Fra: Maiken S. Jensen [[email protected]]; på vegne af; Kirsten Jensen [[email protected]]Dato: 7. november 2012.Opfølgning på foretræde for Folketingets Miljøudvalg den 1.11.2012 – Møllebro i Hillerød
Tak for at vi fik mulighed for at præsentere Møllebro centeret i Hillerød ved miljøudvalgets møde 1. november 2011.Jeg vil tillade mig at kommentere det notat, vi fik udleveret på mødet, bilag 48, naturstyrelsen, dateret 29. oktober2012.Vi kan i Hillerød med de nuværende detailhandelsregler i planloven etablere et center indenfor bymidten i Hillerød.Vi kan planlægge for et center med større butikker på over 2.000 m�, der forhandler særlig pladskrævende varer,hvis det er møbelbutikker. Det er de lovgivningsmæssige rammer.Vores ønske er ikke at lave et center, der konkurrerer med vores handelsliv i gågaden og i de eksisterendebutikscentre i tilknytning til gågaden. Derfor planlægger vi ikke for små butikker og dagligvarebutikker i Møllebrocenteret.Det er de større udvalgsvarebutikker vi har brug for. De fleste møbelbutikker bliver kategoriseret som udvalgsvarer,da de også sælger lamper, brugskunst osv.I notatet argumenterer naturstyrelsen med, at man tidligere har gået efter parallelitet mellem reglerne indenfor ogudenfor hovedstadsområdet, hvorfor muligheden for de store butikker ikke blev givet Hillerød, Helsingør,Frederikssund og Køge ved landsplandirektivet for detailhandel i 2008. Den parallelitet har i lovens forstand væretophævet de seneste 1 ½ år, hvor byer med over 27.000 indbyggere i resten af Danmark har kunnet etablerer storeudvalgsvarebutikker.Der består en statslig udmelding om, at vi er regionalt center i NordsjællandI forbindelse med notatets beskrivelse af lovændringen af 10. maj 2011 skrives: ”Bestemmelserne kan imidlertidpåvirke detailhandlen i bymidterne samt i de mindre og mellemstore byer og landdistrikter negativt.” Der henvises tilRedegørelsen om detailhandelsplanlægning, som blev afgivet til Folketingets Plan- og Miljøudvalg i 2011. Her skrives,at redegørelsen viser, ”at det særligt er udviklingen af eksterne aflastningsområder og placering af store butikkerudenfor bymidterne, der påvirker detailhandel negativt i landdistrikterne og i bymidten for de små og mellemstorebyer”.Bemærkelsesværdigt nok bliver § 5m, stk. 6 om kommuner, hvor ingen by har mere end 20.000 indbyggere, og somkan udlægge arealer i et område til udvalgsvarebutikker uden for bymidten, brugt som argumentation for at ændrepå § 5 q, stk. 2, om muligheden for, at man i bymidter og i aflastningsområder i byer med mere end 27.000indbyggere kan fastsætte butiksstørrelser for højst tre nye udvalgsvarebutikker på mere end 2.000 m�bruttoetageareal i hver by.Det er en uheldig sammenblanding af konsekvensen af de forskellige detailhandelsregler, og vi beder om, atFolketinget og regeringen vil skelne mellem de to paragraffer og deres betydning.Konceptet for Møllebro centret og vores strategi for detailhandel i Hillerød by er helt i tråd med planlovens formålog detailhandelsregler.Vi ser frem til at få samme ret som andre på gældende lovgrundlag, så vi kan agere som regionaltdetailhandelscenter i Nordsjælland.Med venlig hilsenKirsten Jensenborgmester