Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del Bilag 153
Offentligt
1204643_0001.png
1204643_0002.png
1204643_0003.png
1204643_0004.png
1204643_0005.png
1204643_0006.png
1204643_0007.png
1204643_0008.png
1204643_0009.png
1204643_0010.png
1204643_0011.png
1204643_0012.png
1204643_0013.png
1204643_0014.png
1204643_0015.png
1204643_0016.png
1204643_0017.png
1204643_0018.png
1204643_0019.png
1204643_0020.png
1204643_0021.png
1204643_0022.png
1204643_0023.png
Strafferetskontoret
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. januar 2013StrafferetskontoretAnne Høgenhaven Simony2012-731-0020656844
ForslagtilLov om offerfondenKapitel 1Offerfondens formål og administration§ 1.Der oprettes en offerfond, som har til formål at yde tilskud til projek-ter og aktiviteter, der generelt kan styrke viden om eller indsatsen til støttefor ofre for forbrydelser og trafikofre eller grupper heraf.Stk. 2.Fondens midler anvendes til at yde tilskud til:1) Offerrådgivninger,2) forskning,3) uddannelsesindsatser,4) seminarer,5) informationsmateriale,6) forsøgs- og udviklingsaktiviteter, og7) lignende projekter og aktiviteter.§ 2.Fondens midler administreres af et råd, der oprettes af Justitsministe-riet.Stk. 2.Rådet består af 1 formand, og af 2 andre medlemmer, hvoraf det enemedlem udnævnes efter indstilling fra Rektorkollegiet og det andet med-lem efter indstilling fra Offerrådgivningen i Danmark. Medlemmerne afrådet udnævnes for en periode på 4 år. Genudnævnelse kan finde sted. Af-går et medlem inden udløbet af en periode, foretages nyudnævnelse alenefor den resterende del af perioden.Stk. 3.Der beskikkes en suppleant for hvert af rådets medlemmer. Stk. 2finder tilsvarende anvendelse på beskikkelse af suppleanter.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Stk. 4.Justitsministeriet stiller sekretariatsbistand til rådighed for Rådet.Stk. 5.Rådet aflægger årligt en beretning til justitsministeren om fondensvirksomhed det foregående år. Beretningen offentliggøres.Stk. 6.Justitsministeren fastsætter rådets forretningsorden og regler omindgivelse af ansøgning.Kapitel 2Tilskud§ 3.Til de i § 1 nævnte formål yder staten et årligt tilskud til fonden. Be-løb, der ikke anvendes i et finansår, kan overføres til næste finansår.Kapitel 3Betaling, opkrævning og inddrivelse af offerbidrag§ 4.Til det offentlige betales et bidrag på 500 kr. af den, der1) vedtager bødeforelæg eller idømmes straf eller foranstaltninger efterstraffelovens § 70 eller § 74 a for overtrædelse af straffeloven,2) idømmes betinget eller ubetinget fængselsstraf eller foranstaltninger ef-ter straffelovens § 74 a for overtrædelser af andre love end straffeloven,3) vedtager eller idømmes betinget eller ubetinget frakendelse af førerret-ten, jf. færdselslovens § 125 og § 126,4) vedtager eller idømmes kørselsforbud, jf. færdselslovens § 127, eller5) ved vedtagelse eller dom er fundet skyldig i forhold omfattet af færd-selslovens § 125, stk. 2, nr. 1-5.§ 5.Bidrag omfattet af § 4 betales til politiet.Stk. 2.For bidrag omfattet af § 4 finder reglerne i § 90, stk. 2-4, § 91 stk.2-4, og § 92 i lov om fuldbyrdelse af straf m.v. tilsvarende anvendelse.Stk. 3.Politiets afgørelse efter stk. 1 kan ikke påklages til en højere admi-nistrativ myndighed.Kapitel 4Ændring af anden lovgivning§ 6.I lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, lov nr. 1333 af 19. de-cember 2008, som ændret ved § 2 i lov nr. 252 af 30. marts 2011, § 21 ilov nr. 551 af 18. juni 2012 og § 2 i lov nr. 593 af 18. juni 2012, foretagesfølgende ændring:1.Ibilag 1, nr. 15,indsættes efter »administrative bøder, «: »offerbidrag«.2
Kapitel 5Ikrafttrædelsesbestemmelser mv.§ 7.Loven træder i kraft den [DATO].Stk. 2.§ 4 finder anvendelse for forhold, der er begået efter lovens ikraft-træden.§ 8.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning2. Gældende ret2.1. Indledning2.2. Opkrævning og inddrivelse2.3. Erstatning og tort mv.3. Udenlandsk ret3.1. Den svenske Brottsofferfond4. Arbejdsgruppens overvejelser5. Lovforslagets udformning5.1. Offerfonden5.2. Offerbidraget6. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige7. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetmv.8. De administrative konsekvenser for borgerne9. De miljømæssige konsekvenser10. Forholdet til EU-retten11. Hørte myndigheder mv.12. Sammenfattende skema

1. Indledning og baggrund for lovforslaget

1.1.Som anført i regeringsgrundlaget fra oktober 2011, ”Et Danmark, derstår sammen”, ønsker regeringen, at ofre for kriminalitet skal hjælpes bed-re.Som et led heri har regeringen i samarbejde med Enhedslisten fremlagt enofferpakke bestående af initiativer, der skal sikre, at ofre for kriminalitetfår bedre hjælp. Offerpakken består af tre tiltag: Etablering af en offerfond,udvidelse af underretningsordningen over for ofre samt et tiltag, som skalkunne sætte offerets version af sagen i centrum i retssager.Med dette lovforslag foretages de lovændringer, der er nødvendige for atgennemføre tiltaget om etablering af en offerfond. Tiltaget om udvidelse afunderretningsordningen over for ofre behandles i et sideløbende lovfors-lag. Spørgsmålet om at sætte offerets version af sagen i centrum i retssagervil blive behandlet af Strafferetsplejeudvalget.
4
Offerfonden skal uddele støtte til offerrelaterede projekter og aktiviteter.Med henblik på at finansiere fonden foreslås der samtidig indført et offer-bidrag, der skal betales af gerningsmænd, som er fundet skyldige i visselovovertrædelser af mere alvorlig karakter, hvor der er eller kunne haveværet et offer.1.2.Justitsministeriet nedsatte i november 2009 Arbejdsgruppen om enstyrket indsats over for ofre for forbrydelser. Arbejdsgruppen skulle gen-nemgå og vurdere de gældende ordninger for hjælp og støtte på offerom-rådet. Arbejdsgruppen afgav i december 2010 sin rapport vedrørende enstyrket indsats over for ofre for forbrydelser, der dannede grundlag for etlovforslag, som et enigt Folketing vedtog i maj 2011.Arbejdsgruppen overvejede i den forbindelse bl.a., om der bør indføres enordning, hvorefter den domfældte i visse straffesager pålægges at indbetaleet beløb til en offerfond.Arbejdsgruppens overvejelser er nærmere beskrevet under pkt. 4 nedenfor.

2. Gældende ret

2.1. IndledningDer findes ikke i dag regler om en offerfond eller lignende organ, hvismidler anvendes til generelt at støtte ofre for forbrydelser. Der findes end-videre ikke regler om gerningsmænds betaling af et offerbidrag.2.2. Opkrævning og inddrivelse2.2.1.Opkrævninger og inddrivelse af fordringer til det offentlige regule-res af inddrivelsesloven, jf. lov nr. 1333 af 19. december 2008 om inddri-velse af gæld til det offentlige og bekendtgørelse nr. 922 af 24. august2011 om inddrivelse af gæld til det offentlige.Det følger af inddrivelseslovens § 2, stk. 1, at opkrævninger af fordringerforestås af fordringshaveren, eller den der på vegne af fordringshaverenopkræver fordringen. Loven gælder for samtlige fordringer, herunder bl.a.afgifter, bøder og sagsomkostninger, med tillæg af renter, gebyrer og andreomkostninger, der opkræves eller inddrives af det offentlige.2.2.2.For så vidt angår opkrævning af bøder følger det af straffuldbyrdel-seslovens § 90, stk. 1, at disse betales til politiet, medmindre andet er be-stemt i afgørelsen. I medfør af stk. 2 kan politiet på skyldnerens anmod-ning tillade henstand med eller afdragsvis betaling af bøden. Endvidere er5
der i stk. 3 hjemmel til, at justitsministeren kan fastsætte bestemmelser omopkrævning af bøder, herunder om den administrative behandling af sagerom henstand med eller afdragsvis betaling af bøder. Endelig følger det afstk. 4, at politiets afgørelser om henstand med eller afdragsvis betaling afbøder ikke kan indbringes for højere administrativ myndighed.Betales en bøde ikke, inddrives den af restanceinddrivelsesmyndigheden,medmindre inddrivelsesmyndigheden skønner, at inddrivelse ikke er muligeller væsentligt vil forringe den pågældendes levevilkår, jf. straffuldbyr-delseslovens § 91, stk. 1. Efter § 91, stk. 2, kan restanceinddrivelsesmyn-digheden tillade henstand med eller afdragsvis betaling af bøder. Endvide-re følger det af stk. 3, at skatteministeren efter forhandling med justitsmi-nisteren fastsætter bestemmelser om inddrivelse af bøder, herunder om denadministrative behandling af sager om henstand med eller afdragsvis beta-ling af bøder og om eftergivelse af bøder mv. Endelig indeholder stk. 4hjemmel til, at justitsministeren kan fastsætte bestemmelse om, at restan-ceinddrivelsesmyndighedens afgørelse om henstand med eller afdragsvisbetaling af bøder ikke kan indbringes for højere administrativ myndighed.Straffuldbyrdelseslovens § 92 indeholder desuden hjemmel til, at skatte-ministeren efter forhandling med justitsministeren kan fastsætte regler omindeholdelse af indtægter og strafansvar for overtrædelse af disse regler.I medfør af retsplejelovens § 997, stk. 2, 2. pkt. og § 1013, stk. 4, opkræ-ves og inddrives henholdsvis konfiskation og sagsomkostninger ligeledesefter reglerne i straffuldbyrdelseslovens §§ 90-92 bortset fra straffuldbyr-delseslovens § 90, stk. 1, og § 91, stk. 1.Med hjemmel i bl.a. straffuldbyrdelseslovens § 90, stk. 3, (bøder), retsple-jelovens § 997, stk. 2, 2. pkt., (konfiskationsbeløb) og retsplejelovens §1013, stk. 3, (sagsomkostninger) er der fastsat nærmere regler i bekendtgø-relse nr. 1022 af 17. oktober 2005 om opkrævning af visse bøder, konfi-skationsbeløb og sagsomkostninger mv. samt afgørelse om udståelse afforvandlingsstraf (bødebekendtgørelsen).Det følger heraf, at politiet forestår opkrævning af sådanne fordringer. Op-krævningen sker ved, at politiet skriftligt opfordrer skyldneren til inden 20dage at indbetale beløbet til politiet, jf. bødebekendtgørelsens § 3, stk. 3.Efter § 4 kan politiet pr. kulance give tilladelse til kortvarig henstand medbetalingen, eller at det skyldige beløb betales i afdrag ved en vis kortereva-rende betalingsordning. Politiets afgørelser om henstand eller afdragsvis6
betaling kan ikke indbringes for højere administrativ myndighed, jf. § 4,stk. 3, jf. straffuldbyrdelseslovens § 90, stk. 4.Fordringer overdrages ifølge gældinddrivelseslovens § 2, stk. 3, til restan-ceinddrivelsesmyndigheden, når betalingsfristen er overskredet og sæd-vanlig rykkerprocedure forgæves er gennemført.For så vidt angår inddrivelse af bøder og sagsomkostninger følger det så-ledes af bødebekendtgørelsens § 5, at politiet oversender en sag til restan-ceinddrivelsesmyndigheden med henblik på inddrivelse, hvis skyldnerenikke betaler det samlede beløb inden fristen, eller hvis skyldneren mislig-holder en tilladelse til afdragsvis betaling. Det er en forudsætning for over-sendelse til restanceinddrivelsesmyndigheden, at politiet forinden skriftligthar anmodet skyldneren om inden 10 dage at indbetale det skyldige beløbeller afdrag, og skyldneren ikke har efterkommet dette.Ved overdragelse af fordringer mv. til inddrivelse hos restanceinddrivel-sesmyndigheden overtager denne kreditorbeføjelserne. Det betyder, at deinddrivelsesredskaber, som den enkelte fordringsindehaver er tillagt i lov-givningen eller ifølge praksis, kan anvendes af restanceinddrivelsesmyn-digheden. Også andre kreditorbeføjelser, som følger af lovgivningen elleraf praksis, kan anvendes af restanceinddrivelsesmyndigheden.Det drejer sig blandt andet om udpantningsret, lønindeholdelse, modreg-ning, indtrædelsesret, dækningsrækkefølge, tiltrædelse af akkordordningerog gældssaneringsforslag, indgivelse af konkursbegæring, indberetning tilkreditoplysningsbureauer, eftergivelse og henstand.Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 922 af 24. august 2011 om inddrivel-se af gæld til det offentlige indeholder i kapitel 9 særlige regler om inddri-velse af visse bøder, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger mv. Klagerover restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser i sager omfattet af kapi-tel 9 er ikke omfattet af klagereglerne i bekendtgørelsens kapitel 11. Der-imod kan sådanne afgørelser indbringes for Justitsministeriet, Direktoratetfor Kriminalforsorgen, efter § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1023 af 17.oktober 2005 om klageadgang i sager om inddrivelse af bøder, konfiskati-onsbeløb og sagsomkostninger. Dette gælder dog efter stk. 2 ikke afgørel-ser om henstand af afdragsvis betaling, hvis der er tale om idømte ellervedtagne beløb på 15.000 kr. eller derunder.
7
2.3. Erstatning og tort mv.Staten yder efter reglerne i lov om erstatning til ofre for forbrydelser (of-fererstatningsloven) erstatning og godtgørelse til personer, der her i landethar været udsat for en straffelovsovertrædelse eller en overtrædelse af lovom tilhold, opholdsforbud og bortvisning. Det er muligt at få erstatning,selv om gerningsmanden f.eks. er ukendt eller ikke kan straffes, f.eks. for-di han eller hun er under den kriminelle lavalder på 15 år.Sager om erstatning efter offererstatningsloven behandles af Erstatnings-nævnet. Politiet har pligt til at vejlede en forurettet om erstatningsmulig-hederne efter offererstatningsloven, når en lovovertrædelse anmeldes ellerumiddelbart herefter. Der ydes erstatning og godtgørelse for personskadeefter de almindelige regler herom i erstatningsansvarsloven. Der kan såle-des f.eks. ydes erstatning for tabt arbejdsfortjeneste og for tab af erhvervs-evne samt godtgørelse for varigt men og for svie og smerte.Der kan endvidere ydes tortgodtgørelse mv. efter erstatningsansvarslovens§ 26, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Tortgodtgørelse ydes ved sidenaf de øvrige erstatnings- og godtgørelsesposter, f.eks. erstatning for tabtarbejdsfortjeneste eller godtgørelse for svie og smerte. ”Tort” er navnlig enkrænkelse af selv- og æresfølelsen, dvs. en persons opfattelse af eget værdog omdømme. I praksis ydes der navnlig tortgodtgørelse efter erstatnings-ansvarsloven for ærekrænkelser mv. samt ved frihedsberøvelse og sæde-lighedsforbrydelser.Kommunerne har en række muligheder for at yde hjælp til ofre for forbry-delser efter reglerne i den sociale lovgivning, og efter regler i sundheds-lovgivningen er der mulighed for at yde tilskud til psykologbehandling tilsærligt udsatte grupper, herunder bl.a. volds- og voldtægtsofre.

3. Udenlandsk ret

3.1. Den svenske BrotsofferfondDen svenske offerfond (”Brottsofferfonden”) blev oprettet i 1994. Opga-ven med at behandle ansøgninger om tilskud fra offerfonden blev i denforbindelse tillagt Brottsoffermyndigheten, som blev oprettet ved en om-organisering af det svenske erstatningsnævn.Ansøgninger om midler fra Brottsofferfonden behandles af et råd i Brott-soffermyndigheten, som udpeges af den svenske regering.
8
Brottsofferfonden kan bevilge midler til forskellige former for offerrelate-rede aktiviteter, som kan spænde fra enkle informations- og uddannelses-indsatser til omfattende forskningsprojekter. Der kan endvidere ydesdriftstilskud til lokale offerrådgivninger.

4. Arbejdsgruppens overvejelser

Som nævnt ovenfor under pkt. 1.2 nedsatte Justitsministeriet i november2009 Arbejdsgruppen om en styrket indsats over for ofre for forbrydelser,som i december 2010 afgav sin rapport.Arbejdsgruppen overvejede bl.a., om der burde indføres en ordning, hvor-efter den domfældte i visse straffesager pålægges at indbetale et beløb tilen offerfond, der navnlig giver økonomisk støtte til forskning eller til fri-villige organisationers arbejde. En sådan fond måtte efter arbejdsgruppensopfattelse i givet fald afgrænses til at omfatte de forbrydelser, hvor der eret egentligt offer, det vil sige primært ved overtrædelse af straffelovenskapitel 23 (forbrydelser i familieforhold), kapitel 24 (forbrydelser modkønssædeligheden), kapitel 25 (forbrydelser mod liv og legeme) og kapitel26 (forbrydelser mod den personlige frihed) samt straffelovens § 288 (rø-veri).Arbejdsgruppen lagde til grund, at afgiften ville skulle pålægges af retten iforbindelse med dommen, og at opkrævning og inddrivelse af en sådan af-gift i givet fald ville skulle ske sammen med og på samme måde som op-krævning og inddrivelse af bøder og sagsomkostninger mv. Arbejdsgrup-pen lagde endvidere til grund, at administration af fonden ville forudsætteet sekretariat, som mest nærliggende ville kunne etableres under Civilsty-relsen, og at uddelinger fra fonden ville skulle besluttes af et nævn.Med den ovennævnte afgrænsning af de omfattede forbrydelser fandt ar-bejdsgruppen, at der – selv om der var store usikkerheder forbundet medvurderingen af såvel de forventelige indtægter som de forventelige udgifterhos de berørte myndigheder – ville være risiko for, at udgifterne villeoverstige de indtægter, man ville kunne forvente. På den baggrund fandtarbejdsgruppen ikke, at de nødvendige forudsætninger for etablering af enofferfond her i landet var til stede.
9

5. Lovforslagets udformning

5.1. Offerfonden5.1.1.Med forslaget ønsker regeringen at styrke hjælpen til ofre for for-brydelser ved at etablere en offerfond, der løbende kan uddele støttemidlertil forskellige former for offerrelaterede projekter og aktiviteter.Der foreslås en ordning, hvor fondens økonomi hviler i sig selv. Dette in-debærer, at offerfonden årligt vil kunne udbetale midler svarende til sta-tens indtægter fra offerbidrag, jf. herom nedenfor under pkt. 5.2, fratrukketomkostningerne til administration. Ud fra et foreløbigt skøn over de indbe-talte og inddrevne bidrag overfor de forventede administrationsudgifter erdet forventningen, at der årligt vil kunne udbetales ca. 27 mio. kr. til støttefor offerrelaterede formål.Der bemærkes i den forbindelse, at der foreslås en bredere afgrænsning afde lovovertrædelser, som vil være bidragspligtige, end hvad der oprinde-ligt blev foreslået af arbejdsgruppen. Med den foreslåede afgrænsningimødegås risikoen for, at udgifterne overstiger indtægterne, som førte til,at arbejdsgruppen afstod fra at anbefale etablering af en offerfond.Det bemærkes i øvrigt, at der ikke er tale om en fond i fondslovens for-stand. Der er således ikke tale om en selvejende institution, men et uaf-hængigt organ, hvis bevilligede midler anvendes til gavn for ofre for for-brydelser.5.1.2.Den overordnede målsætning for fondens arbejde er at styrke videnom offerspørgsmål samt at styrke indsatsen generelt til støtte for ofre forforbrydelser og trafikofre eller grupper heraf.Fondens midler skal således anvendes til at yde støtte til en række generel-le offerrelaterede projekter og aktiviteter, herunder i form af tilskud til:Lokale og landsdækkende offerrådgivninger, herunder foreninger derarbejder for at hjælpe trafikofre.Offerrelateret forskning.Uddannelsesindsatser for f.eks. frivillige ved offerrådgivningerne.Seminarer mv. med fokus på ofre.Udarbejdelse og distribution af informationsmateriale til ofre.Forsøgs- og udviklingsaktiviteter, som f.eks. nye former for behand-ling af ofre.10
Der vil alene kunne ydes støtte til projekter og aktiviteter og ikke direktetil enkelte ofre.Det vil være en forudsætning for, at der kan bevilges midler, at projekteteller aktiviteten har et klart offerperspektiv.Der bør endvidere være tale om et projekt eller lignende, som ikke alleredefinansieres ved andre midler. Der vil i den forbindelse også kunne givestilskud til projekter, som modtager midler fra andre støtteordninger, nårder derved sker en yderligere styrkelse af projektet.Når det gælder tilskud til organisationer, bør det overordnede formål vedtildelingen af midler være, at ofre skal kunne få mere eller en bedre formfor støtte eller hjælp, end hvad der allerede tilbydes. Midlerne bør såledessom udgangspunkt ikke anvendes til aflønning af medarbejdere, der hidtilhar arbejdet som frivillige støttepersoner/rådgivere eller til almindeligdrift.En del af midlerne bør dog kunne anvendes til at kvalificere støtteperso-nernes arbejde, herunder eksempelvis ved at tilknytte en eller flere psyko-loger til landsdækkende offerforeninger med henblik på, at disse kan su-pervisere de frivillige støttepersoner/rådgivere, eller ved at uddanne de på-gældende støttepersoner/rådgivere.5.1.3.Fondens midler vil skulle administreres af et uafhængigt råd. Rådetsammensættes af en formand og to øvrige medlemmer, som alle udpegesaf justitsministeren. De to menige medlemmer udpeges efter indstilling frahenholdsvis Rektorkollegiet og Offerrådgivningen i Danmark. Der beskik-kes en suppleant for hvert af rådets medlemmer.Justitsministeriet vil skulle yde sekretariatsbistand til rådet. Som foreslåetaf arbejdsgruppen forventes denne bistand forankret i Civilstyrelsen.Fonden består således af et råd og et sekretariat.Det følger af lovforslaget, at justitsministeren bemyndiges til at fastsætterådets forretningsorden. Rådets forretningsorden forventes at indeholdebestemmelser om bl.a. indgivelse af ansøgning til offerfonden, sagsbe-handlingen i rådet og betingelserne for uddeling af midler.
11
5.2. Offerbidraget5.2.1.Med forslaget pålægges gerningsmænd for visse former for lovover-trædelser at betale et bidrag, som på generel måde skal tilgodese ofre forforbrydelser samt trafikofre.I modsætning til den snævre afgrænsning, som arbejdsgruppen lagde op til,foreslås kredsen af sager, hvor der betales et bidrag, afgrænset til en brede-re kreds af lovovertrædelser, hvor der er eller kunne have været et offer.Dette omfatter sager, hvor der er begået kriminalitet af mere alvorlig ka-rakter samt grovere færdselsforseelser. Dermed skabes en balance mellemgerningsmænd og ofre ved, at gerningsmanden betaler for sine handlingermed et bidrag, som generelt kan komme ofre til gode.De sager, hvor der betales bidrag, foreslås afgrænset således, at offerbidra-get pålægges alle gerningsmænd, der:- vedtager bødeforelæg eller idømmes straf eller foranstaltninger efterstraffelovens § 70 eller § 74 a for overtrædelse af straffeloven,- idømmes betinget eller ubetinget fængselsstraf eller foranstaltninger ef-ter straffelovens § 74 a for overtrædelser af andre love end straffeloven,- vedtager eller idømmes betinget eller ubetinget frakendelse af førerret-ten, jf. færdselslovens § 125 og § 126,- vedtager eller idømmes kørselsforbud, jf. færdselslovens § 127, eller- ved vedtagelse eller dom er fundet skyldig i forhold omfattet affærdselslovens § 125, stk. 2, nr. 1-5.Med forslaget vil lovovertrædere, som dømmes for et eller flere strafbareforhold eller vedtager bødeforelæg i en sag af ovenfor nævnt karakter di-rekte ved lov blive pålagt at betale et fiskalt beløb på 500 kr. I modsætningtil arbejdsgruppens oplæg vil der således ikke skulle træffes afgørelse her-om ved en domstol. Et fast offerbidrag på 500 kr. skønnes at være et pas-sende beløb, ligesom et fast bidrag vil være enklere at administrere end etbidrag, der er differentieret efter forbrydelsestype.5.2.2.Som foreslået af arbejdsgruppen finder Justitsministeriet, at opkræv-ning og inddrivelse af bidraget bør ske på samme måde som og så vidt mu-ligt sammen med opkrævning og inddrivelse af bøder og sagsomkostnin-ger. På den måde anvendes allerede velfungerende sagsgange hos politietog restancemyndighederne for opkrævning og inddrivelse.
12
Hvis lovforslaget vedtages, vil Justitsministeriet ændre bødebekendtgørel-sen, således at politiet ud over at kunne opkræve bøder og sagsomkostnin-ger også vil kunne opkræve bidrag til offerfonden efter bekendtgørelsen.Politiets beslutning om at opkræve offerbidrag er en afgørelse i forvalt-ningslovens forstand. Det forudsættes, at der ikke i den forbindelse skalske partshøring, jf. forvaltningslovens § 19.Eftersom det direkte fremgår af loven, at der skal betales et offerbidrag,finder Justitsministeriet det ubetænkeligt, at adgangen til at klage til en hø-jere administrativ myndighed over politiets afgørelse om at opkræve offer-bidrag afskæres.Det bør efter Justitsministeriets opfattelse være muligt for restancemyn-digheden at gøre brug af lønindeholdelse, jf. inddrivelseslovens § 10, ogudpantning, jf. § 11, ved manglende betaling af offerbidrag. Det foreslåsderfor, at bilag 1 om fordringer, der kan inddrives ved lønindeholdelse, jf.§ 10, og fordringer, der kan inddrives ved udpantning, jf. § 11, ændres ioverensstemmelse hermed.Hvis lovforslaget vedtages, vil bekendtgørelse nr. 922 af 24. august 2011om inddrivelse af gæld til det offentlige endvidere blive ændret, således atreglerne i kapitel 9 også kommer til at omfatte offerbidrag. Tilsvarendegælder bekendtgørelsen om klageadgang i sager om inddrivelse af bøder,konfiskationsbeløb og sagsomkostninger. Dette indebærer, at klage overrestancemyndighedernes afgørelse om henstand og afdragsvis betaling pågrund af offerbidragets ringe størrelse dermed vil blive afskåret.

6. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Med lovforslaget foreslås en ordning, hvor offerfondens økonomi hviler isig selv. Dette indebærer, at fonden årligt vil kunne udbetale midler sva-rende til indtægterne fra offerbidragene fratrukket omkostningerne til ad-ministration af ordningen.Som anført under pkt. 5.2 fastsættes offerbidraget til et fast beløb på 500kr. Det skønnes, at de årlige indbetalinger af offerbidrag samlet vil udgørei størrelsesordenen 30-35 mio. kr. Skønnet er dog behæftet med betydeligusikkerhed og vil afhænge af antallet af begåede forseelser omfattet afordningen, og hvor stor en del af bidragene der indbetales eller inddrives.
13
Det skønnes, at merudgifterne hos politiet og SKAT (restanceinddrivel-sesmyndigheden) til opkrævning og inddrivelse af offerbidrag og udgifter-ne hos Justitsministeriet (Civilstyrelsen) til administrationen af fondensamlet set vil udgøre 5,4 mio. kr. i 2014 og frem. Den nærmere fordelingvil blive indbudgetteret på regeringens forslag til finanslov for 2014

7. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.

Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for er-hvervslivet.

8. De administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

9. De miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

10. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

11. Hørte myndigheder mv.

Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos følgende myndighederog organisationer mv.:Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-foreningen, Rigsadvokaten, Foreningen af Offentlige Anklagere, Rigspoli-tiet, Politiforbundet, Fængselsforbundet i Danmark, Foreningen af Fæng-selsinspektører m.fl., Kriminalforsorgsforeningen, HK-Landsklubben forKriminalforsorgen, Kriminalforsorgens lokale præsteforening, Landsklub-ben af socialrådgivere i Kriminalforsorgen, Erstatningsnævnet, Datatilsy-net, Det Kriminalpræventive Råd, Kommunernes Landsforening, DanskeRegioner, Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforeningen af Forsvars-advokater, Institut for Menneskerettigheder, Amnesty International, Rets-sikkerhedsfonden, Dansk Retspolitisk Forening, Kriminalpolitisk Forening(KRIM), Offerrådgivningen i Danmark, Landsforeningen Hjælp Voldsof-re, Landsorganisationen for Kvindekrisecentre, Landsforeningen af Polio-,Trafik- og Ulykkesskadede, Københavns Universitet, Århus Universitet,Syddansk Universitet, Roskilde Universitet, Aalborg Universitet, Dan-marks Tekniske Universitet, Handelshøjskolen i København, Handelshøj-skolen i Århus, Danmarks Pædagogiske Universitet, Rektorkollegiet.
14

12. Sammenfattende skema

Positive konse- Negativemerudgifterkvenser/mindreudgifterØkonomiske kon- Ingensekvenser for stat,kommuner og re-gionerkonsekvenser/
Merudgifterne hos politiet ogSKAT (restanceinddrivelsesmyn-digheden) til opkrævning og ind-drivelse af offerbidrag og udgifter-ne hos Justitsministeri et (Civilsty-relsen) til administrationen af fon-den skønnes samlet set at ville ud-gøre 5,4 mio. kr. i 2014 og frem.Ingen
IngenAdministrativekonsekvenser forstat, kommuner ogregionerØkonomiske kon- Ingensekvenser for er-hvervslivetAdministrativeIngenkonsekvenser forerhvervslivetAdministrativeIngenkonsekvenser forborgerneMiljømæssigekonsekvenserIngen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekterrettenBemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Bestemmelsen fastslår istk. 1,offerfondens formål, som er at yde tilskudtil projekter og aktiviteter, der generelt kan styrke viden om eller indsatsentil støtte for ofre for forbrydelser og trafikofre eller grupper heraf.15
Det følger nærmere afstk. 2,at fondens midler anvendes til at yde tilskudtil offerrådgivninger, forskning, uddannelsesindsatser, seminarer, udarbej-delse og distribution af informationsmateriale, forsøgs- og udviklingsakti-viteter samt lignende offerrelaterede projekter og aktiviteter.For at der kan bevilges midler til et projekt eller en aktivitet, skal projekteteller aktiviteten have et klart offerperspektiv. Der vil ikke kunne ydes til-skud direkte til enkeltpersoner.Der henvises i øvrigt til pkt. 5.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
§2Det foreslås, at fondens midler administreres af et uafhængigt råd beståen-de af i alt tre medlemmer. Rådets formand udpeges af justitsministerenuden indstilling. De to menige medlemmer udpeges efter indstilling frahenholdsvis Rektorkollegiet og Offerrådgivningen i Danmark. Der beskik-kes en suppleant for hvert af rådets medlemmer. Medlemmer og supplean-ter udnævnes for 4 år og kan genudnævnes. Afgår et medlem eller en sup-pleant inden udløbet af en periode, foretages nyudnævnelse alene for denresterende del af perioden.Justitsministeriet stiller sekretariatsbistand til rådighed for fonden, jf.stk.4.Administration af fonden forventes forankret i et sekretariat i Civilsty-relsen.Fonden vil i medfør afstk. 5årligt skulle aflægge en beretning til justits-ministeren om fondens virksomhed det foregående år. Beretningen offent-liggøres.Bestemmelsen indeholder istk. 6hjemmel til, at justitsministeren fastsæt-ter rådets forretningsorden. Forretningsordenen forventes at ville indeholdebestemmelser om bl.a. indgivelse af ansøgning til offerfonden, sagsbe-handlingen i rådet og betingelserne for uddeling af midler.
16
§3Det følger af bestemmelsen, at fonden årligt modtager tilskud fra statenmed henblik på at kunne varetage sin opgave efter § 1. Tilskuddet svarertil indtægterne fra offerbidragene fratrukket omkostningerne til administra-tion af ordningen. Beløb, der ikke anvendes i et finansår, kan i medfør afbestemmelsen overføres til næste finansår.
§4Den foreslåede bestemmelse indebærer, at lovovertrædere, som dømmeseller vedtager bødeforelæg for ét eller flere strafbare forhold, pålægges atbetale et fiskalt beløb på 500 kr. til det offentlige. Bidraget betales i sager,hvor der vedtages bødeforelæg eller idømmes straf eller foranstaltningerefter straffelovens § 70 eller § 74 a for overtrædelse af straffeloven, hvorder idømmes betinget eller ubetinget fængselsstraf eller foranstaltningerefter straffelovens § 74 a for overtrædelser af andre love end straffeloven,hvor der vedtages eller idømmes betinget eller ubetinget frakendelse af fø-rerretten, jf. færdselslovens § 125 og § 126, hvor der vedtages eller idøm-mes kørselsforbud, jf. færdselslovens § 127, eller hvor den pågældendeved vedtagelse eller dom er fundet skyldig i forhold omfattet af færdsels-lovens § 125, stk. 1, nr. 1-5 (såkaldte ”klipforseelser”), uanset den idømtesanktion.Sager, hvor der meddeles tiltalefrafald og tiltalefrafald med vilkår, jf. rets-plejelovens §§ 722 og 723, sager, hvor der gives advarsel, jf. retsplejelo-vens § 900, samt sager, hvor der meddeles strafbortfald, jf. straffelovens §83, er ikke omfattet af de bidragspligtige sager. Sager, hvor der træffes be-stemmelse om anvendelse af foranstaltninger efter straffelovens § 68 og §69 er ligeledes ikke omfattet af de bidragspligtige sager.Der henvises i øvrigt til pkt. 5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 5Efter bestemmelsensstk. 1vil offerbidrag omfattet af § 4 skulle betales tilpolitiet. Bestemmelsen svarer til, hvad der som hovedregel gælder for bø-der efter straffuldbyrdelseslovens § 90, stk. 1. Forskellen på bestemmelsenom bøder i straffuldbyrdelseslovens § 90, stk. 1, og den foreslåede § 5,17
skyldes, at et offerbidrag følger direkte af loven, hvorimod bøder fastsæt-tes ved bødevedtagelse eller dom.Politiets beslutning om at opkræve offerbidrag er en afgørelse i forvalt-ningslovens forstand. Det forudsættes, at der ikke i den forbindelse skalske partshøring, jf. forvaltningslovens § 19.Det følger endvidere afstk. 2,at bestemmelserne i straffuldbyrdelseslo-vens § 90, stk. 2-4, § 91 stk. 2-4, og § 92 tilsvarende finder anvendelse forofferbidrag omfattet af § 4.Det er herved hensigten, at opkrævning og inddrivelse af offerbidrag skalske på samme måde som og så vidt muligt sammen med opkrævning oginddrivelse af bøder, sagsomkostninger og konfiskation, idet straffuldbyr-delseslovens bestemmelse i § 91, stk. 1, om bøder dog ikke vil finde an-vendelse, hvilket svarer til, hvad der gælder for henholdsvis konfiskationog sagsomkostninger.Det forudsættes, at bekendtgørelse nr. 1022 af 17. oktober 2005 om op-krævning af visse bøder, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger mv.samt afgørelse om udståelse af forvandlingsstraf (bødebekendtgørelsen) vilblive ændret, således at denne tillige vil komme til at omfatte offerbidrag.Ligeledes forudsættes det, at bekendtgørelse nr. 922 af 24. august 2011 ominddrivelse af gæld til det offentlige og bekendtgørelse nr. 1023 af 17. ok-tober 2005 om klageadgang i sager om inddrivelse af bøder, konfiskati-onsbeløb og sagsomkostninger vil blive ændret, således at de relevanteregler heri også kommer til at omfatte offerbidrag. Klager over restance-myndighedernes afgørelse om henstand og afdragsvis betaling vil dermedblive afskåret pga. af offerbidragets ringe størrelse.Bestemmelsen fastslår istk. 3,at politiets afgørelse om betaling af offerbi-drag efter stk. 1 ikke kan påklages til en højere administrativ myndighed.Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. og pkt. 5.2 i lovforslagets almindeligebemærkninger.Til § 6Forslaget om ændring af bilag 1, nr. 15, jf. §§ 10 og 11, i lov om inddrivel-se af gæld til det offentlige vil gøre det muligt for restanceinddrivelses-18
myndigheden at gøre brug af lønindeholdelse, jf. inddrivelseslovens § 10,og udpantning, jf. § 11, ved manglende betaling af offerbidrag.
Til § 7Bestemmelsen fastsætter lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Loven træder ikraft den [DATO].Lovens § 5 finder anvendelse for forhold, der er begået efter lovens ikraft-træden.Til § 8Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
19
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1Offerfonden har til formål at ydetilskud til projekter og aktiviteter,der generelt kan styrke viden omeller indsatsen til støtte for ofre forforbrydelser og trafikofre ellergrupper heraf.Stk. 2.Fondens midler anvendes tilat yde tilskud til:1) Offerrådgivninger,2) forskning,3) uddannelsesindsatser,4) seminarer,5) informationsmateriale,6) forsøgs- og udviklingsaktivite-ter, og7) lignende projekter og aktivite-ter.§2Fondens midler administreres af etråd, der oprettes af Justitsministe-riet.Stk. 2.Rådet består af 1 formand,og af 2 andre medlemmer, hvorafdet ene medlem udnævnes efterindstilling fra Rektorkollegiet ogdet andet medlem efter indstillingfra Offerrådgivningen i Danmark.Medlemmerne af rådet udnævnesfor en periode på 4 år. Genudnæv-nelse kan finde sted. Afgår et med-lem inden udløbet af en periode,foretages nyudnævnelse alene forden resterende del af perioden.20
Gældende formulering
LovforslagetStk. 3.Der beskikkes en suppleantfor hvert af rådets medlemmer.Stk. 2 finder tilsvarende anvendel-se på beskikkelse af suppleanter.Stk. 4.Justitsministeriet stiller se-kretariatsbistand til rådighed forRådet.Stk. 5.Rådet aflægger årligt en be-retning til justitsministeren omfondens virksomhed det foregåen-de år. Beretningen offentliggøres.Stk. 6.Justitsministeren fastsætterrådets forretningsorden og reglerom indgivelse af ansøgning.§3Til de i § 1 nævnte formål yderstaten et årligt tilskud til fonden.Beløb, der ikke anvendes i et fi-nansår, kan overføres til næste fi-nansår.§4Til det offentlige betales et bidragpå 500 kr. af den, der1) vedtager bødeforelæg elleridømmes straf eller foranstalt-ninger efter straffelovens § 70eller § 74 a for overtrædelse afstraffeloven ,2) idømmes betinget eller ubetin-get fængselsstraf eller foran-staltninger efter straffelovens §74 a for overtrædelser af andrelove end straffeloven,3) vedtager eller idømmes betingeteller ubetinget frakendelse afførerretten, jf. færdselslovens §21
Gældende formulering
Lovforslaget125 og § 126,4) vedtager eller idømmes kørsels-forbud, jf. færdselslovens §127, eller5) ved vedtagelse eller dom erfundet skyldig i forhold omfat-tet af færdselslovens § 125, stk.2, nr. 1-5.§5Bidrag omfattet af § 4 betales tilpolitiet.Stk. 2.For bidrag omfattet af § 4finder reglerne i § 90, stk. 2-4, §91 stk. 2-4, og § 92 i lov om fuld-byrdelse af straf m.v. tilsvarendeanvendelse.Stk. 3.Politiets afgørelse efter stk.1 kan ikke påklages til en højereadministrativ myndighed.§6I lov om inddrivelse af gæld til detoffentlige, lov nr. 1333 af 19. de-cember 2008, som ændret ved § 2 ilov nr. 252 af 30. marts 2011, § 21i lov nr. 551 af 18. juni 2012 og §2 i lov nr. 593 af 18. juni 2012, fo-retages følgende ændring:
Bilag 1, nr. 15.Bøder, tvangsbø-1.Ibilag 1, nr. 15,indsættes efterder, administrative bøder, konfi- »administrative bøder, «: »offerbi-skationer og kontrolafgifter, her- drag«.under parkeringsafgifter.§7Loven træder i kraft den [DATO].22
Gældende formulering
LovforslagetStk. 2.§ 5 finder anvendelse forforhold, der er begået efter lovensikrafttræden.§8Loven gælder ikke for Færøerneog Grønland.
23