Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 77
Offentligt
Fakta og afklaring vedr. område 12S1, NødeboUdarbejdet af grundejerforeninger, vejlaug og lokalråd, november 2012
Hvorfor en overførsel af 12S1 til helårsstatus er nødvendig og fornuftigOmrådet ligger som en enklave i et byzoneområde, er definitivt bynært og er så integreret iden omkringliggende by, at man på grænsevejene finder både sommerhuse og helårshuse,som man i øvrigt ikke kan skelne fra hinanden.Område 12S1 udgør 17% af Nødebos husstande. Områdets beboere er fuldt integreret iNødebos daglige liv og beboerne har børn i daginstitutioner og skoler, samt deltager iNødebos kultur-, idræts -og foreningsliv.Den klare majoritet af beboerne er helårsbeboere, heraf mange med forskellige former fordispensationer.Cirka 50% af områdets beboere er børnefamilier med børn i Nødebos skoler, institutioner ogsportsklubber.En manglende overførsel til byzone vil i henhold til ovenstående punkter betyde massivudflytning og dermed en stor omvæltning for området og for byen. Det er enmanglendeoverførsel, der vil ændre området -ikke omvendt.Områdets fremtidige status har en væsentlig indflydelse på driften af Nødebos lokale kultur-,erhvervs- og foreningsliv og er derfor afgørende for en fremadrettet bæredygtig udvikling afbysamfundet i Nødebo.Området er i dag uinteressant som ferieområde. Det bærer ikke præg af rekreativt område,husene ligner byens øvrige huse, der er asfalterede veje og vejbelysning.Området er infrastrukturelt integreret i den øvrige by, blandt andet er der nykloakeret(2010) med tilslutning til resten af Nødebos eksisterende kloaknet. Vejlyset tænder medbyens øvrige vejlys, der er frie kørselsmæssige forbindelser uden overgange osv.I 2005 blev halvdelen af Nødebos gamle sommerhusområde overført til byzone. Område12S1’s overførsel til byzone er en helt naturlig færdiggørelse af denne byudvikling, menoverførslen er blevet automatisk bremset af en overordnet statslig holdning til sommerhuse,som fremsat i 2007.Hillerød Byråd har gennem kommunalplan-hvidbøger fra 2001 og 2005formeltogofficielttilkendegivet, at området skulle overføres til byzone. I forventningen om dette, er nyebeboere flyttet til, mange beboere har bygget til, lavet veje, belysning og overholder nubygningsreglementet for helårshuse osv. Området er derfor i dag de facto helårsbeboet og eren integreret del af Nødebo by – både fysisk og infrastrukturelt.
Differentiering fra andre sommerhusområderOmråde 12S1 i Nødebo adskiller sig fra resten af Hovedstadsområdets og Nordsjællandssommerhusområder i beliggenhed, anvendelse og integration med byzonen omkring sig.Naturstyrelsen har dokumenteret en lang række af disse forskelle i rapporten ”Registrering ogvurdering af indenlandske sommerhusområder i Hovedstadsområdet / august 2011”, s. 58:1Afstand til nærmeste byzone: 0 m.(12S1 ligger somdet enesteområde decideret bynært og afrunder eksisterende bysamfund.Halvdelen af området blev i 2005 overført til byzone. Den overførte del var omfattet afsamme byplanvedtægt, som gælder nu for 12S1 (#41 fra 1977).)
1
http://www2.nst.dk/Download/Udgivelser/Indenlandske_sommerhusomraader_Hovedstad.pdf
Antal huse: 117Antal /størrelse (< 60m2, 60 til 100m2, > 100m2): 0 / 0 / 117)(Typisk størrelse: 120 -180m2.)Afstand til nærmeste offentlige transport: 550 m.Afstand til nærmeste indkøb: 500 m.Særlige fredningsmæssige bestemmelser: Nej(Ligger IKKE inden for eller op til fredninger, naturbeskyttelsesområder, naturkerne-områder eller biologisk- eller geologiske kerneområder. Ligger dog, som utallige andrebyzoneområder op til habitatområder, men dette er ikke problematisk (se nedenfor).)
Specielt omkring præcedens for andre områder i tilfælde af overførselEn overførsel af området til byzone kan skeuden præcedensfor andre områder, fordi område 12S1som detenesteindenlandske sommerhusområde bærer de fornødne karakteristika for at kunneoverføres uden en lovændring, jævnfør Planloven af 2009 og desuden i overensstemmelse medFingerplan 2007 samt Statslige interesser i kommuneplanlægningen – 2009.[CITAT Fingerplan 2007, s.43] Specielt omkring Hillerød fingeren:Fingerplan 2007 giver kommunerne i denne ydre byfinger mulighed for i den kommunaleplanlægning at (…) udlægge ny byzone.[CITAT Planloven (2009)]§5b For planlægningeni kystnærhedszonengælder,3) at (…) eksisterende sommerhusområder skal fastholdes til ferieformål.Fastholdelse af sommerhuse er altså ifølge Planloven fra 2009 sigtet mod kystnære områder.Område 12S1 ligger ikke i kystnærhedszonen.§ 5 j. Kommuneplanlægningen i hovedstadsområdet skal sikre, at4) byudvikling i det øvrige hovedstadsområde er af lokal karakter og sker i tilknytning tilkommunecentre ellersom afrundingaf andre bysamfund.Område 12S1 erdet enesteikke-kystnære område, der ligger som afrunding til eksisterendebysamfund.§11b. Rammer for indholdet af lokalplaner fastsættes for de enkelte dele af kommunen medhensyn til11) overførsel af arealer til byzone eller sommerhusområder.[CITAT Statslige interesser i kommuneplanlægningen - 2009]Det anbefales, at en kommune (…) retter henvendelse til miljøcenteret eller pågældendesektormyndighed (…) Det vil muliggøre en dialog om lokale løsningsmuligheder, der tagerhensyn til lokale ønsker.
Område 12S1kan altså overføres inden for gældende lovgivning, under hensyntagen til statsligeinteresser og overordnede mål, og uden at danne præcedens for ét eneste af de øvrigesommerhusområder.
Specielt omkring naturen i nærhedenEU’s Natura 2000-direktiver (Fuglebeskyttelses- og Habitatdirektiverne) forpligter Danmark til atgøre den nødvendige indsats for at sikre eller genoprette en række sjældne, truede ellerkarakteristiske naturtyper og arter.Område 12S1 grænser lige op til Natura 2000. En tilbageførsel i praksis af 12S1 tilsommerhusområde vil være af mere belastende karakter for Natura 2000 end ved at beholde
området som helårsbeboet (som nu). Hvem er bedre til at passe på nærmiljøet end de faste beboeregennem 50 år? Næppe en udskiftelig turistmasse i hvert fald.Område 12S1 adskiller sig ingenlunde fra resten af bebyggelserne omkring Natura 2000. HeleNødebo (også al byzonen) grænser direkte op til Natura 2000, og det gør også mange andre beboedeområder, herunder – og i endnu højere grad, med flere huse – Hillerød Vest, Fredensborg, Sørup,Esbønderup og mange, mange flere. Det virker urimeligt, at netop det lille område 12S1 skal sær-diskrimineres i forhold til at kunne opretholde en helårsstatus i forhold til den øvrigehelårsbebyggelse langs, samt inde i, Natura 2000.
Specielt omkring lavbundsområder og risiko for oversvømmelserDiskussionen omkring dræning af området og risiko for oversvømmelse er flere gange blevetfrembragt. Det er vigtigt at slå fast, at områdets zonestatus intet har med denne diskussion at gøre, ogat området i øvrigt er blandt landets bedst stillede i forhold til forebyggelse mod risikoen foroversvømmelse.Område 12S1 har et yderst velfungerende system til afledning af regnvand, muliggjort af nærhedentil Esrum sø. Området er allerede fuldt drænet og afvandes gennem et net af grøfter til en centralhovedkanal, hvorfra vandet afledes til søen. Vedligeholdelse af drænsystemet varetages af etlandvindingslaug, og det er altid muligt at aflede vand, idet søens flodemål (vandstandsniveau) erlovbestemt og styres via et stigebræt i søens nordende.Indenfor de sidste 50 år er det kun på et enkelt tidspunkt - i februar 2007 – forekommet, atvandstanden i Esrum Sø har været så høj, at der ved stærk blæst fra nord på enkelte steder kunneskvulpe søvand ind over søbredden ved Pramvejen. Vandstanden i søen var på daværende tidspunktlangt over det nævnte flodemål grundet en dengang mangelfuld regulering af søens afløb gennemEsrum Å. Frederiksborg Skovdistrikt tog dog omgående de nødvendige forholdsregler for at sikrefastholdelse af vandstanden inden for de foreskrevne grænser. Efterfølgende er ekstremenedbørsmængder forekommet flere gange, eksempelvis ved et meget kraftigt regnvejr mednedbørsmængder svarende til situationen i 2007, uden at vandstanden i søen er steget mere end 5,5(fem komma fem) cm i forhold til normalt flodemål, som er væsentligt lavere end laveste terrænkotei 12S1.Risikoen for oversvømmelse af område 12S1 er således i dag noget nær ikke-eksisterende.Område 12S1 er ikke et lavbundsområde, og har ej heller karakteristika som et lavbundsområde.Dette forhold nævnes, idet Naturstyrelsens rapport ”Registrering og vurdering af indenlandske
sommerhusområder i Hovedstadsområdet 7 august 2011”fejlagtigtfremsætter påstand om, at12S1 er et lavbundsområde.
Dette arbejder beboerne forStatsligt tilsagn om, at Hillerød Kommune ikke under gældende lovgivning er forhindret i atlade vores område overgå til byzone som del af en lokal byplanlægning.(Herunder vil det være naturligt at fastslå, at områdets særegne, byafrundende karakterifølge gældende lovgivning forhindrer præcedens for overførsel af andresommerhusområder.)At vores kommune kan forestå den fornødne planlægning i forbindelse med Kommuneplan2013, så en faktisk overførsel kan ske i en efterfølgende lokalplan.