ger konceptet baseret på mobilitet, fleksibilitet og med en efterretnings- og risi-kobaseret tilgang.

Mobil og fleksibel

Opgaven er professionaliseret ved, at SKAT bruger en risikobaseret tilgang itilrettelæggelsen af kontrolarbejdet, og at den gennemføres ud fra nogle konkretearbejdsbeskrivelser om f. eks. narkotika, våben og penge.Kontrollen tilrettelægges og gennemføres i projektform og på specielle områder itaskforces, f.eks. skibskontrollen. I begge tilfælde med afsæt i risikobilledet oganvendelse af efterretninger. Kontrollerne suppleres løbende med stikprøvekon-troller, der har til hensigt at underbygge og afprøve de eksisterende risikovurde-ringer.Ved færgeforbindelserne fra Tyskland (Lolland og Falster) er der af de samledekontroller lavet 45 pct. kontrolleri baglandet. I baglandet ved landegrænsen erder tilsvarende lavet 93 pct. De resterende kontroller er lavet på grænsestregen.Når forskellen er så stor skyldes det, at der er meget forskellige geografiske for-hold, der gør sig gældende. Vejnettet på Lolland og Falster er ikke indrettet på enmåde, som ud fra en sikkerhedsmæssig betragtning gør det let at lave kontroller ibaglandet. Det må derfor accepteres, at kontrolzonen nogle gange er ved færger-nes terminalområder.I lufthavnene foregår al kontrol så at sige ”på grænsestregen”.Ved færgehavnene med forbindelse til Sverige/Storbritannien og på Lernack-en/Øresundsbroen foregår toldkontrollen som udgangspunkt på grænsestregen(færgeterminalområdet) og ved betalingsanlægget af trafikale hensyn.

Risikoanalyse og risikoprofiler

Toldkontrollen er tilrettelagt ud fra en risikobaseret tilgang til opgaven. Kontrol-lerne gennemføres hele døgnet. Ved landegrænsen til Tyskland er ca. halvdelenaf kontrollerne lavet i dagtimerne og resten i aften- og nattetimerne.Der er nedsat et landsdækkende risikoteam, hvor medlemmer af de regionalerisikoteams og toldkoordinatoren fra Politiets Nationale Efterforsknings Centerindgår.Risikoanalyse og risikoprofiler til prioritering af kontrolarbejdet forbedres gen-nem en styrkelse af det landsdækkende risikoteams indsamling af efterretninger,udveksling af erfaringer og observationer til brug i kontrolarbejdet.Organiseringen af risikoteamet vil ændre sig som følge af den forestående omor-ganisering af SKAT.
Side 2 / 5

Styring og opfølgning

Der vil ske forbedret styring og opfølgning på toldindsatsen ved implementerin-gen af et kommende nyt IT-system, som kan understøtte den operationelle til-gang til risikobaseret toldkontrol samt understøtte håndteringen af efterretningertil brug for udarbejdelse af dynamiske risikoanalyser. Endvidere vil systemetkunne bearbejde og evaluere resultaterne til brug for den fremadrettede toldind-sats.

PT-grupperne/tværoffentligt samarbejde

De særlige politi- og toldgrupper i Syddanmark mødes både på det operationelleog det ledelsesmæssige plan.Der er mellem myndighederne etableret en fast arbejdsgruppe i relation tilSchengen- og Napoli II-konventionerne, som koordinerer de større stationærekontroller på begge sider af landegrænsen.Formålet er, at de rejsende ikke bliver generet mere end højst nødvendigt af kon-trollerne. Endvidere, at politi- og toldmyndighedernes kontroller på begge sideraf grænsen ikke får karakter af dobbeltkontroller, men i stedet supplerer hinan-den ved, at når de udføres samtidigt, så sker det altid på forskellige steder vedlandegrænsen.Der er ikke et tilsvarende formaliseret forum i Midt- og Sydsjælland, men der erstadig forhandlinger med politiet om en formel aftale.Det overvejes p.t., hvorvidt SKAT (told) kan kobles på det offentlige bered-skabs- telefonsystem – SINE, så det er muligt at kommunikere med politiet, nårder laves fælles kontrolaktioner, og hvis der er brug for at tilkalde politiet til atassistere i forbindelse med en konkret opgave.Internationalt toldsamarbejdeToldsamarbejdet med nabolandene er tilrettelagt forskelligt fra region til region.Mest udviklet er samarbejdet ved regionerne i Syddanmark, Midt- og Sydsjæl-land og København.Det daglige samarbejde ved den tyske grænse er forankret i lokale fora, der mø-des dagligt eller ugentlig. I Syddanmark er det et fælleskontor, som er bemandetmed told- og politimedarbejdere fra begge lande. En noget mindre, men lignendefunktion findes i Puttgarten.Ved landegrænsen er der nedsat arbejdsgrupper, som skal komme med forslag tilfælles risikoanalyser og fælles patruljekørsel.
Side 3 / 5
I Midtjylland og Nordjylland er der ikke i dag udviklet lignende fora på tværs afden indre grænse til Sverige, og derfor vil SKAT tage initiativ til at formalisereog udvikle dette samarbejde.SKAT København har etableret et velfungerende samarbejde med Tullverket iMalmø, hvorfra en medarbejder ugentligt mødes med kollegaer i Danmark for atdrøfte udvikling i modus, trends og beslaglæggelser. Dette samarbejde bidragertil en øget fælles forståelse af risikobilledet. Norge har vist interesse for at delta-ge i dette samarbejdsforum, da de ser den samme udvikling i modus og trends.SKAT har et godt samarbejde med toldmyndighederne i de øvrige nordiske luft-havne, og der afholdes årlige møder, hvor udvikling i kontrolaktiviteter, beslagog modus drøftes.SKAT agter (med forbillede i ovennævnte fælleskontor) atetablere en fast ar-bejdsgruppe i relation til Schengen- og Napoli II-konventionerne, som ud frafælles risikoanalyser og efterretninger koordinerer kontroller på begge sider afgrænsen til Sverige og i Københavns Lufthavn.
Implementering af strategien på denydre grænseOpgaven på den ydre grænse er ligeledes professionaliseret ved, at SKAT brugeren risikobaseret tilgang i tilrettelæggelsen af kontrolarbejdet, og at den gennem-føres ud fra nogle konkrete arbejdsbeskrivelser om f. eks. narkotika, våben ogpenge.Kontrollen gennemføres også her risiko- og efterretningsbaseret; på visse områ-der i projektform. Kontrollerne suppleres løbende med stikprøvekontroller, derhar til hensigt at underbygge og afprøve de eksisterende risikovurderinger.Det internationale toldsamarbejde er forankret i EU, VerdenstoldorganisationenWCO, FN, Østersøsamarbejdet og Politi Told i Norden (PTN) mm.Kontrollen gennemføres på grænsestregen, i virksomheder og transportcentreetc.EffektOmstillingen til den nye strategi har medført store logistikmæssige ændringer ogudfordringer.Hensigten med strategien er isoleret set ikke et spørgsmål om at øge antallet aftoldkontroller – men at de gennemførte toldkontroller har været målrettet modgivne risici, og at dette alt andet lige giver en effektiv toldkontrol, som er baseretpå konceptet om mobil og fleksibel toldkontrol.
Side 4 / 5
Der har regionalt været brugt meget tid på at tilrettelægge, planlægge og gen-nemføre de nye typer kontroller, som er en anderledes måde at udføre kontrol på,end SKAT hidtil har været vant til.Når håndteringen af efterretninger og risikoanalyserne mv. er fuldt udbygget, vilder blive en mere målrettet toldkontrol, som vil have positiv indflydelse på sag-santallet.Indførelsen af det nye kontrolkoncept, hvor den overvejende del af kontrolind-satsen er flyttet fra selve grænsestregen til det grænsenære område, har betydetnye mere effektive måder at tilrettelægge arbejdet på, men som forventet ogsåmere omkostningstunge kontroller (trafikregulering, leje af afspærringsmateriel,opsætning og nedtagning af afspærringsmateriel m.m.) en øget visiteringsopgave(trafik direkte til og fra udlandet blandet med indenlandsk trafik) og dermed etfald i antallet af kontroller. Endvidere har det stillet krav om nyt teknisk og sik-kerhedsforsvarligt udstyr.MandskabssituationenDet kan oplyses, at ca. 190 årsværk er beskæftiget med egentlige toldkontrol-opgaver i Danmark, bl.a. grænsekontrol og fysisk varekontrol.
Side 5 / 5