Miljøudvalget 2012-13
MIU Alm.del Bilag 54
Offentligt
1173842_0001.png
1173842_0002.png
1173842_0003.png
1173842_0004.png
1173842_0005.png
1173842_0006.png
1173842_0007.png
1173842_0008.png
1173842_0009.png
1173842_0010.png
1173842_0011.png
1173842_0012.png
1173842_0013.png
1173842_0014.png
1173842_0015.png
1173842_0016.png
1173842_0017.png
1173842_0018.png
1173842_0019.png
1173842_0020.png
1173842_0021.png
1173842_0022.png
1173842_0023.png
1173842_0024.png
1173842_0025.png
1173842_0026.png
1173842_0027.png
1173842_0028.png
Bekendtgørelse om affald1)2)I medfør af § 7 b, § 44, stk. 1 og 4-6, § 45, stk. 2, 5 og 7, § 45 a, § 45 d, stk. 1 og 2, § 46 a, stk. 1-3, § 46 b, stk. 1 og 2, § 47, stk. 2 og 3, § 48, stk. 4, 8 og 9, § 50 d, stk. 2-4, § 51, stk. 6, § 67, § 73,§ 80, stk. 1 og 2, § 88, § 89 b, § 92 og § 110, stk. 3, i lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelsenr. 879 af 26. juni 2010, som ændret ved lov nr. 1387 af 14. december 2010, lov nr. 1273 af 21.december 2011, ved § 1 i lov nr. 446 af 23. maj 2012, og ved § x i lov nr. xx 2012, fastsættes:Kapitel 1Anvendelsesområde§ 1.Bekendtgørelsen omfatter håndtering af affald, der ikke er reguleret af anden lovgivning, samtklassificering af affald, planlægning om affald, regulativer om affald, ordninger for affald, data omaffald, gebyrer for affald, brug af affaldssystemer, mærkning af affald, anvisning af affald,anmeldelse af affald, benchmarking af affaldsbehandlingsanlæg m.v.Stk. 2.Bekendtgørelsen omfatter ikke håndtering af og planlægning for restprodukter frarøggasrensning på kraftværker baserede på fossile brændsler som kul, olie og naturgas.Kapitel 2Definitioner§ 2.Ved affald forstås i denne bekendtgørelse ethvert stof eller enhver genstand, jf. bilag 2, somindehaveren skiller sig af med eller agter eller er forpligtet til at skille sig af med.Stk. 2.Som affald anses dog ikke stoffer eller genstande, som er resultatet af enproduktionsproces, som ikke primært sigter mod fremstilling af dette stof eller denne genstand, oghvis1) det er sikkert, at stoffet eller genstanden videreanvendes,2) stoffet eller genstanden kan anvendes direkte uden anden yderligere forarbejdning, end hvadder er normal industriel praksis,3) stoffet eller genstanden fremstilles som en integreret del af en produktionsproces, og4) videreanvendelse er lovlig, dvs. at stoffet eller genstanden lever op til alle relevante krav tilprodukt-, miljø- og sundhedsbeskyttelse for den pågældende anvendelse og ikke vil få generellenegative indvirkninger på miljøet eller menneskers sundhed.§ 3.I denne bekendtgørelse forstås endvidere ved:1) Affald egnet til materialenyttiggørelse: Affald, som kan forberedes til genbrug, genanvendeseller anvendes til anden endelig materialenyttiggørelse.2) Affaldsbehandlingsanlæg: Anlæg, som nyttiggør eller bortskaffer affald, herunder anlæg, somforbereder affald forud for nyttiggørelse eller bortskaffelse.3) Affaldsdatasystemet: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet.4) Affaldsfraktion: Underopdeling af affald efter materiale, sammensætning og oprindelse,herunder asfalt, papir, pap, dæk, affald i form af metal og elektriske og elektroniske produkter,affald i form af batterier og akkumulatorer, PVC, plast, glas, shredderaffald, jord og træ.5) Affaldsindehaver: Producenten af affaldet eller den fysiske eller juridiske person, der er ibesiddelse af affaldet.
6) Affaldsproducent: Enhver, hvis aktivitet frembringer affald (den oprindeligeaffaldsproducent), eller enhver, der foretager en forbehandling, blanding eller andet, sommedfører en ændring af dette affalds karakter eller sammensætning.7) Affaldstype: Affald, som er opført på listen over affald, jf. bilag 2, og som er beskrevet meden EAK-kode.8) Affaldstransportør: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og registrering heri ogom godkendelse som indsamlingsvirksomhed.9) Anden endelig materialenyttiggørelse: Enhver nyttiggørelsesoperation, bortset fra deoperationer, hvor affald forberedes til genbrug, genanvendes, energiudnyttes eller forbehandles.10) Anvisningsordning: En ordning, hvor kommunalbestyrelsen i et regulativ har fastlagt påhvilken måde og eventuelt på hvilket anlæg, affaldsproducenten skal sikre, at affaldet bliverhåndteret.11) Behandling: Nyttiggørelses- eller bortskaffelsesoperationer, herunder forberedelse forud fornyttiggørelse eller bortskaffelse.12) Benyttelsespligt: Pligt til ata) anvende en indsamlings- eller anvisningsordning fastsat i et regulativ ellerb) følge kommunalbestyrelsens konkrete anvisninger om håndtering af affald, der ikke eromfattet af en indsamlings- eller anvisningsordning.13) Bioaffald: Bionedbrydeligt have-park-affald, mad- og køkkenaffald fra husholdninger,restauranter, cateringfirmaer og detailforretninger samt lignende affald frafødevareforarbejdningsvirksomheder.14) Blandet affald fra virksomheder: Blandinger af forbrændingsegnet, deponeringsegnet elleraffald egnet til materialenyttiggørelse, som ikke er kildesorteret, fra virksomheder.15) Bortskaffelse: Enhver operation, der ikke er nyttiggørelse, også hvis operationen somsekundær konsekvens fører til genvinding af stoffer eller til energiudnyttelse. Bilag 6 Aindeholder en ikke-udtømmende liste over bortskaffelsesoperationer.16) Dagrenovation: Affald, som hovedsageligt består af køkkenaffald, hygiejneaffald og mindreemner af kasserede materialer, der typisk frembringes af private husholdninger, herundermadaffald og restaffald i form af kartoner til mælk, juice og lignende, snavset papir, pap og plastm.v., og som ikke er omfattet af andre ordninger.17) Dagrenovationslignende affald: Affald, som er frembragt af virksomheder, og som isammensætning svarer til dagrenovation fra private husholdninger.18) Deponeringsanlæg: Som defineret i bekendtgørelse om deponeringsanlæg.19) Deponeringsegnet affald: Affald, som ikke er egnet til materialenyttiggørelse eller tilforbrænding.20) Emballage: Emballage som defineret i bekendtgørelse om visse krav til emballager.21) Emballageaffald: Emballageaffald som defineret i bekendtgørelse om visse krav tilemballager.22) Erhvervsaffald: Affald, som er frembragt af virksomheder, herunder dagrenovationslignendeaffald, have-park-affald, storskrald, bygge- og anlægsaffald, produktionsaffald, industriaffald,kildesorterede affaldsfraktioner og jord. Erhvervsaffald kan enten være farligt eller ikke-farligt.23) Farligt affald: Affald, som er opført på og markeret som farligt affald på listen over affald ibilag 2, og som udviser én eller flere af de farlige egenskaber, som er angivet i bilag 4. Somfarligt affald anses endvidere affald, som udviser egenskaber, som er angivet i bilag 4.25) Forbehandling: De fysiske, termiske, kemiske eller biologiske processer forud fornyttiggørelse eller bortskaffelse, herunder sortering, knusning, sammenpresning, pelletering,tørring, neddeling, konditionering, adskillelse, og forud for nyttiggørelse endvidere demontering,
ompakning, blending eller blanding, hvorved affaldets egenskaber ændres med det formål atmindske dets omfang eller farlighed eller på anden måde gøre den videre håndtering lettere.26) Forberedelse med henblik på genbrug: Enhver nyttiggørelsesoperation i form af kontrol,rengøring eller reparation, hvor produkter eller produktkomponenter, der er blevet til affald,forberedes, således at de kan genbruges uden anden forbehandling.27) Forbrændingsegnet affald: Affald, som ikke er egnet til materialenyttiggørelse, og som kandestrueres ved forbrænding, uden at forbrænding heraf giver anledning til udledning afforurenende stoffer i uacceptabelt omfang. Forbrændingsegnet affald omfatter bl.a.dagrenovation og dagrenovationslignende affald fra virksomheder, men ikke:a) Affald, som det efter lovgivningen er forbudt at forbrænde.b) Affald, der efter lovgivningen, herunder et regulativ vedtaget af kommunalbestyrelsen, skalindsamles eller anvises til materialenyttiggørelse eller anden behandling, herunder deponeringeller som konkret anvises til materialenyttiggørelse eller anden behandling, herunderdeponering.28) Forhandler: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og registrering heri og omgodkendelse som indsamlingsvirksomhed .xx) Genanvendeligt affald: Affald, som er egnet til genanvendelse, og som efter lovgivningen,og herunder et regulativ vedtaget af kommunalbestyrelsen, skal genanvendes.29) Genanvendelse: Enhver nyttiggørelsesoperation, hvor affaldsmaterialer omforarbejdes tilprodukter, materialer eller stoffer, hvad enten de bruges til det oprindelige formål eller til andreformål. Heri indgår omforarbejdning af organisk materiale, men ikke energiudnyttelse ogomforarbejdning til materialer, der skal anvendes til brændsel eller til opfyldningsoperationer.30) Genanvendelsesanlæg: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og registreringheri og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed.31) Genbrug: Enhver operation, hvor produkter eller komponenter, der ikke er affald, brugesigen til samme formål, som de var udformet til.32) Husholdningsaffald: Affald, som er frembragt af husholdninger, herunder dagrenovation,haveaffald, storskrald, kildesorterede affaldsfraktioner og jord fra husholdninger.Husholdningsaffald kan enten være farligt eller ikke-farligt.33) Håndtering: Indsamling, transport, nyttiggørelse og bortskaffelse af affald, herunder tilsyn iforbindelse hermed og efterbehandling af deponeringsanlæg samt forhandleres og mægleresvirksomhed.34) Indsamling: Afhentning af affald, herunder indledende sortering og indledende oplagring afaffald med henblik på transport til et affaldsbehandlingsanlæg.35) Indsamlingsordning: En regulativbestemt ordning, hvor kommunen overtager ansvaret foraffaldets videre håndtering ved opsamlingsstedet, og som er organiseret som en hente- eller enbringeordning.36) Indsamlingsvirksomhed: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og registreringheri og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed.38) Kildesortering: Sortering på det sted, hvor affaldet genereres, i affald egnet tilmaterialenyttiggørelse, forbrændings- og deponeringsegnet affald samt sortering efter materialeog anvendelsesform.39) Kommunale behandlingsanlæg: Kommunale anlæg, som behandler affald tilmateialenyttiggørelse, og hvor en eller flere kommunalbestyrelser tilsammen ejer en væsentligandel af anlægget eller direkte eller indirekte ejer en væsentlig del af kapitalen i det selskab ellerlignende, der ejer anlægget.41) Materialenyttiggørelse: Forberedelse til genbrug, genanvendelse eller anvendelse til andenendelig materialenyttiggørelse.
40) Mægler: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og registrering heri og omgodkendelse som indsamlingsvirksomhed.41) Nyttiggørelse: Enhver operation, hvis hovedresultat er, enten at affald opfylder et nyttigtformål ved at erstatte anvendelsen af andre materialer, der ellers ville være blevet anvendt til atopfylde en bestemt funktion, eller at affaldet bliver forberedt med henblik på at opfylde denbestemte funktion i anlægget eller i samfundet generelt. Bilag 6 B indeholder en ikke-udtømmende liste over nyttiggørelsesoperationer.42) Olieaffald: Enhver form for industriolie eller smøreolie af mineralsk eller syntetiskoprindelse, der er blevet uegnet til det formål, som den oprindeligt var bestemt til, såsom olie fraforbrændingsmotorer og transmissionssystemer samt olie til maskiner, turbiner og hydrauliskeanordninger.43) Udenlandsk virksomhed: En udenlandsk virksomhed, som nævnt i § 73, stk. 3, og § 87,stk. 8, er en virksomhed beliggende i udlandet, og som derfor ikke er registreret i Det centralevirksomhedsregister (CVR).44) Virksomhed: Enhver fysisk eller privat eller offentlig juridisk person, som er registreret i Detcentrale virksomhedsregister (CVR).45) Anden endelig materialenyttiggørelse: Omforarbejdning til materialer der skal anvendes tilbrændsel eller til opfyldningsoperationer.Kapitel 3Klassificering§ 4.Kommunalbestyrelsen afgør, om et stof eller en genstand er affald, jf. dog stk. 7 og § 6,stk. 2.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen afgør endvidere, om affald er:1) Farligt affald.2) Emballageaffald.3) Affald egnet til materialenyttiggørelse.4) Forbrændingsegnet affald.5) Deponeringsegnet affald.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal klassificere erhvervsaffald som kildesorteret erhvervsaffald tilmaterialenyttiggørelse, hvis den affaldsproducerende virksomhed kan godtgøre, at affaldet kanforberedes til genbrug, genanvendes eller anvendes til anden endelig materialenyttiggørelse.Kommunalbestyrelsen skal klassificere sammenblandinger af genanvendeligt affald somkildesorteret genanvendeligt affald, hvis den affaldsproducerende virksomhed kan dokumentere, atsammenblandingen ikke forringer genanvendelsen for hvert enkelt materiale.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om, at stoffer eller genstande, som opfylderkriterierne i stk. 5, ikke længere er affald.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen skal i sin afgørelse efter stk. 4 inddrage følgende kriterier1) stoffet eller genstanden har gennemgået en nyttiggørelsesoperation, herunder genanvendelse,2) stoffet eller genstanden er almindeligt anvendt til specifikke formål,3) der findes et marked for eller en efterspørgsel efter et sådant stof eller en sådan genstand,4) stoffet eller genstanden opfylder de tekniske krav til de specifikke formål og lever op tilgældende lovgivning og normer vedrørende produkter, og5) anvendelsen af stoffet eller genstanden får ikke generelle negative indvirkninger på miljøeteller menneskers sundhed.Stk. 6.Kommunalbestyrelsen skal orientere Miljøstyrelsen om afgørelser truffet efter stk. 4.Miljøstyrelsen offentliggør disse afgørelser på www.mst.dk.
Stk. 7.Miljøstyrelsen træffer afgørelse efter stk. 1-5 om klassificering af affald i forbindelse medMiljøstyrelsens tilsyn efter bekendtgørelse om overførsel af affald.Stk. 8.Stk. 7 gælder også, hvis den i stk. 1 nævnte myndighed er til stede samtidig medMiljøstyrelsen og fører eget tilsyn efter loven eller regler udstedt i medfør heraf.§ 5.Kommunalbestyrelsen skal orientere Miljøstyrelsen om afgørelser, hvor affald, som løbendefremkommer fra en virksomhed, og som opfylder kriterierne i bilag 4, men som ikke fremgårmarkeret som farligt affald i bilag 2, er blevet klassificeret som farligt affald i henhold til bilag 4.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal ligeledes orientere Miljøstyrelsen om affald, der løbendefremkommer fra en virksomhed, og som ikke opfylder kriterierne i bilag 4, men som fremgår afbilag 2 markeret som farligt affald.Klassificering af skibe§ 6.Kommunalbestyrelsen afgør, om et skib på 1.500 ton letvægt (egenvægt) eller derunder eraffald. Kommunalbestyrelsen afgør samtidig, om skibet tillige skal klassificeres som farligt affald.Stk. 2.Miljøstyrelsen afgør, om et skib over 1.500 ton letvægt (egenvægt) er affald.Miljøstyrelsen afgør samtidig, om skibet tillige skal klassificeres som farligt affald.§ 7.Når et skib, der er ældre end 25 år og har en skroglængde på mere end 15 meter vedvandlinjen, er beliggende i en dansk havn og overdrages med henblik på eksport eller ønskeseksporteret, skal overdrageren eller eksportøren straks give kommunalbestyrelsen i den kommune,hvor skibet ligger, underretning herom med angivelse af skibets fremtidige destination og formål.§ 8.Umiddelbart efter underretning efter § 7, eller hvis kommunalbestyrelsen i øvrigt fra andenside får underretning om salg eller overdragelse, der kan sidestilles med salg, eller foreståendeeksport af et skib, der ligger i havn, foretager kommunalbestyrelsen besigtigelse af skibet. Vedbesigtigelsen skal kommunalbestyrelsen inspicere skibets stand og dokumenter, der kan havebetydning for vurdering af en klassificering af skibet efter § 6, herunder dokumentation for skibetsegenvægt.Stk. 2.Hvis kommunalbestyrelsen konstaterer, at det konkrete skib har en egenvægt over 1.500ton letvægt (egenvægt), indsendes sagen med kommunalbestyrelsens bemærkninger og sagensdokumenter til Miljøstyrelsen hurtigst muligt og senest tre arbejdsdage efter besigtigelsen. Hidtidigog fremtidig ejer underrettes herom.Stk. 3.I situationer, hvor skibet formodes at skulle eksporteres til en destination uden forEU/EØS, og hvor skibets alder, destination og stand m.v. umiddelbart giver grundlag for at antage,at skibet er affald eller farligt affald, kan myndighederne straks træffe afgørelse om, at skibet ikkemå forlade den danske havn, førend der er truffet afgørelse efter § 6, jf. § 10, stk. 1.§ 9.Til brug for en afgørelse om hvorvidt et skib er affald, indhenter den kompetente myndighed,inden tre dage fra konstateringen af, at kommunalbestyrelsen, henholdsvis Miljøstyrelsen erkompetent myndighed, følgende oplysninger:1) Dokumentation af ejerforhold.2) Registrering af skibet samt status for certifikater og klassifikationer.3) Dokumentation, evt. i form af tro og love erklæringer, af ejers hensigter med skibet.4) Dokumentation for de økonomiske forhold ved salg og videre skæbne for skibet.5) Andre nødvendige oplysninger for afgørelsen af den konkrete sag.
§ 10.Den kompetente myndighed afgør hurtigst muligt og senest otte arbejdsdage fra dettidspunkt, hvor oplysningerne efter § 9, nr. 1-5 foreligger, om skibet klassificeres som affald ogunderretter ejeren af skibet samt eventuelle andre implicerede parter om afgørelsen.Stk. 2.Såfremt skibet er blevet klassificeret som affald og ikke ønskes eksporteret, meddelerskibets ejer snarest muligt den kompetente myndighed, hvilken godkendt affaldsbehandler ejerenønsker skal stå for behandlingen.§ 11.Til brug for en afgørelse efter §§ 6 og 10 skal ejere, købere, sælgere, eller eksportører efteranmodning fra kommunalbestyrelsen eller Miljøstyrelsen afgive alle oplysninger i deres besiddelsevedrørende et stof eller genstand, herunder om ejerforhold, oprindelse, tilstand, tekniskeoplysninger, påtænkt anvendelse, sammensætning eller eventuelt påtænkt destination.Kapitel 4Kommunal affaldshåndtering - Affaldshierarki§ 12.Den kommunale affaldshåndtering skal, jf. dog stk. 2, ske i overensstemmelse medfølgende affaldshierarki:1) Forberedelse med henblik på genbrug.2) Genanvendelse.3) Anden nyttiggørelse4) Bortskaffelse.Stk. 2.Affaldshierarkiet kan fraviges for særlige affaldsstrømme, hvis fravigelsen er begrundet ien livscyklusbetragtning.Stk. 3.Anvendelsen af affaldshierarkiet og fravigelser herfra skal ske med henblik på at opnå detbedste samlede miljømæssige resultat, jf. lovens § 1 og § 3.Kapitel 5Kommunal affaldsplanlægning§ 13.Kommunalbestyrelsen udarbejder og vedtager en 12-årig kommunal plan for håndtering afaffald. Planen skal revideres mindst hvert 6. år, jf. dog § 107.Stk. 2.Den kommunale affaldshåndteringsplan skal indeholde:1) En kortlægningsdel, som beskriver status for affaldsområdet i kommunen, jf. § 14.2) En målsætningsdel, som redegør for kommunens overordnede målsætninger påaffaldsområdet.3) En planlægningsdel med særlig fokus på planlægningen de første 6 år af planperioden, jf.§ 15.Stk. 3.Ved udarbejdelsen af den kommunale affaldshåndteringsplan finder lovens § 6 btilsvarende anvendelse.Stk. 4.Den kommunale affaldshåndteringsplan skal udarbejdes med udgangspunkt i den nationaleaffaldshåndteringsplan, jf. lovens § 46 c, og må ikke stride mod denne.§ 14.Kortlægningsdelen skal indeholde:1) Opgørelser over mængderne af affald, som produceres i kommunen, fordelt på den branche,hvor affaldet stammer fra, affaldstyper (EAK-koder), jf. bilag 2, eller affaldsfraktioner, oghvordan affaldet er nyttiggjort eller bortskaffet.2) Opgørelser over mængderne af affald, som eksporteres fra eller importeres til kommunerne,fordelt på affaldstyper.
3) Oversigt over og beskrivelser af indsamlings- og anvisningsordninger for affald.4) Oversigt over og beskrivelser af deponerings- og forbrændingsanlæg, somkommunalbestyrelsen anvender eller anviser til, samt oplysninger om tilførte mængder af affaldog kapacitet til rådighed.5) Oplysninger om sorterings- og behandlingsanlæg m.v., som kommunalbestyrelsen anvendereller anviser til.6) Oplysninger om kommunalbestyrelsens omkostninger ved håndtering af affald fordelt påordninger for husholdninger og virksomheder.§ 15.Planlægningsdelen skal indeholde en redegørelse for:1) Skønnet over de fremtidige affaldsmængder i kommunen, bortset fra det kildesorteredeerhvervsaffald til materialenyttiggørelse. Redegørelsen skal dog indeholde et skøn over defremtidige affaldsmængder til materialenyttiggørelse fra kommunens institutioner ogvirksomheder samt over erhvervsaffald til materialenyttiggørelse afleveret på genbrugspladser ikommunen af virksomheder.2) En vurdering af behovet for nye indsamlingsordninger.3) En beskrivelse af den forventede fremtidige håndtering af det affald, somkommunalbestyrelsen indsamler eller anviser til behandling.4) Hvilke behandlingsanlæg, der planlægges anvendt til håndtering af det affald, somkommunalbestyrelsen indsamler, samt hvor store mængder affald, der forventes tilført de enkelteanlæg.5) Deponerings- og forbrændingskapacitet, herunder behovet for etablering af yderligerekapacitet på baggrund af de forventede tilførte mængder af affald sammenholdt med de anvendteanlægs kapacitet og levetid.6) Planens økonomiske konsekvenser for kommunalbestyrelsens budget og gebyrernes størrelse,jf. kapitel 11.7) Planlagte fremtidige investeringer til renovering, ombygning eller etablering af nye anlæg, jf.§ 66, som er vedtaget af kommunalbestyrelsen.8) En vurdering af i hvilket omfang de af planen omfattede foranstaltninger er ioverensstemmelse med affaldshierarkiet og bidrager til at forebygge eller mindske de negativefølger af affaldshåndteringen.Stk. 2.Redegørelserne i stk. 1, nr. 2-4 og 6-8, skal være detaljerede for de første 6 år ogoverordnede for den resterende del af planperioden.Stk. 3.Redegørelserne i stk. 1, nr. 1 og 5, skal være detaljerede for hele planperioden.§ 16.For at give offentligheden mulighed for tidligt og på en effektiv måde at udtale sig, indenaffaldshåndteringsplanen vedtages, skal kommunalbestyrelsen foretage offentlig annoncering afforslag til affaldshåndteringsplan eller revision af affaldshåndteringsplanen. Annonceringen kan skeudelukkende digitalt på kommunens hjemmeside. Annonceringen skal som minimum indeholdeoplysninger om:1) Kommunalbestyrelsens adresse.2) Oplysning om, at enhver har ret til at se forslaget til planen eller revision af planen.3) Oplysning om, at enhver har ret til at kommentere forslaget inden for en frist på minimum 8uger fra annonceringen samt oplysning om, hvor kommentarer og spørgsmål kan rettes til.§ 17.Kommunalbestyrelsen foretager offentlig annoncering af planens vedtagelse og af debegrundelser og overvejelser, der ligger til grund for planens vedtagelse, herunder om processen foroffentlighedens deltagelse. Annonceringen kan ske udelukkende digitalt på kommunens
hjemmeside. Affaldshåndteringsplanen skal være offentlig tilgængelig og formidles elektronisk tiloffentligheden, jf. bekendtgørelse om aktiv formidling af miljøoplysninger.§ 18.I det omfang kommunalbestyrelsens faktiske forvaltningsvirksomhed (driftsherreopgaver)efter denne bekendtgørelse varetages af et kommunalt fællesskab, kan planlægningen, jf. §§ 13 –17, foretages af det kommunale fællesskab.Kapitel 6Kommunale affaldsregulativer§ 19.Kommunalbestyrelsen skal udarbejde og vedtage regulativer om ordninger for affaldproduceret af husholdninger og virksomheder i kommunen, jf. § 24, stk. 1-3, jf. dog stk. 2 og § 39.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal udarbejde og vedtage et selvstændigt regulativ for jord, som eraffald.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal, når de udarbejder regulativerne efter stk. 1, anvende deparadigmer, som fremgår af bilag 9 og 10. Regulativerne består af en obligatorisk tekst og en tekst,der fastsættes af de enkelte kommunalbestyrelser. Paradigmerne er tilgængelige påwww.miljoeportal.dk.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen skal offentliggøre de efter stk. 1 vedtagne regulativer vedindrapportering til den nationale regulativdatabase, der er tilgængelig på www.mst.dk.Stk. 5.Regulativerne efter stk. 1 træder i kraft dagen efter offentliggørelse i regulativdatabasen,med mindre en anden og senere ikrafttrædelsesdato er fastsat i regulativet.Stk. 6.Oplysninger om vedtagelse og ikrafttræden af et regulativ efter stk. 2 offentliggøres vedkommunalbestyrelsens annoncering heraf. Annonceringen kan ske udelukkende digitalt påkommunens hjemmeside. Regulativet kan tidligst træde i kraft 4 uger efter annonceringen. Samtidigmed annonceringen skal regulativet være offentlig tilgængelig og formidles elektronisk tiloffentligheden, jf. bekendtgørelse om aktiv formidling af miljøoplysninger.§ 20.Kommunalbestyrelsen skal i regulativerne fastsætte de indsamlings- oganvisningsordninger, der skal anvendes i kommunen, jf. kapitel 6 og 7. Kommunalbestyrelsenvælger selv, om felter, der i paradigmerne, jf. § 19, stk. 3, er angivet med ”frivillig at udfylde”, skaludfyldes.§ 21.Kommunalbestyrelsen skal i regulativerne fastsætte forskrifter om indsamlingsordningernesomfang og tilrettelæggelse m.v., herunder krav om sortering.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan herudover for indsamlingsordninger fastsætte forskrifter om1) emballering af affald,2) beholdertype,3) opbevaring af affald,4) kapacitet for beholdere,5) anbringelse af beholdere, herunder adgangsveje,6) anvendelse af beholdere,7) fyldning af beholdere,8) renholdelse af beholdere og9) afhentning af beholdere.
§ 22.Kommunalbestyrelsen skal i regulativerne fastsætte forskrifter om anvisningsordningernesomfang og tilrettelæggelse m.v., herunder krav om sortering.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan herudover for anvisningsordninger fastsætte forskrifter om1) emballering af affald,2) mærkning af containere m.v.,3) opbevaring af affald,4) forudgående behandling, herunder neddeling af affald med henblik på forbrænding,5) anvisning af affald til midlertidig oplagring,6) forbehandling af affald med henblik på genanvendelse, forbrænding med energiudnyttelseeller bortskaffelse,7) undtagelse af store og uhåndterlige emner fra kravet om forbrænding, hvis de kræver særligforbehandling udover forbehandling med kompaktor eller lignende og8) deklarering af affald.§ 23.§§ 16 og 17 om offentlighedens inddragelse finder tilsvarende anvendelse for regulativerdog således, at enhver har ret til at kommentere forslaget inden for en frist på minimum 4 uger fraannonceringen.Stk. 2.§§ 16 og 17 om offentlighedens inddragelse finder ikke anvendelse for regulativer efter §19, stk. 1, hvor der alene er tale om ændringer i regulativernes obligatoriske tekst.Kapitel 7Kommunale affaldsordninger§ 24.Kommunalbestyrelsen skal etablere ordninger for affald, og herunder jord, som er affald,produceret af husholdninger og virksomheder i kommunen, jf. dog stk. 2 og 3 og § 39. Ordningerneskal fremgå af henholdsvis regulativet for husholdningsaffald og regulativet for erhvervsaffald samtregulativet for jord, som er affald, jf. § 19.Stk. 2.Stk. 1 gælder ikke for eksplosivt affald.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen må ikke etablere ordninger for eller tilbyde indsamling afkildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse fra virksomheder, jf. dog § 39, stk. 1 og § 40.Kommunalbestyrelsen kan dog fortsat lade kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse frakommunens institutioner og virksomheder være omfattet af ordninger for genanvendeligt affald tilmaterialenyttiggørelse.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen beslutter, om en ordning efter stk. 1 etableres som en indsamlings-eller en anvisningsordning, jf. dog §§ 25-27, §§ 29-34, §§ 37 og 39. En indsamlingsordning kanetableres som en hente- eller en bringeordning.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen kan etablere forskellige ordninger for den samme brugergruppe, nårforskellen er begrundet i objektive kriterier som f.eks. boligtype.Stk. 6.Kommunalbestyrelsen skal konkret anvise affald, der ikke er omfattet af en indsamlings-eller anvisningsordning, jf. dog stk. 2 og 3. Den konkrete anvisning skal ske på baggrund af enkonkret vurdering af affaldets egenskaber, herunder nødvendige prøvetagninger og analyser til brugfor klassificering og anvisning.Etablering af og krav til visse ordninger for husholdninger§ 25.Kommunalbestyrelsen skal etablere en indsamlingsordning i form af en henteordning fordagrenovation fra alle husholdninger.
Stk. 2.I sommerhusområder, udlagt efter lov om planlægning, kan kommunalbestyrelsen erstatteen indsamlingsordning med en anvisningsordning for dagrenovation i en del af kalenderåret.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal i regulativet for husholdningsaffald fastsætte forskrifter, somer nævnt i § 21, stk. 2, for indsamlingsordninger for dagrenovation.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen kan i regulativet for husholdningsaffald fastsætte bestemmelser om,at husholdninger kan kompostere den vegetabilske del af dagrenovationen på den matrikel, hvorhusholdningen er beliggende.§ 26.Kommunalbestyrelsen skal etablere en indsamlingsordning for papiraffald frahusholdninger i bebyggelser, hvor der til stadighed er mere end 1000 indbyggere. Ordningen skaltilrettelægges på en sådan måde, at væsentlige dele af affaldet bliver indsamlet.Indsamlingsordningen skal som minimum dække følgende1) dagblade,2) distriktsblade,3) uge- og månedsblade, herunder fag- og medlemsblade,4) adresseløse tryksager,5) adresserede forsendelser og6) telefonbøger.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at væsentlige dele af det indsamlede papiraffald blivergenanvendt.Stk. 3.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed om håndtering afpapiraffald forud for genanvendelse af papiraffaldet, skal kommunalbestyrelsen i aftalen sikre sig,at virksomheden dokumenterer, at affaldet afleveres på et anlæg, som kan genanvende papiraffaldet.§ 27.Kommunalbestyrelsen skal etablere en indsamlingsordning for papaffald, herunderpapemballager, fra husholdninger i bebyggelser, hvor der til stadighed er mere end 1000indbyggere. Ordningen skal tilrettelægges på en sådan måde, at væsentlige dele af affaldet bliverindsamlet.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at væsentlige dele af det indsamlede papaffald blivergenanvendt.Stk. 3.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed om håndtering afpapaffald forud for genanvendelse heraf, skal kommunalbestyrelsen i aftalen sikre sig, atvirksomheden dokumenterer, at affaldet afleveres på et anlæg, som kan genanvende papaffaldet.§ 28.Hvis den indsamlede mængde af papir- og papaffald, jf. §§ 26 og 27, i kommunen udgørmindre end 55 % af det samlede papir- og pappotentiale for husholdninger i hele kommunen i to påhinanden følgende kalenderår regnet fra og med kalenderåret 2006, skal kommunalbestyrelsentilrettelægge indsamlingsordningen, jf. § 26, på en sådan måde, at der anvendes fastopsamlingsmateriel, som gør det mindst lige så nemt for husholdningerne at aflevere papiraffaldetsom at aflevere dagrenovation.Stk. 2.Miljøstyrelsen forestår udarbejdelsen og offentliggørelsen af beregningerne af de samledepapir- og pappotentialer fra husholdninger for kommunerne. Offentliggørelse kan ske udelukkendedigitalt på Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk. I kommuner, hvor over 50 % af indbyggernebor i landdistrikter, hvorved forstås områder med bebyggelser på under 200 indbyggere, vilpotentialet blive beregnet med 100 % af husstande i byer med over 200 indbyggere og 50 % afhusstande i landdistrikter. Miljøstyrelsen afgør tvivlspørgsmål om, hvorvidt en kommune eromfattet af stk. 2, 2. pkt.
§ 29.Kommunalbestyrelsen skal etablere en indsamlingsordning for glasemballageaffald frahusholdninger i bebyggelser, hvor der til stadighed er mere end 2000 husstande. Ordningen skaltilrettelægges på en sådan måde, at væsentlige dele af det genanvendelige glasemballageaffaldbliver indsamlet.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at væsentlige dele af det indsamlede glasemballageaffaldbliver genanvendt eller forberedt til genbrug.Stk. 3.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed om håndtering afglasemballageaffaldet forud for genanvendelse eller forberedelse til genbrug skalkommunalbestyrelsen i aftalen sikre sig, at virksomheden dokumenterer, at affaldet afleveres på etanlæg, som kan genanvende glasemballageaffaldet eller forberede affaldet til genbrug.§ 30.Kommunalbestyrelsen skal etablere en indsamlingsordning for genanvendeligtmetalemballageaffald. Ordningen skal tilrettelægges på en sådan måde, at væsentlige dele af detgenanvendelige metalemballageaffald bliver indsamlet.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at væsentlige dele af det indsamlede genanvendeligemetalemballageaffald bliver genanvendt.Stk. 3.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed om håndtering af detgenanvendelige metalemballageaffald forud for genanvendelse heraf, skal kommunalbestyrelsen iaftalen sikre sig, at virksomheden dokumenterer, at affaldet afleveres på et anlæg, som kangenanvende metalemballageaffaldet.§ 31.Kommunalbestyrelsen skal etablere en indsamlingsordning for genanvendeligtplastemballageaffald, herunder for affald i form af plastflasker og -dunke. Ordningen skaltilrettelægges på en sådan måde, at væsentlige dele af det genanvendelige plastemballageaffaldbliver indsamlet.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at væsentlige dele af den indsamledeplastemballageaffald bliver oparbejdet og genanvendt som plastmateriale.Stk. 3.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed om håndtering afplastemballageaffaldet forud for oparbejdning og genanvendelse heraf, skal kommunalbestyrelsen iaftalen sikre sig, at virksomheden dokumenterer, at affaldet afleveres på et anlæg, som kanoparbejde og genanvende plastemballage.§ 32.Kommunalbestyrelsen skal etablere en indsamlingsordning i form af en bringeordning, dergiver husholdninger i kommunen adgang til mindst én genbrugsplads.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at det alene er tilladt for husholdningerne i kommunen ataflevere emballeret affald på genbrugspladser, hvis affaldet er emballeret i klare plastsække.§ 33.Kommunalbestyrelsen skal etablere en indsamlingsordning for PVC-affald. Ordningen skaltilrettelægges på en sådan måde, at væsentlige dele af både genanvendeligt og ikke-genanvendeligtPVC-affald indsamles.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at væsentlige dele af det indsamlede genanvendeligePVC-affald bliver genanvendt, og at væsentlige dele af det ikke-genanvendelige PVC-affald bliverdeponeret.Stk. 3.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed om håndtering af PVC-affald forud for genanvendelse eller deponering heraf, skal kommunalbestyrelsen i aftalen sikre sig,at virksomheden dokumenterer, at genanvendeligt og deponeringsegnet PVC-affald sorteres ogafleveres på et anlæg, som kan genanvende genanvendeligt PVC-affald eller på et anlæg, hvorpå derkan deponeres ikke-genanvendeligt PVC-affald.
§ 34.Kommunalbestyrelsen skal etablere en indsamlingsordning for affald af imprægneret træ.Indsamlingsordningen skal tilrettelægges på en sådan måde, at væsentlige dele af det imprægneredetræ bliver indsamlet.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at væsentlige dele af det indsamlede affald afimprægneret træ deponeres, medmindre kommunalbestyrelsen efter en konkret vurdering finder, atdet imprægnerede træaffald er forbrændingsegnet eller genanvendeligt.Stk. 3.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed om håndtering aftræaffaldet forud for genanvendelse, forbrænding eller deponering heraf, skal kommunalbestyrelseni aftalen sikre sig, at virksomheden dokumenterer, at affaldet afleveres på et anlæg, som kangenanvende, forbrænde eller deponere træaffaldet i overensstemmelse med stk. 2.§ 35.Kommunalbestyrelsen skal etablere en ordning for bygge- og anlægsaffald, som giverhusholdningerne mulighed for at sortere i overensstemmelse med kravene til sortering i § 77, stk. 2.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at væsentlige dele af det omfattede bygge- oganlægsaffald bliver genanvendt eller anvendt til anden endelig materialenyttiggørelse.Stk. 3.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed om håndtering af bygge-og anlægsaffald til materialenyttiggørelse, skal kommunalbestyrelsen i aftalen sikre sig, atvirksomheden dokumenterer, at affaldet bliver forberedt til genbrug, genanvendt eller anvendt tilanden endelig materialenyttiggørelse.§ 36.Kommunalbestyrelsen kan i regulativet for husholdningsaffald fastsætte bestemmelser om,at affald af neddelt kreosotbehandlet træ skal forbrændes med energiudnyttelse.Stk. 2.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed om håndtering af neddeltkreosotbehandlet træaffald forud for forbrænding heraf, skal kommunalbestyrelsen i aftalen sikresig, at virksomheden dokumenterer, at affaldet afleveres på et anlæg, som kan forbrænde affald afneddelt kreosotbehandlet træ.§ 37.Kommunalbestyrelsen skal etablere en indsamlingsordning for farligt affald, der ikke eromfattet af §§ 25-27 og §§ 29-35.§ xx.Kommunalbestyrelsen kan, uanset § 46, stk. 1, i regulativet for husholdningsaffald fastsættebestemmelser om, at borgere og grundejere må afbrænde:1) Haveaffald i perioden 1. december til 1. marts, jf. dog stk. 3.2) Rent, tørt træ på særligt indrettede bålpladser.3) Haveaffald Sankt Hans aften.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen fastsætter i regulativet for husholdningsaffald de nærmerebetingelser for de i stk. 2 nævnte former for afbrænding af affald, herunder eventuelle afstandskravog krav til den maksimale mængde af affald, som må afbrændes.Stk. 3.Stk. 1, nr. 1 gælder ikke for afbrænding af affald i byzone og i sommerhusområder.Benyttelsespligt og oplysningspligt for husholdninger§ 38.Når en kommunal ordning er fastlagt i regulativet for husholdningsaffald, jf. § 24, stk. 1, ogregulativet er trådt i kraft, er borgere og grundejere forpligtet til at benytte ordningen, somforeskrevet. Når kommunalbestyrelsen giver en konkret anvisning, jf. § 24, stk. 6, er borgere oggrundejere forpligtet til at følge anvisningen.Stk. 2.Borgere og grundejere skal sikre sortering af affald i overensstemmelse med de ordninger,der fremgår af regulativet for husholdningsaffald.
Stk. 3.Borgere og grundejere skal på anmodning fra kommunalbestyrelsen godtgøre, at affaldeter håndteret i overensstemmelse med de af kommunalbestyrelsen etablerede ordninger ellerkommunalbestyrelsens konkrete anvisning.Etablering af og krav til visse ordninger for virksomheder§ 39.Kommunalbestyrelsen skal tilbyde både virksomheder, som er hjemhørende i kommunen,og virksomheder, som ikke er hjemhørende i kommunen og herunder udenlandske virksomheder,adgang til mindst én genbrugsplads, jf. dog stk. 3. Ordningen giver virksomhederne adgang tilgenbrugspladsen med affald, der i karakter svarer til det, husholdninger har adgang med. Derbetales for genbrugspladsen efter reglerne i §§ 62-63, hvis tilbuddet benyttes.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal for virksomheder begrænse adgangen efter stk. 1 til affaldbragt til pladsen i indregistrerede køretøjer, der vejer op til 3500 kg. Kommunalbestyrelsen skalendvidere give virksomhederne adgang til genbrugspladsen med affald, som transporteres i en påkøretøjet monteret trailer.Stk. 3.Kommunerne planlægger, jf. § 15, stk. 1, nr. 1, med henblik på løbende at stille kapacitettil rådighed for virksomhederne på kommunens genbrugsplads. Kommunen skal dog ikke sikre, atder til enhver tid er kapacitet på genbrugspladsen til enhver virksomhed i kommunen(beredskabskapacitet), idet kommunen ved manglende kapacitet på genbrugspladsen henviser tilanden tilsvarende håndtering i form af en anden genbrugsplads eller en privat virksomhed.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at det alene er tilladt for virksomheder i kommunen ataflevere emballeret affald på genbrugspladser, hvis affaldet er emballeret i klare plastsække.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen skal begrænse adgangen til at aflevere farligt affald på kommunensgenbrugspladser til aflevering af 200 kg. farligt affald om året pr. gebyrbetalende produktionsenhed.I opgørelsen af de 200 kg. farligt affald indgår ikke:1) bærbare batterier og akkumulatorer, som defineret i bekendtgørelse om batterier ogakkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer, og2) affald af elektrisk og elektronisk udstyr fra husholdninger omfattet af producentansvar, somdefineret i bekendtgørelse om markedsføring af elektrisk og elektronisk udstyr samt håndteringaf affald af elektrisk og elektronisk udstyr.Stk. 6.Kommunalbestyrelsen skal udstede en kvittering til virksomheder, der afleverer farligtaffald på en genbrugsplads, for aflevering af det farlige affald.§ 40.Kommunalbestyrelsen kan indtil den 1. januar 2016 tilbyde virksomheder i kommunen, atde omfattes af en ordning for organisk affald fra deres dagrenovationslignende affald.Stk. 2.Stk. 1 finder kun anvendelse, hvor kommunalbestyrelsen i sit regulativ forhusholdningsaffald har fastsat bestemmelser om, at organisk affald skal udsorteres fradagrenovationen, og har etableret en selvstændig ordning for dette affald.§ 41.Kommunalbestyrelsen skal etablere en ordning for ikke-genanvendeligt PVC-affald.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at væsentlige dele af mængden af ikke-genanvendeligtPVC-affald deponeres.Stk. 3.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed om håndtering af ikke-genanvendeligt PVC-affald forud for deponering heraf, skal kommunalbestyrelsen i aftalen sikresig, at virksomheden dokumenterer, at affaldet modtages af et anlæg, som kan deponere det ikke-genanvendelige PVC-affald.§ 42.Kommunalbestyrelsen kan i regulativet for erhvervsaffald beslutte, at affald af neddeltkreosotbehandlet træ skal forbrændes med energiudnyttelse.
Stk. 2.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed om håndtering af affald afneddelt kreosotbehandlet træ forud for forbrænding heraf, skal kommunalbestyrelsen i aftalen sikresig, at virksomheden dokumenterer, at affaldet afleveres på et anlæg, som kan forbrænde affald afneddelt kreosotbehandlet træ.§ xx.Kommunalbestyrelsen skal etablere en ordning for affald af imprægneret træ, som ikke kanmaterialenyttiggøres, således at træaffaldet deponeres, medmindre kommunalbestyrelsen efter enkonkret vurdering finder, at det imprægnerede træaffald er forbrændingsegnet.§ xx.Det er tilladt at afbrænde haveaffald, parkaffald og haveaffaldslignende affald fragartnerier, naturplejeaktiviteter m.v. på eller i umiddelbar nærhed af det sted, hvor affaldet erfrembragt.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen fastsætter i regulativet for erhvervsaffald de nærmere betingelserfor afbrændingen, herunder eventuelle afstandskrav og krav til den maksimale mængde af affald,som må afbrændes.Stk. 3.Stk. 1 gælder ikke for afbrænding af affald i byzone og i sommerhusområder.Benyttelsespligt og oplysningspligt for virksomheder§ 43.Når en kommunal ordning for forbrændingsegnet og deponeringsegnet affald er fastlagt iregulativet for erhvervsaffald, og regulativet er trådt i kraft, er virksomheder forpligtet til at benytteordningen, som foreskrevet, jf. dog stk. 2, og 3 . Når kommunalbestyrelsen giver en konkretanvisning, er virksomheder endvidere forpligtet til at følge anvisningen.Stk. 2.Virksomheder kan uanset stk. 1 eksportere deres forbrændingsegnede affald til etnyttiggørelsesanlæg i udlandet efter reglerne i forordning om overførsel af affald og bekendtgørelseom overførsel af affald.Stk. 3.Afbrænding af træstød og hugstaffald er tilladt i sammenhængende bevoksninger afskovtræarter på mindst 0,5 ha og mindst 20 meters bredde (skovbrug).§ 44.Kommunalbestyrelsen skal efter ansøgning meddele en virksomhed fritagelse forbenyttelsespligten i § 43, stk. 1, for så vidt angår farligt affald, som ikke er kildesorteret affald egnettil materialenyttiggørelse, hvis virksomheden godtgør, at det farlige affald kan håndteresmiljømæssigt forsvarligt ved virksomhedens egen foranstaltning. Kommunalbestyrelsen skal somdokumentation forlange kopi af aftale med et miljøgodkendt anlæg, som kan behandle denpågældende affaldstype, eller dokumentation for, at virksomheden selv råder over et anlæg, somkan behandle den pågældende affaldstype.Stk. 2.Fritagelsen efter stk. 1 er gældende så længe virksomhedens aftale med detmiljøgodkendte anlæg består, eller virksomheden selv råder over et anlæg, som kan behandle denpågældende affaldstype.Stk. 3.Virksomheden har pligt til at oplyse kommunalbestyrelsen om ændringer i forholdenebeskrevet i stk. 2 med henblik på, at virksomheden kan omfattes af den kommunale ordning forfarligt affald.§ 45.Virksomheder skal på anmodning fra kommunalbestyrelsen godtgøre, at affaldet erhåndteret i overensstemmelse med de af kommunalbestyrelsen etablerede ordninger ellerkommunalbestyrelsens konkrete anvisning.Stk. 2.Ved væsentlige ændringer for så vidt angår forbrændings- og deponeringsegnet affald iaffaldets mængde, sammensætning eller egenskaber skal virksomheden straks underrette
kommunalbestyrelsen herom med henblik på kommunalbestyrelsens eventuelle fornyedeklassificering eller anvisning.Forbrændingsegnet affald omfattet af kommunale affaldsordninger§ 46.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at forbrændingsegnet affald omfattet af kommunaleaffaldsordninger og konkrete anvisninger bliver forbrændt på dertil godkendte anlæg, jf. dog § 47og § 48.Stk. 4.Hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale med en virksomhed om håndtering af detforbrændingsegnede affald forud for forbrænding heraf, skal kommunalbestyrelsen i aftalen sikresig, at virksomheden dokumenterer, at affaldet afleveres på et anlæg, som er godkendt til atforbrænde forbrændingsegnet affald efter lovens kapitel 5.Stk. 5.Hvis kommunalbestyrelsen har etableret en anvisningsordning, skal kommunalbestyrelsenopfylde forpligtelsen efter stk. 2 ved at indgå aftaler med et eller flere forbrændingsanlæg, som ergodkendt efter lovens kapitel 5 til at forbrænde forbrændingsegnet affald, eller med et eller flereanlæg, som forbereder affaldet til forbrænding.Stk. 6.Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke for kommunalbestyrelsens regulativer for øer, der ikkeråder over et forbrændingsanlæg, og som ikke har landfast forbindelse til et sådant.§ 47.PVC-affald, f.eks. kloakrør, vinduer og gulvbelægning, og tungmetalbelastet affald, f.eks. fiskenetmed blylodder og affald fra røntgenafdelinger samt affald, der på lignende måde ved forbrænding kan giveanledning til miljømæssige problemer, må ikke forbrændes.
§ 48.Kommunalbestyrelsen kan, hvis forholdene nødvendiggør det, anvise forbrændingsegnetaffald til midlertidig oplagring på et anlæg, der er godkendt til midlertidig oplagring efter lovenskapitel 5, dog højst i 1 år. Anvisning til midlertidig oplagring kan ikke omfatte dagrenovation ellerandet let fordærveligt affald.Stk. 2.Miljøstyrelsen kan dispensere fra den i stk. 1 nævnte frist på 1 år ved midlertidig oplagringaf affald, hvis der opstår midlertidige kapacitetsproblemer på forbrændingsanlæggene.Stk. 3.Miljøstyrelsen kan, med henblik på konkret anvendelse ved etablering af nyedeponeringsanlæg eller -enheder for blandet affald, dispensere fra anvisningen efter § 46, stk. 2.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at pligten til at benytte forbrændingsanlæg, som ergodkendt, jf. lovens kapitel 5, ikke gælder, hvis det eller de anlæg, hvortil det er muligt at anviseaffaldet, er ude af drift midlertidigt som følge af driftsuheld.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen i Bornholms Regionskommune kan bestemme, at pligten til atbenytte forbrændingsanlæg, som er godkendt, jf. lovens kapitel 5, ikke gælder i tilfælde afrenoveringer af forbrændingsanlæg, hvortil der normalt anvises, hvis renoveringsarbejdet gøranlægget uegnet til at modtage og behandle affald.Kapitel 8Principper for kommunalbestyrelsens fastsættelse og opkrævning af gebyrer§ 58.Kommunalbestyrelsen skal i et gebyrblad fastsætte gebyrer for affaldsplanlægning,etablering, drift og administration af affaldsordninger, jf. lovens § 48, stk. 1, jf. dog lovens § 48,stk. 2. Gebyrbladet skal godkendes af kommunalbestyrelsen og offentliggøres på kommunenshjemmeside.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan fastsætte og opkræve særgebyrer for de ekstraomkostninger,som kommunalbestyrelsen påføres af den enkelte affaldsproducent, herunder omkostninger som
følger af borgeres, grundejeres eller virksomheders ukorrekte sortering eller ekstra omkostninger tilafhentning af affald fra borgere, grundejere eller virksomheder.Stk. 3.Gebyrer efter stk. 1 skal for så vidt angår husholdninger opkræves hos den, der har tinglystadkomst på ejendommen, jf. lovens § 48, stk. 6.Stk. 4.Gebyrer efter stk. 1 skal for så vidt angår virksomheder opkræves hos den i CVR-registretregistrerede ejer af virksomheden, jf. lovens § 48, stk. 7. Gebyret skal opkræves for hvert p-nummer, som er registreret i registret, jf. dog § 65, stk. 1-4.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen skal opkræve gebyret efter stk. 4 for året hos de virksomheder, somer beliggende i kommunen den 1. januar i gebyråret. Kommunalbestyrelsen skal i sin fastsættelse afgebyret lægge oplysninger om virksomhedernes branchekode og antal ansatte, som fremgår afCVR-registret den 1. januar i gebyråret, til grund.§ 59.Kommunalbestyrelsen skal opgøre omkostningerne ved den enkelte indsamlings- oganvisningsordning efter opdelingen i det kommunale budget- og regnskabssystem, således at densamlede gebyrindtægt for hver ordning alene skal dække kommunens omkostninger til ordningen,jf. lovens § 48, stk. 3. Hvis en ordning omfatter både husholdninger og virksomheder, skalomkostningerne til ordningen fordeles på henholdsvis husholdninger og virksomheder ioverensstemmelse med de omkostninger til håndtering, som henholdsvis husholdninger ogvirksomheder giver anledning til.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal kontere gebyret for den nationale regulativdatabase ogAffaldsdatasystemet, jf. § 69 og § 76, på kontoen for det i § 60, stk. 1, og § 61, stk. 1, angivne gebyrfor administration. Gebyret skal fordeles med halvdelen til husholdninger i kommunen og halvdelentil virksomheder i kommunen.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen kan opkræve et samlet gebyr for alle de ordninger, som enhusholdning eller virksomhed er forpligtet til at betale til. Kommunalbestyrelsen skal efteranmodning dokumentere fordelingen af omkostningerne på de forskellige ordninger.§ 60.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve gebyr hos alle husholdninger ikommunen, herunder sommerhuse og kolonihaver, til dækning af de af kommunens generelleadministrationsomkostninger, herunder omkostninger forbundet med administration afanvisningsordninger, regulativfastsættelse, affaldsdata- og regulativsystem, information, konkreteanvisninger om håndtering af husholdningsaffald samt planlægning og administration, som ikke kanhenføres til de enkelte ordninger, jf. stk. 3-7. Den samlede gebyrindtægt skal dække den del afkommunens omkostninger til denne administration og planlægning, der vedrører husholdninger.Gebyret kan fastsættes som et gennemsnitsgebyr for alle husholdninger, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan i gebyrbladet fastsætte fordelingen af omkostningerne mellemforskellige typer af husholdninger, f.eks. enfamilieshuse og etageejendomme samt ejendomme, derikke benyttes til helårsbeboelse.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger fordagrenovation hos alle husholdninger i kommunen, som er omfattet af ordningen. Gebyret skalindeholde omkostninger til administration af ordningen. For indsamlingsordninger i form afhenteordninger skal gebyret fastsættes på baggrund af den service, der med ordningen stilles tilrådighed for husholdningen, defineret ved enten vægten af det affald, der hentes, beholdervolumeneller tømningsfrekvens eller en kombination af disse kriterier, jf. dog stk. 2. Der kan suppleres medyderligere kriterier, der afspejler den enkelte husholdnings belastning af ordningen.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger forpapir, pap og glas hos alle husholdninger i kommunen, som er omfattet af ordningen. Gebyret skalindeholde omkostninger til administration af ordningen. Gebyret kan fastsættes som etgennemsnitsgebyr, jf. dog stk. 2.
Stk. 5.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger forfarligt affald hos alle husholdninger i kommunen, som er omfattet af ordningen. Gebyret skalindeholde omkostninger til administration af ordningen. Gebyret kan fastsættes som etgennemsnitsgebyr, jf. dog stk. 2.Stk. 6.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger forstorskrald og haveaffald hos alle husholdninger i kommunen, som er omfattet af ordningen, jf. dogstk. 2. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen.Stk. 7.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for husholdningers adgang til ataflevere affald på genbrugspladser. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration afordningen. Gebyret kan fastsættes som et gennemsnitsgebyr for alle husholdninger, jf. dog stk. 2.Stk. 8.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for hver indsamlingsordning,som etableres i kommunen, som ikke er omfattet af stk. 3-7. Gebyret skal indeholde omkostningertil administration af ordningen.§ 61.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr hos alle virksomheder ikommunen, der ikke er omfattet af § 65, stk. 1-3, til dækning af kommunens generelleadministrationsomkostninger, herunder omkostninger forbundet med administration afanvisningsordninger for virksomheder, regulativfastsættelse, affaldsdata- og regulativsystem,information, konkrete anvisninger om håndtering af affald fra virksomheder samt planlægning ogadministration, som ikke kan henføres til de enkelte affaldsordninger, jf. stk. 2-4 og § 62. Densamlede gebyrindtægt skal dække den del af kommunens omkostninger, der vedrører virksomheder.Gebyret skal fastsættes som et gennemsnitsgebyr for alle virksomheder.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger fordagrenovationslignende affald hos alle virksomheder i kommunen, som er omfattet af ordningen.Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen. Gebyret skal fastsættes påbaggrund af den service, der med ordningen stilles til rådighed for virksomheden, defineret vedenten vægten af det affald, der hentes, beholdervolumen, tømningsfrekvens eller en kombination afdisse kriterier. Der kan suppleres med yderligere kriterier, der afspejler den enkelte virksomhedsbelastning af ordningen.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger forforbrændings- og deponeringsegnet farligt affald hos alle virksomheder i kommunen, som eromfattet af ordningen. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen.Gebyret skal differentieres efter kriterier, der afspejler den enkelte virksomheds belastning afordningen.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for hver indsamlingsordning,som etableres i kommunen, som ikke er omfattet af stk. 2 og 3 og §§ 62-64. Gebyret skal indeholdeomkostninger til administration af ordningen.§ 62.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr hos de virksomheder, der gørbrug af tilbuddet om at aflevere affald på genbrugspladser, jf. § 39, stk. 1. Gebyret skal indeholdealle omkostninger forbundet med ordningen for virksomhederne, herunder omkostninger tiladministration af ordningen.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen bestemmer, om betalingen for adgangen sker som betaling pr.besøg eller som betaling af et abonnement eller kombinationer heraf.Stk. 3.Uanset hvilken model der vælges, skilles farligt affald fra det øvrige affald og afregnesmed hensyntagen til dette affalds behandlingsudgifter.§ 63.Såfremt kommunalbestyrelsen tilrettelægger ordningen som betaling pr. besøg, skalbetalingen afspejle den enkelte virksomheds afleverede arter og mængder af affald. Ved betalingen
skelnes som minimum mellem to arter: Farligt affald og andet affald. Til brug for opgørelse af denafleverede mængde af andet affald, kan der ske vejning af affaldet, opgørelsen kan baseres påstørrelsen af det køretøj, der anvendes ved besøget, herunder om køretøjet har en trailer påmonteret,eller den afleverede mængde kan fastsættes på anden måde.Stk. 2.Såfremt kommunalbestyrelsen tilrettelægger ordningen som betaling af et abonnement,skal kommunalbestyrelsen tilrettelægge ordningen således, at der er en nøje sammenhæng mellembetaling for abonnementet og mængden af affald fra den enkelte virksomhed.Stk. 3.I den i stk. 2 nævnte situation kan kommunalbestyrelsen i 2012 differentiere betalingenefter fordelingsnøglen i nr. 1-4 samt det antal virksomheder, som findes i kommunen:1) Øvrige virksomheder:½Håndværkere og anlægsgartnere (0-2)41 ansatte):Håndværkere og anlægsgartnere (2-3)610 ansatte):Håndværkere og anlægsgartnere4)8(over 10 ansatte):Stk. 4.Kommunalbestyrelsen kan ved sin fastsættelse af gebyret efter den i stk. 3 nævnte metode,lægge branchekoder opført i bilag 11 til grund for, hvilken kategori virksomhederne er omfattet af.Stk. 5.I den i stk. 2 nævnte situation skal kommunalbestyrelsen ved beregning af gebyret fra2013 anvende opgørelserne af de reelle affaldsmængder fra virksomhederne, som de bliverafdækket via brugerundersøgelserne, jf. § 64, til at fastsætte betalingen for abonnementet.§ 64.Såfremt kommunalbestyrelsen tilrettelægger ordningen som betaling af et abonnement, jf.§ 62, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen sikre, at der årligt senest 1. oktober er gennemførtbrugerundersøgelser på de genbrugspladser, som kommunens borgere og virksomheder anvender.Brugerundersøgelserne skal danne grundlag for fordelingen af omkostningerne mellemhusholdninger og virksomheder. Undersøgelserne skal endvidere danne grundlag for beregning afgebyrer i overensstemmelse med § 63, stk. 2, 3 og 5, herunder indeholde opgørelser af de mængderaf affald, som forskellige kategorier af virksomheder faktisk afleverer på genbrugspladsen.§ 65.Kommunalbestyrelsen må ikke opkræve gebyr hos virksomheder, hvor virksomhedensbranchekode fremgår af bilag 7, og hvor virksomheden på p-nummer adressen har 0-1 ansatte. Iopgørelsen af antal ansatte tæller ejeren af virksomheden med, hvis ejeren udfører arbejde forvirksomheden. Kommunalbestyrelsen må ikke opkræve gebyr hos erhvervsfiskere uanset antalansatte.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen må ikke opkræve gebyr hos virksomheder, hvor virksomhedensvirksomhedsform fremgår af bilag 8, punkt 1, og hvor virksomheden på p-nummer adressen har 0ansatte, eller bilag 8, punkt 2, uanset antallet af ansatte i virksomheden.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen må ikke opkræve gebyr hos virksomheder, som over for kommunendokumenterer, at de har en årlig momsomsætning eller lønsum på under 300.000 kr. Omsætningenopgøres for det indkomstår, som ligger to år før gebyråret. Kommunalbestyrelsen undtagervirksomheder med momsomsætning under 300.000 kr. på baggrund af oplysninger, som kommunenindhenter fra SKAT. For offentlige institutioner og virksomheder opgøres omsætningen somsummen af lønsums- og driftsudgifter.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen kan fritage virksomheder fra et eller flere af gebyrerne efter § 61,stk. 1-4, hvis kommunalbestyrelsen kan lægge til grund, at virksomheden ikke har en egentligaffaldsproduktion.
Stk. 5.Kommunalbestyrelsen kan fastsætte en årlig skæringsdato for, hvornår anmodning omfritagelse efter stk. 3 og 4 skal være modtaget hos kommunen. Kommunalbestyrelsen læggeroplysninger om skæringsdatoen på sin hjemmeside og kommunikerer dette på anden måde tilvirksomhederne. Af oplysningerne skal fremgå, at der vil blive set bort fra ansøgninger omfritagelser efter skæringsdatoen. Virksomheden skal have mindst 8 uger regnet fra, atskæringsdatoen første gang fremgår af kommunens hjemmeside og er kommunikeret på andenmåde til virksomhederne, til at anmode om fritagelse.Stk. 6.Såfremt en virksomhed, der er fritaget for betaling efter reglerne i stk. 1-4 benytter en ellerflere kommunale affaldsordninger, skal virksomheden betale gebyret for den eller de pågældendeordninger og for de generelle administrationsomkostninger, jf. §§ 61-62.Henlæggelser til fremtidige investeringer§ 66.Ved fastsættelse af gebyrer kan kommunalbestyrelsen lade indgå henlæggelser til planlagteinvesteringer, hvis1) kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om investeringer til renovering, ombygning elleretablering af nye anlæg,2) kommunalbestyrelsens beslutning er truffet på baggrund af et budget for investeringensomfang og en plan for finansieringen af investeringen, og3) investeringen fremgår af den gældende affaldshåndteringsplan, jf. § 15, stk. 1, nr. 7.Stk. 2.Der kan ske henlæggelser til investeringen i op til 5 år efter, at investeringsbeslutningen ertruffet.Kapitel 9Deponering af affald§ 49.Affaldsproducenter og affaldsindehavere må ikke fortynde eller blande affald med detformål at opfylde betingelserne for aflevering af affald til deponering, jf. bekendtgørelse omdeponeringsanlæg.§ 50.Affaldsproducenter og affaldsindehavere må ikke aflevere følgende affald til deponering:1) Affald i flydende form, dog ikke slam..2) Affald, som under deponeringsforholdene er eksplosivt, brandnærende, brandfarligt ellerætsende, jf. bilag 4.3) Klinisk risikoaffald, jf. bilag 2.4) Dæk med en udvendig diameter på under 1,40 meter.5) Ituskårne dæk.6) Affald, der ikke har været underkastet forbehandling, jf. § 3, nr. 25. Kravet om forbehandlingforinden deponering kan dog fraviges af kommunalbestyrelsen, hvis en forbehandling ikke vilnedbringe mængden af affaldet eller farerne for menneskers sundhed eller miljøet.Kapitel 10Erhvervsaffald og kildesorteret erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse§ 77.Affaldsproducerende virksomheder skal kildesortere deres affald.
§ 78.Farligt affald, PCB-holdigt affald og termoruder skal altid udsorteres fra bygge- oganlægsaffald.Stk. 2.Ud over kravet i stk. 1 indebærer kravet om kildesortering, jf. § 77, for så vidt angårbygge- og anlægsaffald , at de affaldsproducerende virksomheder på stedet skal sortere affaldet isom minimum følgende fraktioner, jf. dog stk. 5 og 6:1) Natursten, f.eks. granit og flint.2) Uglaseret tegl (mur- og tagsten).3) Beton.4) Blandinger af materialer fra natursten, uglaseret tegl og beton.5) Jern og metal.6) Gips.7) Stenuld.8) Jord.9) Asfalt.10) Blandinger af beton og asfalt.Stk. 3.Såfremt termoruder forekommer, skal den affaldsproducerende virksomhed sikre, at dissefrasorteres og om muligt genbruges, forberedes til genbrug eller genanvendes. Termoruder, der ikkeer egnede til genbrug eller genanvendelse, skal destrueres eller deponeres.Stk. 4.Affaldsproducerende virksomheder skal ved sortering af affaldsfraktionerne omfattet afstk. 2, nr. 1-4, sikre, at alt andet end mørtel og eventuelt armeringsjern er frasorteret, herunder atPCB-holdigt materiale er identificeret og frasorteret.Stk. 5.Den affaldsproducerende virksomhed kan undlade sortering i fraktioner, jf. stk. 2, hvorden samlede affaldsmængde fra det pågældende bygge- og anlægsarbejde ikke overstiger 1 ton.Affaldet anvises i så fald af kommunalbestyrelsen til sortering.Stk. 6.Den affaldsproducerende virksomhed kan uanset stk. 2lade usorteret bygge- oganlægsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, sortere på et sorteringsanlæg, som erregistreret i Affaldsregistret som indsamlingsvirksomhed med forbehandlingsanlæg.§ 79.Affaldsproducerende virksomheder kan uanset § 77 overdrage fødevareaffald ioriginalemballage til en virksomhed, der er registreret i Affaldsregistret somindsamlingsvirksomhed med forbehandlingsanlæg, og som efter forbehandling sikre genanvendelseaf emballagen og energiudnyttelse af den og efterfølgende anvendelse af fødevareaffaldet tiljordbrugsformål.§ 80.Affaldsproducerende virksomheder skal sikre, at væsentlige dele af deres kildesorteredeerhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, herunder genanvendeligt PVC-affald, affaldaf genanvendeligt papir, pap, karton og papmaterialer og produkter heraf samt genanvendeligtemballageaffald af glas, plast, metal og træ, forberedes til genbrug, genanvendes eller anvendes tilanden endelig materialenyttiggørelse.§ 81.Affaldsproducerende virksomheder skal opfylde forpligtelsen efter § 80 ved enten selvløbende at forberede affaldet til genbrug, genanvende affaldet eller anvende det til anden endeligmateriale nyttiggørelse, eller ved efter behov, at overdrage affaldet til:1) et genanvendelsesanlæg eller et anlæg, som forbereder affald til genbrug, der er registreret iAffaldsregistret,2) en indsamlingsvirksomhed,3) en virksomhed, som er undtaget for registreringsforpligtelsen i henhold til bekendtgørelse omaffaldsregistret,4) et godkendt kommunalt behandlingsanlæg, der er registreret i Affaldsregistret, eller
5) en kommunal genbrugsplads.Stk. 2.Virksomheder og anlæg kan uanset stk. 1 eksportere kildesorteret erhvervsaffald egnet tilmaterialenyttiggørelse til et anlæg beliggende i udlandet i overensstemmelse med reglerne iforordning om overførsel af affald og bekendtgørelse om overførsel af affald eller sikregenanvendelse eller anden endelig materialenyttiggørelse af det genanvendelige affald efter andenlovgivning.Stk. 3.Erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse må maksimalt opbevares hos denaffaldsproducerende virksomhed i ét år.Stk. 4.Den affaldsproducerende virksomhed skal efter anmodning fra kommunalbestyrelsen ellerMiljøstyrelsen fremvise dokumentation for, at affald er håndteret i overensstemmelse med stk. 1.§ 82.Indsamlingsvirksomheder,der modtager kildesorteret erhvervsaffald, som er egnet tilmaterialenyttiggørelse, overtager ansvaret efter § 80 for at sikre, at affaldet forberedes til genbrug,genanvendes eller anvendes til anden endelig materialenyttiggørelseStk. 2.Den indsamlingsvirksomhed, som efter stk. 1 overtager ansvaret for affaldets behandling,skal sikre, at der indgås en skriftlig aftale med den, der overdrager affaldet herom. Heraf skal detfremgå, hvilken affaldstype eller affaldstyper, som aftalen omfatter, samt mængden heraf.Stk. 3.Den part, som overdrager affaldet til videre håndtering, kan beslutte, at der ikke skalindgås en skriftlig aftale. Dette gælder dog kun, hvis de i stk. 2angivne oplysninger fremgår af enfaktura, som skal opbevares af den, som overdrager ansvaret for affaldet.Stk. 4.Indgås der ikke en aftale efter stk. 2, og erstattes en sådan aftale ikke af en faktura efterstk. 3 anses affaldet for at være overgivet til en affaldstransportør.Stk. 5.Indsamlingsvirksomheder skal efter anmodning fra kommunalbestyrelsen ellerMiljøstyrelsen fremvise dokumentation for, at affald, som virksomheden har overtaget ansvaret for,er anvendt til materialenyttiggørelse eller overdraget til en virksomhed eller anlæg som nævnt i §81, stk. 1, nr. 1-5 og stk. 2.Kapitel 11Særlige regler om farligt affald fra virksomheder§ 52.Virksomheder, der frembringer farligt affald, bortset fra eksplosivt affald, skal anmeldeaffaldet til kommunalbestyrelsen.Stk. 2.En anmeldelse skal omfatte oplysning om affaldstype (EAK-kode) samt affaldets mængde,emballering, sammensætning og egenskaber.§ 53.Affaldstransportører, som transporterer farligt affald, samt forhandlere og mæglere af farligtaffald, som ikke skal indberette til Affaldsdatasystemet, skal føre register over transporteretmængde og type af farligt affald (EAK-kode), det farlige affalds producent og afleveringssted.Registerets oplysninger og dokumentation for disse oplysninger skal opbevares i 3 år.Stk. 2.Affaldstransportører, som transporterer farligt affald, samt forhandlere og mæglere affarligt affald skal efter anmodning fra Miljøstyrelsen eller kommunalbestyrelsen afgive oplysningerfra registeret og dokumentation for disse oplysninger.§ 54.Virksomheder, som frembringer eksplosivt affald, skal sikre, at affaldet håndteresmiljømæssigt forsvarligt på et dertil godkendt anlæg eller på områder udpeget og godkendt afmiljømyndighederne.
§ 55.Virksomheder, som frembringer eller håndterer farligt affald, skal sikre, at farligt affaldikke fortyndes eller blandes med andet farligt affald eller blandes med ikke-farligt affald, hvis derikke er givet tilladelse hertil i medfør af loven eller regler udstedt i medfør af loven.§ 56.Virksomheder, som frembringer farligt affald, skal sikre, at det farlige affald er forsvarligtemballeret i nødvendigt omfang i forhold til affaldets sammensætning, mængde, vægt, volumenm.v.§ 57.Virksomheder, som frembringer olieaffald i form af industriolie eller smøreolie afmineralsk oprindelse, navnlig fra forbrændingsmotorer og transmissionssystemer, samt mineralolietil maskiner, turbiner og hydrauliske anordninger, skal sikre, at væsentlige dele af olieaffaldethåndteres med henblik på regenerering til baseolie.Stk. 2.Forpligtelsen i stk. 1 skal opfyldes ved at indgå aftaler med virksomheder, der indsamlerolieaffald med henblik på regenerering, eller med anlæg, som oparbejder olieaffald vedregenerering til baseolie.Kapitel 16Oplysningspligt i forbindelse med håndteringen af erhvervsaffald§ 98.Mæglere, som arrangerer nyttiggørelse eller bortskaffelse af erhvervsaffald på andresvegne, skal oplyse den, som erhvervsaffaldet arrangeres nyttiggjort eller bortskaffet for, om:1) Navn og adresse på Miljøstyrelsen, der fører Affaldsregistret, jf. § 85, eller til Erhvervs- ogVækstministeriets elektroniske kontaktpunkt (kvikskranke), jf. § 16 i lov om tjenesteydelser i detindre marked.2) De eventuelle brancheorganisationer, som mægleren, som arrangerer nyttiggørelse ellerbortskaffelse af erhvervsaffald, er medlem af.Stk. 2.Hvis den affaldsproducerende virksomhed, som erhvervsaffaldet arrangeres nyttiggjorteller bortskaffet for, anmoder om det, skal mægleren oplyse om de faglige regler, der gælder forudførelsen af erhvervet, og om hvordan man får adgang til dem.Stk. 3.Oplysninger efter stk. 1 skal gøres tilgængelige eller meddeles klart og entydigt og i godtid, inden erhvervsaffaldet arrangeres nyttiggjort eller bortskaffet.Kapitel 17Kommunale behandlingsanlæg§ 99.Kommunale behandlingsanlæg må ikke varetage indsamling eller behandling afkildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse, jf. dog stk. 2 og stk. 3.Stk. 2.Et kommunalt behandlingsanlæg, ejet af en kommunalbestyrelse eller et kommunaltfællesskab, kan behandle kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse fra kommunens ellerkommunernes egne institutioner og virksomheder.Stk. 3.Et kommunalt behandlingsanlæg kan behandle kildesorteret erhvervsaffald tilmaterialenyttiggørelse fra andre virksomheder end de af stk. 2 omfattede, i det omfang det er ioverensstemmelse med en af Miljøstyrelsen godkendt anmeldelse, jf. § 110.§ 100.Kommunale behandlingsanlæg må alene udbyde den af Miljøstyrelsen godkendtebehandlingskapacitet på markedet, jf. dog stk. 2 og 3.Stk. 2.Falder mængden af husholdningsaffald til materialenyttiggørelse, som denkommunalbestyrelse eller de kommunalbestyrelser, som ejer anlægget, har kapacitetsansvar for, til
under den mængde af husholdningsaffald, som blev behandlet på anlægget 26. februar 2009, kanden herved frigjorte kapacitet udbydes på markedet.Stk. 3.Effektiviseres det kommunale behandlingsanlæg således, at behandlingskapaciteten øgesindenfor de i den 26. februar 2009 gældende miljøgodkendelses udledningskrav m.v., kan denneyderligere behandlingskapacitet udbydes på markedet, såfremt det ikke er muligt at udnytte den tilbehandling af genanvendeligt husholdningsaffald, som den kommunalbestyrelse eller dekommunalbestyrelser, som ejer anlægget, har kapacitetsansvar for.Regnskabskrav§ 101.Et kommunalt behandlingsanlæg, der behandler kildesorteret erhvervsaffald tilmaterialenyttiggørelse, skal føre særskilte regnskaber for anlæggets aktiviteter i forbindelse medbehandling af kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse, der ikke er omfattet af § 99,stk. 2, og andet affald.Stk. 2.Ved udarbejdelse af regnskaber efter stk. 1 skal indtægter og omkostninger i videst muligtomfang henføres til de særskilte aktiviteter. I det omfang dette ikke er muligt, fordelesomkostningerne forholdsmæssigt mellem aktiviteterne med udgangspunkt i mængder ogaffaldstyper.Stk. 3.Udarbejdelse af regnskaber skal ske efter reglerne i bekendtgørelse om kommunernesbudget- og regnskabsvæsen, revision m.v., eller hvis anlægget drives af et aktie- elleranpartsselskab eller en erhvervsdrivende fond efter årsregnskabsloven.Stk. 4.Regnskaber for de særskilte aktiviteter skal fremsendes til Miljøstyrelsen årligt senest 30dage efter, at de er revideret af revisor og godkendt af anlæggets ansvarlige ledelse.§ 102.Et kommunalt behandlingsanlæg, der behandler kildesorteret erhvervsaffald tilmaterialenyttiggørelse, skal udbyde denne behandling på markedet, jf. dog § 100. Det kommunalebehandlingsanlæg skal fastsætte prisen for behandling på en sådan måde, at den årlige indtægt frabehandlingen af dette affald som minimum dækker de omkostninger til behandlingen, som opgøresi regnskaber efter § 101.Stk. 2.Det kommunale behandlingsanlæg skal indberette opkrævede priser for behandling afandet kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse, end affald omfattet af § 99, stk. 2, ogfor behandling af andet affald på anlægget i regnskabsåret til Miljøstyrelsen samtidigt medfremsendelse af regnskab til Miljøstyrelsen efter § 101, stk. 4.Kapitel 9Benchmarking af affaldsforbrændings- og deponeringsanlæg§ 51.Følgende anlæg, der deponerer og forbrænder affald skal hvert år senest den1. juni indberette de oplysninger for det foregående år, som fremgår af bilag 3 til Miljøstyrelsen:1)Forbrændingsanlæg: dedikerede affaldsforbrændingsanlæg, hvor mindst 80 % af denproducerede energi strammer fra affald, og hvor anlægget ikke hovedsageligt forbrænderfarligt affald.Øvrige forbrændingsanlæg, ikke omfattet af nr. 1, som brænder mere end 20.000 tons affaldom året, og herunder anlæg, som hovedsageligt forbrænder farligt affald. Anlæg, der aleneforbrænder slam, er undtaget.
2)
Deponeringsanlæg, der er godkendt til at modtage affald efter kravene i bekendtgørelsen omdeponeringsanlæg, dog ikke anlæg for havbundssedimenter.Stk. 2.Repræsentanter for dedikerede affaldsforbrændingsanlæg, øvrige forbrændingsanlæg ogdeponeringsanlæg skal gennemgå og beskrive ligheder og forskelle i anlæggenes miljømæssige,energimæssige og økonomiske effektivitet. På anmodning yder Miljøstyrelsen bistand tilrepræsentanterneStk. 3.Miljøstyrelsen offentliggør på www.mst.dk hvert år senest den 1. november enbenchmarking på baggrund af oplysningerne indberettet efter stk. 1 og gennemgangen ogbeskrivelsen efter stk. 2.Stk. 4.Miljøstyrelsen fritager anlæg, jf. stk. 1, for at indberette oplysninger, som senest d. 1. junier indberettet for det foregående år i et grønt regnskab efter bekendtgørelse om visse virksomhedersafgivelse af miljøoplysninger.Kapitel 12Den nationale regulativdatabase§ 67.Miljøstyrelsen varetager udvikling, drift, vedligeholdelse og administration af den nationaledatabase over kommunale affaldsregulativer.§ 68.Den nationale regulativdatabase har til formål at give en samlet oversigt over gældendekommunale affaldsregulativer.§ 69.Miljøstyrelsen opkræver hos kommunalbestyrelsen gebyr til dækning af omkostninger tiludvikling, drift, vedligeholdelse og administration af den nationale regulativdatabase. Gebyretudgør i alt 145 kr. pr. 1.000 indbyggere årligt og fordeles pr. kommune forholdsmæssigt efterindbyggertal pr. 1. januar i gebyråret. Gebyret skal indbetales til Miljøstyrelsen én gang årligt den 1.juni og første gang den 1. juni 2012.Stk. 2.Gebyrsatserne nævnt i stk. 1 gælder for omkostningerne i stk. 1. Gebyrerne reguleres årligtpr. 1. januar på grundlag af det seneste offentliggjorte pris- og lønindeks i FinansministerietsØkonomiske Administrative Vejledning. Den aktuelle gebyrsats offentliggøres på Miljøstyrelsenshjemmeside www.mst.dk.Kapitel 18Tilsyn§ 103.Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, at bestemmelserne i denne bekendtgørelseoverholdes, jf. dog stk. 2 og 3.Stk. 2.Når Miljøstyrelsen træffer afgørelser efter denne bekendtgørelse, fører Miljøstyrelsentilsyn med overholdelsen af disse afgørelser.Kapitel 19Administrative bestemmelser§ 104.Afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for anden administrativmyndighed.Kapitel 20
3)
Straf§ 105.Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde den,der1) undlader at afgive oplysninger efter § 11,2) overtræder forskrifter, der er fastsat af kommunalbestyrelsen i medfør af § 19, stk. 1 og 2,§ 21, stk. 1 og 2, og § 22, stk. 1 og 2,3) undlader at benytte ordninger etableret efter § 25, stk. 1, 2 og 4, § 26, stk. 1, § 27, stk. 1, § 29,stk. 1, § 30, stk. 1, § 31, stk. 1, § 32, stk. 1, § 33, stk. 1, § 34, stk. 1, § 35, stk. 1, § 36, stk. 1,§ 40, stk. 1, § 41, stk. 1, jf. § 38, stk. 1, 1. pkt. og § 43 stk. 1, 1. pkt.,4) undlader at sortere i overensstemmelse med de ordninger, som fremgår af regulativet, jf. § 38,stk. 2,5) afleverer affald på genbrugspladsen i strid med § 39, stk. 1, 3. pkt.,6) undlader at efterkomme kommunalbestyrelsens konkrete anvisning efter § 24, stk. 4, jf. § 38,stk. 1, 2. pkt., og § 43, stk. 1, 2. pkt.,7) undlader at godtgøre, at affaldet er håndteret i overensstemmelse med de afkommunalbestyrelsen fastsatte og etablerede ordninger eller konkrete anvisninger, jf. § 38, stk. 3og § 43, stk. 3,8) undlader at underrette kommunalbestyrelsen om væsentlige ændringer i affaldets mængde,sammensætning eller egenskaber, jf. § 45,9) afbrænder affald på et ikke godkendt anlæg, jf. § 46, stk. 1,10) fortynder eller blander affald med det formål at opfylde betingelserne for aflevering af affaldtil deponering, jf. § 49,11) afleverer affaldstyper til deponering i strid med § 50, nr. 1-6,12) undlader at indberette oplysninger, jf. § 51, stk. 1,13) undlader at gennemgå og beskrive ligheder og forskelle i anlæggenes miljømæssige ogøkonomiske effektivitet, jf. § 51, stk. 2, 1. pkt.,14) undlader at anmelde frembringelse af farligt affald, jf. § 52, stk. 1,15) undlader at føre register efter § 53, stk. 1,16) undlader at afgive oplysninger fra registret og dokumentation for disse oplysninger, jf. § 53,stk. 2,17) undlader at sikre at eksplosivt affald håndteres miljømæssigt forsvarligt, jf. § 54,18) undlader at sikre at farligt affald ikke fortyndes eller blandes med andet affald, jf. § 55,19) undlader at sikre at det farlige affald er forsvarligt emballeret, jf. § 56,20) undlader at sikre forsvarlig håndtering af olieaffald, jf. § 57, stk. 1 og 2,21) afgiver urigtige oplysninger, jf. § 65, stk. 3,22) undlader rettidigt og i rette form at indberette oplysninger til Affaldsdatasystemet, jf. § 72,stk. 3-5, og § 73, stk. 1 og 2,23) retter i data, som kommunalbestyrelsen eller Miljøstyrelsen har rettet i, jf. § 74, stk. 3 og 5,24) undlader at sende faktura eller anden skriftlig bekræftelse, jf. § 75, stk. 1,25) undlader at opbevare kvittering, faktura eller anden skriftlig dokumentation, jf. § 75, stk. 2,26) undlader at kildesortere affald, jf. § 77, stk. 1,27) undlader at sortere bygge- og anlægsaffald eller undlader at følge kommunalbestyrelsensanvisning, jf. § 77, stk. 2-4, og stk. 5, 2. pkt. og stk. 6,28) undlader at sikre genanvendelse eller anden endelig materialenyttiggørelse, jf. § 78, stk. 1,29) undlader at sikre genanvendelse eller nyttiggørelse af imprægneret træ, jf. § 78, stk. 2,30) undlader at aflevere kildesorteret erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, somforeskrevet i § 78, stk. 3, nr. 1-4,
31) undlader at aflevere affald, jf. § 78, stk. 4,32) undlader at indgå en skriftlig aftale eller gøre brug af faktura med de angivne oplysninger, jf.§ 78, stk. 5 og 6,33) undlader at fremvise dokumentation, jf. § 78, stk. 7,34) undlader at indhente godkendelse, jf. § 79, stk. 1,35) fortsætter virksomhed efter udløb af godkendelse uden at indhente fornyet godkendelse, jf.§ 79, stk. 3,36) undlader rettidigt og i rette form at ansøge om godkendelse, hvor dette er påkrævet, jf. § 79,stk. 4 og 5,37) undlader at oplyse om ændringer i de forhold, som er nævnt i § 79, stk. 5, jf. § 82,38) modtager affald, som ikke er egnet til materialenyttiggørelse, jf. § 84, stk. 1,39) undlader at anmode om registrering i Affaldsregistret, herunder i rette form, jf. § 87, stk. 1 og7,40) undlader at oplyse om ændringer i de forhold, som er nævnt i §§ 90-93, jf. § 87, stk. 6,41) undlader at afgive oplysninger, jf. § 90,42) undlader at afgive oplysninger, jf. § 91,43) undlader at afgive oplysninger, jf. § 92,44) undlader at afgive oplysninger, jf. § 93,45) håndterer affald uden at være registreret eller godkendt og registreret, jf. § 95,46) undlader at betale gebyr, jf. § 96, stk. 1-3,47) undlader at afgive de i § 97, stk. 1, nr. 1-3, angivne oplysninger, herunder klart, entydigt og igod tid, jf. § 97, stk. 3,48) undlader at oplyse om faglige regler, jf. § 97, stk. 2,49) undlader at oplyse de i § 98, stk. 1, nr. 1 og 2, angivne oplysninger, herunder klart, entydigtog i god tid, jf. § 98, stk. 3,50) undlader at oplyse om faglige regler, jf. § 98, stk. 2,51) behandler kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse i strid med § 99, stk. 1,52) udbyder behandling af kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse i strid med§ 100,53) undlader at føre særskilte regnskaber, jf. § 101, stk. 1-3,54) undlader at fremsende regnskaber rettidigt til Miljøstyrelsen, jf. § 101, stk. 4,55) undlader at udbyde behandling på markedsvilkår, jf. § 102, stk. 1,56) undlader at indberette opkrævede priser, jf. § 102, stk. 2, eller57) tilsidesætter vilkår knyttet til en tilladelse, godkendelse eller dispensation efterbekendtgørelsen.Stk. 2.Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller vedgrov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er1) voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare derfor eller2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder vedbesparelser.Stk. 3.Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne istraffelovens 5. kapitel.Kapitel 21Ikrafttrædelse og overgangsbestemmelser§ 106.Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2013. § 79, stk. 5, nr. 2, og § 82, stk. 2, træderdog først i kraft den 1. januar 2014.
Stk. 2.Bekendtgørelse nr. 1415 af 12. december 2011 om affald og bekendtgørelse nr. 703 af 27.juni 2012 om ændring af bekendtgørelse om affald ophæves, jf. dog stk. 3.Stk. 3.§ 108 i bekendtgørelse nr. 1632 af 21. december 2010 om affald har fortsat virkning forforhold, som ligger forud for den 25. marts 2011.§ 107.Kommunalbestyrelsen skal vedtage den første affaldshåndteringsplan efter dennebekendtgørelse senest den 1. januar 2014. Planen skal gælde i perioden 2014-2018 og skal dækkeperioden 2014-2024, begge år inklusive. Såfremt kommunalbestyrelsen vedtager den førsteaffaldshåndteringsplan efter denne bekendtgørelse senest den 1. januar 2013, skal planen gælde iperioden 2013-2018 og skal dække perioden 2013-2024, begge år inklusive.Stk. 2.Pligten til at udarbejde en affaldshåndteringsplan i perioden 2009-2012, som skal dækkeperioden 2009-2020, opretholdes indtil 1. januar 2014. Planen skal udarbejdes efter dennebekendtgørelse.Stk. 3.Hvis kommunalbestyrelsen vedtager den første affaldsplan efter denne bekendtgørelseefter den 1. januar 2013, jf. stk. 1, 1. pkt., skal den gældende affaldshåndteringsplan forlænges elleraffaldshåndteringsplanen skal udarbejdes, jf. stk. 2, så den dækker 2013.§ 108.Regulativer efter § 19, skal træde i kraft første gang senest den 1. januar 2012.Bestemmelser i regulativ om ordninger for affald produceret af virksomheder om virksomhedersadgang til genbrugspladsen skal dog senest træde i kraft den 1. januar 2013.Stk. 2.Indtil bestemmelser om virksomheders adgang til genbrugspladsen i regulativ omordninger for affald produceret af virksomheder træder i kraft, jf. stk. 1, 2. pkt., gælder der følgendefor virksomhedernes adgang til genbrugspladsen:1) Ordningen skal overholde reglerne i § 39.2) Kommunalbestyrelsen fastsætter og opkræver et gebyr hos de virksomheder, der gør brug aftilbuddet om at aflevere affald på genbrugspladser. Gebyret skal indeholde alle omkostningerforbundet med ordningen for virksomhederne, herunder omkostninger til administration afordningen. Gebyret skal differentieres efter fordelingsnøglen i litra a-d, samt det antalvirksomheder, som findes i kommunen:a) Øvrige virksomheder: ½b) Håndværkere og anlægsgartnere (0-1 ansatte): 4c) Håndværkere og anlægsgartnere (2-10 ansatte): 6d) Håndværkere og anlægsgartnere (over 10 ansatte): 8Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal ved sin fastsættelse af gebyret efter den i stk. 2 nævnte metode,lægge branchekoder opført i bilag 11 til grund for, hvilken kategori virksomhederne er omfattet af.§ 109.Hvis kommunalbestyrelsen ikke har udarbejdet et regulativ i medfør af § 106, stk. 1, ibekendtgørelse nr. 48 af 13. januar 2010 om affald, gælder der for opkrævning af gebyr i 2010følgende:1) Kommunalbestyrelsen fastsætter og opkræver et gebyr for virksomheders adgang til ataflevere affald på genbrugspladser. Gebyret skal differentieres efter følgende fordelingsnøgle ilitra a-d samt det antal virksomheder, som findes i kommunen:a) Øvrige virksomheder: ½b) Håndværkere og anlægsgartnere (0-1 ansatte): 4c) Håndværkere og anlægsgartnere (2-10 ansatte): 6d) Håndværkere og anlægsgartnere (over 10 ansatte): 82) Kommunalbestyrelsen fastsætter og opkræver et gebyr for adgang til at aflevere affald pågenbrugspladser for udenlandske virksomheder uden fast adresse i Danmark. Gebyret skaldifferentieres, og skal opkræves direkte hos virksomheden.
Stk. 2.Hvis kommunalbestyrelsen ikke har udarbejdet et regulativ i medfør af § 106, stk. 1, ibekendtgørelse nr. 48 af 13. januar 2010 om affald, gælder der, indtil regulativer vedtaget i medføraf kapitel 5 træder i kraft, følgende:1) Virksomheder med branchekode, som fremgår af bilag 7, og som har 0-1 ansatte på p-nummeradressen, skal ikke betale gebyr. Kommunalbestyrelsen kan dog opkræve gebyr hosvirksomhederne, hvis de anvender en eller flere indsamlingsordninger i kommunen.2) Virksomheder, hvis virksomhedsform fremgår af bilag 8, pkt. 1, og som har 0-1 ansatte på p-nummer adressen, skal ikke betale gebyr. Virksomheder, hvis virksomhedsform fremgår af bilag8, pkt. 2, skal, uanset antallet af ansatte i virksomheden, ikke betale gebyr.Kommunalbestyrelsen kan dog opkræve gebyr hos virksomhederne, hvis de anvender en ellerflere indsamlingsordninger i kommunen.3) Virksomheder, som overfor kommunen dokumenterer, at de har en årlig omsætning under50.000 kr., skal ikke betale gebyr. Omsætningen opgøres for det indkomstår, som ligger to år førgebyråret. Kommunalbestyrelsen kan undtage alle virksomheder med en årlig omsætning under50.000 kr. og selv indhente oplysninger om omsætningen for disse virksomheder.4) Virksomheder, der kan dokumentere overfor kommunalbestyrelsen, at virksomheden selvhåndterer alt sit affald til nyttiggørelse, skal ikke betale gebyr efter stk. 2. Kommunalbestyrelsenkan dog opkræve gebyr hos virksomhederne, hvis de anvender en eller flereindsamlingsordninger i kommunen.5) Kommunalbestyrelsen kan fritage virksomheder, som ikke er omfattet af nr. 1-4, fra at betalegebyr, hvis kommunalbestyrelsen kan lægge til grund, at virksomheden ikke har en egentligaffaldsproduktion.§ 110.Verserende sager om godkendelse af kommunale behandlingsanlægs fortsatte behandlingaf kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald anmeldt efter § 95 i bekendtgørelse nr. 48 af 13.januar 2010 om affald færdigbehandles efter reglerne i § 96 i bekendtgørelse nr. 48 af 13. januar2010 om affald.Miljøministeriet, den 12. december 2011Ida Auken/ Claus Torp