Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del Bilag 168
Offentligt
1210752_0001.png
1210752_0002.png
1210752_0003.png
1210752_0004.png
Orientering om Folketingets Ombudsmands beretning for 2011 oginitiativer i 2012v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen SørensenFolketingets Retsudvalg, 29. januar 2013
Folketingets Ombudsmands beretning for 2011Opbygget efter samme model som i 2009 og 2010.Enkeltsager, statistik mv. Enkeltsager er afsluttet under den tidligere ombudsmand.Artikler om generelle problemstillinger – f.eks. om myndighedernes adgang til atanvende oplysninger fra Facebook.Artikel om ”Ombudsmanden anno 2012”:Vigtigheden af at fokusere på de væsentlige sager.Vigtigheden af at være konstruktiv og fremadrettet.Vigtigheden af på alle områder – ikke kun det snævert juridiske – at fremstå som etforegangseksempel på god forvaltning (hurtig sagsbehandling, gennemtænktressourceanvendelse, god ledelse mv.).
Overvejelser om nyt koncept for kommende årsberetninger.

Eksempler på væsentlige ”ombudsmandspolitiske”

overvejelser i 2012

Der skal fokuseres på de ”rigtige” (de væsentlige) sagerHvad kan ombudsmanden reelt flytte med den pågældende sag?Hensyn til klagerne i ikke at trække reelt udsigtsløse sager i langdrag.Der skal være kræfter til egen drift-sagerVigtigt redskab for mennesker, der ikke realistisk kan klage selv.Vigtig præventiv funktion i forhold til myndighederne.Sagerne skal behandles effektivt og afsluttes hurtigtVigtigt for autoritet og gennemslagskraft, og vigtigt af hensyn til parterne.En række initiativer, herunder ekstern effektivitetsanalyse.Sagerne skal afsluttes med klare og konstruktive budskaberHvad er det væsentlige budskab i sagen?Nok en vis nedtoning af ”kritikskalaen”, men ikke af vurderingerne.Vigtige ”ombudsmandsbudskaber” skal ud – også ud over de konkrete sagerVæsentlig opgave at præge forvaltningen og hjælpe den til at undgå fejl.Overvejelser om andre kommunikationsmåder (myndighedsmagasin e.l.).
AfslutningEn lang række andre initiativer, f.eks. mere aktiv kommunikationspolitik og nyhjemmeside, etablering af internationale samarbejdsprojekter mv.Alle initiativer skal ses i det lys, at de skal optimere understøttelsen afombudsmandens grundlæggende mission:At hjælpe det enkelte menneske, der er kommet reelt i klemme i denoffentlige forvaltning.At afklare principielle juridiske og retssikkerhedsmæssige spørgsmål.At præge forvaltningen i retning af at blive endnu bedre.