Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del Bilag 131
Offentligt
1200830_0001.png
1200830_0002.png
1200830_0003.png
1200830_0004.png
1200830_0005.png
1200830_0006.png
1200830_0007.png
1200830_0008.png
1200830_0009.png
Etiske regler for juridisk rådgivning for Den Sociale Retshjælp
IndholdDen Sociale Retshjælps værdigrundlag ............................................................................................................. 21. Formålet med de etiske regler for juridisk rådgivning hos Den Sociale Retshjælp ......................................... 32. Reglernes anvendelsesområde ...................................................................................................................... 33. Krav til den ansvarlige organisation................................................................................................................ 34. God juridisk rådgivningsskik ........................................................................................................................... 45. Almen oplysningspligt..................................................................................................................................... 46. Tavshedspligt ................................................................................................................................................. 57. Dagligt virke ................................................................................................................................................... 58. Titlen Juridisk Manager .................................................................................................................................. 58.1 Minimumskrav for juridisk rådgivning ....................................................................................................... 69. Titlen Social Manager..................................................................................................................................... 710. Grænser for Juridiske og Sociale Manageres bistand .................................................................................. 711. Interessekonflikter ........................................................................................................................................ 712. Udtræden ..................................................................................................................................................... 813. Tilsyn og sanktioner ved overtrædelse af de etiske regler for juridisk rådgivning ......................................... 9
Den Sociale Retshjælps værdigrundlagDen Sociale Retshjælp (DSR) har udarbejdet et sæt etiske regler for rådgivning med udgangspunkt iorganisationens værdigrundlag. Reglerne gælder for alle DSR’s medarbejdere og har til formål at sikre enensartet og kvalificeret rådgivning.

Bæredygtighed

Hos Den Sociale Retshjælp arbejder vi på at skabe holdbare løsninger, der ikke kun virker nu og her,men også på lang sigt. Det gælder både for den enkelte borger og i relation til vores retspolitiske arbejde. Deter vores overbevisning, at menneskers situation bedst ændres ved en koordineret og målrettet indsats, dertager udgangspunkt i den enkeltes behov. Vi tror på, at hjælp til selvhjælp er vejen frem, så det enkeltemenneske selv kan opretholde de løsninger, vi finder i fællesskab.

Værdighed

En forudsætning for at hjælpe mennesker er at udvise respekt for dem og deres situation. Det er vigtigt foros, at de mennesker, vi hjælper, ikke reduceres til ofre. Vi ser først og fremmest mennesket og behandler denenkelte ud fra den overbevisning, at alle er lige værdige. Vi møder derfor det enkelte menneske i øjenhøjde oguden fordomme.

Mangfoldighed

Faglig mangfoldighed skaber den synergi, der er nødvendig for at finde optimale løsninger. Derfor tilstræber viat have så mange fagretninger som muligt repræsenteret i vores stab af medarbejdere. Samtidig arbejder vimålrettet på at præge samfundet i en retning, hvor der er plads til alle.

Engagement

Selve kilden til, hvad og hvor Den Sociale Retshjælp er i dag, er et kompromisløst engagement. Vi brænderfor at hjælpe mennesker. Vores overbevisning er, at initiativ og gåpåmod er grundstenene til at ændremenneskers situation positivt. Vi stiller os ikke tilfreds, før hver sten er vendt, og alle muligheder er overvejet.Vi går derfor ikke hjem, før vi ved, at vi har gjort alt, hvad der står i vores magt, for at hjælpe.

Dialog

Løsninger findes ved at arbejde sammen med andre. Dialog er efter vores overbevisning en forudsætning forindflydelse. Det er i dialogen, vi mødes, og det er her, vi får identificeret klientens problemer og afdækketklientens behov. Det er vigtigt, at vores klienter har tillid til os. Det er gennem dialog og kommunikation, atdenne tillid opbygges, og dialogen er derfor et vigtigt redskab, når man skal forstå og hjælpe et andetmenneske. Vi stræber efter at spille en aktiv rolle i at skabe et rummeligt samfund, hvor alle kan blive hørt. Vitilstræber derfor ligeledes, at der skabes en dialog i det offentlige rum, således at uhensigtsmæssig lovgivningeller andre samfundsmæssige problemer bliver sat på dagsordenen.
2
1. Formålet med de etiske regler for juridisk rådgivning hos Den Sociale RetshjælpDe etiske regler for juridisk rådgivning danner rammen for den juridiske rådgivning, der bliver givet i DenSociale Retshjælps (DSR’s) navn. Formålet med reglerne er at sikre, at rådgivning, der bliver givet i DSR-regi,lever op til en vis standard og kvalitet.De etiske regler for juridisk rådgivning hos DSR har ligeledes til formål at orientere omverdenen om, hvad dekan forvente af rådgivningen hos DSR.De etiske regler sætter standarden for den juridiske rådgivning og præciserer de parametre, vi gerne vil målespå.
2. Reglernes anvendelsesområdeAlle medarbejdere, der yder juridisk rådgivning hos DSR, er forpligtede til at overholde de etiske regler forjuridisk rådgivning i enhver henseende uanset ansættelsesforholdets karakter.
3. Krav til den ansvarlige organisationDSR er forpligtet til at have en erhvervsansvarsforsikring samt eventuel anden tilsvarende garanti moderstatningskrav.DSR er forpligtet til at ansætte kvalificerede og kompetente medarbejdere jf. DSR’s rådgivningstrin.DSR er forpligtet til at undervise alle medarbejdere, der yder juridisk rådgivning og sagsbehandling påhenholdsvis Trin 1-3. Dette indebærer, at alle Managere løbende modtager efteruddannelse, således at detfaglige niveau sikres i tilfredsstillende grad.DSR er forpligtet til at sikre, at Managerne altid har de seneste opdaterede samt kvalificerede værktøjer,herunder brev- og mailskabeloner, vejledninger, arbejdsgange, onlineudgave af Karnovs lovsamling ogdomsregister samt juridiske håndbøger/udvalgte juridiske værker mv.DSR bestræber sig på at holde sig orienteret om nye relevante lovændringer, processer mv. med henblik på atvidereformidle dette til DSR’s Managere.DSR er forpligtet til at udføre løbende supervision af Managernes faglige kompetencer og velbefindende jf.DSR’s supervisionsprogram.DSR er forpligtet til at arbejde retspolitisk for at fremme en ensartet og kvalificeret gældsrådgivning ogretshjælp til alle borgere under indtægtsgrænsen for fri proces.DSR er forpligtet til at stille sig til rådighed for pressen i forbindelse med emner der vedrører retshjælps- oggældsområdet.DSR er forpligtet til at fremme forskning på retshjælpsområdet.
3
DSR er forpligtet til at sikre, at alle sager afsluttes forsvarligt, og at alle relevante parter informeres, hvis detikke længere er muligt at opretholde en forsvarlig drift.DSR er forpligtet til at opbevare sagsakter, herunder elektronisk data, i en periode på 5 år, efter at sagen erafsluttet.DSR er forpligtet til at henvise en sag, som ligger uden for DSR’s kompetenceområde, til anden kompetentrådgivningsinstans.DSR er ved henvisning af klienten til anden rådgivningsinstans forpligtet til at henvise til et gratis og kvalificeretrådgivningstilbud. Hvis der ikke findes gratis rådgivningstilbud, der kan varetage en klients sag, skal eventuellepriser altid oplyses, for eksempel hos en advokat.DSR er forpligtet til at beskytte sit omdømme for at kunne fremstå troværdigt, for eksempel ved at undlade atfremme ikke beskyttelsesværdige interesser hos klienter.
4. God juridisk rådgivningsskikManageren skal udvise god rådgivningsskik ved at udføre sit arbejde grundigt og ansvarsbevidst og ved atvaretage klientens juridiske interesser. En Gældsmanager skal særligt varetage både klientens ogkreditorernes interesser.Manageren skal fremme klientens sag(er) med fornøden hurtighed jf. juridiske processer for Trin 1 og Trin 2-3.Manageren må ikke uden for sit virke som Manager udvise en adfærd, der er uværdig for en person, der yderjuridisk rådgivning og/eller gældsrådgivning.Manageren skal ved sin repræsentation af klienten behandle oplysninger om klienten med fortrolighed ogsamtidigt bevare sin uafhængighed og integritet.Manageren skal under udførelsen af sine pligter udvise den nødvendige respekt over for personer, herundermodparter samt diverse myndigheder, som Manageren har kontakt med på klientens vegne.Manageren skal altid bevare fuldstændig uafhængighed. Manageren må således hverken lade sig påvirke afegne eller tredjemands uvedkommende interesser og må ikke gå på kompromis med sin professionellestandard eller etik for at gøre sin klient eller tredjemand tilpas.
5. Almen oplysningspligtAlle, der yder rådgivning hos DSR, skal af egen drift klart og entydigt oplyse klienten om følgende:Navn (fornavn) og faglig baggrund.Hvilke typer af rådgivning og sagsbehandling, der tilbydes til hvilke borgere jf. DSR’s trinsystem.At juridisk rådgivning og gældsrådgivning og ditto sagsbehandling på Trin 1-3 er gratis hos DSR forborgere under indtægtsgrænsen for fri proces.
4
Klientens alternative muligheder for offentlig eller forsikringsdækket retshjælp samt anden (gratis)rådgivning.At en sags fysiske akter, herunder også al elektronisk data, opbevares i en periode på 5 år, hvorefterdet makuleres /slettes uigenkaldeligt. Alle oplysninger om klienter skal behandles i overensstemmelsemed god databehandlingsskik, jf. Persondataloven § 5, stk. 1.At DSR har tegnet ansvarsforsikring hos Tryg Forsikring, der dækker juridisk rådgivningsvirksomhedsamt gældsrådgivningsvirksomhed, uanset hvor denne udøves.DSR’s adresse samt andre kontaktoplysninger, herunder telefonnummer og eventuelt e-mail-adresse,såfremt klienten ydes juridisk rådgivning på Trin 2 eller Trin 3.
DSR henviser overordnet til www.socialeretshjaelp.dk og www.dinretshjaelp.dk for relevante oplysninger.
6. TavshedspligtAlle ansatte hos DSR er underlagt tavshedspligt. De skal behandle alle oplysninger, som de bliver bekendt iforbindelse med sagsbehandlingen og i øvrigt, fortroligt.Det er afgørende for en kvalificeret rådgivning, at klienten kan betro Manageren oplysninger af privat ogfortrolig karakter.Tavshedspligten er uden tidsbegrænsning og gælder for alle forhold, som Manageren måtte få indsigt i ved sitvirke i DSR’s organisation.
7. Dagligt virkeEn Manager må ikke handle på vegne af klienten uden en original og underskrevet fuldmagt samt en accept afhandlingen.En Manager skal, som klientens uafhængige rådgiver, varetage klientens interesser ansvarsbevidst, grundigtog i overensstemmelse med, hvad berettigede hensyn til klientens tarv kræver.En Manager skal i passende omfang holde klienten underrettet om sagens/sagernes forløb, herunder altidindhente godkendelse fra klienten, før klienten forpligtes overfor modparten.
8. Titlen Juridisk ManagerTitlen Juridisk Manager kan kun benyttes af medarbejdere hos DSR, herunder frivillige, praktikanter samt helteller delvist lønnede medarbejdere (studerende såvel som fagfolk), jf. DSR’s oversigt over, hvilke faggrupperder kan yde gratis rådgivning og sagsbehandling samt på hvilke juridiske rådgivningstrin, dette kan ske.DSR certificerer den Juridiske Manager, når denne opfylder nedenstående betingelser.En Juridisk Manager skal opfylde et krav om egnethed og hæderlighed over for klienter såvel som relevanteparter.
5
En Juridisk Manager skal have en relevant faglig baggrund jf. DSR’s rådgivningstrin.En Juridisk Manager må ikke tidligere have været straffet for alvorlige forbrydelser, der relaterer sig til en givenrådgivning, eksempelvis bedrageri eller skyldnersvig mv. Det beror på et konkret skøn foretaget af DSR,hvorvidt tidligere strafforhold gør den Juridiske Manager uegnet til at yde juridisk rådgivning.En Juridisk Manager skal opfylde de krav, der stilles til at kunne yde juridisk rådgivning på henholdsvis Trin 1,Trin 2 og/eller Trin 3, ved at have modtaget undervisning med et tilfredsstillende resultat inden for de trin, somden Juridiske Manager skal yde rådgivning på.En Juridisk Manager skal endvidere have modtaget juridisk og etisk undervisning samt eventuelt relevantkompetenceajourførende efteruddannelse, alt med et tilfredsstillende resultat. Det vil i særlige tilfælde væremuligt at få merit for tidligere undervisning eller praktisk erfaring inden for undervisningsområderne, hvilketafgøres individuelt af DSR.En Juridisk Manager må ikke være dømmende eller fordomsfuld, men skal derimod være opmærksom påkulturelle forskelle, idet DSR hjælper mennesker uanset religion, hudfarve, talevanskeligheder, politiskholdning mv.En Juridisk Managers opgave er at udføre og fremme grundig, kvalificeret og ensartet rådgivning inden forretshjælpsområdet samt at modvirke vilkårlig og ukvalificeret juridisk rådgivning.En Juridisk Manager skal aktivt varetage sin klients juridiske rettigheder samt være klientens fortroligerådgiver.En Juridisk Manager har både juridiske og etiske forpligtelser over for såvel klienten som dennesmodpart/modparter.En Juridisk Manager skal efterleve de etiske regler for juridisk rådgivning.
8.1 Minimumskrav for juridisk rådgivningDer henvises til DSR’s sagsområder og de tre juridiske rådgivningstrin og dertilhørende procesbeskrivelser forTrin 1 samt Trin 2 og 3.En Juridisk Manager skal udvise empati og forståelse for klientens situation, men empati må aldrig forvekslesmed sympati, da en Juridisk Manager skal varetage klientens interesser og ikke lade sig involverefølelsesmæssigt. En Juridisk Manager skal i sit daglige virke udvide klientens juridiske forståelse og fremmehjælp til selvhjælp. Dette gøres med henblik på at gøre klienten i stand til selv at varetage mindre juridiskeproblemstillinger fremadrettet.En Juridisk Manager skal rådgive med udgangspunkt i den enkelte klients ressourcemæssige tilstand, dvs., atder skal foretages en vurdering af, om klienten skal vejledes i selv at løse problemstillingen jf. Trin 1, eller omproblemet skal løses i et samarbejde mellem klient og Juridisk Manager jf. Trin 2 eller Trin 3.
6
En Juridisk Manager skal ansvarsfuldt forelægge klienten, hvilke muligheder denne har, for eksempel om derskal indgås forlig med kreditor, eller om klienten kan/skal føre en retssag med assistance fra en advokat, samthvilke konsekvenser de forskellige muligheder vil medføre. En Juridisk Manager skal have rådført sig med sinleder, før en løsning anbefales til klienten
9. Titlen Social ManagerTitlen Social Manager kan kun benyttes af medarbejdere hos DSR, herunder frivillige, praktikanter samt helteller delvist lønnede medarbejdere (studerende såvel som fagfolk), jf. DSR’s oversigt over, hvilke faggrupperder kan yde gratis rådgivning og sagsbehandling samt på hvilke juridiske rådgivningstrin.En Social Manager kan yde juridisk rådgivning på henholdsvis Trin 1 -2 (/3) primært inden for socialret efter athave gennemført uddannelsesforløbet tilfredsstillende.De etiske regler for juridisk rådgivningsskik er derfor også gældende for DSR’s Sociale Managere, der yderjuridisk rådgivning på henholdsvis Trin 1-2 (/3).
10. Grænser for Juridiske og Sociale Manageres bistandEn Manager må ikke gå videre med en sag, end klienten har ytret ønske om.En Manager må ikke søge klientens interesser fremmet på utilbørlig måde og må således for eksempel ikkemedvirke til, at klienten uretmæssigt opnår en vinding eller unddrager sig et retsmæssigt krav.En Manager må ikke i en konkret sag henvende sig direkte til nogen, som i sagen er repræsenteret af andenrådgiver, uden den foregående rådgivers samtykke. Dette forbud gælder dog ikke, hvis henvendelsen sker tilberettiget varetagelse af en klients interesser, eller hvis vedkommendes anden rådgiver trods påmindelse ikkeforetager sig, hvad denne efter god rådgivningsskik har pligt til. Manageren skal i alle tilfælde samtidig elleruden ugrundet ophold underrette den anden rådgiver om enhver sådan henvendelse.En Manager må ikke optage eller medvirke til optagelse af telefonsamtaler eller andre kommunikationer pålydbånd eller lignende, uden at den anden part eller de andre deltagere på forhånd har samtykket ioptagelsen. Samtykket skal være skriftligt og utvetydigt.
11. InteressekonflikterEn Manager skal ved modtagelse af en ny sag i rimeligt omfang sikre sig mod, at der kan opstå tvivl omManagerens iagttagelse af almindelige principper om interessekonflikter.En Manager må ikke bistå en klient i situationer, hvor en interessekonflikt er opstået, eller hvor der foreliggernærliggende risiko for, at en sådan konflikt opstår.
Sådanne situationer foreligger:
7
1) Hvis Manageren har et job hos en rådgivningsvirksomhed, som repræsenterer modparten.2) Hvis Manageren har en nær familiemæssig eller nær venskabelig relation eller ikke ubetydeligøkonomisk, erhvervsmæssig eller anden forbindelse til klienten eller dennes modpart, som i sagen harmodstridende interesser med klienten.3) Hvis Manageren har en sådan forretningsmæssig eller anden forbindelser til eller aftale med klienten,at der er risiko for, at Manageren ikke kan give klienten rådgivning uafhængigt af uvedkommendeinteresser.I de ovennævnte tilfælde 1-3 vil DSR finde en anden kvalificeret Manager, der kan overtage sagen.4) Hvis DSR repræsenterer både klienten og dennes modpart i samme sag.5) Hvis DSR repræsenterer klienter i flere sager, der har forbindelse med hinanden, og hvis der er risikofor, at fortrolige oplysninger, som DSR har modtaget i en af sagerne, kan have skadende betydning foren klient i en anden af sagerne.I de ovennævnte tilfælde 4 og 5 vil DSR foretage en konkret vurdering af, hvilken klient DSR vil kunnefortsætte med at yde juridisk rådgivning, og hvilken klient man er tvunget til at udtræde over for straks.Udgangspunktet er, at DSR fortsætter med at repræsentere den først tilkomne part. Der kan dog tages hensyntil, hvilken part der er mindst ressourcestærk. Manageren skal sørge for, at klienten ikke lider tab ogunødvendig skade og derefter henvise til anden instans (for eksempel anden retshjælpsorganisation).Et samtykke fra de involverede parter til Managerens bistand kan efter omstændighederne påvirkebedømmelsen af, om der foreligger en interessekonflikt.Når der i henhold til de fem ovennævnte punkter foreligger en interessekonflikt eller en nærliggende risikoherfor, skal Manageren udtræde af sagen.
12. UdtrædenEn Manager kan kun under særlige omstændigheder udtræde af klientens sag/sager, da dette kan få storekonsekvenser for klienten.Hvis klienten gentagne gange har udvist manglende vilje til at bidrage til sagens fremme, herunder gentagnegange ikke overholder aftaler med Manageren, kan Manageren udtræde.Hvis klienten udviser en adfærd, som ikke er forenelig med almindelig hæderlighed, for eksempel taler bevidstusandt over for Manageren eller modparten, vil Manageren udtræde.Uanset baggrunden for udtræden henvises til anden instans (for eksempel retshjælpsorganisation), hvor DSRsikrer en forsvarlig overdragelse af sagen jf. DSR’s retningslinjer for henvisning af klienter.Når Manageren er udtrådt af sagen, repræsenterer DSR ikke længere klienten.
8
13. Tilsyn og sanktioner ved overtrædelse af de etiske regler for juridisk rådgivningDet pålægger DSR’s daglige ledere at føre tilsyn med, at Managerne overholder de etiske regler for juridiskrådgivning.Tilsidesættelse af de etiske regler for juridisk rådgivning kan, afhængigt af omstændighederne og grovheden,føre til advarsel, opsigelse eller ophævelse med øjeblikkelig virkning af ansættelsesforholdet med DSR.Såfremt Manageren overtræder strafferetlige bestemmelser, vil den pågældende Manager blive politianmeldtsamt øjeblikkelig bortvist.
9