Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 72
Offentligt
1179208_0001.png
1179208_0002.png
1179208_0003.png

NOTAT

KemikalierJ.nr. MST- 001-07805Ref. AEDen 8. oktober 2012

Rapport fra ”International Conference on Chemicals Management 3” (ICCM3)

d. 17. – 21. september 2012 om den globale kemikaliestrategi – (Strategic Approach to Inter-

national Chemicals Management (SAICM))

Den tredje internationale konference om sikker kemikaliehåndtering (ICCM3) blev afholdt den17-21. september 2012 i Nairobi, Kenya. ICCM behandler implementeringen af den globale ke-mikaliestrategi, SAICM. Danmark varetog på ICCM3 rollen som formand for EU på vegne afCypern. Dermed var den danske rolle på mødet meget koordinerende i forhold til at opnå ensamlet, ambitiøs EU position, ligesom Danmark på vegne af EU og medlemslandene på flereområder førte forhandlingerne med de øvrige regioner, lande og andre aktører.

Baggrund

Den globale kemikaliestrategi, ”Strategic Approach to International Chemicals Management”(SAICM), blev vedtaget i februar 2006. SAICM er et politisk, men ikke juridisk bindendeinstrument, der skal sikre, at man når målsætningen fra implementeringsplanen fra Verdens-topmødet i Johannesburg i 2002 om, at kemikalier i 2020 bruges og produceres på en måde, somfører til en minimering af væsentlige negative effekter på miljø og sundhed.SAICM består af en politisk deklaration, en overordnet politisk strategi og en global plan foraktiviteter (GPA). I dokumentet ”The future we want” fra RIO+20 topmødet i Rio de Janeiro ijuni 2012, fremhæves det, at man ønsker at styrke SAICM, for at kunne opnå 2020-målet fraJohannesburg.Hvordanman kan styrke SAICM, og sikre en bedre implementering og nå 2020-målet fra Verdensmødet i Johannesburg, var omdrejningspunktet for en ”high level dialogue”,der fandt sted under konferencen. Der blev vedtaget i alt ni resolutioner på mødet, med fokus pånedenstående emner.

Vigtigste emner på ICCM3

De tre vigtigste emner, som blev diskuteret på konferencen, var:Status for, og yderligere implementering af strategien, herunder for projekter, der blevigangsat på ICCM2 i 2009, på områder som kræver globale tiltag, samt nye initiativer, derskulle igangsættes.Finansiering af SAICM, med særlig fokus på den langsigtede finansieringFremtidig styrkelse af SAICM.

Status for, og yderligere implementering af, strategien

Et vigtigt element i implementeringen af SAICM, er muligheden for, via den overordnedepolitiske strategi for SAICM, at identificere nye områder, som kan have negative effekter påmiljø og sundhed, og som kræver global indsats for at imødegå risikoen. I 2009 blev femsådanne områder identificeret og accepteret som ”emerging policy issues”. Det drejer sig om”bly i maling”, ”kemikalier i produkter”, ”farlige stoffer i elektronik og elektronisk udstyr”,”nanoprodukter- og materialer” samt ”fluorerede kemikalier (PFC’er)”.Bly i malinger særligt et problem i udviklingslandene. Som udkomme af arbejdet under SAICM,er der nu etableret en global alliance, som arbejder med oplysning om risici og håndtering, samtpå at få udfaset blyholdige malinger, senest i 2018.Forkemikalier i produkterblev det vedtaget at fortsætte det igangværende projekt, som på sigtskal hjælpe til at opbygge elektroniske systemer, som skal sikre adgang til viden i hele forbrugs-kæden om, hvilke kemikalier der findes i hvilke produkter. Projektet skal identificere roller ogansvar hos de forskellige aktører i produktkæden, opstille rådgivning om hvordan sådanne sy-stemer kan opbygges, så de tilfredsstiller alle led i kæden samt lave pilotprojekter for udvalgtebrancher.Forfarlige stoffer i elektronik og elektronisk udstyr,og fornanoprodukter- og materialerblevdet vedtaget, at udvide den eksisterende globale plan over aktiviteter (GPA) med aktiviteter somskal sikre sundheds- og miljømæssig forsvarlig håndtering af produkterne i hele deres livscyklus,samt at skabe overblik over anvendelsen af f.eks. nanomaterialer.ForPFC’erneer der nu med baggrund i en OECD-arbejdsgruppe nedsat en global PFC-gruppe,som skal arbejde med at frembringe yderligere viden om stofgruppen, risici ved anvendelsen afPFC’er, samt hvordan eventuelle risici kan håndteres.Hormonforstyrrende stofferblev optaget som et nyt område, der kræver global indsats for atimødegå risikoen. Det betyder, at der etableres et projekt under UNEP, som bl.a. skal sikre størreglobal vidensdeling om hormonforstyrrende stoffer, medvirke til kapacitetsopbygning og støttebeslutningstagere i forhold til f.eks. prioritering af tiltag til at reducere risici.

Finansiering

Da SAICM blev vedtaget, blev et tidsbegrænset “Quick Start Program” (QSP) oprettet, medhenblik på at hjælpe udviklingslandene med opstartsaktiviteter i forhold til at implementereSAICM. QSP er baseret på frivillige bidrag, og udløber i 2013. Udover dette program,indeholder SAICM ikke finansielle støttemuligheder. Dog har den globale miljøfacilitet, GEF,afsat 10 mio. $ årligt til at støtte implementeringen af SAICM. En midtvejsevaluering af QSPviser, at QSP har været et effektivt program, og rapporten er overordnet positiv.
2
I forhold til en langsigtet løsning for finansiering af SAICM er der endnu ikke fundet en løsning,og UNEP's Eksekutivdirektør startede i 2009 en global proces for at fremme finansieringen afsikker håndtering af kemikalier og affald. Med baggrund i denne proces er der udarbejdet etforslag til en integreret tilgang til at styrke finansieringen af kemikalier og affald. Forslaget blevpræsenteret på ICCM3, og der skal tages beslutning om forslaget på UNEP Governing Council ifebruar 2013.Med baggrund i dette blev mulighederne for at sikre finansiering af SAICM diskuteret påICCM3. Det blev besluttet, at QSP forlænges frem til ICCM4 i 2015, da Eksekutivdirektørensinitiativ om fremme af finansiering først vedtages i 2013, og der vil gå nogle år, før den kanimplementeres. Dermed vil indsatsen under SAICM kunne fortsættes – også før den endeligebeslutning om langtidsfinansieringen er på plads.

Fremtidig styrkelse af SAICM

Der blev afholdt en “high level dialogue” under temaet: ”Styrkelse af implementeringen afSAICM”. Et panel på otte personer som repræsenterede hhv. grønne organisationer/forbruger-organisationer, industrien, udviklingslandene, WHO og de industrialiserede lande, der varrepræsenteret ved kontorchef Per Nylykke fra Miljøministeriet, var styrende i debatten. Der varoplæg fra paneldeltagerne, og indlæg fra gulvet, med en blandet debat af, hvad der er sket, oghvad de fremtidige udfordringer er.Resultatet af dialogen blev et sammendrag fra præsidenten på mødet, som indeholder nøgle-budskaberne i forhold til, hvad der skal til for at styrke implementeringen af SAICM og leve optil opfordringen fra Rio+20 konferencen. Sammendraget indeholder også en anmodning tilSAICM Sekretariatet om, at lave en vejledning med konkrete tiltag til hvordan man bedst nårkemikalieområdets 2020-mål. Denne vejledning skal udvikles og diskuteres løbende frem moden mulig vedtagelse på ICCM4. Et af formålene med vejledningen er også at skabe fornyetpolitisk fokus på SAICM og nødvendigheden af sikker kemikalie-håndtering globalt.

Andre beslutninger

Der blev derudover vedtaget en ny sundhedsstrategi, som skal supplere den eksisterendeoverordnede strategi. Sundhedsstrategien indeholder aktiviteter, som skal sikre yderligereengagement fra sundhedssektoren og give vejledning og information. Vedtagelsen af strategienses som et vigtigt skridt til at øge samarbejdet mellem miljø- og sundhedssektoren i forhold til atfremme sikker kemikaliehåndtering.Endelig var der en gennemgang af resultaterne af de indkomne rapporter om implementering iforhold til en række indikatorer. Resultatet viste fremdrift på nogle punkter, mens andre haltedemere, hvilket også underbyggede behovet for den proces, som blev lanceret under ”high leveldialogue”.
3