Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del Bilag 131
Offentligt
1200831_0001.png
1200831_0002.png
1200831_0003.png
1200831_0004.png
1200831_0005.png
1200831_0006.png
1200831_0007.png
1200831_0008.png
1200831_0009.png
1200831_0010.png
1200831_0011.png
De tre juridiske rådgivningstrin 2012Den Sociale Retshjælp (DSR) har med inspiration fra bekendtgørelsen om retshjælp ved advokat,advokatvagt eller retshjælpsorganisation på Trin 1 – 3, udarbejdet nogle retningslinjer over den juridiskerådgivning, der tilbydes hos DSR.Rådgivningen hos DSR afviger dog på flere punkter fra det, der lægges op til i bekendtgørelsen, og der givesderfor i det følgende en udførlig redegørelse for, hvad der kan forventes af rådgivningen hos DSR på deforskellige rådgivningstrin. Formålet med de juridiske rådgivningstrin, udover bevillingsmæssige hensyn, er atgive klienter såvel som andre relevante parter et konkretiseret bud på, hvad disse juridiske rådgivningstrinindebærer hos DSR. Derudover vil de også fungere som en vejledning for Managerne hos DSR, så der gives etoverblik over, hvad der forventes af DSRs Managere på de forskellige trin samt for lettere at kunne danne sig etoverblik over hvilke målgrupper, der oftest modtager en given type rådgivning. I forlængelse heraf er det DSR’svision og ambition at optimere den rådgivning, der ydes til den enkelte klient.
Henvisning til Retshjælp hos advokater, advokatvagter og retshjælpsorganisationerRådgivning på alle trin er hos retshjælpsorganisationer gratis. Hos advokater og advokatvagter der tilbyderretshjælp, er juridisk rådgivning på Trin 1 gratis og åben for alle uanset indkomst.Ved advokathjælp på Trin 2får advokaten 75 % af salæret på i alt 950 kr. inkl. moms, betalt af statskassen. Man betaler selv 25 %, dvs. 238kr. til advokaten. Det svarer til under en halv times arbejde for en advokat.Retshjælp på Trin 3 koster 1.085 kr. Advokaten får samme beløb lagt oveni af statskassen. Det svarer til ca. entimes arbejde for en advokat. Får klienten retshjælp på både Trin 2 og 3 får man lavet advokatarbejde for 3.120kr., hvoraf klienten selv kun skal betale 1.323 kr.Er klientens indtægt under indtægtsgrænsen for fri proces, er rådgivningen gratis. Indtægtsgrænsen for at få friproces, er i 2012 på 289.000 kr. om året for enlige (ca. 24.000 kr. før skat), og 369.000 kr. for par (ca. 30.000 kr.før skat – til sammen)hertil tilføjes 50.000 kr. for hvert barn.Klienter der ligger over grænsen for fri proceshenvises til en advokat, hvor klienten selv skal betale.
De tre juridiske rådgivningstrinPå Trin 1 foretages en overordnet afklaring af klientens juridiske retsstilling, hvor klienten rådgives om, hvordandenne selv bør handle(hjælp til selvhjælp),mens der på Trin 2 foretages en lettere rådgivning ogsagsbehandling af klientens(ene)konkrete juridiske forhold. På Trin 3 foretages en udvidet oghelhedsorienteret rådgivning og sagsbehandling af klientens(flere)juridiske problemstillinger. De fællesretningslinjer er struktureret efter målet om, at levere juridisk rådgivning på følgende tre trin:Trin 1: Juridisk rådgivningRådgivning på Trin 1 er i bekendtgørelsen defineret som helt grundlæggende konkret mundtlig rådgivning, somikke blot omfatter de juridiske spørgsmål af betydning for en eventuel tvist, men også de praktiske ogøkonomiske muligheder for at gå videre, således at den retshjælpssøgende får et beslutningsgrundlag for, omdenne vil gå videre med sagen.Rådgivningen på Trin 1 foretages alene ved fjernkommunikation, altså hovedsageligt telefonisk eller skriftligt via.e-mail, brev eller Web cam. Det kan dog i enkelte tilfælde være hensigtsmæssigt med et personligt møde, hvisdet f.eks. drejer sig om talebesværede klienter eller klienter, der er dårlige til at tale og/eller forstå dansk.
1
Rådgivning på Trin 1 er derfor særligt målrettet klienter, der ikke er klar over deres retsstilling eller muligheder,men har de personlige forudsætninger og ressourcer til selv eller gennem deres netværk, at håndtere egnejuridiske problemer efter at have modtaget kvalificeret juridisk rådgivning. Rådgivning på Trin 1 kan håndteresved første henvendelse eller ved, at Manageren undersøger sagen nærmere og vender hurtigst muligt tilbagemed et svar pr. telefon eller skriftligt.På Trin 1 ydes der kun en rådgivning, der kan betegnes som en ”juridisk skadestue”, hvor man hurtigst muligtforsøger at identificere og afdække problemets karakter og de muligheder, der er for at få det løst ved hjælp afrådgivning eller ved henvisning til anden instans. Der er ikke en decideret sagsbehandling af klienten, herundersker der som udgangspunkt ikke gennemlæsning af egentlige sagsdokumenter, for eksempel kontrakter ellerkorrespondance mellem klienten og dennes modpart. Derudover bliver der heller ikke udfærdiget ansøgninger,klager eller ageret besidder/repræsentant ved retten eller lignende, dette hører ind under Trin 2 og 3. Klientenseller dennes netværk skal selv forestå kontakten til modparter og offentlige myndigheder.Som udgangspunkt viderehenvises klienter på Trin 1 ikke til anden instans. Såfremt der bliver stillet spørgsmål,der ligger uden for de retsområder DSR beskæftiger sig med, f.eks. erhvervsretlige spørgsmål, kan klientenhenvises til en advokat, advokatvagt eller en anden retshjælpsorganisation. Der kan endvidere henvises tilanden instans på Trin 1 hvis det vurderes, at det er hensigtsmæssigt for klienten at der afholdes et personligtmøde herunder også hvis det vurderes, at sagen muligvis kan udvikle sig til en Trin 2 eller Trin 3 sag, og detteikke er geografisk muligt for DSR.Trin 2: Lettere Juridisk rådgivning og sagsbehandlingRådgivning på Trin 2 er i bekendtgørelsen defineret som: ”Rådgivningog udfærdigelse af enkelte skriftligehenvendelser af sædvanlig art”.Rådgivningen på Trin 2 foretages både ved fjernkommunikation, altså hovedsageligt telefonisk eller skriftligt via.e-mail, brev eller webcam. Der tilbydes også personlige møder, såfremt det skønnes nødvendigt og ergeografisk muligt. På Trin 2 skal klienten som udgangspunkt selv forestå kontakten til modparten, på baggrundaf Managerens grundige vejledning og instruktioner. Udgangspunktet er, at der ydes hjælp til selvhjælp,kombineret med lettere assistance.På Trin 2 ydes der konkret juridisk rådgivning, og (udoverTrin 1),en lettere sagsbehandling af klientenskonkrete juridiske problemstilling. Dette sker enten på baggrund af klientens forklaring, eller på baggrund afdokumenter fremsendt af klienten (kontrakterog korrespondance mellem klienten og dennes modpart,afgørelser eller lign.)På Trin 2 kan der for eksempel være tale om hjælp til udarbejdelse af en skriftlighenvendelse (f.eks.en ansøgning),en klage over en administrativ beslutning/afgørelse, eller ansøgning om friproces og lignende.Såfremt klienten har brug for yderligere juridisk sagsbehandling på Trin 2, og det vurderes hensigtsmæssigt aten anden part varetager sagsbehandlingen, henvises klienten til den for denne nærmeste advokat ellerretshjælpsorganisation, der yder rådgivning på Trin 2. Det kan eksempelvis være hensigtsmæssigt at henvisegrundet geografisk afstand, eller hvis sagen ligger udenfor DSR´s kompetencer eller målgrupper.
2
Trin 3: Udvidet Juridisk rådgivning og sagsbehandlingRådgivning på Trin 3 er i bekendtgørelsen defineret som, ”ensag der vedrører en tvist med en modpart, hvorder er rimelig udsigt til et forlig”.På Trin 3 tilbydes der hos DSR (udover alt hvad der er omfattet af Trin 1 – 2)et omfattende juridisksagsbehandlingsforløb i en konkret sag. Manageren vil på Trin 3 håndtere den primære kontakt med modparter,herunder offentlige myndigheder. Der ydes en helhedsorienteret rådgivning, der kan omfatte flere forskelligejuridiske problemstillinger. Manageren kan ligeledes fungere som bisidder for klienten, hvis det er geografiskmuligt. Dette kan blive relevant ved møder hos kommunen, i fogedretten eller lign.Rådgivningen på Trin 3 foretages både ved fjernkommunikation, altså hovedsageligt telefonisk eller skriftligt via.e-mail, brev eller webcam, og ved personlige møder hvor det er geografisk muligt. På Trin 3 forestår DSR´sManagere kontakten til modparten, og håndterer i det hele taget sagsbehandlingen på vegne af klienten.Sager på Trin 3 bliver som udgangspunkt ikke henvist. Dette kan dog være nødvendigt, eksempelvis hvisklientens problemer ligger uden for DSRs kompetenceområde, hvis det ikke er geografisk muligt, hvis det ernødvendigt at inddrage en advokat i sagen, eller hvis der af ressourcemæssige årsager ikke er kapacitet til atbehandle sagerne.
Indplacering af en juridisk sag på sagsbehandlingstrin 2 eller 3.Beslutningen om, hvorvidt en sag skal sagsbehandles under Trin 2 eller Trin 3 vil bero på et helhedsvurderetskøn i den konkrete sag. En række indikatorer er relevante i denne sammenhæng:Antallet af juridiske problematikker.Såfremt klienten har mere end én juridisk problemstilling vil sagen hører under Trin 3, grundet sagenskompleksitet og tidsmæssige omfang.Klientens faglige, sociale og ressourcemæssige status og netværksrelationer.Såfremt det skønnes, at klienten ikke selv har de fornødne ressourcer til at kunne håndtere sagensvidere forløb efter Managerens lettere assistance på Trin 2, vil sagen høre under Trin 3. Hos DSRbetragtes socialt udsatte klienter, eller klienter der i øvrigt ikke vurderes til at have ressourcer til ellerforudsætninger for at gå videre med deres sag (f.eks.sindslidende, misbrugere og hjemløse),somklienter der skal have rådgivning på Trin 3.Livsfaseændring eller akut krise(f.eks.udsættelsessager, tvangsfjernelse og lign.)Såfremt det skønnes, at klienten er for følelsesmæssigt involveret i sagen og ikke har detressourcemæssige overskud til, at kunne håndtere sagens videre forløb efter Managerens lettereassistance på Trin 2, vil sagen høre under Trin 3.Det er vigtigt at retningslinjerne følges af Managerne hos DSR, da dette sætter DSR i stand til at sondre mellemforskellige rådgivningsformer, og sikrer en ensartet og kvalificeret rådgivning. Trinsystemet skal bruges til atvurdere omfanget af de forskellige typer af sager, herunder tidsforbruget i den konkrete sag. Trinsystemet vilderudover indgå i DSR’s dokumentation, i forbindelse med udfyldelse af det afsluttende klientskema.
3
Menukort for juridisk rådgivning på Trin 1 – 3Retningslinjerne har ikke til intention at være udtømmende, men derimod at give et indtryk af, hvad juridiskrådgivning og sagsbehandling som minimum bør indeholde på de forskellige trin. Trinsystemet skal således giveklienter, samarbejdspartnere og andre et billede af, hvad man som minimum vil kunne forvente som klient hosDSR, ved rådgivning på de forskellige Trin.I det følgende gives et konkret bud på, hvad den juridiske rådgivning hos DSR omfatter på de forskellige trin.Menukortet er inddelt således, at der først beskrives hvor den indledende kontakt sker, herefter beskriveshvilken rådgivning/sagsbehandling der vil kunne forventes på de forskellige trin inden for de retsområder DSRhovedsageligt yder rådgivning indenfor:Socialretlige, familieretlige, udlændigeretlige lejeretlige problemstillinger,samt reglerne for fri proces / retshjælpsforsikring.Under hvert juridisk område er der indledningsvist nævnteksempler på DSR’s komptenceområder indenfor det pågældende juridiske område, disse skal ikke omfattessom udtømmende eksempler.Under hvert punkt i de fælles retningslinjer bliver der givet et bud på, hvor omfattenderådgivningen/sagsbehandlingen vil være på henholdsvis Trin 1, 2 og 3:
Den første kontakt: Indledende møde, samtale, eller korrespondance med klientenTrin 1:-Manageren vil alene rådgive via fjernkommunikation: Telefon, webcam eller e-mail.-Manageren vil kun yde overordnet juridisk rådgivning i form af konkrete svar på juridiske spørgsmål ellerhenvise til rette instans herunder rådgivning om fri proces.-Manageren har ikke mulighed for at gennemgå klientens sag til bunds, herunder gennemgå kontrakter,korrespondance og bilag eller kontakte f.eks. modparten.Trin 2:-Manageren vil, afhængigt af sagens omfang, karakter og geografiske forhold vurdere, om et personligtmøde er nødvendigt, eller om rådgivningen skal foretages via fjernkommunikation.-Manageren vil, på baggrund af klientens fremlagte oplysninger om dennes sag, herunderhændelsesforløbet, i samarbejde med klienten lave en handlingsplan i form af sagens videre forløb.Trin 3:-Manageren vil, hvis geografisk muligt, altid afholde et eller flere personlige møder med klienten.-Manageren vil, udover de af klienten fremlagte oplysninger, her indhente faktiske, relevante oplysningerog dokumenter til brug for sagsbehandlingen.
FuldmagtTrin 1:-Manageren indhenter ikke fuldmagt fra klienten.Trin 2:-Manageren indhenter fuldmagt fra klienten, hvis det skønnes nødvendigt for den seneresagsbehandling. Det kan f.eks. skønnes nødvendigt, hvis klienten ikke selv har forudsætninger for ellerressourcer til en lettere kontakt til modparten eller andre relevante parter for sagen.Trin 3:-Manageren indhenter altid fuldmagt fra klienten, der giver Manageren bemyndigelse til at handle påklientens vegne overfor modparten/modparterne samt andre relevante parter for sagen og indgå aftalerpå vegne af klienten mv.4
Fri proces / retshjælpsforsikringDSR’s kompetenceområder:-Mulighederne for at få bevilliget fri proces-Indtægtsgrænser og øvrige betingelser-RetshjælpsforsikringTrin 1:Manageren giver klienten grundlæggende rådgivning, enten mundtligt, via. e- mail eller pr. brev.Rådgivningen baseres på klientens konkrete problemstilling vedr. fri proces / retshjælpsforsikring, ud fra deoplysninger klienten selv har frembragt. Formålet med rådgivningen er, at hjælpe klienten med at forstå sinretsstilling, så han selv kan gå videre med sagen.Trin 2:Manageren vejleder konkret om klientens problemstilling vedr. fri proces / retshjælpsforsikring, ud fra deoplysninger klienten selv har frembragt, og kan udfærdige enkelte skriftlige henvendelser: Hvis det skønnesnødvendigt, tilbydes der ligeledes et personligt møde.Hvis det skønnes nødvendigt, kan Manageren forestå den indledende kontakt til en modpart, relevantemyndigheder eller retsinstanser, herunder udfærdige en ansøgning eller klage. Hvis det vurderes, at sagenligger udenfor DSRs kompetenceområde f.eks. fordi der skal føres en retssag, henvises sagen til enadvokat. Manageren kan forberede klientens sag til brug for en retssag, men ikke møde i retten.Trin 3:Rådgiver vejleder konkret om klientens problemstilling(er) vedr. fri proces / retshjælpsforsikring, ud fra deoplysninger klienten selv har frembragt, men deltager også selv aktivt i indhentningen af dokumentation,f.eks. i form af anmodning om aktindsigt. Der gives rådgivning via. telefon, e-mail, brev og ved personligemøder. Ved rådgivning på Trin 3, kan Manageren ligeledes fungere som bisidder ved møder i retten, hosoffentlige myndigheder og lign.Ved rådgivning på Trin 3, overtager Manageren sagsbehandlingen fuldstændigt. Manageren varetager denprimære korrespondance med modparter, relevante myndigheder og retsinstanser. Der ydes enhelhedsorienteret rådgivning, der kan omfatte flere forskellige juridiske problemstillinger, og sagerne bliverfulgt helt til dørs indenfor DSR’s kompetenceområde. Hvis det vurderes, at sagen ligger udenfor DSRskompetenceområde f.eks. fordi der skal føres en retssag, henvises sagen til en advokat. Manageren kanforberede klientens sag til brug for en retssag, men ikke møde i retten.
5
Forbrugerretlige problemstillingerDSR’s kompetenceområder:-Rettigheder og forpligtelser der følger af købeloven-Fejl og mangler / forsinkelse ved købte genstande eller ydelser-Reklamationsrettens omfang og reaktionsmuligheder / garanti-Klagevejledning til forbrugerklagenævnetTrin 1:Manageren giver klienten grundlæggende rådgivning, enten mundtligt, via. e- mail eller pr. brev.Rådgivningen baseres på klientens konkrete forbrugerretlige problemstilling, ud fra de oplysninger klientenselv har frembragt. Formålet med rådgivningen er, at hjælpe klienten med at forstå sin retsstilling, såklienten selv kan gå videre med sagen.Trin 2:Manageren vejleder konkret om klientens forbrugerretlige problemstilling ud fra de oplysninger klienten selvhar frembragt, og kan udfærdige enkelte skriftlige henvendelser: Hvis det skønnes nødvendigt, tilbydes derligeledes et personligt møde.Hvis det skønnes nødvendigt, kan Manageren forestå den indledende kontakt til en modpart, relevantemyndigheder eller retsinstanser, herunder udfærdige en ansøgning eller klage. Hvis det vurderes, at sagenligger udenfor DSRs kompetenceområde f.eks. fordi der skal føres en retssag, henvises sagen til enadvokat. Manageren kan forberede klientens sag til brug for en retssag, men ikke møde i retten.Trin 3:Manageren vejleder konkret om klientens forbrugerretlige problemstilling(er) ud fra de oplysninger klientenselv har frembragt, men deltager også selv aktivt i indhentningen af dokumentation, f.eks. i form afanmodning om aktindsigt. Der gives rådgivning via. telefon, e-mail, brev og ved personlige møder. Vedrådgivning på Trin 3, kan Manageren ligeledes fungere som bisidder ved møder i retten, hos offentligemyndigheder og lign.Ved rådgivning på Trin 3, overtager Manageren sagsbehandlingen fuldstændigt. Manageren varetager denprimære korrespondance med modparter, relevante myndigheder og retsinstanser. Der ydes enhelhedsorienteret rådgivning, der kan omfatte flere forskellige juridiske problemstillinger, og sagerne bliverfulgt helt til dørs indenfor DSR’s kompetenceområde. Hvis det vurderes, at sagen ligger udenfor DSRskompetenceområde f.eks. fordi der skal føres en retssag, henvises sagen til en advokat. Manageren kanforberede klientens sag til brug for en retssag, men ikke møde i retten.
6
Socialretlige problemstillingerDSR’s kompetenceområder:-Kontanthjælp/dagpenge/sygedagpenge-Revalidering-Førtidspension-Samvær med børn/anbringelse-BørnebidragTrin 1:Manageren giver klienten grundlæggende rådgivning, enten mundtligt, via e- mail eller pr. brev.Rådgivningen baseres på klientens konkrete socialretlige problemstilling, ud fra de oplysninger klienten selvhar frembragt. Formålet med rådgivningen er at hjælpe klienten med at forstå sin retsstilling, så klienten selvkan gå videre med sagen.Trin 2:Manageren vejleder konkret om klientens socialretlige problemstilling ud fra de oplysninger klienten selv harfrembragt, og kan udfærdige enkelte skriftlige henvendelser. Hvis det skønnes nødvendigt og er geografiskmuligt, tilbydes der ligeledes et personligt møde.Hvis det skønnes nødvendigt, kan Manageren forestå den indledende kontakt til en modpart, relevantemyndigheder eller retsinstanser, herunder udfærdige en ansøgning eller klage. Hvis det vurderes, at sagenligger udenfor DSRs kompetenceområde f.eks. fordi der skal føres en retssag, henvises sagen til enadvokat. Manageren kan forberede klientens sag til brug for en retssag, men ikke møde i retten.Trin 3:Manageren vejleder konkret om klientens socialretlige problemstilling(er) ud fra de oplysninger klienten selvhar frembragt, men deltager også selv aktivt i indhentningen af dokumentation, f.eks. i form af anmodningom aktindsigt. Der gives rådgivning via. telefon, e-mail, brev og ved personlige møder. Manageren kanligeledes bisidde ved møder i retten, jobcenter eller lign.Ved rådgivning på Trin 3, overtager Manageren sagsbehandlingen fuldstændigt. Manageren varetager denprimære korrespondance med modparter, relevante myndigheder og retsinstanser. Der ydes enhelhedsorienteret rådgivning, der kan omfatte flere forskellige juridiske problemstillinger, og sagerne bliverfulgt helt til dørs indenfor DSR’s kompetenceområde. Hvis det vurderes, at sagen ligger udenfor DSRskompetenceområde f.eks. fordi der skal føres en retssag, henvises sagen til en advokat. Manageren kanforberede klientens sag til brug for en retssag, men ikke møde i retten.
7
Familieretlige problemstillingerDSR’s kompetenceområder:-Reglerne om papirløst samliv-Ægteskab-Separation & skilsmisse-Forældremyndighed-UnderholdsbidragTrin 1:Manageren giver klienten grundlæggende rådgivning, enten mundtligt, via. e- mail eller pr. brev.Rådgivningen baseres på klientens konkrete familieretlige problemstilling, ud fra de oplysninger klientenselv har frembragt. Formålet med rådgivningen er, at hjælpe klienten med at forstå sin retsstilling, så hanselv kan gå videre med sagen.Trin 2:Manageren vejleder konkret om klientens familieretlige problemstilling ud fra de oplysninger klienten selvhar frembragt, og kan udfærdige enkelte skriftlige henvendelser: Hvis det skønnes nødvendigt, tilbydes derligeledes et personligt møde.Hvis det skønnes nødvendigt, kan Manageren forestå den indledende kontakt til en modpart, relevantemyndigheder eller retsinstanser, herunder udfærdige en ansøgning eller klage. Hvis det vurderes, at sagenligger udenfor DSRs kompetenceområde f.eks. fordi der skal føres en retssag, henvises sagen til enadvokat. Manageren kan forberede klientens sag til brug for en retssag, men ikke møde i retten.Trin 3:Manageren vejleder konkret om klientens familieretlige problemstilling(er) ud fra de oplysninger klienten selvhar frembragt, men deltager også selv aktivt i indhentningen af dokumentation, f.eks. i form af anmodningom aktindsigt. Der gives rådgivning via. telefon, e-mail, brev og ved personlige møder. Ved rådgivning påTrin 3, kan Manageren ligeledes fungere som bisidder ved møder i retten, hos offentlige myndigheder ellerlign.Ved rådgivning på Trin 3, overtager Manageren sagsbehandlingen fuldstændigt. Manageren varetager denprimære korrespondance med modparter, relevante myndigheder og retsinstanser. Der ydes enhelhedsorienteret rådgivning, der kan omfatte flere forskellige juridiske problemstillinger, og sagerne bliverfulgt helt til dørs indenfor DSR’s kompetenceområde. Hvis det vurderes, at sagen ligger udenfor DSRskompetenceområde f.eks. fordi der skal føres en retssag, henvises sagen til en advokat. Manageren kanforberede klientens sag til brug for en retssag, men ikke møde i retten..
8
Udlændigeretlige problemstillingerDSR’s kompetenceområder:-Opholdstilladelse-Administrativ udvisning-Familiesammenføring-Statsborgerskab-Repatriering-Erhvervelse af pasTrin 1:Manageren giver klienten grundlæggende rådgivning, enten mundtligt, via. e- mail eller pr. brev.Rådgivningen baseres på klientens konkrete udlændingeretlige problemstilling, ud fra de oplysningerklienten selv har frembragt. Formålet med rådgivningen er, at hjælpe klienten med at forstå sin retsstilling,så han selv kan gå videre med sagen.Trin 2:Manageren vejleder konkret om klientens udlændingeretlige problemstilling ud fra de oplysninger klientenselv har frembragt, og kan udfærdige enkelte skriftlige henvendelser: Hvis det skønnes nødvendigt, tilbydesder ligeledes et personligt møde.Hvis det skønnes nødvendigt, kan Manageren forestå den indledende kontakt til en modpart, relevantemyndigheder eller retsinstanser, herunder udfærdige en ansøgning eller klage. Hvis det vurderes, at sagenligger udenfor DSRs kompetenceområde f.eks. fordi der skal føres en retssag, henvises sagen til enadvokat. Manageren kan forberede klientens sag til brug for en retssag, men ikke møde i retten.Trin 3:Manageren vejleder konkret om klientens udlændingeretlige problemstilling(er), ud fra de oplysningerklienten selv har frembragt, men deltager også selv aktivt i indhentningen af dokumentation, f.eks. i form afanmodning om aktindsigt. Der gives rådgivning via. telefon, e-mail, brev og ved personlige møder. Vedrådgivning på Trin 3, kan Manager ligeledes fungere som bisidder ved møder i retten, hos offentligemyndigheder og lign.Ved rådgivning på Trin 3, overtager Manageren sagsbehandlingen fuldstændigt. Manageren varetager denprimære korrespondance med modparter, relevante myndigheder og retsinstanser. Der ydes enhelhedsorienteret rådgivning, der kan omfatte flere forskellige juridiske problemstillinger, og sagerne bliverfulgt helt til dørs indenfor DSR’s kompetenceområde. Hvis det vurderes, at sagen ligger udenfor DSRskompetenceområde f.eks. fordi der skal føres en retssag, henvises sagen til en advokat. Manageren kanforberede klientens sag til brug for en retssag, men ikke møde i retten..
9
Strafferetlige problemstillingerDSR’s kompetenceområder:-Sigtelse-Ransagning-Anholdelse-Afsoning-Beskikkelse af advokater-PrøveløsladelseTrin 1:Manageren giver klienten grundlæggende rådgivning, enten mundtligt, via. e- mail eller pr. brev.Rådgivningen baseres på klientens konkrete strafferetlige problemstilling, ud fra de oplysninger klienten selvhar frembragt. Formålet med rådgivningen er, at hjælpe klienten med at forstå sin retsstilling, så han selvkan gå videre med sagen.Trin 2:Manageren vejleder konkret om klientens strafferetlige problemstilling ud fra de oplysninger klienten selv harfrembragt, og kan udfærdige enkelte skriftlige henvendelser: Hvis det skønnes nødvendigt, tilbydes derligeledes et personligt møde.Hvis det skønnes nødvendigt, kan Manageren forestå den indledende kontakt til en modpart, relevantemyndigheder eller retsinstanser, herunder udfærdige en ansøgning eller klage. Hvis det vurderes, at sagenligger udenfor DSRs kompetenceområde f.eks. fordi der skal føres en retssag, henvises sagen til enadvokat. Manageren kan forberede klientens sag til brug for en retssag, men ikke møde i retten.Trin 3:Rådgiver vejleder konkret om klientens strafferetlige problemstilling(er) ud fra de oplysninger klienten selvhar frembragt, men deltager også selv aktivt i indhentningen af dokumentation, f.eks. i form af anmodningom aktindsigt. Der gives rådgivning via. telefon, e-mail, brev og ved personlige møder. Ved rådgivning påTrin 3, kan Manager ligeledes fungere som bisidder ved møder i retten, hos offentlige myndigheder og lign.Ved rådgivning på Trin 3, overtager Manageren sagsbehandlingen fuldstændigt. Manageren varetager denprimære korrespondance med modparter, relevante myndigheder og retsinstanser. Der ydes enhelhedsorienteret rådgivning, der kan omfatte flere forskellige juridiske problemstillinger, og sagerne bliverfulgt helt til dørs indenfor DSR’s kompetenceområde. Hvis det vurderes, at sagen ligger udenfor DSRskompetenceområde f.eks. fordi der skal føres en retssag, henvises sagen til en advokat. Manageren kanforberede klientens sag til brug for en retssag, men ikke møde i retten..
10
Lejeretlige og boligrelaterede problemstillingerDSR’s kompetenceområder:-Udsættelse-Opsigelse / ophævelse-Fraflytning-Boligsikring-Rettigheder og forpligtelser der følger af lejeloven-Klagevejledning til huslejenævnet-TvangsauktionTrin 1:Manageren giver klienten grundlæggende rådgivning, enten mundtligt, via. e- mail eller pr. brev.Rådgivningen baseres på klientens konkrete lejeretlige / boligrelaterede problemstilling, ud fra deoplysninger klienten selv har frembragt. Formålet med rådgivningen er, at hjælpe klienten med at forstå sinretsstilling, så han selv kan gå videre med sagen.Trin 2:Manageren vejleder konkret om klientens lejeretlige / boligrelaterede problemstilling ud fra de oplysningerklienten selv har frembragt, og kan udfærdige enkelte skriftlige henvendelser: Hvis det skønnes nødvendigt,tilbydes der ligeledes et personligt møde.Hvis det skønnes nødvendigt, kan Manageren forestå den indledende kontakt til en modpart, relevantemyndigheder eller retsinstanser, herunder udfærdige en ansøgning eller klage. Hvis det vurderes, at sagenligger udenfor DSRs kompetenceområde f.eks. fordi der skal føres en retssag, henvises sagen til enadvokat. Manageren kan forberede klientens sag til brug for en retssag, men ikke møde i retten.Trin 3:Rådgiver vejleder konkret om klientens lejeretlige / boligrelaterede problemstilling(er) ud fra de oplysningerklienten selv har frembragt, men deltager også selv aktivt i indhentningen af dokumentation, f.eks. i form afanmodning om aktindsigt. Der gives rådgivning via. telefon, e-mail, brev og ved personlige møder. Vedrådgivning på Trin 3, kan Manageren ligeledes fungere som bisidder ved møder i retten, hos offentligemyndigheder og lign.Ved rådgivning på Trin 3, overtager Manageren sagsbehandlingen fuldstændigt. Manageren varetager denprimære korrespondance med modparter, relevante myndigheder og retsinstanser. Der ydes enhelhedsorienteret rådgivning, der kan omfatte flere forskellige juridiske problemstillinger, og sagerne bliverfulgt helt til dørs indenfor DSR’s kompetenceområde. Hvis det vurderes, at sagen ligger udenfor DSRskompetenceområde f.eks. fordi der skal føres en retssag, henvises sagen til en advokat. Manageren kanforberede klientens sag til brug for en retssag, men ikke møde i retten..
11