Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 90
Offentligt
1182299_0001.png
1182299_0002.png
1182299_0003.png
1182299_0004.png
1182299_0005.png
1182299_0006.png
Fra:Povl Jørgensen [mailto:[email protected]]Sendt:21. november 2012 13:45Til:Folketingets Oplysning;"'[email protected].'"@dnsmail1.ft.dk;Annette Lind; Lone Loklindt; AndreasSteenberg; Steen Gade; Anni MatthiesenEmne:Et forspørgsels.
Dato:Til
Skive den 21 -11- 2012.Folketinget.Att.Miljøminister.Ida Auken.Miljøudvalget.Lone LoklindtAnne Matthiessen.
A/B BaldersboFormandPovl JørgensenBaldersvej 17a.7800 Skive.Tlf. 97 52 72 71 eller 24 812 966Mail:[email protected]
Ang: Opkrævning af fast spildevand bidrag (afgift).Ang: Lov om forældelse af fordringer (forældelsesloven).Jeg skriver til jer på grund er for, at hører jer om det ikke erfolketingetog regeringens opgave er atregere landet efter de love, som Folketinget har vedtaget og kan kommunen derefter bare rette denind efter hvad de syndes passe dem bedst.Jeg er formand for en privat andelsboligforening med 17 andele, jeg har konstateret at vi betalervandafledningsbidrag for alle 17. andel (boliger), men vi har kun 7. stikledning til den offentlige kloak,men ud fra Skive kommune betalingsvedtægt for spildevand i afsnit 3.2. Vandafledningsbidrag stk. 3.2.1.Under vandafledningsbidraget, står der.Det faste bidrag opkræves pr. stikledning.Jeg har kontaktet Skive Vand A/S. og de har vedkendt fejlen, men vil kun betaler tilbage til fra 2009. menSkive kommune vedtog deres betalingsvedtægt fra 1. januar 2007.Kan det være rigtigt at et selskab under kommunen bare kan beholder borger penge som de haropkrævet forkert efter de regler som folketinget har vedtaget.Jeg vedlæger det første brev jeg sendte til Skive Vand a/s.Det sidste brev jeg fik fra Skive Vand a/s.Uddrag fra:Vejledning om betalingsregler for spildevandsanlæg.Kloak for betalingsvedtægt for Skive Spildevand.Lov om forældelse af fordringer (forældelsesloven).
Opkrævning af fast spildevand bidrag (afgift).
Skive 04-12-2011.
Vi er en privat andelsboligforening på 17 andele på Baldersvej 5a til 17b 7800 Skive.Vi har konstateret at vi betaler vandafledningsbidrag for alle boliger, men vi har kun 7. stikledning til denoffentlige kloak.Ud fra Skive kommune betalingsvedtægt for spildevand i afsnit 3.2. Vandafledningsbidrag stk. 3.2.1.Under vandafledningsbidraget, står der.Det faste bidrag opkræves pr. stikledning.Ud fra Skive kommune betalingsvedtægt. Betaler der for 10 stik for meget. Det udgør kr. 6.250.00 årlig,for meget vandafledningsbidrag, for helle boligforening. Vi bede om at få det for meget indbetaltvandafledningsbidrag tilbage betalt, da vi mener at der er betalt for meget. Jf. Skive kommunebetalingsvedtægt og Jf. miljø- og Energiministeriet lovbekendtgørelse nr. 716 af 23. juni 2011. ogvandafledningsbidrag bekendtgørelse i krafttrælse år 2007.Vi håber på en forståelse for vores krav, da det er lov bestemt.
VEJ nr 12414 af 01/01/2001 GældendeOffentliggørelsesdato: 03-05-2004MiljøministerietVis mere...Senere ændringer til forskriftenLovgivning forskriften vedrørerLBK nr 633 af 07/06/2010
Den fulde tekst
Vejledning om betalingsregler for spildevandsanlæg
ForordMed lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 716 af23. juni 2001, er der fastsat regler for, hvordan kommunalbestyrelserne skal udformebetalingsregler for opkrævning af bidrag til etablering, drift og vedligeholdelse afspildevandsanlæg.
2.1 Administration af lov om betalingsregler m.v.2.1.1 BetalingsvedtægterLov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. danner den overordnede ramme for de enkeltekommunalbestyrelsers udformning af betalingsregler for såvel offentlige som private spildevandsanlæg, derafleder til det offentlige spildevandsanlæg.Kommunalbestyrelsen skal ud fra denne lovmæssige ramme udarbejde en kloakbetalingsvedtægt, hvori demere detaljerede regler for betaling for afledning af spildevand til det offentlige spildevandsanlæg ikommunen vedtages.Grundlaget for opkrævning af bidrag til den kommunale kloakforsyning er således en kommunalbetalingsvedtægt, der er fastsat af kommunalbestyrelsen i overensstemmelse med lovens regler.Kommunalbestyrelsen skal i betalingsvedtægten bl.a. tage stilling til, på hvilket tidspunkt tilslutningsbidragetskal opkræves, om vandafledningsbidraget skal opdeles i en fast og en variabel del, hvordan særbidrag forsærligt forurenet spildevand skal opkræves, og om der skal ske tilbagebetaling ved udtræden afkloakforsyningen. I Bilag 1 til denne vejledning findes et paradigme for udarbejdelse af en sådanbetalingsvedtægt.
Når kommunalbestyrelsen har vedtaget betalingsvedtægten, offentliggøres den efterde regler, der gælder for kommunale vedtægter, f.eks. ved offentliggørelse i denlokale eller landsdækkende presse eller ved rund sendelse til de omfattede husstande.
4.2 BidragetMed lov nr. 342 af 17. maj 2000 om ændring af lov om betalingsregler forspildevandsanlæg m.v. er der nu skabt mulighed for at opdele vandafledningsbidrageti en fast og en variabel del.
4.2.1 Bidragets fastsættelseKommunalbestyrelsen skal én gang årligt i forbindelse med udarbejdelsen af budgettet for det efterfølgende årfastsætte den variable kubikmetertakst, der anvendes ved beregning af vandafledningsbidrag og vejbidrag forstats- og amtsveje, jf. lovens § 3, stk. 1.Der skal for hele kloakforsyningens område fastsættes samme takst pr. m3spildevand uanset den enkelteejendoms geografiske beliggenhed og uanset omkostningerne ved at transportere og behandle spildevandet. Derkan således ikke ydes mængderabat.
Hvis kommunalbestyrelsen vælger at opdele vandafledningsbidraget i en fast og envariabel del, skal kommunalbestyrelsen efter lovens § 3, stk. 1, 2. punktum, fastsættestørrelsen af det faste bidrag og den variable kubikmetertakst.
4.2.3 Det faste vandafledningsbidragMed lov nr. 342 af 17. maj 2000 om ændring af lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. erloven ændret således, at der gives den enkelte kommune mulighed for, men ikke pligt til at opdelevandafledningsbidraget i en fast og en variabel del.Ændringen er foretaget som opfølgning på Vandafledningsbidragsudvalgets betænkning nr. 1 1999 om "Principperfor beregning af vandafledningsbidrag".Vandafledningsbidragsudvalget lagde vægt på, at der ved indførelse af en mulighed for opdeling afvandafledningsbidraget skabes et bedre grundlag for, at bidraget i højere grad afspejler kloakforsyningens faste ogvariable omkostninger, og at vandafledningsbidraget for de enkelte brugergrupper dermed gøres mere kostægte.Vandafledningsbidragsudvalget lagde endvidere vægt på, at en indførelse af et fast bidrag ikke hindrer ønskedevandbesparelser i den pågældende kommune.Med lovændringen kan kommunerne herefter vælge at opdele vandafledningsbidraget i en fast og en variabel del.Hvis en kommune vælger at indføre et fast bidrag, vil den variable del af bidraget på tilsvarende vis som vedanvendelse af et 100 pct. variabelt bidrag skulle fastsættes på baggrund af en kubikmetertakst pr. kubikmeterforbrugt vand. I tilfælde, hvor der afledes vand, uden at der har været et vandforbrug, fastsættes den variable delaf bidraget på baggrund af den afledte vandmængde.Den faste del af vandafledningsbidraget vil med lovens § 2 a, stk. 6, kunne fastsættes til 30 gangeden variable kubikmetertakst (herefter 30-kubikmeter-loftet).Det faste bidrag er endvidere maksimeret og kan aldrig overstige 500 kr. pr. år inklusive moms(herefter 500-kroners-loftet).Detfaste bidrag pålignes pr. stikledning frem til en ejendoms
grundgrænse uanset ejerforholdet til den pågældende stikledning.
Der skal dog ikke opkræves et fast bidrag for stikledninger, hvortil der alene er tilsluttet tag- ogoverfladevand. Ved påligning af det faste bidrag differentieres ikke mellem bolig og erhverv. Bidrageter således ens for alle ejendomstyper.Ved indførelse af et fast bidrag, kan der ske opkrævning af det faste bidrag for en del af året. I dennesituation skal der ske en forholdsmæssig beregning af det faste bidrag i forhold til det antal måneder,der opkræves bidrag for. Hvis en kommune vælger at indføre et fast bidrag den 1. juli, kan dersåledes opkræves et fast bidrag svarende til 6/12 af det faste bidrag for et helt år.Ligeledes vil der kunne opkræves et forholdsmæssigt fast bidrag for ejendomme, der tilsluttes denoffentlige kloakforsyning tidsmæssigt forskudt - eksempelvis 7 måneder inde i den pågældendetakstperiode.Om det er 30-kubikmeter-loftet eller 500-kronersloftet, der bliver det maksimale faste bidrag i denenkelte kommune, afhænger af, hvor stor en kubikmetertakst kommunen opkræver.For lave kubikmetertakster vil det være 30-kubikmeter-loftet, der bliver det maksimale faste bidrag,mens det for høje kubikmetertakster vil være 500-kroners-loftet.
Kloak for betalingsvedtægt for Skive Spildevand
Kloakbetalingsvedtægt for Skive Spildevand.I medfør af lov om betalingsregler for Spildevandsanlæg m.v., (jf. lovbekendtgørelse nr. 716 af 23.juni2001) har byrådet vedtaget en betalingsvedtægt gældende for ejendomme, der er eller blivertilsluttetdet offentlige Spildevandsanlæg eller på anden måde tilknyttet kommunens kloakforsyning.Betalingsvedtægtenomfatter endvidere de betalingsmæssige forhold for den/de obligatoriske tømningsordning/tømningsordninger for bundfældningstanke og samletanke.
3.2.1 Vandafledningsbidrag genereltAlle ejendomme, der er fysisk tilsluttet et offentligt Spildevandsanlæg eller kontraktligt tilknyttet SkiveSpildevand, betaler vandafledningsbidrag.
Vandafledningsbidraget udgøres af to elementer :1) et fast bidrag.2) et variabelt bidrag pr. m3, eller skønnet vandforbrug.Det faste bidrag opkræves pr. stikledning.Bidraget pr. m3og det faste bidrag fastsættes af byrådet én gang årligt ved budgetvedtagelsen, pågrundlag af Skive Spildevands budget. Bidraget pr. m3og det faste bidrags størrelse fremgår afkommunens takstblad for det enkelte budgetår og på kommunens hjemmeside
For boligenheder, hvor der er krævet installeret vandmåler for rent vand, beregnesvandafledningsbidraget efter målt vandforbrug.Den fulde tekst
Lov om forældelse af fordringer (forældelsesloven)Kapitel 3
De almindelige forældelsesfrister
§ 3. Forældelsesfristen er 3 år, medmindre andet følger af andre bestemmelser.
Stk. 2.Var fordringshaveren ubekendt med fordringen eller skyldneren, regnesforældelsesfristen i stk. 1 først fra den dag, da fordringshaveren fik eller burde have fåetkendskab hertil.