Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del Bilag 110
Offentligt
1193968_0001.png
1193968_0002.png
1193968_0003.png
1193968_0004.png
1193968_0005.png
1193968_0006.png
1193968_0007.png
1193968_0008.png
1193968_0009.png
1193968_0010.png
1193968_0011.png
1193968_0012.png
1193968_0013.png
1193968_0014.png
1193968_0015.png
1193968_0016.png
1193968_0017.png
1193968_0018.png
1193968_0019.png
1193968_0020.png
JustitsministerietCivil- og politiafdelingenPolitikontoretSlotsholmsgade 101216 København K
24. september 20122011-000-150/ BBU 953+ bilag
POLITIOMRÅDETNationalt Beredskabscenter
Ejby Industrivej 125 - 1352600 GlostrupTelefon:Direkte:Lokal:Telefax:3314 88884515 331033104515 0005
Ved skrivelse af 18. august 2011 anmodede Justitsministeriet Rigspolitiet om atgennemføre en evaluering af de hidtidige erfaringer med lov nr. 307 af 30. april2008 om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder og de øvrige tiltag, der eriværksat for at bekæmpe uroligheder i forbindelse med fodboldkampe.Justitsministeriet anmodede i den forbindelse Rigspolitiet om at vurdere, om derer behov for yderligere initiativer på området.
Web:
www.politi.dk
Justitsministeriet anmodede samtidig Rigspolitiet om at sikre, at erfaringerne frarelevante aktører på området indgår i evalueringen.
I den anledning har Rigspolitiet udarbejdet følgende evaluering:
Lov nr. 307 af 30. april 2008 om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder
Loven trådte i kraft den 1. juli 2008.
Ved bekendtgørelse nr. 650 af 26. juni 2008 om sikkerhed ved bestemteidrætsbegivenheder er det fastsat, at loven finder anvendelse inden for herreidrætved fodboldlandskampe, alle fodboldkampe, herunder træningskampe, meddeltagelse af hold fra Superligaen, 1. og 2. division samt internationale kampe iUEFA-regi, der afvikles i Danmark.
Formålet med loven er at forbygge uroligheder og øge sikkerheden for tilskuereog andre tilstedeværende ved bestemte idrætsbegivenheder.
Side 2
Med loven iværksættes en række initiativer med henblik på at sætte ind over foruroligheder i forbindelse med fodboldkampe.
Loven indeholder tre hovedelementer:Meddelelse af generel karantæne mod at opholde sig ved bestemteidrætsbegivenhederIndførelse af en autorisationsordning for kontrollører ved bestemteidrætsbegivenhederIndretning og godkendelse af stadions mv.
Implementering af loven mv.
I Flerårsaftalen for politiet og anklagemyndigheden 2007 – 2010 var det anført, atpolitiet og anklagemyndigheden i de kommende år gradvist ville få langt bedremuligheder for at gennemføre målrettede indsatser på særligt prioriteredeområder, herunder i forhold til "fodboldbøller".
Det fremgik i den forbindelse af Flerårsaftalen, at fodboldbøller ikke skal "havelov til at skabe uro og utryghed omkring fodboldkampe. Der er behov for enintensivering og nytænkning af indsatsen. En national karantæneordning foruroskabende tilskuere og mærkbare sanktioner bør være et væsentligt bidrag, dersammen med et forstærket samarbejde med klubberne kan medvirke til at aflastepolitiet."
Der blev på den baggrund taget initiativ til at iværksætte en intensiveret indsatsmed henblik på opretholdelse af den offentlige orden og sikkerhed i forbindelsemed visse fodboldkampe og andre større offentlige begivenheder.
Rigspolitiet udsendte den 9. marts 2007 en rundskrivelse til politikredsene omopretholdelse af den offentlige orden og sikkerhed i forbindelse med vissefodboldkampe og andre større begivenheder.
Side 3
Det fremgår af rundskrivelsen, at på centralt niveau forankres den politimæssigeindsats i forhold til fodbold i Rigspolitiets Ordenspoliticenter (nu RigspolitietsNationale Beredskabscenter), der varetager de koordinerende opgaver på tværs afpolitikredsene og i forhold til eksterne samarbejdspartnere på nationalt oginternationalt niveau.
Ved rundskrivelsen introducerede Rigspolitiet en række tiltag med henblik på atstyrke den politimæssige indsats i forbindelse med fodboldkampe, herunderFodbolddatabasen,der danner grundlag for en systematisk indsamling,bearbejdning og analyse af oplysninger om den politimæssige indsats iforbindelse med fodboldkampe. Alle kampe i Superligaen og 1. divisionopdateres i Fodbolddatabasen med alle relevante hændelser. Dogindeholder Fodbolddatabasen ikke personoplysninger.Ad-journalnummerfor politiets registrering af hændelser, der relaterersig til fodboldkampe. Anvendelsen af ad-journalnummeret er med til atsikre en korrekt, relevant og udførlig indsamling, bearbejdning og analyseaf alle relevante oplysninger relateret til fodboldkampe. Anvendelse af ad-journalnummeret gør det muligt at søge fodboldrelaterede hændelser ipolitiets elektroniske sagsbehandlingsystem (POLSAS).Aktualitetsmarkering i Kriminalregistret,der anvendes over forpersoner, der er sigtet eller straffet for overtrædelse af f.eks. straffeloveneller ordensbekendtgørelsen, og hvor den strafbare handling er begået itilknytning til fodboldkampe eller andre større offentlige begivenheder, oghvor der ikke er tale om en enkeltstående overtrædelse af mindrebetydning. Mere specifikt i forhold til lov om sikkerhed ved bestemteidrætsbegivenheder anvendes aktualitetsmarkeringen i forhold til personer,der opfylder betingelserne i lovens § 2, stk. 1, nr. 1, men ikke fuldt ud
opfylder betingelserne i § 2, stk. 1, nr. 2, for at få meddelt generelkarantæne.
Side 4
Det fremgik endvidere af rundskrivelsen, at det var Rigspolitiets opfattelse, at detefter politireformens ikrafttræden var ønskeligt, at der tilvejebringes en fællesstrategi og på grundlag heraf fælles indsatstaktiske retningslinjer, der kan dannegrundlag for en så vidt muligt ensartet indsats i politikredsene i forbindelse medafviklingen af fodboldkampe.
På den baggrund blev der nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse afrepræsentanter fra Rigspolitiet og politikredsene. Arbejdsgruppen havde tilopgave at udarbejde et udkast til fælles strategi og indsatstaktiske retningslinjer påområdet.
Ved rundskrivelse af 4. juni 2008 udsendte Rigspolitiet første udgave en nationalhåndbog for den politimæssige indsats i forbindelse med fodboldkampe(Fodboldhåndbogen). Håndbogen, der er baseret på arbejdet i ovennævntearbejdsgruppe, omfatter en fælles strategi og fælles indsatstaktiske retningslinjermed henblik på at danne grundlag for en så vidt muligt ensartet politimæssigindsats i forbindelse med afviklingen af fodboldkampe.
Selve loven om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder blev i forhold tilpolitikredsene nærmere udmøntet ved en rundskrivelse af 11. juni 2008 omvejledning til politikredsene om autorisation af kontrollører i henhold til loven ogen rundskrivelse af 4. juli 2008 om vejledning til politikredsene om meddelelse oghåndtering af generel karantæne i medfør loven.
Den 16. juli 2009 udsendte Rigspolitiet anden udgave af Fodboldhåndbogen, og iden forbindelse blev der indarbejdet retningslinjer om aktualitetsmarkering ogpolitikredsenes håndtering af sager om generel karantæne i håndbogen. Ved
samme lejlighed udsendte Rigspolitiet en vejledning om sagsbehandling af sagerom generel karantæne til politikredsene.
Side 5
Det blev samtidig med udsendelsen af anden udgave af Fodboldhåndbogenindskærpet over for politikredsene, at der efter fodboldkampe, der har givetanledning til en politimæssig indsats, skal ske en gennemgang af meddeltesigtelser med henblik på at konstatere, om der er sigtelser, der skal følges op af enaktualitetsmarkering eller en karantænesag.
Den 5. juli 2011 udsendte Rigspolitiet tredje - og nugældende - udgave
af
Fodboldhåndbogen til politikredsene. I forhold til den tidligere udgave er derforetaget en generel gennemskrivning og opdatering af håndbogen, ligesom der erindarbejdet nye afsnit om henholdsvis det nationale evalueringskoncept baseret påpeer review og den dialogbaserede indsats i forbindelse med fodboldkampe.
Rigspolitiet har introduceret tredje udgave af Fodboldhåndbogen ved et såkaldt”Road Show”, hvor Rigspolitiet har besøgt samtlige landets politikredse ogorienteret bredt om politiets indsats i forbindelse med fodbold, ligesom der veddisse møder har været mulighed for en mere generel drøftelse med de enkeltepolitikredse om spørgsmål, der relaterer sig til politiets fodboldindsats.
Senest har Rigspolitiet afholdt et orienteringsmøde med politikredsene i forhold tiluddannelse af de polititjenestemænd, der skal indgå i undervisningen i dendialogbaserede indsats, som er en selvstændig politiindsats, der indgår i densamlede politimæssige indsats i forbindelse med fodboldkampe, hvorsærligtuddannet personale har til opgave at føre en målrettet dialog med fodboldsupportere.Erfaringer har vist, at både politi og de fleste supporterne har været glade for dennenye dialogform.
Herudover har den politimæssige indsats i forbindelse med fodbold løbende væretdrøftet i ledelsesregi, herunder særligt inden for rammerne af politiets linjecheferfor beredskab og chefpolitiinspektørerne.
Side 6
Der vedlægges en kopi af Fodboldhåndbogen i den udgave, der tidligere ermeddelt aktindsigt i.
Det bemærkes i den forbindelse, at Fodboldhåndbogen er et interntarbejdsdokument til brug for den politimæssige indsats på fodboldområdet,herunder i forbindelse med forebyggelse, opklaring og forfølgning aflovovertrædelser. Fodboldhåndbogen er klassificeret til tjenestebrug.
Rigspolitiet har derfor undtaget en række oplysninger fra aktindsigt, idet dette ernødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til forebyggelse, opklaring ogforfølgning af lovovertrædelser, jf. herved offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 3.Begrundelsen herfor er, at offentliggørelse af de pågældende oplysninger vilkunne svække politiets mulighed for at forebygge, opklare og forfølgelovovertrædelser, der opstår i forbindelse med fodboldkampe.
Samarbejde med DBU og Divisionsforeningen
Lokalt foregår der et tæt samarbejde mellem politikredsene og de af lovenomfattede fodboldklubber, som er hjemmehørende i de enkelte politikredse.
Nationalt har Rigspolitiet et særdeles godt samarbejde med DBU ogDivisionsforeningen. Således afholdes der faste møder med DBU ogDivisionsforeningen to gange om året, hvor der sker en drøftelse af generellespørgsmål i forhold til politiets indsats i forbindelse med fodbold.
Herudover indgår Rigspolitiet tillige i undervisningen i DBU’s nye uddannelse forsikkerhedschefer i klubberne.
Side 7
Status
i
forhold
til
antallet
af
generelle
karantæner
og
aktualitetsmarkeringer mv.
Den 18. september 2012 er der 66 personer, der har en gældende generelkarantæne efter lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder. Der er sidenlovens ikrafttræden meddelt i alt 89 generelle karantæner, men da karantænernesom udgangspunkt har en varighed på to år, er der nogle af de første karantæner,der er udløbet, ligesom der er enkelte karantæner, der er tilbagekaldt, fordi denpågældende efterfølgende er blevet frikendt for det forhold, der gav anledning tilkarantænen.
Herudover er der den 1. marts 2012 491 personer, der er opdateret ikriminalregistret med en aktualitetsmarkering, hvilket betyder, at såfremt depågældende på ny begår forseelser af en ikke-bagatelagtig karakter i forbindelsemed fodbold, står de til at blive meddelt en generel karantæne.
Der henvises endvidere til Rigspolitiets statistik på fodboldområdet, som udgivesoffentligt en gang om året efter fodboldsæsonens afslutning. Der vedlægges enkopi af den senest udsendte statistik for perioden 2006-2011.
Evaluering af loven
I forbindelse med evalueringen har Rigspolitiet indhentet bidrag fra samtligelandets politikredse samt fra DBU, Divisionsforeningen og Danske FodboldFanklubber (DFF).
Den 31. maj 2012 afholdt justitsministeren et møde med repræsentanter fra destørste Superligaklubber, DBU, Divisionsforeningen og Rigspolitiet, hvor der blevdrøftet forskellige muligheder for at dæmme op for uroligheder i forbindelse medfodboldkampe.
Som optakt til mødet havde justitsministeren endvidere aflagt besøg i flereklubber samt haft drøftelser med repræsentanter fra fanklubber mv.
Side 8
Efter mødet den 31. maj 2012 har flere af deltagerne indsendt bidrag tilJustitsministeriet, som har videresendt disse til Rigspolitiet til inddragelse ievalueringen.
Politimæssig evaluering
På baggrund af de indhentede bidrag fra politikredsene og Rigspolitiets egneerfaringer er det generelt opfattelsen, at erfaringerne med loven og de øvrigeiværksatte initiativer har været meget positive.
Der gik uforholdsmæssig lang tid fra lovens ikrafttræden til de første generellekarantæner blev meddelt, men det er nu generelt opfattelsen, at der, gennem deudsendte opfølgende retningslinjer og den ledelsesmæssige fokus på området, eretableret de fornødne forudsætning for, at der fremover vil blive meddelt generellekarantæner, hvor forudsætningerne herfor er til stede, og at karantæner vil blivemeddelt i umiddelbar forlængelse af den sigtelse, der har givet anledning tilkarantænen.
Opmærksomheden skal i den forbindelse henledes på, at der er for tiden er 491personer, der er opdateret med en aktualitetsmarkering, og at disse personer,såfremt de på ny begår en af de af loven omfattede forseelser af ikke-bagatelagtigkarakter i tilknytning til fodboldkampe, som alt overvejende udgangspunkt vilblive meddelt en generel karantæne.
Det er imidlertid Rigspolitiets opfattelse, at det er afgørende at prioritere og sikremulighederne for en hurtig opfølgning i forhold til personer, der deltager iuroligheder i forbindelse med fodboldkampe. På denne baggrund bør det bl.a.
overvejes, om der kan indføres en hurtigere procedure i forbindelse med politietsudstedelse af generel karantæne, jf. nedenfor.
Side 9
Det er således Rigspolitiets opfattelse, at den sikkerhedsmæssige afvikling affodboldkampe vil kunne styrkes yderligere gennem iværksættelse af en rækkeforslag, som der redegøres for nedenfor. Der er her tale om forslag, der knytter sigtileksisterendebestemmelserilovomsikkerhedvedbestemte
idrætsbegivenheder, men også om nye forslag.
De stillede forslag skal tillige ses i lyset af de meget betydelige ressourcer, sompolitiet anvender i forbindelse med de fodboldkampe, der er kategoriseret somniveau 3-kampe i Fodboldhåndbogen, hvilket er kampe, der er forbundet med enhøj risiko for uroligheder.
Rigspolitiet har i forbindelse med høringen af politikredsene anmodet om at fåoplyst, om der er andre sportsgrene, der måtte give anledning til politimæssigbevågenhed. Politikredsene har svaret, at man løbende er opmærksom på, om derer andre sportsgrene, der bør omfattes af loven, men at dette ikke er tilfældet pånuværende tidspunkt.
Evaluering fra de hørte organisationer
Såvel DBU som Divisionsforeningen og DFF har givet udtryk for, at lovenindeholder de nødvendige forudsætninger for at kunne dæmme op for urolighederi forbindelse med fodbold. Der vedlægges kopi af de modtagne høringssvar fradisse organisationer.
Særligt DBU har i deres høringssvar tillige redegjort for de initiativer, som DBUhar iværksat for at bekæmpe uroligheder i forbindelse med fodboldkampe,herunder ansættelsen af en sikkerhedschef i DBU og etableringen af den
uddannelse, der skal gennemføres for at kvalificere til en autorisation somkontrollør efter loven.
Side 10
Endelig har de hørte organisationer som politiet fremsat en række forslag til nyeinitiativer, som organisationerne finder vil kunne styrke sikkerheden i forbindelsemed fodboldkampe. Disse forlag gengives nedenfor sammen med Rigspolitietsbemærkninger til de stillede forslag.
Forslag til styrkelse af sikkerheden i forbindelse med fodboldkampe
Politimæssige forslag
Optagelse og videregivelse af foto i alle sager om generel karantænePå karantænelisterne – såvel dem som politiet har adgang til som dem, derudleveres til autoriserede kontrollører i klubberne – kan der efter dengældende lovgivning alene medtages foto af personer, der er meddeltgenerel karantæne på baggrund af en sigtelse, der hjemler optagelse afpersonfoto i medfør af retsplejeloven. Der kan således ikke videregivesfoto af personer, der er meddelt generel karantæne på baggrund afgentagne overtrædelser af ordensbekendtgørelsen.
Da det i praksis er særdeles vanskeligt for de autoriserede kontrollører athåndhæve en generel karantæne, hvis de ikke er i besiddelse af et billedeaf den karantæneramte, skal det foreslås, at der tilvejebringes den fornødnehjemmel til, at der i alle tilfælde kan optages personfoto af personer, dermeddeles generel karantæne, og at sådanne foto kan videregives til deautoriserede kontrollører. Der foreslå i forlængelse heraf, at der stilles kravom fotooptagelse i sager om udstedelse af generel karantæne.
Udvidelse af oplysninger på karantænelisterPå de karantænelister, der udleveres til klubberne, kan der efter dengældende lovgivning alene medtages oplysninger om navn, særligekendetegn og foto vedrørende de personer, der er meddelt generelkarantæne.
Side 11
Det har imidlertid i praksis vist sig vanskeligt for kontrollørerne atgenkende og identificere personer, der er omfattet af en generel karantæne,alene på de oplysninger, der i dag er tilgængelige.
Det skal derfor foreslås, at også alder (fødselsdato og år) samt signalementog klubtilhørsforhold skal medtages på de lister, der udleveres til deautoriserede kontrollører.
Forseelser begået i udlandetDet er efter Rigspolitiets opfattelse problematisk, at fodboldtilhængereefter den gældende lovgivning kan straffes i udlandet for forseelser begåeti tilknytning til fodboldkampe, uden at dette kan inddrages i en vurderingaf, om den pågældende skal meddeles generel karantæne i Danmark.
På den baggrund skal det foreslås, at der tilvejebringes den fornødnehjemmel til, at dokumenterede afgørelser i form af domme eller andrestrafferetlige afgørelser kan inddrages i vurderingen af, om en konkretperson skal meddeles generel karantæne i Danmark.
Videregivelse af oplysninger til udenlandsk politi om personer, der ermeddelt generel karantæne i Danmark
Bekæmpelse af uroligheder i forbindelse med internationale fodboldkampehar stor bevågenhed i diverse internationale fora, herunder Rådetsarbejdsgruppe ”Law Enforcement Working Party (LEWP)”, hvorunder der
er nedsat en ekspertgruppe på fodboldområdet og en tænketank, der beggedrøfter og kommer med oplæg til den sikkerhedsmæssige afvikling afinternationale fodboldkampe.
Side 12
Efter den gældende lovgivning vil dansk politi alene kunne videregivepersonfølsomme oplysninger, herunder oplysninger om at en person ermeddelt generel karantæne efter lov om sikkerhed ved bestemteidrætsbegivenheder, hvis der fra udenlandsk politis side spørges på enbestemt person i forbindelse med enkonkret sigtelse for et strafbart
forhold. Derimod er der ikke mulighed for, at dansk politi i forbindelsemed afviklingen af konkrete internationale kampe generelt kan videregiveoplysninger om personer, der er meddelt generel karantæne i Danmark, ogsom måtte være relevante i forhold til den konkrete kamp eller turnering.
Det foreslås, at der skabes den fornødne hjemmel til, at der - i videreomfang end det er tilfældet i dag - kan viderebringes oplysninger tiludenlandske politimyndigheder om relevante personer, der er meddeltgenerel karantæne i Danmark.
Formidling af oplysninger til brug for et konkret arrangement ompersoner, der er meddelt generel karantæne, kunne med fordel ske via denationale fodboldkontaktpunkter (National Football Information Points -NFIP), der er forankret i Rådets Resolution af 3. juni 2010 vedrørende enajourført håndbog med henstillinger for det internationale politisamarbejdeog foranstaltninger med henblik på forebyggelse og bekæmpelse af voldog uroligheder i forbindelse med fodboldkampe med internationaldimension,sommindstenmedlemsstatdeltageri(EU-
fodboldhåndbogen).
Udvidelse af lovens § 7
Side 13
Efter lovens § 7 kan politiet meddele forbud om den sikkerhedsmæssigeindretning af steder, hvor der afholdes bestemte idrætsbegivenheder, hvisder foreligger en særlig risiko for uroligheder forårsaget af tilskuere ellerandre. Politiet kan fastsætte en frist for gennemførelse af påbuddet.
Erfaringerne med loven har vist, at der i visse tilfælde kan være behov forat supplere § 7 med en mulig for politiet for at meddele påbud om densikkerhedsmæssigeafviklingaf bestemte idrætsbegivenheder. Således harder i praksis vist sig et behov for, at politiet kan stille krav om anvendelseaf et tilstrækkeligt antal kontrollører, og i forhold til ganske få kampe kander tillige være behov for at stille mere specifikke krav omvideoovervågningkamptidspunkt.mv.samtomkampafviklingen,herunder
I forhold til forslaget om at kunne stille krav om kamptidspunkt, er dennemulighed alene forudsat anvendt i helt særlige tilfælde, hvor der efter enkonkret vurdering ses at foreligge en særlig risiko for, at der opståromfattende uroligheder i forbindelse med en konkret kamp. For at sikre, aten sådan foranstaltning kun anvendes i sådanne helt særlige tilfælde, ogfor at sikre en ensartet anvendelse på landsplan, kunne en mulighed for atkunne stille krav om flytning af kamptidspunktet kædes sammen med enforelæggelse for Rigspolitiet i sådanne sager.
Indførelse af en hurtigere procedure i forbindelse med udstedelse afgenerel karantæne
De hidtidige erfaringer med udstedelse af generel karantæne har vist, atder i flere tilfælde er gået endog meget lang tid fra den handling, der har
udløst karantænen, til karantænen er meddelt og forkyndt for denpågældende.
Side 14
Der er således heller ingen tvivl om, at den præventive effekt af enkarantæne ville blive større, hvis karantænen kunne træde i kraftumiddelbart efter udførelsen af den handling, der har givet anledning tilkarantænen.
På den baggrund vil Rigspolitiet nu iværksætte en undersøgelse afmulighederne for at indføre en hurtigere sagsgang i forbindelse medudstedelse af generelle karantæner og i den forbindelse inddrage erfaringerfra udstedelse af påbud efter restaurationsloven samt udstedelse afzoneforbud efter ordensbekendtgørelsen.
Forlængelse af en meddelte karantæne
Flere politikredse har henledt opmærksomheden på, at det i dag udenkonsekvenser i forhold til karantænens længde, hvis en person inden forkarantænens løbetid begår en strafbar handling, der i sig selv ville kunnebegrunde meddelelse af en generel karantæne. Er der tillige tale om enovertrædelse af den meddelte karantæne, vil den pågældende blive straffetfor overtrædelse af karantænen, men dette har ingen indflydelse påkarantænens tidsmæssige udstrækning.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at det vil kunne have en præventiv effekt,hvis karantænens løbetid kan forlænges med et år, hvis der inden forkarantænens løbetid begås en strafbar handling, der i sig selv ville kunnebegrunde en karantæne.
Rigspolitiet finder imidlertid ikke, at der skal ske forlængelse ud over etår.
Side 15
Ud over de oven for nævnte forslag har flere politikredse oplyst, at man i stadigtstigende omfang ser, at personer med generel karantæne rejser med til udekampe,hvor de pågældende opholder sig uden for den geografiske zone på 500 meter frastadion f.eks. på et værtshus, og at dette giver anledning til en vis politimæssigebevågenhed som gør, at der skal allokeres politimæssige ressourcer flere steder.
Problemets omfang er bl.a. afhængig af, hvilken klub der kommer på besøg samtplaceringen af stadion i forhold til bymidte og restaurationsmiljøet.
Rigspolitiet vil i samarbejde med politikredsene og med fornøden inddragelse afudenlandske erfaringer vurdere, hvilke initiativer der kan tages med henblik på atundgå at medrejsende karantæneramte uromagere forårsager uro, herunder om detskal foreslås at ændre den geografiske udstrækning af en generel karantæne.
Forslag fra de hørte organisationer
DBU
DBU har nævnt, at det er uforholdsmæssigt svært at udstede generelle karantænerog har sammenlignet de ca. 50 personer, der har generel karantæne, med de ca.300 personer, der har lokal karantæne i de enkelte klubber.
Det er imidlertid Rigspolitiet opfattelse, at der ikke er behov for at lempe påbetingelserne for at kunne meddele generel karantæne.
DBU har endvidere henledt opmærksomheden på, at uromagere vedfodboldkampe maskerer sig og derfor vanskeliggør identifikation med henblik påefterfølgende meddelelse af karantæne, hvorfor DBU har foreslået, at maskering iforbindelse med fodboldkampe i sig selv bør medføre generel karantæne.
På baggrund af den seneste udvikling er Rigspolitiet enig med DBU i, atstraffelovens § 134 b bør medtages i lovens § 2, stk. 1, litra a, som en af debestemmelser, der kan danne grundlag for meddelelse af en generel karantæne.
Side 16
Rigspolitiet skal i den forbindelse henvise til Østre Landsrets dom af 24. august2012 samt Glostrup Rets dom af 12. september, hvor der i begge tilfælde er sketdomfældelse for overtrædelse af straffelovens § 134 b for at optræde maskeret iforbindelse med uroligheder ved fodboldkampe, uden at de pågældende er dømtfor vold, hærværk eller lignende.
Det vil efter Rigspolitiets opfattelse sende et klart signal, ligesom det vurderes atville have en præventiv effekt, hvis selve maskeringen - ud over at være enovertrædelse af straffelovens § 134 b - tillige vil kunne danne grundlag formeddelelse af en generel karantæne.
DBU har videre foreslået, at der lempes på reglerne i § 8 i bekendtgørelse nr. 650af 26. juni 2008 om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder, hvoraf detfremgår, politiet tidligst 24 timer før en idrætsbegivenheds start kan videregiveoplysninger til autoriserede kontrollører om personer, der er meddelt generelkarantæne efter loven.
Rigspolitiet kan støtte dette forslag, idet det er forbundet med ikke ubetydeligeressourcemæssige omkostninger for politiet at skulle aflevere karantænelisterinden for 24 timer før en given kamp. Særligt da udleveringen ofte finder sted iweekenden, hvor de til rådighed værende politiressourcer i forvejen erbegrænsede.
Rigspolitiet skal på denne baggrund foreslå, at bestemmelsen i § 8 ibekendtgørelse nr. 650 af 26. juni 2008 om sikkerhed ved bestemteidrætsbegivenheder ændres, således at politiet tidligst 72 timer før enidrætsbegivenheds start kan videregive oplysninger til autoriserede kontrollører
om personer, der er meddelt generel karantæne efter loven. Herved viloverdragelsen af karantænelisterne altid kunne ske på en hverdag inden for dettidsrum, hvor politiet har flest ressource til rådighed.
Side 17
DBU har tillige anført, at indholdet af de karantænelister, der udleveres til deautoriserede kontrollører, ofte ikke er tilstrækkelige til kunne identificere dem, derer omfattet af en generel karantæne.
Rigspolitiet skal i den forbindelse henvise til det ovenfor anførte politimæssigeforslag om udvidelse af oplysninger på karantænelister.
Endelig har DBU foreslået, at det ikke længere skal være muligt at dispensere frakravet om uddannelse efter bekendtgørelsens § 2, stk. 5, jf. § 2, stk. 3, og at alleansøgere til autoriserede kontrollører således skal gennemgå den fulde uddannelse(modul 1-4).
Rigspolitiet er som udgangspunkt enige i, at det er hensigtsmæssigt, at samtligeautoriserede kontrollører har gennemgået den fulde kontrollør-uddannelse menfinder, at et krav om gennemførelse af den fulde uddannelse uanset tidligerekvalifikationer vil være i strid med Rådets direktiv om anerkendelse aferhvervsmæssige kvalifikationer, jf. bekendtgørelsens § 3.
Divisionsforeningen
Divisionsforeningen foreslår, at der foretages en ny evaluering af loven på etsenere tidspunkt, hvilket Rigspolitiet kan tilslutte sig.
Divisionsforeningen har endvidere henledt opmærksomheden på behovet forklubberne for at kunne udveksle oplysninger om personer, der er meddelt lokalkarantæne i de enkelte klubber.
Rigspolitiet har ikke forholdt sig til dette forslag, da der er tale om udveksling afoplysninger mellem de enkelte klubber.
Side 18
DBU, Divisionsforeningen og Superligaklubberne har herudover i en skrivelse af30. august 2012 til Justitsministeriet foreslået, at der nedsættes en arbejdsgruppebestående af klubber, fans, politi, justitsministeriet og eksperter med henblik på atopsamle internationale erfaringer og komme med anbefalinger til at undgåuroligheder i forbindelse med fodboldkampe.
I skrivelsen er der endvidere peget på behovet for et øget samarbejde mellemklubberne og politiet bl.a. med henblik på at sikre politimæssige assistance iforhold til kontrollørernes bortvisning af uønskede personer fra stadions.
Det er Rigspolitiet opfattelse, at der allerede i dag eksisterer et særdeles godtsamarbejde mellem fodboldens aktører og politiet. Dette gælder både på nationaltniveau, hvor Rigspolitiet mødes med DBU og Divisionsforeningen, og på lokaltplan mellem politikredsene og de lokale klubber. Rigspolitiet er meget åbenoverfor at drøfte de initiativer, der er nævnt i skrivelsen af 30. august 2012, menfinder, at dette indledningsvis bør ske i de eksisterende fora.
I forhold til de internationale erfaringer er det Rigspolitiets opfattelse, at dissebedst inddrages i de eksisterende fora på baggrund af møder, som finder sted iregi af de enkelte aktører.
Danske Fodbold Fanklubber (DFF)
DFF har kommenteret, at loven efter DFF’s opfattelse indeholder de fornødnemuligheder for at dæmme op for fodbold-uroligheder, men at lovens mulighederbør udnyttes bedre, når det gælder meddelelse af generel karantæne.
Herudover har DFF bemærket, at kontrollør-området trænger til et eftersyn.
Side 19
Det er her Rigspolitiet opfattelse, at de af DFF anførte betragtninger omkontrollør-korpset vil kunne håndteres inden for de gældende regler, herunderreglerne om tilbagekaldelse af autorisationer i lovens § 5. Rigspolitiet skal i denforbindelse tillige henvise til det ovenfor anførte politimæssige forslag omudvidelse af lovens § 7 til også at omfatte den sikkerhedsmæssige afvikling afkampe, hvorved der vil kunne meddeles påbud om anvendelse af et tilstrækkeligtantal kontrollører.
Endelig har DFF fremsat ønske om forbedringer/ændringer i forhold til udstedelseaf lokale karantæner og indretning af stadions.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at disse forhold bør reguleres inden for rammerneaf DBU’s regelsæt, idet der i forhold til stadions ses at være tale om hensyn, derligger ud over den egentlige sikkerhedsmæssige indretning, som er omfattet aflovens § 7.
I en mail af 23. juli 2012 til Justitsministeriet har DFF suppleret de ovenfornævnte forslag med et ønske om en tættere dialog mellem fodboldfans og politiet.
Rigspolitiet er enig i, at der er et behov for et godt og konstruktivt samarbejdemellem politiet og de respektive fanklubber, og dette indgår også som et led iFodboldhåndbogen. Rigspolitiet har således i forbindelse med de afholdte ”road-shows” i politikredsene understreget vigtigheden af at have en tæt dialog medsåvel klubberne som de tilhørende fanklubber.
Endelig har DFF peget på, at der bør ske en revision af den lovpligtige uddannelseaf kontrollører.
Rigspolitiet er enig i, at man ser på erfaringerne med kontrollør-uddannelsen og iden forbindelse vurderer, om der er behov for tilpasninger og justeringer i denne,
således at uddannelsen er ajourført og tilpasset til de udfordringer, somkontrollørerne står over på stadion.
Side 20
Afslutning
Rigspolitiet deltager gerne i en mere detaljeret drøftelse med Justitsministeriet omindholdet af evalueringen og herunder særligt om de forslåede ændringer.
Der henvises til Justitsministeriets sagsnummer 2011-19203-0024.
Med venlig hilsen
Thorkild Fogdepolitidirektør