Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 82
Offentligt
1180951_0001.png
1180951_0002.png
1180951_0003.png
1180951_0004.png
Notat
KemikalierJ.nr. MST-604-00012Ref. TRTAN
Dep ref. Kirst
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag om tilpasning til den tekniske udvikling af klassificeringsforord-ningen (1272/2008/EF) i overensstemmelse med det Globalt Harmoniserede System (GHS),herunder ændring af kriterier for visse fysiske farer samt særlige undtagelser for mærk-ningskrav.KomitésagResuméKlassificeringsforordningen indeholder regler og kriterier for klassificering, emballering og mærk-ning af kemiske stoffer og blandinger. Forordningen implementerer de i FN vedtagne retningslinjerfor GHS (Globally Harmonized System of Classification and Labelling of Chemicals). Formålet meddenne 4. tilpasning er at justere klassificeringsforordningen i overensstemmelse med de senesteændringer til GHS, som vedtaget i december 2010 (GHS, fourth revised edition, publ. 2011).Ændringerne i GHS vedrører kriterier og terminologi for klassificering for fysiske farer, herunderaersosoler og kemisk ustabile gasser. Dertil er en række sikkerhedssætninger blevet modificeret,og nye sætninger er blevet introduceret, mens andre udgår. Desuden er det foreslået, at der i klas-sificeringsforordningen indføres særlige undtagelser for mærkning for små emballager og for stof-fer, der er klassificeret som ætsende for metaller, men ikke ætsende for hud og/eller øjne.Der skal stemmes om forslaget i REACH komitéen på et møde d. 21-22. november 2012.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Det kanhave nogle økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet klassificering ogmærkning af de stoffer og blandinger, som berøres af ændringerne, skal opdateres. Omkostninger-ne for virksomhederne vurderes at være begrænsede, da der er tale om mindre tilpasninger af kri-terierne.I forhold til de gældende regler er der tale om en forbedring af det eksisterende beskyttelsesniveau.Regeringen støtter forslaget, idet tilpasning til de globalt harmoniserede kriterier sikrer en ensartetmærkning af blandinger, og idet beskyttelsesniveauet samtidig er opretholdt. Fareklassificeringener et væsentligt redskab til at kunne vælge de mindst farlige stoffer på arbejdspladsen. De er desu-den grundlæggende i forhold til bl.a. krav om sikkerhedsdatablade, arbejdspladsbrugsanvisninger,begrænsninger i markedsføringen til forbrugerne og affaldshåndtering.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
1. StatusForslaget har hjemmel i Artikel 53 i Europa-Parlamentets og Rådet forordning (EF) 1272/2008 af16. december 2008 om klassificering, emballering og mærkning af stoffer og blandinger m.v. (i detfølgende kaldet klassificeringsforordningen).Kommissionen sendte den 19. september 2012 ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Forslagethar tidligere været drøftet på møder i en undergruppe af Komitéen for Medlemslandenes kompe-tente Myndigheder for REACH og CLP (CARACAL).Forslaget skal til afstemning i REACH komitéen den 21-22. november 2012 efter forskriftprocedu-ren med kontrol.Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen forordningen, efter atEuropa Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.Folketinget har ikke tidligere fået oversendt grundnotat om forslaget.2. Forslagets formål og indholdFællesskabet har ved flere lejligheder erklæret at ville bidrage til udvikling af globalt harmoniserederegler for klassificering og mærkning, samt at ville indføre disse i Fællesskabslovgivningen. Denfjerde revision af GHS blev vedtaget i december 2010, og det er derfor nødvendigt at tilføje de nyeregler i klassificeringsforordningen for herigennem at leve op til målsætningerne om tilpasning afFællesskabets regler til det globale system.Forslag om ændring af kriterier for fysiske farer:Ændringerne i kriterierne for fysiske farer skyldes den seneste revision af GHS, hvor der tilføjes nyefarekategorier for kemisk ustabile gasser og ikke-brændbare aerosoler. Således tilføjes nye fareka-tegorier (kategori A og B) for kemisk ustabile gasser til den eksisterende fareklasse for brændbaregasser. Der indføres også en ny farekategori (kategori 3) til den eksisterende fareklasse for brænd-bare og ikke–brændbare aerosoler. Således vil stoffer og blandinger, der opfylder kriterierne for denye farekategorier, skulle klassificeres og mærkes i overensstemmelse hermed.Forslag om revision af sikkerhedssætninger:Med introduktionen af GHS sås en betydelig stigning i antallet af de mulige sikkerhedssætninger,som skal anvendes som en del af faremærkningen på etiketter og i sikkerhedsdatablade. Der ersidenhen foretaget en rationalisering således, at ordlyden af visse sikkerhedssætninger er blevetmodificeret, nogle sikkerhedssætninger er udgået, og nye blevet introduceret. Formålet er at gørebudskaberne om sikker anvendelse af kemiske stoffer og blandinger mere entydige og relevante,samt at ”koncentrere” budskaberne, uden at give afkald på væsentlig information.Forslag om undtagelser for mærkning:GHS giver de enkelte medlemsstater frihed til at undlade visse mærkningselementer på emballa-gen, såfremt volumen af et stof eller en blanding er under en vis grænse. Det er således foreslåetat undtage indre emballager ≤ 10 ml for de obligatoriske mærkningselementer, med undtagelse afkemisk navn eller handelsnavn samt farepiktogrammer. Dette under forudsætning af, at følgendebetingelser er opfyldt: Stoffet eller blandingen anvendes kun til forskning og udvikling eller kvalitets-kontrol analyser. Dertil skal den indre emballage være omsluttet af en ydre emballage, hvor denfulde faremærkning fremgår.
2
Desuden er det foreslået, at piktogrammet for ætsende stoffer kan undlades, hvis der er tale om etstof eller en blanding, der udelukkende har metalætsende effekt, og ikke har ætsende effekter påhud og/eller øjne, og som sælges til offentligheden. Dette er også i overensstemmelse med de ind-lagte frihedsgrader i GHS.Den 4. tilpasning til teknisk udvikling af klassificeringsforordningen finder anvendelse på stoffer fraden 1. december 2014, og på blandinger fra den 1. juni 2015. Det er dog tilladt at anvende de nyeregler straks fra forordningens ikrafttræden.3. Europa- Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om, hvorvidt Kommissionen har over-skredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget.4. NærhedsprincippetDa der er tale om en teknisk tilpasning i allerede gældende fællesskabsregulering, skal den forslå-ede regulering gennemføres på EU-niveau.5. Forslagets konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Forslaget er en forordning og har derfor ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser for Dan-mark.Forslagets økonomiske, erhvervsadministrative og statsfinansielle konsekvenser:Tilpasningen til forordningen vil umiddelbart medføre begrænsede udgifter for producenter og im-portører til omklassificering og ometikettersamt opdatering af sikkerhedsdatablade for de stoffer ogblandinger, som berøres af ændringerne. Klassificeringsreglerne er totalharmoniserede i EU, hvil-ket medfører, at tilpasningen ikke vil påvirke danske virksomheders konkurrenceevne i Fællesska-bet. Der er tale om en begrænset tilpasning til forordningen, og der er endvidere indlagt en over-gangsperiode, som giver producenter og importører mulighed for at omstille sig til tilpasningen.Forslaget forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.Beskyttelsesniveau:I forhold til de gældende regler vurderes forslaget samlet set at øge det eksisterende beskyttelses-niveau, idet der tilføjes nye farekategorier for kemisk ustabile gasser og ikke-brændbare aerosoler.6. HøringForslaget har ikke været i høring.Der har været sendt et rammenotat om forslaget i høring i Miljøspecialudvalget.Der er ikke indkommet bemærkninger fra organisationerne.7. ForhandlingssituationenForslaget har været drøftet på to møder i en undergruppe under CARACAL, og der synes at væregenerel opbakning til forslaget.8. Regeringens holdningRegeringen støtter forslaget, da det samlet set forbedrer det eksisterende beskyttelsesniveau afmiljø og sundhed i Danmark og EU, idet der tilføjes nye farekategorier for kemisk ustabile gasser
3
og ikke-brændbare aerosoler til klassificerings- og mærkningssystemet. Desuden implementererforslaget den seneste revision af det Globalt Harmoniserede System (GHS), så der bringes over-ensstemmelse mellem EU’s og de globale klassificerings- og mærkningsregler.9. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4