Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del Bilag 147
Offentligt
1204018_0001.png
Pressemeddelelse:
Januar 2013
Om få dage bliver det ulovligt at køre på motorcykelDe danskere, som har fået kørekort de seneste par år kan i princippet både skrotte den og dereseventuelt indkøbte motorcykel.En passus i de kommende regler for kørekort til motorcykel medfører, at de danskere, som har fåetet kørekort til lille motorcykel siden 19. januar 2011 reelt har spildt pengene, fordi et cirkulære fraJustitsministeriet indfører en regel om at personen skal have to års erfaring før kørekortet er gyldigt.Det krav viser kalenderen, at ingen fra den periode kan opfylde hvis situationen er som beskrevet,og samtidig er kravet gældende for samtlige, der har taget kørekort til lille motorcykel eftergældende regler siden 1996. En model, der i de nye regler nu er døbt mellemstor. Det kommendecirkulære fortæller intet om, hvordan det er muligt at bevise hvordan man har opnået de to årserfaring inden det er muligt at opnå et kørekort til næste type motorcykel.Det bliver dermed ulovligt for de personer, som måske har erhvervet motorcykelkørekort til A1efter de gældende regler i efteråret 2011 og måske i foråret 2012 har købt en motorcykel som passertil kørekortet – op til 25 kW - at køre ud på de danske veje når sæsonen starter i 2013.Til den tid må de nemlig kun køre den nye type lille motorcykel og ikke den type, som vargældende lov, da de var til køreprøve, og som de faktisk har kørt fuldt lovligt på imotorcykelsæsonen 2012.Type A1 bliver max. 125 cc og 15 kw, mens den, de tog kort til, nu hedder A2 og er max 450 ccmog 35 kw. Aldersgrænsen springer her fra 20 til 22 år uden dispensation.Landsorganisationen Danske Motorcyklister – DMC – kan kun se dette som et eksempel pålovgivning med tilbagevirkende kraft. En metode, som landets regeringer ellers altid har sagt ikkemå forekomme i et retssamfund som det danske.De nye regler baseres på EU’s kørekortdirektiv og DMC anser det politisk som et problem, at enregering i den grad gennemfører stramninger, som rækker væsentligt ud over intentionerne irammedirektivet og argumenterer for stramningerne uden relevant dokumentation. Blandt andetviser de nyeste uheldstal på de danske veje fra Vejdirektoratet, at man prøver at løse et problem,som ikke eksistererDanske Motorcyklister vil sammen med andre relevante motorcykel- og forbrugerorganisationer atfå folketingets politikere til at forstå, at denne fremgangsmåde ganske enkelt ikke er i orden, daingen af regeringspartierne har ønsket at reagere på problemet.
For yderligere oplysninger:Formand for Danske MotorCyklister – DMCRolf SkovløkkeMob.: 30 68 96 15