Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del Bilag 166
Offentligt
1210651_0001.png
1210651_0002.png
1210651_0003.png
1210651_0004.png
1210651_0005.png
1210651_0006.png
1210651_0007.png
1210651_0008.png
1210651_0009.png
1210651_0010.png
1210651_0011.png
1210651_0012.png
1210651_0013.png
1210651_0014.png
1210651_0015.png
1210651_0016.png
Civilafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
31. januar 2012FærdselskontoretChristian Hesthaven2012-801-0009625150
Udkast

Forslag

til
Lov om ændring af færdselsloven(Tempo 100-busser på motorvej og civile prøvesagkyndige i politiet)

§1

I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1055 af 9. november 2012, somsenest ændret ved lov nr. 1389 af 23. december 2012, foretages følgendeændringer:

1.

§ 43, stk. 1,affattes således:»For busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, må hastighe-den uanset § 42 ikke overstige 80 km i timen. For busser, der opfylder be-tingelserne fastsat efter stk. 10, må hastigheden dog ikke overstige 100 kmi timen.«.

2.

I§ 43indsættes somstk. 10:»Transportministeren kan efter forhandling med justitsministeren fast-sætte regler om, hvilke betingelser der skal være opfyldt, for at en bus måkøre med op til 100 km i timen (Tempo 100-kørsel), jf. stk. 1, 2. pkt.«.

3.

I§ 66, stk. 2, nr. 3,indsættes efter »forsvaret«: »eller som civil prøve-sagkyndig i politiet«.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

§2

Stk. 1.Loven træder i kraft den [1. juli] 2013, jf. dog stk. 2.Stk. 2.§ 1, nr. 3, træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse
1.2.3.4.5.6.7.8.9.10
Indledning og baggrundTempo 100-busserCivile prøvesagkyndige i politietØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeØkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser for borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenHørte myndigheder, organisationer mv.Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrundFormålet med lovforslaget er for det første at skabe grundlag for, at busserkan køre med op til 100 km i timen på motorvej (mod 80 km i timen idag), hvis bussen opfylder en række betingelser for indretning og sikker-hed mv. (såkaldte Tempo 100-busser).Formålet er for det andet at ligestille civile prøvesagkyndige i politiet medledende køredommere i forsvaret, når det gælder muligheden for at få enkørelærergodkendelse fornyet.2. Tempo 100-busser2.1.Det er i færdselslovens § 42, stk. 2, fastsat, at hastigheden på motorvejikke må overstige 130 km i timen. I færdselslovens § 42, stk. 5, er det fast-sat, at der dog for en vejstrækning, hvor det ikke vil være forsvarligt ellerønskeligt at tillade kørsel med hastigheder svarende til den generelle ha-stighedsgrænse, kan fastsættes en lavere grænse. En sådan lavere hastig-hedsgrænse vil være angivet med skilte.I færdselslovens § 43, stk. 1, er det fastsat, at for busser, hvis tilladte total-vægt overstiger 3.500 kg, må hastigheden dog uanset § 42 aldrig overstige80 km i timen. Denne hastighedsgrænse for de omfattede busser gælderogså på motorvej.
3
En tilsvarende hastighedsgrænse på 80 km i timer på motorvej gælder forbl.a. 1) andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg (lastbiler), 2)vogntog bestående af en lastbil eller en bus, hvis tilladte totalvægt oversti-ger 3.500 kg, og et registreringspligtigt påhængskøretøj, samt 3) biler meden tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, som har tilkoblet påhængsvogn,sættevogn eller registreringspligtigt påhængsredskab, herunder camping-vogn, jf. færdselslovens § 43, stk. 4, jf. stk. 2 og 3.2.2.Udviklingen i de senere år er gået i retning af et højere færdselsmæs-sigt sikkerhedsniveau, når det gælder indretningen af busser. En modernebus er således typisk udstyret med en lang række sikkerhedsforanstaltnin-ger, såsom antiblokeringssystem (ABS), der modvirker udskridning, elek-tronisk stabilitetssystem (EPS), der øger bussens stabilitet, friktionsbrem-ser, laserafstandsmåler, automatisk nedbremsningssystem og sporassistent.I fem EU-lande må busser i dag køre med op til 90 km i timen på motor-vej, mens denne grænse i de resterende EU-lande samt bl.a. Kroatien ogSchweiz er mindst 100 km i timen. I Norge og Albanien er grænsen lige-som i Danmark 80 km i timen.Bl.a. på den baggrund har Danske Busvognmænd fremsat ønske om, at detogså bliver muligt for busser at køre 100 km i timen på danske motorveje,hvis busserne opfylder tilsvarende sikkerhedskrav.Justitsministeriet har i forlængelse heraf med Transportministeriet overve-jet, om det er færdselssikkerhedsmæssigt hensigtsmæssigt og forsvarligt athæve den højest tilladte hastighed på motorveje eller dele af det danskemotorvejsnet til 100 km i timen for visse busser, som opfylder særlige be-tingelser (Tempo 100-busser).Det er i den forbindelse Transportministeriets vurdering, at motorvejsnetteti Danmark – på samme måde som i andre europæiske lande – generelt erudformet på en sådan måde, at det som udgangspunkt vil være fornuftigt attillade nutidens Tempo 100-busser at køre med op til 100 km i timen påmotorvejene, medmindre der lokalt er fastsat – og ved skiltning angivet –en lavere højest tilladt hastighed end 100 km i timen.På den baggrund finder Justitsministeriet og Transportministeriet, at derbør skabes grundlag for, at busser kan køre med op til 100 km i timen påmotorveje, hvis busserne opfylder ovennævnte betingelser.
4
Justitsministeriet har i tilknytning hertil lagt vægt på, at Tempo 100-busser– som andre busser – kun vil kunneføres af personer, som er i besiddelseaf kørekort til bus, og som således har gennemgået en særlig køreuddan-nelse om førelse af sådanne motorkøretøjer. Justitsministeriet har desudenlagt vægt på, at Tempo 100-busser – i modsætning til f.eks. biler med til-koblet påhængsvogn, sættevogn mv., hvor hastighedsgrænsen på motorveji dag også er 80 km i timen, jf. pkt. 2.1 ovenfor – navnlig må forventes førti erhvervsmæssig sammenhæng, således at der i almindelighed i praksismå forventes at være tale om erfarne chauffører.Hertil kommer, at en ændring af hastighedsgrænsen for busser vil kunnevære med til at forbedre buspassagerers mobilitet og styrke busselskaberskonkurrenceevne i forhold til andre transportformer.For busser i Tyskland gælder der – under visse betingelser – en særlig ha-stighedsgrænse på 100 km i timen på motorvej. For tyske busser, der er re-gistreret første gang den 8. december 2007 eller senere, gælder reglerne i”StrassenVerkehrs Ordnung”(StVO) § 18 afsnit 5 stk. 3 (et forenklet sætregler). De tyske delstater kan have forskellige ordninger for godkendelseaf en Tempo 100-busser, der er registreret før den 8. december 2007. Detforeslås i den forbindelse, at der under den danske ordning anvendes desamme krav, som anvendes i delstaten Schleswig-Holstein, jf. herom nær-mere nedenfor under pkt. 2.3. En bus vil således kunne anvendes til Tem-po 100-kørsel i Danmark, hvis bussen er Tempo 100-godkendt hos ensynsvirksomhed i f.eks. Danmark eller Tyskland.2.3.Kørsel med op til 100 km i timen vil som nævnt under pkt. 2.2 forud-sætte, at bussen opfylder en række tekniske krav til sikkerhed, indretning,udformning mv., som det foreslås, at transportministeren fastsætter efterforhandling med justitsministeren.Det er hensigten, at disse forskrifter i det hele vil blive baseret på de krav,der gælder for godkendelse af Tempo 100-busser i den tyske delstatSchleswig-Holstein. Disse krav, som skal opfyldes, for at busser i dag tilsyn i Danmark kan godkendes til at kunne køre Tempo 100-kørsel i Tysk-land, fremgår af afsnit 19.02 i Trafikstyrelsens Vejledning af 19. januar2013 om syn af køretøjer. Hvis lovforslaget vedtages, vil det i en bekendt-gørelse blive fastsat, at de betingelser, der er fastsat i det nævnte afsnit ivejledningen, vil skulle opfyldes for, at en bus kan køre Tempo 100-kørseli Danmark. Bekendtgørelsens regler vil efterfølgende kunne ændres, hvisder opstår behov herfor.5
Hvis en dansk ordning med Tempo 100-busser baseres på de regler, somgælder for busser, der ønskes godkendt til Tempo 100-kørsel i Tyskland,er det underordnet, om en dansk bus opnår sin Tempo 100-godkendelse iDanmark eller i Tyskland. Derved opnås der, at allerede godkendte Tempo100-busser straks fra ordningens indførelse uden yderligere syn vil kunneanvendes til Tempo 100-kørsel i Danmark.I Schleswig-Holstein gælder der forskellige regler alt efter, om en bus erindregistreret første gang før eller efter 8. december 2007, idet man fra dendato i Tyskland valgte at lade dokumentation for EF-godkendelse eller op-fyldelse af direktiv 2001/85/EF (busdirektivet) være tilstrækkelig for op-fyldelse af de væsentligste tekniske krav. Dette er derfor også afspejlet idet ovenfor nævnte afsnit i Trafikstyrelsens vejledning.De krav, som busser vil skulle opfylde, for at de kan godkendes til Tempo100-kørsel i Danmark, vil på denne baggrund – med afsæt i de gældendeforskifter – bl.a. være følgende:a. For busser indregistreret første gangden 8. december 2007 eller senere:a) Bussen skal være uden tilkoblet påhængskøretøj.b) Bussen skal være indrettet som turistbus til transport af siddendepassagerer i rejsestole.c) Der skal være godkendte sikkerhedsseler ved alle pladser, herunderved kørestolspladser, såfremt der kan transporteres passagerer i kø-restole.d) Bussen skal være udstyret med en fartbegrænser, så bussen maksi-malt kan køre 100 km/t.e) Bussen skal enten opfylde kravene i busdirektivet dokumenteret viaCoC-dokument eller fabrikanterklæring eller være godkendt, jf. dentyske ordning i StVO § 18 afsnit 5 stk. 3 om Tempo 100 kørsel iTyskland, jf. ovenfor under pkt. 2.2.f) Dæk på forakslen må ikke have opskåret mønster.b. For busser, der er indregistreret første gang,før den 8. december 2007:a) Bussen skal have en særlig Tempo 100-godkendelse ved syn.b) Der betales for godkendelsen samt fornyelse af godkendelsen.Godkendelsen er højst gyldig i tre år, og skal årligt forlænges veden synsvirksomhed for at bevare sin gyldighed. Godkendelsen kanefter tre år fornyes.6
Det forudsættes med lovforslaget, at transportministeren (Trafikstyrelsen)– med afsæt i en vurdering af, hvad der er færdselssikkerhedsmæssigt hen-sigtsmæssigt og forsvarligt – i en bekendtgørelse vil fastsætte nærmereregler om, at busser indregistreret første gang den 8. december 2007 ellersenere vil skulle opfylde de ovenfor under a nævnte krav. Tilsvarende vildet i en bekendtgørelse blive fastsat, hvilke særlige tekniske krav en busindregistreret første gang før den 8. december 2007 skal opfylde for atkunne opnå Tempo 100-godkendelse ved syn. Der vil herunder blive fast-sat detaljerede krav til sådanne bussers vægt, dimensioner, motoreffekt,bærende elementer, karrosseri, opbygning, indre indretning, udsyn, særligtudstyr og stabilitet i tilfælde af punktering.2.4.Der er i dag registreret ca. 2.600 busser over 3.500 kg i Danmark tilbuskørsel. En stor del af disse busser må antages allerede at være godkendtsom Tempo 100-busser for at kunne køre efter reglerne herom i Tyskland,og de vil fra lovens ikrafttræden uden yderligere godkendelse kunne køreTempo 100-kørsel i Danmark. Det må antages, at langt de fleste turistbus-ser vil kunne opnå en Tempo 100-godkendelse. Det gælder dog ikke bus-ser med ligge-sæder.Det forventes ikke, at antallet af årlige syn af danske busser ændres, dabusser i forvejen skal synes hvert år, men synet skal udvides med en Tem-po 100-kontrol for de busser, der ikke i dag er godkendt sådan. Det fore-slås med den danske ordning, at alle busser med Tempo 100-godkendelseregistreres med en sådan godkendelse i Køretøjsregisteret.2.5.På den baggrund foreslås det, at færdselslovens § 43, stk. 1, ændres, såden højest tilladte hastighed for busser, hvis tilladte totalvægt overstiger3.500 kg, hvis bussen opfylder en række nærmere betingelser til sikker-hedsudstyr mv. fastsat efter den foreslåede bestemmelse i § 43, stk. 10,ændres fra 80 til 100 km i timen.Der foreslås samtidig indsat en ny bestemmelse i færdselslovens § 43 (somstk. 10), hvorefter transportministeren efter forhandling med justitsministe-ren kan fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være opfyldt, for aten bus kan godkendes til kørsel med op til 100 km i timen (Tempo 100-kørsel). Det forudsættes som nævnt, at der med hjemmel i denne bestem-melse i givet fald vil blive fastsat sådanne betingelser, som er beskrevetovenfor under pkt. 2.3.
7
Bekendtgørelsen forudsættes desuden at indeholde regler om, i hvilket om-fang busser synet i udlandet vil kunne køre Tempo 100-kørsel i Danmark.Det er hensigten, at busser fra andre EU-lande, som er synet til at overhol-de samme regler, som fastsættes for Tempo 100-kørsel i Danmark, vilkunne køre Tempo 100-kørsel i Danmark. Der vil i den forbindelse ogsåblive fastsat nærmere krav til den dokumentation herfor, som skal med-bringes under kørslen i Danmark.Bekendtgørelsen forudsættes endelig – i det omfang det skønnes nødven-digt af hensyn til færdselssikkerheden eller politiets håndhævelse af ha-stighedsgrænserne for de pågældende busser på motorvej – at indeholderegler om markering af Tempo 100-busser.Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, og bemærkningernehertil.3. Civile prøvesagkyndige i politiet3.1.Det følger af færdselslovens § 66, stk. 1, at enhver, der er fyldt 21 år, ide sidste 3 år jævnligt har ført bil, henholdsvis motorcykel, har gennemgå-et en godkendt kørelæreruddannelse, har bestået en prøve for kørelærereog ikke har udvist et forhold, der omfattes af straffelovens § 78, stk. 2, harret til at opnå godkendelse som kørelærer. I straffelovens § 78, stk. 2, erdet fastsat, at den, der er dømt for strafbart forhold, dog kan udelukkes fraat udøve virksomhed, som kræver en særlig offentlig autorisation ellergodkendelse, hvis det udviste forhold begrunder en nærliggende fare formisbrug af stillingen eller hvervet.Det er i færdselslovens § 66, stk. 2, fastsat, at en godkendelse som kører-lærer gælder i fem år, dog højst så længe den pågældende har kørekort.Godkendelsen kan fornys, hvis indehaveren stadig i de sidste 3 år jævnligthar ført bil, henholdsvis motorcykel og ikke har udvist et forhold, der om-fattes af straffelovens § 78, stk. 2. En fornyelse kræver desuden efter § 66,stk. 2, at indehaveren godtgør i den forløbne periode jævnligt at have dre-vet teoretisk og praktisk undervisning som kørelærer og indstillet elever tilprøve (nr. 1), jævnligt at have drevet teoretisk og praktisk undervisning afkørelæreraspiranter og indstillet aspiranter til prøve (nr. 2) eller jævnligt athave virket som ledende køredommer i forsvaret (nr. 3). Det følger af § 66,stk. 3, at hvis disse betingelser for fornyelse af en godkendelse ikke er op-fyldt, skal indehaveren bestå en ny kørelærerprøve for at opnå godkendel-se.
8
Bestemmelsen i færdselslovens § 66, stk. 2, nr. 3, blev indsat ved lov nr.317 af 17. maj 1995 for at sikre, at kørelærere, der tager ansættelse somledende køredommere i forsvaret, kan bevare deres kørelærergodkendelseunder ansættelsen.3.2.Siden 2009 har politiet i praksis ansat civile prøvesagkyndige til at va-retage politiets afholdelse af teoriprøver og praktiske prøver i forbindelsemed ansøgninger om kørekort. Som civil prøvesagkyndig ansættes bl.a.personer, som er godkendte kørelærere. De opgaver, der varetages af civileprøvesagkyndige, svarer i vidt omfang til dem, der varetages af ledendekøredommere i forsvaret.Rigspolitiet vurderer således, at de arbejdsopgaver, som varetages af hen-holdsvis civile prøvesagkyndige og ledende køredommere, er sammenfal-dende, idet de ledende køredommere dog også har nogle ledelsesmæssigefunktioner. Rigspolitiet vurderer derfor, at civile prøvesagkyndige bør ha-ve samme mulighed som ledende køredommere for at få fornyet deres kø-relærergodkendelse.Justitsministeriet foreslår på den baggrund, at færdselslovens § 66, stk. 2,ændres, så civile prøvesagkyndige i politiet ligestilles med ledende køre-dommere i forsvaret, når det gælder spørgsmålet om fornyelse af en køre-lærergodkendelse.Der henvises herom nærmere til lovforslagets § 1, nr. 3, og bemærkninger-ne hertil.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for det offentlige.Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser af betyd-ning for det offentlige.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser af betyd-ning for erhvervslivet.Lovforslaget vurderes at have visse positive økonomiske konsekvenser forerhvervslivet, idet busvognmænd, som har busser, der godkendes somTempo 100-busser, vil kunne drive deres virksomhed mere effektivt som
9
følge af forhøjelsen af den højest tilladte hastighed på motorvej for dissebusser fra 80 til 100 km i timen.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder, organisationer mv.Lovforslaget har været sendt i høring hos:Advokatrådet, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Kørelærer-Union,Dansk Køreskole Forening, Dansk Sidevogns Klub, Dansk Transport ogLogistik (DTL), Danske Advokater, Danske Kørelæreres Landsforbund,Danske Busvognmænd, Danske Regioner, Datatilsynet, Den DanskeDommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,DTU Transport, Fagligt Fælles Forbund (3F), Forbrugerombudsmanden,Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Of-fentlige Anklagere, Foreningen for Trafikofre, Foreningen Liv og Trafik,Frie Danske Lastbilvognmænd, Institut for Menneskerettigheder, Interna-tional Transport Danmark, KL (Kommunernes Landsforening), Køreprø-vesagkyndiges Landsforening, Politiforbundet i Danmark, samtlige byret-ter, Vestre Landsret, Østre Landsret, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvoka-ten, Rigspolitiet og Rådet for Sikker Trafik.10. Sammenfattende skemaPositive konsekven- Negative konsekvenser/ser/merudgiftermindre udgifterØkonomiske konse- Ingen.kvenserforstat,kommuner og regio-nerAdministrative konse- Ingen.kvenserforstat,kommuner og regio-Ingen.
Ingen af betydning.
10
nerØkonomiske konse- Mere effektiv drift for Ingen.kvenser for erhvervs- busvognmænd.livetAdministrative konse- Ingen.kvenser for erhvervs-livetMiljømæssige konse- Ingen.kvenserAdministrative konse- Ingen.kvenser for borgerneForholdetrettentilIngen af betydning.
Ingen.Ingen.
EU- Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspek-ter.
11
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 og 2Det foreslås med ændringen af færdselslovens § 43,stk. 1,at den højest til-ladte hastighed som udgangspunkt skal være 100 km i timen ved kørsel påmotorvej for busser, der opfylder en række betingelser vedrørende sikker-hedsudstyr mv. (Tempo 100-busser). For øvrige busser fastholdes hastig-hedsgrænsen på 80 km i timen.Der vil fortsat kunne fastsættes en lavere hastighedsgrænse på en motor-vejsstrækning, hvor det ikke vil være forsvarligt eller ønskeligt at tilladekørsel med hastigheder svarende til den generelle hastighedsgrænse, jf.færdselslovens § 42, stk. 5 (som ikke foreslås ændret).Ved Tempo 100-busser forstås busser, som opfylder betingelserne herforfastsat af transportministeren efter forhandling med justitsministeren.Der foreslås derfor samtidig indsat en ny bestemmelse i færdselslovens §43,stk. 10,hvorefter transportministeren efter forhandling med justitsmini-steren kan fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være opfyldt, forat en bus kan godkendes til kørsel med op til 100 km i timen (Tempo 100-kørsel).Der vil med hjemmel i denne bestemmelse i en bekendtgørelse blive fastsatsådanne betingelser, som er beskrevet ovenfor under pkt. 2.3 i lovforslagetsalmindelige bemærkninger.Bekendtgørelsen forudsættes desuden at indeholde regler om, i hvilket om-fang busser synet i udlandet vil kunne køre Tempo 100-kørsel i Danmark.Bekendtgørelsen forudsættes endelig at komme til at indeholde regler ommarkering af Tempo 100-busser, i det omfang dette er nødvendigt af hen-syn til færdselssikkerheden eller politiets håndhævelse af hastighedsgræn-serne for de pågældende busser på motorvej, samt regler om registrering afgodkendelse til Tempo 100-kørsel i Køretøjsregisteret.Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
12
Til nr. 3Det foreslås, at personer, som har en godkendelse som kørelærer, og somjævnligt har virket som civil prøvesagkyndig i politiet, skal kunne få dereskørelærergodkendelse fornyet.En kørelærergodkendelse gælder i 5 år, og fornyelse af godkendelsen kræ-ver efter færdselslovens § 66, stk. 2, bl.a., at vedkommende i den forløbneperiode jævnligt enten har drevet teoretisk og praktisk undervisning somkørelærer og indstillet elever til prøve (nr. 1), eller har drevet teoretisk ogpraktisk undervisning af kørelæreraspiranter og indstillet aspiranter til prø-ve (nr. 2), eller har virket som ledende køredommer i forsvaret (nr. 3).Med den foreslåede ændring ligestilles civile prøvesagkyndige i politietmed ledende køredommere i forsvaret, når det gælder muligheden for for-nyelse af en kørelærergodkendelse.Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til § 2Det foreslås med stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juli 2013.Med stk. 2 foreslås, at den foreslåede ændring af færdselslovens § 66, stk.2, nr. 3 (lovforslagets § 1, nr. 3) dog træder i kraft dagen efter bekendtgø-relsen i Lovtidende. Forslaget tager sigte på, at den foreslåede ligestilling afcivile prøvesagkyndige i politiet med ledende køredommere i forsvaret kangennemføres hurtigst muligt.
13

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formuleringLovforslaget

§1

I færdselsloven, jf. lovbekendtgø-relse nr. 1055 af 9. november2012, som senest ændret ved lovnr. 1389 af 23. december 2012,foretages følgende ændringer:

§ 42.

[…].Stk. 2.På motorveje må hastig-heden ikke overstige 130 km i ti-men.Stk. 3.[…]Stk. 4.[…]Stk. 5.For en vejstrækning, hvordet ikke vil være forsvarligt ellerønskeligt at tillade kørsel med ha-stigheder svarende til den generellehastighedsgrænse, kan der fastsæt-tes en lavere grænse. I tættere be-bygget område kan der på tilsva-rende måde fastsættes en lavere ha-stighedsgrænse for et nærmere af-grænset område.

1.

§ 43, stk. 1,affattes således:

§ 43.

For busser, hvis tilladte total-vægt overstiger 3.500 kg, må ha-stigheden uanset § 42 aldrig over-stige 80 km i timen.Stk. 2.For andre biler, hvis til-ladte totalvægt overstiger 3.500 kg(lastbiler), og for vogntog beståen-de af en lastbil eller en bus, hvis til-ladte totalvægt overstiger 3.500 kg,og et registreringspligtigt påhængs-køretøj må hastigheden på andreveje end motorveje uanset § 42 al-drig overstige 70 km i timen. I tæt-tere bebygget område må hastighe-den ikke overstige 50 km i timen,uanset om der er fastsat en højerelokal hastighedsgrænse.Stk. 3.For biler med en tilladt to-»For busser, hvis tilladte to-talvægt overstiger 3.500 kg, måhastigheden uanset § 42 ikkeoverstige 80 km i timen. For bus-ser, der opfylder betingelsernefastsat efter stk. 10,, må hastighe-den dog ikke overstige 100 km itimen.«.
14
talvægt på ikke over 3.500 kg måhastigheden på andre veje end mo-torveje uanset § 42 aldrig overstige70 km i timen, hvis der er tilkobletpåhængsvogn, sættevogn eller regi-streringspligtigt påhængsredskab,herunder campingvogn. Tilsvaren-de gælder for motorcykel, hvis derer tilkoblet påhængsvogn eller regi-streringspligtigt påhængsredskab.Stk. 4.For de i stk. 2 og 3 nævn-te køretøjer må hastigheden på mo-torveje uanset § 42 aldrig overstige80 km i timen.Stk. 5.[…]Stk. 6.[…]Stk. 7.[…]Stk. 8.Justitsministeren kan efterforhandling med transportministe-ren, hvor forholdene taler herfor,fastsætte en højere hastighedsgræn-se end de i stk. 1-5 nævnte, gæl-dende for særlige køretøjstyper, så-fremt færdselssikkerhedsmæssigeeller køretøjstekniske grunde ikketaler derimod.Stk. 9.Uanset bestemmelserne istk. 4 kan justitsministeren efterforhandling med transportministe-ren træffe bestemmelse om udfø-relse af forsøg med højere hastig-heder på motorveje for de i stk. 2og 3 nævnte køretøjer.

2.

I§ 43indsættes somstk. 10:»Transportministeren kan ef-ter forhandling med justitsmini-steren fastsætte regler om, hvilkebetingelser der skal være opfyldt,for at en bus må køre med op til100 km i timen (Tempo 100-kørsel), jf. stk. 1, 2. pkt.«.

§ 66.

Ret til at opnå godkendelsesom kørelærer har enhver, der:1) er fyldt 21 år,2) i de sidste 3 år jævnligt har førtbil, henholdsvis motorcykel,3) har gennemgået en godkendt kø-relæreruddannelse,4) har bestået en prøve for kørelæ-rere og5) ikke har udvist et forhold, deromfattes af straffelovens § 78,stk. 2.Stk. 2.Godkendelsen gælder i 515
år, dog højst så længe den pågæl-dende har kørekort. Godkendelsenkan fornys, såfremt indehaverenstadig opfylder betingelserne istk. 1, nr. 2 og 5, og godtgør i denforløbne periode1) jævnligt at have drevet teoretiskog praktisk undervisning som køre-lærer og indstillet elever til prøveeller2) jævnligt at have drevet teoretiskog praktisk undervisning af kørelæ-reraspiranter og indstillet aspirantertil prøve eller3) jævnligt at have virket som le-dende køredommer i forsvaret.Stk. 3.Hvis betingelserne i stk.2, nr. 1-3, for fornyelse af en god-kendelse ikke er opfyldt, skal inde-haveren bestå en ny kørelærerprøvefor at opnå godkendelse.Stk. 4.Justitsministeren kan fast-sætte bestemmelser om suppleren-de efteruddannelse som betingelsefor fornyelse af godkendelsen somkørelærer.Stk. 5.Justitsministeren kan fast-sætte bestemmelser om kørelærer-uddannelsen, om prøven, om med-delelse af godkendelsen og om kø-relærernes virksomhed.

3.

I§ 66, stk. 2, nr. 3,indsættesefter »forsvaret«: »eller som civilprøvesagkyndig i politiet«.

§2

Stk. 1.Loven træder i kraft den [1.juli] 2013, jf. dog stk. 2.Stk. 2.§ 1, nr. 3, træder i kraft da-gen efter bekendtgørelse i Lovti-dende.
16