Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 65
Offentligt
1176609_0001.png
1176609_0002.png
1176609_0003.png
1176609_0004.png
1176609_0005.png
1176609_0006.png
1176609_0007.png
1176609_0008.png
1176609_0009.png
1176609_0010.png
MiljøteknologiJ.nr. 001-07961Ref. kaasm/clfDen 31. oktober 2012

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål r. G

stillet af Folketingets Miljø- og

Planlægningsudvalg

Spørgsmål G

Vil ministeren redegøre for, hvilke andreinitiativer hun vil tage for at sikre ren luft iKøbenhavn, når det forventede lovforslag om RenLuft zoner (miljøzoner) ikke indgik i lovkatalogetfor folketingsåret 2012-13?

Svar

Lad mig springe direkte ud i besvarelsen ved atgentage, hvad jeg allerede har sagt flere gange før.
For det første skal og vil vi vil sikre ren luft tilKøbenhavn – og i øvrigt også andre byer iDanmark. Det fremgår klokkeklart afRegeringsgrundlaget. Luftforurening er et problem
som regeringen er meget optaget af at gøre nogetved. Vi vil give de største byer større frihed til atetablere effektive ren-luftzoner - som enforbedring af de nuværende miljøzoner – ogvedtage krav til luftkvaliteten og virkemidler til atopnå den. Men det, at ren luftzoner ikke er med ilovkataloget nu, kan altså ikke udlægges som enændring af regeringens ambition. Det er enmistolkning.
For det andet vil jeg gerne understrege, at ren lufter meget mere end renluftzoner. Skal vi sikre renluft – og det skal vi! – så er der brug for flereforskellige virkemidler. Også derfor giver det godmening at få Trængselskommissionens oplæg medi arbejdet for ren luft, så vi får et samlet overblikover de virkemidler der er i spil.
Ren luft er en vigtig ressource på lige fod med rentvand. Vi har en forpligtelse til kontinuerligt at
2
sikre den renest mulige luft til gavn for danskerneog særligt til gavn for vores børn.
Ren luft handler ikke blot om at overholde EU-grænseværdier for bestemte stoffer. WHO harfastslået, at dieselos er kræftfremkaldende, ensvensk rapport har for nylig vist os atlungekapaciteten hos børn, der er opvokset i megettrafikerede områder, kan være nedsat med op til 20%.
Vi redder menneskeliv, øger livskvaliteten ogsparer sundhedsomkostninger ved at forbedreluftkvaliteten, uanset om vi befinder os over ellerunder EU's grænseværdier.
Trafik og trængsel er en væsentlig kilde tilforureningen. DCE har i en ny rapport vist, attrafikmængde og NOx forurening hænger megetdirekte sammen. 10 % reduktion i trafikken giver10 % reduktion i NOx forureningen.
3
DCEs rapport viser også, at partikeludstødningenkan reduceres betydeligt med forskellige typerrenluftzoner. Det afhænger af hvilke og hvormange køretøjer, der omfattes.
DCEs resultater er blevet præsenteret forTrængselskommissionen så kommissionen kanbruge disse som grundlag for deres anbefalinger.Jeg har også sendt rapporten til Miljøudvalget.
Som bekendt har jeg valgt at vente på, atTrængselskommissionen til januar kommer medsit løsningskatalog. Det giver en mindreforsinkelse men til gengæld får vi bedre grundlagend ellers.
Miljøstyrelsen er i tæt dialog medTrængselskommissionen og med KøbenhavnsKommune om den kommende indsats på området.
4
Jeg glæder mig til – til januar - at sekommissionens løsningskatalog over forslag, derkan begrænse både trængsel og luftforurening.
Men det er ikke gjort med at fokusere på vejtrafikog trængsel. Der skal ses på et bredere spektrum aftiltag i en ambitiøs luftpolitik. Flere andre kilderbidrager til luftforureningen og der er andreværktøjer end renluftzoner, som skal i spil.
Derfor er Miljøstyrelsen nu i fuld gang med atvurdere flere tiltag, som vil bidrage til at forbedreluftkvaliteten. For eksempel:Landstrøm til skibe.Mulighed for at stille miljøkrav tilarbejdsmaskiner.Muligheder for at reducere forureningen fratoge.En revision af brændeovnsbekendtgørelsen.
5
Udvikling af fremtidens grønnetransportformer.
Alle virkemidler skal vurderes. Og ikke kunnationale.
For virkelig at løse luftudfordringer er vi nødt til atgøre en aktiv indsats ud over landets grænser.
Hele 75 % af partikelforureningen i byernekommer udefra. Regeringen har derfor klart forøje, at vi skal påvirke hvad EU Kommissionenmåtte foreslå og vi følger tæt hvad de andre landemåtte have af synspunkter.
EU-Kommissionen fremlægger i 2013 en helpakke med nye elementer til EU's luftpolitik. Derer særligt to elementer heri, som jeg har særligopmærksomhed på.
6
1. For det første direktivet for nationaleemissionslofter – det såkaldte NEC-direktiv - somskal revideres med nye lofter gældende for 2025eller 2030.
Det er nødvendigt, at alle lande reducerer deresemissioner kraftigt. Partikelkoncentrationen idanske byer kommer i stadig større grad fraTyskland, Polen og UK. Vi skal derfor vedrevisionen af NEC direktivet målrettet arbejde henimod at nedbringe de bidrag vi får fra disse kilder.
2. For det andet, EU’s produktkrav.
Givet den store succes som euro-normerne harværet for reduktion af emissionerne fra devejgående køretøjer (biler, lastbiler osv), så er detrelevant at presse på, når EU forhandler nye kravog standarder for arbejdsmaskiner, brændeovne ogandre produkter, så de bliver ambitiøse ogbrugbare for os.
7
Under det danske EU formandskab lykkedes det atopnå enighed om en aftale der vil mindskesvovlindholdet i skibes brændstof og dermedforureningen fra skibe. Vi skal videre derfra.Forurening fra skibsfarten i Nordsøen ogØstersøen bidrager også til baggrundsforureningeni byerne. Vi arbejder for øjeblikket på at fåudarbejdet forslag til IMO – den internationalemaritime organisation – om NOx begrænsninger iØstersøen og Nordsøen.
Danmark er og skal være med til at sætte et højtambitionsniveau for revisionen af EU's luftpolitikog et højt ambitionsniveau for reduktion afskibsfartens emissioner. Både fordi vi selv harbrug for det, og fordi det udgør et potentieltmarked for Danmark. Vi skal præge rammerne forudviklingen af nye grønne teknologier – det vilogså give et eksportpotentiale for danskevirksomheder.
8
Ren luft handler som sagt om andet og mere endtrafik. Ren luft handler også om at skabe attraktivebyer, rammer for sunde mennesker. Dette vil jegogså have med i en sammenhængende luftindsats.
Jeg ser frem til at fremlægge en ren luft ”pakke”,der kan give virksomheder, kommuner og borgerebedre vilkår til at få ren luft. Og jeg vil arbejdebåde lokalt, nationalt og internationalt.
Det er meget vigtigt for mig, at en ren luft pakkeer udarbejdet med et bredt input fra og inddragelseaf flere aktører. Jeg har allerede en god dialog medKøbenhavns Kommune, og jeg vil gerne udbrededenne til andre byer, samt inddrage andre vigtigeaktører, som kan hjælpe os med at sikre den reneluft til alle.
9
Det er også vigtigt for mig som minister, at debeslutter vi træffer om ren luft sker på et ordentligtgrundlag. Så luftpolitikken ikke bliver etspørgsmål mellem ”for-eller-imod” renluftszonereller ”for-eller-imod” brændeovne. Det gavnerhverken borgerne eller luftsagen. Jeg vil derforlægge vægt på at der er regnet effekt og økonomipå de virkemidler jeg vil fremlægge, så vi får et såoplyst og sammenlignet grundlag som muligt attræffe beslutning på.
Med andre ord: En ambitiøs luftpolitik skal værebaseret på solide vurderinger af effekter på såvelmiljø og sundhed, som privatøkonomi ogsamfundsøkonomi.
Og det er det grundlag vi er i fuld gang med atetablere.
10