Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del Bilag 159
Offentligt
1207733_0001.png
1207733_0002.png
1207733_0003.png
1207733_0004.png
1207733_0005.png
1207733_0006.png
1207733_0007.png
Dato:Til
Skive den 18 -01- 2013.Folketinget.Att.Justitsminister.Morten BødskovMedlemmer afRetsudvalget
A/B BaldersboFormandPovl JørgensenBaldersvej 17a.7800 Skive.Tlf. 97 52 72 71 eller 24 812 966Mail:[email protected]
Ang: Opkrævning af fast spildevand bidrag (afgift).Ang: Lov om forældelse af fordringer (forældelsesloven).Jeg skriver til jer på grund for at hører jer om det ikke erfolketingetog regeringens opgave er at regerelandet efter de love, som Folketinget har vedtaget og kan kommunen derefter bare rette den indefter hvad de syndes passe dem bedst.Jeg er formand for en privat andelsboligforening med 17 andele, jeg har konstateret at vi betalervandafledningsbidrag for alle 17. andel (boliger), men vi har kun 7. stikledning til den offentlige kloak,men ud fra Skive kommune betalingsvedtægt for spildevand i afsnit 3.2. Vandafledningsbidrag stk. 3.2.1.Under vandafledningsbidraget, står der.Det faste bidrag opkræves pr. stikledning.Jeg har været i gennem alle de kommunale forsyningsselskaber betaling vedtægten og har, konstaterer atder er 48. kommunale forsyningsselskaber der opkræver et fast spildevands bidrag per. stikledning, og 2.kommunale forsyningsselskaber der har om formaler orde stikledning til boligenhed.Derud fra har jeg lave et nyt regn stykke som se sådan ud.I heller landet er der ca. 9.000 andelsboligforeningen (A/B) og ca. 200.000 andelshaver A/H).Ud af dem er der 3.500 A/B med 70.000 A/H som bor i disser forening som betaler fast bidrag tilstikledning.Disser 70.000 A/H har betalt i alt pr. år 43.750.000,00 kr. tage man de 3.500 A/B og sige de har 4.stikledning i snit til grundgrænsen giver det 14.000. stikledning og man gange det med den nu være fastbidrag på 625,00 kr. giver et beløb på 8.750.000,00 kr. altså 35.000.000,00 kr. for meget opkrævning fastbidrag pr. år.Forsyningsselskaber har erkendt at de har lave en fejl, men de vil kun betaler 3. år tilbage, fra 2009. 2010og 2011. 2012 vil blive udbetalt sammen med årsopgørelse i forår 2013, det vil sige at de udbetaler i alt.105.000.000,00kr.men jeg ved ikke om de alle gør dette.Der er en del som starter med at opkræver det det fast bidrag ved loven start i 2001, 2003 og 2007.Tage vi disse år som ikke bliver betalt tilbage vil jeg skønne at det er et sted mellem 70.000.000,00 og125.000.000,00 kr. som de kommunale forsyningsselskaber beholder som de ret messer ikke har krav på.De henviser til den ny forældelseslov.Jeg mener at forældelsesloven på 3 år må være suspenderet, idet der med et udtryk fra den gamle
forældelseslov har været tale om ”utilregnelig uvidenhed”. Dette udtryk er ikke brugt i den nyforældelseslov, men stadig indeholdt i § 3, stk. 2. Der kan henvises til en kendelse fra Østre Landsret af 8.december 2010 om suspension på grund af ”Utilregnelig uvidenhed”. (Se bilag)Her lægges til grund at ukendskab til retslige forhold ikke betragtes som utilregnelig uvidenhed, menderimod ukendskab til faktiske forhold.Det er jo ikke andelsboligforeningen der er blevet afkrævet en forkert fast spildevandsafgift, men denenkelte beboer.De faktiske forhold i vort tilfælde er at de enkelte beboere ikke kan have faglig teknisk indsigt ikloaksystemer, og dermed ikke mulighed for at vurdere om den afkrævede faste afgift var berettiget ellerej.Havde kommunen/Skive Vand A/S sammen med første opkrævning af afgiften medsendt en redegørelsefor lovgrundlaget, samt tegninger og forklaringer på begrebet stikledninger, havde problemet været løst,før det var opstået.Forholdet, at der på en række områder opereres med faste afgifter (el, vand, varme m.m.), gør det ikkenemmere for almindelige mennesker at gennemskue problematikken og fatte mistanke om mulige fejl.Det er desuden påfaldende, at der først blev rejst en sag, da en fagmand kom ud for en af disse fejlagtigeopkrævninger af fast spildevandsafgift.Der henvises til ABF-NYT marts 2012.Det at administrationen i de kommunale forsyningsselskaber ikke har været opmærksom på fejlen tiltrods for, at det i Kloakbetalingsvedtægten for i de kommunale forsyningsselskaber med ikrafttræden ikapitel 3, stk. 3.2.1 klart fremgår at ”Detfaste bidrag opkræves pr. stikledning”og ikke reagerer førhenvendelserne fra andelsboligbeboerne.Jeg håbe i forstår vores under på dette og håbe i kan give mig en forklare på det.Jeg stå til råderhed for spørgsmål her til.Jeg vedlæger.Uddrag fra:Kendelse fra Østre Landsret af 8. december 2010Vejledning om betalingsregler for spildevandsanlæg.Betalingsvedtægt for Skive Spildevand.Lov om forældelse af fordringer (forældelsesloven).
Medarbejder var i utilregnelig uvidenhed om krav på pension | Forum Orienteringforumorientering.dk/medarbejder-var-i-utilregnelig-uvidenhed-om-krav-på-pension 1/2Medarbejder var i utilregnelig uvidenhed om krav på pensionSkrevet afKaren Kaufmann (/skribent/karen-kaufmann)d. 3/5 - 2011Østre Landsret har i en nyere afgørelsetaget stilling til, om en tidligeremedarbejders efterbetalingskrav vedrørende
pension var forældet, eller omforældelsesfristen var suspenderet somfølge af utilregnelig uvidenhed hosmedarbejderen.Medarbejderen havde i perioden fra 1983 til 2001 været ansat i fleksjob på et museumog medarbejderens ansættelse var omfattet af SID’s overenskomst med KommunernesLandsforening. I 1990 blev der uden medarbejderens vidende indgået enpensionsaftale mellem SID og Kommunernes Landsforening, hvorefter han varberettiget til pension. Dette var hverken medarbejder eller arbejdsgiver imidlertidopmærksom på, hvorfor medarbejderen ikke fik udbetalt pension i perioden fra 1990og frem til hans fratræden ved udgangen af juli 2001.Medarbejderen blev først opmærksom på, at han var berettiget til pension, da han i2007 tog kontakt til sin fagforening i forbindelse med, at han skulle gå på efterløn.Medarbejderens efterbetalingskrav på pension var i henhold til den dagældendeforældelseslov omfattet af en 5-årig forældelsesfrist, hvorfor det som udgangspunkt varforældet. Spørgsmålet var derfor, om forældelsesfristen var suspenderet som følge afmedarbejderens utilregnelige uvidenhed om kravet, jf. den dagældende forældelseslovs§ 3.Byretten i Nykøbing Falster fandt, at medarbejderens manglende kendskab tilpensionsretten i overenskomsten ikke kunne anses for utilregnelig uvidenhed efterforældelseslovens § 3, hvorfor medarbejderens krav var forældet.Østre Landsret lagde i sin afgørelse vægt på, at medarbejderen ved sin ansættelseikke var omfattet af en arbejdsgiverbetalt pensionsordning, og at han ikke fik kendskabtil pensionsretten, da denne blev indført i overenskomsten. Landsretten lagde endviderevægt på, at det på det pågældende tidspunkt ikke var usædvanligt, at en lønmodtager isit ansættelsesforhold ikke var omfattet af en pensionsordning, samt at medarbejderenikke under sin ansættelse eller efter sin fratræden var blevet bekendt med, at andreansatte i fleksjobs var eller blev omfattet af en pensionsordning. Landsretten fandtderfor, at medarbejderens krav var suspenderet frem til 2007, jf. den dagældendeforældelseslovs § 3, hvor han fik kendskab til kravet. Kravet var derfor ikke forældet.(Østre Landsrets kendelse af 8. december 2010 nr. B-1787-10 optrykt i Ugeskrift forRetsvæsen U.2011.921Ø)Kommentar:Østre Landsrets dom vedrører forståelsen af ordene utilregnelig uvidenhed i dendagældende forældelseslovs § 3. Den nye forældelseslov som trådte i kraft den 1.januar 2008 indeholder ikke længere ordene utilregnelig uvidenhed i lovteksten. Der erdog en indholdsmæssig tilsvarende suspensionsregel i den nye forældelseslovs § 3,stk. 2. Det fremgår af forarbejderne, at det er en videreførelse af den tidligereforældelseslovs § 3, hvorfor det antages, at retspraksis vedrørende den tidligereforældelseslov stadig er anvendelig ved fortolkningen af den tilsvarende bestemmelse iden nye forældelseslov.22/11/12 Medarbejder var i utilregnelig uvidenhed om krav på pension | Forum Orienteringforumorientering.dk/medarbejder-var-i-utilregnelig-uvidenhed-om-krav-på-pension 2/2Man har i retspraksis skelnet mellem henholdsvis uvidenhed vedrørende retslige forholdog uvidenhed vedrørende faktiske forhold. Det følger af retspraksis, at der somaltovervejende hovedregel ikke sker suspension, hvis uvidenheden skyldes retsligeforhold, mens der kan ske suspension, hvis uvidenheden vedrører faktiske forhold.
Overenskomster er i den forbindelse en svær størrelse, idet overenskomster harmange af de samme karakteristika som lovgivning og andre retskilder. De regulerer deretlige rammer for en bredere kreds af personer. Medarbejderen har underansættelsesforholdet mulighed for at gøre sig bekendt med indholdet heraf, hvorfordette kan tale for at behandle uvidenhed om overenskomstforhold, som retligevildfarelser.I afgørelsen lægger Østre Landsret konkret vægt på, at pensionsretten blev indført veden senere ændring af overenskomsten, uden at medarbejderen blev bekendt hermed,og at det på det pågældende tidspunkt ikke var usædvanligt, at en lønmodtager i sitansættelsesforhold ikke var omfattet af en pensionsordning. Dette kunne tyde på, atafgørelsen ikke nødvendigvis havde fået samme udfald, hvis medarbejderensuvidenhed skyldtes manglende kendskab til indholdet af den oprindelige overenskomst,usikkerhed om fortolkningen af en konkret bestemmelse i overenskomsten, eller hvisdet blev lagt til grund, at medarbejderen var bekendt med ændringen i overenskomsten,men ikke havde sat sig ind i denne.(http://forumadvokater.dk/)
VEJ nr 12414 af 01/01/2001 GældendeOffentliggørelsesdato: 03-05-2004Miljøministeriet
Vis mere...Senere ændringer til forskriftenLovgivning forskriften vedrørerLBK nr 633 af 07/06/2010
Den fulde tekst
Vejledning om betalingsregler for spildevandsanlæg
ForordMed lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 716 af23. juni 2001, er der fastsat regler for, hvordan kommunalbestyrelserne skal udformebetalingsregler for opkrævning af bidrag til etablering, drift og vedligeholdelse afspildevandsanlæg.
2.1 Administration af lov om betalingsregler m.v.2.1.1 BetalingsvedtægterLov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. danner den overordnede ramme for de enkeltekommunalbestyrelsers udformning af betalingsregler for såvel offentlige som private spildevandsanlæg, derafleder til det offentlige spildevandsanlæg.Kommunalbestyrelsen skal ud fra denne lovmæssige ramme udarbejde en kloakbetalingsvedtægt, hvori de
mere detaljerede regler for betaling for afledning af spildevand til det offentlige spildevandsanlæg ikommunen vedtages.
Grundlaget for opkrævning af bidrag til den kommunale kloakforsyning er således en kommunalbetalingsvedtægt, der er fastsat af kommunalbestyrelsen i overensstemmelse med lovens regler.Kommunalbestyrelsen skal i betalingsvedtægten bl.a. tage stilling til, på hvilket tidspunkt tilslutningsbidragetskal opkræves, om vandafledningsbidraget skal opdeles i en fast og en variabel del, hvordan særbidrag forsærligt forurenet spildevand skal opkræves, og om der skal ske tilbagebetaling ved udtræden afkloakforsyningen. I Bilag 1 til denne vejledning findes et paradigme for udarbejdelse af en sådanbetalingsvedtægt.
Når kommunalbestyrelsen har vedtaget betalingsvedtægten, offentliggøres den efterde regler, der gælder for kommunale vedtægter, f.eks. ved offentliggørelse i denlokale eller landsdækkende presse eller ved rund sendelse til de omfattede husstande.
4.2 BidragetMed lov nr. 342 af 17. maj 2000 om ændring af lov om betalingsregler forspildevandsanlæg m.v. er der nu skabt mulighed for at opdele vandafledningsbidrageti en fast og en variabel del.
4.2.1 Bidragets fastsættelseKommunalbestyrelsen skal én gang årligt i forbindelse med udarbejdelsen af budgettet for det efterfølgende årfastsætte den variable kubikmetertakst, der anvendes ved beregning af vandafledningsbidrag og vejbidrag forstats- og amtsveje, jf. lovens § 3, stk. 1.Der skal for hele kloakforsyningens område fastsættes samme takst pr. m3spildevand uanset den enkelteejendoms geografiske beliggenhed og uanset omkostningerne ved at transportere og behandle spildevandet. Derkan således ikke ydes mængderabat.
Hvis kommunalbestyrelsen vælger at opdele vandafledningsbidraget i en fast og envariabel del, skal kommunalbestyrelsen efter lovens § 3, stk. 1, 2. punktum, fastsættestørrelsen af det faste bidrag og den variable kubikmetertakst.
4.2.3 Det faste vandafledningsbidragMed lov nr. 342 af 17. maj 2000 om ændring af lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. erloven ændret således, at der gives den enkelte kommune mulighed for, men ikke pligt til at opdelevandafledningsbidraget i en fast og en variabel del.Ændringen er foretaget som opfølgning på Vandafledningsbidragsudvalgets betænkning nr. 1 1999 om "Principperfor beregning af vandafledningsbidrag".Vandafledningsbidragsudvalget lagde vægt på, at der ved indførelse af en mulighed for opdeling afvandafledningsbidraget skabes et bedre grundlag for, at bidraget i højere grad afspejler kloakforsyningens faste ogvariable omkostninger, og at vandafledningsbidraget for de enkelte brugergrupper dermed gøres mere kostægte.Vandafledningsbidragsudvalget lagde endvidere vægt på, at en indførelse af et fast bidrag ikke hindrer ønskedevandbesparelser i den pågældende kommune.Med lovændringen kan kommunerne herefter vælge at opdele vandafledningsbidraget i en fast og en variabel del.Hvis en kommune vælger at indføre et fast bidrag, vil den variable del af bidraget på tilsvarende vis som vedanvendelse af et 100 pct. variabelt bidrag skulle fastsættes på baggrund af en kubikmetertakst pr. kubikmeterforbrugt vand. I tilfælde, hvor der afledes vand, uden at der har været et vandforbrug, fastsættes den variable delaf bidraget på baggrund af den afledte vandmængde.Den faste del af vandafledningsbidraget vil med lovens § 2 a, stk. 6, kunne fastsættes til 30 gangeden variable kubikmetertakst (herefter 30-kubikmeter-loftet).Det faste bidrag er endvidere maksimeret og kan aldrig overstige 500 kr. pr. år inklusive moms
(herefter 500-kroners-loftet).Detfaste bidrag pålignes pr. stikledning frem til en ejendoms
grundgrænse uanset ejerforholdet til den pågældende stikledning.
Der skal dog ikke opkræves et fast bidrag for stikledninger, hvortil der alene er tilsluttet tag- ogoverfladevand. Ved påligning af det faste bidrag differentieres ikke mellem bolig og erhverv. Bidrageter således ens for alle ejendomstyper.Ved indførelse af et fast bidrag, kan der ske opkrævning af det faste bidrag for en del af året. I dennesituation skal der ske en forholdsmæssig beregning af det faste bidrag i forhold til det antal måneder,der opkræves bidrag for. Hvis en kommune vælger at indføre et fast bidrag den 1. juli, kan dersåledes opkræves et fast bidrag svarende til 6/12 af det faste bidrag for et helt år.Ligeledes vil der kunne opkræves et forholdsmæssigt fast bidrag for ejendomme, der tilsluttes denoffentlige kloakforsyning tidsmæssigt forskudt - eksempelvis 7 måneder inde i den pågældendetakstperiode.Om det er 30-kubikmeter-loftet eller 500-kronersloftet, der bliver det maksimale faste bidrag i denenkelte kommune, afhænger af, hvor stor en kubikmetertakst kommunen opkræver.For lave kubikmetertakster vil det være 30-kubikmeter-loftet, der bliver det maksimale faste bidrag,mens det for høje kubikmetertakster vil være 500-kroners-loftet.
Kloak for betalingsvedtægt for Skive SpildevandKloakbetalingsvedtægt for Skive Spildevand.I medfør af lov om betalingsregler for Spildevandsanlæg m.v., (jf. lovbekendtgørelse nr. 716 af 23.juni2001) har byrådet vedtaget en betalingsvedtægt gældende for ejendomme, der er eller blivertilsluttetdet offentlige Spildevandsanlæg eller på anden måde tilknyttet kommunens kloakforsyning.Betalingsvedtægtenomfatter endvidere de betalingsmæssige forhold for den/de obligatoriske tømningsordning/tømningsordninger for bundfældningstanke og samletanke.
3.2.1 Vandafledningsbidrag genereltAlle ejendomme, der er fysisk tilsluttet et offentligt Spildevandsanlæg eller kontraktligt tilknyttet SkiveSpildevand, betaler vandafledningsbidrag.
Vandafledningsbidraget udgøres af to elementer :1) et fast bidrag.2) et variabelt bidrag pr. m3, eller skønnet vandforbrug.Det faste bidrag opkræves pr. stikledning.Bidraget pr. m3og det faste bidrag fastsættes af byrådet én gang årligt ved budgetvedtagelsen, pågrundlag af Skive Spildevands budget. Bidraget pr. m3og det faste bidrags størrelse fremgår afkommunens takstblad for det enkelte budgetår og på kommunens hjemmeside
For boligenheder, hvor der er krævet installeret vandmåler for rent vand, beregnesvandafledningsbidraget efter målt vandforbrug.Den fulde tekst
Lov om forældelse af fordringer (forældelsesloven)Kapitel 3
De almindelige forældelsesfrister
§ 3. Forældelsesfristen er 3 år, medmindre andet følger af andre bestemmelser.

Stk. 2.

Var fordringshaveren ubekendt med fordringen eller skyldneren, regnesforældelsesfristen i stk. 1 først fra den dag, da fordringshaveren fik eller burde have fåetkendskab hertil.
Med venlig hilsenFormand Povl Jørgensen