Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 74
Offentligt
1179892_0001.png
1179892_0002.png
1179892_0003.png
1179892_0004.png
1179892_0005.png
NOTAT
J.nr. 001-Ref. masnoDen 9. november 2012
GrundnotatKommissionens forslag til beslutning om bedst tilgængelige teknik (BAT) konklusioner forCement-, Kalk- og Magnesiumoxid industrien i henhold til direktiv 2010/75/EU af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om industrielle emissioner.KOM(IEDC-5-2)ResumeKommissionen har fremsendt forslag til BAT-konklusioner for cement, kalk og magnesiumoxidindustrien.De branchespecifikke BAT-konklusioner omhandler opnåelige værdier for forbrug af energigældende for de enkelte brancher og opnåelige værdier for emissioner til luft og vand for teknikkerog renseforanstaltninger.Regeringen forventer at kunne støtte forslaget.1. StatusKommissionen sendte den 22. oktober 2012 ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Forslaget skaltil afstemning d. 20. november 2012 i Kommissionens Artikel 75 udvalg.Forslaget til BAT konklusioner har hjemmel i Artikel 13 i Europaparlamentets og Rådets direktiv nr.75/2010 af 24. november 2010 om industrielle emissioner (IE-direktivet).Forslag til Kommissionsbeslutning er sendt til medlemsstaterne, som via afstemning iArt. 75udvalgetskal udtale sig om dem i overensstemmelse med proceduren i artikel 75 (2).2. Formål og indholdI medfør af IE-direktivet stiller EU krav om, at forurenende virksomheder skal begrænseforureningen mest muligt ved at anvende den bedste tilgængelige teknik. Med det nye direktiv erBREF-dokumenterne blevet mere bindende. Et af de væsentligste nye tiltag i direktivet er, atmedlemsstaterne fremover i forbindelse med meddelelse af miljøgodkendelser eller revurderinger afgodkendelser skal anvende EU’s BAT-konklusioner, som fastlægger, hvor meget de forskelligevirksomhedstyper må forurene.BREF dokumentet med tilhørende BAT-konklusioner for cement, kalk og magnesiumoxidindustrien er det ene af de to dokumenter, som der skal stemmes om på det kommende møde iArtikel 75 udvalget. Cement, kalk og magnesiumoxidindustrien er optaget på bilag I til IED underpkt. 3.1.
BREF-dokumenterne med tilhørende BAT-konklusioner er udarbejdet i den såkaldte ”Sevillaproces”. For hver virksomhedstype omfattet af en BREF nedsætter Det Europæiske IPPC Bureau iSevilla en Teknisk Arbejdsgruppe (TWG) for at udveksle oplysninger om BAT i enkonsensussøgende proces. En TWG består normalt af mellem 40 og 100 europæiske eksperter fraindustrien, medlemsstaterne og grønne organisationer.Kort præsentation af cement, kalk og magnesiumoxidindustrienBREF dokumentet for cement, kalk og magnesiumoxidindustrien omhandler produktion af cement,kalk og magnesiumoxid.Cement er et grundmateriale, som anvendes i bygge- og anlægsindustrien. De primære råstoffer iproduktionen af cement er kridt og sand. Cementproduktion foregår ved opvarmning afråmaterialerne i cementovne ved meget høje temperaturer, hvor råstofferne brændes tilcementklinker. Cementklinkerne formales efterfølgende til færdig cement ved iblanding af nogle fåprocent gips. Cementproduktionen kræver et relativt stort energiforbrug. Overskudsvarmenyttiggøres enten ved opvarmning og tørring af råstoffer samt produktion af fjernvarme. Devæsentligste miljøudfordringer for cementindustrien er emissioner til luft og energiforbrug.I Danmark er der kun ét anlæg, som producerer cementklinker og færdig cement, og anlægget har ialt 7 ovne af typen roterovn. På anlægget fremstilles en række forskelligartede cementtyper. Detdanske anlæg er verdens største producent af hvid cement. Dansk produktion af cement sker vedanvendelse af vådt kridt. Fremstillingsprocessen i Danmark sker derfor ved anvendelse af våd- ogsemitør proces.Kalk er et grundmateriale, der anvendes i mange forskellige produkter, for eksempel sombindemiddel i bygge- og anlægsvirksomhed samt som flusmiddel ved friskning af stål. Kalkanvendes også i stor udstrækning til rensning af spildevand og røggas fra industrianlæg. Dencentrale fase i kalkproduktionen sker i ovne, lige som for cementproduktionen. Efter ovnen afkølesproduktet og formales efterfølgende. Kalkproduktionen kræver et relativt stort energiforbrug. Devæsentligste miljøudfordringer for kalkindustrien er emissioner til luft og energiforbrug frakalkbrændingsprocessen.I Danmark er der kun ét anlæg med en ovnproces, som fremstiller kalk.I Danmark er der ikke produktion af magnesiumoxid.BAT-konklusionerBAT-konklusionerne for produktionen af cement, kalk og magnesiumoxid dækker anlæg, hvorovnens produktionskapacitet overstiger 50 tons pr. dag. Dog for produktion af cementklinker iroterovne dækker BAT konklusionerne først, når produktionskapaciteten overstiger 500 ton pr. dagDer er dels generelle BAT konklusioner for de tre brancher, dels BAT konklusioner for de enkeltebrancher.De generelle konklusioner omhandler miljøledelse og støj.De branchespecifikke BAT konklusioner oplyser om opnåelige værdier for luftemissioner,moniteringsmetoder, produktionsteknikker, energieffektivitet, krav til kvalitetskontrol af affald som
2
brændsler og råmaterialer, sikkerhedsprocedurer til håndtering af farligt affald, begrænsning afdiffuse emissioner og renseforanstaltninger. Opnåelige BAT udledninger er angivet som en opnåeligkoncentration i røggassen.Det er BAT at opretholde en stabil ovnproces for at minimere emissioner og opretholde enenergieffektiv produktion. Det er BAT at udføre en kontinuert monitering af en række proces- ogrøggasemissionsparametre samt periodisk monitering af metaller og dioxiner i røggasemissionen.Det er endvidere BAT at rense røggassen fra ovnanlæg, køleanlæg og møllerier for relevante stoffer,f.eks. støv, nitrogenoxider (NOX), ammoniak (NH3), svovloxid (SOX) ved brug af miljøanlæg såsomelektrofiltre, posefiltre, DeNOx-anlæg og afsvovlingsanlæg. Det er BAT at mindske emissionerne afkulilte (CO), samlet mængde organisk kulstof (TOC), saltsyre (HCl), flussyre (HF), dioxiner,furaner og metaller ved f.eks. at udvælge og kontrollere råstoffer og brændsler med et lavt indhold afmetaller og halogenerede stoffer. Det er endvidere BAT at vælge en produktionsproces, der sikrer etså lavt energiforbrug som muligt med de råmaterialer, der anvendes.3. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsvurdering er ikke relevant.4. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Gældende retDen europæiske godkendelsesordning om integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening(IPPC-direktivet) blev indført i dansk lovgivning i 1999 gennem revision afgodkendelsesbekendtgørelsen. IPPC direktivet blev i 2011 afløst af IE-direktivet (IED). IED skalimplementeres i dansk lovgivning senest den 7. januar 2013.Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenserBAT-konklusioner skal implementeres i de berørte danske virksomheder inden for 4 år efteroffentliggørelsen af dem i EU Tidende. Dette sker ved revision af virksomhedernesmiljøgodkendelser. Med den i foråret gennemførte ændring af miljøbeskyttelsesloven og denefterfølgende ændring af godkendelsesbekendtgørelsen forpligtes tilsynsmyndighederne til at tagegodkendelser op til revurdering, når Kommissionen har vedtaget de for virksomheden væsentligeBAT-konklusioner.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Statsfinansielle konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser, da kun to virksomheder erberørt.Erhvervsadministrative konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser.Forslaget vil have konsekvenser for de berørte virksomheder, idet de eventuelt får skærpede vilkårved kommende revurderinger, som tillige fremrykkes i forhold til hidtidig procedure.
3
Det vurderes dog, at de danske virksomheder formentligt allerede i dag vil kunne overholde BATkonklusionerne, som ikke er ændret væsentligt fra det oprindelige BREF dokument, der blev færdigti 2010.Beskyttelsesniveau:Da der med den foreslåede retsakt indføres regulering på et hidtil ureguleret område, vurderesforslaget at have en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet.5. HøringForslaget har ikke været i høring.Udkast til BREF-dokument med forslag til BAT konklusioner har været sendt til de to virksomhederog Faxe kommune. Den ene virksomhed svarede, at de har været inddraget løbende i arbejdet og harfulgt processen både gennem Miljøstyrelsen og deres Europæiske brancheforening Cembureau, og atde ikke havde yderligere at bemærke. Udkastet er endvidere sendt til følgegruppen under denstyrkede BREF indsats.Rammenotat om forslaget har den 30. oktober 2012 været forelagt miljøspecialudvalget i skriftlighøring.Arbejdstilsynethar ingen bemærkninger.Danmarks Naturfredningsforeningbemærker, at de grønne organisationer ikke har tilstrækkeligemidler til at kunne deltage i arbejdet, og at de ikke deler opfattelsen af, at BAT konklusionerne øgerbeskyttelsesniveauet, hverken i Danmark eller i EU som sådan.6. ForhandlingssituationenNår udarbejdelsen af et BREF dokument er afsluttet, forelægges et Final Draft af det europæiskeIPPC-Bureau forArtikel 13 forummettil kommentering. Artikel 13 forummet er sammensat afrepræsentanter fra medlemsstaterne, industrien og de grønne organisationerFinal Draft BREF med BAT-konklusioner for Cement-, Kalk- og Magnesiumoxidindustrien blevpræsenteret for Artikel 13 Forum på møde afholdt d. 13. september 2012. Der var bred enighed omdokumentet, og alle parter tilsluttede sig det. Men det var dog ikke muligt at opnå konsensus iforummet om ret mange ændringer af de fremsatte konklusioner, eftersom industrien og enkeltemedlemslande blokerede.Efter at Artikel 13 Forum har udtalt sig, er Forummets udtalelser offentliggjort i et referat fra mødet.Udtalelsen består, udover referat af mødet, af to tabeller. Den ene tabel indeholder de indvendinger,forummet var enige om, og den anden tabel de indvendinger, som enkelte medlemmer af forummethar rejst. Alle de indvendinger, som forummet var enigt om, er inkluderet i det endelige dokument.7. Regeringens generelle holdningRegeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Forslaget vil give en højnet miljøbeskyttelsei Danmark og Europa, og det at flere af miljøkravene til industrien stilles på europæisk niveau ermed til at sikre, at alle virksomheder i Europa mødes med ens krav.Udarbejdelsen af BAT-konklusioner for særlig forurenende aktiviteter er en væsentlig komponent i
4
de rammevilkår, som over tid skal drive en meget stor del af de europæiske virksomheder til atanvende mere miljøvenlige produktionsformer. BAT konklusionerne bør derfor være ambitiøse.Danmark har tilegnet processen med udarbejdelsen af BREF dokumenter og BAT-konklusioner storopmærksomhed, og fremme af ny miljøteknologi er et særligt fokusområde.Danmark vil arbejde for, at den afgørende information, om at oplysningerne, som ligger til grund forBAT konklusionerne, er fra før 2008, hvor det egentlige afsluttende møde blev afholdt, bør fremståtydeligere. Det bør fremgå indledningsvist i forslaget samt af forordet til BREF dokumentet, atforslaget er baseret på en 4 år gammel informationsudveksling, idet det afsluttende TWG-mødefandt sted i maj 2008. Kommissionen og EIPPCB afviste at genåbne tekniske drøftelser, der fandtsted på det endelige TWG-møde i 2008, og man afviste at opdatere oplysningerne f.eks. med bedremiljøpræstationer eller at inddrage nye teknikker, der ikke allerede indgik i BREF dokumentet i2010.Danmark vil arbejde for, at der udvikles en strategi til forbedring eller sikring af kvaliteten af BATkonklusionerne, der kan bidrage til en høj kvalitet samtidig med at tidsplaner holdes.
5